Hier een nog wat oudere rot (31 jaar, 10 jaar voor de klas).quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Ja, wij hadden er gisteren ook een discussie over. Denk dat het te maken heeft met een aantal factoren:quote:Op maandag 12 januari 2009 21:17 schreef Hippos het volgende:
In 10 jaar is er enorm veel anders geworden als het gaat om het gedrag van leerlingen. Durven meer, doen meer, zeggen meer en soms hebben ze totaal geen idee waarover ze het hebben; of zeggen ze iets vanwege de 'groepsdruk.'
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen.
Dat is het ook een 2e klas met 13 leerlingen waar niets, maar dan ook echt niets mee te beginnen isquote:Op dinsdag 13 januari 2009 22:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat is wel erg extreem als geen enkele collega iets met een vmbo-brugklasje kan...
Hier liep ik vorige 2 jaar ook tegenaan: Toen was ik 24 en 25, maar er is echt schrikbarend veel veranderd.quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal. Ouders besteden idd veel te weinig aandacht aan hun kinderen. Ze zeiden het vorig jaar ook tegen me: "Ja, ik doe zo want thuis heb ik niemand om mee te praten." Het is echt van de gekken, deze maatschappij.quote:* thuisfront - veel ouders werken de hele dag en hebben weinig aandacht voor hun kind, of weten gewoonweg niet hoe ze hun kind moeten opvoeden. Kind gaat dus op andere manieren aandacht vragen.
* straf - vroeger kreeg je thuis nog eens dubbel zoveel straf als je op school iets uitgevreten had, tegenwoordig moet je je als docent verantwoorden want ouders komen naar school als het kind iets uitgevreten heeft
Ik weet niet hoezeer het schoolbestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Inderdaad! Ik kan mij nog herinneren dat wij instructies kregen van de leerkrachten om maar een extra beetje aardig te doen, want haar ouders gingen scheiden, etc. Tegenwoordig staat het bij ons niet eens altijd meer in de leerlingdossiers, tenzij er iets specifieks aan de hand is.quote:Op woensdag 14 januari 2009 16:23 schreef ErikT het volgende:
Het aantal leerlingen met een abnormale thuissituatie (geen vader en moeder thuis) is echt absurd groot. Bij ons was iemand met gescheiden ouders nog iets bijzonders, zelfs een beetje zielig. Tegenwoordig is het normaal.
Hahaha, ja de opmerking: "Je zult het er wel naar gemaakt hebben", heb ik ook wel een aantal keer voorbij horen komenquote:En sommige ouders komen idd pas naar school als je hun kind "onrecht hebt aangedaan". Nou, als ik met een verhaal thuiskwam, zeiden mijn ouders: "De leraar zal het wel weten." Toen eindeloos irritant, maar het was wel de waarheid.
Apart dat ze nog niets hebben laten horenquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:12 schreef -J-D- het volgende:
Heb nog niets gehoord van de school, terwijl de schorsing morgen afloopt.
Dan zit die leerling dus weer gewoon in de klas, lijkt me? Heel apart!
Eensch! En dit dus.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:26 schreef ErikT het volgende:
Ik weet niet hoezeer het school bestuur achter je staat, maar je kunt die leerling toch weigeren? Zeg maar dat je een officieel fatsoenlijk excuus wil en een goede afspraak voor als het weer mis gaat. Je moet gewoon op je strepen gaan staan. Er zijn grenzen hoor. En uiteindelijk ben jij de baas in jouw klas.
Dat is er wel, maar goed, dan is het mijn besluit.quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:31 schreef Locusta het volgende:
[..]
Apart dat ze nog niets hebben laten horen
Hebben ze bij jou op school geen "opvanglokaal" waar leerlingen heen gaan die er bijv. uitgestuurd worden? Ik zou dan vragen of die leerling daar heen mag tijdens de lesuren, zo is dat bij ons op school ook wel eens gedaan. En anders kun je hem/haar altijd nog met een tafel op de gang buiten het lokaal zetten en kan de leerling daar aan het werk.
Als het maar duidelijk is dat hij/zij "buiten het lokaal" werkt, lijkt me
Dank je voor het duimen Tot nu gaat het goed tot redelijk goed. Probleem is dat ik zelf te kritisch ben en eigenlijk 'alles' perfect wil hebben, en dat gaat natuurlijk niet. In mijn vmbo-klasjes merk ik dat het huiswerk maken echt een enorm issue aan het worden is. Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...quote:Op maandag 12 januari 2009 23:14 schreef Locusta het volgende:
Tja, ik wil dan niet als een oude rot klinken (met mijn 25 jaar) maar ik kan mij ook niet herinneren dat wij zo stelselmatig ons huiswerk niet maakten en soms ook zulke grote monden opzetten. Excessen waren er natuurlijk altijd, maar die excessen zijn nu veel "normaler" geworden
Spannend, Hippos! Zal voor je duimen
Ik heb nu 1 vmbo-klas die absoluut niet lekker loopt en waarbij de hulp van een (ortho)pedagoog ingeroepen is, omdat nagenoeg alle collega's niets meer met die klas kunnen beginnen. Dus hopelijk dat het met haar hulp wat beter gaat worden. Maar een andere klas (2TH) gaat wel weer heel goed Erg wisselvallig dus.
Maarja, juist die ene klas zuigt alle aandacht op
Ja, dat doe ik precies zo. Vooral bij grammaticale dingen, bijv. invulzinnen, verander ik de namen van de personen en de rest blijft 't zelfde. Ik doe 't ook wel eens bij SO's en repetities over hetzelfde hoofdstuk. De slimme kinderen hebben dat door, laatst kwam er een brugklasser naar me toe "Mevrouw, ik had die zin nog onthouden van de S.O. maar u had hem wel een beetje veranderd!!" .quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Even snel een tipje voor ik de rest goed door ga lezen:quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:08 schreef Hippos het volgende:
Nog erger zijn leerlingen die gewoon geen boeken meenemen. Ik erger me daar kapot aan; die leerlingen gaan ook klieren omdat ze eigenlijk weinig kunnen doen. Ik geef ze wel vervangende opdrachten, maar als 6 leerlingen geen boeken bij zich hebben...
Ik herken het wel Heb ik ook erg last van! Met name wanneer andere mensen eens een keer bij mij komen kijken Ben ook altijd erg nerveus dan.quote:Maar voor de rest gaat alles goed; ik heb naar mijn zin en volgens mijn onderbouw begeleider doe ik het erg goed als beginnend docent. Er kunnen natuurlijk puntjes beter, maar ze gaf me vandaag opnieuw een compliment. Ik mag dus best tevreden zijn, maar eigenlijk ben ik het soms ook niet Dat denk ik 'die klas was erg druk, deden niet lekker mee...' terwijl ze aan de andere kant wel bezig waren met de stof. Te kritisch op mezelf...vreselijk; dat moet er echt uitgeslagen worden bij mij
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:18 schreef ShadyLane het volgende:
Ik stop soms bewust oude vragen, soms in een nieuw jasje, in een herkansing. Een leerling die zijn fouten in de eerste toets goed heeft geanalyseerd mag daar best voor beloond worden. En als leerlingen weten dat er een kans bestaat dat vragen terugkomen, letten ze ook beter op bij de nabespreking .
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Mijn lesweek is een beetje raar. Zaterdag heeft mijn vriend een auto-ongeluk gehad. Hij zit de komende twee maanden bij z'n schoonouders om te revalideren, en ik ben er nog een beetje van slag door. Gelukkig heb ik deze week bijna alleen maar bovenbouw literatuurmondelingen, dus volgende week maar weer fris beginnen.
Animal farm?quote:Nog wat pareltjes uit de mondelingen :
(Over Bridget Jones) - Daniel goes strange on his woman with Bridget.
(Over "Lamb to the Slaughter" van Roald Dahl) - The woman hits her man with a heavy lamp. (En dan ook het verhaal uitleggen alsof het een lamp is , terwijl het om een stuk lamsvlees gaat).
(Over "About a Boy") - Marcus, the main boy, is not a much brutal boy.
Als antwoord op mijn vraag wat de setting van het verhaal is: "It is a sad story, yes"
En als klapper: Een jongen die maar Nederlandse woorden erdoorheen bleef gooien. Hij had het echt niet door, zelfs toen ik hem corrigeerde bleef hij er mee doorgaan. Dan krijg je zinnen als "The pigs on the boerderij staan voor de leaders of communism in Rusland". .
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.quote:Op woensdag 14 januari 2009 18:45 schreef Locusta het volgende:
[..]
Dat is ook wel een goede insteek ja Toch een beetje indirect belonen voor goed opletten.
[..]
Oef, sterkte zeg! Komt het wel weer helemaal goed?
[..]
Animal farm?
Fijn dat het iig (uiteindelijk) weer goed komt en dat je begripvolle collega's hebtquote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.
Oei, ja, die laatste opmerking zal wel pijn hebben gedaan ja Dat is ook geen voldoende geworden?quote:En het mondeling was Animal Farm ja . Nou goed, hij wist er dan tenminste nog chocola van te maken, ondanks de Nederlandse woorden. Ik had gisteren een leerling die na mijn vraag over onderliggende symboliek doodleuk antwoordde dat die er niet was . "It's just about animals on a farm, I thought it was a very childish book" , auw .
Fijn dat je school zo meewerkt. het lijkt mij ook wel moeilijk hoor, krijgt hij een zwaar ongeluk, en dan zit hij ook nog de komende tijd niet dicht bij je. Sterkte ermee.quote:Op woensdag 14 januari 2009 20:45 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
't Komt goed, maar 't gaat lang duren. Even doorbijten en dan samen opnieuw beginnen in het nieuwe huisje. Gelukkig zijn ze erg begripvol op school, vrijdagavond is open dag (en dus "moet al het onderwijzend personeel aanwezig zijn, OOK op eventuele vaste vrije dagen!") maar de rector zei "ga maar lekker naar Groningen, je zal hem wel missen deze week". Ik ben zo blij met hoe er met dat soort dingen wordt omgegaan bij ons op school.
Morgen nog drie mondelingen, een repetitieuurtje aan HAVO2 en een SO nabespreken met m'n 3e klas. En dan op naar m'n lief .
En het mondeling was Animal Farm ja . Nou goed, hij wist er dan tenminste nog chocola van te maken, ondanks de Nederlandse woorden. Ik had gisteren een leerling die na mijn vraag over onderliggende symboliek doodleuk antwoordde dat die er niet was . "It's just about animals on a farm, I thought it was a very childish book" , auw .
Morgen heb ik voor mijn 30 aapjes uit Gym2 een PC-les met een grammatica-oefenprogramma . Hopla.quote:Op woensdag 21 januari 2009 09:49 schreef teigan het volgende:
Het is dan echt lastig om gefocussed te blijven Razztwizzle. En die leerlingen pikken dat onbewust ook wel op..
zou je je lessen er wat op aan kunnen passen? Ze wat meer zelfstandig laten werken ofzo?(als dat niet in een puinhoop uitpakt tenminste..)
Als je punt 1 t/m 10 goed doorleest dan lees je bij punt 10 "Lees de laatste regel van de tekst". Waarom zou je nou net dat punt eerst uit moeten voeren?quote:Op dinsdag 20 januari 2009 20:18 schreef Razztwizzle het volgende:
Wij doen in de brugklassen ook een centraal leesvaardigheidproject. Echt, dan blijkt hoe zwak veel kinderen in begrijpend lezen. Ik heb de beroemde opdracht gedaan die begint met "Lees eerst punt 1 t/m 10 goed door". 1 t/m 9 zijn dan lastige opgaven over een tekst. Punt 10 is: "Lees de laatste regel van de tekst", waar dan staat "Gefeliciteerd, je hebt goed gelezen, je hoeft namelijk geen opdrachten te maken." (Dat is de strekking). Welgeteld TWEE van de dertig leerlingen hadden 'm door. En maar triomfantelijk zitten kijken .
Reacties leerlingen:quote:Internet kan de communicatie tussen docent en leerling verbeteren. Maar er zijn valkuilen. „Het begint zakelijk, maar op een gegeven moment komen er hartjes en x’jes.”
Chatten of hyven met je leerlingen: de ene docent vindt het een verrijking, een ander vindt het veel te ver gaan. Door de komst van interne en andere informele communicatiemiddelen, is de relatie tussen leraar en leerling minder formeel geworden. Maar hoor je via deze informele kanalen wel met je leerlingen te praten?
Voor jonge docenten van de lerarenopleiding kan het misschien ongemakkelijk zijn. Na een eerste dag als leerkracht word je thuis verrast met privéberichtjes van leerlingen. De kinderen hebben je gevonden op Hyves, een populair vriendennetwerk op internet. Moet je als leerkracht op die reacties ingaan?
Sommige leerkrachten hebben helemaal geen problemen om te ’krabbelen’ (het plaatsen van berichtjes op Hyves) met hun leerlingen. Zij sturen via internet bijvoorbeeld berichtjes over het huiswerk van de volgende dag, of wensen hen succes bij de komende toets. Zoals Martijn Bakker (25), docent op het Hogeland College in Warffum. „Contact via Hyves vind ik op zich prima”, zegt hij. „Ik zit ook wat meer in de leeftijdscategorie van mijn leerlingen, waardoor ik ze ook weleens tegenkom met uitgaan.”
Ziet hij zijn leerlingen in de kroeg of in de supermarkt, dan voelt Bakker zich geen leraar. Het contact is dan een stuk losser, zegt hij. „De hoedanigheid van docent heb ik dan niet. Dan heb ik gewoon normaal contact. Ook op internet is dit het geval. „Op msn spreken ze me ook aan met ’Martijn’, in de klas noemen ze me ’meneer Bakker’.”
Volgens de docent klassieke talen is de relatie tussen de leerling en docent minder formeel dan vroeger. Hij is blij dat hij met zijn klas op een losse manier kan communiceren. Dat heeft volgens hem als voordeel dat hij beter contact heeft met de leerlingen. „De relatie met de klas wordt er beter van; je weet wat er speelt. Ik weet ook dingen waar andere docenten helemaal niet van op de hoogte zijn. Ik hoor collega’s weleens over bepaalde leerlingen praten, en dan denk ik: je zou eens moeten weten.”
Indien niet afgeschermd, is er op Hyves ook veel privé-informatie te vinden. Zo kun je op de site informatie lezen over iemands vrijetijdsbesteding. Er zijn soms ook vakantiefoto’s te zien, ook van partners en vrienden. Vera Nuiver, derdejaars student aan de lerarenopleiding in Nijmegen, vindt dat docenten daarmee moet uitkijken. „Ze hadden mij ook gevonden toen ik op een middelbare school ging stagelopen”, vertelt ze. „Ik heb toen mijn profiel afgeschermd, zodat ze niks konden lezen. Ik vind dat leraren terughoudend moet zijn met privégegevens.”
Nuiver is van mening dat er op de opleiding meer aandacht moet worden besteed aan dit soort kwesties. Ze beaamt dat veel aankomende leerkrachten worstelen met de vraag hoe om te gaan met contact met leerlingen op het web. „In het begin heb je veel onzekerheid. Je wil leuk gevonden worden en dan kun je soms te ver gaan”, zegt Nuiver.
Marc Mathies, werkzaam bij de Algemene Vereniging van Schoolleiders, ziet vooral gevaren. „Je praat automatisch anders via internet. Daar moet je alert op zijn. Met Hyves moeten we met z’n allen rekening houden, maar leraren zeker. Die hebben een vertrouwensrelatie en een voorbeeldfunctie. Je hebt met leerlingen een andere machtsverhouding dan met je vrienden. Bovendien zet je jezelf in de etalage. Je laat je privéfoto’s toch ook niet in de klas slingeren?”
Volgens Frans Lathouwers, advocaat bij de Algemene Onderwijsbond, bevinden docenten op Hyves zich op een ’glijdende schaal’. „We hebben het zo vaak zien misgaan”, zegt hij. „Het begint met zakelijke berichtjes over roosters, maar op een gegeven moment komen er hartjes en x’jes, of opmerkingen over uiterlijkheden. Als de ouders dat lezen, heb je een probleem. Dat praat je niet zo makkelijk goed.”
In 2008 heeft de advocaat 25 docenten moeten bijstaan die hun baan kwijtraakten. In 2007 was dit ook al het geval. Lathouwers vindt dat scholen moeten aangeven dat er grenzen zijn. Leraren horen een gezaghebbend figuur te zijn, een autoriteit. Hij stelt dat je als docent niet kan permitteren om een vriendschapsband met een leerling te hebben. „Ook buiten school hebben docenten een gezagsverhouding.” Bovendien, zo zegt hij, kunnen pubers moeilijk met leuke opmerkingen omgaan. „Stel jezelf als norm: dat wat ik schrijf, moet een collega ook kunnen lezen.”
Niet alleen jonge docenten zijn actief op internet. Ook de persoonlijke Hyves-pagina van Pieter van Iersel (50), leerkracht op het Sint Janslyceum in Den Bosch, staat vol met vriendelijke conversaties met zijn leerlingen. „Ik vind het leuk dat ik een beetje kan zien waar mijn leerlingen mee bezig zijn”, zegt hij. „Daardoor leren we elkaar beter kennen.”
Af en toe chat Van Iersel ook met zijn leerlingen, bijvoorbeeld als ze ergens problemen mee hebben. Met de feestdagen in december stuurde Van Iersel al zijn pupillen een kerstboodschap via een ’krabbel’ op internet, die vervolgens veelvuldig werd beantwoord. Ook houdt hij via Hyves contact met oud-leerlingen en stuurt hij de toetsresultaten via internet.
Er staat ook wat privé-informatie van hem op de netwerksite. Maar dat zijn allemaal dingen die leerlingen gerust mogen weten. „Ik vind het juist positief. Zo ben ik geen grote onbekende voor ze.” Wel heeft hij een waarschuwing voor zijn leerlingen: „Ze hebben niet in de gaten dat ik ook gewoon hun krabbels kan lezen. Dat heeft weleens tot leuke situaties geleid”, lacht Van Iersel.
De leerkracht vindt dat docenten in de media weleens in een verkeerd daglicht worden gezet als het gaat om contact met leerlingen. „Alsof mannelijke docenten erop uit zijn om met hun leerlingen te flirten.”
Of het nu op Hyves is of in de klas, een docent hoort afstand te bewaren, vindt ook Van Iersel. De natuurkundeleraar probeert daarom de verhouding die hij in de klas met zijn leerlingen heeft, ook op de site na te bootsten. Leerkrachten hebben nu eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid naar hun leerlingen, zegt hij.
„Sterker nog: als volwassene heb je bepaalde verplichtingen naar jongeren. Zo probeer ik ook op Hyves afstand te bewaren. Een krabbel zal ik nooit eindigen met ’liefs’ of ’kusjes’ of iets degelijks, want dat hoort een volwassene niet aan een jongere te schrijven.”
Wat vinden jullie?quote:’Een oefensom op Hyves is vaak je redding in nood’
Wat vinden leerlingen die contact met hun leraar hebben via Hyves er zelf van?
Robin Govaart (14):
„Ik vind het leuk dat leraren met de tijd meegaan. Zolang het contact over school blijft gaan, vind ik het oké, want als het te persoonlijk wordt, gaan leerlingen het verkeerd opvatten. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.”
Emine Keser (14):
„Nou, ik vind het echt superfijn. Ik heb deze week proefwerkweek en voor sommige onderdelen wil ik extra oefeningen, en op deze manier krijg ik ze.”
Marieke Kunst (14):
„Ik denk dat als de leerlingen iets meer van hun leraar weten, dat ze dan ook wel meer respect hebben voor die leraar. De docent is dan beter op de hoogte hoe het met zijn leerlingen gaat, en weet daardoor hoe hij ze in de klas moet behandelen.“
Marleen van Dam (15):
„Mijn leraar geeft ook wel eens cijfers als we een proefwerk hebben gemaakt en het is bijvoorbeeld vakantie. Dat is heel fijn, behalve als je een slecht cijfer hebt natuurlijk.”
Thomas van Dijk (15):
„Ik vind het erg gaaf. Zo kom je ook weer meer over je leraar te weten en andersom. Ik vind het best wel modern dat onze leraar natuurkunde gezellig met leerlingen zit te hyven.”
Lucia Geertse (14):
„Ik vind het heel handig. Als je even iets niet snapt, dan maakt de leraar op Hyves een oefensommetje en legt het meteen uit. Dat is vaak je redding in nood! Ik denk dat je ook wel een betere band met je leraar krijgt, en dat vind ik met betrekking tot de lessen erg positief. Ook een goede bijkomstigheid is dat de leraar weet wat er onder de jeugd speelt, en dat komt onder andere doordat hij Hyves heeft.”
Ik denk dat dit ook iets is wat eerder bij mannen vervelend kan worden. Ik moet echt meteen aan die South Park aflevering denken...quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:26 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben er niet van teruggekomen om wat ouders of collega's ervan zouden kunnen denken,
Okee. Goede reden, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja.quote:maar omdat ik niet wilde dat mijn werk in mijn hele priveleven zou doorlopen.
Ja, dat lijkt me ook wel handig.quote:Op vrijdag 30 januari 2009 12:48 schreef teigan het volgende:
Contact met leerlingen doe ik via It's learning, daar wil ik best vragen ed. beantwoorden, en dat wordt ook wel gewaardeerd.
quote:Op zondag 1 februari 2009 15:48 schreef Lennox het volgende:
dubbel;
Ik heb er éénquote:Op maandag 2 februari 2009 13:16 schreef WHATSHESAID het volgende:
Ik ben wel eens 'fanhyves' van bepaalde leraren tegengekomen, aangemaakt door leerlingen
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?quote:Op maandag 2 februari 2009 13:37 schreef Locusta het volgende:
Zodra ik de school uitloop laat ik het werk achter mij
Nope Op een paar toetsen tijdens de toetsenweken na (en dan hebben we het over 2/3 toetsen) geen schoolwerk thuis. Op mijn school zijn ze nogal fan van tussenuren En met mijn 14 uur over drie dagen heb ik er nogal wat en bereid ik alles in mijn tussenuren voor. Soms blijf ik na schooltijd nog even zitten om alles af te ronden. Mijn streven is, en dat lukt meestal wel, om op school alles af te maken zodat ik thuis kan relaxenquote:Op maandag 2 februari 2009 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je hoeft thuis nooit wat na te kijken of werk voor te bereiden?
Wat ik ook wel eens doe, als ik niet genoeg heb aan de tussenuren, is eerder komen of langer blijven. Het maakt de dagen misschien wel langer, maar de dagen dat je vrij bent kun je helemaal in jezelf investeren en relaxen Bovendien heb je op school alle (leer)middelen ter beschikking en thuis niet. Dat zie ik soms ook wel eens als obstakel.quote:Op maandag 2 februari 2009 19:36 schreef teigan het volgende:
klinkt wel goed Locusta. Ik heb nu wel redelijk wat tussenuren (6 op 14 lesuren), maar ik merk dat ik het nog lastig vind ze goed te benutten. En vooral die bovenbouwtoetsen kosten mij veel tijd.
Ik wil wel proberen minder tijd aan school te besteden, aangezien het redelijk de spuigaten uitliep..
Lijkt me ook niet bevorderlijk voor de goede sfeer in de klasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Nu is dat bij niet niet zo omdat ik weliswaar de studie volg in Utrecht maar mijn werkterrein meer ligt in de regio Rotterdam-Rijnmond. Alleen ontstaat er nu in de vakgroep wel een soort concurrentieslag. Behalve ik (stage) werkt er nu een ander docent-in-opleiding (eerste graad) op die school. Weliswaar voor 8 uurtjes en de overige uren op een andere school. In eerste instantie had die persoon mij in vertrouwen laten weten zijn jaarcontract aankomende zomer in te leveren (reisafstand, wilde iets dichterbij huis werken) dus daarmee zouden 'mijn kansen' stijgen. Maar nu lijk het tegenovergestelde te gebeuren en wil de persoon blijven Maar waarschijnlijk moet ie kiezen, of deze school of de andere school waar hij werkt. Ik ben benieuwd of ik uiteindelijk nog ergens in het plaatje pasquote:Op zaterdag 7 februari 2009 15:47 schreef teigan het volgende:
Ik heb biologie LIO's ook wel horen zeggen dat ze aan het begin van het jaar elkaar aankeken, en gewoon wisten dat ze eigenlijk elkaars concurrenten waren.
Er is hier inderdaad een stagebureau maar die hebben me laatst een nare streek geleverd ( Een stageplaats op een school geven om hem niet veel later aan iemand anders te geven met de mededeling dat ik het nu zelf mag uitzoeken), Dus de boodschap van hen is duidelijk wat betreft dat ik niet meer op hen hoeft te rekenen. Ze vertelden me eventueel dat ik bij musea stage moest gaan lopen waar ik daar eventueel klassen rond moet gaan leiden..... zo doe je nog ervaring op vertellen ze.quote:Op zaterdag 7 februari 2009 13:59 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf ook geschiedenis gedaan en weet hoe het is. Gelukkig had ik altijd wel geluk met de stageplaatsen, maar veel van mijn medestudenten konden pas veel later of geen stage lopen. Er is een geschiedenisdocenten overschot en omdat veel scholen juist van dat soort vakken de uren inkorten is er ook minder vraag naar dat soort docenten
Tipje: heeft jouw hogeschool geen stagebureau? Zo ging dat bij mij iig wel, zij hadden een groot klantenbestand en regelden de eerste en tweedejaars stages voor ons. De derde en vierdejaars stages mocht je zelf regelen, maar je had het stagebureau wel als backup als het je niet voor een bepaalde datum lukte om een school te vinden.
En tja, ze laten ook niet vaak een tweedejaars een vacature opvullen, daar moet je wel iets meer ervaring voor hebben of een groot gebrek aan een bepaald soort docenten. Maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Succes iig!
Mijn docent Duits, dat was pas een dictator, daar kan je van leren. Als huiswerk moest stundes overschrijven en vertalen, toch wel 6 blaadjes vol in klein schrift. En gaf ook op om de woordjes te leren en dit gebeurde ook want hij naait je gewoon een oor aan door je voor het bord te halen en je te overhoren. En geeft dus ook genadeloze enen. Als er verveeld werd dan gaf hij je gewoon 4 a4'tjes overschrijf werk, hij heeft ook een paar keer straf uitgedeeld dat je met een 4kleurenpen elke letter een andere kleur moest geven, a4'tje lang. Die man was erg misselijk en sarcastisch, misschien moet je dat ook eens doen. Hij kon overigens ook goed met de leerlingen opschieten.quote:Op zaterdag 14 februari 2009 11:10 schreef Hippos het volgende:
*zucht*
De laatste lessen waren mijn 2 tweede klassen erg onrustig, hielden zich niet echt aan de normale regels. Ik bleef relatief laag in de correcties, maar op advies van mijn begeleider moest ik nu toch maar echt beginnen met het duidelijk afbakenen van de grenzen en laten zien wat er gebeurt als leerlingen die grens overtreden.
Dus dat resulteerde in 7 mensen die apart werden gezet (bleven maar praten terwijl ik iets aan het uitleggen was) en 2 mensen die eruit gingen (apart gezet, bleven irritant doen). Ik vind dat best lastig, maar volgens mijn begeleider moet ik nu de komende weken echt volhouden. Leerlingen gaan op een gegeven moment wil begrijpen waar de grenzen liggen en welke sancties ze aan hun broek krijgen als ze die overtreden.
Het komt natuurlijk de sfeer niet echt ten goede; maar (volgens mijn begeleider) is dat nu even ondergeschikt. Want als ik het z'n beloop laat gaan heb ik over een paar weken een klas die totaal niet meer luistert, waar ik geen controle meer over heb en waar ik dus eigenlijk de poppen aan het dansen heb.
Maar ik vind het best lastig om even nu mijn tanden te laten zien; ik heb een soort van dubbel gevoel. Heel raar, het is ook een rol (manager van de werksfeer) waarin ik moet groeien; maar volgens mijn begeleider had ik nu een eerste stap gezet in de goede richting. Alleen moet ik nu volhouden; de eerste weken is dat niet even leuk, maar als ik het 'win' kan de klas opeens ook omslaan als een blad aan de boom.
Nou ja...volhouden dus maar echt makkelijk vind ik het niet...
Deze man wordt gerespecteerd, iedereen is gehoorzaam en met hem kun je ook gezellig praten. Ook na de lessen.quote:Op woensdag 18 februari 2009 16:35 schreef Hippos het volgende:
Ik wil ook weer niet als een Stalin voor de klas staan; dat wil ik zelf ook niet. Ik wil alleen zoeken naar een soort evenwicht tussen een ordelijke en plezierige werksfeer. Dat is alleen erg moeilijk, dat merk ik wel. Ik ben nu in mijn vmbo klassen alleen maar bezig met het aangeven van de grenzen; orde houden en corrigeren als dat nodig is. Als ik dat niet doe maken ze er misbruik van en wordt het een chaos.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |