Doe je anders met graagte. Ik ruik dus onraad.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
In al die posts terug gaan zoeken heb ik nu even geen zin in.
Ik het het over EGO en STATUS. Dat argument heb ik je echt nergens zien noemen.quote:Het was ten tijde van de discussie waarbij ik aangaf dat risico's nemen gewoon in mannen zit en dat het niet slecht zou zijn dat er meer vrouwen in besturen kwamen.
Ik neem aan dat je je dat nog wel kan herinneren.
Wat ik bestrijdt. Beide kunnen namelijk een drijfveer zijn. Het maakt het resultaat niet minder verwerpelijk.quote:Op dinsdag 23 december 2008 16:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar het maakt wel dat het argument niet meer in deze discussie past.
Als dat niet zou kunnen, dan zouden de bankiers niet geschikt zijn voor hun functie. Het is te erg voor woorden dat mensen alleen met een perverse bonusprikkel in beweging zou zijn te krijgen?quote:Op dinsdag 23 december 2008 17:42 schreef Fajarowicz het volgende:
Voor jou EG misschien leuk om te lezen het volgende artikel vandaag in de volkskrant.
"Bankiers zonder bonus? Het kan in Zweden" door Jeroen Siebelink
Oeps. Ik zal een kijken. Dat auteursrecht zie ik ook als ene steeds groter probleem. Tegenwoordig sleep ik slechts alleen de link. Ik mag hopen dat dit nog wel mag.quote:Met dat auteursrecht krijg ik het hier helaas niet naartoe gesleept.
O, ik heb het woord ego niet genoemd in die discussie (jij ging immers meteen weer je kostwinnersidee erin mikken, maar het zit natuurlijk wel besloten in wat ik eerder schreef. Mannen nemen veel meer risico's, ook al staat er geen financiële beloning tegenover. Dat komt van binnenuit. Ego dus.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:00 schreef EchtGaaf het volgende:
Doe je anders met graagte. Ik ruik dus onraad.
Ik het het over EGO en STATUS. Dat argument heb ik je echt nergens zien noemen.
Proof me wrong.
Er is geen enkele aanwijzing dat bonussen een rol gespeeld hebben. Maak dat eerst eens waar...quote:Op woensdag 24 december 2008 11:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat ik bestrijdt. Beide kunnen namelijk een drijfveer zijn.
Gelukkig dat je het toegeeft. Het is als argument door jou nooit gebruikt en ook niet door je gesuggereerd.quote:Op woensdag 24 december 2008 11:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
O, ik heb het woord ego niet genoemd in die discussie
quote:(jij ging immers meteen weer je kostwinnersidee erin mikken, maar het zit natuurlijk wel besloten in wat ik eerder schreef.
Heeft hooguit wat raakvlakken met ego. Maar op zich staat het los.quote:Mannen nemen veel meer risico's, ook al staat er geen financiële beloning tegenover. Dat komt van binnenuit. Ego dus.
Als de motieven dus niet van financiële aard zijn, dan kan een bedrijf tot net zo goed gene bonus betalen? Immers je stelt dat de drijfveer ego met daar onderliggend risicio nemen isquote:Uiteindelijk was dat dus mijn punt: die risico's worden niet genomen vanwege die bonus, die risico's worden genomen omdat iemand zichzelf op de borst wil kloppen. Het weghalen van de bonus verandert daar dus niets aan, behalve dan dat er minder geld wordt overgemaakt.
Het gaat mij om buitensporige beloningen aan de top. Niks onveranderd sus.quote:En zeg nu eerlijk: dat is waar het jou om gaat.
Nogmaals: als ze door de bonus NIET worden geprikkeld tot extra risico nemen c.q presteren, dan kan je toch net zo goed deze afschaffen?quote:Op woensdag 24 december 2008 11:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er is geen enkele aanwijzing dat bonussen een rol gespeeld hebben. Maak dat eerst eens waar...
jaquote:Op woensdag 24 december 2008 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Moet ik hier serieus op in gaan?
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:09 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
ja
en zelfs al werk je -wat ik betwijfel: het geconstateerde verschil blijft bestaan
zoals al vele malen eerder gevraagd: waar zijn daar je principes ??
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Moet ik hier serieus op in gaan?
Een bonus is niet iets van de laatste jaren? Ze zijn er al sinds mensenheugenis. Groottes en variaties ervan zijn heel verschillend door de jaren heen geweest. Of je nu Henry Kravis heet en een LBO-deal doet waaraan je 400 miljoen verdient in 1988, of je werkt 80 uur per week en die extra uren worden rijkelijk beloond.quote:Op woensdag 24 december 2008 12:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nogmaals: als ze door de bonus NIET worden geprikkeld tot extra risico nemen c.q presteren, dan kan je toch net zo goed deze afschaffen?
zo vreemd vind ik die vraag nietquote:Op woensdag 24 december 2008 12:18 schreef EchtGaaf het volgende:
De vraag alleen al![]()
Ik begrijp werkelijk niet waarom ik dat beeld zou opwerpen. Hoe vaak heb hier niet genoemd wat ik doe?
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:30 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
zo vreemd vind ik die vraag niet
als jij je in het echte leven net zo voordoet als op dit forum ben jij nou niet echt het type werknemer waar een werkgever vrolijk van wordt
maar harde werker, wanneer ga je daadwerkelijk iets doen aan dat koopkracht verschil met mijn buurman ?
quote:Op woensdag 24 december 2008 12:22 schreef axis303 het volgende:
[..]
Een bonus is niet iets van de laatste jaren? Ze zijn er al sinds mensenheugenis. Groottes en variaties ervan zijn heel verschillend door de jaren heen geweest. Of je nu Henry Kravis heet en een LBO-deal doet waaraan je 400 miljoen verdient in 1988, of je werkt 80 uur per week en die extra uren worden rijkelijk beloond.
Zie nou eens in dat de oorzaak van deze crisis een andere basis heeft.
Je doet alsof presteren synoniem is met grote risico's nemen...
Ik heb meerdere verbeterpunten aangedragen. Dat jij en EG daar kennelijk niets in zien (ik maak even een voorbehoud ten aanzien van jou, want jij bent vaak uit de discussie weg, dus je kan e.e.a. gemist hebben) maakt niet dat deze verbeterpunten niet gaan helpen.quote:Op woensdag 24 december 2008 12:01 schreef Klopkoek het volgende:
Toch wel bizar dat DS4 de juiste analyse maakt maar niet het probleem en de oplossing ziet.
Het zit er anders nadrukkelijk in besloten...quote:
Jawel hoor. Ongetrouwde vrouwen wilde je nog toestaan, maar getrouwde vrouwen, dat kon natuurlijk niet...quote:Ik heb dat in deze discussie niet aangevoerd
Goed, ik hap: waar komt het dan volgens jou vandaan?quote:Heeft hooguit wat raakvlakken met ego. Maar op zich staat het los.
Mag ik je fijntjes herinneren aan het feit dat jij voor techneuten enorme bonussen wilde? Een bonus is gewoon resultaatbeloning en dat werkt tot op zekere hoogte naar mijn beleving wel.quote:Als de motieven dus niet van financiële aard zijn, dan kan een bedrijf tot net zo goed gene bonus betalen? Immers je stelt dat de drijfveer ego met daar onderliggend risicio nemen is![]()
Precies. Dus moet je niet nu met de politieke wind meewaaien en tegen bonussen opkomen, terwijl jij een probleem hebt met de hoogte van de beloning, of dat nu een basissalaris betreft, een bonus, een optiepakket, of een aandelenpakket.quote:Het gaat mij om buitensporige beloningen aan de top. Niks onveranderd sus.
Vanuit jouw positie gezien wellicht. Ik moet vooral hard lachen om mensen die roepen dat Zalm een belachelijk hoog salaris heeft gekregen. Ik kijk dan even met een schuin oog wat er hier aan salaris/winst binnenkomt, besef mij dat wij net komen kijken en vraag mij dan af of mensen ieder gevoel voor de werkelijkheid hebben verloren... Topondernemers verdienen nog altijd veel meer. En dat mag momenteel dan wel (totdat er weer iemand komt die roept dat ondernemers parasiteren op de maatschappij, want die opvatting komt ook geregeld boven tafel, maar krijgt gelukkig geen grip...).quote:Op woensdag 24 december 2008 12:52 schreef kriele het volgende:
Goede prestaties moeten ook goed beloond worden. Helemaal niks mis mee, maar die bedragen die je nu weleens hoort slaan toch echt nergens meer op?
Moeten ze ergens op slaan dan? Volgens mij zijn er drie problemen met de beloning:quote:Op woensdag 24 december 2008 12:52 schreef kriele het volgende:
Goede prestaties moeten ook goed beloond worden. Helemaal niks mis mee, maar die bedragen die je nu weleens hoort slaan toch echt nergens meer op?
Dat is natuurlijk niet juist, (vrijwel) iedere CEO heeft een aandelenpakket.quote:Op woensdag 24 december 2008 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze zitten er niet met hun eigen geld in, maar profiteren wel van het succes alsof het hun eigen geld is.
Dan moet je eerst het arbeidsrecht compleet op de schop gooien... En dan nog: waarom zou een CEO nog ruimer aangesproken moeten kunnen worden dan een gewone aandeelhouder. Als je dit nl. doortrekt is het niet meer zinvol om een vennootschap op te richten anders dan voor het verzamelen van veel kapitaal. Enquote:Bestuurdersaansprakelijkheid is er alleen bij faillissement en daar komt het bij grote ondernemingen eigenlijk nooit van. Maak bestuurders aansprakelijk (gelimiteerd) bij wanbeleid, ook als een faillissement kan worden voorkomen. Ze worden tenslotte ook betaald voor die verantwoordelijkheid, neem die dan ook financieel.
Als onderdeel van de variabele beloning ja.quote:Op woensdag 24 december 2008 14:46 schreef DS4 het volgende:
Dat is natuurlijk niet juist, (vrijwel) iedere CEO heeft een aandelenpakket.
De aandeelhouder krijgt ook geen salaris om aandeelhouder te zijn. Een aandeelhouder is echter wel zijn geld kwijt als de bestuurders het verkloten, de bestuurder heeft bij het nemen van risico's wel de lusten van de risico's maar niet de lasten. Dus krijg je grote risico's. Als dat dan onderdeel is van wanbeleid zie ik niet in waarom een bestuurder dan niet aansprakelijk is wanneer een faillissement op het nippertje wordt vermeden omdat de onderneming daar gewoon te groot voor is. Maar je zou het ook zo kunnen regelen dat de aandeelhouders de bestuurders aansprakelijk kunnen stellen voor hun verlies bij wanbeleid. Het gaat er ook meer om dat je de juiste prikkels geeft dan dat het verlies daadwerkelijk helemaal uit de zak van de bestuurders wordt vergoed.quote:Dan moet je eerst het arbeidsrecht compleet op de schop gooien... En dan nog: waarom zou een CEO nog ruimer aangesproken moeten kunnen worden dan een gewone aandeelhouder. Als je dit nl. doortrekt is het niet meer zinvol om een vennootschap op te richten anders dan voor het verzamelen van veel kapitaal. En
verreweg de meeste vennootschappen draaien juist om de beperkte aansprakelijkheid.
Ik ben daar wel voor, beperkt vervreemdbare aandelen als prestatiebeloning en dan gezellig met de hele familie 1 keer per jaar couponknippen.quote:Bonussen eruit en vervangen door aandelenbezit kan ik mij best voorstellen, maar dan zit jij nog steeds met een bezwaar begrijp ik...
Op de beurs ja. Maar in veel gevallen is de aandeelhouder ook bestuurder (de DGA). Het is onlogisch om die in een betere positie te zetten dan de werknemer/CEO.quote:Op woensdag 24 december 2008 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:
De aandeelhouder krijgt ook geen salaris om aandeelhouder te zijn.
Waarom dan niet minder ingrijpend en een groot deel van de beloning voorwaardelijk maken? Zo kan iemand niet meer verliezen dan erin gestopt (gelijk aan alle aandeelhouders) en heb je toch een vorm van aansprakelijkheid.quote:de bestuurder heeft bij het nemen van risico's wel de lusten van de risico's maar niet de lasten. Dus krijg je grote risico's. Als dat dan onderdeel is van wanbeleid zie ik niet in waarom een bestuurder dan niet aansprakelijk is wanneer een faillissement op het nippertje wordt vermeden omdat de onderneming daar gewoon te groot voor is.
Alles meer dan wat erin is gestopt, buiten de nu geldende regels, vind ik overkill.quote:Het gaat er ook meer om dat je de juiste prikkels geeft dan dat het verlies daadwerkelijk helemaal uit de zak van de bestuurders wordt vergoed.
Maar dat geldt voor iedere werknemer. Zie de looneisen van de bonden. Op zich niet onterecht overigens.quote:Dan is er daarnaast nog wel het probleem dat het alleen maar omhoog kan met de beloningspakketten. Wat er ook gebeurt, de impuls is altijd omhoog. Daar klopt iets niet. Maar die oplossing is wel wat ingewikkelder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |