abonnement Unibet Coolblue
pi_65626868
Jawel toch? Welke hebben 't dan nog afgewezen? Bij mijn weten was de AOB de enige grote bond die het advies niet met een positief advies heeft voorgelegd aan haar leden.

En ja, de leden hebben inderdaad met 74% voor gestemd, hetgeen mij tot de conclusie bracht dat de leraren inderdaad steeds dommer worden.
pi_65626966
Oh je bedoelt de ABVAKABO?
pi_65627072
Ik dacht dat er nog iets van twee andere grote vakbonden waren die het afgewezen hadden hoor... Ik dacht dat de CNV hem ook afgewezen had...

edit: ik lees nu dat de CNV met 90% voor heeft gestemd, dus dan had ik dat in ieder geval mis. Op hun site staat ook dat de CAO definitief is, maar ik heb dat eigenlijk nog nergens echt gehoord. Ik wacht het even af, volgens de nieuwe CAO had ik per 1 januari een trede omhoog gemoeten, dus dan zie ik die ook vast wel terug op mijn volgende loonstrook...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65627297
Neenee, CNVO en CMHF (wie dat dan ook mogen zijn ) gingen in december akkoord en hebben het met een positief advies voorgelegd aan de leden. De CAO zou er daarom sowieso komen, als AOB en ABVAKABO niet zouden tekenen zouden zij gewoon geen partij meer zijn in de uitwerking van het akkoord. Nu heeft de AOB alsnog getekend, en van ABVAKABO weet ik het niet. Ik neem aan van niet, als de leden in meerderheid tegen waren. Maar wat die dan verder gaan doen, actievoeren of niet, is mij onbekend.

Maar die CAO is er, voor zover ik weet. Per wanneer dat in de loonstrookjes verwerkt wordt weet ik niet, maar ik zie het grote geld vanzelf wel een keer verschijnen
pi_65627435
Ach, gezien de verhuizing die er hier aankomt is al het geld mooi meegenomen. ik zit net in de CAO te bladeren, en voor mij maakt de verkorting van de salarislijn nog niets uit, dus daar moet ik het niet vandaan halen... Voor de rest wacht ik het ook wel af...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65651916
Hyves.. ik heb een speciale hyves aangemaakt voor mijn leerlingen. Foto's zijn alleen klassenfoto's en verder niks van mij privé. Leerlingen vinden het erg stoer dat hun docent hyves heeft Ik zit er bijna nooit op, dus eigenlijk slaat het nergens op dat ik het heb. Maar ja, kan nu ook geen kwaad volgens mij.
Trouwens, heb de afgelopen veel lieve en leuke krabbels gehad van leerlingen, daar word ik wel weer vrolijk van

Vandaag ga ik weer sinds eind december lesgeven. Vandaag maar één uurtje om weer te proberen. Ik heb er onwijs veel zin in, maar ben ook wel zenuwachtig. Bang dat ik veel pijn ga hebben en het niet vol kan houden. Maar ik wil zo graag!! Komt vast goed.....
I ♥ PB
pi_65653745
Ik ben wel eens 'fanhyves' van bepaalde leraren tegengekomen, aangemaakt door leerlingen
pi_65654443
Ik wil geen leerlingen op mijn hyves/msn hebben om (gedeeltelijk) dezelfde reden als ShadyLane. Zodra ik de school uitloop laat ik het werk achter mij, dat betekend dus ook geen contact met leerlingen of ouders in mijn privé-tijd. Ik ben drie dagen in de week op school en als men mij wil spreken, kan dat op die drie dagen

In het begin van mijn onderwijscarrière heb ik nog wel contact gehad met leerlingen via msn, dat vond ik toen wel leuk en zorgde voor een gezellige sfeer in de klas. Totdat je de leerling waar je mee gesproken hebt er een keer uitstuurt en die persoon verwacht dat hij/zij op basis van de msn-gesprekken recht heeft op een voorkeursbehandeling. Toen was het dus meteen over. Niet alle leerlingen zullen dit doen, maar ik ga het mijzelf niet moeilijker maken door het risico te lopen. Nu zorg ik er voor dat het net zo gezellig wordt in de klas zonder msn-gesprekken

Misschien dat het er ook mee te maken heeft dat ik op mijn vorige school heb meegemaakt hoe ver het kan gaan wanneer je als docent "ongepast" contact hebt met een leerling (in dit geval mailcontact) en ben ik daardoor extra op mijn hoede.

Neemt niet weg dat het wel leuk is om te horen dat er dingen bestaan als fan-hyves voor docenten en je door krabbels leuke contacten kunt hebben, dat zijn dan weer de leuke kanten. Ik ben er gewoon niet het type voor en ook veel te veel op mijn hoede om zoiets te kunnen doen.
pi_65661645
Ik zou inderdaad nog wel eens willen overwegen om een vakhyves aan te maken, maar daar zou het voor mij ook ophouden hoor...

op mijn vorige school had iemand een fanhyves, was ook wel grappig, hij plaatste er zelf filmpjes op van wat hij deed met die klassen(muziek maken en dergelijke). hij was ook een hele bevlogen docent.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 2 februari 2009 @ 17:59:22 #160
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_65663904
quote:
Op maandag 2 februari 2009 13:16 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik ben wel eens 'fanhyves' van bepaalde leraren tegengekomen, aangemaakt door leerlingen
Ik heb er één

Maar ik geloof wel dat die vooral bestaat uit frustratie over de huidige docent die ze hebben. Dus minder kudo's voor mij.

Als ik weer les ga geven ga ik wel een website of iets dergelijks maken. (Niet dat ik weet hoe je een website moet maken, maar dat is vast niet moeilijk.) Met lesprogramma's, huiswerk, forumpje waar je vragen kan stellen aan mij of aan elkaar, cijfers, enz... Volgens mij kost dat niet zoveel moeite en levert het heel veel op. Bv nooit meer gezeik "Ik wist niet dat we huiswerk hadden" enz.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 2 februari 2009 @ 18:30:23 #161
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_65664849
quote:
Op maandag 2 februari 2009 13:37 schreef Locusta het volgende:
Zodra ik de school uitloop laat ik het werk achter mij
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?

Wat MSN en hyves betreft: ik heb een tijdlang een apart msn-adres gehad voor leerlingen. En ja, dat was best gezellig. Zorgde inderdaad voor een wat betere sfeer in de klas, omdat je beter weet wat er speelt en zo. Leerlingen maakten er geen misbruik van en ze spraken me net zo aan als op school. Dus dat leverde geen problemen op. Maar sinds dit schooljaar heb ik er niet meer zo'n behoefte aan en ben er mee gestopt. Geen idee waar het door komt, maar ik had er gewoon geen zin meer in. Ik word oud, geloof ik

Hyves heb ik wel wat leerlingen op, maar ik heb dan ook geen wereldschokkende foto's of berichten er op staan. Daar let ik wel op. Leerlingen gaan er ook op een fatsoenlijke manier mee om. Ik heb op de een of andere manier wel een soort van uitstraling dat ik geen imbeciele krabbeltjes krijg als:

"heyzzzz meneertjuhhhhh,
kUnnnn jy muh ff het punt geven van die laatstuh SO jwz?
zou errug chilluh zyn! aait!

boks ouwe!


Daar gaan mijn haren dus recht van overeind staan. Maar dat blijft me dus bespaard en de leerlingen weten ook dat ik dat niet echt op prijs stel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-02-2009 18:38:36 ]
.
pi_65665082
Goed, ik hoor nu steeds meer gemor om de "functiemix" op scholen.. nu is dit mij totaal ontgaan, maar wat ik er zo kort van begrijp is dat scholen straks verplicht zijn om iedereen die in de bovenbouw lesgeeft een LD-functie te geven, daardoor alleen nog maar 2e-graders in de onderbouw willen hebben (omdat LD-ers daar te duur zijn), en bovenbouwdocenten cq. LD-'ers dus (A) Met teveel zijn straks en geloosd moeten worden en (B) Alleen nog maar in de bovenbouw les zullen gaan geven.

Zie ik dit goed of maak ik een denkfout, en wat vinden jullie er van? Leeft het bij jullie op school?
  maandag 2 februari 2009 @ 18:40:26 #163
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_65665211
Ik zit op een VMBO-locatie, dus daar leeft het niet zo. We zijn daar allemaal tweedegraders.
.
pi_65665549
Ik heb inderdaad al een schoolleider horen zeggen dat hij nu "natuurlijk geen eerstegraders meer gaat aannemen".

Maar op zich valt het wel mee qua "te duur", want tegelijk met de invoering van deze maatregel wordt ook de automatische periodiek afgeschaft. Je gaat niet meer automatisch elk jaar een trapje omhoog, alleen nog "bij goed functioneren". Een eerstegrader die je eeuwig in LD 1 of 2 laat hangen, is helemaal niet zo duur. En als 't 'm niet bevalt, dan gaat ie maar weg, komt er weer een nieuwe, die ook weer in LD 1 begint.

(edit: ik kan dat van die automatische periodiek trouwens zo gauw niet terugvinden, dus misschien is die afschaffing toch niet doorgegaan (maar ik durf er nog niet op te hopen ). Als ik info vind post ik die wel)
pi_65665726
quote:
Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?
Nope Op een paar toetsen tijdens de toetsenweken na (en dan hebben we het over 2/3 toetsen) geen schoolwerk thuis. Op mijn school zijn ze nogal fan van tussenuren En met mijn 14 uur over drie dagen heb ik er nogal wat en bereid ik alles in mijn tussenuren voor. Soms blijf ik na schooltijd nog even zitten om alles af te ronden. Mijn streven is, en dat lukt meestal wel, om op school alles af te maken zodat ik thuis kan relaxen

En tja, misschien gaf ik wel niet genoeg het signaal af dat ze met dat soort "onzin" niet aan hoefden te komen, want daar is het waarschijnlijk ook mis gegaan
Nogmaals: tof voor de mensen die het wel doen, maar het is gewoon niet mijn ding.
pi_65667439
klinkt wel goed Locusta. Ik heb nu wel redelijk wat tussenuren (6 op 14 lesuren), maar ik merk dat ik het nog lastig vind ze goed te benutten. En vooral die bovenbouwtoetsen kosten mij veel tijd.
Ik wil wel proberen minder tijd aan school te besteden, aangezien het redelijk de spuigaten uitliep..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65674765
quote:
Op maandag 2 februari 2009 19:36 schreef teigan het volgende:
klinkt wel goed Locusta. Ik heb nu wel redelijk wat tussenuren (6 op 14 lesuren), maar ik merk dat ik het nog lastig vind ze goed te benutten. En vooral die bovenbouwtoetsen kosten mij veel tijd.
Ik wil wel proberen minder tijd aan school te besteden, aangezien het redelijk de spuigaten uitliep..
Wat ik ook wel eens doe, als ik niet genoeg heb aan de tussenuren, is eerder komen of langer blijven. Het maakt de dagen misschien wel langer, maar de dagen dat je vrij bent kun je helemaal in jezelf investeren en relaxen Bovendien heb je op school alle (leer)middelen ter beschikking en thuis niet. Dat zie ik soms ook wel eens als obstakel.

Maar ik geef op dit moment alleen maar onderbouwklassen les en ik kan mij voorstellen dat die minder tijd kosten. Bovendien heb ik een aantal parallelklassen (zij het van verschillende niveaus) die het voorbereiden ook vergemakkelijken

Maar teigan, op hoeveel dagen heb jij die 14 lesuren dan?
pi_65678346
Ik ben op dit moment best heel veel buiten schooltijd met school bezig. Dat zit 'm vooral in de bovenbouwklassen en het voorbereiden van die lessen, en doordat ik simpelweg heel veel leerjaren heb. Brugklas, 2HAVO, 2GYM, 3VWO, 4VWO, 5VWO. Op een dag als deze levert me dat 2 SO's uit de onderbouw, een grote toets van 5VWO en 30 boekverslagen uit de brugklas op om na te kijken. Verder help ik mee met de voorbereiding van een Taaldorp, komen er weer mondelingen aan in m'n vierde en vijfde klassen die voorbereid moeten worden, help ik mee in de sectie met de keuze van een nieuwe leergang voor de bovenbouw.. al met al genoeg te doen .

En ik heb haast geen tussenuren. Ben wel vaak heel vroeg op school, dat werkt wel lekker 's morgens. Maar woensdag en donderdag heb ik van 9:15 tot 15:30 les zonder tussenuren. Maandag en dinsdag zijn rustiger, dan bereid ik meer voor en kijk ik meer na. Wel op school, daar werk ik gewoon beter.

En dan straks ook nog verhuizen, ik vraag me af hoe ik dat allemaal weer met elkaar moet gaan combineren!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-02-2009 23:42:29 ]
pi_65692221
Ik heb momenteel een fulltime baan en diverse strategieen om buiten school om niet al teveel meer aan het werk te zijn hebben niet gewerkt. Probleem zit hem hier inderdaad ook vooral in de bovenbouw. Nou leek het me toch al verstandig om eens werkervaring op te doen in een andere sector, dus ik ben nu bezig te solliciteren buiten het onderwijs.

Een collega van me werkt trouwens als zelfstandige: hij is niet in dienst in een normale onderwijsbaan, wordt dus niet lastiggevallen met allerlei neventaken, maar laat zich gewoon als vervanger/invaller inhuren voor een bepaald aantal lesuren, en doet dus ook alleen dat. Echt alleen maar dat Geweldig! Kijk dan red je het vast wel tussen 9 en 5 .
pi_65698665
Over twee weken m'n eerste lesje geven! Wel aan een ontzettend leuke brugklas, dus komt wel goed
pi_65700331
Locusta, mijn uren zijn over 4 dagen verdeeld.. Eerder waren het er 18, en ik zit qua rooster gewoon helemaal vast vanwege de bovenbouw..

Ik houd me vast aan het idee dat wat ik nu goed doe, ik de komende jaren zo uit de kast kan trekken, dus het levert mij uiteindelijk wat op.
Vandaag heb ik mijn klas een blokuur aan het werk gezet, en ben zelf ook aan het werk gegaan, en dat ging best lekker..

Heeft iemand hier trouwens ervaringen met cursussen voor starters zoals de Aob die geeft?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65742367
Vandaag met mijn vmbo-havo klasje een ouderwets activerende werkvorm gedaan. Voor het eerst (ik heb ze nog maar sinds kort)...en dat ging gewoon erg goed! Ik was super blij, kids waren druk bezig en vonden het volgensmij niet meer zo erg dat het tegen 3 uur liep (ze zaten eerst te mopperen dat ze naar huis wilden)...mijn dag is/was helemaal geslaagd
pi_65786856
Het is gaat weer lekker met de stageplaatsen voor tweede jaars leraar geschiedenis studenten. Ben al sinds oktober aan het solliciteren om een stageplek te krijgen en, óf ze hebben geen plek ( meer) of "de situatie is veranderd om stage te kunnen lopen." (let wel, dit zijn allemaal scholen die aangegeven hebben plek te hebben via een online sollicitatie systeem) Ben er deze week achter gekomen dat we nog met 16 studenten zijn die een stage zoeken. Buitengewoon frustrerend.

Misschien wat onorthodox, maar als iemand hier werkt op een school(liefst ergens in Zuid Nederland) waar een leraar geschiedenis rondloopt die een stagiair wil begeleiden zou ik het graag horen.
pi_65826274
Is ook lastig hoor. Er is een tekort aan leraren, maar niet in elk vakgebied. Ik hoop aankomende zomer klaar te zijn met de opleiding maar als je ziet hoe onze mentorgroep eruit ziet zegt dat veel. Ongeveer 15 docenten-in-opleiding voor het vak biologie (inclusief mezelf), 2 wiskundigen, 1 scheikundige en 3 voor natuurkunde.
Ik hoop na de zomer te mogen blijven op mijn huidige stageschool. Tot nu toe bevalt de stage van beide kanten goed, maar er moet natuurlijk wel plek zijn. Maar daar gaan we in juni vermoed ik over praten.

Kun je zelf niet gewoon scholen buiten dat sollicitatie systeem gaan aanschrijven/bellen?
pi_65827889
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten

Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.

En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.

Succes iig!
pi_65827928
Ik zit juist in een tekortvak, en ik merkte het wel.. Ik ben echt nog gebeld door scholen waar ik ruim een jaar daarvoor een open sollicitatie naartoe had gestuurd, en ik had ook weinig concurrentie met solliciteren..
ik zat met 2 anderen toen voor de eerstegraads opleiding, en de jaren erna zijn er alleen maar minder geweest..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65829610
Kijk, dat is natuurlijk altijd goed!
Ik geef nu ook Nederlands en daar is (gelukkig) ook altijd wel vraag naar en dan heb je iets om op terug te vallen.
Met vakken als geschiedenis en bijv. Engels is er altijd een overvloed.
pi_65829663
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_65830099
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de goede sfeer in de klas
pi_65830426
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Nu is dat bij niet niet zo omdat ik weliswaar de studie volg in Utrecht maar mijn werkterrein meer ligt in de regio Rotterdam-Rijnmond. Alleen ontstaat er nu in de vakgroep wel een soort concurrentieslag. Behalve ik (stage) werkt er nu een ander docent-in-opleiding (eerste graad) op die school. Weliswaar voor 8 uurtjes en de overige uren op een andere school. In eerste instantie had die persoon mij in vertrouwen laten weten zijn jaarcontract aankomende zomer in te leveren (reisafstand, wilde iets dichterbij huis werken) dus daarmee zouden 'mijn kansen' stijgen. Maar nu lijk het tegenovergestelde te gebeuren en wil de persoon blijven Maar waarschijnlijk moet ie kiezen, of deze school of de andere school waar hij werkt. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk nog ergens in het plaatje pas
pi_65848037
quote:
Op zaterdag 7 februari 2009 13:59 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten

Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.

En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.

Succes iig!
Er is hier inderdaad een stagebureau maar die hebben me laatst een nare streek geleverd ( Een stageplaats op een school geven om hem niet veel later aan iemand anders te geven met de mededeling dat ik het nu zelf mag uitzoeken), Dus de boodschap van hen is duidelijk wat betreft dat ik niet meer op hen hoeft te rekenen. Ze vertelden me eventueel dat ik bij musea stage moest gaan lopen waar ik daar eventueel klassen rond moet gaan leiden..... zo doe je nog ervaring op vertellen ze.

Maar ben inderdaad bezig contacten te leggen voor met scholen buiten het sollicitatie systeem.
pi_66049183
*zucht*

De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.

Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
pi_66170796
quote:
Op zaterdag 14 februari 2009 11:10 schreef Hippos het volgende:
*zucht*

De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.

Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
Mijn docent Duits, dat was pas een dictator, daar kan je van leren. Als huiswerk moest stundes overschrijven en vertalen, toch wel 6 blaadjes vol in klein schrift. En gaf ook op om de woordjes te leren en dit gebeurde ook want hij naait je gewoon een oor aan door je voor het bord te halen en je te overhoren. En geeft dus ook genadeloze enen. Als er verveeld werd dan gaf hij je gewoon 4 a4'tjes overschrijf werk, hij heeft ook een paar keer straf uitgedeeld dat je met een 4kleurenpen elke letter een andere kleur moest geven, a4'tje lang. Die man was erg misselijk en sarcastisch, misschien moet je dat ook eens doen. Hij kon overigens ook goed met de leerlingen opschieten.
Misschien meer schrijfwerk geven?
pi_66203504
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
  vrijdag 20 februari 2009 @ 04:32:31 #185
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_66264192
tvp
pi_66276760
Ik heb dan eindelijk een stage adres weten te regelen op een vmbo school! Vandaag een gesprek gehad en ik sta te popelen om te beginnen! Zo ga ik nog met een leuk gevoel de carnavals vakantie in!
pi_66278045
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 16:35 schreef Hippos het volgende:
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
Deze man wordt gerespecteerd, iedereen is gehoorzaam en met hem kun je ook gezellig praten. Ook na de lessen.
pi_66590916
Updates mensen, ik volg dit topic altijd met veel interesse.
pi_66591089
Weinig te melden eigenlijk..

Een dezer weken mijn beoordelings/functioneringsgesprek, en dat is toch wel spannend, ook al denk ik dat het wel goed zit..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66591217
Deze week een sollicitatie op de bus gedaan die per 1 aug 2009 is. Hoop dan mijn Master af te hebben, of alleen de scriptie staat hooguit nog voor een deel open. Ben benieuwd hoe ze alleen tegen een Universitaire Bachelor aankijken. We'll see.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
pi_66591427
Spannend, en niet geschoten is altijd mis, wie weet wat eruit komt..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66591600
Vakantie gehad; morgen weer beginnen, althans, op de UU. Dinsdag weer naar mijn stageschool. Ik zal de komende tijd nog wel moeite hebben met de orde in klas 2. Ik hoor van andere beginnende docenten dezelfde verhalen, ik hoor van velen tips, ik hoor vanalles...maar uiteindelijk moet ik het toch echt zelf doen Maar het is best lastig. In 4H gaat het wel goed, daar ben wel blij mee.
pi_66591736
Ik ben alweer een week aan de slag.

Mijn tweede klas gaat qua orde ook moeizaam, maar ook havo 4 is soms lastig. Ze werken eigenlijk te weinig, en daar baal ik soms flink van, aangezien de cijfers ook niet echt best zijn.. We moeten nu echt strak door de stof heen, dus ik hoop dat het allemaal gaat lukken voor ze..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 11 maart 2009 @ 18:29:39 #194
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_66943611
Wat doen jullie trouwens met die 24 uur van het trekkingsrecht?
Wordt hier toch wel wat over gediscussieerd. Als je kiest voor het inleveren van lessen is dat ook niet echt veel (halve les op jaarbasis of zoiets), en kies je voor taakvermindering, dan kan dat ook nog wel es verrassingen opleveren, want je weet nu nog niet precies wat je volgend jaar voor takenpakket hebt.
.
pi_66943735
Ik weet het nog niet. Ik heb er toevallig deze week een stuk over zitten lezen, en daar stond dat we ook voor 15 maart al een keuze moesten maken? Het leek mij wel erg snel.

Wat ik me nog afvroeg, in de eerste jaren in het onderwijs, hoe is het toen gegaan met contracten? Ik krijg straks een tweede jaarcontract, en ik vroeg me af hoe het bij anderen gegaan is..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66943909
Je mag volgens mij max. drie keer een jaarcontract krijgen en daarna moeten ze je OF laten gaan OF een vast contract geven.
Bij ons hoeven we pas rond de zomer duidelijkheid te geven omtrent die 24 uur. Het is inderdaad maar een halve les. Je kan er ook voor kiezen om die uren van een taak af te halen, maar dat zal nog genoeg discussie opleveren. Er gaan ook geluiden op om de uren te verzamelen en er een onderwijsassistent voor in dienst te nemen. Maar goed, dat zie ik niet als de oplossing.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_66943968
ik geloof dat ze op mijn school twee jaarcontracten geven, en daarna voor vast..

Ik kan het mij ook wel voorstellen, het is natuurlijk afwachten of ik mij zo doorontwikkel(ga ik wel van uit), maar ik vroeg me af of anderen eerst ook twee jaarcontracten kregen, of dat ze gelijk na een jaar voor vast werden aangenomen. Doen andere scholen dat nu ook?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_66944490
Op de scholen waar ik heb gewerkt was de gangbare praktijk: na een jaar beoordeling, en indien goed, dan vast contract. Het kwam wel voor dat mensen twee jaarcontracten kregen en niet meteen na een jaar vast, maar dan waren daar altijd redenen voor: nog geen diploma, nog niet goed functioneren, zulke dingen. Ik zou het raar vinden als je goed functioneert en je bevoegdheid al hebt en dan nog geen vast contract krijgt na een jaar. Staat hier niet iets over in de CAO misschien? Iets als "om iemand langer dan een jaar aan het lijntje te houden moet de directie duidelijke redenen aangeven"? Als alle scholen die ik ken het zo deden is het misschien wel gewoon een landelijke regel.
pi_66944610
Ik wil die 24 uren eigenlijk wel in mindering brengen op de taakuren, omdat de niet-lesgebonden klussen over het algemeen dingen zijn waar ik niet erg vrolijk van word. Ik probeer nu dus in te schatten welke taken ik volgend jaar op me ga nemen en hoeveel uren dat ongeveer gaan zijn.

Het jammere daaraan vind ik dat ik dan wel ontzettend zal moeten bewaken dat ik niet over die uren heenga, in een school waar veel collega's ruimschoots over hun uren heengaan, en waar dit jaar collega's die eigenlijk al op hun max zaten opdracht kregen een bepaalde taak toch uit te voeren en toen niet hun poot stijf hebben gehouden.

Ik zie er tegenop m'n grenzen te bewaken in een omgeving waar niemand zijn grenzen bewaakt. Je bent dan wel heel erg een eenzame strijder.
pi_66944743
Ik heb wel het idee dat het bij ons bij de beginners meer gebeurt, of dus mensen waaraan ze twijfelen. Mensen die het gewoon goed doen zullen wel gelijk een vast contract krijgen.

Ik ben echt nog een beginner, en heb een lastige start gehad, dus waarschijnlijk doen ze het daarom. Wat ik gewoon wel vervelend eraan vind is dat ik nog een jaar in "onzekerheid" zit of ik mag blijven.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')