Briljant. de 1e post gelijk een uitgebreide. toppiequote:Op donderdag 4 december 2008 10:55 schreef BrandX het volgende:
Oeh! Mijn vakgebied
wat wil je precies veranderen? Ga daar eerst eens over nadenken. Een verhuizing hoeft niet persee een verandering te zijn als in changemanagement bedoelt wordt. Je spreekt eigenlijk pas over changemanagement als je minimaal in de double loop learning van een organisatie terecht komt.
Als er na de verhuizing organisatorisch niets veranderd is dan dat je ergens anders een printer vind en persoon A op kamer 3b zit ipv 5c is er formeel niets veranderd aan hun werkzaamheden, ook al ervaren medewerkers dit soort dingen wel als een giga verandering.
En hou je keuze relatief klein. Het lastigste van alles. Blijf op helicopterview hangen. Anders ga je verzanden in detail en detailproblematiek, en die ruimte en tijd heb jenooit voor een scriptie
verder is het heel praktisch om eens te kijken met leidinggevenden in je organisatie. Waar liggen hun problemen? Kijk of je daar iets kan vinden voor onderwerp. Leuke daaraan is dat je vaak gelijk eenhoop commitment krijg en dus medewerking. En dat is wel zo makkelijk! Scheelt een hoop tijd.
Geweldig! Aan jou heb ik wat. Ik heb zowel interesse in ICT als management. Momenteel ben ik IT-supporter maar ik heb er geen enkel probleem mee om een onwijze omslag te maken naar een andere richting. Wat ook belangrijk is, is het feit dat ik er wel van op aan kan dat het nuttig is voor het bedrijf en niet al onderzocht is ofzo. Even goed onderzoeken dus hierquote:Op donderdag 4 december 2008 11:40 schreef BrandX het volgende:
die zal je dan ook zelf moeten doendat is namelijk ook laten zien dat je op HBO niveau kan acteren
Misschien is het wel een idee om iets te kiezen wat een beetje dicht bij je staat of wat je mega interessant vindt. En dat hoeft dus niet eens ICT te zijn. Kan ook managementstijlen zijn, kwaliteitborging, communicatie, marketing noem maar op! Dat is het mooie van verandermanagement, je kan met alle organisatiefacetten aan de slag
Dus zorg wel dat je niet een richting/opdracht geduwd wordt waarbij je bij voorbaat al zoiets hebt van: mwah, eigenlijk niet zo leuk/heb ik niet veel zin in/ zie ik geen heil in.
Maar terugkomend op: blijf vooral in dit topic posten, ik zal je met veel plezier richtingen willen wijzen, doch geen invullingen gevenCoachen dus, wat ik vooral doe als verandermanager. Ik bedenk het niet (ook al heb ik al een idee c.q. oplossing paraat) ik laat mensen er zelf achter komen door ze in de richting te helpen. Dat is het mooiste wat er is.
![]()
Succes met je gesprek zo! En tip: blijf dus bij jezelf!
Daar heb ik nog wel een leuk formatje voor liggen als je wil. Daarmee heb je dan in twee pagina's alles aangegevenquote:Op donderdag 4 december 2008 11:53 schreef Bootje84 het volgende:
klein foutje van mezelf is dat ik een beetje laat ermee begonnen ben. Het onderzoeksvoorstel moet maandag ingeleverd worden, maar dat is redelijk beknopt. Een paar korte vragen waar je onderzoek over zal gaan en wat de achterliggende gedachte is. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat ik al eea weet. Vanmiddag ga ik er ook voor naar school voor een inhaallesje.
Het moet nuttig zijn voor het bedrijf, maar wat je onderzoek.. moet ook nut hebben voor het beroepenveld, dus de concurrent zou er ook iets aan moeten hebben.quote:Op donderdag 4 december 2008 11:53 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Geweldig! Aan jou heb ik wat. Ik heb zowel interesse in ICT als management. Momenteel ben ik IT-supporter maar ik heb er geen enkel probleem mee om een onwijze omslag te maken naar een andere richting. Wat ook belangrijk is, is het feit dat ik er wel van op aan kan dat het nuttig is voor het bedrijf en niet al onderzocht is ofzo. Even goed onderzoeken dus hier
Het is in een helicopter moeilijk te verstaan wat de mensen op de werkvloer zeggen.quote:[b]Op donderdag 4 december 2008 10:55
Blijf op helicopterview hangen
eens en dat is ook eigenlijk wat ik bedoel. Hij zit al op de detail, en mijn advies is dus inderdaad, hou ook het overkoepelende plaatje in de gaten, om de verbanden met andere afdelingen/onderdelen in de gaten te krijgen en houdenquote:Op vrijdag 12 december 2008 14:32 schreef HarryP het volgende:
[..]
Het is in een helicopter moeilijk te verstaan wat de mensen op de werkvloer zeggen.
Oke tvp.
Maar de term helicopterview.....Jeuk....
Wel mee eens dat je de grote lijnen in de gaten moet houden en niet teveel op de details moet zitten.
maar ze zeggen ook wel eens: "The devil is in the details"..
Klopt. dit is alleen het centrale onderwerp, waarin ik nog toe moet spitsen. Ik begrijp volledig wat je bedoeld. Ik ga er nog aan werken.quote:Op vrijdag 12 december 2008 23:30 schreef HansU het volgende:
Verandermangement in het algemeen lijkt me niet echt een goed onderwerp. Splits het toe op wat je wil veranderen, dan kan je een stuk concreter zijn en hier het onderzoek met bijbehorende theorieën op toesplitsen.
Ik vermoed verwacht dat weerstand tegen veranderingen een groot aspect van je scriptie gaat wordenquote:Op vrijdag 12 december 2008 13:54 schreef Bootje84 het volgende:
zo mensen, even een kleine update. bedrijf is veranderd. van een ICT-bedrijf naar een bedrijf wat in de tomatensector zit
Ik ga werken aan het veranderen van het bedrijf van een pioniersbedrijf naar een professionele omgeving..
Dat ist-soll gaat idd gebeuren. Ze werken hier naar het ISO-certificaat als ik het goed heb begrepen. Het ist-soll onderzoek is al deels gedaan, dus dat kan ik opzich mooi overnemenquote:Op maandag 12 januari 2009 09:27 schreef BrandX het volgende:
je kan het INK als uitgangspunt nemen, transformeren naar een hogere fase, daar kan je mintzberg en zijn organisatiestructuren aan koppelen. Ik zou sowieso een IST-SOLL onderzoek doen, waar staat de organisatie nu en waar wil het naar toe.
quote:Op maandag 12 januari 2009 09:35 schreef Noork het volgende:
Leuk man, ik hou dit topic even in de gaten. TVP dus.
BrandX spreekt over double loop learning. Volgens mij betekent dit dat leren moet gebeuren doormiddel van verandering van de mentale modellen van de organisatie. Ofwel, moet je in de organisatie proberen om de mentale modellen van de individuen op elkaar af te stemmen. Je zou op algemeen niveau kunnen kijken hoe je zou kunnen bewerkstelligen.
Beaam ik volledig. Ik weet niet of de theoriestudie 1 groot onderwerp moet zijn of dat het ook een aantal kleine dingen mag zijn. Dan zou ik het kunnen combineren met bijvoorbeeld een onderzoek naar weerstand op de werkvloer. Heb iig al een beetje een overzicht gemaakt naar hoe de organisatie gaat veranderen, en deze vallen over het algemeen reuze mee. Ik gok dat er maar iets van 15% veranderd. Dan praten we niet over werkzaamheden, maar verantwoordingen ed.quote:Op maandag 12 januari 2009 09:53 schreef BrandX het volgende:
[..]
helemaal juist idd.
Als je wil dat verandering in een organisatie lukt, zal je moeten proberen commitment vanuit de mensen in de organisatie te verkrijgen, anders is het bij voorbaat al gedoemd te mislukken. En dan bedoel ik met mensen niet het MT, maar het middenkader SAMEN met de 'werkvloer'.
Het MT moet vooral faciliterend willen opereren.
vergis je hier niet in... Verandering in verantwoordelijkheden, of het er nou meer of minder worden, is juist een van de grootste struikelblokken! Mensen ervaren dit namelijk veelal als iets heel persoonlijks. Als je werkzaamheden veranderd is dit voor mensen lang zo persoonlijk en dichtbij niet. Waak hier voorquote:Op maandag 12 januari 2009 09:56 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Beaam ik volledig. Ik weet niet of de theoriestudie 1 groot onderwerp moet zijn of dat het ook een aantal kleine dingen mag zijn. Dan zou ik het kunnen combineren met bijvoorbeeld een onderzoek naar weerstand op de werkvloer. Heb iig al een beetje een overzicht gemaakt naar hoe de organisatie gaat veranderen, en deze vallen over het algemeen reuze mee. Ik gok dat er maar iets van 15% veranderd. Dan praten we niet over werkzaamheden, maar verantwoordingen ed.
Misschien onderschat ik het ook wel een beetje. We zitten nu in week 2. Ik zal er iig nog even goed over nadenken. 19 Januari onderzoeksvoorstel inleveren op school. Mag eigenlijk pas in februari beginnen, maar ben al bezigquote:Op maandag 12 januari 2009 10:02 schreef BrandX het volgende:
[..]
vergis je hier niet in... Verandering in verantwoordelijkheden, of het er nou meer of minder worden, is juist een van de grootste struikelblokken! Mensen ervaren dit namelijk veelal als iets heel persoonlijks. Als je werkzaamheden veranderd is dit voor mensen lang zo persoonlijk en dichtbij niet. Waak hier voor
Over weerstand tegen veranderingen is genoeg geschreven.. Ik liep er bij een stage ook hard tegenaan..quote:Op maandag 12 januari 2009 10:02 schreef BrandX het volgende:
[..]
vergis je hier niet in... Verandering in verantwoordelijkheden, of het er nou meer of minder worden, is juist een van de grootste struikelblokken! Mensen ervaren dit namelijk veelal als iets heel persoonlijks. Als je werkzaamheden veranderd is dit voor mensen lang zo persoonlijk en dichtbij niet. Waak hier voor
Dat klopt en wordt hier ook niet tegengesprokenquote:Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Over weerstand tegen veranderingen is genoeg geschreven.. Ik liep er bij een stage ook hard tegenaan..
Ik stond tijdens mijn stage vooral aan 'de zijlijn' en zag precies de dingen die ik ooit geleerd had fout gaan. Als verrassing heb ik daar toen mijn presentatie over gedaan. Er zijn nu, tijdens een vergelijkbare verandering in de onderneming, wel wat verbeteringen, dus er is blijkbaar geluisterd.quote:Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Over weerstand tegen veranderingen is genoeg geschreven.. Ik liep er bij een stage ook hard tegenaan..
Mooi overzicht, maar het zit wel heel erg in de plannings-hoek en gaat er ruwweg van uit dat het in dit soort veranderingstracten een kwestie is van vakjes invullen.quote:Op maandag 9 februari 2009 10:25 schreef Bootje84 het volgende:
Kwam net even een mooie link tegen met uitleg over de verschillende modellen. Voor de mensen die er misschien ook wat aan hebben:
http://www.pearsoneducati(...)lenen_technieken.pdf
Ik heb ook een paar belangrijke kernpunten opgeschreven voor mijn scriptie. Een hele belangrijke is weerstand en communicatie. Dat is ongeveer dé factor waar in mijn optiek veranderingen fout gaan als ze fout gaan.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 23:35 schreef Noork het volgende:
[..]
Mooi overzicht, maar het zit wel heel erg in de plannings-hoek en gaat er ruwweg van uit dat het in dit soort veranderingstracten een kwestie is van vakjes invullen.
Ik heb onlangs het boek Organisatiedynamica van Thijs Homan gelezen. Dat is wel een aanrader als het gaat om complexe veranderingstrajecten. Het gaat heel erg in op de sociale aspecten en verandering van mentale beelden.
Heb een 2ehands via marktplaats gevonden voor een tientje. Das het wel waardquote:Op dinsdag 7 april 2009 12:34 schreef PieterBas het volgende:
Al op Google books gekeken?
met het gevaar dat de informatie net 'niet leesbaar' is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |