Mieters!quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:00 schreef jitzzzze het volgende:
Maar NG, dat doe jij toch ook altijd?
Stem op mij: [STEMTOPIC] FEE SINT AVATARS
Absoluut!quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:51 schreef Iblis het volgende:
Maar de koning is toch wel Mohammed Faizel Ali Enait!
[..]
Maar het jammerlijke is dat hij zich soms net vertilt, door een woord niet juist te gebruiken. Bijvoorbeeld ‘Fremdkörper ... die’: in het Nederlands hebben we het, als we het er al over hebben, toch meestal over ‘het Fremdkörper’; ‘de Fremdkörper’ (de Duitse vervoeging wordt wel gebruikt) impliceert een meervoud. Het was dan ook logischer geweest dat hij, aangezien het Fremdkörper zinsonderwerp is, ernaar zou verwijzen met ‘dat’. Maar wat met name opvalt is het woord ‘beeldenbestormer’ – dat moet overduidelijk ‘beeldenstormer’ zijn. Hoe komt hij erbij?quote:Op dinsdag 2 december 2008 18:12 schreef Petertje81 het volgende:
[..]
Absoluut!
"En daar is er een Fremdkörper genaamd Mohammed Faizel Ali die niet opstaat in de geconsacreerde zittingszaal waar de heilige momenten van de rechtsstaat worden gecelebreerd. Wat? Niet opstaan voor het hoogaltaar waar middels erediensten, sacramenten en liturgieën, offers aan de geesten van de rechtsstaat worden gebracht? Een juridisch-politieke herem –banvloek- wordt over hem, deze ontheiliger van het tabernakel, deze brutale beeldenbestormer, deze postmoderne iconoclast, uitgesproken."
Of:
"Ik verwijt deze lieden, die het plettende en laminerende juggernautwiel in werking hebben gebracht, te lijden aan een bizarre vorm van cultureel autisme."
Mocht een meisje in dergelijke volzinnen spreken dan zou ik daar toch aardig geil van worden.
Ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 2 december 2008 17:57 schreef Zotheid het volgende:
[..]
Mieters!
Wel over de KLB SC neem ik aan he?
Ik zal een keer een opzetje maken en die naar jou PMen.
quote:“U bent bezig de maatschappij op te delen in bipolaire conceptualisaties”
Dure woorden? Dat is gewoon een brallerig stukje.quote:Op dinsdag 2 december 2008 16:25 schreef NoelGallagher het volgende:
[..]
Ik dacht zo bij mezelf ''Waarom gebruiken mensen ''dure'' woorden om slimmer over te komen? En dan gebruiken ze soms ook nog verkeerde ''dure'' synoniemen''
Klacht: mensen die ''dure'' woorden gebruiken om slim te lijken.
2quote:
Ik kan niet ontkennen dat hij zo nu en dan foutief taalgebruik hanteert. Sterker nog: ik wilde eigenlijk een ander citaat nemen, maar daar zat een enorme congruentiefout in die de schoonheid van de uitspraak deed verbleken.quote:Op dinsdag 2 december 2008 19:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar het jammerlijke is dat hij zich soms net vertilt, door een woord niet juist te gebruiken. Bijvoorbeeld ‘Fremdkörper ... die’: in het Nederlands hebben we het, als we het er al over hebben, toch meestal over ‘het Fremdkörper’; ‘de Fremdkörper’ (de Duitse vervoeging wordt wel gebruikt) impliceert een meervoud. Het was dan ook logischer geweest dat hij, aangezien het Fremdkörper zinsonderwerp is, ernaar zou verwijzen met ‘dat’. Maar wat met name opvalt is het woord ‘beeldenbestormer’ – dat moet overduidelijk ‘beeldenstormer’ zijn. Hoe komt hij erbij?
Ook het citaat dat ik aanhaalde, met de iteratief pointerende Locke, het slaat als een tang op een varken. Iteratief heeft tegenwoordig toch de connotatie van een wiskundige procedure (daar komt het woord ‘iteratie’ en ‘iteratief’ het meest voor); en suggereert daarmee enige mechanische starheid in Lockes handelen. Ook pointeren lijkt wat vergezocht. Je pointeert kanonnen; Locke had simpelweg wel ‘herhaaldelijk kunnen wijzen op’.
Zulk gebruik is duidelijk dikdoenerij. Nu is daar niet altijd iets mis mee… maar in het geval van Enait heeft het toch een wat hulpeloos karakter. Ook als je hem op TV of op de radio hoort wil hij wel eens vastlopen in zijn eigen verbalisme.
TS is een simpele zielquote:Op donderdag 4 december 2008 12:35 schreef Beauregard het volgende:
TS, je OP is incorrect. De werkelijke klacht moet zijn: "Hoi ik ben NG, heb een verstandelijke handicap en begrijp daardoor niet elk woord. Ik doe het altijd af als 'overdreven gebruik van dure woorden', maar eigenlijk voel ik me zwaar klote om mijn gebrek aan intelligentie."
Ofwel, TS vindt volgens mij woorden nogal snel 'duur'. Oorzaak daarvan lijkt me zijn eigen lage standaard.
Leuk topic, verder.
synoniemenquote:Op dinsdag 2 december 2008 16:25 schreef NoelGallagher het volgende:
[..]
Ik dacht zo bij mezelf ''Waarom gebruiken mensen ''dure'' woorden om slimmer over te komen? En dan gebruiken ze soms ook nog verkeerde ''dure'' synoniemen''
Klacht: mensen die ''dure'' woorden gebruiken om slim te lijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |