Er staatquote:Op maandag 15 december 2008 23:11 schreef MLI het volgende:
Je moet letten op waar het gebotteld is. Mise au chateaux is vaak goed, die kun je in België al heel goedkoop krijgen(3 of 4 euro) maar ik dronk nooit wijn toen ik nog in NL woonde. Mise au 'willekeurige bedrijfsnaam' is meestal niet echt lekker. Zo kan ik er als beginner nog redelijk wijs uit worden.
Waarom is die naam niet goedquote:Op maandag 15 december 2008 23:24 schreef Painted_Horse het volgende:
Franse wijn uit 2007 met zo'n naam
De rode ook kan ik je verzekeren (zeker onder een fijn zonnetje in Italiequote:Op maandag 15 december 2008 23:34 schreef marcel-o het volgende:
Ik drink gewoon witte Lambrusco.
dat gaat als limonade weg
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Doei.
Niks mis mee toch? De meeste wijnen in de supermarkt zijn prima weg te werken. Maar je moet voor dat geld natuurlijk niet verwachten een grote chateau te drinken.quote:Op maandag 15 december 2008 23:40 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Waarom confronteer je me zo hard
ja
Ik ben zelf gewoon niet zo kapot van Franse wijn, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.quote:Op maandag 15 december 2008 23:27 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Waarom is die naam niet goed?
Voor een euro of 8-10 kun je in de supermarkt prima wijnen kopen hoor.quote:Op maandag 15 december 2008 23:46 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Niks mis mee toch? De meeste wijnen in de supermarkt zijn prima weg te werken. Maar je moet voor dat geld natuurlijk niet verwachten een grote chateau te drinken.
Meen je dit serieus?quote:Op maandag 15 december 2008 23:11 schreef MLI het volgende:
Je moet letten op waar het gebotteld is. Mise au chateaux is vaak goed, die kun je in België al heel goedkoop krijgen(3 of 4 euro) maar ik dronk nooit wijn toen ik nog in NL woonde. Mise au 'willekeurige bedrijfsnaam' is meestal niet echt lekker. Zo kan ik er als beginner nog redelijk wijs uit worden.
Hoor je van mij een negatief oordeel over supermarktwijnen? Integendeel juist.quote:Op maandag 15 december 2008 23:59 schreef Painted_Horse het volgende:
[..]
Voor een euro of 8-10 kun je in de supermarkt prima wijnen kopen hoor.
In een restaurant betaal je daar 20-40 euro voor
Een beetje fatsoenlijk restaurant heeft geen wijnen die ook in de supermarkt te vinden zijnquote:Op maandag 15 december 2008 23:59 schreef Painted_Horse het volgende:
[..]
Voor een euro of 8-10 kun je in de supermarkt prima wijnen kopen hoor.
In een restaurant betaal je daar 20-40 euro voor
Zo heeft iemand het mij 3 maanden geleden geleerd. Ik moet zeggen dat het er in mijn vergelijking daadwerkelijk beter uitkomt, ik tref nooit rare wijntjes of wat dan ook. Maar hey, ik ben geen kenner. Als er betere tips zijn, dan lees ik die ook graag.quote:
Geef dan eens een tip hoe wij wijnn00bs fatsoenlijke wijn kunnen selecteren?quote:
quote:
Nouja, het zegt waar de wijn gebotteld is: op het landgoed of later door een producent. In die laatste categorie zit inderdaad meer prutwijn dan in die eerste maar gebotteld op het landgoed/chateau is geenszins een kwaliteitskenmerk. Er wordt op chateaux ook gewoon ronduit kattenzeik gebotteld.quote:Op dinsdag 16 december 2008 10:29 schreef MLI het volgende:
[..]
Zo heeft iemand het mij 3 maanden geleden geleerd. Ik moet zeggen dat het er in mijn vergelijking daadwerkelijk beter uitkomt, ik tref nooit rare wijntjes of wat dan ook. Maar hey, ik ben geen kenner. Als er betere tips zijn, dan lees ik die ook graag..
Sinds 3 maanden gaan er trouwens wel elke week 2 flessen per week door. Vroeger kocht ik 1 keer per 2 maanden een fles die ik dan weer weg kon flikkeren.
Koop de wijnalmanak, of hoe heet dat boekje ook alweer. Er is al voorgeproefd met oordeel door kenners.quote:Op dinsdag 16 december 2008 11:04 schreef MLI het volgende:
Logisch wel, MM.
Maar hoe kies je dan in de supermarkt een lekker wijntje?
Ik kan het me sowieso niet permitteren om de wijnsnob uit te hangenquote:Op dinsdag 16 december 2008 11:40 schreef David het volgende:
wijnsnobs
Ik drink heel graag wijn, en er zijn echt wel lekkere wijntjes in de supermarkt te koop voor 3 à 4 euro. Als snobisme je genot in de weg staat doe je je portemonnee alleen maar geweld aan...
Dat inderdaad. De wijnalmanak, de supermarktwijngids etc. En dat hoeft heus geen up-to-date gids te zijn. Een producent die dit jaar goede wijn produceert zal volgend jaar ook wel een goede/redelijke wijn produceren. De kans dat het vorig jaar een goede wijn was maar dit jaar kattenzeik is vrij klein.quote:Op dinsdag 16 december 2008 11:15 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Koop de wijnalmanak, of hoe heet dat boekje ook alweer. Er is al voorgeproefd met oordeel door kenners.
In Nederland heb je de "sterwijnen" en "omfietswijnen" die door oa Hubrecht Duiker verzameld worden, dan heb je een aardige houvast om tot zeg 10 euro lekkere wijnen te kopen bij de supermarkten en slijterij ketens. Wat wel gemeen is dat wijn uiteraard per jaar verschilt, dus een supermarkt kan best merk X verkopen, maar dan zit er dus wel verschil in, en vaak is het enige waaraan je dat kan zien het jaartal op het etiket.quote:Op dinsdag 16 december 2008 11:04 schreef MLI het volgende:
Logisch wel, MM.
Maar hoe kies je dan in de supermarkt een lekker wijntje?
quote:Op dinsdag 16 december 2008 00:47 schreef golfer het volgende:
Laat Paultjuhhh eerst maar eens limonade en ranja leren drinken.
OKquote:Op dinsdag 16 december 2008 10:38 schreef MLI het volgende:
[..]
Geef dan eens een tip hoe wij wijnn00bs fatsoenlijke wijn kunnen selecteren?
En wijn kopen van boven de 60 euro:. Paultjuhhh, koop maar gewoon die supermarktwijnengids.
Dat sowieso. Ik hoorde laatst een verhaal hoe iemand op een wijncursus bij de intro vol was gegaan voor de wijn die niet meer op dronk was.quote:Op dinsdag 16 december 2008 15:51 schreef lauwert het volgende:
Laats een wijnproeverij gehad voor het studentencafe waar ik 'werk'.
Dus meerdere witte/rose/rode wijnen op met een prijs van een paar euro's.
Heb zeker gemerkt dat een duurdere wijn echt niet altijd lekkerder hoeft te zijn. Over smaak valt altijd nog te twisten.
ik heb nog nooit brandend maagzuur gehad van wijn, dat ligt echt wel aan jou hoor.quote:Op dinsdag 16 december 2008 21:00 schreef Topspin het volgende:
Alsof je maag aan het verbranden is door maagzuur, moeilijk te omschrijven maar ik heb dat super vaak gehad na het drinken van wijn, alsof de maag in de fik staat ook. Laatste keer wijn drinken is al langere geleden ook, krijg er ook geen voldoening uit omdat het niet dorstlessend is dus dan kies ik liever voor een biertje zo nu en dan. Wijn zorgt voor nog meer dorst ook dus liever niet
Over verschil proeven van wijn die duur is of goedkoop is, heb het dan over de kwaliteitswijnen tussen 5 en 10 euro, kwaliteitswijnen dus en niet het spul waarbij je bij de eerste slok al brandend maagzuur krijgt. Heb dure wijnen geproefd die om te kotsen waren en ook dure wijnen die hetzelfde smaken dan goedkopere. Kan zijn dat ik net die ene goede dure wijn nog nooit gehad heb maar het komt in mijn smaak op hetzelfde neer allemaal.
Ook bij bier heb ik het dan over vergelijkbare bieren, zo is er af en toe zeker verschil tussen het ene en het andere bier maar erg vaak ook niet, bavaria vind ik om te kotsen en koop ik nooit maar zo is lidl bier van 40 cent best te vergelijken met brand van 89 cent maar het gaat even over wijn. En dan zeker niet gesproken over speciale bieren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WOS'ser for life.
Zullen we es samen proevenquote:Op woensdag 17 december 2008 20:28 schreef krakkemieke het volgende:
Zoals gezegd, smaken verschillen. Ik ben geen kenner, maar ik houd van Cotes du Rhone.
Ik drink liever een zure Cotes du Rhone met karakter dan een even goedkope cepage wijn. (Voor degenen die het niet weten, dat is een wijn van 1 druivenras.)
Veel plezier met proeven Paultjuh!
Een lekkere witte elzas is heerlijk bij de zuurkool of boerenkool kan ik je vertellen... En inderdaad, een lekkere vollere rode wijn bij de biefstuk. Of zo'n lekkere sappige Italiaanse montepulciano bij de pasta, ook jammie!quote:Op woensdag 17 december 2008 20:58 schreef borisz het volgende:
Zolang wijn maar een lekkere volle smaak heeft, beetje zuur erin is lekker
Hangt ook af wanneer je een wijn drinkt of met wat![]()
Dit is een wijn topic, geen sevenup met extra suiker en een beetje alcohol topic...quote:Op maandag 15 december 2008 23:34 schreef marcel-o het volgende:
Ik drink gewoon witte Lambrusco.
dat gaat als limonade weg
Naja, het is tenminste nog geen canei of alte weintradition..quote:Op maandag 22 december 2008 00:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dit is een wijn topic, geen sevenup met extra suiker en een beetje alcohol topic...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind lambrusco wel in die categorie vallen hoor.quote:Op maandag 22 december 2008 08:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Naja, het is tenminste nog geen canei of alte weintradition..![]()
Hoewel er ook gewoon goede en lekkere Lambruscos zijn en die staan niet voor ¤2,99 bij de Supermarkt...quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:26 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik vind lambrusco wel in die categorie vallen hoor.
Inderdaad, maar je kan best voor een euro of 5 lekker slagen in de supermarkt.quote:Op dinsdag 30 december 2008 13:42 schreef travelman het volgende:
[..]
Hoewel er ook gewoon goede en lekkere Lambruscos zijn en die staan niet voor ¤2,99 bij de Supermarkt...
Daar valt veel discussie over te voeren. De nieuwe wereld produceert tegenwoordig wel veel, maar het is toch met name goedkoop geproduceerde massawijn van druivenrassen die daar van oorsprong niet voorkomen, zonder terroirexpressie, gerijpt op staal en dan met een houtsmaakje wat eraan gegeven wordt door er houtsnippers in te weken. Daar word ik dus echt niet blij van.quote:Op maandag 15 december 2008 23:58 schreef Painted_Horse het volgende:
[..]
Ik ben zelf gewoon niet zo kapot van Franse wijn, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Frankrijk is als wijnland al lang en breed ingehaald door oa de landen die ik net noemde.
Mijn wijn ontdekking van dit jaar was de Languedoc. Vroeger kwam daar slobberwijn vandaan, maar ik heb er heel lekkere wijn gedronken. Ik had wel gelezen dat er hard gewerkt werd, maar het was echt een leuke verrassing.quote:Op donderdag 1 januari 2009 20:44 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Daar valt veel discussie over te voeren. De nieuwe wereld produceert tegenwoordig wel veel, maar het is toch met name goedkoop geproduceerde massawijn van druivenrassen die daar van oorsprong niet voorkomen, zonder terroirexpressie, gerijpt op staal en dan met een houtsmaakje wat eraan gegeven wordt door er houtsnippers in te weken. Daar word ik dus echt niet blij van.
Waar ga je de wijn bij drinken?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:06 schreef Paul het volgende:
Ik heb nu dus zoeen huiswijn in huis van c1000
rood
halfzoet sappig en fruitig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |