Tjonge, dat gaat nog wat worden. Stel dat die hele verkoop teruggedraaid gaat worden...wat dan?quote:Verkoop Fortis aan staat onder vuur
Van onze verslaggever Xander van Uffelen
gepubliceerd op 12 december 2008 21:34, bijgewerkt op 12 december 2008 21:36
AMSTERDAM - Aandeelhouders van Fortis mogen zich nog uitspreken over de verkoop van Fortis en ABN Amro aan de Nederlandse staat. Dat is de verstrekkende consequentie van een gerechtelijke uitspraak die een Belgisch Hof vrijdagavond deed.
De Belgische advocaat Mischael Modrikamen vertegenwoordigt Fortis-aandeelhouders op de vergadering in Brussel, 2 december. (Reuters) Het Hof van beroep in Brussel stelde advocaat Mischaël Modrikamen en 2.000 Fortis-aandeelhouders vrijdagavond in het gelijk. Zij vinden dat de raad van bestuur van Fortis de bank-verzekeraar niet had mogen opsplitsen en verkopen zonder toestemming van de aandeelhouders.
Volgens het Brusselse Hof moeten de aandeelhouders nog de mogelijkheid krijgen zich uit te spreken over de verkoop van Fortis en ABN Amro aan de Nederlandse staat.
In het uiterste geval kunnen de aandeelhouders daarmee de verkoop terugdraaien. Verwacht wordt dat de Nederlandse en Belgische staat deze uitspraak juridisch gaan aanvechten.
ABN Amro en Fortis kwamen op 3 oktober voor 16,8 miljard in handen van de Nederlandse staat. Drie dagen later verkocht de Belgische overheid het belgische deel aan de Franse bank BNP Parisbas. Ook deze verkoop moet volgens de rechter nog worden teruggedraaid. Om die reden wordt de participatie van de Belgische staat in Fortis Bank voor 65 dagen bevroren.
Het Belgische Hof benoemt daarnaast vijf deskundigen met een zeer ruime opdracht. Het college bestaat uit twee wijzen – de hoogleraren emeriti Walter Van Gerven (ex- voorzitter van de CBFA) en Guy Horsmans – en drie technici.
Lijkt mij ook.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:55 schreef Lemmeb het volgende:
Anyway er zal wel weer wat op gevonden worden. De belangen zijn te groot.
Ik heb de fortis-soap een tijdje zitten volgen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:55 schreef Lemmeb het volgende:
Lijkt mij dat de aandeelhouders dan al hun geld kwijt zijn.
Anyway er zal wel weer wat op gevonden worden. De belangen zijn te groot.
Die hebben een zelfde noodplan als Bos in het leven geroepen waar bedrijven aanspraak op kunnen maken. Alleen dat was NA het Fortis debacel. De aandeelhouders vinden nu dan ook dat zij daar de dupe van zijn...was Fortis later omgevallen, hadden ze aanspraak op dat noodkrediet kunnen maken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:03 schreef Lemmeb het volgende:
De Belgische staat heeft helemaal geen geld.
Dat is dan het gevolg van het handelen van de Belgische overheid...quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:07 schreef Lemmeb het volgende:
Die lui helpen heel Belgie de afgrond in op deze manier.
Zeer negatieve, maar itt Belgie kan Nederland dat allemaal wel lijden.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af, als de aandeelhouders zouden winnen, wat dat voor consequenties heeft voor onze schatkist...
Dan is het belastinggeld wat er in is gestoken kwijtquote:Op vrijdag 12 december 2008 22:06 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af, als de aandeelhouders zouden winnen, wat dat voor consequenties heeft voor onze schatkist...
Want? Ik zie dat niet zo.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dan het gevolg van het handelen van de Belgische overheid...
Als dit echt zo is, en de aandeelhouders winnen dit, dan is de positie van Bos en van het kabinet in Nederland heel erg wankel. Bos heeft dan iets gekocht wat hij niet had mogen kopen. Hij heeft iets buitenwettelijks gedaan...quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Zeer negatieve, maar itt Belgie kan Nederland dat allemaal wel lijden.
Maar hij heeft het wel ter goeder trouw gekocht.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Als dit echt zo is, en de aandeelhouders winnen dit, dan is de positie van Bos en van het kabinet in Nederland heel erg wankel. Bos heeft dan iets gekocht wat hij niet had mogen kopen. Hij heeft iets buitenwettelijks gedaan...
Zeker als dit ons geld gaat kosten, is dat een groot probleem.
Ik denk dat ook dat de NL en Belgische overheid tot de hoge raad door zullen procederen om hun gelijk te halen.
Jij zegt dat Belgie hieraan failliet gaat, toch?quote:
Natuurlijk niet. De belgische staat heeft iets verkocht wat niet mocht. De nederlandse regering heeft geen fuck met het belgiosche hof te maken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Als dit echt zo is, en de aandeelhouders winnen dit, dan is de positie van Bos en van het kabinet in Nederland heel erg wankel. Bos heeft dan iets gekocht wat hij niet had mogen kopen. Hij heeft iets buitenwettelijks gedaan...
Zeker als dit ons geld gaat kosten, is dat een groot probleem.
Ik denk dat ook dat de NL en Belgische overheid tot de hoge raad door zullen procederen om hun gelijk te halen.
Fortis is NL en Belgisch. Als het Belgische hof verklaart dat de verkoop van Fortis niet rechtmatig geweest is, dan draait zij dat terug. En dan is onze Fortis/ABN niet meer van Bos...quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Wat hebben wij te maken met het belgische hof.
quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Fortis is NL en Belgisch. Als het Belgische hof verklaart dat de verkoop van Fortis niet rechtmatig geweest is, dan draait zij dat terug.
De enige die het schip in gaat is de belgische staat die het bedrag wat de nederlandse staat voor fortis heeft betaald mag uitkeren aan de aandeelhouders.quote:En dan is onze Fortis/ABN niet meer van Bos...
En wat denk jij dat er gebeurt met het geld wat Bos er voor heeft uitgegeven?
Ik hoop dat we het 100% gewoon terug krijgen...maar ben bang dat we het schip in gaan.
Ik heb dit ook maar uit de krant...maar in de OP staat:quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. De belgische staat heeft iets verkocht wat niet mocht. De nederlandse regering heeft geen fuck met het belgiosche hof te maken.
Het lijkt me dus dat wanneer de aandeelhouders winnen de belgische staat hen schadeloos moet stellen.
Fortis/ABN is dan nooit verkocht aan Nederland.quote:Volgens het Brusselse Hof moeten de aandeelhouders nog de mogelijkheid krijgen zich uit te spreken over de verkoop van Fortis en ABN Amro aan de Nederlandse staat.
In het uiterste geval kunnen de aandeelhouders daarmee de verkoop terugdraaien.
Op de eerste plaats betekent terug gedraaid dat er dus ook gewoon 16.8 miljard terug gedraaid wordt en ten tweede gaat het gewoon niet gebeuren.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb dit ook maar uit de krant...maar in de OP staat:
[..]
Fortis/ABN is dan nooit verkocht aan Nederland.
Maar we hebben er wel flink voor betaald...
Reken maar dat van die miljarden al heel veel geld uitgegeven is...ontvlechtingsplannen, salarissen, externe adviseurs etc.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:19 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Op de eerste plaats betekent terug gedraaid dat er dus ook gewoon 16.8 miljard terug gedraaid wordt en ten tweede gaat het gewoon niet gebeuren.
Fortis is ook aan de NL beurs genoteerd...ik snap ook niet goed hoe dat juridisch in elkaar zit. Het Belgisch hof oordeelt dat de verkoop aan NL ook door de aandeelhouders goedgekeurd had moeten worden.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:28 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Financiën: Nog geen gevolgen voor NL
http://www.spitsnieuws.nl(...)en_gevolgen_voo.html
Financiën: Nog geen gevolgen voor NLHet ministerie van Financien gaat er vooralsnog vanuit dat de aankoop van bankverzekeraar Fortis door de Nederlandse staat volgens Nederlands recht heeft plaatsgevonden en dat daarom de Belgische uitspraak geen consequenties heeft.
Het ministerie bestudeert de uitspraak van het Beglische Hof van beroep. Fortis had de aandeelhouders inspraak moeten geven in het besluit tot een splitsing.
Dat denk ik ook ja.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Reken maar dat van die miljarden al heel veel geld uitgegeven is...ontvlechtingsplannen, salarissen, externe adviseurs etc.
Je kunt de salarissen van de de Fortis/ABN medewerkers niet zomaar terug draaien...dat is al betaald.
Ja, natuurlijk wel!quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:31 schreef Roel_Jewel het volgende:
Tsja, het kan nu wel teruggedraaid worden, maar of dat voor de aandeelhouders beter is ........Ik denk 't niet...
Daarom snap ik die aandeelhouders niet. Of ze laten Fortis omvallen en verliezen al hun geld, of ze kunnen hun verlies niet accepteren?quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:55 schreef Lemmeb het volgende:
Lijkt mij dat de aandeelhouders dan al hun geld kwijt zijn.
Nee joh, dit wordt een begaclaim achtig fonds.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:07 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Daarom snap ik die aandeelhouders niet. Of ze laten Fortis omvallen en verliezen al hun geld, of ze kunnen hun verlies niet accepteren?![]()
Dat risico loop je nou eenmaal met aandelen. Moet je niet achteraf gaan janken
Eerlijk is eerlijk, Wouter Bos is ook schuldig aan dit fiasco.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:07 schreef BasEnAad het volgende:
Dat risico loop je nou eenmaal met aandelen. Moet je niet achteraf gaan janken
Ja, totdat er 10.000 klanten van ABN denken: "Hee, de bank is nu niet meer van de staat, maar weer van die onbetrouwbare bank Fortis, we gaan massaal naar de Rabobank!". En dat de volgende dag in de krant komt, waarna ineens 200.000 klanten naar de geldautomaten rennen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk wel!
Dan is Fortis inclusief ABN en alle winstgevende activiteiten...dan kunnen de aandeelhouders beslissen aan wie, en voor welk bedrag, ze kunnen verkopen.
Ja. En aandeelhouders hebben ook bepaalde rechten.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, Wouter Bos is ook schuldig aan dit fiasco.
Dat is dan het aandeelhoudersrisico wat zij willens en wetens nemen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:12 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, totdat er 10.000 klanten van ABN denken: "Hee, de bank is nu niet meer van de staat, maar weer van die onbetrouwbare bank Fortis, we gaan massaal naar de Rabobank!". En dat de volgende dag in de krant komt, waarna ineens 200.000 klanten naar de geldautomaten rennen.
Weg ABN, weg Fortis, weg aandeelhouderswaarde. De staten België en Nederland hebben Fortis destijds gered van acuut faillissement. Draai je dit terug, denk je dat dan ineens alles goed is?
Vrij weingquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En aandeelhouders hebben ook bepaalde rechten.
Als de staat, of welke grootmacht dan ook, beslissingen nemen buiten de aandeelhouders om, dan dienen zij daar niet de dupe van te worden.
Wat is de vrije markt dan nog waard?
Dat wil ik nog wel es zien. De markt is inmiddels ook weer veranderd ten opzichte van het moment dat de verkoop plaatsvond... Dát is niet terug te draaien...quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee joh, dit wordt een begaclaim achtig fonds.
Als alles terug gedraaid wordt, is Fortis zo weer 10 euro waard...
Maar wat had hij anders moeten doen, heeft hij niet heel daadkrachtig gehandeld?quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk, Wouter Bos is ook schuldig aan dit fiasco.
Dat betwijfel ik, grote kans dat de meeste aandeelhouders niet zover denken en er nu vanuit gaan dat ze veel verlies kunnen terugdraaien.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is dan het aandeelhoudersrisico wat zij willens en wetens nemen.
Punt is dat zij willen beslissen over wat economisch gezien van hun is.
Daar kun jij over denken. En wellicht heb je gelijk.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat wil ik nog wel es zien. De markt is inmiddels ook weer veranderd ten opzichte van het moment dat de verkoop plaatsvond... Dát is niet terug te draaien...
Dat kunnen hele andere mensen geweest zijn...je weet hoe snel het op de beurs gaat.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik, grote kans dat de meeste aandeelhouders niet zover denken en er nu vanuit gaan dat ze veel verlies kunnen terugdraaien.
Ze hadden op een eerder moment moeten bedenken of het wel zo slim was om abn te kopen. Daar is het voor een groot deel fout gegaan.
Dat is wat de RvB ook continu zegt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:44 schreef Py het volgende:
Is het niet gewoon een gevalletje overmacht geweest?
Een betere prijs zien? Die kunnen ze nu natuurlijk wel helemaal vergeten. Ze zullen nu alleen maar minder krijgen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wat de RvB ook continu zegt.
- Het was overmacht.
- We moesten snel beslissen
- En dus was er geen tijd voor overleg.
De aandeelhouders zeggen hierop:
Was het een nationalisatie? Zo ja, dan voeren wij een rechtzaak tegen de staat.
Of was het een kwestie van koop-verkoop? Dan hadden wij een betere prijs willen zien.
De vraag is: Is Fortis door de staat (belgie en NL) gewongen tot nationalisatie?
Dat kan ik begrijpen. En ik zou 't ook proberen als ik in hun positie zou zittenquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Daar kun jij over denken. En wellicht heb je gelijk.
Maar de aandeelhouders hebben nu helemaal niets.
En wagen dus die gok.
Als ze dit voor de hoge raad gaan uitvechten wordt Fortis een Begaclaim achtig fonds.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:50 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Een betere prijs zien? Die kunnen ze nu natuurlijk wel helemaal vergeten. Ze zullen nu alleen maar minder krijgen.
Als het zo ver komt, wordt het 1 groot bloedbadquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:57 schreef HarryP het volgende:
Maar tijd dus om je geld weer weg te halen bij Fortis NL en de ABN Amro.. Kans dat ze alsnog failiet gaan.
Eens, het is volgens de NL wet gegaan.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:57 schreef HarryP het volgende:
De verkoop van Fortis NL en ABN aan Nederland is volgens het NL wet gegaan dus tot er een uitspraak is van een NL rechter zal de koop aan NL niet teruggedraait worden.
Maar tijd dus om je geld weer weg te halen bij Fortis NL en de ABN Amro.. Kans dat ze alsnog failiet gaan.
Ik voorspel een kabinetscrisis!quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als het zo ver komt, wordt het 1 groot bloedbad
Dat is denk ik de enigste quick en dirty oplossing.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:54 schreef capricia het volgende:
Die zullen wellicht een afkoopsom voorstellen...
Maar eens kijken wat Bos voor reactie gaat geven. Hij zal moeten reageren en geruststellen om te voorkomen dat men alsnog massaal wegloopt bij Fortis en ABNquote:Op vrijdag 12 december 2008 23:57 schreef HarryP het volgende:
De verkoop van Fortis NL en ABN aan Nederland is volgens het NL wet gegaan dus tot er een uitspraak is van een NL rechter zal de koop aan NL niet teruggedraait worden.
Als de banken omvallen, dan is iedereen zijn geld toch kwijtquote:Op zaterdag 13 december 2008 00:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik voorspel een kabinetscrisis!
Ik ben bang van wel.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:04 schreef BasEnAad het volgende:
Als Europa zich er maar niet mee gaat bemoeien
quote:AMSTERDAM - De genationaliseerde Fortis Bank Nederland is de eerste onderneming die breekt met de maximering van de ontslagvergoeding zoals overeengekomen tussen regering, bonden en werkgevers. Werknemers van Fortis die meer verdienen dan 75 duizend euro kunnen bij ontslag meer dan een jaarsalaris meekrijgen. Dit staat in de cao-afspraken die Fortis Bank Nederland en de vakbonden donderdag hebben bekendgemaakt.
Gedwongen door de situatie, zullen ze zeggen. Overmacht. Klaar toch? Er zat niets anders op dan nationalisatie. En een keer de term 'landsbelang' laten vallen doet het ook goed.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is wat de RvB ook continu zegt.
- Het was overmacht.
- We moesten snel beslissen
- En dus was er geen tijd voor overleg.
De aandeelhouders zeggen hierop:
Was het een nationalisatie? Zo ja, dan voeren wij een rechtzaak tegen de staat.
Of was het een kwestie van koop-verkoop? Dan hadden wij een betere prijs willen zien.
De vraag is: Is Fortis door de staat (belgie en NL) gewongen tot nationalisatie?
De Belgische regering is nog altijd pislink dat NL België heeft gechanteerd om deze verkoop mogelijk te maken. Dus ik wil nog zien dat de Belgische regering kost wat kost het terugdraaien wil voorkomen...quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:13 schreef capricia het volgende:
Ik weet wel dat de beide regeringen er alles aan gelegen is om dit NIET terug te draaien...die gaan tot het hoogste gerecht door.
T'kan nog wel een staartje krijgen...quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Belgische regering is nog altijd pislink dat NL België heeft gechanteerd om deze verkoop mogelijk te maken. Dus ik wil nog zien dat de Belgische regering kost wat kost het terugdraaien wil voorkomen...
Verder vind ik de uitspraak een logische. Ik heb al vaker aangegeven dat ik meen dat niet goed is gehandeld en dat e.e.a. wel eens een staartje zou kunnen krijgen.
O well...
Ja hoe zat dat? Dat heb ik nooit helemaal begrepen. Hebben wij Belgie gechanteerd? Hoe dan?quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Belgische regering is nog altijd pislink dat NL België heeft gechanteerd om deze verkoop mogelijk te maken. Dus ik wil nog zien dat de Belgische regering kost wat kost het terugdraaien wil voorkomen...
Verder vind ik de uitspraak een logische. Ik heb al vaker aangegeven dat ik meen dat niet goed is gehandeld en dat e.e.a. wel eens een staartje zou kunnen krijgen.
O well...
Er was een deal, waarbij NL 4 mjd op zou hoesten om Fortis te redden (en België en Luxemburg ook ettelijke mjden).quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:35 schreef Py het volgende:
Ja hoe zat dat? Dat heb ik nooit helemaal begrepen. Hebben wij Belgie gechanteerd? Hoe dan?
Het Financieel Dagblad op 7 en 9 oktober:quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:35 schreef Py het volgende:
[..]
Ja hoe zat dat? Dat heb ik nooit helemaal begrepen. Hebben wij Belgie gechanteerd? Hoe dan?
Niet zo netjes dus.quote:Op zaterdag 13 december 2008 00:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er was een deal, waarbij NL 4 mjd op zou hoesten om Fortis te redden (en België en Luxemburg ook ettelijke mjden).
Op het moment dat NL die deal na moest komen kwam er een eis bij: we nemen het Nederlandse deel over, anders laten we de zaak alsnog klappen.
En dan heb ik het niet eens over de geruchten dat de NL regering diverse bedrijven heeft aangemoedigd geld bij Fortis weg te halen. In dat licht bezien is de opmerking van Bos dat hij al veel eerder het Nederlandse deel wilde kopen een opmerking met een bepaalde nasmaak...
Ach, hij is in ieder geval goed voor de NL-belangen opgekomen.quote:
Dit dus. Ik weet niet of er überhaupt ooit iets vergelijkbaars is geweest op zakelijk gebied.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:07 schreef Pool het volgende:
Om te smullen voor juristen dit.![]()
Een Belgisch hof dat een 180 graden andere uitspraak doet dan de Nederlandse Hoge Raad in de kwestie van de verkoop van La Salle. Internationaal privaatrechtelijke kwesties, gemengd met wellicht vleugjes Europees recht. Mix van publiek- en privaatrecht. En dat allemaal in combinatie met nooit eerder vertoonde feiten.![]()
Ik begrijp dus ook niet goed hoe het nu juridisch zit tussen Fortis NL en Fortis Belgie.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:02 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit dus. Ik weet niet of er überhaupt ooit iets vergelijkbaars is geweest op zakelijk gebied.
Vanuit 'Europa' zal hier, mocht men er niet uitkomen, wel wat over gezegd gaan worden.
Waarom denk je dat...onderbouw het eens...quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:20 schreef Lemmeb het volgende:
Er zal ten hoogste een soort schikking uit voortvloeien, waarbij de Belgische en Nederlandse overheden de aandeelhouders samen voor een klein deeltje schadeloosstellen. Ten hoogste.
Dat is toch logisch?quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat...onderbouw het eens...
Als jij en ik zo handelen draaien we de bak in. Feitelijk heeft Wouter Bos zich gedragen als een crimineel.quote:
Dat maakt chantage nog niet goed.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:00 schreef capricia het volgende:
Ach, hij is in ieder geval goed voor de NL-belangen opgekomen.
Dat denk ik dus niet. Ik denk dat de risico's hoger zijn. En als het fout gaat dan is Bos politiek definitief uitgerangeerd en is hij er voor de zoveelste keer in geslaagd om op het verkeerde moment te pieken met de PvdA...quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:20 schreef Lemmeb het volgende:
Er zal ten hoogste een soort schikking uit voortvloeien, waarbij de Belgische en Nederlandse overheden de aandeelhouders samen voor een klein deeltje schadeloosstellen. Ten hoogste.
De risico's zijn inderdaad erg hoog. Te hoog. Precies de reden dat er hooguit een schikking zal komen. De verkoop zal nooit meer teruggedraaid worden, wat de uitspraak ook is.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet. Ik denk dat de risico's hoger zijn.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat denk ik dus niet. Ik denk dat de risico's hoger zijn. En als het fout gaat dan is Bos politiek definitief uitgerangeerd en is hij er voor de zoveelste keer in geslaagd om op het verkeerde moment te pieken met de PvdA...
Je noemt allemaal redenen op waarom het dus gewoon nooit fout zal gaan. Dat zal op de allerhoogste niveaus worden tegengehouden.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Wat ik eerder schreef: Als dit fout gaat, dan is er een grote kans dat we een kabinetscrisis te pakken hebben. En daar is Bos dan de schuldige van.
Maar minstens even erg: We kunnen hier als NL heel veel geld mee verliezen.
Zou kunnen hoor! We zullen het wel zien.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:43 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je noemt allemaal redenen op waarom het dus gewoon nooit fout zal gaan. Dat zal op de allerhoogste niveaus worden tegengehouden.
Als de conclusie van de rechter is dat de verkoop niet rechtsgeldig is...quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:33 schreef Lemmeb het volgende:
De risico's zijn inderdaad erg hoog. Te hoog. Precies de reden dat er hooguit een schikking zal komen. De verkoop zal nooit meer teruggedraaid worden, wat de uitspraak ook is.
Jouw stelling is dus dat regeringen feitelijk voor de volle 100% boven de wet staan als het belang maar groot genoeg is. I beg to differ.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:43 schreef Lemmeb het volgende:
Je noemt allemaal redenen op waarom het dus gewoon nooit fout zal gaan. Dat zal op de allerhoogste niveaus worden tegengehouden.
Nu stel je dus dat we een fiks minder gewelddadige versie van Zimbabwe zijn... Het moet niet gekker worden.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:49 schreef Lemmeb het volgende:
Wat intern gerommel binnen het old boys network, wat rechters die een flinke promotie in het verschiet krijgen gesteld
Een kabinetscrisis zou wel mooi zijnquote:Op zaterdag 13 december 2008 01:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens.
Wat ik eerder schreef: Als dit fout gaat, dan is er een grote kans dat we een kabinetscrisis te pakken hebben. En daar is Bos dan de schuldige van.
Maar minstens even erg: We kunnen hier als NL heel veel geld mee verliezen.
Welk belang weegt nu zwaarder.... de aandeelhouders of de huidige rekeningbezitters. Ik mag hopen het laatste.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als de conclusie van de rechter is dat de verkoop niet rechtsgeldig is...
In hoeverre alles teruggebracht kan worden in de oorspronkelijke staat is dan weer een tweede, maar jij gaat mij veel te snel in jouw conclusie.
Van die hele Fortis Belgie heb ik nog een woord wat continu blijft hangen:quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:53 schreef Drugshond het volgende:
Laten we hopen dat W.Bos geen sideletter overeenkomst heeft gemaakt.
Op dit moment niet. Laatste wat je wil, in crisistijd geen regering... Dan nog beter de slechtste sinds Den Uyl (of nog verder terug, daar ben ik nog niet uit).quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:58 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Een kabinetscrisis zou wel mooi zijn
Och, de belangen zijn in deze gewoon erg groot. Te groot. Als belangen zo groot zijn, gebeuren er op de achtergrond vanzelf allerlei dingen, beginnen er allerlei radertjes te draaien, en met succes. Of geloof jij werkelijk dat de Westeuropese rechters onder alle omstandigheden onafhankelijk zijn en bestand zijn tegen elke vorm van politieke druk en omkoperij?quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nu stel je dus dat we een fiks minder gewelddadige versie van Zimbabwe zijn... Het moet niet gekker worden.
Zou je niet denken dat de wet gewoon leidend is, in plaats van wie er gevoelsmatig meer recht heeft op de centen (voor zover die vraag al speelt)?quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:00 schreef Drugshond het volgende:
Welk belang weegt nu zwaarder.... de aandeelhouders of de huidige rekeningbezitters. Ik mag hopen het laatste.
Geen rechter die het in zijn hoofd zal halen om banken te laten klappen om de aandeelhouders achteraf in het gelijk te stellen.
"De Wet" is vaak op 101 manieren te interpreteren. Dus nee, die vraag speelt niet echt.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou je niet denken dat de wet gewoon leidend is, in plaats van wie er gevoelsmatig meer recht heeft op de centen (voor zover die vraag al speelt)?
Ik ben wel heel benieuwd naar het spel wat zich nu gaat uitvouwen!quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou je niet denken dat de wet gewoon leidend is, in plaats van wie er gevoelsmatig meer recht heeft op de centen (voor zover die vraag al speelt)?
Niet allemaal. Maar velen gewoon wel.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:04 schreef Lemmeb het volgende:
Of geloof jij werkelijk dat de Westeuropese rechters onder alle omstandigheden onafhankelijk zijn en bestand zijn tegen elke vorm van politieke druk en omkoperij?
Ik vind dat je niet sterk argumenteert in dezen. Ik mag hopen dat je geen jurist bent, want je slaat nu de plank wel heel erg mis. Soms is er ruimte voor interpretatie, maar vaak ook gewoon niet. En er is al helemaal geen ruimte om maar te beslissen wat je uitkomt, want als dat feitelijk waar zou zijn, dan is de conclusie dat rechtstaten niet bestaan.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:06 schreef Lemmeb het volgende:
"De Wet" is vaak op 101 manieren te interpreteren. Dus nee, die vraag speelt niet echt.
quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Van die hele Fortis Belgie heb ik nog een woord wat continu blijft hangen:
De Mac-clausule.
Kunnen ze zich daarop beroepen?
Het zou een reden kunnen zijn om het terug te draaien.
Dan de ABN nog in Nederlandse handen zijn. Dan ligt e.e.a. verwijtbaar bij de bestuurders en niet bij de regering.quote:De nationalisering van Northern Rock en de Amerikaanse huizencrisis met haar gevolgen op het financiële systeem doen bij Fortis in de raad van bestuur een debat ontstaan. Eén bestuurder, Piet Van Waeyenberge, vraagt of de mac-clausule niet moet worden ingeroepen. Die clausule bepaalt dat als de marktomstandigheden drastisch gewijzigd zijn, het overnamecontract opengebroken kan worden. Lippens blijkt niet open te staan voor de suggestie en gaandeweg groeit een kloof tussen hem en één van zijn bestuurders met de langste staat van dienst.
Ik ook, maar dat was ik al langer. Ik hou het er nog steeds op dat Bos in 2009 een backfire te verwerken krijgt.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:09 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel heel benieuwd naar het spel wat zich nu gaat uitvouwen!
Tsja, dat vind ik nu net van jou. Je hecht nogal aan de regeltjes, blijkbaar, en denkt dat de rest van de wereld dat ook braaf doet.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vind dat je niet sterk argumenteert in dezen.
Ook hier mis ik weer onderbouwing. Het is een beetje zot om in een juridische discussie de ander te verwijten dat hij de wet erbij haalt...quote:
Het is je kennelijk niet opgevallen dat de eerste de beste uitspraak hierover thans jouw stelling niet bepaald ondersteunt.quote:Je hecht nogal aan de regeltjes, blijkbaar, en denkt dat de rest van de wereld dat ook braaf doet.
Die wet waarop je beroept is niet zwart-wit of duidelijk omschreven (Amerika erkent het MAC-principe niet). Wat ik al eerder aangaf.... de tijdsgeest en momentum spelen hierin een belangrijke rol. En dan nog is het Salomonsoordeel van afwegende belangen.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dacht dat het daar al in stond.quote:Op zaterdag 13 december 2008 02:18 schreef capricia het volgende:
Wellicht is het handiger om dit topic naar de AEX te verplaatsen gezien de reacties?
Het zal daar ongetwijfeld een warm mandje vinden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |