Als ie de trap oploopt om 'm te bezorgen wel (want ze mogen dat eigenlijk niet doen). Als ik naar beneden moet, niet.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:29 schreef julian6 het volgende:
Jullie geven de pizza bezorgen zeker ook geen fooi?
Nope. Niet als ze haar werk gewoon doet. Maar als ze ons van begin tot eind niet laat wachten, dan wel.quote:En de serveerster in een restaurant ook niet als je de rekening betaalt?
Mwah, ik vind op zich wel een groot verschil zitten tussen het bezorgen van reclamekrantjes of de Viva (waar je redelijkerwijs zelf je bezorgtijden kan kiezen) of een ochtendkrant. Natuurlijk is de beloning vanuit de werkgever daar ook wel enigszins naar, maar dan nog. En zo'n dankjewel komt niet gemeend over als je bezorger met zijn kaartje langskomt, loop dan eens een keer naar buiten als ie met de krant voor de deur staat en geef hem dan een compliment, dat komt een stuk beter over.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:27 schreef miss_dynastie het volgende:
In andere topics lees ik toch vaak dat het echt om het bedrag gaat hoor. Als het om het gebaar ging was een welgemeend 'dankjewel' ook wel goed geweest, vind je ook niet?
Vuilnismannen krijgen geen hongerloontjes, in ieder geval niet zo'n laag loon als een 14 jarige krantenbezorger die ook nog naar school gaat en 's avonds huiswerk moet maken en probeert met de feestdagen nog een extra zakcentje te verdienen.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:33 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
En wat is het verschil met andere diensten voor jou? Bijv. de vuilnisman die elke week langskomt?
[..]
Je bent vast supergeliefd in de buurtquote:Nee, ik doe gewoon niet open, net zo makkelijk. Een dankjewel wordt namelijk niet gewaardeerd, het gaat om poen.
Hoezo, maar dan nog? Daar is toch alles mee gezegd? Verschillende banen, verschillende beloningen, simpel.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:36 schreef nostra het volgende:
Natuurlijk is de beloning vanuit de werkgever daar ook wel enigszins naar, maar dan nog.
Dat geldt ook voor andere beroepsgroepen. Waarom de ene 14-jarige wel en de andere niet?quote:Op donderdag 11 december 2008 23:37 schreef julian6 het volgende:
Vuilnismannen krijgen geen hongerloontjes, in ieder geval niet zo'n laag loon als een 14 jarige krantenbezorger die ook nog naar school gaat en 's avonds huiswerk moet maken en probeert met de feestdagen nog een extra zakcentje te verdienen.
Oh ja, dat zijn de betere argumenten, als je het op feiten niet kan winnen, dan maar de ander belachelijk maken hequote:Je bent vast supergeliefd in de buurtNiet vergeten met Sint maarten 't licht uit te doen en boven te gaan zitten he? Maar dat is vast elk jaar al vaste prik voor jou.
Dat lijkt me niet. Veel banen worden ook door CAO's gereguleerd waarbij iemand met hetzelfde papiertje en hetzelfde aantal dienstjaren hetzelfde betaald krijgt als zijn evenknie, die zijn werk echter slechter (maar wel voldoende) uitvoert.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Hoezo, maar dan nog? Daar is toch alles mee gezegd? Verschillende banen, verschillende beloningen, simpel.
Tijd om een vak te leren dusquote:Op donderdag 11 december 2008 23:19 schreef julian6 het volgende:
[..]
Je kan het vragen maar je krijgt echt geen loonsverhoging. Voor jou 10 anderen krijg je dan te horen.
Was er vorig jaar niet iemand opgepakt omdat ie een hoop nepkaartjes had gekopieerd en uitgedeeld?quote:Op donderdag 11 december 2008 23:44 schreef nostra het volgende:
[..]
En vergeet de waarde van die kaartjes an sich niet, dat is onderdeel van je beloning als je zo'n krant loopt, omdat die dingen goud waard zijn. Als je je werk goed gedaan hebt tenminste.
Dan moet er wat gedaan worden aan dat systeem, me dunkt. Ik kan m'n personeel ook niet bij mijn klanten langssturen om een kerstpakket bij elkaar te bedelen (ik zou dat ook niet willen trouwens), ik heb geen zin om het systeem voor kranten/folders in stand te houden.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:44 schreef nostra het volgende:
En vergeet de waarde van die kaartjes an sich niet, dat is onderdeel van je beloning als je zo'n krant loopt, omdat die dingen goud waard zijn. Als je je werk goed gedaan hebt tenminste.
Me dunkt van niet. Het idee erachter is dat je een extraatje krijgt als je je werk goed of uitmuntend (ten opzichte dus van voldoende of slecht) hebt gedaan. Daar lijkt mij niets mis mee.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:46 schreef miss_dynastie het volgende:
Dan moet er wat gedaan worden aan dat systeem, me dunkt.
Je denkt niet dat bovengemiddeld presterend personeel ervoor zorgt dat je klanten blijven, hun rekeningen netjes op tijd betalen, misschien een pakketje wijn sturen naar je medewerker met de kerst, voor nieuwe klanten kunnen zorgen? Alles heel formeel bekijken is niet hoe het werkt in de wereld he.quote:Ik kan m'n personeel ook niet bij mijn klanten langssturen om een kerstpakket bij elkaar te bedelen (ik zou dat ook niet willen trouwens),
Probeer je het weerquote:Op donderdag 11 december 2008 23:47 schreef julian6 het volgende:
Maak je helemaal niet belachelijk.
Maar wij hebben klaarblijkelijk allebei een ander soort opvoeding gehad.
Het lijkt me wel mis als de baas dat meeneemt in zijn beloning en zo zijn klanten het salaris van hun medewerkers laat betalen naast het enorme bedrag dat een dagelijkse krant kost.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:48 schreef nostra het volgende:
Me dunkt van niet. Het idee erachter is dat je een extraatje krijgt als je je werk goed of uitmuntend (ten opzichte dus van voldoende of slecht) hebt gedaan. Daar lijkt mij niets mis mee.
Nee, dat zeg ik niet. Ik ben als baas verantwoordelijk dat MIJN personeel een pakket krijgt. Ik stuur dat personeel niet langs mijn klanten om ze daar hun kerstpakket bij elkaar te laten bedelen met kaartjes. Dat doet die krantenboer wel en daar ageer ik tegen. Ik betaal het kerstgeschenk voor mijn personeel, laat hem alsjeblieft hetzelfde doenquote:Je denkt niet dat bovengemiddeld presterend personeel ervoor zorgt dat je klanten blijven, hun rekeningen netjes op tijd betalen, misschien een pakketje wijn sturen naar je medewerker met de kerst, voor nieuwe klanten kunnen zorgen? Alles heel formeel bekijken is niet hoe het werkt in de wereld he.
Weet niet wat je bedoeld met dat huilsmiley. Maar steeds maar delen van reacties citeren is ook behoorlijkquote:Op donderdag 11 december 2008 23:49 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Probeer je het weer![]()
En hastikke nobel van je, daar niet van, lekker doen als je je er goed bij voelt, al vind ik het jammer dat je het systeem in stand houdt, maar ja, daar ga ik dan weer niet over.
Ik ben benieuwd, in deze economische tijden.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:54 schreef julian6 het volgende:
Systeem zal ook nog behoorlijk lang in stand blijven, aangezien 99% van de mensen je wel weet te waarderen dmv een kleinigheidje.
Dat zijn diensten waar ik zelf om vraag. De folder die bij mij ongevraagd door de bus gegooid wordt niet.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:29 schreef julian6 het volgende:
Jullie geven de pizza bezorgen zeker ook geen fooi? En de serveerster in een restaurant ook niet als je de rekening betaalt? 'want ze krijgen immers als loon'
Het is geen verplichting om te betalen natuurlijk, het idee is dat het een prestatie-bevorderend iets is. En ja, daar komt op zich nog wel net wat meer bij kijken dan "doe de krant in de brievenbus", bijvoorbeeld (vanuit de werkgever bezien) ervoor zorgen dat je een goede jongen hebt die jou vervangt als je ziek/op vakantie/examens bent/hebt.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:49 schreef miss_dynastie het volgende:
Het lijkt me wel mis als de baas dat meeneemt in zijn beloning en zo zijn klanten het salaris van hun medewerkers laat betalen naast het enorme bedrag dat een dagelijkse krant kost.
Ja goed natuurlijk voelen we ons, als je de 20 gepasseerd bent in ieder geval, allemaal wat genant om feitelijk om geld te komen vragen met zo'n kaartje. Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.quote:Nee, dat zeg ik niet. Ik ben als baas verantwoordelijk dat MIJN personeel een pakket krijgt. Ik stuur dat personeel niet langs mijn klanten om ze daar hun kerstpakket bij elkaar te laten bedelen met kaartjes.
quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:02 schreef nostra het volgende:
Ja goed natuurlijk voelen we ons, als je de 20 gepasseerd bent in ieder geval, allemaal wat genant om feitelijk om geld te komen vragen met zo'n kaartje. Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.
Ik vind Sint Maarten toch echt iets anders dan iemand die gewoon betaald krijgt voor zijn werk. Dat is wat mij betreft toch echt niet te vergelijken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:02 schreef nostra het volgende:
Maar er vragen ook kinderen om snoep met Sint Maarten, zoiets is nou eenmaal "traditie". Je kan zo'n groepje kinderen dan ook bedanken om hun mooie liedje, en je op het standpunt stellen dat er geen prestatie geleverd is dus geen beloning hoeft te volgen, maar een beetje menselijkheid hoeft ook niet te misstaan.
Nou het moet verplicht op een bepaalde dag gebeuren en meestal is dat een werkdag. Bv. ik moest vroeger altijd op woensdag de krantjes lopen en op die dag moest ik ook altijd tot 4 uur naar school. Als de school uit was ging ik gelijk naar huis omdat ik geen zin had om in het donker/na het eten die krantjes nog te gaan lopen. Soms regende het ook nog. En als je 2 uur later daarmee klaar was stond er uiteraard weer een berg huiswerk te wachten. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten als 13 jarige. En dat voor 10 euro per keer.quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:07 schreef botterfly het volgende:
Degene die hier de krant bezorgd krijgt wel een verdiende fooi. Reden: die moet in weer en wind zorgen dat de krant voor 7 uur in de bus ligt.
De folder-lopers krijgen niets. Reden: zij kunnen hun tijdstip kiezen en hoeven niet perse door de regen te lopen. Een groot deel van hun folders beland minimaal een keer per maand achter mijn huis. Als ik de bezorger hierop aanspreek is het altijd een ander die dat heeft gedaan. Het bedrijf komt opruimen maar kan niet voorkomen dat het gebeurd. Ik erger mij eraan en ik vind daarom dat ze ondermaats presteren. Dus geen fooi!
Wat mij betreft wel, kom maar op met die poenquote:Op vrijdag 12 december 2008 00:45 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Zou je ook alle vakkenvullers wat fooi moeten geven als het rek van de koekjes helemaal mooi gevuld is
L E Z E Nquote:Op donderdag 11 december 2008 23:12 schreef julian6 het volgende:
Jij bent zeker dat kereltje waar vroeger iedereen zo'n hekel aan had omdat je zo gierig was?
Die gasten krijgen echt een hongerloontje maar het werk dat ze doen is wel heel zwaar. Ze doen het het hele jaar dus ook in de winter als 't 5 graden vriest. Als jij dan te beroerd bent om hem/haar aan het einde van het jaar een kleinigheidje te geven -ook al heb je 't krantje nooit gelezen- sorry hoor maar dan ben je gewoon een enorme eikel.
Zuurpruimquote:Op vrijdag 12 december 2008 00:07 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ik vind Sint Maarten toch echt iets anders dan iemand die gewoon betaald krijgt voor zijn werk. Dat is wat mij betreft toch echt niet te vergelijken.
Je houd ook gewoon niet op.. Jemig, je hebt je punt gemaakt, prima, maar ga niet de hele tijd door lopen zeuren. Wat denk je nou, mensen die niks willen geven over te halen om wel wat te geven? Ik geef die mensen groot gelijk, voor die reclame folders krijgen ze bij mij ook helemaal niks, de krant uiteraard wel.quote:
quote:Op donderdag 11 december 2008 22:26 schreef julian6 het volgende:
Ik heb het een jaar lang door weer en wind gedaan, ook al had ik echt geen zin (hele dag school, regenachtig) ik ging toch altijd.
quote:Op donderdag 11 december 2008 23:47 schreef julian6 het volgende:
die scholier die ik elke woensdag door weer en wind
Woon jij ten noorden van de poolcirkel, dat het weer in de lente en 's zomers ook al zo bar en boos is?quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:05 schreef julian6 het volgende:
Je krijgt het ook gewoon ijskoud als je 2 uur met die kaartjes rondloopt.
Zo jongen goed van je! Jij bent pas een echte man want je hebt de folderjongen op z'n neus laten kijken!quote:maar ook die folder-kiddo's bellen tegenwoordig aan:
"Fijne feestdagen namens ......bezorging"
"Ja dankje.... jij ook fijne feestdagen"![]()
Hadden ze bij mij ook geflikt, die petjesjongeren van de buurt hiernaast, heb die alleen niet te pakken gekregen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 03:30 schreef Specularium het volgende:
Hier komen ze voor dezelfde krant wel 3x voorbij.
Heb je vroeger te vaak de deur voor je neus zien dichtvallen? Het zit je wel erg hoog...quote:Op vrijdag 12 december 2008 10:05 schreef julian6 het volgende:
Als je geen folders/krantjes wilt moet je een sticker op je brievenbus plakken. Zoniet dan gaan de bezorgers er van uit dat jij het leest.
[..]
Zo jongen goed van je! Jij bent pas een echte man want je hebt de folderjongen op z'n neus laten kijken!
Hopelijk gooit ie volgende keer een warme rochel in je krantje voor ie 'm in de brievenbus schuift.
Ik heb 2x met de kaartjes gelopen toen ik 13/14 was. De eerste keer kreeg ik ze op 10 december en ging ik pas om 20 december lopen omdat ik dacht dat ik anders te vroeg was. Bleek dat er al 2 mensen langs waren geweest met dezelfde kaartjes als mijquote:Op vrijdag 12 december 2008 10:32 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Heb je vroeger te vaak de deur voor je neus zien dichtvallen? Het zit je wel erg hoog...
Zo gaat het nog steeds ja, zo deed ik het ook met de folders en de krant. Je hoort eigenlijk ook alleen wat te geven als je er een krant bij krijgt, zodat je weet waar die bezorger voor loopt. Soms heb je 2 bezorgers in de wijk die lopen voor dezelfde werkgever, en dus dezelfde kaartjes hebben (er staat wel 'folder' of 'stadsblad' op maar ze hebben dezelfde layout).quote:Op vrijdag 12 december 2008 10:42 schreef maok het volgende:
Even een vraagje aan de bezorgers hier.
Toen ik vroeger huis aan huisbladen liep gaf ik de krant altijd samen met het kaartje, dan was het voor de mensen ook gelijk duidelijk waar ik voor liep. (mijjn folder wijk had niet van die kaartjes).
Gaat dat tegenwoordig nog steeds zo, dus dat je de krant of het tijdschrift er bij geeft (uiteraard niet met de dagbladen, mensen zijn vast niet blij om de krant pas 's middags te krijgen of als er 's morgens aangebeld wordt) zodat je gelijk weet waar het kaartje voor is en dat je niet het risco loopt dat er iemand met zelf gedrukte kaartjes aan de deur komt? (die hebben uiteraard geen kranten om er bij te geven)
Dus dat je weet dat als er iemand met alleen kaartjes langs komt het niet de echte bezorger is?
Of loopt iedereen alleen met de kaartjes op een ander moment dan de normale bezorging?
Same here, folderbezorgers/huis-aan-huisbladenbrengers krijgen niks, de krantenbezorger zou van mij 10 euro fooi krijgen áls hij/zij met dat kaartje zou komen. Maar dat doet diegene dus niet...quote:Op vrijdag 12 december 2008 00:07 schreef botterfly het volgende:
Degene die hier de krant bezorgd krijgt wel een verdiende fooi. Reden: die moet in weer en wind zorgen dat de krant voor 7 uur in de bus ligt.
De folder-lopers krijgen niets. Reden: zij kunnen hun tijdstip kiezen en hoeven niet perse door de regen te lopen. Een groot deel van hun folders beland minimaal een keer per maand achter mijn huis. Als ik de bezorger hierop aanspreek is het altijd een ander die dat heeft gedaan. Het bedrijf komt opruimen maar kan niet voorkomen dat het gebeurd. Ik erger mij eraan en ik vind daarom dat ze ondermaats presteren. Dus geen fooi!
Precies, fooi is bedoeld voor iemand die z'n werk éxtra goed doet, en in de Nederlandse horeca mag je tegenwoordig al blij zijn als iemand z'n werk "voldoende" doet zonder schofterige houding.quote:Op donderdag 11 december 2008 23:31 schreef miss_dynastie het volgende:
Precies. Al geloof ik wel dat de gemiddelde horecamedewerker een stuk beter zijn best zou doen als hij niet per uur maar per goede service betaald werd, want het is vaak om te janken zo slecht.
Volgens mij ter vervaning van een kerstpakket. En het is ook een beetje traditie volgens mij, als krantenbezorger aan het einde van het jaar een 'extraatje' ophalen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 10:50 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom het ingevoerd is voor die folderbezorgers eigenlijk.
Als krantenbezorger inderdaad, elke dag bij weer en ontij 's morgensvroeg een krant bezorgen en zoals hierboven vermeld je route ongooien om een abonnee van z'n krant te voorzien voor het werk. Prima! Maar folderbezorgers, waarom?quote:Op vrijdag 12 december 2008 10:59 schreef julian6 het volgende:
[..]
Volgens mij ter vervaning van een kerstpakket. En het is ook een beetje traditie volgens mij, als krantenbezorger aan het einde van het jaar een 'extraatje' ophalen.
Omdat ze je het hele jaar van informatie over de laatste aanbiedingen voorzien? Zeg nou niet dat je daar nooit inkijkt, want dan moet je maar een sticker plakken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 11:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als krantenbezorger inderdaad, elke dag bij weer en ontij 's morgensvroeg een krant bezorgen en zoals hierboven vermeld je route ongooien om een abonnee van z'n krant te voorzien voor het werk. Prima! Maar folderbezorgers, waarom?
Welja, een kerstpakketquote:Op vrijdag 12 december 2008 10:59 schreef julian6 het volgende:
Volgens mij ter vervaning van een kerstpakket. En het is ook een beetje traditie volgens mij, als krantenbezorger aan het einde van het jaar een 'extraatje' ophalen.
Dat is toch hun werk? Als het niet genoeg betaald, dan moeten ze een ander baantje zoeken. Zoals al vaker aangegeven in dit topic, de krantenbezorger levert mij een dienst waar ikzelf om gevraagd heb. De folderbezorgers niet... Het is in mijn ogen belachelijk om fooi te geven aan een opt-out dienst. Maar goed, dat is mijn meningquote:Op vrijdag 12 december 2008 11:07 schreef julian6 het volgende:
[..]
Omdat ze je het hele jaar van informatie over de laatste aanbiedingen voorzien? Zeg nou niet dat je daar nooit inkijkt, want dan moet je maar een sticker plakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |