abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 december 2008 @ 11:36:41 #151
862 Arcee
Look closer
pi_64173842
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 10:52 schreef SeLang het volgende:
Hee dude chill out
It postte tegelijkertijd met jou zodat het nu net lijkt of het een reactie was op jouw post (die net eerder was), maar het was een op zichzelf staande statement.
Weheheh.:')
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_64174025
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 11:27 schreef HiZ het volgende:
Ik heb echt wel m'n redenen om die rechters in Belgie voor debielen uit te maken hoor.
Mwah, dat is alleen omdat ze niet in jouw straatje praten. Lijkt wel een Turks trekje.
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 11:23 schreef HiZ het volgende:
met dat argument denken mensen plotseling een reden te hebben gevonden om elk onderhandelingsproces terug te kunnen draaien Met onder druk zetten wordt niet bedoeld 'hard onderhandelen'. Zolang er geen boksbeugels zijn gebruikt tijdens de gesprekken kunnen we dat sprookje ook weer afserveren.
Tsja, rechters voor debielen uitmaken, dat zet deze uitspraak van jou natuurlijk wel in het juist perspectief.
pi_64174228
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Mwah, dat is alleen omdat ze niet in jouw straatje praten. Lijkt wel een Turks trekje.
[..]

Tsja, rechters voor debielen uitmaken, dat zet deze uitspraak van jou natuurlijk wel in het juist perspectief.
Heb je een ander woord voor mensen die 50 miljard voor de helft van een failliete bank 'aan de lage kant' durven te noemen?
pi_64174522
Ja.

Het zijn intelligente mensen die zien dat die "helft van een failliete bank" en losstaand geheel is van de ongezonde sectoren die een paar miljard winst draait per jaar. Dus ja, dan is 50 miljard peanuts...
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_64174822
Hoe kom je trouwens aan 50 miljard?
pi_64174872
16 miljard koopprijs en 34 miljard aan noodkrediet. Zonder die 34 miljard was het hele zaakje omgevallen.
pi_64174924
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:33 schreef HiZ het volgende:
16 miljard koopprijs en 34 miljard aan noodkrediet. Zonder die 34 miljard was het hele zaakje omgevallen.
Let op het woordje krediet.
pi_64175024
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:15 schreef Athmozz het volgende:
Ja.

Het zijn intelligente mensen die zien dat die "helft van een failliete bank" en losstaand geheel is van de ongezonde sectoren die een paar miljard winst draait per jaar. Dus ja, dan is 50 miljard peanuts...
LOL, een bank die winst maakt in 2008, je bent nog niet helemaal heen over het stadium van sprookjes voor het slapen gaan he? Fortis was gewoon het Icesave van Belgie, zonder Nederlands en Frans geld was dat hele zaakje ingestort en had de Belgische staat meegesleurd in de financiele afgrond.
pi_64175113
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Let op het woordje krediet.
Jezus christus, ben je nou echt een beetje achterlijk of speel je het alleen? Een insolvabele bank is niks waard. Zonder die 34 miljard was Fortis gevallen in oktober. Ik denk dat ik maar beter uit deze hele discussie kan blijven. Teveel mensen die uitgaan van een intrinsieke waarde van vertrouwen.

Een bank zonder geld (=Fortis) is niet meer dan een stapel huurcontracten en werknemers die betaald moeten worden.
pi_64175438
Nee, HiZ, jij interpreteert de zaken op een manier waarop het jou uit komt. Die 34 miljard was voor Fortis Bank Nederland (Holding) omdat zij ineens geen liquiditeit verkregen vanuit de Belgische banking holding van Fortis.
pi_64175577
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nee, HiZ, jij interpreteert de zaken op een manier waarop het jou uit komt. Die 34 miljard was voor Fortis Bank Nederland (Holding) omdat zij ineens geen liquiditeit verkregen vanuit de Belgische banking holding van Fortis.
Yeah whatever, Fortis zwom in het geld en was de beste bank van de wereld. Elk aandeel was zeker vijftig euro waard.
pi_64176215
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 12:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

LOL, een bank die winst maakt in 2008, je bent nog niet helemaal heen over het stadium van sprookjes voor het slapen gaan he? Fortis was gewoon het Icesave van Belgie, zonder Nederlands en Frans geld was dat hele zaakje ingestort en had de Belgische staat meegesleurd in de financiele afgrond.
4miljard in 2007
http://www.hln.be/hln/nl/(...)owinst-in-2007.dhtml

eerste helft 2008 nog 1.6 miljard winst
http://www.demorgen.be/dm(...)et-winst-dalen.dhtml

In het 3de kwartaal draaien ze alsnog 180 miljoen winst...
http://www.rtl.nl/(/finan(...)st_q3_bijgesteld.xml

Het gaat misschien wel achteruit de winsten die ze behalen, maar gezien de crisis waarin de bankensector zit kan je toch niet spreken over een verlieslatend bedrijf

Fortis gaat 2008 normaal buiten gaan met tussen de 1.5 en de 2 miljard winst in volle crisis, dat vind ik dus niet slecht...

Er bestaat nog iets tussen de beste bank ter wereld die geen probleempjes had, en een failliete boel die zwaar verlieslatend is
pi_64177025
En de krediet crisis vindt plaats in een parallelle realiteit natuurlijk.

Kort geleden nog een kop in de pers; 'The only real thing in banking were the bonuses'. Strekking van het verhaal; de rest was gebakken lucht. Maar goed, daar hebben kleine aandeelhouders geen boodschap aan. Die denken dat een bedrijf solide was omdat zij hun geld erin gestoken hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door HiZ op 20-12-2008 16:05:25 ]
  zaterdag 20 december 2008 @ 20:43:08 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64187200
Van IEX.nl
quote:
Adieu Fortis
Jacques Potuijt - 19 december 2008, 17:00

De chaos, financieel zowel als politiek is bij onze zuiderburen is compleet, nu het kabinet van Yves Leterme elk ogenblik kan worden weggezonden. Als ik spreek van zuiderburen, verplaats ik mij even vanuit mijn vorige perspectief.
Ik woon nu al weer vijf jaar in Antwerpen en de Belgen zijn uiteraard mijn naaste buren. Bijna zonder uitzondering worden mijn buren niet graag geïdentificeerd met de term Belgen. In hun optiek bestaat de Belg ook helemaal niet.

Er zijn Vlamingen en Walen, maar Belg is een lege term die verwijst naar een niet bestaand fenomeen. Het is een product van pure fantasie, zoals ook de eenhoorn niet staat voor een in werkelijkheid ronddartelende schimmel met slechts één hoorn.

Tussen Waal en Vlaming bestaat natuurlijk vooral een bijna onoverbrugbare taalkloof.

Subtiele cultuurverschillen
Veel Vlamingen spreken vlekkeloos Frans, veel meer dan Walen zijn die het Nederlands zelfs maar elementair beheersen. Frans spreken betekent nog niet in het Frans denken. Aan een taal zit een cultuur vast. Wie wisselt van Nederlands naar Frans of omgekeerd, verschuift ook zijn of haar perspectief op de wereld.

Het is niet de taal die België verdeeld houdt, maar de twee achterliggende culturen. Hoezeer het Vlaamse Nederlands afwijkt van het noordelijke Nederlands en welke subtiele cultuurverschillen dat impliceert is elke Nederlander die een dagje Antwerpen doet bekend. Het Vlaams staat voor de Nederlander voor gemoedelijkheid.

Die is ons inmiddels zelf vreemd geworden en verklaart waarom we graag in Vlaanderen vertoeven. “Wildet gij de viskens in twee pakskes steken?”, hoor ik mijn buurman bij de viskraam op de markt, in een oorstrelende dictie aan de visboer vragen en ik weet ogenblikkelijk waarom ik hier voorlopig niet meer weg wil.

Pseudo Franse hofcultuur
Het Frans van de Walen, al bijna twee eeuwen afgescheiden van de hoofdstam, verschilt al even veel van het Frans dat in Parijs wordt gesproken als het sappige Vlaams van het zakelijke Algemeen Beschaafd Nederlands. Het keurige, maar wat ouderwets gesproken Belgische Frans staat ook voor een anachronistische cultuur.

Daarin is adeldom, zij het in bijzondere vorm, nog actueel. Het wemelt hier van de graven en baronnen, titels die nog steeds door de Belgische koning worden verleend aan personen met maatschappelijke verdiensten. Nederlanders worden soms geridderd, maar geen weldenkend mens noemt zich vervolgens ridder.

Wie in België tot graaf wordt verheven, waant zich ook aristocraat en neemt feodale trekjes aan. Een tamelijk contraproductieve gebruik van titels in een maatschappij waar modernisering een hoge prioriteit zou moeten hebben. De Vlaming mag dan nuchter zijn, door geschiedenis, kerk en onderwijs is hij tegelijkertijd vaak dociel.

De Vlaming spreekt met respect van graaf die-en-die, terwijl hij met zijn nuchter zakelijke instelling wars zou moeten zijn van de in Brussel gekoesterde pseudo Franse hofcultuur. Van die tweeslachtigheid is heel België doortrokken. Wellicht is het katholicisme de verklaring. Fascinosum en tremendum zitten er nog diep in.

Fortis-cultuur
Fortis is een bolkwerk van die gekunstelde, aristocratische cultuur. De hoogste bestuurslagen telden tot voor kort een dozijn graven en baronnen. Het is die cultuur die Fortis is opgebroken. Een even anachronistische als autoritaire graaf Maurice Lippens kon rekenen op lakeien die in alles meebogen wat in zijn hoofd opborrelde.

De in financieel opzicht volledig onverantwoorde overname van een flink deel van ABN Amro blijf ik als de diepste oorzaak van de huidige problemen van Fortis beschouwen. De kredietcrisis creëerde slechts de omstandigheden, waardoor Fortis de rekening voor deze roekeloosheid eerder dan verwacht gepresenteerd kreeg.

Hoezeer de mentaliteit van de fopadel van Fortis ook na dit debâcle nog niet was aangetast, blijkt uit de wereldvreemde en brutale voordracht van burggraaf Etienne Davignon tot topman op de aandeelhoudersvergadering. Het tragische is dat Belgische aandeelhouders toen terecht, maar ook te laat hun hakken in het zand zetten.

Machiavelli
Inmiddels is de situatie rond Fortis nog gecompliceerder en uitzichtlozer geworden. Leterme heeft klungelig de verkoop van het Belgische bankbedrijf van Fortis aan BNP Paribas in het honderd laten lopen. Het verwijt dat hij een politieke doodzonde beging door de Trias Politica van Montesquieu te overtreden komt mij schijnheilig voor.

Het was dwaas geweest als de minister-president niet uiterst waakzaam de rechterlijke procedure, die in België nog behoorlijk anachronistisch is ingericht, had gevolgd. Wat hem valt te verwijten is dat hij de beproefde recepten van Machiavelli te amateuristisch heeft toegepast. Leterme is minder gewiekst dan Wouter Bos en Nout Wellink.

Nu de chaos rond Fortis de afgelopen week alleen nog maar verder is toegenomen en een redelijke oplossing verder weg is dan ooit, begrijp ik niet goed waarom beleggers de afgelopen week weer zo hoopvol gestemd raakten dat de koers bijna verdubbelde. Het moeten vooral Belgische beleggers zijn die er nog heil in zien.

Verblind
Kennelijk is het verdriet van België zo groot dat het verblindt. De Belgische politiek kan, al dan niet demissionair, geen oplossing bieden die de waardeval kan verlichten. Zelfs het plan van vorige week om het pakket van 15% in BNP Paribas onder te brengen in de nagenoeg uitgeklede vennootschap Fortis is nu van de baan.

Als BNP Paribas definitief afhaakt, resteert niet anders dan een volledige nationalisatie van het restant van deze beursonderneming. Als er al in de verre toekomst sprake kan zijn van enig financieel voordeel uit dit bezit, is het niet de aandeelhouder, maar de Belgische belastingbetaler die dit mag en zal claimen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 20 december 2008 @ 21:04:27 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64187879
Ik ga me verder niet mengen in deze discussie, maar HiZ heeft imo gelijk.

De gerapporteerde winsten van Fortis zijn natuurlijk een wassen neus (net zoals bij veel andere financiele instellingen) omdat er niet genoeg is afgeschreven op allerlei rotzooi. Als je wel realistische afschrijvingen doet dan is de equity negatief en is het bedrijf gewoon failliet. Aandeelhouders en klanten hadden dat goed in de gaten, vandaar het dumpen van de aandelen en de run op de bank. Door die run op de bank was de kapitaalbasis al helemaal weggeslagen en was de bank insolvabel.

Natuurlijk zijn bezittingen nog steeds geld waard, maar de aandeelhouders staan achterin de rij als het gaat om het verdelen van de boedel. Zonder overheidsingreep was de bank insolvabel, dus valt niet te verwachten dat de aandeelhouders daar ook maar één cent van zou hebben gezien. En al helemaal niet als assets in een faillisementsverkoop tegen grote kortingen moeten worden verkocht. Daarom mogen aandeelhouders in hun handjes wrijven dat ze dankzij overheidsingrijpen toch nog een paar dubbeltjes terugzien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 20 december 2008 @ 21:05:36 #166
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zaterdag 20 december 2008 @ 21:13:54 #167
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64188137
Ik heb dat Fortis altijd maar een kutbedrijf gevonden. 10-15 jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord en 5 jaar later was Fortis ineens overal. Nou dan weet je al genoeg: zoiets is waarschijnlijk door de ene na de andere fusie/overname tot stand gekomen en daar zitten allerlei verborgen gebreken onder de motorkap. Daar ga je je geld dus niet naartoe brengen.

Maar goed, dat is wat m'n gevoel destijds zei. Blijkbaar was dat gevoel achteraf bekeken zo slecht nog niet.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_64197237
Vernietigend stuk in de NRC vandaag over Maurice Lippens. Deze man leek wel getrouwd met de raad van bestuur, en dat terwijl hij als commissaris toch juist een controlerende rol heeft. Als aangetoond kan worden wat in het artikel staat, dan zou het mij weinig verbazen als hij persoonlijk aangeklaagd wordt vanwege bewust verzuimen van zijn taken als commissaris. En bij Lippens valt ook weldegelijk nog wat te halen, naar schatting heeft hij 700 miljoen aan bezittingen. Ik zal morgen wel even wat delen over typen hier.

Een rechtszaak tegen een commissaris zou ook zeer belangrijke preventieve werking hebben en wellicht zorgen voor een meer verantwoorde opstelling van RvC's, alleen daarom is het al belangrijk dat er zo'n rechtszaak komt mits er een redelijk vorm van bewijs gevonden kan worden.
pi_64200533
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 21:13 schreef Lemmeb het volgende:
Ik heb dat Fortis altijd maar een kutbedrijf gevonden. 10-15 jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord en 5 jaar later was Fortis ineens overal. Nou dan weet je al genoeg: zoiets is waarschijnlijk door de ene na de andere fusie/overname tot stand gekomen en daar zitten allerlei verborgen gebreken onder de motorkap. Daar ga je je geld dus niet naartoe brengen.

Maar goed, dat is wat m'n gevoel destijds zei. Blijkbaar was dat gevoel achteraf bekeken zo slecht nog niet.
Logisch ook; vroeger was Fortis gewoon ASLK in België...
  zondag 21 december 2008 @ 14:38:30 #170
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64208039
quote:
Op zondag 21 december 2008 01:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vernietigend stuk in de NRC vandaag over Maurice Lippens. Deze man leek wel getrouwd met de raad van bestuur, en dat terwijl hij als commissaris toch juist een controlerende rol heeft.
Och, zo gaat het toch overal. Die commissarissen zitten gewoon hun zakken te vullen en verder niks. Niet één die een beetje oplet. Het is niet voor niks dat 'het volk' er zo op afgeeft, de vooroordelen over 'graaiers' e.d. kloppen gewoon.
  zondag 21 december 2008 @ 14:38:59 #171
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64208063
quote:
Op zondag 21 december 2008 08:47 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Van ASLK had ik ook nog nooit gehoord.
pi_64208209
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:38 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

is nochtans een van de grotere belgische bankinstellingen geweest
pi_64208879
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:38 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner was Fortis begonnen als Nederlandse bankverzekeraar (Amev en SNS bank of zo) die later door allerlei gedoe over een mogelijke overname van de Generale bank in Belgie als Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar uit de bus kwam. Fortis is daarna heel snel gegroeid, maar is nooit echt een succes story geweest. Te byzantijns geleid.
  zondag 21 december 2008 @ 15:07:07 #174
141482 Q.
JurassiQ
pi_64209027
quote:
Op zondag 21 december 2008 @ 08:47 schreef Athmozz het volgende:

[..]

En in nederland de VSB (Verenigde SpaarBank) en de Generale Bank (Belgische bank met ook nederlandse vestigingen).
For great justice!
  zondag 21 december 2008 @ 15:12:31 #175
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64209213
Alleen de VSB kende ik wel, dat was maar een klein bankje als ik met niet vergis. Anyway, ineens was die toko overal, in een paar jaar tijd. Nooit een goed teken imho.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')