quote:Louis van Gaal bezint zich
Door MARCEL VAN DER KRAAN
ALKMAAR - Louis van Gaal vindt dat hij AZ met de landstitel meer heeft gegeven dan waarop de club bij zijn aanstelling rekende Om die reden heeft de coach van de kersverse landskampioen de vrijheid genomen met een delegatie van de Belgische voetbalbond te praten over een mogelijk bondscoachschap bij de Rode Duivels.
Maar Van Gaal luistert ook naar interessante voorstellen van Europese clubs en meldt de belangstelling bij het bestuur van AZ als hij denkt dat het ‘tot iets serieus’ kan leiden. De trainer heeft nog een contract dat loopt tot 2010. De vraag is alleen of Van Gaal dat nog wel zal uitdienen. ,,Er kan een land of een club komen van zo’n kaliber, dat AZ misschien wel tegen mij zegt: die kans misgunnen we je niet,’’ filosofeert Van Gaal hardop. ,,Ik weet wat de voorzitter wil. Die wil mijn contract graag openbreken en verlengen. AZ wil dat ik nog jaren bij deze club blijf.’’
U staat open voor andere aanbiedingen, want u ontvangt bestuurders van de Belgische bond bij u thuis.
Van Gaal: ,,Ik heb bij AZ aan mijn opdracht voldaan. Meer dan dat zelfs. AZ wilde graag bij de eerste vijf eindigen, ik heb beloofd dat ik zou helpen om een titel binnen te halen. Dat had ook de beker kunnen zijn, maar nu heb ik de club kunnen helpen aan de mooiste van alle titels: het landskampioenschap. AZ heeft ook met mijn ambities te maken. Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik graag nog een keer bondscoach wil worden of een hele grote club zou trainen. Ik kan er natuurlijk zelf niks aan doen dat die clubs of landen mij opzoeken.’’
Want er zijn al meer clubs langs geweest?
,,Ik praat vaker met clubs. Als ik denk dat het tot niets zal leiden, vind ik niet dat ik dat hoef te melden. Ik heb nu ook alleen een oriënterend gesprek met de mensen van de Belgische bond gehad. Wat mij betreft hoefde dat niet naar buiten te komen. Ik ga ook niet zeggen wat er is besproken tussen ons en wat het vervolg hiervan is. Als een club of een land aanklopt, zeg ik als eerste dat mijn contract nog tot 2010 doorloopt.’’
Is een dubbelrol – bondscoach en clubcoach – te combineren?
,,Ik heb in mijn contract bij AZ afgedwongen dat ik in elke interlandperiode naar mijn vakantieverblijf in Portugal kan gaan. Ja, in theorie zou ik dan ook naar België kunnen gaan. Als er geen files zijn, is dat snel berijdbaar. Maar ik heb ook nog met Truus (echtgenote, red.) te maken. Zij heeft hier ook een belangrijke stem in.’’
Is België niet bij u gekomen door de ‘grap’ dat u de beste kandidaat bent?
,,Het was een kwinkslag, exact! Maar die is door de verslaggever uit België serieus genomen. Aan mij werd gevraagd of Erik Gerets de beste kandidaat was. Toen zei ik, omdat het om een Belgische journalist ging, dat ik natuurlijk de beste was. Het was niet serieus bedoeld. Maar ik kan er niks aan doen als de heren mij daarna opzoeken.’’
België is toch niet een van de vijf landen, waarvoor u een uitzondering wilde maken?
,,Mijn ambitie is dat ik bij een land bondscoach wil zijn als ik met dat land kan winnen. Het aantal van vijf landen is natuurlijk onderhandelbaar. Dat heb ik al veel vaker verteld. Ik had wel twintig landen willen opnoemen, maar dat deed ik niet. Of België een land is waarmee ik kan winnen, zeg ik niet.’’
Geeft u niet een bepaald signaal af naar de spelers met zo’n toekomstgesprek?
,,De spelers weten al heel lang dat het mijn ambitie is om bondscoach te worden. En je kunt toch niet zeggen dat ze niet zonder mij kunnen? Dan zou ik hier nooit meer weg kunnen gaan.’’
AZ-bestuur staat gesprekken toe
Het bestuur en de directie van AZ staan Louis van Gaal niet in de weg bij zijn gesprekken met bonden of clubs. Algemeen directeur Toon Gerbrands laat weten dat AZ zich pas intern over de zaak buigt als Van Gaal, een bond of een club het verzoek doet om met AZ over een dubbelfunctie te praten. ,,We weten dat er clubs worden genoemd. Maar zolang wij officieel niets horen van de trainer, doen we niks,’’ aldus Gerbrands.
Co komt niet meer naar Alkmaar. Never!quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:36 schreef Fortitudo het volgende:
nou zorg maar dat co vrij blijft
Je speelt met vuur, dat begrijp je, want die kans is niet zo miniem.quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:30 schreef fuckbuddy het volgende:
[..]
Co komt niet meer naar Alkmaar. Never!
Laat ik het zo zeggen, als Co naar Alkmaar komt als trainer dan post ik een foto van mijn blote reet op Fok!
Barry van Galen erachter!!quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:43 schreef Kriegel het volgende:
Kist en Tol voor Pelle. Wie haalt de Delorean onder het hooi vandaan?![]()
op aanraden van Scheringa.... Auw below the belt!quote:Op zaterdag 25 april 2009 13:59 schreef Veerboot het volgende:
En Oscar Moens in het doel.
quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:45 schreef mcyodogg het volgende:
Het probleem van Van Gaal is dat hij totaal niet tegen kritiek kan op zijn persoon. En als hij dan de fout in gaat zoals met dit voorval, en het staat gewoon op beeld, dan probeert hij het om te draaien en iemand anders de boeman te maken, zodat de aandacht daarop gericht wordt.
Openbare excuses, en achter de schermen eventuele klachten richting de NOS behandelen, zou de nette oplossing zijn geweest. Maar zie je Van Gaal dat doen?
Mee eens en beetje zelfkritiek kan ook geen kwaadquote:Op vrijdag 24 april 2009 16:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is in ieder geval iemand met weinig zelfrelativering. Net als Cruijff is hij er van overtuigd dat zijn persoonlijke visie het absolute gelijk op voetbalgebied is.
quote:Van Gaal: Wij zijn de beste!
ALKMAAR - Zijn vrouw Truus had het liever niet, maar Louis van Gaal kon het zondag bij de huldiging van AZ niet laten. Net als in zijn tijd als trainer bij Ajax riep de huidige coach van AZ: ,,Wij zijn de beste!
,,Van wie, van wie?, vervolgde Van Gaal. ,,Van Rotterdam, begon hij. ,,Daar waar mijn Truusje heeft gewoond. Maar ook van Eindhoven. En we zijn zelfs de beste van Amsterdam. We zijn dus de beste van Nederland!''
(ANP)
LOL, zoek de fout:quote:Op maandag 27 april 2009 11:23 schreef Klopkoek het volgende:
http://player.nos.nl/inde(...)9800/category/sport/
quote:Op maandag 27 april 2009 11:35 schreef Veerboot het volgende:
[..]
LOL, zoek de fout:
"'Doe maar gewoon, doe maar normaal', dat is het West-Friese cultuurschap. Dat zijn wij. AZ, Alkmaar, West-Friesland! (...) WIJ ZIJN DE BESTE! VAN WIE? VAN WIE? VAN ROTTERDAM! WE ZIJN DE BESTE IN EINDHOVEN! MAAR WE ZIJN ZELFS DE BESTE IN AMSTERDAM! YES! YES! YES! YES!"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |