Beetje respect voor de ouderen, faaljeugd.quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:46 schreef Jojoortje het volgende:
Kinderen die de grootouders met u aanspreken vind ik ook belachelijk...
Respect betekende vroeger ook nog iets, nu is het een hol begrip dat je niet meer krijgt, maar dat afgedwongen dient te worden.quote:Dat is ook meteen de kern van mijn klacht: Mensen die denken dat je alleen respect voor iemand hebt als je hem/haar met u aanspreekt
Oh dat vind mijn moeder ook altijd kut. Dus als ik iets vraag en ze reageert niet dan spreek ik haar bij haar naam aan en dan reageert ze welquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:44 schreef de_boswachter het volgende:
Kinderen die ouders met de voornaam aanspreken vind ik nog veel erger.
Peter, mag ik de hagelslag (tegen vader)
Gerda, mag ik vanavond langer opblijven ? (tegen moeder)
Wanneer ik zoiets hoor dan moet ik gelijk denken aan een nazi-regime of iets dergelijks.
"Mam, achterlijke grafhoer, schiet eens op met die thee!!!"quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:52 schreef Seam het volgende:
Je ouders met de voornaam noemen is echt heel erg
Ik praat thuis gewoon lekker plat
bakkes houwe perdekut, zoiets?quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:52 schreef Seam het volgende:
Je ouders met de voornaam noemen is echt heel erg
Ik praat thuis gewoon lekker plat
Als ik aan het werk ben (vakkenvullerquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:50 schreef DiRadical het volgende:
"U" is netjes, zeker tegen onbekenden.
Ik kan het helaas niet met u eens zijn.
Uw klacht is ongegrond verklaard
[..]
Respect betekende vroeger ook nog iets, nu is het een hol begrip dat je niet meer krijgt, maar dat afgedwongen dient te worden.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:47 schreef boem-dikkie het volgende:
Eensch met Bowa en TS. Gewoon mama en papa.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:47 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Beetje respect voor de ouderen, faaljeugd.
Sowieso, Peterquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:44 schreef de_boswachter het volgende:
Wanneer ik zoiets hoor dan moet ik gelijk denken aan een nazi-regime of iets dergelijks.
Theequote:Op dinsdag 16 december 2008 16:53 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
"Mam, achterlijke grafhoer, schiet eens op met die thee!!!"
Zoiets!?
In de TT staat het ook alleen met hoofdletter voor de duidelijkheidquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:55 schreef Afwazig het volgende:
Ik erger me dood aan het foutief gebruik van U -met een hoofdletter dus- in brieven enzo.
Aw sorry... blijkbaar is thee drinken niet 'hip' in de ghetto van Lutjebroekquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:56 schreef Seam het volgende:
[..]
Thee
Ik zeg meestal gewoon ey maaaaam, gif mei uns ff dat bier an.
Gewoon een L ervoor en erachter zeggen...quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:01 schreef Desunoto het volgende:
Eens. Ik heb er een hekel aan als mensen persé met 'u' aangesproken willen worden.
THOU!quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:00 schreef J0ttem het volgende:
Terecht te klacht
Ban "U" :|
In Engeland zeggen ze toch ook alleen maar "you"?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:44 schreef de_boswachter het volgende:
en gewoon u zonder hoofdletter is mijn papa, mama of iemand die ik niet ken en veel ouder is dan ikquote:
En in Duitsland wordt nog veel meer Sie gezegd dan u in Nederland.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:00 schreef J0ttem het volgende:
Terecht te klacht
In Duitsland is het overmatig gebruik van "Sie" net zo irritant als hier. Daar zouden ook maar eens gewoon "du" moeten gebruiken. Of de taal veranderen want geen enkele taal is zo lelijk als Duits.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En in Duitsland wordt nog veel meer Sie gezegd dan u in Nederland.
Je punt?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:19 schreef freecell het volgende:
[..]
en gewoon u zonder hoofdletter is mijn papa, mama of iemand die ik niet ken en veel ouder is dan ik
Ja, het is de manier waarop je you zegt.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:00 schreef J0ttem het volgende:
Dit vooral!! Die 2 koters zijn de enige op de hele wereld die pap en mam mogen zeggen, en dan sprekenze ze net als de rest van de wereld aan met de voornaam.quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:44 schreef de_boswachter het volgende:
Dat dusquote:Op dinsdag 16 december 2008 17:34 schreef Empje het volgende:
Een vriendin van me zegt 'u' tegen haar ouders. Als ze dat niet doet krijgt ze een tik. Haar moeder vindt dat 'u' zeggen respectvol is. Ik zeg geen 'u' tegen m'n ouders, maakt mij dat dan respectloos? Ik zeg nog steeds papa en mama tegen zeBehalve als ik het met anderen over mijn ouders heb, anders klinkt 'mijn papa' en 'mijn mama' zoooooo kinderlijk
Dat komt omdat die paupers de beleefdheidsvorm hebben afgeschaft. Verder, mijn ouders heten niet pap en mam, dat zijn niet hun namen en zo staat het ook niet in het paspoort. Blijkbaar is het normaal voor de kinderen om hun ouders pap en mam te noemen terwijl de rest van de wereld hun echte namen mag gebruiken?quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:00 schreef J0ttem het volgende:
Terecht te klacht
Waarom heb je daar zo een hekel aan?quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:51 schreef JediMasterLucia het volgende:
Ik heb een hekel aan "u"
Mijn ouders hadden er ook een bloedhekel aan, zeker als eigen kinderen dat zeggen. (dus bij ons thuis was het gewoon je en jij
Tegen onbekende ouderen gebruik ik het wel, leeftijdsgenoten en en jongeren gewoon "je" en "jij"
In Duitsland is de situatie anders dan hier. Sie gebruik je alleen bij mensen die je niet kent of geen familie of vrienden/kennissen zijn. Je baas zul je daar snel aanspreken met Sie, ook als je er al 15 jaar werkt (of de band moet bijna vriend-like zijn). Tegen de hele familie word in het algemeen gewoon 'du' gebruikt, dus ook tegen je overgrootoma van 95.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
En in Duitsland wordt nog veel meer Sie gezegd dan u in Nederland.
Je punt?
Hier kan ik me helemaal in vinden.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:18 schreef santax het volgende:
[..]
Waarom heb je daar zo een hekel aan?
Ik vind dat echt gewoon een uiting van vriendelijkheid en beleefdheid. We zijn geen barbaren toch. De politieagent verdient een stukje aanzicht, want hij houdt onze straten (voor zover dat in zijn macht ligt) veilig. De leraar verdiend het want hij draagt zijn kennis over, je grootouders hebben al een heel leven achter zich en al die lastige vragen waar jij en ik mee worstelen al lang beantwoord. Ook dat verdiend een soort van respect.
Tegen de kassadame die me u noemt zeg ik trouwens gewoon: zeg maar jij hoor, zo oud ben ik niet. Maar in zakelijkere gesprekken of gesprekken met ouderen of gesprekken met vreemde in de winkel (weet u misschien waar de melk staat) is het voor mij gewoon u.
Je verlaagt je daar niet mee ofzo hoor. Je verheft hen niet boven je. Daarnaast vind ik ook dat het aan je gesprekspartner is om te bepalen of hij/zij met u aangesproken wil worden. Dat zijn gewoon normale (nouja, niet meer zo normaal lijkt het wel) omgangsvormen. Ik zeg erbij dat ik ook nog zo iemand ben die mensen op straat groet. Hetzij met een 'goededag', hetzij met een vriendelijk knipje van mijn hoofd. Sommige mensen kijken daar echt raar van op. Jammer is dat. De wereld is een stukje mooier met dat soort vriendelijkheid. En het kost verder geen moeite.
Lekker afstandelijk.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:10 schreef zwaaibaai het volgende:
Ik noem mijn ouders ook bij hun voornaam. Dat werd juist gestimuleerd. En dat heeft NIETS met een gebrek aan respect te maken. Dat ligt aan je opvoeding of aan je psycho-state-of-mind.
Vind het meer iets voor alto's.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:39 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker afstandelijk.
Je vader zit zeker in het leger ? Schijnt dat die gezinnen ook opgevoed worden zoals het op het werk eraan toe gaat: Als nazi's.
Als u het zint.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:41 schreef Aardappelbeertje het volgende:
[..]
Vind het meer iets voor alto's.
''Zeg Gert, geef mij eens de inktvistaart met pistachenoten, als je wilt''
Nu beledig je mij, ik roep namelijk mijn ouders bij voornaam.quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:44 schreef de_boswachter het volgende:
Jij moet je vader zeker als "Führer" aan spreken, en je probeert je nu af te reageren op internet.quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:39 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker afstandelijk.
Je vader zit zeker in het leger ? Schijnt dat die gezinnen ook opgevoed worden zoals het op het werk eraan toe gaat: Als nazi's.
Met deze uitspraak bevestig je gewoon wat voor kut mod je wel niet bent. Deze opmerking slaat echt werkelijk waar nergens op. Volgens jou mening is iedereen die zijn of haar ouders bij de voornaam noemt meteen een nazi?quote:Op dinsdag 16 december 2008 18:39 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Lekker afstandelijk.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:50 schreef Genius-F het volgende:
Jezelf te goed voelen om "u" te zeggen
Dat is wel erg ja. Herkenbaar, ik ben net 30, mijn vriendin is 18 en in de winkel zegt het 20 jarige neukvoer U tegen mequote:Op dinsdag 16 december 2008 19:16 schreef RickoKun het volgende:
Trouwens, nu ik wat ouder word (22), beginnen 16 jarige meisjes mij met U aan te spreken, nouja de caissieres dan......
echt wtf man!
en dan denken zij: ja zo oud ben je welquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:17 schreef santax het volgende:
[..]
Dat is wel erg ja. Herkenbaar, ik ben net 30, mijn vriendin is 18 en in de winkel zegt het 20 jarige neukvoer U tegen meDat zijn dus die gevallen waarin ik ingrijp en zeg: zeg maar jij hoor, zo oud ben ik niet
quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:26 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
en dan denken zij: ja zo oud ben je wel
Sorry, maar daar ben ik gestopt met lezen en in lachen uitgebarstenquote:Op dinsdag 16 december 2008 18:18 schreef santax het volgende:
[..]
De politieagent verdient een stukje aanzicht, want hij houdt onze straten (voor zover dat in zijn macht ligt) veilig.
Dan heb je veel gemist. Vooral ook in je opvoeding.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:34 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
[..]
Sorry, maar daar ben ik gestopt met lezen en in lachen uitgebarsten![]()
![]()
Vous betekend jullie/ uquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:05 schreef Dodecahedron het volgende:
Vlamingen zeggen ook heel veel u. Ook jongeren tegen leeftijdsgenoten.
Hoe gaat dat in Frankrijk eigenlijk met "vous" en "tu"?
Je vraagt eerst: "Hoe oud bent u?" En als dan blijkt dat ze onder de 20 zijn ga je door met "je"?quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:54 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Als ik aan het werk ben (vakkenvuller), spreek ik ook alle klanten met u aan (behalve mensen onder de 20).
Nee randdebiel.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:10 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Met deze uitspraak bevestig je gewoon wat voor kut mod je wel niet bent. Deze opmerking slaat echt werkelijk waar nergens op. Volgens jou mening is iedereen die zijn of haar ouders bij de voornaam noemt meteen een nazi?
Dit. Ik heb respect voor agenten. Natuurlijk heb je er klootzakken bij, de NSB'ers, de viezerds die je pakken op laffe dingen. Maar over het algemeen respect voor de mensen die dit nog willen doen. Vooral omdat er tegenwoordig op ze neer wordt gekeken, het slecht verdient, en je kans loopt op verwonding of erger.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:35 schreef santax het volgende:
[..]
Dan heb je veel gemist. Vooral ook in je opvoeding.
machtsmisbruik dekt de lading niet echtquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:45 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Nee randdebiel.
Ik vergelijk dat soort types met nazi's, ik zeg niet dat het nazi's zijn.
Wanneer je je ouders met de voornaam aanspreekt vind ik dat een vorm van machtsmisbruik.
Heb je godverdomme kinderen, kunnen ze pap en mam tegen je zeggen leer je ze aan om Henk en Rita tegen je te zeggen. Triest vind ik dat.
Ik heet Hans en wil Hans genoemd wordenquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:48 schreef santax het volgende:
[..]
machtsmisbruik dekt de lading niet echt
Om niet te zeggen: waar lul je nu over man?
Ik zou het zelf ook nooit doen maar het toeval wil dat slechts 1 dame ken die dat doet. Haar pa is met pensioen inmiddels en stond daar op. Hij was hoofd Research van de DSM. De dame zelf is neurologe... Geen domme mensen dus. Zijn motivatie was: ik ben Hans. Zo heet ik, zo wil ik genoemd worden. Ook door de mensen die ik voed. Tegen haar moeder zegt ze wel gewoon mam trouwens. Maar wat je nu zegt slaat eigenlijk nergens op.
Weereens blijkt dat je je niet kunt verplaatsen in anderen en ongehinderd door enige kennis van zaken maar wat roept. Jammer.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:49 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik heet Hans en wil Hans genoemd worden
Tering, wat een afstandelijke vent moet dat geweest zijn. Je kinderen die je liefhebt dwingen om je bij de voornaam te gebruiken: Want meneer wil dat
HOUD JE MOND!quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:50 schreef santax het volgende:
[..]
Weereens blijkt dat je je niet kunt verplaatsen in anderen en ongehinderd door enige kennis van zaken maar wat roept. Jammer.
Dit dus,quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:47 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Beetje respect voor de ouderen, faaljeugd.
Ik kan me er zeker in verplaatsen, maar ik vind dit niet normaal.... mag het ?quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:50 schreef santax het volgende:
[..]
Weereens blijkt dat je je niet kunt verplaatsen in anderen en ongehinderd door enige kennis van zaken maar wat roept. Jammer.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:35 schreef santax het volgende:
[..]
Dan heb je veel gemist. Vooral ook in je opvoeding.
Als ik ooit nog de kans krijg om 1 goed te pakken zou ik et ook zeker doenquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:46 schreef Afwazig het volgende:
[..]
Dit. Ik heb respect voor agenten. Natuurlijk heb je er klootzakken bij, de NSB'ers, de viezerds die je pakken op laffe dingen. Maar over het algemeen respect voor de mensen die dit nog willen doen. Vooral omdat er tegenwoordig op ze neer wordt gekeken, het slecht verdient, en je kans loopt op verwonding of erger.
Ja je mag het niet eens zijn met die omgangsvorm. Dat ben ik ook niet. Wat je niet mag is zeggen dat juist die man zo afstandelijk zou zijn. Ik denk dat zowel jij als ik, uit een minder liefdevol gezin komen dan het hunne. Dus als je zoiets achterlijks zegt zonder die man ook maar te kennen, tja... Dan stijg je niet op mijn lijstje met users die ik slim acht zeg maar.quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:53 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik kan me er zeker in verplaatsen, maar ik vind dit niet normaal.... mag het ?
Wat hij bedoelde is: hij belt mammie op om te vragen of die de agent wil aanspreken op zijn gedragquote:Op dinsdag 16 december 2008 19:54 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
[..]
![]()
[..]
Als ik ooit nog de kans krijg om 1 goed te pakken zou ik et ook zeker doen![]()
Kankerleyers![]()
Het enige wat nog erger is dan pliesie zijn die lui die iedereen parkeerboete's geven
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:57 schreef santax het volgende:
[..]
Wat hij bedoelde is: hij belt mammie op om te vragen of die de agent wil aanspreken op zijn gedrag![]()
Internetkiddieheldje
quote:Op dinsdag 16 december 2008 19:59 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
[..]
![]()
Je praat echt over dingen waar je geen verstand van hebt
Nou ten 1e ben ik 18+quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:01 schreef santax het volgende:
[..]
Sorry ik gok dat je < 18 bent en aan de 'grote mensen' hier wil laten zien hoe stoer je bent. In werkelijkheid heb je echter een bekeuring gehad omdat je te dom was je licht aan te zetten op je BMX-je en haat nu agenten: want: oneerlijk! Ga toch weg, klein kind.
Engels is dan ook een minderwaardige taal.quote:Op dinsdag 16 december 2008 17:00 schreef J0ttem het volgende:
Terecht te klacht
Laten we het daar dan maar bij houden en weer terug gaan naar het onderwerp.quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:04 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
[..]
Nou ten 1e ben ik 18+
Ten 2e heb ik meer dan genoeg persoonlijke redenen om een hekel aan die lui te hebben maar die gaan jou allemaal geen moer aan
heeeeel herkenbaarquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:51 schreef -SG- het volgende:
[..]
Oh dat vind mijn moeder ook altijd kut. Dus als ik iets vraag en ze reageert niet dan spreek ik haar bij haar naam aan en dan reageert ze wel.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 20:29 schreef shmoopy het volgende:
Mijn kinderen die u tegen me moeten zeggen, het idee alleen al, ik ben gewoon mama.
Hun vriendjes mogen me gewoon bij de voornaam noemen en jij zeggen, het ligt er ook maar aan hoe het jij wordt uitgesproken, hé?
Sommige kinderen voelen goed aan wanneer het jij is of u, trouwens.
Op m'n werk heerst een erg informele sfeer, maar als ik een stagiaire voor mijn neus heb die me met jij aanspreekt, dan neem ik die niet aan.
Ik ben niet jij, ik ben je leidinggevende en ik heb niet met je geknikkerd.
Het woordje u schept in zo'n situatie de afstand die nodig is om de verhoudingen aan te geven.
Na een tijdje geef ik dan wel aan dat ze best jij mogen zeggen, maar ik wil wel zeker weten dat ze die beleefdheidsvormen snappen als ik ze moet begeleiden in het omgaan met klanten.
Je leest nietquote:Op dinsdag 16 december 2008 20:04 schreef wikwakka2 het volgende:
TS is een plattelandse pauper die weinig manieren heeft meegekregen van zijn ouders. Dan heb ik het over vreemden aanspreken met u, en niet je ouders want dat vind ik ook vreemd.
Dit vind ik een beetje raar .. je bent toch beide gewoon volwassenen en om dan U tegen elkaar te gaan zeggenquote:Op dinsdag 16 december 2008 20:29 schreef shmoopy het volgende:
Mijn kinderen die u tegen me moeten zeggen, het idee alleen al, ik ben gewoon mama.
Hun vriendjes mogen me gewoon bij de voornaam noemen en jij zeggen, het ligt er ook maar aan hoe het jij wordt uitgesproken, hé?
Sommige kinderen voelen goed aan wanneer het jij is of u, trouwens.
Op m'n werk heerst een erg informele sfeer, maar als ik een stagiaire voor mijn neus heb die me met jij aanspreekt, dan neem ik die niet aan.
Ik ben niet jij, ik ben je leidinggevende en ik heb niet met je geknikkerd.
Het woordje u schept in zo'n situatie de afstand die nodig is om de verhoudingen aan te geven.
Na een tijdje geef ik dan wel aan dat ze best jij mogen zeggen, maar ik wil wel zeker weten dat ze die beleefdheidsvormen snappen als ik ze moet begeleiden in het omgaan met klanten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |