abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 december 2008 @ 10:41:15 #1
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_63749233
Hey mensen,

Ik ga begin volgend jaar beginnen met afstuderen bij een middelgroot ICT-bedrijf. Op de lokatie waar ik zit, zijn 250 werknemers, wereldwijd ongeveer 2500-2700.

Mijn scriptie wil ik houden over verandermanagement (changemanagement) en ik probeer mijn scope (doelgebied) te verscherpen. Nu heb ik hier even grote moeite mee, aangezien ik mijn gedachtes niet goed geordend krijg.

Heeft er iemand een goede suggestie? Dingen waar ik aan zit te denken zijn dus dingen als het opzetten van een proces, een handleiding voor een specifieke verandering (bijvoorbeeld een verhuizing van bureau) of iets in die richting.

Mocht ik ergens onduidelijk zijn geweest betreft informatievoorziening, laat het me horen en ik vul het aan.

alvast bedankt
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  Boks-Chick donderdag 4 december 2008 @ 10:55:14 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_63749586
Oeh! Mijn vakgebied

wat wil je precies veranderen? Ga daar eerst eens over nadenken. Een verhuizing hoeft niet persee een verandering te zijn als in changemanagement bedoelt wordt. Je spreekt eigenlijk pas over changemanagement als je minimaal in de double loop learning van een organisatie terecht komt.

Als er na de verhuizing organisatorisch niets veranderd is dan dat je ergens anders een printer vind en persoon A op kamer 3b zit ipv 5c is er formeel niets veranderd aan hun werkzaamheden, ook al ervaren medewerkers dit soort dingen wel als een giga verandering.

En hou je keuze relatief klein. Het lastigste van alles. Blijf op helicopterview hangen. Anders ga je verzanden in detail en detailproblematiek, en die ruimte en tijd heb jenooit voor een scriptie

verder is het heel praktisch om eens te kijken met leidinggevenden in je organisatie. Waar liggen hun problemen? Kijk of je daar iets kan vinden voor onderwerp. Leuke daaraan is dat je vaak gelijk eenhoop commitment krijg en dus medewerking. En dat is wel zo makkelijk! Scheelt een hoop tijd.
lolwut
  donderdag 4 december 2008 @ 11:22:53 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63750279
TvP-management
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 4 december 2008 @ 11:34:28 #4
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_63750563
quote:
Op donderdag 4 december 2008 10:55 schreef BrandX het volgende:
Oeh! Mijn vakgebied

wat wil je precies veranderen? Ga daar eerst eens over nadenken. Een verhuizing hoeft niet persee een verandering te zijn als in changemanagement bedoelt wordt. Je spreekt eigenlijk pas over changemanagement als je minimaal in de double loop learning van een organisatie terecht komt.

Als er na de verhuizing organisatorisch niets veranderd is dan dat je ergens anders een printer vind en persoon A op kamer 3b zit ipv 5c is er formeel niets veranderd aan hun werkzaamheden, ook al ervaren medewerkers dit soort dingen wel als een giga verandering.

En hou je keuze relatief klein. Het lastigste van alles. Blijf op helicopterview hangen. Anders ga je verzanden in detail en detailproblematiek, en die ruimte en tijd heb jenooit voor een scriptie

verder is het heel praktisch om eens te kijken met leidinggevenden in je organisatie. Waar liggen hun problemen? Kijk of je daar iets kan vinden voor onderwerp. Leuke daaraan is dat je vaak gelijk eenhoop commitment krijg en dus medewerking. En dat is wel zo makkelijk! Scheelt een hoop tijd.
Briljant. de 1e post gelijk een uitgebreide. toppie

Ik ga zo in overleg met een manager, maar ik wil een beetje goed overkomen. Ik heb dus nog even moeite om dus een concreet en goed plan te overhandigen. Of iig een idee. Hij zal mij al zeker wel op weg kunnen helpen, maar natuurlijk niet mn handje vasthouden bij mijn beslissingen..
Leer spaties gebruiken!
  Boks-Chick donderdag 4 december 2008 @ 11:40:12 #5
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_63750696
die zal je dan ook zelf moeten doen dat is namelijk ook laten zien dat je op HBO niveau kan acteren

Misschien is het wel een idee om iets te kiezen wat een beetje dicht bij je staat of wat je mega interessant vindt. En dat hoeft dus niet eens ICT te zijn. Kan ook managementstijlen zijn, kwaliteitborging, communicatie, marketing noem maar op! Dat is het mooie van verandermanagement, je kan met alle organisatiefacetten aan de slag

Dus zorg wel dat je niet een richting/opdracht geduwd wordt waarbij je bij voorbaat al zoiets hebt van: mwah, eigenlijk niet zo leuk/heb ik niet veel zin in/ zie ik geen heil in.

Maar terugkomend op: blijf vooral in dit topic posten, ik zal je met veel plezier richtingen willen wijzen, doch geen invullingen geven Coachen dus, wat ik vooral doe als verandermanager. Ik bedenk het niet (ook al heb ik al een idee c.q. oplossing paraat) ik laat mensen er zelf achter komen door ze in de richting te helpen. Dat is het mooiste wat er is.

Succes met je gesprek zo! En tip: blijf dus bij jezelf!
lolwut
  donderdag 4 december 2008 @ 11:53:44 #6
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_63751032
quote:
Op donderdag 4 december 2008 11:40 schreef BrandX het volgende:
die zal je dan ook zelf moeten doen dat is namelijk ook laten zien dat je op HBO niveau kan acteren

Misschien is het wel een idee om iets te kiezen wat een beetje dicht bij je staat of wat je mega interessant vindt. En dat hoeft dus niet eens ICT te zijn. Kan ook managementstijlen zijn, kwaliteitborging, communicatie, marketing noem maar op! Dat is het mooie van verandermanagement, je kan met alle organisatiefacetten aan de slag

Dus zorg wel dat je niet een richting/opdracht geduwd wordt waarbij je bij voorbaat al zoiets hebt van: mwah, eigenlijk niet zo leuk/heb ik niet veel zin in/ zie ik geen heil in.

Maar terugkomend op: blijf vooral in dit topic posten, ik zal je met veel plezier richtingen willen wijzen, doch geen invullingen geven Coachen dus, wat ik vooral doe als verandermanager. Ik bedenk het niet (ook al heb ik al een idee c.q. oplossing paraat) ik laat mensen er zelf achter komen door ze in de richting te helpen. Dat is het mooiste wat er is.

Succes met je gesprek zo! En tip: blijf dus bij jezelf!
Geweldig! Aan jou heb ik wat. Ik heb zowel interesse in ICT als management. Momenteel ben ik IT-supporter maar ik heb er geen enkel probleem mee om een onwijze omslag te maken naar een andere richting. Wat ook belangrijk is, is het feit dat ik er wel van op aan kan dat het nuttig is voor het bedrijf en niet al onderzocht is ofzo. Even goed onderzoeken dus hier

klein foutje van mezelf is dat ik een beetje laat ermee begonnen ben. Het onderzoeksvoorstel moet maandag ingeleverd worden, maar dat is redelijk beknopt. Een paar korte vragen waar je onderzoek over zal gaan en wat de achterliggende gedachte is. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat ik al eea weet. Vanmiddag ga ik er ook voor naar school voor een inhaallesje.
Leer spaties gebruiken!
  donderdag 4 december 2008 @ 11:55:56 #7
85962 ioko
I Appear Missing
pi_63751074
*Leest ook mee, en is bereid tips te geven*
Coincidence
Makes sense
Only with you
  Boks-Chick donderdag 4 december 2008 @ 11:57:48 #8
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_63751129
quote:
Op donderdag 4 december 2008 11:53 schreef Bootje84 het volgende:

klein foutje van mezelf is dat ik een beetje laat ermee begonnen ben. Het onderzoeksvoorstel moet maandag ingeleverd worden, maar dat is redelijk beknopt. Een paar korte vragen waar je onderzoek over zal gaan en wat de achterliggende gedachte is. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat ik al eea weet. Vanmiddag ga ik er ook voor naar school voor een inhaallesje.
Daar heb ik nog wel een leuk formatje voor liggen als je wil. Daarmee heb je dan in twee pagina's alles aangegeven

PM maar je mailadres, dan doe ik het vanavond toesturen
lolwut
  donderdag 4 december 2008 @ 12:01:14 #9
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_63751228
Nou mensen, ik waardeer jullie hulp enorm. Geeft me een heerlijk gevoel.

Of was dat de werking van de chocolade uit de sachertorte?
Leer spaties gebruiken!
pi_63760965
quote:
Op donderdag 4 december 2008 11:53 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Geweldig! Aan jou heb ik wat. Ik heb zowel interesse in ICT als management. Momenteel ben ik IT-supporter maar ik heb er geen enkel probleem mee om een onwijze omslag te maken naar een andere richting. Wat ook belangrijk is, is het feit dat ik er wel van op aan kan dat het nuttig is voor het bedrijf en niet al onderzocht is ofzo. Even goed onderzoeken dus hier

Het moet nuttig zijn voor het bedrijf, maar wat je onderzoek.. moet ook nut hebben voor het beroepenveld, dus de concurrent zou er ook iets aan moeten hebben.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:54:33 #11
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_63960320
zo mensen, even een kleine update. bedrijf is veranderd. van een ICT-bedrijf naar een bedrijf wat in de tomatensector zit

Ik ga werken aan het veranderen van het bedrijf van een pioniersbedrijf naar een professionele omgeving..
Leer spaties gebruiken!
  vrijdag 12 december 2008 @ 13:56:11 #12
201197 kabelhaspel
Keep on rollin'!
pi_63960367
- nuttige reactie! -

[ Bericht 95% gewijzigd door GlowMouse op 12-12-2008 15:15:47 ]
Goed verhaal. Lekker kort.
pi_63961323
quote:
[b]Op donderdag 4 december 2008 10:55
Blijf op helicopterview hangen
Het is in een helicopter moeilijk te verstaan wat de mensen op de werkvloer zeggen.

Oke tvp.
Maar de term helicopterview.....Jeuk....
Wel mee eens dat je de grote lijnen in de gaten moet houden en niet teveel op de details moet zitten.
maar ze zeggen ook wel eens: "The devil is in the details"..
  Boks-Chick vrijdag 12 december 2008 @ 14:37:14 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_63961402
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 14:32 schreef HarryP het volgende:

[..]

Het is in een helicopter moeilijk te verstaan wat de mensen op de werkvloer zeggen.

Oke tvp.
Maar de term helicopterview.....Jeuk....
Wel mee eens dat je de grote lijnen in de gaten moet houden en niet teveel op de details moet zitten.
maar ze zeggen ook wel eens: "The devil is in the details"..
eens en dat is ook eigenlijk wat ik bedoel. Hij zit al op de detail, en mijn advies is dus inderdaad, hou ook het overkoepelende plaatje in de gaten, om de verbanden met andere afdelingen/onderdelen in de gaten te krijgen en houden
lolwut
pi_63975799
Verandermangement in het algemeen lijkt me niet echt een goed onderwerp. Splits het toe op wat je wil veranderen, dan kan je een stuk concreter zijn en hier het onderzoek met bijbehorende theorieën op toesplitsen.
  zondag 14 december 2008 @ 19:24:23 #16
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64012064
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 23:30 schreef HansU het volgende:
Verandermangement in het algemeen lijkt me niet echt een goed onderwerp. Splits het toe op wat je wil veranderen, dan kan je een stuk concreter zijn en hier het onderzoek met bijbehorende theorieën op toesplitsen.
Klopt. dit is alleen het centrale onderwerp, waarin ik nog toe moet spitsen. Ik begrijp volledig wat je bedoeld. Ik ga er nog aan werken.
Leer spaties gebruiken!
pi_64014632
quote:
Op vrijdag 12 december 2008 13:54 schreef Bootje84 het volgende:
zo mensen, even een kleine update. bedrijf is veranderd. van een ICT-bedrijf naar een bedrijf wat in de tomatensector zit

Ik ga werken aan het veranderen van het bedrijf van een pioniersbedrijf naar een professionele omgeving..
Ik vermoed verwacht dat weerstand tegen veranderingen een groot aspect van je scriptie gaat worden
  maandag 12 januari 2009 @ 09:21:50 #18
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64939625
Zo mensen, weer even een update.

Inmiddels aangekomen op mijn (nieuwe) afstudeerlocatie. Ik zit hier in een project om het bedrijf dus te transformeren. (zoals hierboven te lezen)

Ik ben dus aan het kijken welke procedures er zijn etc.

Vraag is nu alleen, waar ga ik mijn theoriestudie op baseren? Iemand suggesties?
Leer spaties gebruiken!
  Boks-Chick maandag 12 januari 2009 @ 09:27:41 #19
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64939732
je kan het INK als uitgangspunt nemen, transformeren naar een hogere fase, daar kan je mintzberg en zijn organisatiestructuren aan koppelen. Ik zou sowieso een IST-SOLL onderzoek doen, waar staat de organisatie nu en waar wil het naar toe.
lolwut
pi_64939900
Leuk man, ik hou dit topic even in de gaten. TVP dus.

BrandX spreekt over double loop learning. Volgens mij betekent dit dat leren moet gebeuren doormiddel van verandering van de mentale modellen van de organisatie. Ofwel, moet je in de organisatie proberen om de mentale modellen van de individuen op elkaar af te stemmen. Je zou op algemeen niveau kunnen kijken hoe je zou kunnen bewerkstelligen.
  maandag 12 januari 2009 @ 09:36:26 #21
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64939913
quote:
Op maandag 12 januari 2009 09:27 schreef BrandX het volgende:
je kan het INK als uitgangspunt nemen, transformeren naar een hogere fase, daar kan je mintzberg en zijn organisatiestructuren aan koppelen. Ik zou sowieso een IST-SOLL onderzoek doen, waar staat de organisatie nu en waar wil het naar toe.
Dat ist-soll gaat idd gebeuren. Ze werken hier naar het ISO-certificaat als ik het goed heb begrepen. Het ist-soll onderzoek is al deels gedaan, dus dat kan ik opzich mooi overnemen
Leer spaties gebruiken!
  Boks-Chick maandag 12 januari 2009 @ 09:53:16 #22
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64940284
quote:
Op maandag 12 januari 2009 09:35 schreef Noork het volgende:
Leuk man, ik hou dit topic even in de gaten. TVP dus.

BrandX spreekt over double loop learning. Volgens mij betekent dit dat leren moet gebeuren doormiddel van verandering van de mentale modellen van de organisatie. Ofwel, moet je in de organisatie proberen om de mentale modellen van de individuen op elkaar af te stemmen. Je zou op algemeen niveau kunnen kijken hoe je zou kunnen bewerkstelligen.
helemaal juist idd.
Als je wil dat verandering in een organisatie lukt, zal je moeten proberen commitment vanuit de mensen in de organisatie te verkrijgen, anders is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken. En dan bedoel ik met mensen niet het MT, maar het middenkader SAMEN met de 'werkvloer'.
Het MT moet vooral faciliterend willen opereren.
lolwut
  maandag 12 januari 2009 @ 09:56:51 #23
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64940367
quote:
Op maandag 12 januari 2009 09:53 schreef BrandX het volgende:

[..]

helemaal juist idd.
Als je wil dat verandering in een organisatie lukt, zal je moeten proberen commitment vanuit de mensen in de organisatie te verkrijgen, anders is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken. En dan bedoel ik met mensen niet het MT, maar het middenkader SAMEN met de 'werkvloer'.
Het MT moet vooral faciliterend willen opereren.
Beaam ik volledig. Ik weet niet of de theoriestudie 1 groot onderwerp moet zijn of dat het ook een aantal kleine dingen mag zijn. Dan zou ik het kunnen combineren met bijvoorbeeld een onderzoek naar weerstand op de werkvloer. Heb iig al een beetje een overzicht gemaakt naar hoe de organisatie gaat veranderen, en deze vallen over het algemeen reuze mee. Ik gok dat er maar iets van 15% veranderd. Dan praten we niet over werkzaamheden, maar verantwoordingen ed.
Leer spaties gebruiken!
  Boks-Chick maandag 12 januari 2009 @ 10:02:56 #24
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64940505
quote:
Op maandag 12 januari 2009 09:56 schreef Bootje84 het volgende:

[..]

Beaam ik volledig. Ik weet niet of de theoriestudie 1 groot onderwerp moet zijn of dat het ook een aantal kleine dingen mag zijn. Dan zou ik het kunnen combineren met bijvoorbeeld een onderzoek naar weerstand op de werkvloer. Heb iig al een beetje een overzicht gemaakt naar hoe de organisatie gaat veranderen, en deze vallen over het algemeen reuze mee. Ik gok dat er maar iets van 15% veranderd. Dan praten we niet over werkzaamheden, maar verantwoordingen ed.
vergis je hier niet in... Verandering in verantwoordelijkheden, of het er nou meer of minder worden, is juist een van de grootste struikelblokken! Mensen ervaren dit namelijk veelal als iets heel persoonlijks. Als je werkzaamheden veranderd is dit voor mensen lang zo persoonlijk en dichtbij niet. Waak hier voor
lolwut
  maandag 12 januari 2009 @ 10:12:47 #25
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_64940704
quote:
Op maandag 12 januari 2009 10:02 schreef BrandX het volgende:

[..]

vergis je hier niet in... Verandering in verantwoordelijkheden, of het er nou meer of minder worden, is juist een van de grootste struikelblokken! Mensen ervaren dit namelijk veelal als iets heel persoonlijks. Als je werkzaamheden veranderd is dit voor mensen lang zo persoonlijk en dichtbij niet. Waak hier voor
Misschien onderschat ik het ook wel een beetje. We zitten nu in week 2. Ik zal er iig nog even goed over nadenken. 19 Januari onderzoeksvoorstel inleveren op school. Mag eigenlijk pas in februari beginnen, maar ben al bezig
Leer spaties gebruiken!
  Boks-Chick maandag 12 januari 2009 @ 10:39:44 #26
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64941327
Mja, tis ook de reden waarom ik op het INK insteek. Door een INK score te maken met mensen van diverse afdelingen c.q. lagen krijg je al een hoop commitment, omdat ze zelf mogen en kunnen aangeven op objectieve basis wat er goed en minder goed is, wat er wel en wat er niet geregeld is. Ook geeft het vervolgens op een presenteerblaadje waar verbeterpunten liggen wil je naar een bepaalde fase toe.

Het is wel een tricky one, het vraagt van degene die het uitvoert veel ervaring en verstand van INK en de scoringsmethodiek (die onlangs overigens op belangrijke punten is aangepast). Ik zou de INK dan ook als advies presenteren.

Kijk eens rond op INK.nl je kan via de site een quick scan doen, dit geeft je al een globaal idee, waar de organisatie zich bevindt.

Overigens is INK naadloos in te passen bij ISO. Of eingelijk andersom. INK omkadert ISO als het ware.
lolwut
pi_64948959
quote:
Op maandag 12 januari 2009 10:02 schreef BrandX het volgende:

[..]

Over weerstand tegen veranderingen is genoeg geschreven.. Ik liep er bij een stage ook hard tegenaan..
  Boks-Chick maandag 12 januari 2009 @ 14:40:09 #28
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_64949407
quote:
Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Over weerstand tegen veranderingen is genoeg geschreven.. Ik liep er bij een stage ook hard tegenaan..
Dat klopt en wordt hier ook niet tegengesproken
Verandermanagement is mijn vak, weet er alles van. En ondanks dat er boekenkasten vol over geschreven zijn, presteren veel bedrijven het dagelijks om dit rucksichloss weg te wuiven onder het mom van:" het zal vast wel meevallen bij ons."

Ik geef een manager altijd een hele leuke opdracht als hij zoiets denkt.
Ik vraag hem slechts een dag zijn horloge een dag om de andere pols te doen. Je ziet ze dan kijken van: ja boeiend, wat maakt het uit of je dat ding nou links of rechts draagt. Ik vraag het ze toch te doen.
En dan merken letterlijk ze aan den lijve dat (deze) verandering een toch een hele ingrijpende is, waarmee direct aangetoond wordt dat wat in hun ogen niet als een grote of belangrijke verandering wordt gezien, wel degelijk veel impact kan hebben.
lolwut
  donderdag 22 januari 2009 @ 15:05:56 #29
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65318717
Kleine update. Vandaag is mijn afstudeervoorstel goedgekeurd, dus binnenkort krijg ik een begeleider en kunnen we eindelijk ff hard werken!
Leer spaties gebruiken!
  donderdag 22 januari 2009 @ 16:14:06 #30
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_65321137
quote:
Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Ik stond tijdens mijn stage vooral aan 'de zijlijn' en zag precies de dingen die ik ooit geleerd had fout gaan. Als verrassing heb ik daar toen mijn presentatie over gedaan. Er zijn nu, tijdens een vergelijkbare verandering in de onderneming, wel wat verbeteringen, dus er is blijkbaar geluisterd.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  maandag 9 februari 2009 @ 10:25:58 #31
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65873440
Kwam net even een mooie link tegen met uitleg over de verschillende modellen. Voor de mensen die er misschien ook wat aan hebben:

http://www.pearsoneducati(...)lenen_technieken.pdf
Leer spaties gebruiken!
pi_65933794
quote:
Op maandag 9 februari 2009 10:25 schreef Bootje84 het volgende:
Kwam net even een mooie link tegen met uitleg over de verschillende modellen. Voor de mensen die er misschien ook wat aan hebben:

http://www.pearsoneducati(...)lenen_technieken.pdf
Mooi overzicht, maar het zit wel heel erg in de plannings-hoek en gaat er ruwweg van uit dat het in dit soort veranderingstracten een kwestie is van vakjes invullen.

Ik heb onlangs het boek Organisatiedynamica van Thijs Homan gelezen. Dat is wel een aanrader als het gaat om complexe veranderingstrajecten. Het gaat heel erg in op de sociale aspecten en verandering van mentale beelden.
  woensdag 11 februari 2009 @ 10:38:35 #33
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_65941421
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 23:35 schreef Noork het volgende:

[..]

Mooi overzicht, maar het zit wel heel erg in de plannings-hoek en gaat er ruwweg van uit dat het in dit soort veranderingstracten een kwestie is van vakjes invullen.

Ik heb onlangs het boek Organisatiedynamica van Thijs Homan gelezen. Dat is wel een aanrader als het gaat om complexe veranderingstrajecten. Het gaat heel erg in op de sociale aspecten en verandering van mentale beelden.
Ik heb ook een paar belangrijke kernpunten opgeschreven voor mijn scriptie. Een hele belangrijke is weerstand en communicatie. Dat is ongeveer dé factor waar in mijn optiek veranderingen fout gaan als ze fout gaan.

Plotselinge veranderingen zorgt gewoon voor weerstand als er niet goed is gecommuniceert. Bedankt voor de tip, ik kijk het even in.
Leer spaties gebruiken!
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:41:58 #34
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_67786713
Mensen, ik hoopte een boek te kopen genaamd "verbeteren en vernieuwen van organisaties" van Kor en Weggeman, alleen wordt deze niet meer uitgegeven.

Via bol.com is hij nog beschikbaar als 2ehands.

Wat raden jullie aan? Een ander boek en zo ja, welke? Of toch die 2ehands kopen..?

Ik wil graag het Integraal ondeernemingsmodel loslaten op de organisatie hier.
Leer spaties gebruiken!
pi_67790148
Al op Google books gekeken?

met het gevaar dat de informatie net 'niet leesbaar' is
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:01:00 #36
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_67797128
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:34 schreef PieterBas het volgende:
Al op Google books gekeken?

met het gevaar dat de informatie net 'niet leesbaar' is
Heb een 2ehands via marktplaats gevonden voor een tientje. Das het wel waard

Ff afwachten of die persoon ook reageert op mn mailtje.
Leer spaties gebruiken!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')