Haha!quote:Beleggers in Fortis behalen zege bij rechter
12 december 2008, 23:37 | ANP
BRUSSEL (AFN) - Een Belgische rechter heeft vrijdag bepaald dat aandeelhouders van Fortis hadden moeten worden gekend in de splitsing van de Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar. De opdeling is opgeschort zodat aandeelhouders zich er alsnog over kunnen uitspreken.
Het ministerie van Financiën in Den Haag denkt dat de rechterlijke uitspraak geen consequenties heeft voor de Nederlandse staat.De rechtszaak was aangespannen door advocaat Mischaël Modrikamen met steun van ruim tweeduizend gedupeerde aandeelhouders. Hun aandelen Fortis waren door de acties bijna niets meer waard geworden. Ze verweten de leiding van Fortis dat het geen enkel besluit heeft voorgelegd aan de aandeelhouders.
De leiding van Fortis en bewindslieden van België, Nederland en Luxemburg hadden besloten tot de opsplitsing omdat Fortis in grote geldnood was gekomen. Eerst kocht de Nederlandse staat ABN Amro en delen van Fortis, die inmiddels zijn samengevoegd tot een nieuw bedrijf onder leiding van Gerrit Zalm. De Belgische staat verkocht daarna grote Belgische delen aan de Franse bank BNP Paribas.
' Onverwachte uitspraak'
Het ministerie van Financiën stelt dat de aankopen door de Nederlandse staat volgens Nederlands recht hebben plaatsgevonden en dat de Belgische uitspraak daarom geen consequenties heeft. Dat is ook de verwachting van Fortis, zo liet een woordvoerster weten. Zij sprak van een ,,vrij onverwachte uitspraak''.
De Vereniging van Effectenbezitters noemde de uitspraak juist ,,zeer ingrijpend''. ,,Afgaande op wat ik zie in de media bevat de uitspraak belangrijke indicaties voor het huidige proces rond Fortis. Aandeelhouders lijken weer wat te zeggen te krijgen'', zei VEB-voorman Jan Maarten Slagter.
Schadevergoedingen mogelijk
Peter Paul de Vries, voorman van belangenclub Euroshareholders, denkt dat de uitspraak de weg vrijmaakt voor schadevergoedingen bij de Nederlandse Staat of de Belgische Staat.
Het Belgische Hof van Beroep heeft een groep van vijf deskundigen aangesteld, die moet adviseren hoe het verder moet. Het zijn de oud-professoren Walter Van Gerven en Guy Horsmans en de financieel experts André Kilesse, Roland Gillet en Remi Vermeiren.
'Recht heeft gezegevierd'
De winnende advocaat reageerde vrijdag zeer verheugd. ,,We hebben vele dwalingen gekend in deze procedure, maar het recht heeft uiteindelijk gezegevierd'', zei advocaat Modrikamen.
De Belgische premier Yves Leterme wilde vrijdagavond tegenover persbureau Belga geen commentaar geven. Ook minister van Financiën Didier Reynders weigerde commentaar.
Fortis liet weten dat een geplande aandeelhoudersvergadering op 19 december mogelijk niet doorgaat als gevolg van de uitspraak.
Dit kan nog een mooie soap gaan worden. Je kunt de situatie natuurlijk nooit meer terugdraaien naar de datum van de splitsing. Er was een run op de bank ontstaan en Fortis was ten dode opgeschreven. Nu hebben aandeelhouders tenminste nog 70 cent ofzo.quote:'Mogelijk schadeclaims bij Nederlandse Staat'
12 december 2008, 23:33 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - De uitspraak van het Brusselse Hof van Beroep inzake Fortis vrijdag maakt de weg vrij voor schadevergoedingen voor aandeelhouders. Dat zei Peter Paul de Vries, voorman van belangenvereniging Euroshareholders, vrijdag in het tv-programma Pauw & Witteman.
De Belgische rechter bepaalde dat aandeelhouders hadden moeten worden gekend in de verkoop van onderdelen aan Nederland, België en de Franse bank BNP Paribas. ,,Dit kan leiden tot enorme schadevergoedingen bij de Nederlandse en Belgische staat'', zo stelde De Vries.
De Vries acht schadeclaims tegen de Belgische staat waarschijnlijker. ,,De Belgische regering treft meer blaam omdat ze het bestuur van Fortis buitenspel heeft gezet. Voor aandeelhouders is dit geweldig. Of ze krijgen de hele onderneming terug, of een schadevergoeding'', aldus de Vries.
Ja, dus wat hebben de aandeelhouders hier aan? Geen drol, toch?quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:39 schreef SeLang het volgende:
Dit kan nog een mooie soap gaan worden. Je kunt de situatie natuurlijk nooit meer terugdraaien naar de datum van de splitsing. Er was een run op de bank ontstaan en Fortis was ten dode opgeschreven. Nu hebben aandeelhouders tenminste nog 70 cent ofzo.
Dus moet de schade vergoed worden.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:55 schreef Arcee het volgende:
Ja, dus wat hebben de aandeelhouders hier aan? Geen drol, toch?
Ze kunnen schadevergoeding gaan eisen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 10:55 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, dus wat hebben de aandeelhouders hier aan? Geen drol, toch?
De zaak is absoluut niet te vergelijken met Dexia. Bij Dexia gaat het er om dat klanten vals zouden zijn voorgelicht en dat bij getrouwde mensen de handtekeningen van beiden noodzakelijk om het contract geldig te maken. Bij Fortis gaat het over de verkoop van bedrijfsonderdelen en de aandeelhouders die daar voor geraadpleegd moeten worden. Ook heeft het er alle schijn van dat er informatie is achter gehouden voor beleggers.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Nu begint het grote dexiahuilen.
Ik moest weer denken aan China waar jaarlijks tienduizenden mensen op straat sterven na een ongeluk omdat niemand ze naar het ziekenhuis brengt. Het is namelijk zo dat als jij iemand naar een ziekenhuis brengt en later blijkt dat het slachtoffer geen geld heeft, dan moet JIJ de ziekenhuisrekening betalen. Dus je laat het wel uit je hoofd om een slachtoffer naar het ziekenhuis te brengenquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Die bank had gewoon in moeten storten, dan hadden de aandeelhouders geen cent meer gekregen, en zouden ze de komende 50 jaar weer voorzichtiger zijn met hun beleggingen...
Nu begint het grote dexiahuilen.
Van wie? Ze krijgen gewoon niks. Ze kunnen beter hun aandelen voor 0.80 euro per aandeel verkopen. Dat kan niet als ze tegen de overname stemmen en Fortis de staatssteun zou verliezen, want dan zakt het aandeel nog verder weg. Als ze voor stemmen is de situatie gewoon zoals-ie nu is.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:07 schreef SeLang het volgende:
Ze kunnen schadevergoeding gaan eisen.
Zie Ahold dus.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:42 schreef Arcee het volgende:
[..]
Van wie? Ze krijgen gewoon niks. Ze kunnen beter hun aandelen voor 0.80 euro per aandeel verkopen. Dat kan niet als ze tegen de overname stemmen en Fortis de staatssteun zou verliezen, want dan zakt het aandeel nog verder weg. Als ze voor stemmen is de situatie gewoon zoals-ie nu is.
Dat zei ik dus al.quote:Vonnis over Fortis zet België op zijn kop
13 december 2008, 10:37 | ANP
BRUSSEL (AFN) - Het nieuws dat de opsplitsing en verkoop van Fortis moet worden stilgelegd, is zeer groot nieuws in België. Alle kranten openen met koppen zo groot als chocoladeletters over Fortis, tot voor kort de grootste werkgever van België.
,,Een volslagen verrassing'', oordeelt Het Laatste Nieuws. En Het Nieuwsblad noemt het arrest ,,tegen alle verwachtingen in'', omdat de vele tiendduizenden Fortis-aandeelhouders al in de opsplitsing hadden berust.
De zakenkrant De Tijd is uiterst negatief over de gevolgen: ,,Enkel in theorie is het vonnis goed nieuws'', becommentarieert de krant. ,,Helaas is de schade die het hof met zijn eigengereide optreden aanricht veel groter dan de vreugde. Wie wint er in godsnaam bij die uitspraak? Niemand.''
Onzekerheid
De zakenkrant wijst op grote onzekerheid bij klanten, werknemers en aandeelhouders. Als BNP Paribas en de Nederlandse staat zich terugtrekken uit de deal, vermoedt de krant dat de Belgische regering Fortis opnieuw moet redden.
De krant Het Nieuwsblad meent dat cassatie dreigt tegen het vonnis. Het vonnis is kennelijk niet door alle rechters ondertekend. Een griffier had ondertekend voor een rechter die ziek thuis zat.
Schiet niet op op die manier idd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moest weer denken aan China waar jaarlijks tienduizenden mensen op straat sterven na een ongeluk omdat niemand ze naar het ziekenhuis brengt. Het is namelijk zo dat als jij iemand naar een ziekenhuis brengt en later blijkt dat het slachtoffer geen geld heeft, dan moet JIJ de ziekenhuisrekening betalen. Dus je laat het wel uit je hoofd om een slachtoffer naar het ziekenhuis te brengen
Misschien zou je nu al een bankrun moeten verwachten zelfs?quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:51 schreef SeLang het volgende:
Dat zei ik dus al.
Als Wouter Bos zich terugtrekt uit de deal dan is Fortis alsnog toast.
Ik heb voor de zekerheid vanmorgen mijn 50.000 euro bij ABN/AMRO weggehaald en naar de Rabo verkast. Ik heb geen zin om op te gaan draaien voor het door de aandeelhouders doorgedramde wanbeleid bij Fortis.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Prachtig, nu nog gelijk zien te krijgen in het achter houden van essentiële bedrijfsinformatie voor de buitenwereld.
Overigens lijkt het mij dat claims aller eerst gericht moeten zijn aan Fortis N.V./NV/SA (wat nu nog op de beurs staat) en de delen van Fortis die verkocht zijn. Het is natuurlijk wel zo dat de Nederlandse staat volledig aandeelhouder is van dat laatste, Nederlandse, onderdeel van Fortis.
[..]
Dus moet de schade vergoed worden.
Kan 'ie ze leuk de vraag voorleggen of ze willen dat 'ie dat doet, of dat ze nu toch maar instemmen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat zei ik dus al.
Als Wouter Bos zich terugtrekt uit de deal dan is Fortis alsnog toast.
Als ik klant was dan zou ik het inderdaad wel weten.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:54 schreef Arcee het volgende:
[..]
Misschien zou je nu al een bankrun moeten verwachten zelfs?
De eerste staat al twee posts boven je.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ik klant was dan zou ik het inderdaad wel weten.
Je wilt dat gedonder niet nog een keer hebben.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zie Ahold dus.
Ahold heeft uiteindelijk een schadevergoeding van ~¤ 1,- ofzo betaald aan de aandeelhouders die de hele rit naar beneden hadden uitgezeten. Maar mede om die te kunnen betalen hebben ze een aandelenemissie moeten doen (=verwatering van kapitaal) waardoor dat geld effectief gewoon uit de aandeelhouders hun eigen zak kwam.
mee eens had de staat niets gedaan dan was fortis over de kop gegaan.quote:Op zaterdag 13 december 2008 11:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze kunnen schadevergoeding gaan eisen.
Net zoiets als met Ahold een paar jaar geleden.
Maar het is een beetje een rare situatie, want als ze de situatie willen terugdraaien naar vlak voor de splitsing dan zou de staat haar miljarden ook direct kunnen terugtrekken uit Fortis en dan is het in één klap failliet. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Anyway, dit wordt weer zo'n soap die zich nog jarenlang gaat voortslepen met allerlei gefrustreerde Fortis beleggertjes die hopen dat ze een paar cent per aandeel schadevergoeding kunnen krijgen.
Is er überhaupt ook maar iets waar mensen ooit lering uit trekken?quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik hoop toch zo dat de financiele wereld hier nu eens voor altijd lering uit trekt....
ijdele hoop?
Strak staaltje bevolkingspolitiekquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik moest weer denken aan China waar jaarlijks tienduizenden mensen op straat sterven na een ongeluk omdat niemand ze naar het ziekenhuis brengt. Het is namelijk zo dat als jij iemand naar een ziekenhuis brengt en later blijkt dat het slachtoffer geen geld heeft, dan moet JIJ de ziekenhuisrekening betalen. Dus je laat het wel uit je hoofd om een slachtoffer naar het ziekenhuis te brengen
Toen ik in China woonde er er weer eens een voetganger bijna werd platgereden zei mijn (Chinese) vriendin: "No problem, have many!"quote:Op zaterdag 13 december 2008 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Strak staaltje bevolkingspolitiek
HAHAHAquote:Op zaterdag 13 december 2008 11:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ik klant was dan zou ik het inderdaad wel weten.
Je wilt dat gedonder niet nog een keer hebben.
quote:Vonnis raakt Fortis Nederland niet
` De Fortis-uitspraak van het hof van
beroep in Brussel heeft geen gevolgen
voor het Nederlandse deel van Fortis,
zegt het ministerie van Financiën.
Gisteren bepaalde de Belgische rechter
dat de verkoop van het Belgische deel
van Fortis voorlopig niet doorgaat,
omdat de aandeelhouders niet zijn
geraadpleegd bij de verkoop in oktober.
Na bestudering van het vonnis stelt
Financiën dat de staat eigenaar blijft