DNA-tests.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb niet genoeg vertrouwen in het Nederlandse strafrecht om voor de doodstraf te zijn.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ik heb niet genoeg vertrouwen in het Nederlandse strafrecht om voor de doodstraf te zijn.
1 is onzinquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:34 schreef Halcon het volgende:
1 Bekend is dat Nederland redelijk slap is als het gaat om het aanpakken van moordenaars, notoire overvallers en verkrachters.
Recidive schijnt behoorlijk hoog te zijn in Nederland, dus slappe hap werkt gewoon niet.
Stelling:
Nederland kan maar beter de doodstraf invoeren. De doodstraf geeft de garantie dat er geen recidive plaats zal vinden, 2 werkt afschrikwekkend en ook al zou de doodstraf niet afschrikwekkend werken, dan is er een moordenaar, verkrachter of overvaller minder.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:35 schreef BasEnAad het volgende:
Mee eens, anders waren die van Putten nu dood geweest. Nog vele andere...quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:35 schreef BasEnAad het volgende:
Ook daar kan van alles mee misgaan.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
DNA-tests.
Degene die mij 10 onterecht voltrokken vonnissen uit de VS kan noemen krijgt een fles wijn toegezonden.
Ja, dat is nogal makkelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Degene die mij 10 onterecht voltrokken vonnissen uit de VS kan noemen krijgt een fles wijn toegezonden.
lijkt me inderdaad een redelijk objectief feit om gewoon tegen de doodstraf te zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:37 schreef zwitsalbaby00 het volgende:
[..]
Mee eens, anders waren die van Putten nu dood geweest. Nog vele andere...
Er zijn diverse gevallen geweest waarbij daders tot op het laatste moment hebben ontkend en zelfs tijdens de voltrekking hebben geroepen dat de beul een onschuldige heeft gedood. Achteraf zijn er DNA-onderzoeken verricht en ze waren allemaal hartstikke schuldig.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:39 schreef NJ het volgende:
[..]
Ja, dat is nogal makkelijk..
Als iemand dood is wordt het onderzoek over het algemeen stopgezet. Dan moeten de omstandigheden echt extreem zijn willen ze het onderzoek heropenen.
Kijk eens naar de personen die op death-row zitten, schuldig verklaard zijn en alle hoop op hoger beroep hebben uitgeput en feitelijk alleen nog wachten op de dood, maar die alsnog onschuldig blijken te zijn. Dat zijn er gigantisch veel.
Wat zegt dat volgens jou? Denk je dat de doodstraf de enige factor als het gaat om criminaliteitscijfers?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:38 schreef Sloggi het volgende:
Volgens jou werkt de slappe aanpak niet. Denk je dat een harde aanpak leidt tot minder criminaliteit? Als je naar landen kijkt waar de doodstrat nog wordt uitgevoerd is daar toch geen sprake van lagere criminaliteitscijfers.
In vergelijking met wat? Amerika waar de straffen zo gigantisch zijn dat iemand die inbreekt al op de politie schiet om maar niet gepakt te worden?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:34 schreef Halcon het volgende:
Bekend is dat Nederland redelijk slap is als het gaat om het aanpakken van moordenaars, notoire overvallers en verkrachters.
Schijnt? Dat valt ontzettend mee. Hoeveel moorden en verkrachtingen worden er in NL gepleegd? Niet bijster veel. En ook al is elk geval er één teveel, recidivisten hebben we pas bij de groep mensen die een blikje euroshopper bier jat. Niet bij moordenaars.quote:Recidive schijnt behoorlijk hoog te zijn in Nederland, dus slappe hap werkt gewoon niet.
Het werkt niet afschrikwekkend en de kans dat er in het systeem iets mis gaat is veel en veel te groot.quote:Stelling:
Nederland kan maar beter de doodstraf invoeren. De doodstraf geeft de garantie dat er geen recidive plaats zal vinden, werkt afschrikwekkend en ook al zou de doodstraf niet afschrikwekkend werken, dan is er een moordenaar, verkrachter of overvaller minder.
VS (in het verleden).quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat het niet afschrikwekkend zou zijn (toon maar eens aan!)
Toch neemt de zware criminaliteit maar niet af en is er veel recidive. Zelfs TBS'ers zien nog weleens de gelegenheid om op proefverlof iemand te verkrachten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:42 schreef NJ het volgende:
[..]
In vergelijking met wat? Amerika waar de straffen zo gigantisch zijn dat iemand die inbreekt al op de politie schiet om maar niet gepakt te worden?
Ons strafsysteem is naar de maatstaven van de landen om ons heen normaal.
[..]
Schijnt? Dat valt ontzettend mee. Hoeveel moorden en verkrachtingen worden er in NL gepleegd? Niet bijster veel. En ook al is elk geval er één teveel, recidivisten hebben we pas bij de groep mensen die een blikje euroshopper bier jat. Niet bij moordenaars.
[..]
Het werkt niet afschrikwekkend en de kans dat er in het systeem iets mis gaat is veel en veel te groot.
DNA is slechts een bewijs dat iemand op dezelfde plaats is geweest als het slachtoffer, of dat er op één of andere manier DNA over is gebracht.quote:
Je lult hier echt zwaar uit je nek!quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zijn diverse gevallen geweest waarbij daders tot op het laatste moment hebben ontkend en zelfs tijdens de voltrekking hebben geroepen dat de beul een onschuldige heeft gedood. Achteraf zijn er DNA-onderzoeken verricht en ze waren allemaal hartstikke schuldig.
Nee, maar ik betwijfel dat de doodstraf een afschrikwekkende werking heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat zegt dat volgens jou? Denk je dat de doodstraf de enige factor als het gaat om criminaliteitscijfers?
Aan de hand van zo'n test kan er verder onderzoek verricht worden. Iemand is er geweest, daar kan men verder mee. Iemand heeft dan toch wat uit te leggen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
DNA is slechts een bewijs dat iemand op dezelfde plaats is geweest als het slachtoffer, of dat er op één of andere manier DNA over is gebracht.
Het bewijst verder niets.
Doorgaans gaan mensen die ter dood gebracht zijn niet meer in beroep...quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
DNA-tests.
quote:(CBS) A new study finds that legal mistakes are not the exception, but the rule, in death-penalty cases nationwide, CBS News Correspondent Bob McNamara reports.
Columbia University researchers tracked all capital convictions from 1973 to 1995, nearly 5,800 cases. They found serious errors in 68 percent.
Two-thirds of death penalty cases that were appealed were successful, report researchers who contend the nation's capital punishment system is "collapsing under the weight of its own mistakes."
"It's not one case, it's thousands of cases. It's not one state, it's almost all of the states," says Columbia University law professor James Liebman, the lead author of the study. "You're creating a very high risk that some errors are going to get through the process."
There are so many mistakes, the authors express grave doubt that the appeals process can catch them all.
Of 28 capital-punishment states, Texas has carried out the most executions, 218.
In Houston on Monday, six men innocently sent to death row and later freed campaigned for the life of Gary Graham.
Graham is scheduled to die in 10 days -- convicted on the testimony of only one witness.
Gary Graham's lawyer Ronald Mock offered virtually no defense. And among Mock's clients were five men executed already, and six more who are waiting to die.
Still Texas Governor Bush says the system is fair.
He says, "I believe they've had full access to the courts and they've had full access to have a fair trial not only in the state system but in the federal system."
Bush recently granted Ricky McGinn a 30-day stay of execution so DNA tests could determine his guilt in the rape and murder of his step-daughter.
The governor's run for the White House has put the Texas death penalty system under a microscope. And numerous investigations have found some convictions based on jailhouse snitches, and defense attorneys who were judged incompetent, or who presented little defense of their client at all.
Liebman says, "All of these states, including Texas, are having more errors that they're generating than they're having successes, and that's creating a real rsk that something is going to go very badly wrong."
While some anti-death penalty advocates believe the latest reports on flaws in the system are another nail in the coffin of capital punishment, in Texas, support for the death penalty remains strong at 80 percent.
"It's been clear for a few years that there are major problems with the implementation of the death penalty in this country, " says CBS News Legal Consultant Andrew Cohen. "In Illinois, they've stopped them altogether because of a horrendous record; other states are considering similar moratoria and it's getting harder and harder for even the biggest death penalty proponents to ignore the effect DNA testing can have on most of these cases."
Earlier this year, Republican Gov. George Ryan of Illinois imposed a moratorium on capital punishment in his state after 13 death row inmates were exonerated.
The Columbia study said only 5 percent of the 5,760 death sentences imposed from 1973 through 1995 were carried out.
The study, written with Professor Jeffrey Fagan and graduate student Valerie West, examined 4,578 death penalty cases in which at least one round of appeals was completed. Of those cases, a state or federal court threw out the conviction or death sentence in 68 percent of the cases.
Richard Dieter of the Death Penalty Information Center, a group critical of how capital punishment is administered, said, "It's amazing how many mistakes are being made...Those supporting the death penalty might look at it and say this isn't getting us anywhere."
Dudley Sharp of Justice for All, a Houston-based victims' rights organization, said, "We all know that these cases get the closest scrutiny imaginable...All systems can be improved and the death penalty is certainly one of those systems." But, he added, there has been no proof of an innocent person being executed in the past century.
The study said the rates of reversals varied widely from state to state and among federal appellate circuits.
Texas, which executed 104 people during the study period, showed 52 percent of its death penalty cases reversed on appeal. Florida, which executed 36 people, had a 73 percent reversal rate.
On the other hand, Virginia, which executed 29 people, had a reversal rate of only 18 percent. The study suggested that may be partly due to Virginia's strict limits on appeals in death penalty cases and the overall low reversal rate in the 4th U.S. Circuit Court of Appeals, which hears appeals from that state.
Liebman said the 68 percent reversal rate appears to have come down some since 1995. A second study to be released later this year is expected to look at those numbers, as well as the reasons why death penalty convictions are thrown out.
The main reasons appear to be incompetent defense lawyering and misconduct by prosecutors, the Columbia study said.
Capital punishment resumed in 1977 afer a Supreme Court-imposed moratorium, and 313 people were executed by the end of 1995. In recent years, the Supreme Court and Congress have acted to speed up death penalty reviews in federal courts, and there have been 642 executions to date.
De zware criminaliteit neemt niet toe. Het lijkt alleen meer te worden door een liquidatiegolf in de onderwereld die er ook zou zijn met doodstraffen. Hetzelfde gebeurde met 'zinloos geweld'. Toen die naam opkwam in de media en alle vechtpartijen op dezelfde hoop gegooid werden leek ook dat toe te nemen, terwijl het in werkelijkheid afnam. Alleen de media-aandacht nam toe en het feit dat het dezelfde naam had leek het meer te maken.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toch neemt de zware criminaliteit maar niet af en is er veel recidive. Zelfs TBS'ers zien nog weleens de gelegenheid om op proefverlof iemand te verkrachten.
Waarom dan je pijlen richten op de factor strafmaat?quote:Nederland is ook een klein en welvarend land. In Venezuela wordt bv wel meer gemoord, maar dat komt niet door de factor strafmaat hoor.
Uit het feit dat een vonnis niet ongedaan gemaakt kan worden als de persoon dood is. Zoals bij de Twee van Putten die hierboven genoemd werden.quote:Waaruit blijkt dat die kans veel en veel te groot is?
Hier ben ik het helemaal mee eens, wat mij betreft ook de enige reden om de doodstraf niet in te voeren.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:35 schreef BasEnAad het volgende:
Als je een mug doodslaat is dat ook geen garantie dat je niet wordt gestoken, toch sla je 'm dood. De effectiviteit op het grotere plaatje vind ik geen geldig argument, welke kant het ook opwerkt. Sommige mensen verdienen echt niet anders, daarvan wil je helemaal zeker zijn dat ze nooit meer terugkeren in de maatschappij, die moeten worden opgeruimd.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:38 schreef Sloggi het volgende:
Volgens jou werkt de slappe aanpak niet. Denk je dat een harde aanpak leidt tot minder criminaliteit? Als je naar landen kijkt waar de doodstrat nog wordt uitgevoerd is daar toch geen sprake van lagere criminaliteitscijfers.
Ik lul hier zeker niet uit mijn nek. Het argument komt jou gewoon niet zo goed uit.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:45 schreef NJ het volgende:
[..]
Je lult hier echt zwaar uit je nek!
Er zal NOOIT een onderzoek worden verricht om te bevestigen dat iemand schuldig was (dat ene extreme geval daargelaten). Als het onderzoek wordt uitgevoerd om postuum iemands onschuld te bevestigen dan moet dat ook wel een extreem geval zijn, gezien de enorme wachtlijsten voor nog levende veroordeelden op death-row, waarbij er echt gigantische fouten in het onderzoek zitten of nieuwe getuigen (zoals een bekentenis van iemand mét bewijs) op komen draven.
En die worden ook opgeruimd. Voor de rest van hun leven.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:48 schreef Heremeteit het volgende:
Sommige mensen verdienen echt niet anders, daarvan wil je helemaal zeker zijn dat ze nooit meer terugkeren in de maatschappij, die moeten worden opgeruimd.
Eh... levenslange gevangenisstraf? Niemand heeft het recht een ander van het leven te beroven, ook de staat niet.quote:Sommige mensen verdienen echt niet anders, daarvan wil je helemaal zeker zijn dat ze nooit meer terugkeren in de maatschappij, die moeten worden opgeruimd.
Om je dan maar snel uit die droom te helpen (nog los van de zware amerikanen die ter dood zijn gebracht alleen omdat ze naast hun kleur een 'wrong time wrong place' probleem hadden).quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
DNA-tests.
quote:* Over 123 people have been found innocent of the crime they were sentenced to death for.
* False confessions, mistaken eyewitness accounts, incompetent counsel and jailhouse snitches are often the cause of an innocent person's conviction. While DNA has saved many innocent lives, most crimes do not have DNA that can be tested.
* New York City Mayor Michael Bloomberg, a Republican, has reiterated his opposition to capital punishment. Bloomberg noted, "The death penalty I've always had a problem with, because too many times in the past you've seen innocent people incarcerated and, tragically, every once in a while they've been executed. And until you can show me that the process never would ever convict somebody that later on we find out was innocent of a crime, murder is murder no matter who does it, and I think we as a society can afford to incarcerate people." (The New York Times, July 31, 2003).
* In New York, the five men convicted in the Central Park Jogger rape case were found innocent, although they confessed to the crime. At the time of the crime Donald Trump took out a full-page ad to say that he wished New York had the death penalty for these men.
etc ...
http://www.nyadp.org/main/faq#1
Wanneer dan?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:48 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Hier ben ik het helemaal mee eens, wat mij betreft ook de enige reden om de doodstraf niet in te voeren.
[..]
Als je een mug doodslaat is dat ook geen garantie dat je niet wordt gestoken, toch sla je 'm dood. De effectiviteit op het grotere plaatje vind ik geen geldig argument, welke kant het ook opwerkt. Sommige mensen verdienen echt niet anders, daarvan wil je helemaal zeker zijn dat ze nooit meer terugkeren in de maatschappij, die moeten worden opgeruimd.
Daar wordt geen onderzoek naar gedaan, slimmerik. Die mensen zijn immers al dood. Welk belang heeft justitie om die zaak opnieuw te onderzoeken (op een enkel uitzonderlijk geval na)?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Laat maar eens zien dan: al die onterecht voltrokken vonnissen.
Als dat nou ook daadwerkelijk bestond in NL was dat inderdaad een goede optie, helaas is het max hier 20 jaar, onzin als je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eh... levenslange gevangenisstraf? Niemand heeft het recht een ander van het leven te beroven, ook de staat niet.
Dat jij het betwijfelt is prima, maar daarmee is het nog geen waarheid natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, maar ik betwijfel dat de doodstraf een afschrikwekkende werking heeft.
Moet ik het even in bold en hoofdletters voor je zetten ofzo? Na iemands dood wordt er geen onderzoek meer verricht. Alleen in de meest extreme omstandigheden. Jij lult uit je nek met die onderzoeken die achteraf uitgevoerd zijn. Die worden namelijk niet uitgevoerd!quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik lul hier zeker niet uit mijn nek. Het argument komt jou gewoon niet zo goed uit.
Iemand die in de deathrow zit, is nog niet ter dood gebracht natuurlijk. Dat iemand er onschuldig zou zitten, zou een kwalijke zaak zijn, maar daarmee is iemand nog niet dood natuurlijk.
Laat maar eens zien dan: al die onterecht voltrokken vonnissen.
Even buiten beschouwing gelaten dat je niet altijd zeker kan zijn van de daadwerkelijke schuld van een persoon.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:34 schreef Halcon het volgende:
Stelling:
Nederland kan maar beter de doodstraf invoeren. De doodstraf geeft de garantie dat er geen recidive plaats zal vinden, werkt afschrikwekkend en ook al zou de doodstraf niet afschrikwekkend werken, dan is er een moordenaar, verkrachter of overvaller minder.
Het maximum in Nederland is levenslang. En levenslang is ook echt levenslang. Tot je dood gaat. Niet eerder. Dus ook niet met goed gedrag. Tenzij je gratie van de koningin krijgt. En deze en de vorige hebben dat niet gedaan.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:51 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als dat nou ook daadwerkelijk bestond in NL was dat inderdaad een goede optie, helaas is het max hier 20 jaar, onzin als je het mij vraagt.
Lulkoek, je informatie klopt niet. Levenslang is levenslang in Nederland. Je kan alleen eerder vrij komen als de koningin gratie verleent, wat al tijden niet is gebeurd.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:51 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als dat nou ook daadwerkelijk bestond in NL was dat inderdaad een goede optie, helaas is het max hier 20 jaar, onzin als je het mij vraagt.
Criminaliteit neemt wel toe, neem bv het aantal overvallen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:48 schreef NJ het volgende:
[..]
De zware criminaliteit neemt niet toe. Het lijkt alleen meer te worden door een liquidatiegolf in de onderwereld die er ook zou zijn met doodstraffen. Hetzelfde gebeurde met 'zinloos geweld'. Toen die naam opkwam in de media en alle vechtpartijen op dezelfde hoop gegooid werden leek ook dat toe te nemen, terwijl het in werkelijkheid afnam. Alleen de media-aandacht nam toe en het feit dat het dezelfde naam had leek het meer te maken.
En wat betreft een proefverlof iemand verkrachten, dat was er geloof ik één in 2008 en nul in de jaren daarvoor.
[..]
Waarom dan je pijlen richten op de factor strafmaat?
[..]
Uit het feit dat een vonnis niet ongedaan gemaakt kan worden als de persoon dood is. Zoals bij de Twee van Putten die hierboven genoemd werden.
Levenslang staat in nederland toch echt voor 20 jaar.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:53 schreef NJ het volgende:
[..]
Het maximum in Nederland is levenslang. En levenslang is ook echt levenslang. Tot je dood gaat. Niet eerder. Dus ook niet met goed gedrag. Tenzij je gratie van de koningin krijgt. En deze en de vorige hebben dat niet gedaan.
Vooral een irrelevant voorbeeld aangezien er geen doodstraf is uitgevoerd.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Een bekend voorbeeld (geen doodstraf, maar die had wel geëist kunnen worden):
http://en.wikipedia.org/wiki/Rubin_Carter
Hier alvast 5, mag ik alvast een glaasje?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
DNA-tests.
quote:Shout the names of wrongly executed
By THEODORE M. SHAW
First published: Wednesday, July 5, 2006
Late last month, the Supreme Court upheld the death penalty in
Kansas by a vote of 5 to 4 in the case of Kansas vs. Marsh. In
concurring with the majority, Justice Antonin Scalia wrote that the
decision was justified because, in recent American history, there
has not been "a single case -- not one -- in which it is clear that
a person was executed for a crime he did not commit. If such an
event had occurred in recent years, we would not have to hunt for
it; the innocent's name would be shouted from the rooftops."
Unfortunately, Scalia is wrong. Public concern about wrongful
convictions has been growing since DNA evidence started exonerating
death row inmates in recent years -- a fact most exemplified by the
decision of then-Illinois Gov. George Ryan to declare a moratorium
on executions in 2000. Over the past few years, major media outlets
and the Legal Defense Fund, which I lead, have investigated several
questionable executions, re-examining forensic evidence and
reinterviewing witnesses. In at least four of the cases, it is now
clear that the individuals executed almost certainly did not commit
the crimes for which they were convicted.
Although none has been officially exonerated, the evidence that has
come to light since they were put to death points overwhelmingly to
their innocence, and two of these cases are being reinvestigated.
The names of the executed may not have been "shouted from the
rooftops," but the turn in their cases has been reported by major
newspapers and television networks.
Cameron Willingham, a 36-year-old white father of three from
Corsicana, Texas, was executed in February 2004 for murder by arson.
In December 2004, the Chicago Tribune reported that new scientific
knowledge proves that the testimony by arson experts at Willingham's
trial was worthless, and that there is no evidence that the fire was
caused by arson. A panel of the nation's leading arson experts
confirmed that conclusion in March. In a strikingly similar case,
Ernest Willis, a white oil-field worker from New Mexico, was
convicted on the same sort of evidence and sentenced to death for
murder by arson in Pecos County, Texas, in 1987. Willis was
exonerated and freed in October 2004, eight months after Willingham
was put to death.
Ruben Cantu, a 26-year-old Hispanic man from San Antonio, was
executed in August 1993 for a robbery-murder committed in 1985 when
he was 17. The Houston Chronicle followed up on our initial
exploration and published the results of its own investigation last
November. The newspaper reported that another defendant, who pleaded
guilty to participating in the crime but did not testify at Cantu's
trial, has signed an affidavit swearing that Cantu was not with him
that night and had no role in the murder. More important, the only
witness who did testify -- a second victim, who was shot nine times
but survived -- now says that police pressured him to identify Cantu
as the shooter, and that he did so even though Cantu was innocent.
Larry Griffin, a 40-year-old black man from St. Louis, was executed
in Missouri in June 1995 for the drive-by shooting of a drug dealer
in 1980. The only evidence against him was a witness who claimed to
have seen Griffin at the crime scene. This witness was a white
career criminal with several felony charges pending against him. In
July 2005, our investigation revealed that the first police officer
on the scene and the victim's sister both agreed that this supposed
witness -- who would have stood out in the all-black neighborhood --
wasn't there when the shooting occurred. In addition, there was a
second victim who was injured in the shooting. He knew Griffin and
says that Griffin was not in the car from which the shots were
fired, but he was not called to testify at Griffin's trial.
Also last month, the Chicago Tribune (following up on initial
inquiries by the Legal Defense Fund) published a detailed re-
examination of yet another case, that of Carlos DeLuna, a young
Hispanic man from Corpus Christi, Texas, who was executed in
December 1989 for stabbing a convenience store clerk to death in
1983. DeLuna, who was convicted on the basis of a quick on-the-scene
witness identification, claimed that the killer was a man named
Carlos Hernandez.
The prosecution argued that Hernandez was a "phantom." The Tribune
found that Hernandez (who died in prison in 1999) was not only no
phantom, but also no stranger to law enforcement. In fact, one of
DeLuna's prosecutors knew Hernandez well from an earlier homicide
investigation. Hernandez and DeLuna were strikingly similar in
appearance but, unlike DeLuna, Hernandez had a long history of knife
attacks similar to the convenience store killing and repeatedly told
friends and relatives that he had committed the murder for which
DeLuna was executed.
The court's review of Kansas' death penalty statute seemed to stir
more emotion than almost any other case the justices considered this
term. In his dissent, Justice David Souter called the Kansas
law "morally absurd," especially in light of DNA exonerations.
Souter's words prompted Scalia's response, but Scalia and those who
joined him in upholding the death penalty would do well to consider
the cases of Cameron Willingham, Ruben Cantu, Larry Griffin or
Carlos DeLuna.
It's too late to save those men -- or the victims of other erroneous
executions that have not yet come to light. But it's time to
recognize that, regardless of our views on the death penalty, any
future debates must proceed with the knowledge that we have put
innocent people to death.
Theodore M. Shaw is president and director-counsel of the Legal
Defense Fund. He wrote this article for The Washington Post.
Volgens mij is de pakkans wat betreft geweldsdelicten vrij hoog in Nederland. Een bron heb ik zo snel niet.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:54 schreef Steeven het volgende:
Het is niet zozeer de strafmaat, maar de pakkans die criminelen doet besluiten hun acties te ondernemen. En die pakkans is klein. Daar kun je winst pakken. Bijvoorbeeld door de gehele verkeerspolitie zich eens als echte agenten te laten gedragen.
Maar wel ten onrechte veroordeeld, tot twee maal toequote:Op dinsdag 2 december 2008 22:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Vooral een irrelevant voorbeeld aangezien er geen doodstraf is uitgevoerd.
Lees mijn openingspost en reageer daar eens gewoon inhoudelijk op. Aan je bijdrage te zien heb je de openingspost niet gelezen. Lezen voor je begint te blaten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:55 schreef ub40_bboy het volgende:
Falcon toon jij maar eens dingen aan jij wilt het beleid veranderen. Laat maar eens zien dat het recidive in Nederland hoger is dan in Amerika waar veel strenger gestraft wordt.
Ik kan zo snel alleen even wikipedia vinden, maar levenslang is in Nederland toch echt tot je dood bent.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:54 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Levenslang staat in nederland toch echt voor 20 jaar.
Hoe dan ook geen doodstraf.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Maar wel ten onrechte veroordeeld, tot twee maal toe.
Prima plan hoor! Dan maken gevangenen zich nog nuttig i.p.v. dat ze alleen maar geld kosten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:57 schreef ub40_bboy het volgende:
Strenger straffen zou natuurlijk wel goed zijn voor onze welvaart. Lekker privé-gevangenissen starten en mensen voor 10 cent per uur laten werken. Laten we dan eerst wel zaken als wiet etc. verbieden dan zijn we verzekerd van genoeg slaven.
http://nl.wikipedia.org/w(...)genisstraf#Nederlandquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:54 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Jij wil voor een overval al de doodstraf invoeren?quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Criminaliteit neemt wel toe, neem bv het aantal overvallen.
Ja. Door jou. In de OP. Doodvonnis is een strafmaat.quote:De factor strafmaat werd aangehaald door iemand in deze discussie.
Maar het is mogelijk. En alleen daarom moet het al niet gebeuren.quote:Vonnis moet pas uitgevoerd worden als het onderzoek 100% is afgerond en alle twijfel weg is genomen. Bij de zaak van de lui in Putten was er wat geklungeld. Maar het lijkt me niet dat dit schering en inslag is in Nederland.
Ik ben steeds net te laatquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:56 schreef NJ het volgende:
[..]
Ik kan zo snel alleen even wikipedia vinden, maar levenslang is in Nederland toch echt tot je dood bent.
http://nl.wikipedia.org/w(...)genisstraf#Nederland
Uit je openingspost:quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Lees mijn openingspost en reageer daar eens gewoon inhoudelijk op. Aan je bijdrage te zien heb je de openingspost niet gelezen. Lezen voor je begint te blaten.
Het schijnt hoog te zijn. Bron? kortom toon maar eens aan dat het waar is dat wij een hoog recidive hebben in vergelijking met landen als Amerika. Eerst cijfers voordat je begint te blaten en andere mensen vraagt om dingen te laten zien.quote:Recidive schijnt behoorlijk hoog te zijn in Nederland, dus slappe hap werkt gewoon niet.
He fuck, ik ben weer eens te eigenwijs, sorryquote:Op dinsdag 2 december 2008 22:54 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dit gaat over de death row niet over het daadwerkelijk voltrokken vonnis. Zelfs anti-doodstrafactivisten in de VS hebben geen concrete voorbeelden, dus die gaan de mensen op Fok via Google ook niet vinden.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef LuxXxie het volgende:
[..]
Om je dan maar snel uit die droom te helpen (nog los van de zware amerikanen die ter dood zijn gebracht alleen omdat ze naast hun kleur een 'wrong time wrong place' probleem hadden).
How many death row inmates have been found innocent?
[..]![]()
.
Je negeert mijn quotes.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hoe dan ook geen doodstraf.![]()
Maar zelfs al zou er een foutkans zijn van 0,000001%, dan zou ik dat op de koop toenemen.
Doet dat er toe? Het gaat er om dat de rechter fout zat. Die kans is bij een eventuele doodstraf ook aanwezig en zeker groter dan 0,00001%.quote:
Niemand heeft het recht een ander op te sluiten. Ook de staat niet...quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eh... levenslange gevangenisstraf? Niemand heeft het recht een ander van het leven te beroven, ook de staat niet.
Kennelijk moet het toch in bold en hoofdletters.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit gaat over de death row niet over het daadwerkelijk voltrokken vonnis. Zelfs anti-doodstrafactivisten in de VS hebben geen concrete voorbeelden, dus die gaan de mensen op Fok via Google ook niet vinden.
Die post was een reactie op de post over de strafmaat van Nederland in vergelijking met andere landen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:59 schreef NJ het volgende:
[..]
Jij wil voor een overval al de doodstraf invoeren?.
[..]
Ja. Door jou. In de OP. Doodvonnis is een strafmaat.
[..]
Maar het is mogelijk. En alleen daarom moet het al niet gebeuren.
En als je doorgaat tot alle twijfel is weggenomen, dan moeten er extra beschermingen in ons wetsysteem komen die er nog niet zijn. Die gaan allemaal tijd kosten en dat gaat allemaal ten koste van de secuurheid, want het is tenslotte nieuw.
Nee, zonder gevangenissen krijg je een onleefbare samenleving. Zonder de doodstraf blijft die samenleving prima leefbaarquote:Op dinsdag 2 december 2008 23:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Niemand heeft het recht een ander op te sluiten. Ook de staat niet...
Zullen we de gevangenis dan maar afschaffen?
De staat heeft dat recht wel.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:01 schreef Napalm het volgende:
[..]
Niemand heeft het recht een ander op te sluiten. Ook de staat niet...
Zullen we de gevangenis dan maar afschaffen?
Kom dan meer eens met een bron. Die onderzoeken zijn wel verricht, heb er thuis zelfs boeken over liggen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:02 schreef NJ het volgende:
[..]
Kennelijk moet het toch in bold en hoofdletters.
ER WORDT GEEN ONDERZOEK MEER GEDAAN NAAR MENSEN DIE DOOD ZIJN! DAAROM ZIJN DIE GEVALLEN ER NIET. DAAROM ZIJN ER OOK GEEN GEVALLEN VAN MENSEN DIE NA HUN DOOD ALSNOG SCHULDIG BLEKEN TE ZIJN! ER IS AL EEN WACHTLIJST VOOR DAT SOORT ONDERZOEKEN VOOR MENSEN DIE NOG LEVEN!
De tering. Het is pas zes keer gezegd in dit topic..
Je leest m'n quotes niet blijkbaar...quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit gaat over de death row niet over het daadwerkelijk voltrokken vonnis. Zelfs anti-doodstrafactivisten in de VS hebben geen concrete voorbeelden, dus die gaan de mensen op Fok via Google ook niet vinden.
Ah the American way... daar is het big business. Maar het blijft slavernij natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:57 schreef ub40_bboy het volgende:
Strenger straffen zou natuurlijk wel goed zijn voor onze welvaart. Lekker privé-gevangenissen starten en mensen voor 10 cent per uur laten werken. Laten we dan eerst wel zaken als wiet etc. verbieden dan zijn we verzekerd van genoeg slaven.
Halcon leeft op de Geert Wilders wolk.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:02 schreef NJ het volgende:
[..]
Kennelijk moet het toch in bold en hoofdletters.
ER WORDT GEEN ONDERZOEK MEER GEDAAN NAAR MENSEN DIE DOOD ZIJN! DAAROM ZIJN DIE GEVALLEN ER NIET. DAAROM ZIJN ER OOK GEEN GEVALLEN VAN MENSEN DIE NA HUN DOOD ALSNOG SCHULDIG BLEKEN TE ZIJN! ER IS AL EEN WACHTLIJST VOOR DAT SOORT ONDERZOEKEN VOOR MENSEN DIE NOG LEVEN!
De tering. Het is pas zes keer gezegd in dit topic..
Ja. Jij begon die vergelijking.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die post was een reactie op de post over de strafmaat van Nederland in vergelijking met andere landen.
Ben je dom of doe je alsof? Recidive is via Google zo te vinden, die moeite had je ook zelf kunnen nemen. Zelfs op Wikipedia staat het: http://nl.wikipedia.org/wiki/Recidivequote:Op dinsdag 2 december 2008 22:59 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Uit je openingspost:
[..]
Het schijnt hoog te zijn. Bron? kortom toon maar eens aan dat het waar is dat wij een hoog recidive hebben in vergelijking met landen als Amerika. Eerst cijfers voordat je begint te blaten en andere mensen vraagt om dingen te laten zien.
Jij wilt het beleid veranderen dus jij moet aantonen dat het huidige beleid niet werkt.
Dat zou best kunnen, maar ik doelde op alle misdadige activiteiten bij elkaar. Het zou een hoop schelen als je een deel van de criminaliteit uitschakelt door niet eens de burgers te pesten, want dat is het (begrijp me niet verkeerd, alcoholcontroles kunnen ze niet vaak genoeg houden, maar langs de weg staan flitsen voor boetes van km-overschrijdingen van 5km/u? Nigga please). Dit doe je door criminele takken uit te roeien, door ze niet meer lucratief te maken. Zoals het legaliseren van (soft)drugs en het omscholen van verkeerspolizei naar echte agenten.quote:Op dinsdag 2 december 2008 22:56 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Volgens mij is de pakkans wat betreft geweldsdelicten vrij hoog in Nederland. Een bron heb ik zo snel niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat veel mensen in dit land achter de relatief lichte straffen staan ten opzichte van verkrachters en pedofielen. Of die jongen laatst die een postbode had doodgeslagen met een klauwhamer, die kreeg ook een lullig strafje (ja hij was minderjarig, maar komop zeg). Maar nog erger vind ik het als ik zie dat een pedo, ondanks een verbod van de rechter, weer een beroep mag uitoefenen met kinderen. En dan hebben we types als Peter R nodig om dat aan het licht te brengen, waarna er vervolgens nog niks zal gebeuren. Triest.quote:Want elke strafrechtgeleerde in NL zegt namelijk dat het wel goed is zo.
Dan zouden ze ook best het recht moeten kunnen verwerven of toeeigenen om de doodstraf uit te voeren.quote:
Ja Cheney heeft onlangs nog 80 miljoen geïnvesteerd in privé gevangenissen. Lekker negers opsluiten en geld eraan verdienen, ideaal.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ah the American way... daar is het big business. Maar het blijft slavernij natuurlijk.
Joh verbaast het jequote:Op dinsdag 2 december 2008 23:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je leest m'n quotes niet blijkbaar...
Dat klinkt als een goede discussie. Open er een topic over.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan zouden ze ook best het recht moeten kunnen verwerven of toeeigenen om de doodstraf uit te voeren.
Oh, je wilt namen? Nou hier heb je alvast 16: The executed men identified as innocent are Brian K. Baldwin, Cornelius Singleton and Freddie Lee Wright of Alabama; Thomas M. Thompson of California; James Adams, Willie Darden and Jesse Tafero of Florida; Girvies Davis of Illinois; Griffin and Roy Roberts of Missouri; Odell Barnes, Robert N. Drew, Gary Graham, Richard W. Jones and Frank B. McFarland of Texas; and Roger K. Coleman of Virginia.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geef me een bron dan! Eentje maar. Meer hoef ik er niet.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Kom dan meer eens met een bron. Die onderzoeken zijn wel verricht, heb er thuis zelfs boeken over liggen.
Eens. Maar goed, dat kost weer 10 miljard per jaar meer, waardoor we meer belasting moeten betalen of de gratis kinderopvang (quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:05 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, maar ik doelde op alle misdadige activiteiten bij elkaar. Het zou een hoop schelen als je een deel van de criminaliteit uitschakelt door niet eens de burgers te pesten, want dat is het (begrijp me niet verkeerd, alcoholcontroles kunnen ze niet vaak genoeg houden, maar langs de weg staan flitsen voor boetes van km-overschrijdingen van 5km/u? Nigga please). Dit doe je door criminele takken uit te roeien, door ze niet meer lucratief te maken. Zoals het legaliseren van (soft)drugs en het omscholen van verkeerspolizei naar echte agenten.
Voor kindermisbruik een paar maandjes celstraf en dat soort dingen.... verkrachters die er met een paar jaar vanaf komen, moordenaars die na 10 jaar weer vrij rondlopen....quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:05 schreef NJ het volgende:
[..]
Ja. Jij begon die vergelijking.
Je zegt namelijk in de OP dat Nederland zwak en lafjes straft. In vergelijking met wat? Jouw bekrompen referentiekader? De landen om ons heen? De utopische wereld waar jij graag leeft? Geert & Rita?
Want elke strafrechtgeleerde in NL zegt namelijk dat het wel goed is zo.
Dat is geen betrouwbare bron.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:07 schreef LuxXxie het volgende:
[..]
Oh, je wilt namen? Nou hier heb je alvast 16: The executed men identified as innocent are Brian K. Baldwin, Cornelius Singleton and Freddie Lee Wright of Alabama; Thomas M. Thompson of California; James Adams, Willie Darden and Jesse Tafero of Florida; Girvies Davis of Illinois; Griffin and Roy Roberts of Missouri; Odell Barnes, Robert N. Drew, Gary Graham, Richard W. Jones and Frank B. McFarland of Texas; and Roger K. Coleman of Virginia.
bron: www.truthinjustice.org/prob-innocent.htm
Verschillende bronnen geven aan dat jou getal van 10 makkelijk wordt gehaald.
Bronquote:Criminaliteit in Nederland
Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft, aan de hand van slachtofferenquêtes, in een onderzoek van april 2006 geconcludeerd dat de criminaliteit in Nederland gedurende de afgelopen 25 jaar nauwelijks is toegenomen. In 2004 werden er ongeveer 4,5 miljoen delicten gepleegd, 600.000 meer dan in 1980. Gecorrigeerd voor bevolkingsgroei is deze stijging weinig spectaculair.[1]
Sinds het hoogtepunt in 1995 is de criminaliteit echter sterk gedaald, zo blijkt uit de slachtofferenquêtes [1] [2]:
* In 1995 zei 3,7% van de geënquêteerde mensen slachtoffer te zijn geweest van woninginbraak. In 2007 was dat gedaald tot 1,3%.
* Diefstal uit auto´s daalde in diezelfde periode van 6,7% naar 2,5%, autodiefstal van 0,9% tot 0,3%, fietsendiefstal van 11,7% naar 5,3%.
* In 1995 zei 27,4% van de bevolking slachtoffer te zijn geweest van vernieling en vandalisme, in 2007 was dat gedaald naar 11,7%.
* Geweldsmisdrijven daalden van 8,2% in 1996 naar 5,3% in 2007.
De dalende trend blijkt ook uit de Landelijke criminaliteitskaart 2006, opgesteld door uit de Landelijke criminaliteitskaart 2006, opgesteld door de Dienst Nationale Recherche Informatie. Ten opzichte van 2005 is de criminaliteit met 7 procent gedaald en in vergelijk met 2002 zelfs met 18 procent. Wel werden er in 2006 meer verdachten aangehouden dan in 2005.[3]
Het aantal mensen dat zich vaak onveilig voelt, daalde van 7% in 1995[4] tot 3% in 2004. Toch was in 2004 nog steeds bijna 80% van de bevolking van mening dat ‘de criminaliteit de laatste tijd toeneemt’[1].
Ah, jouw bekrompen referentiekader. Duidelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Voor kindermisbruik een paar maandjes celstraf en dat soort dingen.... verkrachters die er met een paar jaar vanaf komen, moordenaars die na 10 jaar weer vrij rondlopen....
De rest is argumenten ad hominem. Dat kun je wel achterwege laten eigenlijk.
Alweer zo´n fijne inhoudelijke reactie.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:09 schreef NJ het volgende:
[..]
Ah, jouw bekrompen referentiekader. Duidelijk.
quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is geen betrouwbare bron.
Betrouwbare bronnen melden alleen maar wat Halcon wil horen.
Truequote:Op dinsdag 2 december 2008 23:07 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Eens. Maar goed, dat kost weer 10 miljard per jaar meer, waardoor we meer belasting moeten betalen of de gratis kinderopvang () wordt afgeschaft. En dan beginnen de Nederlanders te janken.
Maar goed, da's een andere discussie.
quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:07 schreef LuxXxie het volgende:
[..]
Oh, je wilt namen? Nou hier heb je alvast 16: The executed men identified as innocent are Brian K. Baldwin, Cornelius Singleton and Freddie Lee Wright of Alabama; Thomas M. Thompson of California; James Adams, Willie Darden and Jesse Tafero of Florida; Girvies Davis of Illinois; Griffin and Roy Roberts of Missouri; Odell Barnes, Robert N. Drew, Gary Graham, Richard W. Jones and Frank B. McFarland of Texas; and Roger K. Coleman of Virginia.
bron: www.truthinjustice.org/prob-innocent.htm
Verschillende bronnen geven aan dat jou getal van 10 makkelijk wordt gehaald.
[..]
Snap je hoe het werkt op dit forum of heb je geblondeerd haar net zoals Geert Wilders? Als ik iets beweer of als ik iets wil veranderen dan kom ik met links die mijn gelijk ondersteunen. Als ik een topic open met de stelling dat softdrugs gelegaliseerd moet worden kom ik met links die mijn standpunten ondersteunen.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ben je dom of doe je alsof? Recidive is via Google zo te vinden, die moeite had je ook zelf kunnen nemen. Zelfs op Wikipedia staat het: http://nl.wikipedia.org/wiki/Recidive
Uit dat stukje blijkt totaal niet waarom ze onschuldig zouden zijn. Het is gewoon gelul dus.quote:Op dinsdag 2 december 2008 23:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |