abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_65157254
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:05 schreef Bensel het volgende:

[..]

een biomedische opleiding hoeft niet academisch te zijn. Er is ook een HBO biomedische opleiding. En bovendien is dit een forum. Geen wetenschappelijk artikel. Slechts een discussieplaats waar je ook kan reageren als je ietwat minder tijd hebt voor een uitgebreide spellingscontrole (en ja, deze reactie zal ook spel- en/of grammaticale fouten bevatten)
Daar heb je gelijk in. Ik maak me op taalfouten op FOK meestal ook niet al te erg druk. Maar de fouten in zijn bijdrage wijzen op een volstrekt onbegrip van eenvoudige taalregels. Nog geen ansichtkaart vol.
Als ik een wetenschappelijk artikel zou lezen met dergelijke fouten, zou ik ernstig aan de waarde ervan twijfelen. Een sollicitatiebrief met dergelijke fouten, leg ik meteen aan de kant.
En vertrouwen op de spellingscontrole (die overigens niet alle fouten herkent!) vind ik een zwaktebod.

Blijft staan, dat zijn bijdrage erg goed was.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 17 januari 2009 @ 23:38:46 #182
17729 SP
I hate my interests
pi_65157927
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 20:13 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Dan zou de wetenschap zeker wel vastgesteld hebben dat de positie van de moeder tov. de zwaartekracht (liggend of staand), grote invloed zou hebben.
Een dergelijke constante gradiënt zou bovendien niet verantwoordelijk kunnen zijn voor allerlei detailstructuren.
En waarom zou zo'n gradientverschil niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de eerste ronde asymmetrische differentiatie van een ontwikkelende bevruchte eicel? Je lijkt (denkt) een heleboel te weten, dus leg me dit maar uit.

Zo'n mogelijk gradientverschil is in beide gevallen niet constant trouwens.
pi_65158137
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 22:02 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Prima antwoord!
Maar je moet echt wat aan je Nederlands doen, zeker als je een academicus bent.
Derde persoon enkelvoud tegenwoordige tijd en voltooid deelwoord zijn kennelijk een probleem.
hehe, sorry, ik wilde enerzijds TS direct benaderen en anderszijds een algemeen verhaal neertikken, en tegelijkertijd een simpel mogelijk verhaal te krijgen, en in mn gehaastheid heb ik niet op de netheid van het geheel gelet. Maar verder heb je wel gelijk hoor, taal is niet mijn allersterkste kant.

[ Bericht 3% gewijzigd door Clyde_Frog op 17-01-2009 23:50:33 ]
pi_65158484
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:44 schreef Clyde_Frog het volgende:

[..]

hehe, sorry, ik wilde enerzijds TS direct benaderen en anderszijds een algemeen verhaal neertikken, en tegelijkertijd een simpel mogelijk verhaal te krijgen, en in mn gehaastheid heb ik niet op de netheid van het geheel. Maar verder heb je wel gelijk hoor, taal is niet mijn allersterkste kant.
Vriendjes
Zoals gezegd: een goed verhaal.
Maar ik meende het serieus: dit soort taalfouten kan je een baan kosten. En dat zou ik jammer vinden. Je bent slim genoeg, immers.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_65160727
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 23:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Vriendjes
Zoals gezegd: een goed verhaal.
Maar ik meende het serieus: dit soort taalfouten kan je een baan kosten. En dat zou ik jammer vinden. Je bent slim genoeg, immers.
Daar heb je gelijk in (wat de taalfouten betreft), zulke opmerkingen houden je wel scherp. Ik zal dr voortaan op letten als ik hier weer eens ga posten. Ik kan je geruststellen dat ik wat betreft rapportages niet vaak opmerkingen over de grammatica ontvang, maar daar moet gelijk aan worden toegevoegd dat ik dan vaker in het engels schrijf en/of daar ook redelijk wat tijd in stop om het netjes te krijgen.

Maar goed we hadden het over de bouwplannen. @Kleinduimpje, ik ben een beetje in de verwarring gebracht met je laatste post. Ben je op zoek naar een chemische verklaring waarom voor route 1 wordt gekozen, en niet voor route 2? Reacties treden namelijk op die energetisch gunstig zijn, (het minste energie kosten), of een stabiel product opleveren.
pi_65187871
quote:
Op zaterdag 17 januari 2009 18:12 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Het heeft volgens mij wel veel te maken met richting, want als suppressie en activatie naar alle richtingen toe hetzelfde verloopt ontstaat er nooit een gestructureerde ruimtelijke structuur.
Klopt, dat heeft dus o.a. te maken met de expressie van hox genen, die dan weer worden veroorzaakt door 'signaling'. Hier een vrij beknopt en helder stukje van de Engelstalige wiki over de structuurvorming in het embryo van fruitvliegjes:
quote:
One of the best understood examples of pattern formation is the patterning along the future head to tail (antero-posterior) axis of the fruit fly Drosophila melanogaster. The development of Drosophila is particularly well studied, and it is representative of a major class of animals, the insects or insecta. Other multicellular organisms sometimes use similar mechanisms for axis formation, although the relative importance of signal transfer between the earliest cells of many developing organisms is greater than in the example described here.

Maternal effect genes

The building-blocks of anterior-posterior axis patterning in Drosophila are laid out during egg formation (oogenesis), well before the egg is fertilized and deposited. The developing egg (oocyte) is polarized by differentially localized mRNA molecules.

The genes that code for these mRNAs, called maternal effect genes, encode for proteins that get translated upon fertilization to establish concentration gradients that span the egg. Bicoid and hunchback are the maternal effect genes that are most important for patterning of anterior parts (head and thorax) of the Drosophila embryo. Nanos and Caudal are maternal effect genes that are important in the formation of more posterior abdominal segments of the Drosophila embryo.

Cytoskeletal elements such as microtubules are polarized within the oocyte and can be used to allow the localization of mRNA molecules to specific parts of the cell. Maternally synthesized bicoid mRNAs attach to microtubules and are concentrated at the anterior ends of forming Drosophila eggs. Nanos mRNAs also attach to the egg cytoskeleton but they concentrate at the posterior ends of the eggs. Hunchback and caudal mRNAs lack special location control systems and are fairly evenly spread throughout the interior of egg cells.

When the mRNAs from the maternal effect genes are translated into proteins a Bicoid protein gradient forms at the anterior end of the egg. Nanos protein forms a gradient at the posterior end. The Bicoid protein blocks translation of caudal mRNA so Caudal protein is made only in the posterior part of the cell. Nanos protein binds to the hunchback mRNA and blocks its translation in the posterior end of Drosophila embryos.

The Bicoid, Hunchback, and Caudal proteins are transcription factors. Bicoid has a DNA-binding homeodomain that binds both DNA and the nanos mRNA. Bicoid binds a specific RNA sequence in the 3' untranslated region of caudal mRNA and blocks translation.

Hunchback protein levels in the early embryo are significantly augmented by new hunchback gene transcription and translation of the resulting zygotically produced mRNA. During early Drosophila embryogenesis there are nuclear divisions without cell division. The many nuclei that are produced distribute themselves around the periphery of the cell cytoplasm. Gene expression in these nuclei is regulated by the Bicoid, Hunchback, and Caudal proteins. For example, Bicoid acts as a transcriptional activator of hunchback gene transcription.

Gap genes

The other important function of the gradients of Bicoid, Hunchback, and Caudal proteins is in the transcriptional regulation of other zygotically expressed proteins. Many of these are the protein products derived from members of the "gap" family of developmental control genes. Hunchback, krüppel, giant, tailless and knirps are all gap genes. Their expression patterns in the early embryo are determined by the maternal effect gene products and shown in the diagrams on the right side of this page. The gap genes are part of a larger family called the segmentation genes. These genes establish the segmented body plan of the embryo along the anterior-posterior axis. The segmentation genes specify 14 "parasegments" that are closely related to the final anatomical segments. The gap genes are the first layer of a hierarchical cascade of the segmentation control genes.

Proteins such as Bicoid can be described as morphogens that act within the syncytial blastoderm of the early Drosophila embryo. These intracellular morphogens enter the nuclei and act as transcription factors to control expression of the gap genes.

In the blastoderm stage of Drosophila morphogenesis four types of nuclear specification can be distinguished:

• Anterior (head and thorax)
  • Posterior (abdomen)
  • Dorso-ventral
  • Terminal (special structures at the unsegmented ends of the embryo)

enzovoort.
  • bron

[ Bericht 1% gewijzigd door Monolith op 18-01-2009 21:44:55 ]
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_65196956
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 23:17 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Ik maak me op taalfouten op FOK meestal ook niet al te erg druk. Maar de fouten in zijn bijdrage wijzen op een volstrekt onbegrip van eenvoudige taalregels. Nog geen ansichtkaart vol.
    Als ik een wetenschappelijk artikel zou lezen met dergelijke fouten, zou ik ernstig aan de waarde ervan twijfelen. Een sollicitatiebrief met dergelijke fouten, leg ik meteen aan de kant.
    En vertrouwen op de spellingscontrole (die overigens niet alle fouten herkent!) vind ik een zwaktebod.

Blijft staan, dat zijn bijdrage erg goed was.
    I feel kinda Locrian today
    pi_65198171
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 06:57 schreef starla het volgende:

[..]

Mensen die de autocorrectie niet kunnen gebruiken.
    pi_65222090
    Sorry als ik niet overal op reageer of pas later, maar ik heb maar een beperkte tijd om me met dit topic bezig te houden en ik vind het deels nogal moeilijk.

Ik verzoek mensen die met lange moeilijke stukken Engelse tekst reageren er rekening mee te houden dat ik een geïnteresseerde leek ben, en het zo mogelijk van uitleg en commentaar te voorzien.

Het gaat me ook niet om de details en allerlei technische woorden maar om het principe, nl. de vertaling in een 3-dimensionale structuur van de chemische informatie in het DNA; en chemie heeft geen voorkeur voor een bepaalde richting, dwz. alle moleculen vliegen in willekeurige richtingen, wat geen aanleiding lijkt te kunnen geven voor een geordende ruimtelijke structuur zoals in een mens.
    pi_65222165
    quote:
    Op zondag 18 januari 2009 01:10 schreef Clyde_Frog het volgende:

[..]

Maar goed we hadden het over de bouwplannen. @Kleinduimpje, ik ben een beetje in de verwarring gebracht met je laatste post. Ben je op zoek naar een chemische verklaring waarom voor route 1 wordt gekozen, en niet voor route 2? Reacties treden namelijk op die energetisch gunstig zijn, (het minste energie kosten), of een stabiel product opleveren.
    Nee, je moet het begrip "richting" letterlijk opvatten: als elke cel zijn actie naar alle richtingen gelijkelijk zou uitoefenen kan er geen geordende structuur als van een mens ontstaan. (zie vorige post)
    pi_65222211
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2009 23:38 schreef SP het volgende:

[..]

En waarom zou zo'n gradientverschil niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de eerste ronde asymmetrische differentiatie van een ontwikkelende bevruchte eicel? Je lijkt (denkt) een heleboel te weten, dus leg me dit maar uit.

Zo'n mogelijk gradientverschil is in beide gevallen niet constant trouwens.
    Nee, ik weet hier niet zo veel van maar ik zie wel een probleem en dat breng ik ter sprake.

Natuurlijk kan een gradiëntverschil, dwz. een concentratieverschil van bepaalde op het DNA aangrijpende stoffen, afgescheiden door de baarmoederwand, verantwoordelijk zijn voor een segmentatie van het embryo, vergelijkbaar met die van een insect, maar hoe stel je je de verdere ontwikkeling uitgaande hiervan voor? Wat is bv. de richtinggevende factor achter de vorming van de botjes in het middenoor?
      maandag 19 januari 2009 @ 20:58:36 #192
    36971 Invictus_
    Religieuze Minderheid
    pi_65223082
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:35 schreef kleinduimpje3 het volgende:
    *snip* en chemie heeft geen voorkeur voor een bepaalde richting, dwz. alle moleculen vliegen in willekeurige richtingen,
    Erm? Misvatting! Eiwitten vouwen heel mooi stabiel op, en ook de vorming van kristallen (mooi netjes in een raster) is toch wel iets anders dan willekeur.
    quote:
    wat geen aanleiding lijkt te kunnen geven voor een geordende ruimtelijke structuur zoals in een mens.
    En als was er totale willekeur in de chemie, een mens is een verzameling cellen. Die zijn intern en onderling zeer georganiseerd.
    Now I'm walking on the sunnyside of the street
    pi_65223905
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:38 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nee, ik weet hier niet zo veel van maar ik zie wel een probleem en dat breng ik ter sprake.

Natuurlijk kan een gradiëntverschil, dwz. een concentratieverschil van bepaalde op het DNA aangrijpende stoffen, afgescheiden door de baarmoederwand, verantwoordelijk zijn voor een segmentatie van het embryo, vergelijkbaar met die van een insect, maar hoe stel je je de verdere ontwikkeling uitgaande hiervan voor? Wat is bv. de richtinggevende factor achter de vorming van de botjes in het middenoor?
    Met een relatief klein aantal regulerende genen kun je heel veel verschillende 'gebieden' creeëren, waarbij een gebied wordt bepaald van de combinatie van expressies van dergelijke genen. Hierdoor kan al een vrij gedetailleerd 'bouwplan' worden opgesteld. Een voorbeeldje bij botten is bijvoorbeeld dit onderzoek:
    quote:
    Gradients in bone morphogenetic protein-related gene expression across the growth plate

In the growth plate, stem-like cells in the resting zone differentiate into rapidly dividing chondrocytes of the proliferative zone and then terminally differentiate into the non-dividing chondrocytes of the hypertrophic zone. To explore the molecular switches responsible for this two-step differentiation program, we developed a microdissection method to isolate RNA from the resting (RZ), proliferative (PZ), and hypertrophic zones (HZ) of 7-day-old male rats. Expression of approximately 29 000 genes was analyzed by microarray and selected genes verified by real-time PCR. The analysis identified genes whose expression changed dramatically during the differentiation program, including multiple genes functionally related to bone morphogenetic proteins (BMPs). BMP-2 and BMP-6 were upregulated in HZ compared with RZ and PZ (30-fold each, P < 0.01 and 0.001 respectively). In contrast, BMP signaling inhibitors were expressed early in the differentiation pathway; BMP-3 and gremlin were differentially expressed in RZ (100- and 80-fold, compared with PZ, P < 0.001 and 0.005 respectively) and growth differentiation factor (GDF)-10 in PZ (160-fold compared with HZ, P < 0.001). Our findings suggest a BMP signaling gradient across the growth plate, which is established by differential expression of multiple BMPs and BMP inhibitors in specific zones. Since BMPs can stimulate both proliferation and hypertrophic differentiation of growth plate chondrocytes, these findings suggest that low levels of BMP signaling in the resting zone may help maintain these cells in a quiescent state. In the lower RZ, greater BMP signaling may help induce differentiation to proliferative chondrocytes. Farther down the growth plate, even greater BMP signaling may help induce hypertrophic differentiation. Thus, BMP signaling gradients may be a key mechanism responsible for spatial regulation of chondrocyte proliferation and differentiation in growth plate cartilage.
    bron
      maandag 19 januari 2009 @ 22:31:19 #194
    17729 SP
    I hate my interests
    pi_65227329
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:38 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je inziet dat een asymmetrische ontwikkeling goed is te verklaren.

Ook erg prettig om te zien dat je geïnteresseerd bent in de verdere ontwikkeling van een zygote/blastula/gastrula/embryo. Dit is echter een behoorlijk complex onderwerp en wellicht moet je je iets meer inlezen in de diverse links die reeds gegeven zijn. Als je hierna nog echt specifieke, gedetailleerde, vragen hebt is het misschien het moment om naar deze thread terug te keren. Het soort erg algemene en nogal brede vragen die je stelt en stellingen poneert doen je een beetje lui (misschien niet terecht) overkomen.
    pi_65230231
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 22:31 schreef SP het volgende:

[..]

Ik ben blij dat je inziet dat een asymmetrische ontwikkeling goed is te verklaren.

Ook erg prettig om te zien dat je geïnteresseerd bent in de verdere ontwikkeling van een zygote/blastula/gastrula/embryo. Dit is echter een behoorlijk complex onderwerp en wellicht moet je je iets meer inlezen in de diverse links die reeds gegeven zijn. Als je hierna nog echt specifieke, gedetailleerde, vragen hebt is het misschien het moment om naar deze thread terug te keren. Het soort erg algemene en nogal brede vragen die je stelt en stellingen poneert doen je een beetje lui (misschien niet terecht) overkomen.
    Zoals ik al eerder in dit topic aan TS heb gesuggereerd zou ik bijvoorbeeld eens beginnen met een basaal populair wetenschappelijk werk als Endless Forms Most Beautiful van Sean B. Carroll. Wanneer je enigzins de basiskennis hebt kun je via Google Scholar vaak wel interessante artikelen vinden. Voor wat meer concretere vragen is TalkRational wel een aardig forum met heel veel mensen met kennis van zaken van botanisten tot biochemici tot paleontologen.
    pi_65232781
    Nou, ik rust mijn Kees.
    pi_65258257
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 20:58 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Erm? Misvatting! Eiwitten vouwen heel mooi stabiel op, en ook de vorming van kristallen (mooi netjes in een raster) is toch wel iets anders dan willekeur.
    [..]
    Als je dit topic eens doorleest zie je dat dit onderwerp al aan de orde is geweest, en bepaalde dingen moeten ook in hun context worden gelezen en die is bv. dat de mens geen kristal is.
    quote:
    En als was er totale willekeur in de chemie, een mens is een verzameling cellen. Die zijn intern en onderling zeer georganiseerd.
    Dat is zo en is juist het probleem dat in dit topic wordt besproken.
    pi_65258372
    quote:
    Op maandag 19 januari 2009 23:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder in dit topic aan TS heb gesuggereerd zou ik bijvoorbeeld eens beginnen met een basaal populair wetenschappelijk werk als Endless Forms Most Beautiful van Sean B. Carroll. Wanneer je enigzins de basiskennis hebt kun je via Google Scholar vaak wel interessante artikelen vinden. Voor wat meer concretere vragen is TalkRational wel een aardig forum met heel veel mensen met kennis van zaken van botanisten tot biochemici tot paleontologen.
    Je link van deze boekbespreking vond ik wel leerzaam: http://www.nybooks.com/articles/18970

Er blijkt ook uit dat de zaak niet zo eenduidig ligt als velen hier wel veronderstellen.
    Voorafgaand aan de late jaren 1970 dachten nl. de meeste embryologen dat de genen geen sturende rol speelden bij de ontwikkeling van het embryo en er dus geen genetisch plan was!:
    quote:
    The presence of a body plan in the genome, whether of a fly, a whale, or a human, was unexpected by embryologists. Previously, most of them did not think that development of embryos was controlled by genes; they had assumed that the different parts of developing embryos were determined by physical interaction between neighboring cells and that there was no overall division of the embryo according to a genetic plan. Experiments had shown, for example, that removing developing wing tissue from one part of an embryo and implanting it elsewhere still gave rise to a wing, although an abnormal one. Scientists attributed the abnormality to the effects of the neighboring cells in the embryo. This was wrong. In fact it was caused by the disruption of the body plan.
    Pas met de ontdekking van de Hox genen is de betrokkenheid van genen in de ontwikkeling van het embryo aangetoond. Deze worden op hun beurt aangestuurd door eiwitten die worden vrijgemaakt door de baarmoeder in verschillende concentraties.
    De uiteindelijke achtergrond van de hele embryologische ontwikkeling is dus de chemische activiteit van de baarmoeder; voor zover er sprake is van een bouwplan moet dat dus daar gezocht worden.

Het lijkt mij ook voor de hand te liggen dat dit bouwplan wel van invloed kan zijn maar niet compleet kan zijn omdat bv. de ontwikkeling van de botjes in het middenoor toch niet zo nauwkeurig bepaald kan worden door chemische activiteit van de baarmoeder.
    Dat wordt ook wel toegegeven:
    quote:
    Still, the details of the mechanisms that a cell uses to establish its position in the embryo remain incomplete
    Is men het met deze samenvatting eens?
    pi_65258471
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 01:27 schreef Kees22 het volgende:
    Nou, ik rust mijn Kees.
    Rust in vrede
      dinsdag 20 januari 2009 @ 20:53:01 #200
    17729 SP
    I hate my interests
    pi_65259943
    quote:
    Op dinsdag 20 januari 2009 20:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Je link van deze boekbespreking vond ik wel leerzaam: http://www.nybooks.com/articles/18970

Er blijkt ook uit dat de zaak niet zo eenduidig ligt als velen hier wel veronderstellen.
    Voorafgaand aan de late jaren 1970 dachten nl. de meeste embryologen dat de genen geen sturende rol speelden bij de ontwikkeling van het embryo en er dus geen genetisch plan was!:
    [..]
    Vroeger dacht men dat de zon rond de aarde draaide. De relevantie van wat me vroeger dacht ontgaat mij en niemand stelt dat de zaken eenvoudig liggen.
    quote:
    Pas met de ontdekking van de Hox genen is de betrokkenheid van genen in de ontwikkeling van het embryo aangetoond. Deze worden op hun beurt aangestuurd door eiwitten die worden vrijgemaakt door de baarmoeder in verschillende concentraties.
    De uiteindelijke achtergrond van de hele embryologische ontwikkeling is dus de chemische activiteit van de baarmoeder; voor zover er sprake is van een bouwplan moet dat dus daar gezocht worden.

Het lijkt mij ook voor de hand te liggen dat dit bouwplan wel van invloed kan zijn maar niet compleet kan zijn omdat bv. de ontwikkeling van de botjes in het middenoor toch niet zo nauwkeurig bepaald kan worden door chemische activiteit van de baarmoeder.
    Dat wordt ook wel toegegeven:
    [..]

Is men het met deze samenvatting eens?
    Het enige wat je in deze korte boekbespreking laat zien is dat nog niet alles van de ontwikkeling van de embryo bekend is, lijkt me een inkoppertje.
    Om nu te stellen dat de embryo-ontwikkeling volledig gestuurd wordt door de baarmoeder is incorrect. Er is slechts aangetoond dat er stoffen worden afgegeven door de baarmoeder waarop de embryo 'reageert', dat neemt niet weg dat er nog talloze andere pathways (weet even geen correcte NL vertaling) zijn diede ontwikkeling van een embryo sturen.

Ik vrees dat je veel te veel conclusies trekt op basis van te weinig kennis.

Even iets terzijde, het 'bouwplan' dat in de genen opgeslagen ligt is niet de enige determinant. Het fenotype van een organisme is het samenspel van het genotype en het milieu,dus de kennis van het bouwplan zal nooit genoeg kunnen zijn om de uitkomst te voorspellen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')