(bron)quote:Europees Parlement sluit akkoord over garantiestelsel
Uitgegeven: 15 december 2008 21:47
Laatst gewijzigd: 15 december 2008 21:57
STRAATSBURG - Klanten van failliete banken krijgen voortaan binnen 35 dagen hun geld terug via het garantiestelsel. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de gezamenlijke EU-landen hebben daarover maandag een akkoord gesloten, aldus een woordvoerster van huidig EU-voorzitter Frankrijk maandag.
In Nederland geldt nu een termijn van drie maanden. Rekeninghouders van de IJslandse bank Icesave maken daar momenteel gebruik van bij De Nederlandsche Bank (DNB).
EU-commissaris Charlie McCreevy (Interne Markt) had aanvankelijk voorgesteld dat het garantiestelsel binnen zes dagen zou uitkeren. Maar die termijn is onrealistisch, vinden alle betrokkenen.
Door de nieuwe regels, die het Europees Parlement woensdag van plan is goed te keuren, garandeert het stelsel 50.000 euro per rekeninghouder. Dat bedrag stijgt tot 100.000 euro vanaf eind 2010. Dat is later dan de EU-commissaris had voorgesteld.
© ANP
ze adverteren er niet echt luidruchtig mee dat ze 6% geven, maar dat is wel het percentage wat ze geven.quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:21 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik heb net een termijndeposito bij CEB afgesloten voor 1 jaar, hier krijg je volgens de website 5,5% rente voor, maar nu staat er bij het scherm waar ik het heb afgesloten 6,0%? Is dit een foutje of is de actie langer doorgegaan?
Rentebedrag hebben ze ook 6% over het totaal gerekend, dus ik ga er vanuit dat de actie stilzwijgend verlengd is. Dus voor (bestaande) klanten van CEB die nog een termijndeposito willen afsluiten: neem een kijkje wat ze je aanbiedenquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:21 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik heb net een termijndeposito bij CEB afgesloten voor 1 jaar, hier krijg je volgens de website 5,5% rente voor, maar nu staat er bij het scherm waar ik het heb afgesloten 6,0%? Is dit een foutje of is de actie langer doorgegaan?
Nou een leuk meevallertje, ik zou namelijk een afsluiten met de gedachte dat ik 5,5% zou krijgenquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:40 schreef Wexy het volgende:
[..]
ze adverteren er niet echt luidruchtig mee dat ze 6% geven, maar dat is wel het percentage wat ze geven.
Dus nee geen foutje. Het heeft nooit overactief op de site gestaan.
Dat klinkt wel goed, ook al zie ik overal op de site staan dat je 'maar' 5,75% krijgt maximaal. Zat er aan te denken om mijn geld bij moneyou te gaan brengen maar een deposito van 1 jaar tegen 6% is ook niet verkeerd. Nu nog hopen dat het geld van icesave er ook echt voor kerst er is.quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nou een leuk meevallertje, ik zou namelijk een afsluiten met de gedachte dat ik 5,5% zou krijgen
Spreiden kan nooit kwaadquote:Op woensdag 17 december 2008 11:05 schreef Fugie het volgende:
ik heb ook overgestapt naar Moneyou. Enige reden is dat ik meer vertrouwen in moneyou heb dan in CEB. Hoewel ik nog wel twijfel of ik mijn geld niet moet splitsen en bij beide een rekening moet openen.
Idd, zeker als het om een behoorlijk bedrag gaat dat je niet altijd een paar maanden kan missen. Ook al heb je heel veel vertrouwen in een bank, de afgelopen tijd heeft wel uitgewezen dat zoiets weinig zegt. Mocht een bank toch omvallen, dan zit je iig niet een tijd zonder spaargeld.quote:
Dat was toch voor al bestaande klanten? I.p.v. andersom, mensen lokken met iets hoogs, bestaande klanten belonenquote:Op dinsdag 16 december 2008 16:40 schreef Wexy het volgende:
[..]
ze adverteren er niet echt luidruchtig mee dat ze 6% geven, maar dat is wel het percentage wat ze geven.
Dus nee geen foutje. Het heeft nooit overactief op de site gestaan.
De ABN belonen vanwege hun wanbeleidquote:Op woensdag 17 december 2008 11:05 schreef Fugie het volgende:
ik heb ook overgestapt naar Moneyou. Enige reden is dat ik meer vertrouwen in moneyou heb dan in CEB. Hoewel ik nog wel twijfel of ik mijn geld niet moet splitsen en bij beide een rekening moet openen.
ja echter iemand die nu nog een rekening opent kan ook zodra het actief is een deposito aanvragen voor 6%quote:Op woensdag 17 december 2008 19:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat was toch voor al bestaande klanten? I.p.v. andersom, mensen lokken met iets hoogs, bestaande klanten belonen
Wil ik ook!!!quote:Op dinsdag 16 december 2008 16:21 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd, ik zit nu bij CEB, zijn daar ook zaken die "goed zijn om te weten"? Is dat ook een beetje een hoog-risico-bank? Zijn er zaken die minder bekend zijn van CEB? (zoals dat IJsland een vrij riskant land bleek te zijn, wat je in principe vooraf had kunnen weten)quote:Op woensdag 17 december 2008 19:29 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De ABN belonen vanwege hun wanbeleid
Dat alleen is toch al een reden om daar niet bij te gaan? Alle kleine (en grote!) buitenlandse banken waar ik bij zit zijn probleemvrij. Alleen die Vikingen vertrouwde ik niet, en terecht!
De rating van CEB is lager dan de grote banken, maar we hebben gezien dat de rating in de praktijk weinig zegt (Fortis had een prima rating, Icesave had een prima rating). CEB is in handen van een Turkse eigenaar, maar het is op papier gewoon een Nederlandse bank, met een Nederlands hoofdkantoor en valt volledig onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Dus mocht de bank toch omvallen, dan zit je maximaal 3 maanden zonder geld. Er is geen vreemde constructie dat een deel van je geld uit een ander land moet komen, zoals bij Icesave.quote:Op donderdag 18 december 2008 07:29 schreef JeOma het volgende:
[..]
Ik ben trouwens benieuwd, ik zit nu bij CEB, zijn daar ook zaken die "goed zijn om te weten"? Is dat ook een beetje een hoog-risico-bank? Zijn er zaken die minder bekend zijn van CEB? (zoals dat IJsland een vrij riskant land bleek te zijn, wat je in principe vooraf had kunnen weten)
Precies, bij elke bank loop je risico, bij de ene misschien wat meer dan bij de andere. Je moet bij elke bank in het achterhoofd houden dat de kans bestaat dat je drie maanden zonder geldt kan zitten (gelukkig wordt deze periode binnenkort verkort tot 35 dagen).quote:Op donderdag 18 december 2008 08:54 schreef Fugie het volgende:
Het beleid van een bank boeit me niet echt. Na het icesave verhaal heb ik bij elke bank wel twijfels.
MoneYou geeft een goed gevoel, dus dan zet ik mijn geld daar. Als ik geen risico wil lopen moet ik mijn of opmaken, of thuis in mijn matras stoppen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |