abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 januari 2009 @ 22:43:45 #51
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64709701
quote:
Op maandag 5 januari 2009 22:41 schreef Borizzz het volgende:
En dan? Met een bron en een put had ik ook al geprobeerd., maar bij het vergroten liep ik steeds vast....
Waarom loop je vast? Je kunt toch een willekeurig max-flow algoritme pakken?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 5 januari 2009 @ 22:52:37 #52
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64710134
Ja inderdaad. Ik zal t morgen nog ns uittekenen en 'vullen'.
kloep kloep
pi_64710578
quote:
Op maandag 5 januari 2009 21:59 schreef GlowMouse het volgende:
7a. x = [ x^(2/3) ] ^(3/2)
7b: logaritme
7c: als 7a

9a: http://nl.wikipedia.org/wiki/Matrixvermenigvuldiging
je krijgt linksboven p+2q = p+10 ofwel q = 5
je krijgt linksonder 2p+15 = 5+22 ofwel p = 6
9b: http://nl.wikipedia.org/wiki/Determinant (alleen leren voor 2x2)

11 gebruik K(t) = K * 1,04^15

12 logisch nadenken of een Venn-diagram tekenen

13a ze kiezen 0 als waarde voor t, dus gewoon invullen
13b gebruik logaritme

14a (1/6)^6
14b lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Binomiale_verdeling

Ba A = 30100, dus opbrengst = A*2 = 60200
Bb afgeleide op 0 stellen: d/dT T*(400T²-9150T+4600) = 1200T² - 18300T + 4600 = 0 => abc-formule
Bc A berekenen als T=2,40, A berekenen als T = 2,40*1,05, en het procentuele verschil bepalen
Bd noem dat tarief t. We weten dat (400t²-9150t + 46800)*0.975 = 400(t*1.06)²-9150(t*1.06) + 46800
Hey bedankt!

Alleen de helft van de antwoorden snap k nog niet echt..dat wordt dus een hoop op internet gaan zoeken en graven en werken in het wiskunde basisboek.
pi_64736952
pfff de kerstvakantie heeft mijn algebra weer flink toegetakeld

Het gaat om het volgende

2 vergelijkingen met 2 onbekenden



en



Hoe los je ook alweer zoiets op? Ik ben het helemaal kwijt

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:22:45 ]
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  dinsdag 6 januari 2009 @ 17:53:40 #55
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64737126
Je kunt { en } gebruiken als je één heel ding in een exponent wilt hebben.



Kijk eens of je hier wat mee kunt:

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:22:53 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64737747
Sorry ik zie het nog steeds niet, wat slecht van me
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  dinsdag 6 januari 2009 @ 18:14:00 #57
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64737880
Links staat een getal dat je uit kunt rekenen, rechts zet je ook een breuk maar vervang je die getallen door de uitdrukkingen in x en y. Vereenvoudigen levert aan de rechterkant een

[ Bericht % gewijzigd door motorbloempje op 01-09-2013 21:22:59 ]
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64741634
Ik heb het nu ja, ik dacht weer veel te moeilijk na en vergat wat basisregels van wegstrepen

bedankt
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_64789907
Vraagje:

Iteratie van f(x) = a ( sqrt ( 1/4 - (x-1/2)^2))

Voor welke waarde van a is er een overgang van het gedrag met periode 1 naar gedrag met periode 2? Ik ben al bijna anderhalf uur bezig maar kom er maar niet uit.

Graag wat hulp
pi_64804030
@ Borizzz
Ligt het aan mij of kom ik een aantal projecten tekort?

Want er zijn 30 deelprojecten en de som waarvoor aannemers zich hebben ingeschreven is 23, of worden deze 7 niet uitgevoerd?

En misschien kun je er een rooster bij/van maken ofzo (de rooster methode heb ik gekregen met discrete optimalisering, waarbij je vanuit een graaf een rooster maakt)

[ Bericht 17% gewijzigd door PAAC op 08-01-2009 11:31:54 ]
  donderdag 8 januari 2009 @ 16:01:40 #61
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64814650
PAAC: 30 projecten en 50 aannemers. Een project kan wel door meerdere aannemers worden gedaan, maar elke aannemer heeft maar 1 project.
Alle projecten worden uitgevoerd.
kloep kloep
  donderdag 8 januari 2009 @ 22:47:52 #62
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_64831854
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 18:14 schreef GlowMouse het volgende:
Links staat een getal dat je uit kunt rekenen, rechts zet je ook een breuk maar vervang je die getallen door de uitdrukkingen in x en y. Vereenvoudigen levert aan de rechterkant een [ afbeelding ]
Leuke editor heb je daar, GlowMouse
ff wachten nog
  donderdag 8 januari 2009 @ 22:49:21 #63
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64831920
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:47 schreef Game_Error het volgende:

[..]

Leuke editor heb je daar, GlowMouse
Jij kunt hem ook gebruiken, zie de OP
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64836344
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 16:01 schreef Borizzz het volgende:
PAAC: 30 projecten en 50 aannemers. Een project kan wel door meerdere aannemers worden gedaan, maar elke aannemer heeft maar 1 project.
Alle projecten worden uitgevoerd.
Je kan me zeker niet de graaf laten zien die je dan hebt gemaakt?

Want als je 50(5 + 5 + 20 + 20) aannemers hebt, die zich voor maar 23(10 + 8 + 3 + 2) deelprojecten inschrijven. Wordt er voor 7 deelprojecten niet ingeschreven, hoe worden deze dan uitgevoerd?

Dat een project door meerdere aannemers gedaan kan worden maakt niets uit, omdat er maar 23 inschrijvingen zijn van de 30 projecten.

[EDIT]
Krijg ineens een "ingeving" om 1 uur s'nachts
Is het zo dat als 5 aannemers zich inschrijven voor 10 projecten, ze zich niet alle 5 inschrijven voor 10 dezelfde projecten? Want dan wordt het volledig afhankelijk voor welke projecten de aannemers zich inschrijven.

(Ik ben nu zelf ook wel geintereseerd in het antwoord, aangezien ik volgende week een toets heb over een soortgelijk onderwerp )

[ Bericht 15% gewijzigd door PAAC op 09-01-2009 01:08:47 ]
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:06:34 #65
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_64846228
Ik heb wel een graaf hoor, PM me maar even.
En de aannemers schrijven zich in voor 10 projecten. Die hoeven niet per se dezelfde te zijn, 10 verschillende kan ook.
kloep kloep
pi_64846263
quote:
Op woensdag 7 januari 2009 22:09 schreef McGilles het volgende:
Vraagje:

Iteratie van f(x) = a ( sqrt ( 1/4 - (x-1/2)^2))

Voor welke waarde van a is er een overgang van het gedrag met periode 1 naar gedrag met periode 2? Ik ben al bijna anderhalf uur bezig maar kom er maar niet uit.

Graag wat hulp
Iemand die mij kan helpen hiermee?
  vrijdag 9 januari 2009 @ 17:36:23 #67
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_64859010
quote:
Op donderdag 8 januari 2009 22:49 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Jij kunt hem ook gebruiken, zie de OP
Ik had hem al gevonden via de URL van de functie
ff wachten nog
  vrijdag 9 januari 2009 @ 17:53:59 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64859616
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:07 schreef McGilles het volgende:

[..]

Iemand die mij kan helpen hiermee?
Geef eens een voorbeeld van een a en een x zodat je 'gedrag met periode 1' krijgt. Ik snap de vraagstelling namelijk niet.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64859895
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 17:53 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Geef eens een voorbeeld van een a en een x zodat je 'gedrag met periode 1' krijgt. Ik snap de vraagstelling namelijk niet.
Het is de letterlijke vraagstelling uit m'n boek, dus kan er ook niks aan doen, ben met jou eens dat het vaag is.

Voorbeeld met a = 1/2 en x = 1/2

Dan neigt de iteratie naar 1/2*(sqrt (1/4 - (x-1/2)^2) = x dus x = 1/5
Dit is gedrag met periode 1. Echter zijn er bepaalde waarden van 'a' te verzinnen zodat dit niet het geval is, maar dat er gedrag met periode 2 is, bijvoorbeeld xn = 0.2, xn+1 = 0.7 en xn+2 = xn = 0.2
  vrijdag 9 januari 2009 @ 19:37:20 #70
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64863121
f is een cirkel om (0,1/2) met straal 1/2 die in de y-richting met een factor a wordt uitgerekt.
De vraag zou volgens mij moeten zijn 'voor welke a is er gedrag met periode 2 mogelijk?'

Met een webgrafiek en a=2 zie je gedrag met periode 2 als je bij 0.96 begint. Zolang a>1 kun je via hetzelfde trucje gedrag met periode 2 krijgen. Sluitend is het niet, maar de vergelijking die je op moet lossen worden dan te complex. Je wilt eigenlijk weten voor welke a de vergelijking f(a,f(a,x))=x meer dan 2 oplossingen heeft.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64888744
Hallo ik ben bezig met een hoofdstuk over Statistische verwerking, en ik ben bij een vraag aangekomen waar je de standaarddeviatie (standaardafwijking) moet berekenen adhv een lijst van de salarissen van de medewerkers van een bedrijf.



Als ik op mijn rekenmachine de maandsalarasissen in L1 invul en de frequenties in L2. En vervolgens op Stat > Calc > 1-Var Stars druk krijg ik de lijst met het gemiddelde en de standaarddeviatie. Voor het gemm. krijg ik 2000 en voor de standaardev. 690.4105059. Ik heb het idee dat hij de L2 lijst met de frequenties (dus hoeveel mensen in welke salarisgroep zitten) niet meerekent, want als ik die L2 lijst weer leegmaak en het nog een keer uitreken krijg ik hetzelfde resultaat.

Weet iemand wat ik fout doe?
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:40:00 #72
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64889221
Je moet 1-Var Stats L1,L2 doen. En je schat dan trouwens de standaardafwijking van de populatie werknemers onder de aanname dat je een aselecte steekproef hebt. En die heb je niet, dus de uitkomst is redelijk nutteloos.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64889331
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:22 schreef julian6 het volgende:
Hallo ik ben bezig met een hoofdstuk over Statistische verwerking, en ik ben bij een vraag aangekomen waar je de standaarddeviatie (standaardafwijking) moet berekenen adhv een lijst van de salarissen van de medewerkers van een bedrijf.

[ afbeelding ]

Als ik op mijn rekenmachine de maandsalarasissen in L1 invul en de frequenties in L2. En vervolgens op Stat > Calc > 1-Var Stars druk krijg ik de lijst met het gemiddelde en de standaarddeviatie. Voor het gemm. krijg ik 2000 en voor de standaardev. 690.4105059. Ik heb het idee dat hij de L2 lijst met de frequenties (dus hoeveel mensen in welke salarisgroep zitten) niet meerekent, want als ik die L2 lijst weer leegmaak en het nog een keer uitreken krijg ik hetzelfde resultaat.

Weet iemand wat ik fout doe?
Van de GR weet ik niks, kan je het niet op papier doen? Dan kan je haast geen fouten maken
pi_64889456
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:40 schreef GlowMouse het volgende:
Je moet 1-Var Stats L1,L2 doen. En je schat dan trouwens de standaardafwijking van de populatie werknemers onder de aanname dat je een aselecte steekproef hebt. En die heb je niet, dus de uitkomst is redelijk nutteloos.
Als ik lijsten L1 en L2 heb ik gevuld met de klassenmiddens van de salarisgroepen in L1 en de frequenties in L2 dan ga ik naar Stat > Calc > 1-Var Stats en vervolg achtereenvolgens L1 L2 invul en op enter druk krijg ik een Syntax error.

edit: Als ik een komma ertussengooi komt er wel een lijst. Maar nu komen de gemiddeldes en de standaarddev niet overeen met die in het antwoordenboekje Bij vraag A staat toch echt 'gebruik daarvoor de klassenmiddens' dat betekend toch dat ik het midden moet nemen van de salarisgroepen (Dus 900 bij 1, 100 bij 2 etc)

Dankje voor je hulp
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:52:31 #75
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64889553
Dat betekent dat ja. Het betekent overigens ook dat je schatter voor de standaardafwijking heel onzuiver wordt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64889564
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:48 schreef julian6 het volgende:

[..]

Als ik lijsten L1 en L2 heb ik gevuld met de klassenmiddens van de salarisgroepen in L1 en de frequenties in L2 dan ga ik naar Stat > Calc > 1-Var Stats en vervolg achtereenvolgens L1 L2 invul en op enter druk krijg ik een Syntax error.

edit: Als ik een komma ertussengooi komt er wel een lijst. Maar nu komen de gemiddeldes en de standaarddev niet overeen met die in het antwoordenboekje Bij vraag A staat toch echt 'gebruik daarvoor de klassenmiddens' dat betekend toch dat ik het midden moet nemen van de salarisgroepen (Dus 900 bij 1, 100 bij 2 etc)

Dankje voor je hulp
Waarom doe je het niet even op papier

Kolommen: x-gem, x - x-gem, (x - x-gem)^2, etc
Ben je zo klaar mee en heb je ook dat domme apparaat niet bij nodig
pi_64889622
Maar hoe verklaar je dan dat de uitkomst niet overeenkomt met het antwoordenboek? De standaarddev komt uit op 460 en in het antwoordenboek staat 400

Edit: Blijkt dat ik de verkeerde L lijst had gekozen & de waardes stonden verkeerd. Het antwoord klopt nu wel, bedankt GlowMouse

[ Bericht 20% gewijzigd door julian6 op 10-01-2009 17:06:24 ]
pi_64914458
Vraagje: als je een box plot moet tekenen, moet je dan ook de kwartielen aangeven dmv Q1 en Q3 en de mediaan ook?
  zondag 11 januari 2009 @ 14:56:44 #79
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64914585
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64914694
Moet dus niet, mag wel. Glowmouse bedankt, als ik morgen een voldoende haal is het mede dankzij jou
pi_64919007
Glowmouse, ik heb een somfrequentietabel gemaakt met de somfrequenties in %. Nu moet ik die data in mijn GR invoeren en een somfrequentiepolygoon tevoorschijn toveren. Heb jij enig idee hoe ik dat aanpak?
  zondag 11 januari 2009 @ 17:00:17 #82
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64919079
quote:
Op zondag 11 januari 2009 16:58 schreef julian6 het volgende:
Glowmouse, ik heb een somfrequentietabel gemaakt met de somfrequenties in %. Nu moet ik die data in mijn GR invoeren en een somfrequentiepolygoon tevoorschijn toveren. Heb jij enig idee hoe ik dat aanpak?
Pen en papier
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64919225
Maar van mn leraar moet je het met de rekenmachine doen (en dat lijkt me zelf ook het beste); Weet jij hoe ik die kan maken met de GR?
  zondag 11 januari 2009 @ 17:06:06 #84
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64919321
Zie de handleiding van je rekenmachine.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64919528
Die heb ik niet meer voorhanden. Maar ik ga 't zelf al uitzoeken, bedankt voor je hulp.
  zondag 11 januari 2009 @ 17:13:19 #86
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64919585
Met Google kan ik zo de handleiding van elke gangbare rekenmachine vinden hoor
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64927270
Om de studie van hun kinderen te kunnen betalen hebben de ouders maandelijks een bedrag van ¤ 200,- op een rekening gezet. De eerste storting vond plaats op 1 augustus 1995 en de laatste storting op 1 juli 2007. De intrest bedroeg van 1 augustus 1995 tot en met 31 juli 2007 0,4% per maand, daarna 5% per jaar. Vanaf 1 september 2013 willen ze 7 jaar lang een vast bedrag per maand van deze rekening opnemen.
a. Bereken het saldo van de rekening op 1 augustus 2007.
E PRE = 200 x 1.004 x (1.004 tot de 144 -1) : 0.004 = 38.998.67
b. Bereken het saldo van de rekening op 1 augustus 2013.
E = 38.998,67 * 1,05 tot de 6 = 52.261,94
c. Bereken het bedrag dat de ouders maandelijks op kunnen nemen.
CW POST = 52.261,94 = T x 1 – 1,004074124 tot de – 84 : 0.004074124 . T = 735.94

Vraagje, bij antwoord C gebruiken ze 1.004074124, maar hoe komen ze aan dit getal?
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
  zondag 11 januari 2009 @ 21:33:17 #88
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64929045
Dat is de 5% rente als je die omrekent naar een samengestelde rente per maand (1.05 tot de macht (1/12)).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64929166
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:33 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is de 5% rente als je die omrekent naar een samengestelde rente per maand (1.05 tot de macht (1/12)).
Ik heb daar over heen gelezen (en de 5 andere die ik het vroeg blijkbaar ook ) Maar enorm bedankt!
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_64929440


100 leerlingen van een school doen mee aan een test waarbij max. 100 punten kunnen worden behaald. De resultaten van de test staan in de somfrequentiepolygoon hierboven.

a Hoeveel leerlingen behaalden meer dan 55 punten?

Dat is 45 toch? Antwoordenmodel op internet & het boekje wat ik hier heb zegt 55. Ligt het nou aan mij, of klopt dat niet?
  zondag 11 januari 2009 @ 21:44:03 #91
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64929534
Er staat zelfs een stipje waar je het af moet lezen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64929671
Ja die heb ik d'r gezet, maar ik kijk er al 10 min naar maar het resterende is toch echt 45

dus 45 leerlingen behaalde meer dan 55 punten

denk ik. of ben ik echt zo dom

antwoordmodel:

"T-5a Ongeveer 55 leerlingen behaalden een score van meer dan 55 punten."
pi_64929681
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:44 schreef GlowMouse het volgende:
Er staat zelfs een stipje waar je het af moet lezen
Ja en?
Ik heb nog nooit van een somfrequentiepolygoon gehoord, maar ik zou denken dat je 55 van de 100 leerlingen af moet trekken, dus ook op 45 uitkomen.
  zondag 11 januari 2009 @ 21:48:51 #94
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64929747
Ja jullie hebben gelijk, tis 45
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64929829
quote:
Op zondag 11 januari 2009 21:48 schreef GlowMouse het volgende:
Ja jullie hebben gelijk, tis 45


Ik ga die knakkers bellen van Wolters noordhoff. Beetje verkeerde informatie de wereld insturen.

Maar ik ben niet scheel dus, dat is mooi
pi_64931307
Ik zit met een probleempje en ik kijk ergens overheen.
De volgende som binair talstelsel:
11010110 -
01111111 =
01010111 is de goede oplossing.

maar met de regels :
0-0=0
1-0=1
1-1=0
0-1=1 (een lenen)
1-1-1=1 (een lenen)

kom ik op 01100111 als uitkomst (wat niet goed is). Het gaat fout bij de 5e "1" . Volgens mij staat daar 1-1 =0 maar moet blijkbaar 1 uitkomen. Wat doe ik fout?
no time to waste
  zondag 11 januari 2009 @ 22:29:59 #97
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64931502
Ik snap niet waarom jij met 0-0 begint. Je zet ze onder elkaar, en begint rechts.
1
2
3
11010110
01111111
------------

0-1 = 1, 1 lenen
1-1-1 = 1, 1 lenen
1-1-1 = 1, 1 lenen
0-1-1 = 0, 1 lenen
1-1-1 = 1, 1 lenen
0-1-1 = 0, 1 lenen
1-1-1 = 1, 1 lenen
1-0-1 = 0
Waarbij de extra -1 steeds komt van de geleende 1.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64947252
bedankt Glowmouse. Ik snap em. Ik ging niet goed met de geleende 1 om.
no time to waste
pi_64963641
Ik kom niet uit de volgende integraal:

y(t) = exp(-t) * cos(t)

Ik heb het geprobeerd via partieel integreren, alleen kom niet echt veel verder. Kan iemand het uitleggen?
  maandag 12 januari 2009 @ 20:31:27 #100
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64964036
quote:
Op maandag 12 januari 2009 20:23 schreef WyBo het volgende:
Ik kom niet uit de volgende integraal:

y(t) = exp(-t) * cos(t)

Ik heb het geprobeerd via partieel integreren, alleen kom niet echt veel verder. Kan iemand het uitleggen?
Partieel integreren waarbij je eerst exp primitiveert en cos differentieert. Bij die nieuwe integraal primitiveer je eerst cos en differentieer je exp (weer partieel dus). Je hebt dan een mooie vergelijking met links en rechts dezelfde integraal
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')