Laatste posts:quote:Monitor Racisme en Extremisme
Op woensdag 10 december presenteerden de Leidse bestuurskundige Jaap van Donselaar en Peter R. Rodrigues (Anne Frank Stichting) de achtste rapportage van de Monitor Racisme en Extremisme. De monitor rapporteert over onder meer racistisch geweld en uitingen van rechts-extremisme. De monitor is een doorlopend wetenschappelijk project van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting.
Afbeelding: Antwerpen demonstreert tegen racisme, 26 mei 2006
Het probleem van ‘islamofobie’ is in Nederland afgelopen jaar aanzienlijk groter geworden. Dit betreft niet alleen het negatieve opinieklimaat over moslims, maar ook het toegenomen geweld tegen deze gemeenschap en het meer gedogen van tegen moslims gerichte uitingsdelicten. Dit is een van de meest in het oog springende bevindingen van de Monitor Racisme & Extremisme.
Naast toegenomen islamofobie zijn er twee andere opvallende bevindingen.
1. Het extreemrechtse landschap in Nederland is de laatste jaren ingrijpend veranderd, enerzijds door sterk toenemend extreemrechts straatactivisme, anderzijds door de wijze waarop de radicaler wordende Partij voor de Vrijheid zich heeft gemanifesteerd. De PVV kan als extreemrechts worden bestempeld.
2. Het evenwicht tussen vrijheid van meningsuiting en bescherming tegen discriminatie is de afgelopen monitorperiode verstoord. Oorzaken zijn gelegen in een veranderend politiek klimaat – kort samengevat: ‘je moet kunnen zeggen wat je denkt’ – en in neveneffecten van beleid tegen terrorisme en radicalisering.
In de Monitor Racisme & Extremisme worden uiteenlopende vormen van racisme en extremisme in Nederland gevolgd. In deze achtste rapportage komt een breed scala van onderwerpen aan bod, zoals racistisch geweld, diverse uitingen van rechts-extremisme, waaronder de Partij voor de Vrijheid (PVV), strafrechtelijke aanpak van discriminatie en extremisme, omgang met extreemrechtse demonstraties, beleid tegen radicalisering en deradicalisering van rechts- en islamitische radicalen.
De achtste rapportage van de Monitor Racisme & Extremisme is onder redactie van Jaap van Donselaar en Peter R. Rodrigues door dertien onderzoekers van diverse universiteiten en instellingen in Nederland tot stand gebracht. Het onderzoeksverslag staat integraal op de Monitor Racisme & Extremisme.
---------------------quote:Hitler wilde het kapitaal en de productiemiddelen van een kleine groep Joden afpakken en aanwenden voor de gemeenschap van het Groot-Duitse Rijk.
Typerend extreem-rechts, inderdaad.
---------------------quote:Je posts doen vermoeden dat je Hitler en consorten ook niet extreem rechts vond omdat de van de Joden geroofde goederen zogenaamd ten bate kwamen van het Duitse rijk.
Op basis van die post van Damian vind ik het eigenlijk niet de moeite waard om met hem in discussie te gaan. Hij klinkt al zo extreem:quote:Op donderdag 11 december 2008 19:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je posts doen vermoeden dat je Hitler en consorten ook niet extreem rechts vond omdat de van de Joden geroofde goederen zogenaamd ten bate kwamen van het Duitse rijk.
Alsof het rechtmatige belastingen waren...quote:Hitler wilde het kapitaal en de productiemiddelen van een kleine groep Joden afpakken en aanwenden voor de gemeenschap van het Groot-Duitse Rijk.
Ach de aanhangers van Wilders zullen toch te vuur en te zwaard de conclusie bestrijden dat z'n beweging extreem rechts is, ruimte om wat verder te kijken is er in hun oogkleppen niet. En als we dan ook nog eens van dat volk krijgen dat het niet kan laten de Hitler is links stelling te droppen en deze uiteraard niet kan onderbouwen dan houdt het opquote:Op donderdag 11 december 2008 20:16 schreef capricia het volgende:
Geen interesse in een deel II?
Het vorige deel liep zo hard...
Ze willen volop kunnen kankeren op de Marokkanen zonder extreem genoemd te wordenquote:Op donderdag 11 december 2008 20:24 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook niet dat die mensen vuur en zwaard ter hand nemen om te bepleiten dat de PVV niet extreem rechts is.
Dat is toch iedereen wel duidelijk?
Ach, het heeft niet bepaald een positieve bijklank.quote:Op donderdag 11 december 2008 20:24 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp ook niet dat die mensen vuur en zwaard ter hand nemen om te bepleiten dat de PVV niet extreem rechts is.
Dat is toch iedereen wel duidelijk?
Ik was net te laat...maar bedankt voor je post en je samenvatting eronder!quote:Op donderdag 11 december 2008 20:41 schreef Suko het volgende:
Wilders reageert op Netwerk Ned 2, over een paar minuutjes.
Nee, veel Joodse organisaties hebben belang bij het levend houden van de gedachte dat het extreem-rechtse gevaar en alle narigheid die daar bij kwam kijken nog steeds op de loer ligt, Wilders extreem-rechts noemen helpt daar goed bij.quote:Op donderdag 11 december 2008 19:33 schreef du_ke het volgende:
Ah want Hitler was niet extreem rechts zeker?
De Duitsers maakten grappen toen ze het Jodendom vergasten?
Ik zou het bijna geloven inderdaad.quote:Op donderdag 11 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, veel Joodse organisaties hebben belang bij het levend houden van de gedachte dat het extreem-rechtse gevaar en alle narigheid die daar bij kwam kijken nog steeds op de loer ligt, Wilders extreem-rechts noemen helpt daar goed bij.
Wat voor stappen zou hij dan kunnen nemen op een door een universiteit uitgebracht onderzoek?quote:Op donderdag 11 december 2008 20:59 schreef Suko het volgende:
Wilders noemt die onderzoekers nozems, op de vraag of hij stappen gaat ondernemen, te veel eer zegt hij.
Ja, en dacht jij dat de gemiddelde nazi in de jaren '30 dacht een extremist te zijn?quote:Maar zijn woede snap ik ergens wel. Ik denk dat een aantal stemmers, mogelijk meer dan we denken, zich ook niet in dit oordeel (als extreem rechts zijnde) herkennen en verontwaardigd zijn.
Och, op Hitler hebben ook een heleboel fatsoenlijke Duitsers gestemd, die helemaal geen antisemitische neigingen hadden. Dus of dat nu zo'n argument is...quote:Op donderdag 11 december 2008 20:59 schreef Suko het volgende:
Wilders noemt die onderzoekers nozems, op de vraag of hij stappen gaat ondernemen, te veel eer zegt hij.
"In 1955 wordt de Nederlandse taal verrijkt met het woord nozem. Daarmee wordt een nieuw type jongeling aangeduid: zelfbewust en vaak agressief, gekleed in spijkerbroek en leren jack en uitgedost met vetkuif, hangend op zijn brommer voor de snackbar." Bron![]()
Maar zijn woede snap ik ergens wel. Ik denk dat een aantal stemmers, mogelijk meer dan we denken, zich ook niet in dit oordeel (als extreem rechts zijnde) herkennen en verontwaardigd zijn. Heb het al eerder gepost, ik vind het allemaal wat kort door de bocht qua onderzoek en mogelijk met als eindresultaat, meer stemmen voor de PVV.
Ach kom-op, complot denkerquote:Op donderdag 11 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, veel Joodse organisaties hebben belang bij het levend houden van de gedachte dat het extreem-rechtse gevaar en alle narigheid die daar bij kwam kijken nog steeds op de loer ligt, Wilders extreem-rechts noemen helpt daar goed bij.
Uitgezonderd EAJG. Maar dat zijn natuurlijk ook gewoon verkapte (?!) antisemieten.quote:Op donderdag 11 december 2008 21:33 schreef Zith het volgende:
[..]
Ach kom-op, complot denker![]()
Wilders is pro-ISR en heeft ook veel vrienden in Israel, en zeker daar in de politiek. Joodse organisaties hebben er niets aan om zich van hem te verwijderen.
Ok hoog tijd dus om aparte wetten voor Moslims te gaan maken volgens jou? Of bedoel je dat dan net weer niet?quote:Op donderdag 11 december 2008 21:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ah je kan dus alleen extreem rechts zijn als je Joden wilt discrimineren?quote:Op donderdag 11 december 2008 21:27 schreef Lekiamh het volgende:
[..]
Ik zou het bijna geloven inderdaad.
Wilders kan nu niet bepaald als anti-semiet neergezet worden, dus een vergelijking met Hitler slaat sowieso nergens op.
Ik heb het over de vergelijking met Hitler.quote:Op donderdag 11 december 2008 21:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah je kan dus alleen extreem rechts zijn als je Joden wilt discrimineren?
Oh nee?quote:Op donderdag 11 december 2008 21:27 schreef Lekiamh het volgende:
[..]
Ik zou het bijna geloven inderdaad.
Wilders kan nu niet bepaald als anti-semiet neergezet worden, dus een vergelijking met Hitler slaat sowieso nergens op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |