Onzin, in jouw redenatie kun je ook een treinmachinist die een zelfmoordenaar omver rijdt vervolgen voor dood-door-schuld. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat tegen die straatrover juist een straf is uitgesproken vanwege ander crimineel gedrag. Het zou kunnen zijn dat hij daardoor dusdanig depressief is geraakt dat hij suïcidale gedachten had. Het valt niet uit te sluiten dat hij zich willens en wetens tussen die auto en de boom heeft gepositioneerd. G.C. valt in dat geval, dat niet is uit te sluiten, niets te verwijten en dient derhalve te worden vrijgesproken.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:11 schreef Pool het volgende:
Voor wat zij heeft gedaan, kun je dus maximaal 6 jaar gevangenisstraf krijgen. Als je met 80 km/u door een 30 km/u zone rijdt en daarbij per ongeluk twee kinderen op een zebrapad schept, dan zal je straf dus in die richting gaan. Maar Germaine C. heeft slechts 180 uur werkstraf gehad, dat is dus peanuts, en daarin zie je dat de rechter veel rekening heeft gehouden met de omstandigheden.
Omdat die 18-jarige het met voorbedachte rade deed en de 16-jarige jongen niet. Wel allebei opzettelijk. Uit al je posts blijkt dat je het verschil tussen moord, doodslag en dood door schuld niet goed snapt, dus lees mijn bovenstaande post even.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:12 schreef Elfletterig het volgende:
Nu wil ik daar niet aan tornen hoor, maar waarom krijgt deze 18-jarige jongen 12 jaar cel voor moord (terwijl het slachtoffer niet eens dood ging aan de steekpartij) en krijgt de 16-jarige jongen uit Zaamslag slechts 2 jaar voor "doodslag" terwijl zijn actie effectief ook de dood tot gevolg heeft gehad. Dat is dan toch ook gewoon moord?
Nee. Causaliteit =/= schuld.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:17 schreef schoelje het volgende:
[..]
Onzin, in jouw redenatie kun je ook een treinmachinist die een zelfmoordenaar omver rijdt vervolgen voor dood-door-schuld.
Behalve dat zo het recht niet werkt.quote:Ik denk dat we niet moeten vergeten dat tegen die straatrover juist een straf is uitgesproken vanwege ander crimineel gedrag. Het zou kunnen zijn dat hij daardoor dusdanig depressief is geraakt dat hij suïcidale gedachten had. Het valt niet uit te sluiten dat hij zich willens en wetens tussen die auto en de boom heeft gepositioneerd. G.C. valt in dat geval, dat niet is uit te sluiten, niets te verwijten en dient derhalve te worden vrijgesproken.
Nee dat kan niet. Immers de treinmachinist heeft in dat geval niet bewust roekeloos gehandeld.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:17 schreef schoelje het volgende:
[..]
Onzin, in jouw redenatie kun je ook een treinmachinist die een zelfmoordenaar omver rijdt vervolgen voor dood-door-schuld. Ik denk dat we niet moeten vergeten dat tegen die straatrover juist een straf is uitgesproken vanwege ander crimineel gedrag. Het zou kunnen zijn dat hij daardoor dusdanig depressief is geraakt dat hij suïcidale gedachten had. Het valt niet uit te sluiten dat hij zich willens en wetens tussen die auto en de boom heeft gepositioneerd. G.C. valt in dat geval, dat niet is uit te sluiten, niets te verwijten en dient derhalve te worden vrijgesproken.
Als je willens en wetens iemand doodrijd, dan krijg je geen 180 uur werkstraf.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:01 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind dat je het uitstekend hebt verwoord, LaTiNo. Je beschrijft precies wat ik eigenlijk ook bedoel. De vrouw wordt vervolgd alsof ze willens en wetens een misdrijf heeft gepleegd. En ook al is de straf vrij beperkt, ik vind het nog te veel.
Geldt in dit geval trouwens niet culpa in causa? De vrouw had immers nog een alternatief, ze had de politie kunnen bellen. Ik denk dat dat ook ene rol heeft gespeeld of niet?quote:Op woensdag 3 december 2008 11:19 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee. Causaliteit =/= schuld.
Voor schuld is verwijtbaarheid/vermijdbaarheid vereist.
[..]
Behalve dat zo het recht niet werkt.
Je kunt rechtzaken niet onderling met elkaar vergelijken. Er zitten teveel variabelen in elke zaak.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik besef dat het een ander delict is. Het punt is alleen dat de rechter de ene keer heel VEEL oog heeft voor verzachtende omstandigheden en de andere keer heel WEINIG oog.
Neem bijvoorbeeld ook deze zaak: Twaalf jaar cel voor moord op Niels Kooistra
Een 18-jarige steekt iemand dusdanig neer dat deze persoon zeer ernstig gewond raakt. Het slachtoffer kon alleen nog kunstmatig ademen en heeft zelf om levensbeëindiging gevraagd. De dader krijgt een straf voor moord opgelegd, want zijn actie heeft de dood tot gevolg gehad.
Nu wil ik daar niet aan tornen hoor, maar waarom krijgt deze 18-jarige jongen 12 jaar cel voor moord (terwijl het slachtoffer niet eens dood ging aan de steekpartij) en krijgt de 16-jarige jongen uit Zaamslag slechts 2 jaar voor "doodslag" terwijl zijn actie effectief ook de dood tot gevolg heeft gehad. Dat is dan toch ook gewoon moord?
Bij de 18-jarige is (terecht) geen oog voor verzachtende omstandigheden. Bij de 16-jarige wél. En bij Germaine C is er onvoldoende oog voor geweest, vind ik. Ze was zelf slachtoffer van een misdrijf en heeft zich op een onbeholpen manier verweerd.
Volgens mij zit dat ingebakken in de subsidiariteitstoets bij noodweer.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Geldt in dit geval trouwens niet culpa in causa? De vrouw had immers nog een alternatief, ze had de politie kunnen bellen. Ik denk dat dat ook ene rol heeft gespeeld of niet?
In hoeverre is het verwijtbaar dat je je overvaller achterna gaat. Iedereen weet dat achteraf de politie bellen/aangifte doen totaal zinloos is. Dus de enige normale reactie is om zo snel mogelijk achter de overvaller aangaan.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:19 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee. Causaliteit =/= schuld.
Voor schuld is verwijtbaarheid/vermijdbaarheid vereist.
[..]
Ok, eigenlijk mijn tv, maar ja, die is te zwaar voor EEN inbreker om mee weg te rennenquote:Op woensdag 3 december 2008 11:03 schreef schoelje het volgende:
[..]
Behalve dan dat hij schrijft dat zijn XBox zijn meest valuabele bezit is![]()
Je post was verhelderend. Toch blijft erg ondoorzichtig waarom rechters de ene keer wél verzachtende omstandigheden zien en de andere keer niet. Ook overeind blijft mijn opmerking dat slachtoffers van misdrijven (zoals Germaine C op dat moment was) meer bescherming van de wet zouden mogen genieten en daders op het moment van plegen juist minder. Dat risico nemen ze bewust.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:17 schreef Pool het volgende:
Omdat die 18-jarige het met voorbedachte rade deed en de 16-jarige jongen niet. Wel allebei opzettelijk. Uit al je posts blijkt dat je het verschil tussen moord, doodslag en dood door schuld niet goed snapt, dus lees mijn bovenstaande post even.
Hallo! Ze heeft iemand doodgereden en krijgt alleen een werkstraf!quote:Op woensdag 3 december 2008 11:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je post was verhelderend. Toch blijft erg ondoorzichtig waarom rechters de ene keer wél verzachtende omstandigheden zien en de andere keer niet. Ook overeind blijft mijn opmerking dat slachtoffers van misdrijven (zoals Germaine C op dat moment was) meer bescherming van de wet zouden mogen genieten en daders op het moment van plegen juist minder. Dat risico nemen ze bewust.
Ze hebben toch juist rekening gehouden met die omstandighedenquote:Op woensdag 3 december 2008 11:37 schreef Elfletterig het volgende:
Toch blijft erg ondoorzichtig waarom rechters de ene keer wél verzachtende omstandigheden zien en de andere keer niet. Ook overeind blijft mijn opmerking dat slachtoffers van misdrijven (zoals Germaine C op dat moment was)
Klopt inderdaad ja. Culpa = opzet.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:30 schreef Pool het volgende:
[..]
Volgens mij zit dat ingebakken in de subsidiariteitstoets bij noodweer.
Maar culpa in causa, speelt dat niet alleen bij opzetdelicten?
Omdat de ene keer er verzachtende omstandigheden zijn, en de andere keer weer niet. Germaine C is gewoon een dader in deze, dat er nog een andere dader was, heeft de rechter meegenomen in de strafmaat. Meer bescherming van de wet zal leiden tot eigenrichting, oftewel een aanslag op het geweldsmonopolie van de staat.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je post was verhelderend. Toch blijft erg ondoorzichtig waarom rechters de ene keer wél verzachtende omstandigheden zien en de andere keer niet. Ook overeind blijft mijn opmerking dat slachtoffers van misdrijven (zoals Germaine C op dat moment was) meer bescherming van de wet zouden mogen genieten en daders op het moment van plegen juist minder. Dat risico nemen ze bewust.
Dit Marokkaanse scootertuig is dood.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:54 schreef Lemmeb het volgende:
Jammer dat zoiets weer zo moet aflopen. U wordt weer bedankt OM, dit sterkt Marokkaans scootertuig alleen maar in hun idee dat ze onaantastbaar zijn. Wat ze in de praktijk ook gewoon zijn natuurlijk.
Inderdaad, wat hebben ze nou te vrezen? Niks toch, behalve de dood?quote:Op woensdag 3 december 2008 11:54 schreef Lemmeb het volgende:
Jammer dat zoiets weer zo moet aflopen. U wordt weer bedankt OM, dit sterkt Marokkaans scootertuig alleen maar in hun idee dat ze onaantastbaar zijn. Wat ze in de praktijk ook gewoon zijn natuurlijk.
Dit Marokkaanse scootertuig heeft zichzelf de dood ingejaagd. Maar iemand anders, het echte slachtoffer, moet wederom boeten.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:01 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Dit Marokkaanse scootertuig is dood.
Dat is onzin, zonder medisch ingrijpen was het slachtoffer hartstikke dood geweest. En dat is voor risico van de dader (en gelukkig maar).quote:Op woensdag 3 december 2008 11:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik besef dat het een ander delict is. Het punt is alleen dat de rechter de ene keer heel VEEL oog heeft voor verzachtende omstandigheden en de andere keer heel WEINIG oog.
Neem bijvoorbeeld ook deze zaak: Twaalf jaar cel voor moord op Niels Kooistra
Een 18-jarige steekt iemand dusdanig neer dat deze persoon zeer ernstig gewond raakt. Het slachtoffer kon alleen nog kunstmatig ademen en heeft zelf om levensbeëindiging gevraagd. De dader krijgt een straf voor moord opgelegd, want zijn actie heeft de dood tot gevolg gehad.
Bij de 18-jarige is (terecht) geen oog voor verzachtende omstandigheden. Bij de 16-jarige wél. En bij Germaine C is er onvoldoende oog voor geweest, vind ik. Ze was zelf slachtoffer van een misdrijf en heeft zich op een onbeholpen manier verweerd.
Flauw hoor.quote:Op woensdag 3 december 2008 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad ja. Culpa = opzet.
Het slachtoffer heeft niet uit noodweer gehandeld. Anders was ze wel vrijgesproken.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dit Marokkaanse scootertuig heeft zichzelf de dood ingejaagd. Maar iemand anders, het echte slachtoffer, moet wederom boeten.
En zo gaat het elke keer met dit soort lieden: zelfs vanuit hun graf lukt het hen nog om onschuldige burgers het leven zuur te maken, uiteraard met hulp van politie en justitie.
Nee, dolus = opzet. Culpa = schuld. Geen Latijn gehad?quote:Op woensdag 3 december 2008 11:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt inderdaad ja. Culpa = opzet.
Dat heeft ze natuurlijk wel. Als je dat niet inziet, dan mankeert er gewoon iets aan je inzicht in de menselijke psyche en aan je gevoel voor rechtvaardigheid.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:08 schreef Houtworm het volgende:
[..]
Het slachtoffer heeft niet uit noodweer gehandeld.
quote:Anders was ze wel vrijgesproken.
Het pakte juist fantastisch uit. Ze heeft Nederland een hele grote dienst bewezen, jammer dat datzelfde Nederland dat niet op waarde kan schatten.quote:Ze heeft NA de overval het recht in eigen hand genomen, dan loop je een risico dat dat verkeerd uitpakt.
Duh, waarom denk je dat ik het postte nerd.quote:Op woensdag 3 december 2008 12:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, dolus = opzet. Culpa = schuld. Geen Latijn gehad?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |