abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 maart 2009 @ 10:42:38 #251
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_66962445
Zo ik heb nu ook de bushmills original en the black bush op. Original was ik niet weg van, maar zou ik eigenlijk nog een keer moeten proeven om er goed over te oordelen en dat het geen moment opname was.
Black bush was ik wel over te spreken, kruidige smaak en daardoor een beetje een scherp randje eraan, zeker eentje die ik zou aanschaffen
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_66969741
Morgen dan eindelijk naar whiskycorner om een fles (of een paar!!) in te slaan.
Misschien wordt het wel een fles Laga en een Talisker 18y maar eerst even proeven van al dat lekkers
pi_67085178
net gekregen:

Dun Bheagan Mortlach 1993 - 2004 10 yo 43%
refill Sherry Cask No. 9679 No. of bottles 936

iemand die deze botteling kent?
pi_67092097
Ziezo, zaterdag naar whiskycorner geweest en volgende flessen gekocht:
Lagavulin 16 y
Mortlach 1990
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:38:11 #255
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_67236303
Volgend weekend vindt in Groningen het Whiskyfestival Noord Nederland plaats. ( www.wfnn.nl )

Glenlivet staat er met hun nieuwe botteling Faemussach. Guardians of the Glenlivet kunnen deze op vertoon van hun guardianpas en -sleutel proeven.
quote:
The Glenlivet Faemussach is a 13-year-old whisky, bottled from a re-fill sherry butt on 3 October 2008 at 59.1%. There are just 545 bottles in the world and 2 of them will be available at the WFNN. The name comes from the large peat bog between The Glenlivet and Tomintoul where the glen’s whisky smugglers, and later the distillery itself, cut peat to fire their stills.
Voor mijzelf te ver weg , maar wellicht iets voor anderen hier?
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  vrijdag 20 maart 2009 @ 14:29:30 #256
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_67239163
Opvallend veel Laphroig-fans hier, vind het zelf een veel te pittige whiskey.

Ben meer van de zachtere soorten personally.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 20 maart 2009 @ 16:31:48 #257
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_67243147
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 12:38 schreef MPG het volgende:
Volgend weekend vindt in Groningen het Whiskyfestival Noord Nederland plaats. ( www.wfnn.nl )

Glenlivet staat er met hun nieuwe botteling Faemussach. Guardians of the Glenlivet kunnen deze op vertoon van hun guardianpas en -sleutel proeven.
[..]

Voor mijzelf te ver weg , maar wellicht iets voor anderen hier?
Ben de afgelopen 2 keer geweest, sla dit jaartje een keer over...
pi_67243798
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 14:29 schreef Posdnous het volgende:
Opvallend veel Laphroig-fans hier, vind het zelf een veel te pittige whiskey.

Ben meer van de zachtere soorten personally.
Whisky blijft toch altijd persoonlijk .
Ik zal iemand ook niet snel een whisky aanraden die moet jezelf proeven.
Ik zal ook nooit snel een whisky voor iemand mee nemen als ik niet weet welke hij lekker vind.
Mijn zwager moet helemaal niks van de rokerige Islay whisky's hebben maar dat ik vind ik nu juist de lekkerste.
pi_67247976
Beste mensen,
Na redelijk lange tijd alleen whisky topics lezen op dit forum, heb ik ook besloten lid te worden en mij te mengen in de discussies over deze drank.
Graag zou ik dan ook jullie mening vragen over de whisky's die ik (in de redelijk korte tijd dat ik pas whisky drink) gekocht of gedronken heb (bij deze ook alvast sorry voor de spam):
- Jack Daniels (allereerste ervaring in de kroeg, vond het absoluut niet lekker...gevolg: jaren geen whisky meer aangeraakt)
- Oban 14 yrs (eerste goede ervaring in de kroeg)
- The Macallan (jaar etc helaas niet bekend, klein bodempje om te proeven)
- Bruichladdich (jaar etc helaas niet bekend, waarschijnlijk 10, 12 of peat)
- Glenlivet 12 yrs (fles)
- Aberlour 10 yrs (fles)
- Glenmorven Islay (fles: op advies van dit forum)
- Glen Talloch (in de kroeg)
- Jameson ( in de kroeg)
- Highland Park 12 yrs (fles)
- Bruichladdich Peat en Oban 14 yrs (nog dicht in de fles)

Heeft iemand een tip voor een betaalbare whisky gelijkend de Bruichladdich en/of de Highland Park?
BVD
  vrijdag 20 maart 2009 @ 23:29:10 #260
128548 pavv
The computer says NO
pi_67257832
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 19:18 schreef _Absolution_ het volgende:
Beste mensen,
Na redelijk lange tijd alleen whisky topics lezen op dit forum, heb ik ook besloten lid te worden en mij te mengen in de discussies over deze drank.
Graag zou ik dan ook jullie mening vragen over de whisky's die ik (in de redelijk korte tijd dat ik pas whisky drink) gekocht of gedronken heb (bij deze ook alvast sorry voor de spam):
- Jack Daniels (allereerste ervaring in de kroeg, vond het absoluut niet lekker...gevolg: jaren geen whisky meer aangeraakt)
- Oban 14 yrs (eerste goede ervaring in de kroeg)
- The Macallan (jaar etc helaas niet bekend, klein bodempje om te proeven)
- Bruichladdich (jaar etc helaas niet bekend, waarschijnlijk 10, 12 of peat)
- Glenlivet 12 yrs (fles)
- Aberlour 10 yrs (fles)
- Glenmorven Islay (fles: op advies van dit forum)
- Glen Talloch (in de kroeg)
- Jameson ( in de kroeg)
- Highland Park 12 yrs (fles)
- Bruichladdich Peat en Oban 14 yrs (nog dicht in de fles)

Heeft iemand een tip voor een betaalbare whisky gelijkend de Bruichladdich en/of de Highland Park?
BVD
een leuk lijstje om mee te beginnen.......Maar is het niet handiger als jij ons vertelt welke van de door jouw geproefde whiskies JIJ lekker vond?...dan kunnen we je misschien verder helpen. Ben zelf bijvoorbeeld geen fan van de Talloch (hele slechte blend) en de Morven is best wel een drinkbare Islay whisky maar daar zijn nog veel mooiere van te krijgen.

een tip tussen de Laddie en de HP? zowel geografisch als qua smaakprofiel kom je dan al snel terecht bij een Talisker. Whisky met smaak en een klein beetje turf...
Een ander whisky met een licht maritiem karakter kan de Old Pulteney zijn.

Zo....nu eerst een een glaasje inschenken....een geturfde Japanner maar denk ik.
pi_67264752
Ah ja, dat is wellicht makkelijker sorry.
Ik heb al vrij snel gemerkt dat ik blends (talloch, jameson) niet genoeg diepgang vind hebben in de smaak. Ik ken de juiste termen niet precies, maar over een verbluffende nasmaak kan ik niet echt spreken bij die twee.
Mijn eerste flessen (Glenlivet 12 yrs en Aberlour 10 yrs) waren toen ik net opende echt DE lekkerste, maar nu merk ik met name bij de Glenlivet dat ik deze ook niet meer zo speciaal vind. Dan heb ik meer wat met de HP en de Morven, die smaken overvallen je, verrassen je...of kunnen je laten verbazen. Dat verwacht ik dalijk ook in mijn Oban terug te vinden als ik m open.
Weet iemand wat ik kan verwachten van de Bruichladdich Peat? Beetje drinkbaar of heb ik n gigantische miskoop?
En wat zijn dan vergelijkbare naast de Morvens? Een Lagavulin 16 yrs is waarschijnlijk te overdreven en de Laphroaig te medicinaal?
pi_67315363
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 11:32 schreef _Absolution_ het volgende:
Ah ja, dat is wellicht makkelijker sorry.
Ik heb al vrij snel gemerkt dat ik blends (talloch, jameson) niet genoeg diepgang vind hebben in de smaak. Ik ken de juiste termen niet precies, maar over een verbluffende nasmaak kan ik niet echt spreken bij die twee.
Mijn eerste flessen (Glenlivet 12 yrs en Aberlour 10 yrs) waren toen ik net opende echt DE lekkerste, maar nu merk ik met name bij de Glenlivet dat ik deze ook niet meer zo speciaal vind. Dan heb ik meer wat met de HP en de Morven, die smaken overvallen je, verrassen je...of kunnen je laten verbazen. Dat verwacht ik dalijk ook in mijn Oban terug te vinden als ik m open.
Weet iemand wat ik kan verwachten van de Bruichladdich Peat? Beetje drinkbaar of heb ik n gigantische miskoop?
En wat zijn dan vergelijkbare naast de Morvens? Een Lagavulin 16 yrs is waarschijnlijk te overdreven en de Laphroaig te medicinaal?
Blends hebben over het algemeen ook minder "diepgang". Een single malt heeft meestal een meer karakteristieke smaak. Door het blenden en het mixen van verschillende smaken gaan de scherpe randjes eraf, de echt specifieke smaak van de malt komt niet meer zo goed naar boven..
Wat overignes niet weg neemt dat er ook hele goede blends zijn....

Als je Aberlour een lekker vond wil je misschien de A'bunadh een keer proberen. Tot nu toe een van de lekkerste die ik heb mogen proeven.

Wanneer je iets met een beetje een ziltige invloed wil, maar wanneer je verwacht dat bijvoorbeeld Laphroag een beetje te veel van het goede is kun je misschien clynelish eens proberen. Dit is een coastal highland whisky en zit qua smaak zo'n beetje bovenaan wat ik lekker vind van de wat ziltige whisky's..
I'm so fuckin'wasted!
pi_67403315
quote:
Blends hebben over het algemeen ook minder "diepgang". Een single malt heeft meestal een meer karakteristieke smaak. Door het blenden en het mixen van verschillende smaken gaan de scherpe randjes eraf, de echt specifieke smaak van de malt komt niet meer zo goed naar boven..
Wat overignes niet weg neemt dat er ook hele goede blends zijn....
Wat zijn dan voorbeelden van hele goede blends? Ik heb laatst William Lawson gedronken en deze vond ik (voor een blend) een onwijs krachtige smaak te hebben.
quote:
Wanneer je iets met een beetje een ziltige invloed wil, maar wanneer je verwacht dat bijvoorbeeld Laphroag een beetje te veel van het goede is kun je misschien clynelish eens proberen. Dit is een coastal highland whisky en zit qua smaak zo'n beetje bovenaan wat ik lekker vind van de wat ziltige whisky's..
Dat was mijn vraag, is een Laphroaig te veel van t goede (voor een beginner)? Wat moet ik me voorstellen bij n hevig medicinale whisky? En waarom is dan een Lagavulin 16 yrs wel opgenomen in de Classic Malts en zo'm Laphroiag niet?

Verder heb ik wel ns gehoord dat echte whisky-drinkers een klein bodempje in de fles laten zitten, om later nog te kunnen ruiken aan de fles hoe die whisky was. Doen jullie dit ook of adviseren jullie een beginner gewoon de fles helemaal koud te maken en als je later meer verstand hebt, het dan nog eens dunnetjes over te doen?

B.V.D.
pi_67405774
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:10 schreef _Absolution_ het volgende:

[..]

Wat zijn dan voorbeelden van hele goede blends? Ik heb laatst William Lawson gedronken en deze vond ik (voor een blend) een onwijs krachtige smaak te hebben.
[..]

Dat was mijn vraag, is een Laphroaig te veel van t goede (voor een beginner)? Wat moet ik me voorstellen bij n hevig medicinale whisky? En waarom is dan een Lagavulin 16 yrs wel opgenomen in de Classic Malts en zo'm Laphroiag niet?
De classic malts collectie is van Diageo, Laphroaigh volgens mij niet.

Wat je je voor moet stellen bij een medicinale geur is letterlijk een ziekenhuislucht, een gaasverbandje met jodium. En ik zelf ruik in de Laphroaigh 10 ook Haribo banaantjes, maar dat kan aan mij liggen. Ik vind 'm persoonlijk te zoet.

Het is in ieder geval geen whisky die ik snel aan zou raden, agz het een heel heftige smaak is die lang niet iedereen lekker zal vinden.

Als je meer uit wil proberen, koop dan eens miniaturen (Classic malt collection, 3 x 200 ml vind ik zelf leuke setjes). Het is misschien relatief duur, maar het is vervelender als je een grote fles koopt en het niets vindt. En verder gewoon op visite gaan bij andere whiskydrinkers en hun collectie plunderen natuurlijk, dat is de leukste en voordeligste manier om whisky's te leren kennen. Of een keer naar een whiskyfestival of een proeverij van een slijterij - de hoeveelheid die je dan kunt proeven, daar kom je normaalgesproken gewoon niet aan. En dan kun je tenminste makkelijk vergelijken en uitvinden wat voor soort whisky je het lekkerst vindt.
Sanity is (not) statistical
pi_67406557
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 20:14 schreef Maeghan het volgende:

[..]

De classic malts collectie is van Diageo, Laphroaigh volgens mij niet.

Wat je je voor moet stellen bij een medicinale geur is letterlijk een ziekenhuislucht, een gaasverbandje met jodium. En ik zelf ruik in de Laphroaigh 10 ook Haribo banaantjes, maar dat kan aan mij liggen. Ik vind 'm persoonlijk te zoet.

Het is in ieder geval geen whisky die ik snel aan zou raden, agz het een heel heftige smaak is die lang niet iedereen lekker zal vinden.


Als je meer uit wil proberen, koop dan eens miniaturen (Classic malt collection, 3 x 200 ml vind ik zelf leuke setjes). Het is misschien relatief duur, maar het is vervelender als je een grote fles koopt en het niets vindt. En verder gewoon op visite gaan bij andere whiskydrinkers en hun collectie plunderen natuurlijk, dat is de leukste en voordeligste manier om whisky's te leren kennen. Of een keer naar een whiskyfestival of een proeverij van een slijterij - de hoeveelheid die je dan kunt proeven, daar kom je normaalgesproken gewoon niet aan. En dan kun je tenminste makkelijk vergelijken en uitvinden wat voor soort whisky je het lekkerst vindt.
Hij is juist heerlijk!
Ik weet het ook niet
pi_67406806
Ben jij iedereen?

Laat ik het zo zeggen, als ik op m'n werk iemand moet adviseren en diegene wil een cadeautje kopen voor een whiskyliefhebber, maar ze weten niet wat diegene drinkt, dan zal ik eerder een Highland Park voorstellen dan een Laphroaigh, omdat die laatste dusdanig uitgesproken is dat niet iedereen dat op prijs stelt. Highland Park durf ik in principe blind mee te geven, een Laphroaigh vind ik een wilde gok.
Sanity is (not) statistical
  woensdag 25 maart 2009 @ 21:22:26 #267
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_67408622
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:10 schreef _Absolution_ het volgende:

[..]

Wat zijn dan voorbeelden van hele goede blends? Ik heb laatst William Lawson gedronken en deze vond ik (voor een blend) een onwijs krachtige smaak te hebben.
De 12y oude Logan de Luxe van White Horse vind ik een verassende blend.
Heb hem vorig jaar aangeboden gekregen bij Cadenhead in Amsterdam (helaas ter ziele...) en was dusdanig verrast dat ik hem aangeschaft heb, de eerste blend die ik ooit zelf kocht.
Zoals bij meerdere White Horse blends bevat deze blend een behoorlijk deel Lagavulin en ondanks een uiteraard groot deel graanwhisky was deze whisky niet zo scherp als vele van z'n soortgenoten, maar heeft deze blend juist een verfijnde smaak (amandelen/marsepein, wat jodium en rook) en een rustige afdronk waarbij je strot niet meteen in de fik vliegt...



Bij Van Wees in Amersfoort is deze whisky nog beperkt verkrijgbaar voor ¤ 31,46 per liter:

7949 1,000 40,0 DIST BLEND LOGAN DE LUXE 12 Y LTR 40% 12 12 years old ¤31,46
pi_67420748
quote:
Op maandag 16 maart 2009 08:17 schreef dino_001 het volgende:
Ziezo, zaterdag naar whiskycorner geweest en volgende flessen gekocht:
Lagavulin 16 y
Mortlach 1990
Ik moet zeggen dat ik rokerige whisky's eerst niet zo lekker vond en zelfs toen ik bij whiskycorner proefde had ik zoiets van neen, niet echt my cup of tea (of whisky)... maar ik ga de laga wel meenemen om dit soort whisky te leren kennen.

Nu heb ik al enkele keren eens rustig een glaasje laga gedronken bij tv kijken en ik kan hem elke keer meer appreciëren...

De Mortlach vind ik trouwens ook heel lekker.
pi_67424816
Er zijn ook minder heftige Islay's als Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich en Bunnahabbain (De meest subtiele van allemaal.
pi_67425946
Misschien dat er nog een nieuwe Whisky bij gaat komen.

http://news.bbc.co.uk/2/h(...)_central/7964070.stm

Green light for distillery plan

The distillery will be the first in Falkirk since Rosebank closed in 1993
Plans for a whisky distillery in Falkirk have been given the go ahead by the local authority.
The multi-million pound development will also include a visitor centre, restaurant, shops and a bonded warehouse.
The proposals were put forward by The Falkirk Distillery Company, owned by Fiona and Alan Stewart.
Scottish ministers will now consider whether to give the development final approval.
The distillery would be the first to operate in the town since the famed Rosebank Distillery was shut in 1993.
Despite receiving 71 letters of support, the application did receive objections from some locals who felt the proposed site, on undeveloped land next to Grandsable Cemetery, was inappropriate.
Historic Scotland also raised objections about the development's proximity to the Antonine Wall, which was recently given World Heritage Status.
Rosebank Distillery, which was situated beside the Forth and Clyde Canal and dated from the 1840s, produced a triple-distilled single malt. The bottles currently sell for more than £200.
Suggestions that the product produced at the proposed new distillery might carry the Rosebank name have been denied by Diageo, which owns the trademark.
pi_67426441
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 12:06 schreef gadeweerd het volgende:
Er zijn ook minder heftige Islay's als Caol Ila, Bowmore, Bruichladdich en Bunnahabbain (De meest subtiele van allemaal.
Ja maar begrijp me niet verkeerd hé. De laga vind ik juist lekkerder en lekkerder vinden...
(Was goeie tip van je enkele pagina's terug)

Mijn schoonbroer heeft deze gekocht:
Laphroaig 2001 Cask strength (57,6°)
Ik moet zeggen dat ik die laatste minder hard vind geuren naar rook en turf maar wel veeeel explosiever in de mond, iets te veel voor mij (voorlopig toch)
Die laga is veel subtieler naar mijn idee
pi_67433533
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:10 schreef _Absolution_ het volgende:
Verder heb ik wel ns gehoord dat echte whisky-drinkers een klein bodempje in de fles laten zitten, om later nog te kunnen ruiken aan de fles hoe die whisky was. Doen jullie dit ook of adviseren jullie een beginner gewoon de fles helemaal koud te maken en als je later meer verstand hebt, het dan nog eens dunnetjes over te doen?
Als je een fles whisky langere tijd laat staan, zorg er dan voor dat er nog minimaal de helft in zit. Wanneer er nog slechts een restje in een fles zit en je laat 'm te lang staan dan wordt de smaak van de whisky er niet beter op. Wat dit doet met de geur durf ik niet te zeggen.

Ik zou ook gewoon voor de miniaturen gaan...

Daarnaast is het misschien ook een goed idee om op te schrijven wat je hebt gedronken, schrijf op wat je proeft en ruikt, geef de whisky een cijfer. Als je dit maar lang genoeg volhoud heb je een aardig overzicht van wat je allemaal hebt gedronken en wat je overal van vond...

Als 't cijfer dan hoog genoeg is vind je het vast niet erg om 'm nog eens te proberen!
I'm so fuckin'wasted!
pi_67440523
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 12:52 schreef dino_001 het volgende:

[..]

Ja maar begrijp me niet verkeerd hé. De laga vind ik juist lekkerder en lekkerder vinden...
(Was goeie tip van je enkele pagina's terug)

Mijn schoonbroer heeft deze gekocht:
Laphroaig 2001 Cask strength (57,6°)
Ik moet zeggen dat ik die laatste minder hard vind geuren naar rook en turf maar wel veeeel explosiever in de mond, iets te veel voor mij (voorlopig toch)
Die laga is veel subtieler naar mijn idee
Kans is groot dat een beetje water de geur en misschien ook de smaak doet loskomen, vaak is dat zo met Cask strength whisky's. Gewoon proberen.
pi_67660713
Vandaag flesje Lagavulin 16 gekocht nav Whiskeyfestival afgelopen weekend. Damn wat is dat spul toch lekker! Ben bang dat die fles snel leeg is..
pi_67756007
quote:
Op donderdag 2 april 2009 22:44 schreef Flat-Eric het volgende:
Vandaag flesje Lagavulin 16 gekocht nav Whiskeyfestival afgelopen weekend. Damn wat is dat spul toch lekker! Ben bang dat die fles snel leeg is..
Ik vind hem iedere keer als ik een glaasje drink beter worden...

Dit weekend nog eens naar whiskycorner geweest voor een kado voor liefhebber van geturfde whisky. Ik heb hem een miniatuur (35cl) Bowmore 10y gekocht en hij was er tevreden mee.
Ik heb dan ook maar direct een extra fles voor mij megebracht. Een vat dat ze zelf hebben gekocht en op fles hebben laten zetten... mmm, lekker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')