En waar moet je dan inhoudelijk op reageren?quote:Op zondag 7 december 2008 12:54 schreef Triggershot het volgende:
tvps weg, bookmarken en inhoudelijk reageren.
Reacties op moderator verzoeken doen we in WFL-FBquote:Op zondag 7 december 2008 13:00 schreef kless het volgende:
[..]
En waar moet je dan inhoudelijk op reageren?
Dat ik de mening deel of de mening niet deel?
ghost in a shell? ik denk dat de shell ook de ghost is.
En papierversnippereaar draagt ook een sterk punt dan dat zonder definieren hopeloos is.
Ik zou eerder een "opgelost slotje" verwachten
God hebbe zijn zielquote:Op zondag 7 december 2008 13:31 schreef Iblis het volgende:
De in het artikel genoemde H.M. is deze week overleden. Henry Gustav Molaison was zijn volledige naam.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
Bizar.. is dat echt?quote:Op zondag 7 december 2008 13:47 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
leuk artikeltje
http://www.kaboem.nl/boys(...)_man_zonder_hersenen
zelfs met een minimale herseninhoud kunnen mensen normaal functioneren
foto's liegen niet he?quote:Op zondag 7 december 2008 16:03 schreef Ticker het volgende:
[..]
Bizar.. is dat echt?
Zo ja.... conclusie van het topic is bereikt!
Dit verschijnsel kwam vandaag aan bod in De Wereld Draait Door. Een man vond dat zijn linkerbeen geen deel uitmaakt van zijn lichaam. Dat is precies een van de verschijnselen die in het artikel van dit topic beschreven worden.quote:Op zondag 7 december 2008 12:41 schreef Arcee het volgende:
Dit gedeelte van de hersenen vertelt het lichaam onder andere waar het lichaam eindigt en waar de buitenwereld begint. Zen Boeddhisten bijvoorbeeld kunnen een staat bereiken waarin ze het gevoel hebben dat ze 1 zijn met alles wat is. Het blijkt dat op het moment dat zij zo'n staat bereiken er bijna geen activiteit meer is in de voorste hersendelen. Er kan dus niet meer doorgegeven worden waar het lichaam eindigt en de buitenwereld begint en dus voelt het alsof het lichaam de hele buitenwereld is, net zo echt als dat het normaal begrensd wordt door het lichaam.
Dit vind ik een slechte vergelijking. Dat van meerdere stenen een huis te bouwen is, prima. Maar een hoeveelheid stenen wordt niet opeens zelfbewust, gaat niet opeens leven en gaat zich niet opeens van alles afvragen. Dat wordt hier 'opgelost' door dmv gebruik van het werkwoord 'to emerge'. Maar dat is nu juist een werkwoord waarmee je niets kunt. Het beschrijft helemaal niet wat er exact gebeurt; het beschrijft enkel dat er een zekere overgang is waarbij opeens, na verloop van tijd, iets ontstaan is dat dus nog steeds niet verklaard is.quote:Simply because no individual nerve cell or electrochemical reaction possesses the property of consciousness, it does not follow that a great number of them, suitably arranged, cannot possess this property. In much the same way, just because no single brick possesses the property of being a house, it does not follow that no arrangement of many bricks cannot possess this property either.
Maar ook eiwitten hebben voor zover ik weet geen gedachten of gevoelens. Ook hier is het nog niet mee opgelost dus. Hoe kan een stoffelijk geheel van materialen welke logisch te ontleden zijn, opeens ontaarden in zoiets onlogisch als een zelfbewust wezen?quote:Emergent phenomena are those which spontaneously arise from the interaction of simpler components, producing new levels of complexity with new properties that do not exist in any of the components taken individually. For example, the properties of a protein emerge from the interaction of the amino acids that comprise it.
Ik heb het artikel nog steeds niet gelezen, maar ik wil hier toch even op reageren. Je hebt het over een logisch te ontleden stoffelijk geheel van materialen, en een onlogisch zelfbewust wezen. Ik begrijp niet helemaal wat je onlogisch vindt aan de laatste. Ik zie in ieder geval niets onlogisch aan zelfbewustzijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:35 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dit vind ik een slechte vergelijking. Dat van meerdere stenen een huis te bouwen is, prima. Maar een hoeveelheid stenen wordt niet opeens zelfbewust, gaat niet opeens leven en gaat zich niet opeens van alles afvragen. Dat wordt hier 'opgelost' door dmv gebruik van het werkwoord 'to emerge'. Maar dat is nu juist een werkwoord waarmee je niets kunt. Het beschrijft helemaal niet wat er exact gebeurt; het beschrijft enkel dat er een zekere overgang is waarbij opeens, na verloop van tijd, iets ontstaan is dat dus nog steeds niet verklaard is.
[..]
Maar ook eiwitten hebben voor zover ik weet geen gedachten of gevoelens. Ook hier is het nog niet mee opgelost dus. Hoe kan een stoffelijk geheel van materialen welke logisch te ontleden zijn, opeens ontaarden in zoiets onlogisch als een zelfbewust wezen?
[...]
Het lijkt me niet handig om te stellen dat dit te maken heeft met religie en atheïsme. Het is niet zo dat als het monisme juist is, dat atheïsme dan het logische gevolg is. Net zo min gaan de atheisten geloven indien er substantiedualisme juist zou zijn.quote:Op zondag 7 december 2008 12:41 schreef Arcee het volgende:
A Ghost in the Machine - The existence of the soul
Als je geïnteresseerd bent in de werking van onze hersenen, religie vs. atheïsme, etc. dan is dit artikel een must read.
Niet relevant,Ik probeer te overleggen hoe het zou zijn om in een machine tot leven te komen. niet wat voor machine dat moet zijn.quote:Op maandag 26 oktober 2009 20:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Google eens op AI en neurale netwerken.
Misschien hoeft dat ook niet.quote:Op maandag 26 oktober 2009 20:13 schreef Dennis_enzo het volgende:
Ja erg tof, maar we hebben nog lang niet de benodigde computerkracht om zoiets als een menselijk brein te kunnen simuleren. En de menselijke zenuwenkanalen nabootsen is ook nog ver weg.
Heel bizar verhaal idd. Toch denk ik dat de hersenen de ziel maken door middel van chemische reacties die daar in plaats vinden (net zo dat drugs je tijdelijk van 'gedachten' veranderen). Bij deze man hebben de hersenen zich gewoon her gerangschikt zodat hij kon functioneren en nee hij was geen academicus, maar dat beetje hersenen is voldoende voor 'dom' werk.quote:Op maandag 8 december 2008 21:37 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
[..]
foto's liegen niet he?
Maar goed je kan ook het tegendeel beweren want het was niet voor niets een ambtenaar waar dat artikel over gaatHet ultieme bewijs dat je als ambtenaar geen hersens hoeft te hebben
Hier trouwens een link naar het originele artikel http://www.newscientist.c(...)-shocks-doctors.html
Eens even kijken....quote:
Gaaf manquote:Op woensdag 4 november 2009 16:48 schreef xienix84 het volgende:
Heel interessant onderwerp. Ongeveer een maand geleden heb ik, met een aantal anderen, hierover een wetenschapscafe verhaal......
Ok. Je benaderd het dus wetenschappelijk duidelijk. Als je naar bepaalde zaken kijkt die je als nuchter mens niet kan verklaren en chemisch ook niet is er wel ruimte voor een andere visie ?quote:Op woensdag 4 november 2009 19:50 schreef xienix84 het volgende:En er is steeds meer bewijs dat bepaalde spirituele ervaringen etc. kunnen worden verklaard door verschillen in breinchemie/activiteit.
Bijna afgelopen, maar is vast terug te vinden op Uitzendinggemist.quote:20.50-21.30 uur DE BOVENKAMER
Jan Jaap van der Wal ontvangt onze
belangrijkste wetenschappers en vraagt
net zo lang door totdat hij ze snapt.
In een half uur alles wat je moet weten
over grote onderwerpen.Aflevering 1.
Te gast is hoogleraar en filosoof Bas
Haring.Hij praat ons bij over het
onderwerp denken.Besta je,omdat je
denkt? Wat is denken eigenlijk?
Je hebt je hersenen nodig,maar je
hersenen kunnen ook niet zonder jou.
Gebruik jij je hersenen of gebruiken je
hersenen jou?
Ik ben hier niet van overtuigd. Lichaam en geest kunnen elkaar beinvloeden. Door je boos te maken, wordt er bijvoorbeeld adrenaline vrijgemaakt. Aan de andere kant kun je genetisch zo in elkaar zitten dat je lichaam makkelijker adrenaline aanmaakt dan een ander persoon.quote:Op woensdag 4 november 2009 19:50 schreef xienix84 het volgende:
Ik denk inderdaad dat wij slechts "onze hersenen" zijn. Alles is te reduceren tot verschillende connecties/chemische patronen in de hersenen. De manier waarop ons brein werkt bepaald onze persoonlijkheid. Een verschil in bepaalde chemische patronen (individuele verschillen, of dmv pharmacologie) uit zich in een verschil in persoonlijkheid.
Misschien een beetje flauw om met enkel een linkje te reageren, maar toch: je kent hem waarschijnlijk wel, Ockhams scheermes. Natuurlijk kun je niets uitsluiten, maar waarom het bestaan van een ziel aannemen als daar geen goede reden voor is?quote:Op zondag 23 mei 2010 04:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik ben hier niet van overtuigd. Lichaam en geest kunnen elkaar beinvloeden. Door je boos te maken, wordt er bijvoorbeeld adrenaline vrijgemaakt. Aan de andere kant kun je genetisch zo in elkaar zitten dat je lichaam makkelijker adrenaline aanmaakt dan een ander persoon.
Wanneer je puur naar de wetenschap kijkt, dan zijn mensen nogal geneigd om te zeggen dat het begint bij de materie. Dat is begrijpelijk, omdat we geen tastbaar bewijs hebben van de geest. Maar kun je tastbaar bewijs hebben van iets dat niet tastbaar is.
Mensen zijn nogal snel geneigd om materie als leidend te zien omdat ze bij het andere zich niets kunnen voorstellen. Maar kijk eens naar anti-materie of donkere materie of donkere energie. Allemaal behoorlijk exotische dingen die in ons universum bestaan. Ik sluit daarom ook niet uit dat er iets niet tastbaars kan zijn dat ook onderdeel is van onze wereld. Dit niet tastbare zou bewustzijn kunnen heten en bewustzijn bestaat dan in verschillende concentraties, net zoals dat met materie zo is.
Wanneer bij een bepaald gedrag bepaalde chemische processen te zien zijn, wil dat niet zeggen dat deze processen leidend zijn. Bij Bijna dood ervaringen schijnt DMT een grote rol te spelen en sommigen mensen zeggen dan dat de ervaring gecreerd wordt door DMT. Maar de stof DMT kan natuurlijk ook voor een soort van opening in het bewustzijn zorgen. In deze visie wordt bewustzijn gecontroleerd, in bedwang gehouden door chemie, maar wordt bewustzijn niet opgewekt door chemie.
Er is wel zeker een goede reden, de ziel is de hoeksteen van de maatschappij.quote:Op zondag 23 mei 2010 11:04 schreef Toet het volgende:
[..]
Misschien een beetje flauw om met enkel een linkje te reageren, maar toch: je kent hem waarschijnlijk wel, Ockhams scheermes. Natuurlijk kun je niets uitsluiten, maar waarom het bestaan van een ziel aannemen als daar geen goede reden voor is?
Dat is geen reden om iets aan te nemen, dat is wensdenken.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:05 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Er is wel zeker een goede reden, de ziel is de hoeksteen van de maatschappij.
Vanuit mijn visie is het een feit, dus genoeg om het aan te nemen als een goede reden maar misschien vanuit jou visie lijkt het op wensdenken.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen reden om iets aan te nemen, dat is wensdenken.
Een feit is iets dat bewezen is, jouw visie is geen feit maar een geloof en/of theorie.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:28 schreef sinzzer het volgende:
[..]
Vanuit mijn visie is het een feit, dus genoeg om het aan te nemen als een goede reden maar misschien vanuit jou visie lijkt het op wensdenken.
De mens is de hoeksteen van een maatschappij, de ziel is in mijn ogen wie de mens werkelijk is.
Kijk als ik zeg dat het vanuit mijn visie een feit is, dan komt dat alleen door een gebeurtenis of situatie uit mijn realiteit of werkelijkheid.quote:Op zondag 23 mei 2010 23:08 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Een feit is iets dat bewezen is, jouw visie is geen feit maar een geloof en/of theorie.
Nou bij het begrip ziel kan ik mij weinig voorstellen. Daar ging mijn post ook eigenlijk niet over. Ik heb het meer over iets niet tastbaars in de zin van informatie. Informatie is niet tastbaar, maar toch is het er en samen met materie zijn het de bouwstenen van onze wereld.quote:Op zondag 23 mei 2010 11:04 schreef Toet het volgende:
[..]
Misschien een beetje flauw om met enkel een linkje te reageren, maar toch: je kent hem waarschijnlijk wel, Ockhams scheermes. Natuurlijk kun je niets uitsluiten, maar waarom het bestaan van een ziel aannemen als daar geen goede reden voor is?
Hier zat ik vandaag nog over na te denken. Door de wetenschap hebben wij een enorme controle over de wereld om ons heen en ik zie deze controle alleen maar toenemen. Sneller dan het licht reizen zal op een dag vast wel een realiteit zijn.quote:Op zondag 23 mei 2010 15:05 schreef sinzzer het volgende:
....
Bijv P.O.S.T waar veel veteranen wereldwijd en in alle eeuwen last van hebben.
Het enige wat de wetenschap er tegen kan doen is medicijnen geven, of veteranen met soortgenoten laten praten of gewoon negeren.
Er zijn veteranen die nog op een 80 ste nog precies weten hoe een bepaalde dag in hun leven is gegaan, het moment dat ze eraan denken schieten de tranen in hun ogen.
De wetenschap heeft daar geen antwoord op.
Post kan voorkomen bij elk mens die ooit een onmenselijke situatie heeft gezien of meegemaakt.
De genezing vereist om naar de ziel van de mens te kijken, wat de wetenschap natuurlijk ontkent waardoor de mensen niet correct geholpen kunnen worden.
Dus word het maar afgekocht met een klein bedrag,medicijnen en praten met soortgenoten en psychiaters.
...
De wetenschap kan wel kennis doorgeven maar uiteindelijk moet elke individu het zelf doen.quote:Op maandag 24 mei 2010 01:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Maar als het aankomt op de wereld van de geest, dan kan de wetenschap helemaal nog niet zoveel. Zou er ooit een moment komen waarop de wetenschap een kapotte geest kan repareren?
quote:Als we de metafysische manier pakken zou je kunnen stellen dat alles wat je ziet, ruikt en hoort een interpreatie van je hersenen is. Feitelijk gesproken (en dit is mijn officiele standpunt) is het zo dat onze individuele persoonlijkheden gevormt worden door drie factoren:
- Genetische aanleg: Onze genen die we meekrijgen van geboorte zijn een soort 'pre-settings', ze bepalen ons uiterlijk maar ook gedragskenmerken. Hoe snel worden we kwaad? Hoe snel vestigen we meningen? en ze interreageren met erlkaar. Sommige instellingen kunnen anderen versterken of verzwakken.
- Afgelegde weg: Naast genetische aanleg is de afgelegde weg veranderdwoordelijk voor onze denkwijze op een bepaald moment. Waar zijn we opgegroeit? Hoe was onze omgeving? Wat hebben we meegemaakt? Deze ervaringen beinvloeden de initiele instellingen die we hebben meegekregen van de genetische aanleg.
- Huidige situatie Onze huidige situatie, de situatie waarin we een besliissing maken is een ongeloofelijke mengelmoes van alle drie de factoren. jij, andere mensen en dieren zijn ervan afhankelijk. Hoe voelen we ons? Hoe voelen andere zich? Hoe is het weer? iedere huidige situatie is het voorlopige eindresultaat van een ongeloofelijk web van afgelegde wegen die op zich weer bepaald zijn op het moment dat ze niet verleden waren maar huidige situaties en uiteindelijk zijn allemaal die wegen afhankelijk van de genetische aanleg (of de geologische als het een steen, water of aarde is bijvoorbeeld).
Uiteindelijk komt het erop neer dat onze hersenen niet toereikend geneog zijn om al die factoren bij te houden. Veel ervan zijn verborgen voor ons en een groot deel is gewoon onmogelijk om non-stop actief ind e gaten te houden. het enorme gat aan informatie vormt uiteindelijk de illusie van een geest of persoonlijkheid. In weze zijn we allemaal zoals amchines en ik kan je verzekeren dat geen enkel voorbeeld ontkomt aan die drie factoren. maar het feit blijft dat jij, als mens zijnde nooit kunt ontstijgen aan de illusie van bewustzijn, zelfs niet als je weet dat je gedachten een illusie zijn om het ontoereikende vermogen van de menselijke hersenen te compenseren.
Ergo; echt belangrijk is je vraag daarin niet, want zelfs met het antwoord maakt het geen verschil, je blijft hoe dan ook een mens en dus ontoereikend om ook ooit maar wat aan de waarheid te hebben. Alleen god mag stoicijns zijn en zelfs daar twijfel ik aan.
Ik denk dat de ziel en het bewustzijn twee verschillende woorden zijn voor dezelfde illusionaire ervaring van zelfbeschikking.quote:Op maandag 24 mei 2010 16:49 schreef Nee het volgende:
De ziel en het bewustzijn zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Volgens de meest geaccepteerde definitie moet de ziel beschikking hebben over een geheugen en persoonlijkheid, de ziel is daarom niets anders dan het ego. Je ego is opgebouwd uit ervaringen en genetische aanleg, het is dan vrij logisch om te veronderstellen dat de ziel sterfelijk is, aangezien conditionering e.d. plaats vindt binnen de hersenen.
Het bewustzijn is in mijn ogen niets anders dan een toestand van 'zijn'. Een observator van je identiteit/ego, emoties en waarneming. Nu is het vrij lastig om het bestaan van bewustzijn aan te tonen, omdat ten eerste bewustzijn een brede definitie heeft en tweede een metafysisch concept is wat hoogstwaarschijnlijk nooit 100 procent bewezen kan worden. Dat maakt het weer verleidelijk om aan te nemen dat het bewustzijn los staat van de materialistische wereld en in tegenstelling tot de ziel onsterfelijk is. De vraag is echter hoe en waar de interactie plaats vinden tussen het bewustzijn en het lichaam, en waarom?
De enigste manier om bewustzijn te 'bestuderen' is dmv introspectie.
"Informatie", kun je dat woord definiëren? Informatie is niet tastbaar omdat het een abstract menselijk construct is; als je het ontleedt kom je steeds weer uit op materie. De werking van de hersenen illustreert dit perfect. Als er iets bol staat van informatie zijn het onze hersenen wel, maar dit is allemaal te herleiden tot elektrische en chemische processen van oorzaak en gevolg. Onze hersenen zijn zo complex geworden dat we in staat zijn tot het maken van allerlei generalisaties, waar we dan vervolgens abstracte begrippen aan hangen (het begrip "informatie" is er zelf ook een van); zij vormen echter slechts een strategie om de wereld interpreteerbaar en dus leefbaar te maken, dus wat mij betreft zijn het zeker geen bouwstenen van onze wereld te noemen.quote:Op maandag 24 mei 2010 01:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nou bij het begrip ziel kan ik mij weinig voorstellen. Daar ging mijn post ook eigenlijk niet over. Ik heb het meer over iets niet tastbaars in de zin van informatie. Informatie is niet tastbaar, maar toch is het er en samen met materie zijn het de bouwstenen van onze wereld.
Tja, je kunt onze genen zien als een opslagplaats voor informatie in de vorm van combinaties van vier verschillende soorten stoffen, of je kunt zeggen dat onze genen combinaties bevatten van vier verschillende stoffen die in de juiste combinatie iets voor elkaar kunnen krijgen en dat noemen wij dan informatie.quote:Op maandag 24 mei 2010 19:18 schreef Toet het volgende:
[..]
"Informatie", kun je dat woord definiëren? Informatie is niet tastbaar omdat het een abstract menselijk construct is; als je het ontleedt kom je steeds weer uit op materie. De werking van de hersenen illustreert dit perfect. Als er iets bol staat van informatie zijn het onze hersenen wel, maar dit is allemaal te herleiden tot elektrische en chemische processen van oorzaak en gevolg. Onze hersenen zijn zo complex geworden dat we in staat zijn tot het maken van allerlei generalisaties, waar we dan vervolgens abstracte begrippen aan hangen (het begrip "informatie" is er zelf ook een van); zij vormen echter slechts een strategie om de wereld interpreteerbaar en dus leefbaar te maken, dus wat mij betreft zijn het zeker geen bouwstenen van onze wereld te noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |