Dat heb ik ook. Ik merk dat het beter is dan Ritalin, maar het verschil zonder/met is veel minder groot met Concerta dan toen ik Ritalin gebruikte. Misschien ligt dat aan de dosis? Ik heb nu 36, 54 lijkt me wel erg drastisch eigenlijkquote:Op vrijdag 5 december 2008 17:45 schreef oceanpony het volgende:
heb 10 jaar gerookt, maar ben er een aantal jaar geleden mee gestopt. Is wel moeilijk hoor. Vooral de laatste tijd verlang ik stiekem wel naar een sigaretje
Oja, concerta gaat al beter dan kortwerkende methylfenidaat, maar ik merk nog niet heeeel veel vooruitgang vergeleken met de situatie zonder medicatie....
Ik heb ook 36 en ik merk dat het wat subtieler gaat.....Met de kortwerkende merkte ik metéén verschil. Nu eigenlijk niet. Ik kan nu geen 2 dingen tegelijk meer doen en ik ben ongeduldiger dan met de kortwerkende variant. Tot nu toe voel ik me wel beter, want dat geschommel maakte me echt helemaal mentalquote:Op vrijdag 5 december 2008 17:54 schreef Walging het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Ik merk dat het beter is dan Ritalin, maar het verschil zonder/met is veel minder groot met Concerta dan toen ik Ritalin gebruikte. Misschien ligt dat aan de dosis? Ik heb nu 36, 54 lijkt me wel erg drastisch eigenlijk
Ik mag hopen dat ik ooit een keer met een agenda om leer gaan. Het is toch eigenlijk belachelijk dat ik al faal in zoiets simpels als een agenda bijhouden.quote:Op vrijdag 5 december 2008 13:52 schreef Guncta het volgende:
[..]
Dat had ik dus aan het einde van mijn 'loopbaan' bij de hulpverleners.
Was ook net het punt dat ik ging leren om met een agenda om te gaan (krijg meteen alweer flashbacks naar heel veel jaren terug, studiebegeleiding).
Daarom nu alweer een paar jaar zonder hulp. Maar op de 1 of andere manier gaat dat veel beter.
Houd ervan om op mijn bek te gaan, leert zo makkelijk.
Ah joh dat kan ik ook niet hoor. Plannen is echt een hel.quote:Op vrijdag 5 december 2008 18:18 schreef 8. het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ik ooit een keer met een agenda om leer gaan. Het is toch eigenlijk belachelijk dat ik al faal in zoiets simpels als een agenda bijhouden.![]()
Dure agenda kopen heb ik ook geprobeerd, en helpt idd wel. Maar uiteindelijk komt er altijd weer een punt waarop het niet meer lukt.quote:Op vrijdag 5 december 2008 18:25 schreef Walging het volgende:
[..]
Ah joh dat kan ik ook niet hoor. Plannen is echt een hel.
Misschien helpt het om een hele mooie/dure agenda te kopen, zodat je hem niet kwijtraakt en zodat je het zonde vindt om hem niet te gebruiken. Ik heb er zoeen gekocht voor 2009, ik ben benieuwd of het werkt
Ik had het eigenlijk überhaupt al opgegeven om ooit nog een agenda te gebruiken, maar ik moest het per se weer proberen van m'n psych, dus dan maar zo..
ik heb nu 3 agenda's die ik door elkaar gebruik en dan schrijf ik nog steeds alles op losse briefjes die ik dan tussen de rest van mijn rommel legquote:Op vrijdag 5 december 2008 18:25 schreef Walging het volgende:
[..]
Ah joh dat kan ik ook niet hoor. Plannen is echt een hel.
Misschien helpt het om een hele mooie/dure agenda te kopen, zodat je hem niet kwijtraakt en zodat je het zonde vindt om hem niet te gebruiken. Ik heb er zoeen gekocht voor 2009, ik ben benieuwd of het werkt
Ik had het eigenlijk überhaupt al opgegeven om ooit nog een agenda te gebruiken, maar ik moest het per se weer proberen van m'n psych, dus dan maar zo..
Zo, weer een gezellige, prettig leesbare ' tirade' van mij, voor de eventuele 'liefhebbers'quote:Op zaterdag 6 december 2008 06:19 schreef DrPwn het volgende:
ik ben altijd nogal sceptisch over zelfdiagnoses over internet maar ik zou toch wel eens willen weten of en hoe ADD-medicatie bij mij zou uitpakken, ik herken me er namelijk wel heel erg in
Het probleem wat ik ermee zie is dat de hersenen gewoon een bepaalde permutatie hebben die bij iedereen waarschijnlijk net weer even anders is en ik, ware het niet voor de eis van de samenleving dat ik me op 1 levenswandel concentreer en langdurig activiteiten moet volhouden, nergens last van zou hebben
te langquote:Op zaterdag 6 december 2008 19:13 schreef Marsyas het volgende:
[..]
Zo, weer een gezellige, prettig leesbare ' tirade' van mij, voor de eventuele 'liefhebbers', in het kader van: "Gebruik je compenserende vermogens om je zwaktes te compenseren, niet het omgekeerde..Je sterke maskeren om maar niet teveel op te vallen...
Hi,Dr./All
Dat "herkennen" had ik dus ook, maar dan vanuit mijn bipolairiteit/permutatie.
(Die zeker net even anders is als die van jou, i.v.m. de uniciteit..)
Vandaar mijn aanwezigheid hier, uniformiteit in (relatieve) uniciteit.
Ik begin er ook steeds meer (eigenlijk ben ik het al..) van overtuigd te raken dat de voornaamste verschillen tussen al die 'ziektes ' zitten in de amplitude, frequentie, en golflengte van de fluctuaties t.o.v. 'normaal, c.q. overheersing van neg., dan wel positieve gevolgen van die uitschieters.
Het is geen kwestie van "eerst het zoet, dan het zuur", maar zoet&zuur, tegelijk..
Voor hypergevoeligen een 'marteling', en emotionele achtbaan, die een 'normaal' iemand, die de 'botsauto'tjes' al héél wat vindt, niet 'inleefbaar' is, en DUS ook niet 'werkbaar', zowel niet als fam., collega, baas, vriend(in) etc..
Helaas maar al te vaak ook niet als behandelaar...
Ik heb er b.v. 23jr. over gedaan het 'geluk' te hebben een psychiater te treffen die (binnen 1 1/2 u..) begreep dat ik 'begrijpelijk ben', niet 'gestoord', de overheersende opvatting van "disorder", en dat het probleem de onbegrepenheid zelve is...
Hij hief mijn I.B.S. op, stelde mij in vrijheid, en gaf mij daarmee een stuk van mijn "gevoel van eigenwaarde" terug, dat ik heel lang kwijt was, voor zover ik het ooit al had...
Ook ik heb mij altijd anders gevoeld, en dus geuit, als de 'gewone' volwassenen/kinderen, en kreeg/krijg daarop, terecht ook, een abnormale, maar natuurlijk niet altijd passende/gepaste, reactie.
'Precies' wat ik nodig heb, i.i.g. beter dan het omgekeerde, wat nou 1maal té afwijkend is van mijn 'standaard'.
Ik vind , persoonlijk, het gemakkelijker te leven met de consequenties van mijn onaangepastheid, dan met die van het aanpassen. Helaas moet je de (leef)ruimte daarvoor némen, want kado krijgen doe je hem niet.
Om daarmee te kunnen beginnen zullen eerst jij, dan je fam.& vriend(inn)en etc. moeten geloven/weten dat die ruimte er überhaupt is, iets waarover de 'Hollandse hokjesgeest' je voortdurend influistert dat die er niet zou zijn.. En dat is ook waar.( "Advantages are taken, not handed out" J.Hetfield.)
En als ik het hier zo lees heeft het abnormaal zijn ook duidelijke voordelen..Je bent bovengemiddeld goed in iets, maar helaas vaak ook bovengemiddeld slecht
. Het is i.i.g., (raar dus waar("paralogisch"), 'duidelijk' wát abnormaal is dankij het vage begrip 'normaal', wat abnormaal op zijn beurt 'duidelijk', weer niet is.
Een onontkoombare cirkel, waarbij jij er 'alleen maar' (zoveel mogelijk) moet zorgen dat jij degene bent die in het midden staat om hem te (kunnen) trekken. Zoniet, dan ben je zowel de stok waarmee hij getrokken wordt, als het zand waarin hij gekerfd wordt. En in verkeerde handen nooit meer dan een werktuig/instrument voor kwalijke zaken..De helft van alle 'wetenschappers' werkt voor het militair/industrieel complex, om vooral maar zeker te stellen, voor nu en een 'veilige' toekomst, dat we elkaar op zoveel mogelijk "strategisch verantwoorde" manieren kunnen "neutraliseren". Zonde van de tijd.. Daar zijn we al lang(zaam) mee bezig, maar dan "economisch verantwoord", en 'we' stellen daarmee zeker dat de ecologie geneutraliseerd wordt.
Deze absoluut, niet relatieve(!), waanzinnige situatie drijft iedereen die daar oog/hart voor heeft, en volkomen (psycho)logisch, tot respectievelijk waanzin, razernij, opstand, depressie, manie, etc. Een heftige reactie op een situatie die als heftig ervaren wordt, is normaal, ook als andere mensen die situatie niet als zodanig ervaren, sterker, je dwingen een 'niks a/d hand'-verklaring (RM) te tekenen.
Dat ik dus rook, blow, drink, snuif en slik, maar ook praat, lees/schrijf (a.k.a. zelfmedicatie), is, i.v.m. de dagelijkse stress van het 'normaal doen', de enigste manier dat ik dit 'spelletje' een beetje vol kan houden, samen met de wetenschap dat een gewoon Mens nog nooit iets bijzonders ontworpen of geschreven heeft...
In/door een zieke Wereld 'beter' gemaakt worden....En als het idee alleen al je ongelukkig maakt, ben je, op zijn best, een watje...Oorzaak en gevolg worden hier naar willekeur omgedraaid, jij 'verziekt' het voor jezelf, '100%', en niet andersom, ondanks alle 'hulp' van buitenaf. Maar het is die hulp die je maar al te vaak berooft van je betrouwbaarste bondgenoot, het vertrouwen in je eigen capaciteit jezelf te doorgronden en te 'behandelen'. Je eigen psychiater zijn, met eventueel een hulp-psych.
Het verwerven, en behouden vooral, van dat vertrouwen staat bij mij centraal in mijn strijd tegen de buitenwereld. Een onvermijdelijke strijd, uit puur zelfbehoud, psychologisch en,uiteindelijk, fysiek overleven. Op school is het dan ook nooit iets geworden, ondanks zeer goede CITO-toets. Ben op de maatschappelijke ladder nooit verder gekomen dan eenvoudige 'hand& span'-diensten leveren. Maar dat maakte mij nooit ongelukkig, mijn geest was vrij om te zwerven..
Meelezende ouders moeten zich dan ook bij voorkeur("alsof je kiezen kan") maar niet teveel zorgen (van het verkeerde type..) maken. Daar wordt het voor niemand beter op, behalve de 'industrie'...
If it does'nt kill us, it makes us stronger. And we are strong to begin with...![]()
volgans mij begreep ik de essentie wel van je stuk, maar hoe zit het met de mensen die slechts een kant op een amplitude hebben, dus bijvoorbeeld alleen maar negatieve dalen beleeft...die heeft geen stok om aan te trekken...quote:Op zaterdag 6 december 2008 19:13 schreef Marsyas het volgende:
[..]
Zo, weer een gezellige, prettig leesbare ' tirade' van mij, voor de eventuele 'liefhebbers', in het kader van: "Gebruik je compenserende vermogens om je zwaktes te compenseren, niet het omgekeerde..Je sterke maskeren om maar niet teveel op te vallen...
Ik vind het einde van het gesprek ook altijd irritant. Al heb ik het meer met 'doei' zeggen.quote:Op vrijdag 5 december 2008 14:20 schreef oceanpony het volgende:
[..]
Ik vergeet niet gauw de afspraak zelf, maar wel het afsprakenkaartje mee te nemen en ik zie télkens mensen over het hoofd. Iedere keer als er bijv een stagiaire of co-assistent bijzit dan vergeet ik dat die persoon aanwezig is en dan loop ik gewoon naar buiten zonder op of om te kijken als die mensen hun hand naar mij uitstrekken. Ik vergat het gisteren zelfs weer bij de psych. Moet ik toch écht op letten, dat mensen me na afloop een hand willen geven en dat ik dan niet zo maar naar buiten moet marcheren zonder daar op te letten
Belangrijke afspraken onthoud ik 9 van de 10 keren wel.quote:Op vrijdag 5 december 2008 18:18 schreef 8. het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat ik ooit een keer met een agenda om leer gaan. Het is toch eigenlijk belachelijk dat ik al faal in zoiets simpels als een agenda bijhouden.![]()
Ik vergeet ook elke maand welke dag ik de volgende afspraak met de psych had, omdat ik ook inderdaad vergeet om zo'n kaartje mee te nemen, dus dan moet ik weer opbellen. Dat heb ik ook deze keer gedaan en nadat ze mij hadden teruggebeld wist ik eindelijk wanneer ik de afspraak had, maar nu ben ik het alsnog vergeten. Nu moet ik alweer helemaal daar naartoe gaan bellen. Doe ik maandag wel.
Op het moment voel ik me compleet verlept. De afgelopen week heb ik zo'n 2,5 uur per nacht geslapen. Behalve woensdag, want toen heb ik me verslapen, dus dat werd uiteindelijk 4 uur. 's Avonds heb ik altijd het gevoel dat ik nog allemaal dingen moet doen, en dat het te laat is als ik dan morgenochtend wakker word. Bovendien krijg ik altijd energie na het avondeten en dat gaat niet meer weg. 's Nachts heb ik ook vaak ineens zin om muziek te gaan luisteren in de tuin.
Het is hier trouwens wel heel erg druk ineens. En @ Knuffelzacht, ik heb precies hetzelfde met roken.
Hi,oceanpony/Allquote:Op maandag 8 december 2008 13:12 schreef oceanpony het volgende:
ik plan ook niet te ver vooruit, om meerdere redenen. Sowieso ben ik vrij vergeetachtig, maar dat is niet de voornaamste reden. Ik word helemaal gestresst als er nog van alles aan zit te komen van afspraken enzo. Kan geen rust vinden als ik weet dat er nog van alles moet gebeuren. Dan zit ik tegen dat moment aan te hikken totdat het voorbij is. Daarom wil ik liever op het moment zelf besluiten , wil ik gaan ja of nee? Meestal is het antwoord dan toch ja, maar zodra mensen me gaan dwingen of me een half jaar van te voren proberen vast te pinnen op een afspraak, dan word ik helemaal gestresst. Dus doe ik dat niet meer en daar zijn mensen over het algemeen niet bij mee![]()
Als ze me in mijn waarde zouden laten en me dat zelf zouden laten doen is de kans groter dan ik aanwezig ben wanneer ze dat willen, dan wanneer ze me gaan forceren
In zekere zin heb je wel gelijk ja. Het is niet per se zo dat ik bang ben mensen teleur te stellen, ik wéét dat ze vaak teleurgesteld zijn, omdat ze meer van me verwachten dan ik kan opbrengen. Dat is erg vervelend, omdat ik mijn best doe, maar het is nooit goed, begrijp je?quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:01 schreef Marsyas het volgende:
[..]
Hi,oceanpony/All
Correct me if i'm wrong..
Klinkt mij in de oren of jij last hebt van een bepaalde angst mensen teleur te stellen door iets te vergeten, waardoor je het je vastleggen haat, en zij bang zijn dat je weer eens iets vergeet, omdat je je niet vastlegt..
Dat jij hun bevoogding niet waardeert, zien zij als eigenwijsheid, en daarom laten zij je niet in je waarde en bevoogden je..
Tricky....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |