Dit is een erg interessante uitspraak.quote:Europese rechter wijst Britse DNA-databank af
Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft donderdag een Britse wet afgekeurd die het de regering mogelijk maakte DNA-profielen en vingerafdrukken van mensen zonder strafblad te bewaren. De beslissing leidt er mogelijk toe dat Groot-Brittannië bijna een miljoen gegevens moet vernietigen.
Het Europese Hof was unaniem in zijn beslissing dat het bewaren van DNA-profielen en vingerafdrukken in strijd is met het recht op een privéleven, dat beschermd wordt door de Mensenrechtenconventie die ook Groot-Brittannië heeft ondertekend. Daarnaast werd het gebruik van 'volledige en onwillekeurige' opslag bekritiseerd.
Groot-Brittannië kan niet tegen de uitspraak in beroep gaan. Het land heeft tot maart om met plannen te komen voor de vernietiging van gegevens of met een toelichting te komen waarom sommige gegevens bewaard moeten blijven.
Trouw (hele artikel)
Nee, maar die kan je gewoon gebruiken tot hij weer (bijna) verloopt.quote:Op vrijdag 12 december 2008 20:58 schreef kthxbye het volgende:
ik heb net een nieuw paspoort besteldwtf moet ik over een half jaar dus wéér een nieuwe gaan kopen? [ afbeelding ]
quote:V: Waarom wordt er niet gekozen voor de irisscan?
A:
De Europese Unie heeft gekozen voor de gezichtsopname en de vingerafdrukken en niet voor de irisscan.
Op zich worden je gegevens dan ook vastgelegd. Je hebt 't pasje wel in je bezit, maar je MOET ze wel laten vastleggen op de pas, én het laten zien wanneer er door een overheidsinstantie om wordt gevraagd.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:24 schreef HarryP het volgende:
De truc is dat de vingerafdrukken alleen zijn opgeslagen op de chip van je paspoort.
En dat heb je gewoon als houder bij je, net als dat je je vingerafdrukken altijd bij hebt.
quote:Het nieuwe paspoort bevat een contactloze chip met de personalia van de houder en een digitale foto. Op een later tijdstip zullen ook twee vingerafdrukken van de houder aan de chip worden toegevoegd. De paspoortgegevens komen in een centrale database.
http://www.burger.overheid.nl/wat_doen_we_nu/nieuws?itemID=30
Naiefquote:Op vrijdag 12 december 2008 21:24 schreef HarryP het volgende:
De truc is dat de vingerafdrukken alleen zijn opgeslagen op de chip van je paspoort.
En dat heb je gewoon als houder bij je, net als dat je je vingerafdrukken altijd bij hebt.
Dan ken je dit topic nog niet?quote:Op zaterdag 13 december 2008 23:59 schreef LoggedIn het volgende:
wtf? Ik wist nieteens dat er in Nederland weer zoiets verschrikkelijk achterlijks aan zat te komen? Die bestuurders van ons blijven ook een stel onbeschofte randmongolen he
quote:December 2001: CDA wil alle vingerafdrukken vastleggen
Het CDA is er niet op tegen dat op den duur de vingerafdrukken van alle Nederlanders worden vastgelegd in een databank ten behoeve van de politie.
link
quote:28 augustus 2006: Invoering Biometrisch Paspoort
Het paspoort bevat een op afstand afleesbare RFID-chip. Aanvankelijk alleen met de huidige gegevens, plus een gelaatsscan. Later (uiterlijk 2009) ook met twee vingerafdrukken. De regering wil een nationale databank van de opgeslagen gegevens aanleggen.
link, link, link
quote:Augustus 2006: Gelaatscan alle Nederlanders in databank
Het ministerie van Binnenlandse Zaken werkt aan een centrale databank die biometrische gegevens (gelaatsscans en vingerafdrukken) van alle Nederlanders met een paspoort moet gaan bevatten, zo meldt de Volkskrant vandaag. De Europese Commissie wil dat lidstaten voor 28 augustus een nieuw paspoort met chip, met daarop een digitale pasfoto, hebben ingevoerd (vingerafdrukken volgen later). Daarom zou het ministerie snel een databank willen aanleggen.
link, link, link
quote:Maart 2008: EU-Commissie verdedigt centrale databank voor vingerafdrukken
De Europese Commissie houdt vast aan haar plan om een centrale databank met vingerafdrukken op te richten. Zo heeft een woordvoerder vandaag gereageerd op de kritiek van de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming Peter Hustinx.
link, link
quote:Februari 2008: Database met vingerafdrukken van alle Nederlandse burgers
Politie en OM krijgen mogelijk een database van alle Nederlanders ouder dan zes jaar. Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken wil de vingerafdrukken verzamelen van iedereen die een ID-bewijs aanvraagt.
link, link, link
Dat de vingerafdruk alleen op je identiteitsbewijs zou komen te staan en ze bij twijfel over de echtheid van het document iemand vragen om z'n vinger op een vingerafdrukscanner te leggen, waarna ze deze vingerafdruk vergelijken met die op de chip van het identiteitsbewijs.quote:Op zondag 14 december 2008 19:27 schreef maniack28 het volgende:
Wat in godsnaam het NUT van een paspoort met vingerafdruk zonder dat op te slaan? Je hebt als persoon toch hopelijk altijd wel vingers bij je?
want die chip is een stuk moeilijker na te maken maar dat is sowieso niet het probleem voor NL want dat paspoort met plastic kaart en de foto erin gelaserd is al zo goed als onvervalsbaarquote:Op zondag 14 december 2008 19:29 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat de vingerafdruk alleen op je identiteitsbewijs zou komen te staan en ze bij twijfel over de echtheid van het document iemand vragen om z'n vinger op een vingerafdrukscanner te leggen, waarna ze deze vingerafdruk vergelijken met die op de chip van het identiteitsbewijs.
Klopt.quote:Op zondag 14 december 2008 19:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
want die chip is een stuk moeilijker na te maken maar dat is sowieso niet het probleem voor NL want dat paspoort met plastic kaart en de foto erin gelaserd is al zo goed als onvervalsbaar
Alsof een vingerafdruk niet is na te maken.quote:Op zondag 14 december 2008 19:29 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Dat de vingerafdruk alleen op je identiteitsbewijs zou komen te staan en ze bij twijfel over de echtheid van het document iemand vragen om z'n vinger op een vingerafdrukscanner te leggen, waarna ze deze vingerafdruk vergelijken met die op de chip van het identiteitsbewijs.
Dat is een andere discussie.quote:Op zondag 14 december 2008 23:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Alsof een vingerafdruk niet is na te maken.
Dat gaat echt veel te ver en gaat heel hard richting 1984quote:Op zaterdag 13 december 2008 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dit gaat nergens meer over dat ze een foto op je paspoort zetten ok maar vingerafdrukken en je dna
Wat is afgekeurd?quote:Op maandag 25 mei 2009 13:56 schreef LoggedIn het volgende:
maar in GB is het dus afgekeurd door iemand die wel gezond nadenkt. Maar waarom is er op Europees niveau verder niks veranderd? Moeten we hier in Nederland een aparte rechtzaak aanspannen tegen de overheid a la allemaal tegelijk de stront in, maar ons er vervolgens 1 voor 1 uit moeten zien te werken?
Ja.quote:Op woensdag 27 mei 2009 00:58 schreef john2406 het volgende:
Heerlijk zo dan kan ik dus per definitie weigeren als ik voor een nieuw paspoort ga om mijn afdrukken af te staan, of zie ik dat verkeerd.
Jawel, hij wordt dus wel centraal opgeslagen. Deze zaak heeft dus betrekking op dat opslaan.quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:20 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ja.
Die vingerafdruk wordt alleen in je paspoort opgeslagen niet centraal.
Dus de hele uitspraak heeft geen betrekking op biomedische gegevens in een paspoort.
Bron: Volkskrantquote:Opslag vingerafdrukken onzeker
Amsterdam -
De opslag van vingerafdrukken in een centraal databestand is niet zeker. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft bekendgemaakt vrijdag uitspraak te doen over deze operatie.
Komende maandag begint de uitgifte van nieuwe paspoorten met daarin twee vingerafdrukken. Die komen ook in de administratie van de gemeente, en later in een centrale databank. Die maatregel is bedoeld om frauderen met paspoorten moeilijker te maken, maar de databank zal ook worden gebruikt voor het identificeren van verdachten en de opsporing van misdrijven.
Vooral tegen opslag in de databank is veel verzet. Het College Bescherming Persoonsgegevens was zeer kritisch over de wetswijziging die hiervoor nodig was. Het College sprak van ‘ernstige gevolgen voor grote aantallen burgers’, en wees op de risico’s van ‘misbruik, onjuist en onvoorzien gebruik’. Desondanks werd de wet in juni aangenomen.
De vereniging Vrijbit legde zich er niet bij neer. Die vroeg een voorlopige voorziening aan het Europese Hof, in afwachting van een bodemprocedure bij hetzelfde Hof. Tot nu toe was niet zeker of die voorlopige voorziening er voor maandag zou zijn, maar gisteren meldde het Hof vrijdag met een uitspraak te komen.
Binnenlandse Zaken wil niet ingaan op de vraag wat er gaat gebeuren als het Hof de opslag van de vingerafdrukken verbiedt.
Dit vind ik ook vaag, als dit zogenaamd moet van de EU waarom kan Duitsland er dan wél van afwijken? Daar is de afname van vingerafdrukken optioneel gemaakt na protesten.quote:De verordening (EG) nr. 444/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 28 mei 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2252/2004 van de Raad (betreffende normen voor de veiligheidskenmerken van en biometrische gegevens in door de lidstaten afgegeven paspoorten en reisdocumenten) verplicht Nederland vingerafdrukken in de reisdocumenten op te nemen.
Voor de Duitse ID-kaart (Personalausweis) is het afgeven van vingerafdrukken optioneel, voor het paspoort (Reisepass) is het afgeven van vingerafdrukken verplicht.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:57 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Dit vind ik ook vaag, als dit zogenaamd moet van de EU waarom kan Duitsland er dan wél van afwijken? Daar is de afname van vingerafdrukken optioneel gemaakt na protesten.
Bron: Elsevierquote:Vingerafdrukken alle Nederlanders in één database
vrijdag 18 september 2009 17:30
Vingerafdrukken die vanaf maandag in Nederlandse paspoorten komen te staan, mogen ook in een centrale database worden opgeslagen. Dat besliste het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vandaag.
Stichting Vrijbit, die zich inzet voor privacy, had maandag een voorlopige voorziening aangevraagd bij het Hof over de gegevensbank. Er loopt nog een bodemprocedure tegen hetzelfde plan.
Nieuw paspoort
Vanaf maandag worden bij iedereen die een nieuw paspoort of Europese identiteitskaart aanvraagt, vier vingerafdrukken afgenomen. Staatssecretaris Ank Bijleveld (CDA) van Binnenlandse Zaken wil een database inrichten waarin twee van deze vingerafdrukken worden opgeslagen voor justitiële doeleinden.
Burgerrechtenorganisaties, waaronder Stichting Vrijbit, maken zich al geruime tijd zorgen over de risico’s van het opslaan van vingerafdrukken. Het gevaar van een geslaagde hackaanval door kwaadwillenden is volgens hen niet irreëel.
Vrijheden
Ook vrezen sommigen dat justitie zich steeds meer vrijheden met de vingerafdrukken zal permitteren als de database eenmaal in gebruik is.
Bijleveld heeft altijd benadrukt dat justitie terughoudend zou omspringen met de gegevens. Ze gaf echter ook al aan dat dit beleid onder toekomstige kabinetten zou kunnen veranderen.
Ik heb zitten zoeken op de site van het EHRM, maar daar kan ik het ook niet vinden. Misschien vanaf maandag?quote:Op vrijdag 18 september 2009 19:37 schreef Boswachtertje het volgende:
Waarom kan ik die uitspraak nergens vinden?
In ieder geval al beter dan hier, want hier is het ook voor de ID-kaart verplicht.quote:Op vrijdag 18 september 2009 19:31 schreef freako het volgende:
[..]
Voor de Duitse ID-kaart (Personalausweis) is het afgeven van vingerafdrukken optioneel, voor het paspoort (Reisepass) is het afgeven van vingerafdrukken verplicht.
Ik heb ook zitten zoeken, kan helemaal nergens een melding vinden van het kort geding.. en de grap is natuurlijk dat je als burger vanaf maandag wel je vingerafdruk mag gaan inleveren.. vandaar ook dat ze juist vandaag het kort geding wilden (lijkt mij toch)quote:Op vrijdag 18 september 2009 19:44 schreef freako het volgende:
Ik heb zitten zoeken op de site van het EHRM, maar daar kan ik het ook niet vinden. Misschien vanaf maandag?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |