http://www.rtl.nl/(/finan(...)2008_in_recessie.xmlquote:Amerika blijkt al vanaf begin 2008 in recessie
RTL Z-beurscommentator Willem Middelkoop hamert er al jaren op: geloof de statistieken over de Amerikaanse economie nooit zomaar. En weer heeft Willem gelijk: Amerika blijkt toch al een jaar in recessie.
Krimp?
De Amerikaanse officiële cijfers geven momenteel nog steeds geen recessie in de economie aan, maar nu geeft het Nationale Bureau van Economisch Onderzoek (NBER), een onderzoeksbureau van de overheid dat de economische cycli in de gaten houdt, opeens toe dat de Amerikaanse economie al sinds het begin van het jaar in recessie is.
Stelselmatig
De statistieken in Amerika worden stelselmatig met terugwerkende kracht naar beneden bijgesteld. Structureel wordt bijvoorbeeld de arbeidsmarkt en de huizenmarkt te positief voorgesteld. Later volgt dan bij de definitieve cijfers vaak een enorme neerwaartse correctie. Die cijfers worden dan veel minder opgepakt dan de oorspronkelijke cijfers en hebben veel minder impact op het vertrouwen van consumenten en bedrijven.
Het hele jaar krimp
Volgens het NBER eindigde in december vorig jaar de economische groei. Daarna begon de economie te krimpen, waarmee een einde kwam aan 73 maanden economische expansie. De voorgaande groeiperiode in de jaren negentig duurde 120 maanden.
Definitieve cijfers
Het NBER baseert zijn oordeel onder meer op de definitieve banencijfers, detailhandelsdata en de industriële productiedata van het afgelopen jaar. Officieel is er sprake van een recessie na twee kwartalen van economische krimp, kwartaal op kwartaal. Amerika zit dus al een flinke tijd in een recessie.
Echt, die man verdiend gewoon zijn eigen topic... PB: heb jij nog genoeg links om er 1 te openen? Ik hier niet nl... Meeste staan op mn werk (denk ik)quote:Op maandag 1 december 2008 22:17 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)2008_in_recessie.xml
Willem Middelkoop.
Neh, topic hoeft van mij ook weer niet.quote:Op maandag 1 december 2008 22:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Echt, die man verdiend gewoon zijn eigen topic... PB: heb jij nog genoeg links om er 1 te openen? Ik hier niet nl... Meeste staan op mn werk (denk ik)
Ja, nouja, het voordeel is dat ze dan wel al een jaar van de recessie hebben gehadquote:Op maandag 1 december 2008 22:17 schreef pberends het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)2008_in_recessie.xml
Willem Middelkoop.
Met zulk nieuws zouden de beurzen eigenlijk weer moeten opveren, maar dat doen ze nog nietquote:Op maandag 1 december 2008 22:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ja, nouja, het voordeel is dat ze dan wel al een jaar van de recessie hebben gehad.
Hoeveel mensen voorspellen wel niet dat er een meerjarige recessie (of zelfs depressie) komt?quote:Op maandag 1 december 2008 22:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Met zulk nieuws zouden de beurzen eigenlijk weer moeten opveren, maar dat doen ze nog niet.
Dat denk ik ook, de S&P kan makkelijk naar de 625 punten.quote:Op maandag 1 december 2008 22:23 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Hoeveel mensen voorspellen wel niet dat er een meerjarige recessie (of zelfs depressie) komt?
lol, nu pas?quote:Op maandag 1 december 2008 22:28 schreef SjonLok het volgende:
Ik durf nu trouwens wel de voorspelling aan dat de AEX nog voor het einde van dit jaar onder de 200 punten gaat.
Mhaow, er zijn toch veel die zeiden dat de AEX voorlopig tussen de 220 en 300 blijft zigzaggen, en dat zou me nog steeds niet verbazen overigens. Maar ik ben benieuwd de komende weken.quote:
tr00, maar ik denk dat zowel Azië als Europa de US mee naar beneden zullen trekkenquote:Op maandag 1 december 2008 22:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
Meerjarig begint nu wel relatief te worden, als er aan 't einde van 2009 nog een recessie is in de VS is ie al meerjarig.
Prima, het feest mag van mij nog wel ff doorgaan!quote:Op maandag 1 december 2008 22:28 schreef SjonLok het volgende:
Ik durf nu trouwens wel de voorspelling aan dat de AEX nog voor het einde van dit jaar onder de 200 punten gaat.
Hier is de benzineprijs (soort euro95) per 1 december verlaagd van 6000 naar 5500 Rupiah per liter... van 38.7 eurocent naar 35.5 eurocent per liter. De brandstof zonder subsidie (soort euro98) is vrijwel niet aan te komen, dus het laat me geen keus gebruik te maken van de subsidiebrandstoffen...quote:Op dinsdag 2 december 2008 02:08 schreef star_gazer het volgende:
Olie alweer op $48. Op naar de welbekende $30Eindelijk weer pijnloos tanken
No!!! ik heb net weer 15000 liter besteld :Squote:Op dinsdag 2 december 2008 02:08 schreef star_gazer het volgende:
Olie alweer op $48. Op naar de welbekende $30Eindelijk weer pijnloos tanken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |