Tja, ik stel dat. Daar ligt het hele probleem denk ik.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
In een materialistisch denkkader heb je inderdaad geen andere keus dan dit antwoord te geven.
Maar ik stel dit denkkader juist ter discussie.
Ik stel dat het, in geval van de embryologische ontwikkeling, wishful thinking is, en het me uitermate onwaarschijnlijk lijkt dat op basis van richtingsonafhankelijke processen zoiets als de vorming van een trommelvlies met scharnierende middenoorbeentjes kan ontstaan, en de rest ook niet.
Ach als jij zo nodig het 'materialistische denkkader' ter discussie wilt stellen, dan wil ik best eens het gebrek aan voorstellingsvermogen, de overschatting van de antropomorfe ontwerpprocessen en de onderschatting van de kracht van 'niet intelligente' processen ter discussie stellen. Dergelijke processen laten in de ingenieursdisciplines al behoorlijke potentie zien, ook al staan ze eigenlijk nog gewoon in de kinderschoenen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
In een materialistisch denkkader heb je inderdaad geen andere keus dan dit antwoord te geven.
Ik stel dat het, in geval van de embryologische ontwikkeling, wishful thinking is, en het me uitermate onwaarschijnlijk lijkt dat op basis van richtingsonafhankelijke processen zoiets als de vorming van een trommelvlies met scharnierende middenoorbeentjes kan ontstaan, en de rest ook niet.
Ik wil niet bot of gemeen zijn maar ik moet toch eerst het volgende zeggen; jij wilt in hapklare brokken een antwoord, wat zelfs ik als bioloog (weliswaar met een andere afstudeerrichting maar toch) niet kan geven. We hebben het hier over systemen waar mensen hun hele leven onderzoek naar doen en dan nog steeds niet op het molecuul af kunnen zeggen wat er precies gebeurd. Het gaat om biologen, biofysici, biochemici. Als je het wil weten, ga biologie studeren of zo. Als je wil horen van "Goh, je hebt gelijk, het kan nooit, er moet iets anders aan de hand, het is God", dan moet je naar de zondagsschool.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Sciencequote:Evolutionary Development of the Middle Ear in Mesozoic Therian Mammals
Qiang Ji,1 Zhe-Xi Luo,2,* Xingliao Zhang,3 Chong-Xi Yuan,1 Li Xu3
The definitive mammalian middle ear (DMME) is defined by the loss of embryonic Meckel’s cartilage and disconnection of the middle ear from the mandible in adults. It is a major feature distinguishing living mammals from nonmammalian vertebrates. We report a Cretaceous trechnotherian mammal with an ossified Meckel’s cartilage in the adult, showing that homoplastic evolution of the DMME occurred in derived therian mammals, besides the known cases of eutriconodonts. The mandible with ossified Meckel’s cartilage appears to be paedomorphic. Reabsorption of embryonic Meckel’s cartilage to disconnect the ear ossicles from the mandible is patterned by a network of genes and signaling pathways. This fossil suggests that developmental heterochrony and gene patterning are major mechanisms in homplastic evolution of the DMME.
Bedankt voor je bijdrage.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:11 schreef LalalaHippie het volgende:
[..]
Ik wil niet bot of gemeen zijn maar ik moet toch eerst het volgende zeggen; jij wilt in hapklare brokken een antwoord, wat zelfs ik als bioloog (weliswaar met een andere afstudeerrichting maar toch) niet kan geven. We hebben het hier over systemen waar mensen hun hele leven onderzoek naar doen en dan nog steeds niet op het molecuul af kunnen zeggen wat er precies gebeurd. Het gaat om biologen, biofysici, biochemici. Als je het wil weten, ga biologie studeren of zo. Als je wil horen van "Goh, je hebt gelijk, het kan nooit, er moet iets anders aan de hand, het is God", dan moet je naar de zondagsschool.
Dan OT: wat betreft de embryologische ontwikkeling betreft. Er zijn duizenden zo niet honderdduizenden processen in cellen aanwezig die reguleren wat cellen doen. Het is veels te simplistisch om te denken dat het gaat om random molecuulverplaatsingen of enkel Hox-genen of gradiënten. De laatste twee zijn wel belangrijke sturingsmechanismen om de differentiatie en ontwikkeling in grote lijnen vast te leggen. Naarmate de cellen zich verder differentiëren, treden er steeds meer celspecifieke processen op. Naarmate de cel zich ontwikkelt krijgt het steeds meer vorm en functie, om uiteindelijke de juiste cel te worden. De functie van het DNA hierin, is het bouwplan. Afhankelijk van de ontwikkeling en processen van en in de cel worden specifieke stukjes DNA gebruikt of juist niet meer gebruikt. Het gebruik van die stukjes DNA leidt tot eiwitten die op zichzelf een directe functie kunnen hebben of andere processen in een cel aansturen. Door middel van signalen zoals negatieve feedback van binnen en buiten de cel wordt het afschrijven/gebruik van het DNA gereguleerd.
Specifiek op het voorbeeld van het trommelvlies met middenoorbeentje. Het is niet zo dat zoiets opeens ontstaat. Na ellenlange evolutie blijkt dit een goed werkend oor te zijn voor een mens. Waarschijnlijk vind je bij verwante diersoorten oren die erop lijken en zul je bij de voorgaande diersoorten verschillende stadia zien.
Ik ben kort door de bocht neurobioloog en kan je niet specifiek vertellen hoe het oor in de evolutie onstaan is of hoe het embryo het oor vormt. Wel kan ik je vertellen dat het waarschijnlijk een vergelijkbaar proces is als de nog steeds aanwezige stamcellen in de hersenen, die zelfs in volwassen hersenen nog te vinden zijn. Deze stamcellen zijn in eerste instantie omnipotent, wat inhoudt dat ze alles kunnen worden. Afhankelijk van de plaats van de stamcellen, cellen in de omgeving enz. enz. enz. in in dit geval de hersenen vinden processen plaats die zorgen dat deze stamcellen zich delen en uiteindelijk de juiste cellen worden.
Dat de ontwikkeling van een embryo zo vaak goed gaat, is inderdaad moeilijk te begrijpen omdat het onderhevig is aan zoveel factoren van zowel cellen, het embryo, de moeder en de omgeving. Maar dat maakt het juist het prachtige wonder van de natuur!
Het is een heel delicaat systeem van proces na proces, waarbij de verschillende mechanismen elkaar stimuleren, stopzetten, aanvullen en ga zo maar door. Door kleine dingen kan het dan ook helemaal in de soep lopen, denk bijvoorbeeld aan het Foetaal Alcohol Syndroom.
De hiaten die jij ziet of voorstelt, bestaan vast gedeeltelijk nog in de embryologie. Het is tenslotte wetenschap en er is vast nog een heleboel niet bekend, ook van de dingen die jij nu hier vraagt. Daarom is het een heel apart vakgebied in de levenswetenschappen en niet een cursusje van iedere eerstejaarsstudent biologie of geneeskunde.
Het is nu al een hele lange post geworden, dus ik zal er niet meer woorden aan vuil maken. In het topic zijn al een heleboel goede boeken aangedragen. Als je het echt interessant vindt, zou je dat eens moeten lezen. Als je bewijs wilt hebben dat het allemaal niet kan, moet je het zelf maar weten![]()
Ik stel het materialistische denkkader hier niet “zo nodig” ter discussie, maar “noodgedwongen”, en op basis van argumenten, en dat is heel wat anders.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach als jij zo nodig het 'materialistische denkkader' ter discussie wilt stellen, dan wil ik best eens het gebrek aan voorstellingsvermogen, de overschatting van de antropomorfe ontwerpprocessen en de onderschatting van de kracht van 'niet intelligente' processen ter discussie stellen. Dergelijke processen laten in de ingenieursdisciplines al behoorlijke potentie zien, ook al staan ze eigenlijk nog gewoon in de kinderschoenen.
Die uitspraak van Feynman is wat overtrokken. Afgezien daarvan is dit weer een typisch voorbeeld van het misbruiken van quantumfysica c.q. mechanica voor allerlei 'woo' oftewel zweverige ideeën over bewustzijn. Haushofer heeft vast wel zin om het je in een andere topic uit te leggen.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:42 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik stel het materialistische denkkader hier niet “zo nodig” ter discussie, maar “noodgedwongen”, en op basis van argumenten, en dat is heel wat anders.
Ik hoef dit denkkader trouwens helemaal niet meer ter discussie te stellen want het is al achterhaald, en wel vanuit onverdachte hoek, namelijk de natuurkunde (die rules!)
De basis hiervan, de Quantum Mechanica, is namelijk ook niet te plaatsen binnen een materialistisch wereldbeeld, alleen binnen een wereldbeeld dat interfereert met bewustzijn, wat een niet-materialistisch concept is.
Een quantummechanische “zijnsstaat”, onafhankelijk van waarneming en dus bewustzijn, bestaat namelijk niet.
Ik wil deze uitspraak van Richard Feynman nog wel eens quoten:
"I think I can safely say that nobody understands quantum mechanics."
Een lekker warm niet-materialistisch bedje waarin de embryonale processen dus ingebed zijn.
Ok, ik zal je post beantwoorden in het topic: Filosofische consequenties kwantummechanica?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die uitspraak van Feynman is wat overtrokken. Afgezien daarvan is dit weer een typisch voorbeeld van het misbruiken van quantumfysica c.q. mechanica voor allerlei 'woo' oftewel zweverige ideeën over bewustzijn. Haushofer heeft vast wel zin om het je in een andere topic uit te leggen.
Goed, omdat je het zo vriendelijk vraagtquote:Op woensdag 25 november 2009 22:40 schreef Bensel het volgende:
kleinduimpje, even over mijn laatste post: zou je de vragen kunnen beantwoorden die ik je daar stel?
Ik sta van nature open voor dingen, en ben bereid om veel te geloven, maar in de sprookjes van Dawkins geloof ik niet.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zit geen blauwdruk in het DNA wat zegt neus moet zo en zo daar en daar komen.
TS moet dit boek maar eens lezen
http://www.bol.com/nl/p/b(...)006851207/index.html
Dat is niet direct een heel nuttig boek wat betreft de evolutionaire ontwikkelingsbiologie. Dan blijft Endless forms most beautiful van Sean Carroll toch wel het basiswerk.quote:Op donderdag 26 november 2009 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zit geen blauwdruk in het DNA wat zegt neus moet zo en zo daar en daar komen.
TS moet dit boek maar eens lezen
http://www.bol.com/nl/p/b(...)006851207/index.html
Sorry hoor, maar als je daar moeite mee hebt, dan snap je niet zoveel van het toepassen van analogieën. Daarbij legt Dawkins meestal vrij goed uit waar de analogieën beginnen en ophouden.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:12 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik sta van nature open voor dingen, en ben bereid om veel te geloven, maar in de sprookjes van Dawkins geloof ik niet.
Ik heb ook al eens het “genoegen” gesmaakt de vergelijking van Dawkins van de embryonale ontwikkeling met het bakken van een cake te lezen.
Je moet maar durven.
Ik snap wel wat van het toepassen van analogieën, maar er zijn grenzen, en dit is er een van.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je daar moeite mee hebt, dan snap je niet zoveel van het toepassen van analogieën. Daarbij legt Dawkins meestal vrij goed uit waar de analogieën beginnen en ophouden.
Je moet het maar durven om de expertise van een professor aan de universiteit van Oxford in twijfel te trekken. Wat is uw opleiding als ik dat mag vragen?quote:Op donderdag 26 november 2009 18:12 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik sta van nature open voor dingen, en ben bereid om veel te geloven, maar in de sprookjes van Dawkins geloof ik niet.
Ik heb ook al eens het “genoegen” gesmaakt de vergelijking van Dawkins van de embryonale ontwikkeling met het bakken van een cake te lezen.
Je moet maar durven.
Wind je niet op zeg, hij probeert alleen maar wat duidelijk te maken. Dat je uit een gebakken cake geen recept kan maken.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik snap wel wat van het toepassen van analogieën, maar er zijn grenzen, en dit is er een van.
Soit, het is vooral een leuk boek.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is niet direct een heel nuttig boek wat betreft de evolutionaire ontwikkelingsbiologie. Dan blijft Endless forms most beautiful van Sean Carroll toch wel het basiswerk.
Ach ja, zonder het in twijfel trekken van expertise van professoren zou de wetenschappelijke ontwikkeling waarschijnlijk nog op het peil van Aristoteles staan.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je moet het maar durven om de expertise van een professor aan de universiteit van Oxford in twijfel te trekken.
Nee, dat mag nietquote:Wat is uw opleiding als ik dat mag vragen?
Omdat ik hier op Fok! nogal vaak de naam van Dawkins tegenkwam heb ik in een bibliotheek eens een aantal boeken van hem ingezien op zoek naar informatie over de embryologische ontwikkeling.quote:En die vergelijking kan ik me niet van herinneren, maar het klinkt vermakelijk. Bron?
Niet zozeer, de analogie heeft betrekking op de relatie tussen DNA en mens als die tussen recept en cake. Het is natuurlijk absoluut geen analogie tussen een embryo en een cake, dus ondanks de bewering dat meneer analogieën snapt, doet hij dat blijkbaar toch niet.quote:Op donderdag 26 november 2009 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wind je niet op zeg, hij probeert alleen maar wat duidelijk te maken. Dat je uit een gebakken cake geen recept kan maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |