Nou ja, 'we'... Ik niet, en met mij velen geloof ik. En vroeger werd er in Nl ook helemaal niet zo uniform gebouwd.quote:Op dinsdag 16 december 2008 15:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is het essentiële verschil met Nederland denk ik. Hier houden we van consistentie (met alles trouwens) in het bouwen.
Een cultuurverrijkend element als je het mij vraagtquote:Terwijl dat geen typisch kenmerk is van de Marokkaanse bouw cultuur. Je zal in Marokko nooit dezelfde huizen naast elkaar zien staan.
Hmm, dat vind ik nog altijd beter dan dit:quote:Tenzij het zo'n recentelijk uit de grond gestampte woonwijk is.(want helaas hebben zij nu ook het "vinex" principe van het Westen overgenomen), zoals je hier ziet:
[ afbeelding ]
En Spaanse, oa Gaudi heeft een aantal gebouwen in Tanger ontworpen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 14:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, het gaat juist om de bouwstijl, aangezien het geen wijk specifiek voor Marokkanen is, noch de Marokkanen enig individueel belang hebben bij een dergelijk project. Het gaat hier puur om een wijk gebouwd in een bepaalde stijl. Dat jij als een jankerig persoon meteen criminele Marokkanen of "aanpassingen aan cultuur" erbij gaat halen is jouw probleem. Jouw redenering toepassen op Marokko, zou heel wat anti-westerse sentimenten hebben opgeleverd, aangezien er talloze FRANSE gebouwen staan in het land - nu nog steeds - en worden ook hersteld-.
Dit gaat er in een Nederlandse omgeving (zonder palmbomen ervoor, maar met een donkergrijs bewolkte lucht erachter) heel Oostblokkig uitzienquote:Op dinsdag 16 december 2008 15:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is het essentiële verschil met Nederland denk ik. Hier houden we van consistentie (met alles trouwens) in het bouwen. Terwijl dat geen typisch kenmerk is van de Marokkaanse bouw cultuur. Je zal in Marokko nooit dezelfde huizen naast elkaar zien staan. Tenzij het zo'n recentelijk uit de grond gestampte woonwijk is.(want helaas hebben zij nu ook het "vinex" principe van het Westen overgenomen), zoals je hier ziet:
[ afbeelding ]
quote:Plan voor 'Marokkaanse' buurt in Rotterdam
Bron: binnenlandsbestuur
Een wijkje vol Marokkaanse riads in Rotterdam. Over 'acht á tien' jaar zou het zover moeten zijn, dan zou het project Le Riad moeten worden opgeleverd. Niet alleen de nieuwe Marokkaanse middenklasse maar ook autochtone Rotterdammers zouden interesse hebben in zo'n mediterrane buurt.
Sober
Het plan voor Le Riad komt van Abderrahman Hassani Idrissi en Abdel Salhi. Zij hebben eerder in Delfshaven een soortgelijk project ontwikkeld. Daar zijn een kleine honderd woningen in mediterrane stijl gebouwd: Le Medi. Ook in Rotterdam zou het om een buurtje van ongeveer honderd woningen gaan. Hier is gekozen voor 'riads': Marokkaanse woningen met een patio met zuilen, arcades en op het dak tuinen en terrassen. 'De buitenkant wordt sober, de binnenkant decoratief,' zegt Hassani.
Zorg
Voor de ontwikkeling van het project spreken de initiatiefnemers met Humanitas, dat al interesse heeft getoond. Mogelijk kan Le Riad worden ingepast in een groter nieuwbouwproject van de welzijns-, zorg- en wooninstelling. Ook woningcorporatie Woonbron kijkt met interesse naar de plannen.
Geen Marokkaanse enclave
De Rotterdamse politiek benadrukt op verschillende toonhoogte dat er geen 'Marokkaanse enclave' moet ontstaan. Henk Sonneveld van Leefbaar Rotterdam zit 'absoluut niet te wachten' op een buurt vol riads als die in de eerste plaats aantrekkelijk zullen zijn voor Marokkanen. 'Bij een bejaardenhuis voor een bevolkingsgroep kan ik me nog wat voorstellen, maar verder moet je niet voor een speciale groep bouwen,' zegt Sonneveld. De PvdA, waarvoor Abdel Salhi deelraadslid is, heeft volgens raadslid Metin Çelik juist een 'warm hart' voor multiculturele architectuur. Toch zou ook Çelik het project als mislukt beschouwen als het enkel zou worden bewoond door Rotterdammers met mediterrane achtergrond.
Middenklasse
De initiatiefnemers zijn zich zeer bewust van de 'politieke gevoeligheden' rond het project. Hassani benadrukt dat Le Midi een gemengde groep bewoners heeft: 'Een kwart heeft een mediterrane achtergrond, er is een enkele Surinamer en Antilliaan, en ongeveer driekwart is autochtoon.' Concentratie van een etnische groep is niet aan de orde volgens Hassani. Wel wijst hij erop dat er een nieuwe middenklasse van Turken en Marokkanen ontstaat en dat het goed is om ook voor hen te bouwen.
Investeren
Het plan voor Le Midi voorziet ook in een 'Huis voor Culturen', een ontmoetingsruimte met onder meer ruimte voor debat. De Marokkaanse overheid is volgens Hassani in principe bereid om hierin te investeren. Leefbaar Rotterdam keurt dat resoluut af: 'Laat ze in hun eigen land investeren.' Volgens de PvdA is 'iedereen vrij' om te investeren, maar inhoudelijke invloed door Marokko vindt ook de PvdA onwenselijk.
Van buiten wel. Niet van binnen..quote:Op dinsdag 16 december 2008 13:41 schreef Juvenalis het volgende:
In Marrakech zijn de huizen lelijk. Bah.
Net als de vrouwen dus..quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Van buiten niet. Wel van binnen..
Delfshaven IS Rotterdam?quote:Het plan voor Le Riad komt van Abderrahman Hassani Idrissi en Abdel Salhi. Zij hebben eerder in Delfshaven een soortgelijk project ontwikkeld. Daar zijn een kleine honderd woningen in mediterrane stijl gebouwd: Le Medi. Ook in Rotterdam zou het om een buurtje van ongeveer honderd woningen gaan.
quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:19 schreef Roi het volgende:
[..]
Net als de vrouwen dus.. [ afbeelding ]
Ik vind de bouwstijl ik Marrakech juist consistenter dan hier!quote:Op dinsdag 16 december 2008 15:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is het essentiële verschil met Nederland denk ik. Hier houden we van consistentie (met alles trouwens) in het bouwen. Terwijl dat geen typisch kenmerk is van de Marokkaanse bouw cultuur. Je zal in Marokko nooit dezelfde huizen naast elkaar zien staan. Tenzij het zo'n recentelijk uit de grond gestampte woonwijk is.(want helaas hebben zij nu ook het "vinex" principe van het Westen overgenomen), zoals je hier ziet:
[ afbeelding ]
Het is die man zijn werk, he ?quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:50 schreef DJKoster het volgende:
Wilders:
http://www.pvv.nl./index.php?option=com_content&task=view&id=1489
dat is een boeddhistische tempel.quote:Op dinsdag 16 december 2008 14:39 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ja, aan de zeedijk staat een Chinese tempel.
[ afbeelding ]
We zullen ook eens wat anders bouwen dan echte Nederlandse Vinex-wijken hè.quote:Op dinsdag 16 december 2008 22:50 schreef DJKoster het volgende:
Wilders:
http://www.pvv.nl./index.php?option=com_content&task=view&id=1489
Ik maak er geen probleem van, ik geef alleen mijn mening.quote:Op dinsdag 16 december 2008 15:35 schreef Meki het volgende:
[..]
Waarom maak je er dan een probleem van..
Waarom maak je geen probleem bij Chinatown ??
Ja maar om dan gelijk door te slaan naar Marrakech sfeer......quote:Op woensdag 17 december 2008 19:48 schreef popolon het volgende:
Die reacties op de telegraafsite.
Veel 'nieuwbouw' wijken in Nederland zijn te treurig voor woorden. Een beetje afwisseling kan geen kwaad.
Ach, ik zie het probleem niet zo. Al wilde men bouwen zoals in Griekenland gebeurde was er niks aan de hand geweest. Men zoekt naar buitenlandse invloeden om de treurige Nederlandse architectuur op te leven, komt uit bij Moorse invloeden (wat niet onlogisch is, het is op zich best fleurig en speels, naast de aantallen Marokkanen in ons land) en half Nederland staat in rep en roer omdat het uit Marokko komt. Men kijkt niet of het mooi is of wat het kan bieden aan afwisseling voor ons land. Nee, het is niet meer dan een Pavlov-reactie. Beetje jammer, want als er iets is wat Nederland nodig is, is het wel een flinke schop onder de konten van onze architecten en projectontwikkelaars.quote:Op woensdag 17 december 2008 20:02 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja maar om dan gelijk door te slaan naar Marrakech sfeer......
Tja.... in de VS heb je dat soort wijken voor heel veel minderheden. Little Saigon, Chinatown, Koreatown, etc. In deze wijken staan zelfs de straatnaamborden in twee talen. In Chicago heb je een wijk waar alles - inclusief straatnamen - in het Pools is, en hier in Santa Ana, CA is zowat de hele stad in het Spaans, inclusief alle reclame op borden langs de weg etc.quote:Op dinsdag 16 december 2008 13:24 schreef Klaas.Kopkaas het volgende:
ONZIN !!!![]()
![]()
In Marokko bouwen ze toch ook geen Nederlandse wijk !!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |