abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63948784
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:29 schreef julian6 het volgende:
Jullie geven de pizza bezorgen zeker ook geen fooi?
Als ie de trap oploopt om 'm te bezorgen wel (want ze mogen dat eigenlijk niet doen). Als ik naar beneden moet, niet.
quote:
En de serveerster in een restaurant ook niet als je de rekening betaalt?
Nope. Niet als ze haar werk gewoon doet. Maar als ze ons van begin tot eind niet laat wachten, dan wel.

Het probleem met bezorgers is, ze kunnen hun werk niet beter doen dan voldoende. Alleen slechter. En ik geef geen fooi voor "voldoendes".
pi_63948790
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:27 schreef miss_dynastie het volgende:
In andere topics lees ik toch vaak dat het echt om het bedrag gaat hoor. Als het om het gebaar ging was een welgemeend 'dankjewel' ook wel goed geweest, vind je ook niet?
Mwah, ik vind op zich wel een groot verschil zitten tussen het bezorgen van reclamekrantjes of de Viva (waar je redelijkerwijs zelf je bezorgtijden kan kiezen) of een ochtendkrant. Natuurlijk is de beloning vanuit de werkgever daar ook wel enigszins naar, maar dan nog. En zo'n dankjewel komt niet gemeend over als je bezorger met zijn kaartje langskomt, loop dan eens een keer naar buiten als ie met de krant voor de deur staat en geef hem dan een compliment, dat komt een stuk beter over.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_63948831
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:33 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En wat is het verschil met andere diensten voor jou? Bijv. de vuilnisman die elke week langskomt?
[..]

Vuilnismannen krijgen geen hongerloontjes, in ieder geval niet zo'n laag loon als een 14 jarige krantenbezorger die ook nog naar school gaat en 's avonds huiswerk moet maken en probeert met de feestdagen nog een extra zakcentje te verdienen.
quote:
Nee, ik doe gewoon niet open, net zo makkelijk . Een dankjewel wordt namelijk niet gewaardeerd, het gaat om poen.
Je bent vast supergeliefd in de buurt Niet vergeten met Sint maarten 't licht uit te doen en boven te gaan zitten he? Maar dat is vast elk jaar al vaste prik voor jou.
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 23:40:21 #54
43556 miss_dynastie
pi_63948906
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:36 schreef nostra het volgende:
Natuurlijk is de beloning vanuit de werkgever daar ook wel enigszins naar, maar dan nog.
Hoezo, maar dan nog? Daar is toch alles mee gezegd? Verschillende banen, verschillende beloningen, simpel.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:37 schreef julian6 het volgende:
Vuilnismannen krijgen geen hongerloontjes, in ieder geval niet zo'n laag loon als een 14 jarige krantenbezorger die ook nog naar school gaat en 's avonds huiswerk moet maken en probeert met de feestdagen nog een extra zakcentje te verdienen.
Dat geldt ook voor andere beroepsgroepen. Waarom de ene 14-jarige wel en de andere niet?
quote:
Je bent vast supergeliefd in de buurt Niet vergeten met Sint maarten 't licht uit te doen en boven te gaan zitten he? Maar dat is vast elk jaar al vaste prik voor jou.
Oh ja, dat zijn de betere argumenten, als je het op feiten niet kan winnen, dan maar de ander belachelijk maken he
pi_63949024
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Hoezo, maar dan nog? Daar is toch alles mee gezegd? Verschillende banen, verschillende beloningen, simpel.
Dat lijkt me niet. Veel banen worden ook door CAO's gereguleerd waarbij iemand met hetzelfde papiertje en hetzelfde aantal dienstjaren hetzelfde betaald krijgt als zijn evenknie, die zijn werk echter slechter (maar wel voldoende) uitvoert.

En vergeet de waarde van die kaartjes an sich niet, dat is onderdeel van je beloning als je zo'n krant loopt, omdat die dingen goud waard zijn. Als je je werk goed gedaan hebt tenminste.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_63949025
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef julian6 het volgende:

[..]

Je kan het vragen maar je krijgt echt geen loonsverhoging. Voor jou 10 anderen krijg je dan te horen.
Tijd om een vak te leren dus
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:44 schreef nostra het volgende:

[..]

En vergeet de waarde van die kaartjes an sich niet, dat is onderdeel van je beloning als je zo'n krant loopt, omdat die dingen goud waard zijn. Als je je werk goed gedaan hebt tenminste.
Was er vorig jaar niet iemand opgepakt omdat ie een hoop nepkaartjes had gekopieerd en uitgedeeld?
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 23:46:02 #57
43556 miss_dynastie
pi_63949083
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:44 schreef nostra het volgende:
Dan moet er wat gedaan worden aan dat systeem, me dunkt. Ik kan m'n personeel ook niet bij mijn klanten langssturen om een kerstpakket bij elkaar te bedelen (ik zou dat ook niet willen trouwens), ik heb geen zin om het systeem voor kranten/folders in stand te houden.
pi_63949123
Maak je helemaal niet belachelijk. Vind dat sowieso kansloos op een forum. Maar wij hebben klaarblijkelijk allebei een ander soort opvoeding gehad. We kunnen nog lang doorpraten, maar als je geen kleinigheidje kunt missen voor de moeite moet je het eigenlijk ook helemaal zelf weten.

Ik geef in straks in ieder geval gewoon 2 euro aan die scholier die ik elke woensdag door weer en wind door de wijk zie fietsen met de kranten onder haar arm.
pi_63949172
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:46 schreef miss_dynastie het volgende:
Dan moet er wat gedaan worden aan dat systeem, me dunkt.
Me dunkt van niet. Het idee erachter is dat je een extraatje krijgt als je je werk goed of uitmuntend (ten opzichte dus van voldoende of slecht) hebt gedaan. Daar lijkt mij niets mis mee.
quote:
Ik kan m'n personeel ook niet bij mijn klanten langssturen om een kerstpakket bij elkaar te bedelen (ik zou dat ook niet willen trouwens),
Je denkt niet dat bovengemiddeld presterend personeel ervoor zorgt dat je klanten blijven, hun rekeningen netjes op tijd betalen, misschien een pakketje wijn sturen naar je medewerker met de kerst, voor nieuwe klanten kunnen zorgen? Alles heel formeel bekijken is niet hoe het werkt in de wereld he.
Best pilot in history
  Moderator donderdag 11 december 2008 @ 23:49:42 #60
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_63949192
Onze krantenbezorger doet het met de auto. Hij rijdt iedere hoek van een blok af ! Nog te lam om te lopen. En dan het zoontje op pad sturen met de kaartjes.

Doei he Doen we niets geven !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 23:49:50 #61
43556 miss_dynastie
pi_63949197
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:47 schreef julian6 het volgende:
Maak je helemaal niet belachelijk.
Maar wij hebben klaarblijkelijk allebei een ander soort opvoeding gehad.
Probeer je het weer

En hastikke nobel van je, daar niet van, lekker doen als je je er goed bij voelt, al vind ik het jammer dat je het systeem in stand houdt, maar ja, daar ga ik dan weer niet over.
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:48 schreef nostra het volgende:
Me dunkt van niet. Het idee erachter is dat je een extraatje krijgt als je je werk goed of uitmuntend (ten opzichte dus van voldoende of slecht) hebt gedaan. Daar lijkt mij niets mis mee.
Het lijkt me wel mis als de baas dat meeneemt in zijn beloning en zo zijn klanten het salaris van hun medewerkers laat betalen naast het enorme bedrag dat een dagelijkse krant kost.
quote:
Je denkt niet dat bovengemiddeld presterend personeel ervoor zorgt dat je klanten blijven, hun rekeningen netjes op tijd betalen, misschien een pakketje wijn sturen naar je medewerker met de kerst, voor nieuwe klanten kunnen zorgen? Alles heel formeel bekijken is niet hoe het werkt in de wereld he.
Nee, dat zeg ik niet. Ik ben als baas verantwoordelijk dat MIJN personeel een pakket krijgt. Ik stuur dat personeel niet langs mijn klanten om ze daar hun kerstpakket bij elkaar te laten bedelen met kaartjes. Dat doet die krantenboer wel en daar ageer ik tegen. Ik betaal het kerstgeschenk voor mijn personeel, laat hem alsjeblieft hetzelfde doen . En als die klant een cadeau stuurt naar mijn medewerker staat hem dat vrij, maar wij vragen er niet om en verstrekken zeker geen kaartjes.

[ Bericht 29% gewijzigd door miss_dynastie op 11-12-2008 23:56:04 ]
pi_63949360
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:49 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Probeer je het weer

En hastikke nobel van je, daar niet van, lekker doen als je je er goed bij voelt, al vind ik het jammer dat je het systeem in stand houdt, maar ja, daar ga ik dan weer niet over.

Weet niet wat je bedoeld met dat huilsmiley. Maar steeds maar delen van reacties citeren is ook behoorlijk

Systeem zal ook nog behoorlijk lang in stand blijven, aangezien 99% van de mensen je wel weet te waarderen dmv een kleinigheidje.
  † In Memoriam † donderdag 11 december 2008 @ 23:57:22 #63
43556 miss_dynastie
pi_63949440
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:54 schreef julian6 het volgende:
Systeem zal ook nog behoorlijk lang in stand blijven, aangezien 99% van de mensen je wel weet te waarderen dmv een kleinigheidje.
Ik ben benieuwd, in deze economische tijden.
pi_63949494
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:29 schreef julian6 het volgende:
Jullie geven de pizza bezorgen zeker ook geen fooi? En de serveerster in een restaurant ook niet als je de rekening betaalt? 'want ze krijgen immers als loon'
Dat zijn diensten waar ik zelf om vraag. De folder die bij mij ongevraagd door de bus gegooid wordt niet.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_63949567
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Het lijkt me wel mis als de baas dat meeneemt in zijn beloning en zo zijn klanten het salaris van hun medewerkers laat betalen naast het enorme bedrag dat een dagelijkse krant kost.
Het is geen verplichting om te betalen natuurlijk, het idee is dat het een prestatie-bevorderend iets is. En ja, daar komt op zich nog wel net wat meer bij kijken dan "doe de krant in de brievenbus", bijvoorbeeld (vanuit de werkgever bezien) ervoor zorgen dat je een goede jongen hebt die jou vervangt als je ziek/op vakantie/examens bent/hebt.
quote:
Nee, dat zeg ik niet. Ik ben als baas verantwoordelijk dat MIJN personeel een pakket krijgt. Ik stuur dat personeel niet langs mijn klanten om ze daar hun kerstpakket bij elkaar te laten bedelen met kaartjes.
Ja goed natuurlijk voelen we ons, als je de 20 gepasseerd bent in ieder geval, allemaal wat genant om feitelijk om geld te komen vragen met zo'n kaartje. Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.
Best pilot in history
pi_63949645
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:02 schreef nostra het volgende:
Ja goed natuurlijk voelen we ons, als je de 20 gepasseerd bent in ieder geval, allemaal wat genant om feitelijk om geld te komen vragen met zo'n kaartje. Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.

Je krijgt het ook gewoon ijskoud als je 2 uur met die kaartjes rondloopt.
  † In Memoriam † vrijdag 12 december 2008 @ 00:07:00 #67
43556 miss_dynastie
pi_63949679
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:02 schreef nostra het volgende:
Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.
Ik vind Sint Maarten toch echt iets anders dan iemand die gewoon betaald krijgt voor zijn werk. Dat is wat mij betreft toch echt niet te vergelijken.
pi_63949693
Degene die hier de krant bezorgd krijgt wel een verdiende fooi. Reden: die moet in weer en wind zorgen dat de krant voor 7 uur in de bus ligt.
De folder-lopers krijgen niets. Reden: zij kunnen hun tijdstip kiezen en hoeven niet perse door de regen te lopen. Een groot deel van hun folders beland minimaal een keer per maand achter mijn huis. Als ik de bezorger hierop aanspreek is het altijd een ander die dat heeft gedaan. Het bedrijf komt opruimen maar kan niet voorkomen dat het gebeurd. Ik erger mij eraan en ik vind daarom dat ze ondermaats presteren. Dus geen fooi!
Yesterday is history,
Tomorrow is mystery,
Today is a gift,
Thats why they call it the present.
pi_63950147
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:07 schreef botterfly het volgende:
Degene die hier de krant bezorgd krijgt wel een verdiende fooi. Reden: die moet in weer en wind zorgen dat de krant voor 7 uur in de bus ligt.
De folder-lopers krijgen niets. Reden: zij kunnen hun tijdstip kiezen en hoeven niet perse door de regen te lopen. Een groot deel van hun folders beland minimaal een keer per maand achter mijn huis. Als ik de bezorger hierop aanspreek is het altijd een ander die dat heeft gedaan. Het bedrijf komt opruimen maar kan niet voorkomen dat het gebeurd. Ik erger mij eraan en ik vind daarom dat ze ondermaats presteren. Dus geen fooi!
Nou het moet verplicht op een bepaalde dag gebeuren en meestal is dat een werkdag. Bv. ik moest vroeger altijd op woensdag de krantjes lopen en op die dag moest ik ook altijd tot 4 uur naar school. Als de school uit was ging ik gelijk naar huis omdat ik geen zin had om in het donker/na het eten die krantjes nog te gaan lopen. Soms regende het ook nog. En als je 2 uur later daarmee klaar was stond er uiteraard weer een berg huiswerk te wachten. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten als 13 jarige. En dat voor 10 euro per keer.

Daarnaast deed ik ook de foldertjes die in het weekend gedaan mochten worden, maar die dingen waren ook gelijk 3x zo zwaar als een krantje en zijn een stuk moeilijker om te tellen. En dan nog die eeuwige lekke banden .

En dan was je blij hoor, als je aan het einde van het jaar een extraatje kreeg van de bewoners. Dat motiveert je ook meer, om de krant blijven te bezorgen. Gelukkig is niet iedereen zoals bepaalde fokkers in deze draad.
pi_63950236
13-jarige?
Niks mis met een bijbaantje maar als ik kinderen zou hebben zouden die niet op 13-jarige leeftijd werken ten koste van hun schoolwerk. Snap niet dat je ouders dat toelieten.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 12 december 2008 @ 00:45:43 #71
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_63950424
Zou je ook alle vakkenvullers wat fooi moeten geven als het rek van de koekjes helemaal mooi gevuld is
pi_63950579
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:45 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Zou je ook alle vakkenvullers wat fooi moeten geven als het rek van de koekjes helemaal mooi gevuld is
Wat mij betreft wel, kom maar op met die poen

pi_63950982
quote:
Op donderdag 11 december 2008 23:12 schreef julian6 het volgende:
Jij bent zeker dat kereltje waar vroeger iedereen zo'n hekel aan had omdat je zo gierig was?

Die gasten krijgen echt een hongerloontje maar het werk dat ze doen is wel heel zwaar. Ze doen het het hele jaar dus ook in de winter als 't 5 graden vriest. Als jij dan te beroerd bent om hem/haar aan het einde van het jaar een kleinigheidje te geven -ook al heb je 't krantje nooit gelezen- sorry hoor maar dan ben je gewoon een enorme eikel.
L E Z E N
Zoals ik al eerder zei (zelfs in de post die jij quote): ik heb een nee/nee sticker en ik heb geen abonnementen.

Ik ben gierig en een enorme eikel omdat jij niet begrijpend kan lezen...
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_63951039
Ik heb zelf vroeger met die folders rondgelopen toen ik een jaar of 14/15 was, en duwde gewoon altijd de kaartjes tussen de rest van de zooi. Bedelen aan de deur heb ik nooit gedaan en hoewel ik daardoor wellicht wat inkomsten heb misgelopen is het dat wel waard geweest.

Bezorgers hier geef ik dan ook niets omdat we nergens een abonnement op hebben, de postbode geen geld mag aannemen en de rest allemaal ongewenste zooi is die de helft van de tijd natregent omdat de de folders nog half buiten hangen.

Goede service (zoals de post hier, altijd op tijd, nooit half buiten hangend, door weer en wind) mag beloond worden, maar als je maar een matige bezorger bent hoef je hier niet te komen leuren met je kaartjes.
pi_63951133
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 00:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik vind Sint Maarten toch echt iets anders dan iemand die gewoon betaald krijgt voor zijn werk. Dat is wat mij betreft toch echt niet te vergelijken.
Zuurpruim

Vond het altijd wel lachen als mensen niet open deden

Sommigen trokken dan ook snel het gordijn er voor !
Als je niks wilt geven neem dan gewoon het kaartje aan en zeg bedankt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')