Ik zag later pas (je moet er het stuk voor doorlezenquote:
Vaststellingsovereenkomst: check.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:27 schreef exode het volgende:
Wordt er een vaststellingscontract opgesteld? Kortom een schriftelijke overeenkomst waarin je beiden akkoord gaat met het ontslag en alles afspreekt zoals eindafrekening, einddatum, ontslag vergoeding?
Zo ja, zorg dan dat de reden goed wordt benoemd in deze overeenkomst! Ontslag met wederzijds goedvinden kan heel goed samen met WW. Vraag wel juridische hulp bij de overeenkomst, is de werkgever nog verplicht ook.
Wat mij betreft niet. Bieden ze je geen juridische hulp vanuit het bedrijf aan? (jij zat toch bij groen-geel?) Ik mis het initiatief van de werkgever hier. Dat maakt die laatste zin zo vervelend.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:18 schreef Rio het volgende:
[..]
Vaststellingsovereenkomst: check.
Hier wat tekst:
<Werkgever> heeft aangegeven dat de arbeidsplaats van <werknemer> komt te vervallen als gevolg waarvan de arbeidsovereenkomst tussen beide partijen dient te worden beëindigd.
[...]
De arbeidsovereenkomst tussen partijen komt tot een einde met wederzijds goedvinden met ingang van <datum>. <Werkgever> zal haar medewerking aan <werknemer> verlenen om eventuele aanspraak op een WW-uitkering zo veel als mogelijk te ondersteunen. <Werknemer> realiseert zich evenwel dat de consequenties van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst voor haar eventuele rechten op een WW-uitkering voor haar rekening en risico zijn.
Is dat toereikend?
Is niet mijn arbeidsovereenkomst (en zit niet meer bij AAB). Die laatste zin moet als het kan ook worden geschrapt.quote:Op woensdag 10 december 2008 13:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat mij betreft niet. Bieden ze je geen juridische hulp vanuit het bedrijf aan? (jij zat toch bij groen-geel?) Ik mis het initiatief van de werkgever hier. Dat maakt die laatste zin zo vervelend.
Wanneer het initiatief van de werkgever wordt toegevoegd, zou ik hem getekend hebben.(uit ervaring)quote:Op woensdag 10 december 2008 13:32 schreef Rio het volgende:
[..]
Is niet mijn arbeidsovereenkomst (en zit niet meer bij AAB). Die laatste zin moet als het kan ook worden geschrapt.
Ja, er komt een vergoeding en geplande eimddatum zou al eind deze maand zijn...quote:Op woensdag 10 december 2008 13:24 schreef exode het volgende:
Ik ben geen jurist...dus kan wel ja roepen (want denk dat het zo goed is) maar mij lijkt het handig als je er iemand na lijkt kijken die er echt verstand van heeft.
Krijg je een vergoeding? En wat wordt de einddatum? Die moet ook 'kloppen' met de ww eisen. Zit nu niet op werk dus kan het niet nakijken. (heb een masterclass ontwikkeld die volledig over de vaststellingsovereenkomst gaat)
Dit dus....quote:Op woensdag 10 december 2008 12:39 schreef exode het volgende:
Ik weet 100% zeker dat ontslag bij wederzijds goedvinden niet leidt tot weigeren van WW. MITS het allemaal goed in de overeenkomst staat. Dat je als werknemer aan moet vechten etc is sinds 2006 niet meer zo.
idd het laatste. Overigens niet mijn werkgever.quote:Op woensdag 10 december 2008 15:13 schreef klusfoobje het volgende:
Is je werkgever onnozel of juist uitermate geslepen ?
Ik vermoed het laatste...
Bron?quote:Op woensdag 10 december 2008 17:58 schreef N00N het volgende:
En naar mijn weten word er bij de WW ook gekeken naar je ontslagvergoeding.
Deze word gedeeld door je loon en dan uitgerekend op hoeveel maanden je geen recht hebt op WW.
Dus eerst je ontslagvergoeding opmaken. Dus als extra spaarpotje heb je daar niks aan.
Iets meer onderbouwing?quote:Op donderdag 11 december 2008 09:09 schreef klusfoobje het volgende:
Alleen de 1e maand die je meekrijgt moet je opeten. Daarna krijg je gewoon je ww. Met dien verstande dat je je niet de tent hebt laten uitwerken zoals je werkgever nu wil.
Als hij mij zoiets op papier voorzou leggen kreeg hij de internationale vinger.
Waarom moet je die eerste maand opeten? Ik vind het nergens en kan met redelijke zekerheid zeggen dat het niet zo is. Als de opzegtermijn in acht wordt gehouden mag je de ontslagvergoeding gewoon lekker in je zak steken. Stel dat de opzegtermijn een maand tekort is, krijg jij die maand niets, geen ww en geen loon. Dan 'moet' je de ontslagvergoeding wel opeten simpelweg omdat je die maand niets krijgt.quote:Op donderdag 11 december 2008 09:09 schreef klusfoobje het volgende:
Alleen de 1e maand die je meekrijgt moet je opeten. Daarna krijg je gewoon je ww. Met dien verstande dat je je niet de tent hebt laten uitwerken zoals je werkgever nu wil.
Als hij mij zoiets op papier voorzou leggen kreeg hij de internationale vinger.
Bron is dat ik gewerkt heb bij de klantenservice van het UWV. Tenminste wat voor klantenservice door kon gaan.quote:
x2, heb het zelf meegemaakt.quote:Op woensdag 10 december 2008 12:39 schreef exode het volgende:
Ik weet 100% zeker dat ontslag bij wederzijds goedvinden niet leidt tot weigeren van WW. MITS het allemaal goed in de overeenkomst staat. Dat je als werknemer aan moet vechten etc is sinds 2006 niet meer zo.
Onzin, heb het zelf meegemaakt en die ontslagvergoeding hoeft je niet op te geven aan het UVW en je hoeft ook niet de eerste maand op te eten.quote:Op donderdag 11 december 2008 09:43 schreef klusfoobje het volgende:
laten we zeggen dat ik niet altijd ene baan heb gehad... of gehouden... ik heb ook wel eens een ontslagvergoeding gekregen. Die moet je opgeven bij je ww aanvraag.
Mijn eerste ervaring met CWi en UWV (jaar of 4 gelee) waren dermate köht, dat ik met zeer grote tegenzin uitkijk naar mijn nieuwe ervaring over ene paar dagen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 22:00 schreef N00N het volgende:
[..]
Bron is dat ik gewerkt heb bij de klantenservice van het UWV. Tenminste wat voor klantenservice door kon gaan.
Dit is wat wij altijd aan mensen moesten voorlichten.
Net even op de site van UWV gekeken en op ontslagvergoeding gezocht, staat daar toch wat anders.
Maar ja, UWV is daar een ster in, in verkeerd voorlichten.
Ik zou die zorg niet maken, want je hoeft je ontslagvergoeding niet op te maken, punt uit.quote:Op maandag 15 december 2008 09:58 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
Mijn eerste ervaring met CWi en UWV (jaar of 4 gelee) waren dermate köht, dat ik met zeer grote tegenzin uitkijk naar mijn nieuwe ervaring over ene paar dagen.
Ik hoop echt dat ik mijn ontslagvergoeding niet op hoef te souperen, want dat zou alles dubbelzuur maken..
Dit zou eigenlijk die zorg weg moeten nemen....?!
Oke, maar waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 15 december 2008 16:58 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Ik zou die zorg niet maken, want je hoeft je ontslagvergoeding niet op te maken, punt uit.
Verder hangt het er maar net vanaf, welke CWI/UWV coach je krijgt.
er zijn goede en slechte en je moet het systeem een beetje kennen.
zou wel met een reintregratiebureau in zee gaan.
hehehe...leuke bron en fijn dat je 't zo sportief opvat.quote:Op dinsdag 16 december 2008 12:07 schreef Gizlijntje het volgende:
Ontslagvergoeding mag je zelf houden inderdaad, mits er voldaan is aan de opzegtermijn. Als de opzegtermijn onvoldoende is, maar er is wel een ontslagvergoeding, dan wordt de ontslagvergoeding gelijkt gesteld met loon over de opzegtermijn. Mits de ontslagvergoeding hoog genoeg is. De eerste WW-dag gaat dan ook later in, namelijk nadat de opzegtermijn verstreken is. Je moet het dus wel opgeven bij je WW-aanvraag, er wordt ook standaard een kopie van de beschikking van de kantonrechter opgevraagd (mits aanwezig).
Bron: ikzelf (één van die incompetente prutsers als hierboven vermeld)
crap...dat staat er niet echt in...quote:Op dinsdag 16 december 2008 12:24 schreef Gizlijntje het volgende:
HahJa dat maakt uit, het initiatief moet wel van de werkgever komen (bedrijfseconomische omstandigheden zijn het beste). Juist op dit punt is de wet veranderd.
Dus als het initiatief bij de werkgever ligt, en je hebt niet gestolen, de baas op zijn smoel geslagen of een paar weken bezopen op het werk verschenen -ik bedoel, dat zijn wel omstandigheden waarin je er vanuit kan gaan dat je ontslagen gaat worden) dan is er niets aan de hand.
Tip: maak het zo duidelijk mogelijk, maar schrijf ook niet hele verhalen op. In de praktijk zie ik zoveel aanvragen waarvan ik weet dat er achter de schermen vanalles bekonkeld en bekokstoofd is, maar als wg en werknemer hetzelfde vertellen, dan kom ik daar niet achter. Dus: initiatief werkgever.
Dat had ook wel korter gekund.
Wat helpt is, hetgeen je werkgever invult in de ww-papieren die ze zullen ontvangen en binnen 5 dagen dienen terug te sturen... Als ze daar maar invullen dat het op initiatief is van de werkgever, dan is het prima...quote:Op dinsdag 16 december 2008 12:42 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
crap...dat staat er niet echt in...
Helpt een toelichting naderhand ook?...
Hmzz...geen idee of ze die hebben ontvangen.quote:Op dinsdag 16 december 2008 23:16 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat helpt is, hetgeen je werkgever invult in de ww-papieren die ze zullen ontvangen en binnen 5 dagen dienen terug te sturen... Als ze daar maar invullen dat het op initiatief is van de werkgever, dan is het prima...
Ik heb geen ww meer gehad tijdens de nieuwe regels van 75% en daarna zakken en maar korte tijd.quote:Op zaterdag 13 december 2008 01:33 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Onzin, heb het zelf meegemaakt en die ontslagvergoeding hoeft je niet op te geven aan het UVW en je hoeft ook niet de eerste maand op te eten.
1) de eerste 2 maanden WW zijn 75% van je laatste verdiende loon, daarna 70%
2) je krijgt WW aan de hand van je leeftijd, vb 40 jaar oud-18 jaar= 22 maanden ww recht.
Als jij WW hebt aangevraagd, krijgen ze die van zelf. Een normale werkgever zal altijd zijn best doen om ex-werknemers aan een ww-uitkering te helpen. Alleen bij grove misdragingen, of in geval van ontslag op staande voet, zal dit niet het geval zijn...quote:Op woensdag 17 december 2008 10:48 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
Hmzz...geen idee of ze die hebben ontvangen.
Enne...ben bang dat als ik contact opneem met mijn leidinggevende, ik 'm aan z'n kloten door de telefoon sleur, 'm aan de trekhaak bind en een onverharde weg opzoek....
Als er iemand verwijtbaar is...dan is 't mijn werkgever.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:07 schreef djenneke het volgende:
[..]
Als jij WW hebt aangevraagd, krijgen ze die van zelf. Een normale werkgever zal altijd zijn best doen om ex-werknemers aan een ww-uitkering te helpen. Alleen bij grove misdragingen, of in geval van ontslag op staande voet, zal dit niet het geval zijn...
Dat is een beetje te laat, mn contract is al opgezegd, mn huis 100+ km verderop is al gekocht en mn vervanger heeft al getekend...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 15:15 schreef mark211175 het volgende:
Ik zou niet zomaar een contract opzeggen, heb zelf zoiets gelijkmatig meegemaakt
[knip]
Meestal is de werkgever je vriend niet, zij denken maar aan een belang en dat is eigen belang, tis daarom raadzaam om zeer voorzichtig te zijn, want ze proberen je te naaien wanneer je lastig voor hun wordt
Althans dat was mijn ervaring.
Waarom zou hij niet iemand anders mogen aannemen voor jouw werk? Je contract liep toch af?quote:Ik heb vandaag even met mn baas overlegd, en hij vond t geen probleem om te verklaren dat hij mijn contract niet wil verlengen. Het enige wat een probleem zou kunnen zijn is dat het misschien zo is dat hij dan de komende 6 maanden niemand nieuws mag aannemen, zei hij. Weet iemand of dat klopt?
Ja, dat is ook wel weer zo.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 18:26 schreef Tasha het volgende:
[..]
Waarom zou hij niet iemand anders mogen aannemen voor jouw werk? Je contract liep toch af?
Daarna mag jij doen wat je wilt en je baas ook.
En de reden waarom mn contract verlengd wordt doet niet terzake??quote:Op vrijdag 27 maart 2009 18:47 schreef Tasha het volgende:
Yep! Omdat je contract niet wordt verlengd, krijg je gewoon een WW uitkering.
Niet echt, tenzij het een reden was die ook tot een ontslag op staande voet had kunnen leiden.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 19:28 schreef Darkhelmet76 het volgende:
[..]
En de reden waarom mn contract verlengd wordt doet niet terzake??
Ok, dat klinkt al positief voor me...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 23:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Niet echt, tenzij het een reden was die ook tot een ontslag op staande voet had kunnen leiden.
Trouwens, je baas noch jij hoeft die reden echt op te geven als het contract sowieso afliep (overigens, het is WEL belangrijk dat het contract ook echt kon aflopen, en dat er niet en passant een vast dienstverband was ontstaan, DAT wordt dus wel gecontroleerd).
In de huidige conjunctuur is het niet waarschijnlijk dat er veel vragen worden gesteld bij een aflopend contract.
Ik vraag me af of het Juridisch Loket wel heeft doorgevraagd, want wat ik in jouw verhaal niet goed zie is wat die ontslagvergoeding ongeveer moet inhouden. Gaat het hier om doorbetaling van de opzegtermijn of gaat het hier echt over een bedrag daarbovenop ook nog? Als het alleen gaat over doorbetaling van die opzegtermijn dan is het sowieso allemaal lood om oud ijzer.quote:Op donderdag 12 november 2009 14:57 schreef Fargo het volgende:
Oké, dit topic ga ik even misbruiken.
Mijn werkgever en ik hebben de intentie om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan. We hebben een regeling getroffen wat betreft ontslagvergoeding en die voorwaarden zijn opgenomen in een beëindigingsovereenkomst. Aan het einde van het gesprek maakte mijn werkgever duidelijk dat hij maandag een antwoord van me wil hebben. Mocht hij dat niet hebben, of ik zou het voorstel afwijzen, dan gaat de werkgever alsnog ontslag voor me aanvragen, maar dan op grond van economische redenen. Mocht dat het geval zijn, dan krijg ik géén ontslagvergoeding werd mij medegedeeld.
Nu heb ik zojuist het Juridisch Loket gebeld met de vraag of dat laatste waar is. Zij konden mij vertellen dat als mijn baas het ontslag aanvraagt via het UWV en ze kunnen aantonen dat het ontslag vanwege economische redenen gegrond is, ik inderdaad geen recht heb op ontslagvergoeding. Alleen als de ontslagaanvraag via de kantonrechter zou lopen, maak ik kans op een ontslagvergoeding. Maar dat hing dus allemaal af of mijn baas ontslag voor me zou aanvragen via het UWV of de kantonrechter.
Mijn vraag in deze: gelet op bovenstaande, wanneer volgt een ontslagaanvraag via de kantonrechter en waarom zou mijn baas in hemelsnaam via die weg ontslag voor me aanvragen als ze waarschijnlijk al hun gelijk kunnen halen bij het UWV?
Concluderend zou het dus zo zijn dat ik dit weekend beter kan beslissen om bovenstaande, eerder genoemde regeling te accepteren om zo geen risico te lopen mijn ontslagvergoeding mis te lopen?
Ik krijg gewoon doorbetaald tot de datum dat ik uit dienst treed. Ik werk dan ook nog gewoon gedurende de opzegtermijn, minus mijn nog openstaande vakantiedagen.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het Juridisch Loket wel heeft doorgevraagd, want wat ik in jouw verhaal niet goed zie is wat die ontslagvergoeding ongeveer moet inhouden. Gaat het hier om doorbetaling van de opzegtermijn of gaat het hier echt over een bedrag daarbovenop ook nog? Als het alleen gaat over doorbetaling van die opzegtermijn dan is het sowieso allemaal lood om oud ijzer.
De reden waarom een werkgever liever naar een rechter gaat is omdat de uitkomst wat zekerder is; het dienstverband wordt dan zeker ontbonden. Het extra geld van de vergoeding nemen ze daarvoor wel voor lief.
Op basis van wat je hebt verteld kan ik alleen zeggen dat het in de meeste gevallen verstandig is om in te stemmen met een overeenkomst die je recht geeft op een vergoeding. Maar zoals ik al zei, in het algemeen, want je schrijft zo weinig dat ik niet weet of je wel een redelijke vergoeding krijgt.
Ok, waar je bij die opzegtermijn op moet letten is dat hij ook echt doorloopt tot de datum waarop een eventuele WW-uitkering in zou gaan. Er worden nogal veel fouten gemaakt op dat punt waardoor mensen plotseling een maand lang geen inkomen hebben.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:33 schreef Fargo het volgende:
[..]
Ik krijg gewoon doorbetaald tot de datum dat ik uit dienst treed. Ik werk dan ook nog gewoon gedurende de opzegtermijn, minus mijn nog openstaande vakantiedagen.
Waar ik nu aan twijfel is het feit hoeveel kans ik maak als ik het ontslag aanvecht en een kantonrechter moet beslissen of mijn ontslag gegrond is. Maar ik heb het idee dat mijn baas haarfijn kan aantonen dat het in economisch zwaar weer terecht is gekomen.
Uiteraard begrijp ik dat ik in moet stemmen met een regeling waar voor mij een financieel extraatje aanhangt. Maar ga ik niet akkoord met deze regeling en mijn baas moet me alsnog ontslaan, maar de kantonrechter acht dit ongegrond, dan geldt de vuistregel dat ik 0,5 maandsalaris per gewerkt jaar (bij het bedrijf) meekrijg. En dan hebben we het over meer dan drie maandsalarissen en da's meer dan er nu voor me in zit.
Fraai stukje copy-paste-werk. Een link naar http://www.juridischloket(...)-werkgever-u-ontslag was wellicht effectiever geweest dan deze lap tekst (waarbij de oorspronkelijke layout is weggevallen).quote:Op vrijdag 13 november 2009 17:09 schreef Medewerker-2 het volgende:
In plaats van een ontslagvergunning te vragen aan het UWV of naar de kantonrechter te stappen kan uw werkgever u ook voorstellen akkoord te gaan met uw ontslag. Vaak krijgt u in ruil voor uw meewerking aan zo’n ontslag met wederzijds goedvinden een aantal maanden salaris of andere compensatie geboden. Uw werkgever vraagt u dan om uw handtekening te zetten onder een "beëindigingsovereenkomst".
U kunt beter niet tekenen als u het niet eens bent met de inhoud of als u dingen niet begrijpt. Heeft u eenmaal getekend, dan bent u akkoord met het ontslag op de voorwaarden die in de beëindigingsovereenkomst staan. Deze zijn misschien minder gunstig dan bij ontbinding van uw arbeidsovereenkomst door de kantonrechter. Ook kunnen er vervelende consequenties zijn voor uw WW-uitkering. Weet u niet goed of u moet tekenen, dan kunt u het beste juridisch advies vragen of contact opnemen met het Juridisch Loket.
Wat is een 'beëindigingsovereenkomst' en waar moet u op letten?
Een beëindigingsovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst waarin uw werkgever en u afspreken een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst tussen u beiden. Ook staat erin op welke voorwaarden dat gebeurt, bijvoorbeeld welke opzegtermijn er geldt en hoeveel maanden salaris u meekrijgt.
Ook bij ontslag met wederzijds goedvinden heeft u recht op een WW-uitkering van het UWV als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
Uw werkgever heeft het initiatief genomen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
U bent niet ontslagen om een dringende reden, zoals bij ontslag op staande voet.
De voor u geldende opzegtermijn wordt in acht genomen (deze staat in uw arbeidsovereenkomst of cao).
Daarnaast moet u voldoen aan de overige voorwaarden voor een WW-uitkering.
Bij ontslag met wederzijds goedvinden moet de opzegtermijn die geldt voor de werkgever worden aangehouden. Deze is vaak langer dan die voor u als werknemer. Dit zijn de wettelijke opzegtermijnen:
Korter dan 5 jaar in dienst: 1 maand
5 tot 10 jaar in dienst: 2 maanden
10 tot 15 jaar in dienst: 3 maanden
15 jaar of langer in dienst: 4 maanden
Let op: in uw arbeidsovereenkomst of in de geldende cao kan een andere opzegtermijn voor de werkgever zijn afgesproken. Kijk dat altijd na.
Als u ermee instemt dat uw arbeidsovereenkomst wordt beëindigd vóórdat de voor u geldende opzegtermijn is afgelopen, kunt u gekort worden op uw WW-uitkering. Het UWV kan bijvoorbeeld beslissen dat u geen WW krijgt over de periode waarin uw werkgever u had moeten doorbetalen omdat deze nog in uw opzegtermijn viel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |