Ik heb nu een paar dagen de beta erop staan en ik zal even wat vragen proberen te beantwoorden die ik tegengekomen ben tijdens het lezen van deze thread. Ik merk op zich niet veel verschil met build 6956 die ik hiervoor draaide.
In principe is de beta 30 dagen geldig, maar als de beta is zoals de pre-beta builds, dan kan je de trial 3x verlengen en zo kom je dus aan 120 dagen gebruik.
Het kan zijn dat Windows 7 bepaalde drivers voor je hardware niet meer bij de installatie heeft. Ik geloof dat Microsoft heel veel "troep" heeft weggelaten om deze versie wat minder ruimte in te laten nemen. In principe zou je alle drivers met Windows Update moeten kunnen downloaden als Windows eenmaal geïnstalleerd is.
Windows 7 is sowieso een keer het proberen waard. Of je dat nou doet via dual boot of VM moet je natuurlijk zelf weten. Ik heb hem zelf als dual boot met Vista, maar ik gebruik Windows 7 eigenlijk veel meer dan Vista (met in mijn achterhoofd dat er een houdbaarheidsdatum op de beta zit en deze dus ooit niet meer zal werken).
---
Zoals iemand een paar posts eerder al zei, is de nieuwe taakbalk ideaal. Ik heb eigenlijk alleen nog maar de prullenbak en het feeback icon op mijn bureaublad staan. De rest staat op de taakbalk en van daaruit kan je ideaal alles doen. De taakbalk zal zijn nut echt gaan bewijzen als meer programma's er volledig gebruik van gaan maken. Office 2007 programma's doen dit nu al in zekere mate: je kan direct recente of gepinde bestanden openen met de rechter muisknop. Windows Media Player 12 kan direct je laatste afspeellijst topenen of al je nummers shuffelen. Ook kan je pauzeren en skippen via de taakbalk.
Er zitten ook wat handige programmaatjes bij, zoals Sticky Notes.
Start menu met jumplist voor Paint waarin de recente bestanden staan. Deze jumplists vind je ook bij Office programma's e.d. Je ziet ook de nieuwe tool Sticky Notes.
Zo bestuur je Windows Media Player vanaf de taakbalk.
Mogelijkheden die je al hebt voordat je Windows Media Player start.
Mogelijkheden die je al hebt voordat je Word opent.
Functionaliteiten van de nieuwe Live Messenger bij de nieuwe taakbalk. Als je je aanmeldt veranderd het icoontje naar een icoontje dat je status weergeeft.---
Ook de libraries zijn het noemen waard. Al je verspreide zooi toch nog op één plek. Voor de libraries wordt simpelweg de inhoud van de door jou geselecteerde mappen weergegeven. Deze mappen kunnen overal op je harde schijf staan. Je kan de inhoud dan ook nog sorteren. Bij muziek kan je bijvoorbeeld sorteren op artiest, album, genre, etc. Het voordeel van zo'n muzieklibrary is dat muziekprogramma's in de toekomst (ongeacht welke je gebruikt) gebruik kunnen maken om in een keer al je muziek te importeren. Ik heb toevallig mijn zooi niet zo verspreid over mijn schijf staan, maar toch maak ik gebruik van de functie. Het scheelt behoorlijk wat klikken als je het mij vraagt
Mijn muzieklibrary. Deze werd door Windows Media Player zonder moeite geïmporteerd. In de toekomst zou ik elke speler kunnen gebruiken zonder iedere keer weer een library op te moeten bouwen.---
De jumplist voor draadloze netwerken vind ik trouwens ook ideaal! In één klik heb je alle draadloze netwerken zichtbaar:
![]()
---
Ook Aero Snap vind ik handig. Je sleept het venster naar de bovenkant van het scherm en hij maximaliseert. Sleep hem weer weg en de grootte wordt weer normaal. Als je het venster naar de zijkant van het scherm sleept zal hij de helft van het scherm in beslag nemen. Makkelijk als je met twee documenten naast elkaar wilt werken.
Aero Snap in werking. Dit is vlak voordat het venster gemaximaliseerd wordt. Je ziet aan het doorzichtige vlak dat verschijnt wat er gaat gebeuren met het venster.---
Verder is
http://www.sevenforums.com wel een goed forum om te checken als je meer info wilt.
[ Bericht 12% gewijzigd door elfzesendertig op 31-12-2008 20:31:20 ]