Ja, dat had ik wel begrepen. Maar waarom vind je dat eng?quote:Op woensdag 10 december 2008 20:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik vind het altijd wat eng als zoveel mensen zo slecht geďnformeerd dan wel historisch onderlegd zijn.
Nou ja, ik vind het niet letterlijk "eng" natuurlijk. Maar gewoon teleurstellend, jammer, een tikkeltje belachelijk, etc.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:15 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, dat had ik wel begrepen. Maar waarom vind je dat eng?
Al snel was de meerderheid van de christenen niet-Joods. Daar ging, als ik het wel heb, zelfs de eerste vergadering van vooraanstaande christenen (het eerste concilie) over. Moesten de niet-Joden die christen wilden worden, eerst Jood worden (dus besneden worden en zo). Besloten is, dat dat niet nodig was.quote:Op woensdag 10 december 2008 22:54 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Lees eens iets over de Joodse orale cultuur. En dan met name over hoe Joden met 'sacred holy tradition' omgingen, waartoe de woorden van Jezus in de ogen van zijn volgelingen ook behoorden.
Dan zou je toch eens wat moeten lezen over de betrouwbaarheid van getuigen in rechtszaken. Daar is de laatste paar jaar in Nederland het een en ander over te doen geweest.quote:[..]
Dat is het OT, dus dat is wat lastig te vergelijken.
[..]
Ik zie zelf weinig aanleiding om dat aan te nemen, maar stel dat het zo was dan wil dat nog niet direct zeggen dat er talloze 'schakelingen' zitten in de overlevering. In de tijd dat de canonieke evangeliën geschreven werden, leefden er nog ooggetuigen. De evangelist Lukas schrijft bijvoorbeeld dat hij zelf navraag heeft gedaan bij ooggetuigen en ook Paulus beroept zich op ooggetuigen. Dan zou er dus maar één schakel tussen zitten.
quote:[..]
Dat is zeker zo. Maar de kern van het NT stond allang vast voordat erover vergaderd werd in de concilies. De vier canonieke evangeliën hadden al een vrij aparte status eind 2e eeuw n.c. Het concilie ging meer over de kleinere brieven enzo. De rol van het concilie en de canonisering wordt wat overschat.
Zoals de befaamde nieuwtestamenticus Bruce Metzger zei: "De canon is eerder een lijst met gezaghebbende boeken dan een gezaghebbende lijst met boeken."
[..]
Jezus wordt nergens genoemd in de Dode Zeerollen dus waarom zouden die schrijfsels in het NT gebundeld moeten worden?![]()
[..]
Dat is niet waar. Het meest betrouwbare en geliefde gnostisch evangelie, het evangelie van Thomas, benadrukt ook min of meer de goddelijkheid van Jezus. En in latere gnostische evangeliën wordt Jezus steeds minder mens en steeds meer een goddelijke verschijning, docetisme dus.
[..]
Ik geloof ook niet in een 6000 jaar oude aarde.
Wou je soms beweren dat Jezus aan de basis van onze huidige samenleving staat?quote:Op woensdag 10 december 2008 22:48 schreef zquing het volgende:
[..]
Want de basis van onze huidige samenleving doet er niet echt toe?
Het was toch 25 december?quote:Op woensdag 10 december 2008 23:27 schreef MinderMutsig het volgende:
Zijn er echt nog mensen die denken dat Jezus op 24 december is geboren dan?
Oh.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nou ja, ik vind het niet letterlijk "eng" natuurlijk. Maar gewoon teleurstellend, jammer, een tikkeltje belachelijk, etc.
De nacht van 24 op 25 dan.quote:
Vooropgesteld: ik ben katholiek opgegroeid maar agnost geworden in mijn puberteit.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:04 schreef KoosVogels het volgende:
Koningdavid, ik prijs jouw standvastigheidik koester ook niet de illusie dat ik jou kan overtuigen, iets wat ik overigens ook niet wil. Een gelovige houdt vast aan zijn geloof en dat kan ik alleen maar respecteren.
Ik geloof simpelweg niet omdat ik er met mijn hoofd niet bij kan, het rijmt gewoon niet. Ik ken de meeste bijbelverhalen van het OT en NT omdat ik op een christelijke school heb gezeten. Maar ik heb er gewoon nooit echt in kunnen geloven. Vooral omdat een ding mij heel erg stoort: het dualisme; hemel en hel. Hoe kan een god die bekend staat om zijn liefde en vergiffenis iemand verbannen naar de hel, voor eeuwig.
Dat zou ik wel eens willen weten van een gelovige. En jij lijkt mij minder radicaal dan gelovigen in Uddel of Staphorst, dus ik ben benieuwd
Daarom is het ook zo vreemd dat iemand dat nou eens echt gaat uitzoeken.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:36 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
De nacht van 24 op 25 dan.![]()
Maar dat dat niet klopt wisten we toch allang?
Nee, dat niet. Het maakt echter wél uit welke naam een dag heeft.quote:Op woensdag 10 december 2008 21:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wat klets je nou. De stand van de sterren en planeten is toch niet afhankelijk van de kalender die we gebruiken?
quote:Op woensdag 10 december 2008 22:48 schreef zquing het volgende:
[..]
Want de basis van onze huidige samenleving doet er niet echt toe?
quote:Op woensdag 10 december 2008 22:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Sja, een van de meest invloedrijke personen die ooit geleefd heeft kan je beter niet behandelen nee.
Als we toch die kant op gaan durf ik best te stellen dat er geen overtuigend bewijs is geleverd voor het bestaan van een historische Jezus.quote:Op donderdag 11 december 2008 08:45 schreef pfaf het volgende:
Kom op zeg. Alsof de historische Jezus (laat ik 'm zo maar even duiden) ook maar enige toegevoegde waarde heeft aan het geschiedenisonderwijs.
Die schaarse bronnen over hem voegen tot praktisch niets toe en zijn toch compleet irrelevant in het grotere plaatje. De gevolgen van zijn leer en de daden van z'n opvolgers zijn in historische context een stuk belangrijker. Van de kruistochten en het standensysteem tijdens het feodalisme tot de verzuiling in zestiger jaren Nederland. Dát zijn de historische kernpunten die er toe doen en die er in die twee jaar doorheen gejast moeten worden. Niet of de persoon die dit alles in werking heeft gezet voldoende ondersteund wordt door bronnen.
Voor de diaspora waren de meeste christenen gewoon Joods. Sowieso waren de eerste volgelingen van Jezus Joden.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Al snel was de meerderheid van de christenen niet-Joods. Daar ging, als ik het wel heb, zelfs de eerste vergadering van vooraanstaande christenen (het eerste concilie) over. Moesten de niet-Joden die christen wilden worden, eerst Jood worden (dus besneden worden en zo). Besloten is, dat dat niet nodig was.
Als je een ooggetuige hebt, is het wat 'shady' ja. Maar als je meerdere hebt die min of meer hetzelfde verhaal vertellen kan je vrijwel altijd toch wel een redelijke historische kern eruit filteren.quote:Op woensdag 10 december 2008 23:25 schreef Kees22 het volgende:
Dan zou je toch eens wat moeten lezen over de betrouwbaarheid van getuigen in rechtszaken. Daar is de laatste paar jaar in Nederland het een en ander over te doen geweest.
Schaarse bronnen? Dan heb je niet echt een historisch besef denk ik. Tientallen boeken geschreven binnen decennia van zijn dood waarin zijn naam meer dan 1000 gekeer genoemd wordt. Dan heb je historisch-wetenschappelijk gezien ongelooflijk VEEL bronnen.quote:Op donderdag 11 december 2008 08:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
[..]
Kom op zeg. Alsof de historische Jezus (laat ik 'm zo maar even duiden) ook maar enige toegevoegde waarde heeft in het geschiedenisonderwijs.
Die schaarse bronnen over hem
Net alsof dat zoveel tijd kost. Als je ziet hoe groot de invloed van Jezus nog steeds is, lijkt het me echt geen overbodige luxe om ook maar één of een halve geschiedenisles aan die Jezus van Nazareth te besteden die zoveel dingen gedaan en gezegd heeft die nu nog een ongelooflijk grote invloed hebben op de cultuur.quote:Op donderdag 11 december 2008 08:45 schreef pfaf het volgende:
De gevolgen van zijn leer en de daden van z'n opvolgers zijn in historische context een stuk belangrijker. Van de kruistochten en het standensysteem tijdens het feodalisme tot de ontzuiling in zestiger jaren Nederland. Dát zijn de historische kernpunten die er toe doen en die er in die twee jaar doorheen gejast moeten worden. Niet of de persoon die dit alles in werking heeft gezet voldoende ondersteund wordt door bronnen.
Dat is al lastig in rechtzaken, laat staan 2000 jaar na dato. Het zou misschien opgaan als je meerdere getuigen (ook nog eens zonder bijzondere belangen om een specifieke versie van de 'gebeurtenissen' te beschrijven) hebt die aanwezig waren, vervolgens allemaal uit elkaar gaan en vervolgens hun verhaal opschrijven zonder onderling contact.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:34 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Voor de diaspora waren de meeste christenen gewoon Joods. Sowieso waren de eerste volgelingen van Jezus Joden.
[..]
Als je een ooggetuige hebt, is het wat 'shady' ja. Maar als je meerdere hebt die min of meer hetzelfde verhaal vertellen kan je vrijwel altijd toch wel een redelijke historische kern eruit filteren.
Dan vindt jij waarschijnlijk dat er geen overtuigend bewijs is voor 95% wat er in jouw geschiedenisboek staat. Kom op, Jezus heeft historisch-wetenschappelijk veel betere papieren dan vrijwel alle andere historische personen uit die tijd waarvan jij en ik het bestaan klakkeloos aannemen.quote:Op donderdag 11 december 2008 09:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Als we toch die kant op gaan durf ik best te stellen dat er geen overtuigend bewijs is geleverd voor het bestaan van een historische Jezus.
Dat klopt. Het Vaticaan maakte dankbaar gebruik van de feestdagen om europa te kerstenen.quote:Op donderdag 11 december 2008 09:36 schreef DustPuppy het volgende:
Trouwens, op 25 december vieren we het Joelfeest (komt ook de kerstboom vandaan).
De katholieke kerk heeft dat tijdens de bekering van Europa 'overgenomen' en daar zijn eigen betekenis aan toegevoegd (namelijk de geboorte van Jezus). Nadat dit ingeburgerd was hebben ze vervolgens de originele intentie van het feest (vieren van vruchtbaarheid, lengen van dagen) vernietigd.
Dit is vrij veel toegepaste techniek in de begindagen van het Rooms-Katholicisme. Kijk ook maar naar Pasen bijv.
Ik weet niet in hoeverre ze onderling contact hebben gehad met het schrijven. Het is in ieder geval duideljk dat de verhalen niet zijn gladgestreken omdat, het moge duidelijk zijn, de evangeliën op bepaalde momenten van elkaar verschillen in details (bijv. bij de opstanding).quote:Op donderdag 11 december 2008 12:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is al lastig in rechtzaken, laat staan 2000 jaar na dato. Het zou misschien opgaan als je meerdere getuigen (ook nog eens zonder bijzondere belangen om een specifieke versie van de 'gebeurtenissen' te beschrijven) hebt die aanwezig waren, vervolgens allemaal uit elkaar gaan en vervolgens hun verhaal opschrijven zonder onderling contact.
bron?quote:Op woensdag 10 december 2008 23:11 schreef koningdavid het volgende:
Laat ik ook opklaren dat het beeld dat er is van de hel als een plek waar mensen voor eeuwig gemarteld of verbrand worden ook niet accuraat is.
Waarvan de meerderheid, zo niet 100% van de bronnen die ervoor gebruikt worden gnostisch zijn.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:41 schreef koningdavid het volgende:
Zijn bestaan wordt bevestigd door tientallen boeken die uitsluitend over hem gaan, door objectieve niet-gelovige historici en zijn bestaan wordt zelfs bevestigd door vijanden van Jezus en christenen.
Niet geloven dat Jezus een historisch persoon is, vind ik echt onverstelbaar dom.
Dan zit je daarnaast nog met het probleem dat de Evangeliën zijn opgeschreven 200 jaar nadat de beschreven gebeurtenissen zouden moeten hebben plaatsgevonden.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:51 schreef koningdavid het volgende:
Ik weet niet in hoeverre ze onderling contact hebben gehad met het schrijven. Het is in ieder geval duideljk dat de verhalen niet zijn gladgestreken omdat, het moge duidelijk zijn, de evangeliën op bepaalde momenten van elkaar verschillen in details (bijv. bij de opstanding).
Het feit dat er in de hele bijbel in die context geen melding van gemaakt wordt wellicht?quote:Op donderdag 11 december 2008 12:52 schreef Orwell het volgende:
[..]
bron?
...of ben je er zelf geweest..?
Huh?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Waarvan de meerderheid, zo niet 100% van de bronnen die ervoor gebruikt worden gnostisch zijn.
Wat bedoel je met het Romeinse Rijk?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef DustPuppy het volgende:
Ook het feit dat het Romeinse Rijk zo'n beetje alles opschreef wat lost en vast zat, maar geen enkele verwijzing maakt naar de figuur Jezus maakt in zijn archiveren is ook al een teken aan de wand.
De census is inderdaad niet bevestigd met andere bronnen. Al zijn er ook wel weer historische gegevens die er op wijzen dat het verre van onwaarschijnlijk is dat die census er geweest is. Bovendien had Lukas in vrijwel alle historisch-wetenschappelijk checkbare gegevens (een stuk of 80) telkens gelijk, dus het lijkt raat dat hij zoiets uit zijn duim zou zuigen.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:03 schreef DustPuppy het volgende:
Plus de vele feitelijke fouten die in het NT staan (geen volkstelling in die periode, Pontius Pilatus die op dat moment niet de prefect van Judea was etc.), maken het verhaal van Jezus op zijn minst zeer verdacht.
Huh? 200 jaar na dato? Hier val je toch echt flink door de mand.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:06 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dan zit je daarnaast nog met het probleem dat de Evangeliën zijn opgeschreven 200 jaar nadat de beschreven gebeurtenissen zouden moeten hebben plaatsgevonden.
Ik kom er net vandaan.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:52 schreef Orwell het volgende:
[..]
bron?
...of ben je er zelf geweest..?
Niet in de officiële documentatie.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Wat bedoel je met het Romeinse Rijk?
Romeinen die verwijzen naar Jezus: Tacitus, Josephus (Joodse Romein), Lucianus, Seutonius, Plinius, Celsus, Porphyrios, etc.
Er zijn zeker volkstellingen geweest, alleen niet rond die tijd en zeker niet één waarbij je terug moest naar je geboorteplaats.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:11 schreef koningdavid het volgende:
De census is inderdaad niet bevestigd met andere bronnen. Al zijn er ook wel weer historische gegevens die er op wijzen dat het verre van onwaarschijnlijk is dat die census er geweest is.
Gnostische bron.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Bovendien had Lukas in vrijwel alle historisch-wetenschappelijk checkbare gegevens (een stuk of 80) telkens gelijk, dus het lijkt raat dat hij zoiets uit zijn duim zou zuigen.
Wederom uit gnostische bronnen. Uit historische gegevens blijkt dit niet.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:11 schreef koningdavid het volgende:
Pilatus was prefect van Judea van 26 tot 36 n.c. Wie werd er rond die tijd gekruisigd? Juistem... Jezus.
De gospels verschenen in 180 A.D. onder die naam voor het eerst. Dat is eigenlijk het enige jaartal waar je objectief gezien vanuit kunt gaan.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:13 schreef koningdavid het volgende:
Huh? 200 jaar na dato? Hier val je toch echt flink door de mand.
Alle evangeliën zijn tussen 60-90 n.c. opgeschreven, daar is iedereen het wel ongeveer over eens. De brieven van Paulus zijn veelal uit de jaren 50 n.c.
Moet dat dan? Zijn onafhankelijke bronnen van historici en politieke schrijvers niet genoeg voor je?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Niet in de officiële documentatie.
Wel. Er was nog één rond 8 v.c.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
Er zijn zeker volkstellingen geweest, alleen niet rond die tijd
Dat beschrijft Lukas ook niet. Je moest je registreren bij de plaats 'waar je vandaan kwam'. Dat kan zoveel betekenen.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
en zeker niet één waarbij je terug moest naar je geboorteplaats.
Lukas een gnostische bron? WTF?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
Gnostische bron.
Kerel, als je niks weet. Zeg dan niks. Je maakt je nu belachelijk.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:19 schreef DustPuppy het volgende:
Wederom uit gnostische bronnen. Uit historische gegevens blijkt dit niet.
Onder welke naam? En hoezo 180 n.c.?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:28 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
De gospels verschenen in 180 A.D. onder die naam voor het eerst.
Helemaal niet? Hoe kom je daar in hemelsnaam bij?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:28 schreef DustPuppy het volgende:
Dat is eigenlijk het enige jaartal waar je objectief gezien vanuit kunt gaan.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de evangeliën in de 2e of 3e eeuw anders zijn dan in de 1e eeuw. Niet als we de oudste manuscripten pakken, en ook niet als we de externe quotes van kerkvaders pakken.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:28 schreef DustPuppy het volgende:
Voor die tijd werd er naar gerefereerd, maar het is onduidelijk of het hier om exact dezelfde tekst gaat.
Men gaat er van uit aan de hand van inhoud dat ze tussen 60-90 A.D. geschreven zijn. Groot verschil.
quote:Op donderdag 11 december 2008 13:28 schreef DustPuppy het volgende:
Als je het verhaal van the Lord of the Rings serieus neemt, zou je ook kunnen stellen dat ze zo rond 1000 A.D. geschreven zijn, maar Tolkien heeft de boeken toch echt pas begin 20e eeuw opgeschreven.
Als dat voornamelijk dezelfde bronnen zijn die zeggen dat hij over water liep, valt dat niet serieus te nemen. Hoe graag jij dat ook zou willen.quote:Op donderdag 11 december 2008 12:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Schaarse bronnen? Dan heb je niet echt een historisch besef denk ik. Tientallen boeken geschreven binnen decennia van zijn dood waarin zijn naam meer dan 1000 gekeer genoemd wordt. Dan heb je historisch-wetenschappelijk gezien ongelooflijk VEEL bronnen.
Daarnaast benoemingen door historici, politieke schrijvers, satirische schrijvers, etc.
Er is een overdaad aan bronnen over Jezus.
Definieer onafhankelijk en kom met bronnen.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:29 schreef koningdavid het volgende:
Moet dat dan? Zijn onafhankelijke bronnen van historici en politieke schrijvers niet genoeg voor je?
8 jaar te vroeg dus?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:29 schreef koningdavid het volgende:
Wel. Er was nog één rond 8 v.c.
Dit hield in dat mensen zich moesten registreren op de plek waar ze woonden, niet naar hun geboorteplaats/waar ze vandaan kwamen. Hoe wou jij 'waar je vandaan kwam' anders uitleggen dan? Waar je ouders woonden ofzo? Ook een dergelijke volkstelling vond nooit plaats.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:29 schreef koningdavid het volgende:
Dat beschrijft Lukas ook niet. Je moest je registreren bij de plaats 'waar je vandaan kwam'. Dat kan zoveel betekenen.
Over welke Lukas heb je het nu dan? Die uit het NTl? Wordt een beetje moeilijk om dat niet gnostisch te noemen dan hč?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:29 schreef koningdavid het volgende:
Lukas een gnostische bron? WTF?![]()
Yay, Wikipediaquote:Op donderdag 11 december 2008 13:29 schreef koningdavid het volgende:
Ga maar even lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilate
Nogmaals, jij bent historisch-wetenschappelijk niet bijster goed onderlegd. We komen ook schrijfsels over Julius Caesar en Alexander de Grote 'wonderlijke' dingen tegen. Moeten we dan maar concluderen dat de schrijvers deze personen compleet uit hun duim hebben gezogen? Tuurlijk niet, omdat het waarschijnlijker is dat mensen dergelijke wonderen om een historisch persoon heen 'bedenken'. Bovendien zijn er bij Caesar en Alexander de Grote ook externe bronnen die hun bestaan bevestigen, net als bij Jezus.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Als dat voornamelijk dezelfde bronnen zijn die zeggen dat hij over water liep, valt dat niet serieus te nemen. Hoe graag jij dat ook zou willen.
Onafhankelijk in de zin van niet gelieerd aan een overheid. En bronnen heb ik je al in veelvoud gegeven. Onbegrijpelijk dat jij ze zo maar van tafel veegt omdat je jezelf, om een of andere reden, maar zo graag wilt blijven voorhouden dat Jezus nooit bestaan heeft.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Definieer onafhankelijk en kom met bronnen.
Nee hoor. Jezus is ergens tussen 6 en 2 v.c. geboren. Bovendien was er een ongeveer gelijktijdige census in Egypte rond die tijd.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
8 jaar te vroeg dus?
Uhm... gewoon de plek 'waar ze vandaan kwamen?' Niets meer, niets minder.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
Dit hield in dat mensen zich moesten registreren op de plek waar ze woonden, niet naar hun geboorteplaats/waar ze vandaan kwamen. Hoe wou jij 'waar je vandaan kwam' anders uitleggen dan? Waar je ouders woonden ofzo?
Huh? Die vonden zo vaak plaats. Ook onder Augusus.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
Ook een dergelijke volkstelling vond nooit plaats.
quote:Op donderdag 11 december 2008 13:41 schreef DustPuppy het volgende:
Over welke Lukas heb je het nu dan? Die uit het NTl? Wordt een beetje moeilijk om dat niet gnostisch te noemen dan hč?
Het lijkt me beter dat je eerst begint met de basis ja.quote:
Mijn denkbeelden zijn niet gebaseerd op wat het Vaticaan gelooft. Mijn denkbeelden zijn gebaseerd op de bijbel en met het Vaticaan heb ik niet zoveel te maken.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:48 schreef DustPuppy het volgende:
Het Room-Katholicisme was gewoon een knap staaltje volksmennerij en alles wat daaruit voorkwam is hetzelfde laken een pak.
Het is treurig dat zoveel eeuwen na de val van het rijk dat het ingevoerd heeft, mensen hier nog steeds zoveel waarde aan hechten. Kunnen we niet gewoon de wijze lessen pakken en dat hele heilige/god's zoon bullshit verhaal achterwege laten?
Dat maakt de goeie dingen die in die boeken staan echt niet minder goed hoor.
Het Engels is qua stijl en woordkeus ook echt typisch voor midden 10e eeuws Engels.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:28 schreef DustPuppy het volgende:
Als je het verhaal van the Lord of the Rings serieus neemt, zou je ook kunnen stellen dat ze zo rond 1000 A.D. geschreven zijn, maar Tolkien heeft de boeken toch echt pas begin 20e eeuw opgeschreven.
U hebt nog een versie van het nieuwe testament in het Oud-Grieks staan? Vetquote:Op donderdag 11 december 2008 13:57 schreef Iblis het volgende:
Het Engels is qua stijl en woordkeus ook echt typisch voor midden 10e eeuws Engels.
Heb ik nooit beweerd. Ik heb zo mijn twijfels. Niks is zeker in de wetenschap natuurlijk.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef koningdavid het volgende:
Onafhankelijk in de zin van niet gelieerd aan een overheid. En bronnen heb ik je al in veelvoud gegeven. Onbegrijpelijk dat jij ze zo maar van tafel veegt omdat je jezelf, om een of andere reden, maar zo graag wilt blijven voorhouden dat Jezus nooit bestaan heeft.
Ik heb ook al jaartallen van 7 A.D. gehoord.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef koningdavid het volgende:
Nee hoor. Jezus is ergens tussen 6 en 2 v.c. geboren. Bovendien was er een ongeveer gelijktijdige census in Egypte rond die tijd.
Wat betekent dat?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef koningdavid het volgende:
Uhm... gewoon de plek 'waar ze vandaan kwamen?' Niets meer, niets minder.
Kerkhistorisch een beter woord?quote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef koningdavid het volgende:
Geen enkel iemand met een beetje verstand van zaken zou Lukas gnostisch noemen. Weet je wat de gnostiek inhoud überhaupt?![]()
Ok, laat ik dan niet alle feiten op een rijtje hebben, maar Wiki als onafhankelijke bron aanhalenquote:Op donderdag 11 december 2008 13:49 schreef koningdavid het volgende:
Het lijkt me beter dat je eerst begint met de basis ja.
Ik haal mijn editie wel van internet – maar de opmerking is wel half serieus. Aan de stijl en woorden kun je ook zien wanneer de evangeliën opgeschreven zijn. Iemand die 100 jaar later van alles verzint, in plaats van het over te schrijven, zal waarschijnlijk woorden gebruiken die 100 jaar geleden nog niet gebruikelijk waren, of juist grammaticale constructies die destijds nog als heel informeel golden.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:58 schreef DustPuppy het volgende:
U hebt nog een versie van het nieuwe testament in het Oud-Grieks staan? Vet
Mee eens.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:07 schreef Iblis het volgende:
Ik haal mijn editie wel van internet – maar de opmerking is wel half serieus. Aan de stijl en woorden kun je ook zien wanneer de evangeliën opgeschreven zijn. Iemand die 100 jaar later van alles verzint, in plaats van het over te schrijven, zal waarschijnlijk woorden gebruiken die 100 jaar geleden nog niet gebruikelijk waren, of juist grammaticale constructies die destijds nog als heel informeel golden.
Het is b.v. niet zo moeilijk om zelfs maar een tekst van 50 jaar oud te zien in het Nederlands. Toen was men nog dol op men, en aanvoegende wijzen, en het gebruik van ‘thans’ en vaker ‘der’ of ‘des’. Zo kun je ook de evangeliën bekijken. En je kunt je afvragen wat Jezus betreft wat er allemaal klopt. Zijn taalgebruik, zijn metaforen, zijn die typisch voor iemand die Joods was uit die tijd. Gebruikt hij b.v. Aramese metaforen die Griekse geschriften niet kennen?
Zo kun je kijken wanneer het evangelie is geschreven, en hoe consistent het bij elkaar verzonnen is. Je bent een knappe vervalser als je een figuur inderdaad zo geloofwaardig weet neer te zetten qua gebruiken, afkomst, taalgebruik. En of dat heel erg consistent is met het idee dat hij volledig verzonnen zou zijn.
Er is natuurlijk genoeg om aan te twijfelen, maar de stelling dat hij geheel verzonnen zou zijn vereist wel een heel knappe persoon die heel precies op de hoogte was.
Dat klopt. Maar wat betreft Jezus mag je er toch wel met 99% zekerheid van uitgaan dat hij bestaan heeft.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:05 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Heb ik nooit beweerd. Ik heb zo mijn twijfels. Niks is zeker in de wetenschap natuurlijk.
Dat lijkt me heel, heel sterk.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:05 schreef DustPuppy het volgende:
Ik heb ook al jaartallen van 7 A.D. gehoord.
Ik denk de plek waar ze wonen of waar een van hen geboren is.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:05 schreef DustPuppy het volgende:
Wat betekent dat?
Nee.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:05 schreef DustPuppy het volgende:
Kerkhistorisch een beter woord?
Uhuh, maar wat doe je moeilijk? Ik vind dat Wiki in dit geval gewoon een heldere uiteenzetting geeft van de persoon Pilatus, er is niet veel discutabels aan.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:05 schreef DustPuppy het volgende:
Ok, laat ik dan niet alle feiten op een rijtje hebben, maar Wiki als onafhankelijke bron aanhalen.
De feiten worden niet bepaald door de meerderheid van de stemmen!
Ik ontken ook niet dat er een Jezus heeft bestaan (of meerdere) rond die tijd. Ik vond alleen dat je mijns inziens schromelijk overdreef met je enorme hoeveelheid bronnen. Overigens doet dat niets af aan het punt dat ik de noodzaak niet zie om op de middelbare school geschiedenislessen te wijden aan het al-dan-niet bestaan van Jezus. Over de wonderen en z'n leer kan het met Godsdienst gaan, voor de gevolgen daarvan is geschiedenis het juiste vak.quote:Op donderdag 11 december 2008 13:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nogmaals, jij bent historisch-wetenschappelijk niet bijster goed onderlegd. We komen ook schrijfsels over Julius Caesar en Alexander de Grote 'wonderlijke' dingen tegen. Moeten we dan maar concluderen dat de schrijvers deze personen compleet uit hun duim hebben gezogen? Tuurlijk niet, omdat het waarschijnlijker is dat mensen dergelijke wonderen om een historisch persoon heen 'bedenken'. Bovendien zijn er bij Caesar en Alexander de Grote ook externe bronnen die hun bestaan bevestigen, net als bij Jezus.
Voor een persoon uit de eerste eeuw n.c. uit Palestina zijn het simpelweg enorm veel bronnen, ik kan er ook niets aan doen.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik ontken ook niet dat er een Jezus heeft bestaan (of meerdere) rond die tijd. Ik vond alleen dat je mijns inziens schromelijk overdreef met je enorme hoeveelheid bronnen.
Dat kan. Ik vind het alleen ergerlijk dat zoveel mensen bijdehant komen doen over "Jezus heeft nooit bestaan, dit en dat". Ik vraag me af waar mensen op die ideëen komen?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef pfaf het volgende:
Overigens doet dat niets af aan het punt dat ik de noodzaak niet zie om op de middelbare school geschiedenislessen te wijden aan het al-dan-niet bestaan van Jezus. Over de wonderen en z'n leer kan het met Godsdienst gaan, voor de gevolgen daarvan is geschiedenis het juiste vak.
Niet met 99%, daarvoor zijn er teveel inconsistenties. Ik geef je 70%quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Dat klopt. Maar wat betreft Jezus mag je er toch wel met 99% zekerheid van uitgaan dat hij bestaan heeft.
De consensus ligt op dit moment op 6 a 7 voor Christus. Afijn het wisselt nogal.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Dat lijkt me heel, heel sterk.
Maar de tocht naar Bethlehem is niet echt aannemelijk, either way.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Ik denk de plek waar ze wonen of waar een van hen geboren is.
Waar ik gnostisch zei bedoelde ik kerkhistorisch. Stop de klok!quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Nee.![]()
Gnostiek is totaal iets anders. Lees dit topic maar van mij, dan wordt het je een stuk duidelijker: Jezus, Plato en de gnostiek
Ja, maar het enige echt objectieve onderdeel die ik erin zie staan is de vondst van de muntstukken en de zuil.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:13 schreef koningdavid het volgende:
Uhuh, maar wat doe je moeilijk? Ik vind dat Wiki in dit geval gewoon een heldere uiteenzetting geeft van de persoon Pilatus, er is niet veel discutabels aan.
Wat dat betreft is een historische persoon die aan de basis ligt niet zo onwaarschijnlijk, te meer omdat er toen wel meer lui rondliepen die aanspraak maakten op de titel van messias. Of op andere wijze een religieuze sekte startten, b.v. Simon Magus en Simon bar Kokhba.quote:
Welke incosistenties dan?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
Niet met 99%, daarvoor zijn er teveel inconsistenties. Ik geef je 70%
Maar je zei net 7 AD. AD = na christus.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
De consensus ligt op dit moment op 6 a 7 voor Christus. Afijn het wisselt nogal.
Ik zou niet weten waarom niet.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
Maar de tocht naar Bethlehem is niet echt aannemelijk, either way.
Met objectieve bedoel je 'niet-christelijk' neem ik aan? W.b. niet-christelijke bronnen over Pilatus weet ik sowieso van Josephus, Tacitus en Philo van Alexandrië. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:28 schreef DustPuppy het volgende:
Ja, maar het enige echt objectieve onderdeel die ik erin zie staan is de vondst van de muntstukken en de zuil.
Ik noemde er net al een paar, maar goed die vind jij niet geldig.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Welke incosistenties dan?
Ik noemde een buitencategorie om te illustreren dat men niet zeker is.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Maar je zei net 7 AD. AD = na christus.
Vanwege het feit dat geen enkele volkstelling (die bekend is) dit van de mensen verlangde.quote:Op donderdag 11 december 2008 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Ik zou niet weten waarom niet.
En voor Jezus zelf?quote:Op donderdag 11 december 2008 14:35 schreef koningdavid het volgende:
Met objectieve bedoel je 'niet-christelijk' neem ik aan? W.b. niet-christelijke bronnen over Pilatus weet ik sowieso van Josephus, Tacitus en Philo van Alexandrië. En er zijn er ongetwijfeld nog wel meer.
Hoe vaak moet ik die nog noemen?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |