Ja, en dat scoort weer goed in de verkiezingen. Daarom corrigeren economen ook altijd voor inflatie, dat haalt de rommel die de politiek er van maakt weer uit de cijfers.quote:Op maandag 22 december 2008 14:31 schreef TubewayDigital het volgende:
in innovatie is vaak een % extra groei. Waar dacht je dat groei vandaan kwam?
Ja, dan zijn mensen immers geneigd tot meer lenen, waardoor de winst voor de bankier stijgt.quote:Op maandag 22 december 2008 14:19 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat de meeste bankiers van mening zijn dat een klein beetje inflatie gezond is.
Inflatie is helemaal geen normaal verschijnsel, en zeker niet decennia's lang van onafgebroken inflatie. Nee, tot 1940 zo ongeveer werden jaren van inflatie netjes afgewisseld door jaren van deflatie, met als gevolg dat de waarde van geld vrij constant was.quote:Voorheen, onder het Keynesiaanse tijdperk werd men niet warm of koud van een inflatie van 5%. Dat was normaal. Tegenwoordig zou dat al alle alarmbellen laten rinkelen.
Laten we kijken hoe de ECB zich het komende jaar gaat houden. Als ze de rente niet verder verlagen en ook geen extra geld bij gaan drukken (geldaggregaten blijven redelijk constant) dan heeft de ECB echt goed werk afgeleverd en zal ik ze daar ook zeker voor complimenteren. Een goede stap in de richting was natuurlijk al de toelichting van Trichet op de meest recente renteverlaging, waarin hij liet doorschemeren dat er geen nieuwe renteverlagingen meer komen. Het monster dat Sarkozy heet is er echter op uit om het feestje te verpesten, hopelijk houdt men in Frankfurt de deur stevig dicht.quote:Ook dat is onzin. In de statuten van de ECB staat duidelijk dat hun primaire doel de inflatiebestrijding is. Daar is hard politiek over onderhandeld en daar houdt men zich ook aan.
Als we zonder de uitvinding van de auto of wasmachine 2% meer konden verdienen weet ik wel wat mijn voorkeur heeft.quote:Op maandag 22 december 2008 14:31 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
een innovatie is vaak een % extra groei. Waar dacht je dat groei vandaan kwam?
Of je nou dat extra geld (de 2% groei) gebruikt om iemand anders de was te laten doen of die wasmachine zelf hebt maakt niks uit.quote:Op maandag 22 december 2008 14:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als we zonder de uitvinding van de auto of wasmachine 2% meer konden verdienen weet ik wel wat mijn voorkeur heeft.
Ik was natuurlijk blij verrast om dat te lezen. Ik ben het ook met hem eens dat een goudstandaard te beperkt is en bovendien risico's met zich mee brengt, want wat als goud ineens niet meer zeldzaam is. Zijn oplossing voor een soort grondstoffenindex vind ik een hele goede.quote:Op maandag 22 december 2008 14:32 schreef Klopkoek het volgende:
In het NRC stond een stukje over John Nash. Die is tegenwoordig pleitbezorger van een gefixeerde geldstandaard (en geen fiatgeld).
Dat vond ik een erg opmerkelijk stukje. Zou Eijffinger echt denken dat financiele innovatie alleen mogelijk is met fiat-geld?quote:Daarop reageerde meneer Eijffinger met "ja maar we moeten niet vergeten hoeveel welvaart alle financieele innovaties hebben gebracht".
Daarom ben ik ook tegen overheidssteun voor banken, laat de bankentop en de aandeelhouders het lekker zelf uitzoeken.quote:Ja, maar welvaart voor wie? En wie ruimt de puinhopen op als het mis gaat?
Men is meer geneigd tot het nemen van irrationele korte termijn beslissingen zodat het kapitalistische systeem intact blijft.quote:Op maandag 22 december 2008 14:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mensen immers geneigd tot meer lenen, waardoor de winst voor de bankier stijgt.
Toen was de wereld ook veel overzichtelijker. Simpeler.quote:[..]
Inflatie is helemaal geen normaal verschijnsel, en zeker niet decennia's lang van onafgebroken inflatie. Nee, tot 1940 zo ongeveer werden jaren van inflatie netjes afgewisseld door jaren van deflatie, met als gevolg dat de waarde van geld vrij constant was.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat het doel nageleefd is. Je kunt beargumenteren over de vraag hoe dom Greenspan en Bernanke wel niet zijn. Prima. Maar je kunt niet beweren dat zij de inflatie uit de hand hebben laten lopen. Die lage inflatie gaf hen immers meer speelruimte.quote:[..]
Laten we kijken hoe de ECB zich het komende jaar gaat houden. Als ze de rente niet verder verlagen en ook geen extra geld bij gaan drukken (geldaggregaten blijven redelijk constant) dan heeft de ECB echt goed werk afgeleverd en zal ik ze daar ook zeker voor complimenteren. Een goede stap in de richting was natuurlijk al de toelichting van Trichet op de meest recente renteverlaging, waarin hij liet doorschemeren dat er geen nieuwe renteverlagingen meer komen. Het monster dat Sarkozy heet is er echter op uit om het feestje te verpesten, hopelijk houdt men in Frankfurt de deur stevig dicht.
Dat kan maar dan nog hecht ik meer waarde aan een leuk en comfortabel leven dan aan een paar cent meer te besteden.quote:Op maandag 22 december 2008 14:44 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Of je nou dat extra geld (de 2% groei) gebruikt om iemand anders de was te laten doen of die wasmachine zelf hebt maakt niks uit.
Ik heb datzelfde gevoel. Maar dan meer vanuit het oogpunt dat men consequent moet zijn. Als ze echt een stalen karakter hadden dan buigen ze niet als een blad om een boom.quote:Op maandag 22 december 2008 14:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
Daarom ben ik ook tegen overheidssteun voor banken, laat de bankentop en de aandeelhouders het lekker zelf uitzoeken.
Dat zijn feitelijk twee zijden vandezelfde mdaille; meer welvaart kun je vertalen in de mogelijkheid om meer innovatieve - en dus vaak luxe - producten aan te schaffen, of juist om bewezen, kostenefficiente producten aan te schaffen, en daardoor wat meer over te houden. Wat prevaleert hangt puur af van de vraag op de markt, en verschilt natuurlijk ook gewoon van persoon tot persoon.quote:Op maandag 22 december 2008 14:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan maar dan nog hecht ik meer waarde aan een leuk en comfortabel leven dan aan een paar cent meer te besteden.
Dan snap je het spelletje niet.quote:Op maandag 22 december 2008 15:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb datzelfde gevoel. Maar dan meer vanuit het oogpunt dat men consequent moet zijn. Als ze echt een stalen karakter hadden dan buigen ze niet als een blad om een boom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |