Sanne.
Ergens in juli/juli 1991 opgehaald bij een kennel, ik was 9. Een klein bruin prupke met blauwe oogjes en een rond, roze buikje en roze voetjes.
Je stond in een grote doos in de kamer. De eerste nachten heb je gehuild, het was zo moeilijk om je er niet uit te halen en je mee te nemen naar bed. Mijn slaapkamer grensde aan de woonkamer en je gehuil ging door merg en been, maar anders zou je nooit alleen kunnen slapen.
![]()
Je werd al snel ziek. Binnen een paar dagen al. Ik weet niet meer wat je mankeerde, het is al zo lang geleden. Je buikje was rond en je was echt niet lekker, lag zielig in een hoekje terwijl puppy's horen te huppelen en te spelen en te springen. De dierenarts wilde je even ter observatie houden, hij was bang dat je het niet zou redden. Gelukkig knapte je weer op en ben je een 'onverwoestbare' hond geweest. Ook al had je veel medische problemen (epilepsie, blaasontstekingen, baarmoederontsteking, weet ik veel wat allemaal), je kwam er altijd weer bovenop.
Sanne 1 jaar!
![]()
Ik ging vaak met je het bos in, met een vriendinnetje en haar hond. Je was een eigenwijs kreng, de mensen van de puppycursus werden gek van je en ook de vervolgcursus haalde niet zo heel veel uit. Maar die andere hond luisterde wel en daar liep je vol bewondering achteraan. Je was dol op het bos en de hei, en gelukkig woonden we een paar minuutjes rijden van de hondenuitlaatplek vandaan, waar je vrijwel elke avond mocht losrennen om lekkere luiers uit de struiken te vissen en paarden/hondenkak te eten. M'n moeder kwam regelmatig kokhalzend thuis omdat je weer in een luier had gerold.
En soms ondernam je nog een dappere poging tot jagen, maar aangezien je liever lui dan moe was, waren de muisjes, konijntjes en vogeltjes allang weg voor jij besloten had de achtervolging in te zetten. Apporteren was ook geen hobby. Je rende wel achter de stok of bal aan, maar je gaf de zoektocht snel op en dan mochten we zelf naar de bal zoeken. Of je vond de tak wel, en dan ging je er midden op de hei op liggen knagen, in plaats van dat je hem terug bracht. Er zijn heel wat tennisballen doorheen gegaan op de hei

.
Je was niet zo'n grote fan van andere hondjes. Je was als kleine Sanne een paar keer gegrepen door een bouvier, niet eens dezelfde, dus daar liep je dan ook met een grote boog omheen. Herders vond je ook niet zo'n succes.
Maar golden retrievers? Daar was je helemaal idolaat van. M'n oom en tante hadden een golden retriever en jullie konden het heel goed vinden samen. Dus elke keer als er ergens een retriever liep, ging jij eropaf. Kleine kefhondjes en puppy's vond je niet zo'n succes, ook daar liep je vaak met een boog omheen. Maar hondjes van je eigen grootte vond je dan wel weer leuk en je had op de hei aardig wat vriendjes. Je was erg populair bij de mannetjes, en dat opdringerige vond je maar niks. Meestal liep je gewoon weg, maar als ze je bleven bespringen joeg je ze met een goede snauw weg, je kon mooi duidelijk maken dat genoeg genoeg was en dat je geen zin had in gesodemieter.
Kinderen vond je prima. Je hebt nooit een vlieg kwaad gedaan. Toen je ouder werd liep je weg weg voor m'n neefje, hij was gewoon te druk voor je. Het liefst ging je dan boven op de slaapkamer liggen. Aan jouw lijf geen polonaise, en daarom heb ik het idee dat je mij ook niet zo heel lief vond. Ik wilde knuffelen en stoeien en jij was een beetje autistisch wat dat betreft, al heb je wel avonden lang op schoot op de bank gelegen en ging je op zondagochtend gewoon op me liggen in bed.
Je bent bijna 18 geworden. Je was zo dement als een deur, iedereen werd knettergek van je en wilde je achter het behang plakken. Ik moet toegeven dat ik soms ook uti de slof ben geschoten en een beetje ruw met haar ben omgegaan als je weer eens per se ergens naartoe moest wat niet mocht. Je kon geen keukenkastje of deurtje open laten staan of je zat erin. Je likte het schone bestek in de vaatwasser af, als we de deur naar de keldertrap openden, lag je al zowat onder de trap, als we naar de voordeur liepen dacht je dat je eruit mocht en bleef je de hele avond zieken dat je eruit moest. En eenmaal buiten deed je niks, wilde je alleen maar lopen. Je was de hele avond aan het ijsberen, simpel werd je ervan. Als er visite was, liep je ook alleen maar rondjes en te zeuren dat je eruit wilde. Iedereen werd er knettergek van.
In januari begon je in huis te plassen. Zomaar. Je was er een uurtje eerder uit geweest en je hurkte zo neer in de keuken. En het ging van kwaad tot erger. je liet het niet gewoon lopen, nee, je ging er mooi voor zitten.
Maar ja, je liep nog zo goed. Je sleepte soms met je rechter achterpoot, soms kwam je niet verder dan het fietspad en de volgende dag kon ik bijna een uur met je wandelen. Je vond het heerlijk buiten. Vorig jaar zomer heb ik nog anderhalf uur met je gewandeld omdat ik een beetje verdwaald was. je hinkte een beetje, je had het warm, maar ik kon je niet altijd bijhouden.
![]()
Je maakte zo'n groot deel van m'n leven uit in die 18 jaar. En ik denk nog steeds dat ik je hoor. Als ik in de keuken kom, denk ik nog steeds dat ik je overeind hoor komen onder de eettafel, en dan zei ik altijd: blijf toch liggen, oud wijf! En nu de achterdeur openstaat, denk ik haar nog steeds over de drempel te horen kachelen, de nageltjes over de stenen te horen.
's Avonds na het eten is de tafel afgeruimd en dan zijn we klaar, er hoeft geen hond meer te worden uitgelaten. Tussen de middag rond een uur of één, heb ik soms nog steeds de neiging om mijn schoenen aan te trekken om je uit te gaan laten. Als het regent denk ik, nee he, ik moet Sanne uitlaten.
In de dierenwinkel ren ik nog steeds hard langs de hondenkoekjes enzo heen. Die staafjes die je zo lekker vond en die stink-oren.
Eind februari kon je van de ene op de andere dag niet meer lopen. Zaterdagavond was ik alleen thuis met je en werd ik knettergek van je geijsbeer en ben ik op m'n kamer gaan zitten. Je had 's avonds nog in huis geplast en ik was kwaad op je geworden toen ik de vaatwasser aan het uitruimen was en je de schone borden aan het aflikken was. Ik heb je tig keer naar je plek gestuurd, maar je was hartstikke doof en dement, je snapte er niks van. Ik heb je opgetild en naar je plek gebracht. En nog een keer. En nog een keer. Maar het hielp niet. Uiteindelijk heb ik brokjes in je voerbak gedaan zodat je even afgeleid was en ik rustig m'n ding kon doen zonder dat ik steeds over je struikelde.
De volgende ochtend stond je niet meer op. We zetten je in de tuin om te poepen en te plassen en we moesten je achterkant vasthouden, je stond zo wiebelig op de pootjes.
's Nachts heb je de hele kamer ondergesmeerd, je had alles laten lopen. je kwam niet overeind, je kwam niet uit je eigen troep. De vloer zit vol met krassen waar je overeind wilde komen. je hebt de halve kamer doorgezwommen. En wij hebben niks gehoord. Helemaal niks. Maandag hebben we al vrij snel besloten dat dit het einde was. Misschien kon er wel weer een tijdelijke oplossing gevonden worden, vorig jaar had je immers ook een kleine beroerte gehad en veel pijn in je pootje. Toen was de dierenarts er niet en de invaller had haar een injectie gegeven en je liep weer als een kievit. je was zelfs even minder dement, leek het. je begroette ons weer als je thuiskwam en begon weer met je sok te spelen en met andere hondjes te spelen enzo.
Maandagmiddag ben je ingeslapen. Ik had eigenlijk gewild dat de DA bij ons kwam, maar ik weet niet waarom, maar dat kan niet. We waren de laatste van die dag zodat we alle privacy hadden. Hij had een briefje op de deur geplakt dat er niemand de wachtkamer in mocht komen zodat we in alle rust afscheid konden nemen. En toch ging het heel snel. In de wachtkamer begon je weer te lopen, van schrik omdat je de DA zo haatte. Even een opleving. We twijfelden allemaal of we wel de juiste beslissing namen, maar volgens de DA gebeurde dit bij alle honden, nog even een opleving. Je kon gewoon niet meer. het liefst wilden we natuurlijk dat je in je mandje in zou slapen, maar volgens de DA zou dat te lang duren en zou je nog te veel lijden. Dit was de beste manier.
Om zes uur ben je gecremeerd. We wilden eigenlijk de as uitstrooien over de hei en in het bos, maar je staat nog steeds in een busje op de vensterbank. We kunnen het gewoon niet over ons hart verkrijgen.
Ik mis je renspurts, je obsessie met ballonnen en mensen die door buizen toeteren. Hoe je elke middag rond een uur of één op m'n moeder wachtte in de tuin. Hoe je de autodeur van m'n vader leek te herkennen, hoe je heel dapper achter vlinders aan ging, hoe je mot kreeg met een pitbull en hoe goed je toch stiekem wel kon luisteren als je iets lekkers kreeg en hoe trouw je was. Urenlang over de geluidswal slenteren, je knuffelen in bed, want alleen bij mij mocht je op bed en vanuit mijn kamer kon je iedereen boven goed in de gaten houden.
Die keer dat je een paar uurtjes alleen thuis was en een diarree-aanval kreeg waarbij je het hele huis had ondergescheten, het liep langs de trap, het zat tegen de ruit en de luxaflex en ik kwam vorig jaar nog een veegje tegen toen ik m'n oude bankje wegdeed

. Ik heb twee dagen niet op m'n kamer kunnen slapen door de lucht.
Iedereen vond je mooi en ik kreeg vaak te horen dat je op een vosje leek. En dan vroegen ze wat voor ras je was. Kruising cocker spaniel en schapendoes hadden ze ons verteld, maar volgens mij waren je papa en mama ook niet helemaal raszuiver

. Een lekker mengelmoesje. Uniek.
Je was een eigenzinnig, eigenwijs, koppig en raar mokkeltje, mijn Sannenas

.
En ik zit nu weer te janken.
Ik mis je nog elke dag, mijn vriendinnetje.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door CherryLips op 06-08-2009 17:07:55 ]