1. Jij snapt mijn punt niet. Ik pleit juist voor afschaffing van alle complexe fiscale constructiesquote:Op woensdag 10 december 2008 23:14 schreef DonJames het volgende:
Als je het land naar de klote wil helpen moet je dat doen, inkomstenbelasting kost de staat nu al veel meer dan dat het oplevert (met dank aan de hypotheekrenteaftrek).
Goed. Neem als voorbeeld de overdrachtsbelasting. Door de overdrachtsbelasting -ook wel verhuisbelasting genoemd- is het ontzettend duur om te verhuizen. Dit heeft allerlei nadelige consequenties op de economie en samenleving.quote:Vennootschapsbelasting? Omzetbelasting? Beide zeker geen speeltjes, leveren ook genoeg op. En overdrachtsbelasting is verre van inefficiënt, is zelfs zeer makkelijk cashen, bijna zonder kosten.
Een nobel streven, maar fiscale constructies zullen altijd blijven bestaan. Immers, hoe eenvoudiger je een wet maakt, hoe makkelijker deze te ontwijken is. Ik snap je punt dus wel, maar het lijkt me een utopie.quote:Op donderdag 11 december 2008 08:57 schreef iehlaak het volgende:
[..]
1. Jij snapt mijn punt niet. Ik pleit juist voor afschaffing van alle complexe fiscale constructies
Dit is zeker geen flauwekul, slechts wat gekleurde informatiequote:2. Ik kan me niet voorstellen dat inkomstenbelasting geld kost. Sterker: het is flauwekul en het levert miljarden op.
Je zei dat het inefficiënte speeltjes van politici waren, dat is niet wat hierboven staat.quote:Goed. Neem als voorbeeld de overdrachtsbelasting. Door de overdrachtsbelasting -ook wel verhuisbelasting genoemd- is het ontzettend duur om te verhuizen. Dit heeft allerlei nadelige consequenties op de economie en samenleving.
Stel: Adam en Rob zijn identiek. Adam woont en werkt in A'dam. Rob woont en werkt in R'dam. Doordat ze beide promotie maken moeten ze elders gaan werken: Adam in R'dam en Rob in A'dam. Het meest efficiënte -voor iedereen- zou zijn als ze hun huis zouden ruilen. Door de overdrachtsbelasting wordt dit voorkomen aangezien hun kosten niet opwegen tegen hun opbrengsten. Gevolg: Adam en Rob krijgen beide 2 uur extra reistijd per dag, hoge reiskosten, belasten het verkeer extra, zorgen voor files, et cetera, et cetera.
Voor de 'gratis' schoolboeken kan je ook eenvoudig zo een punt maken. Kinderopvang, huursubsidie, hra idem.
Belastingen zorgen voor grote inefficienties. Punt.
Je moet belastingen niet enkel zien als een manier om geld in de staatskas te krijgen. Het is ook een instrument dat gebruikt wordt om de bevolking te sturen. Ontmoedigen van bv. roken door accijns, aanmoedigen van kinderen door kinderopvangtoeslag, you name it. Ik ben het overigens wel met je eens dat er een wildgroei aan regelingen, bijtellingen, accijnzen, potjes, aftrekposten, subsidies, budgetten etc. is, maar jij ziet het wel héél zwart-wit.quote:Ze zijn noodzakelijk kwaad als je bepaalde doelen wilt bereiken, maar ga geen geld nodeloos rondpompen. Dit kost alleen geld.
Dat lijkt mij nou niet zo'n groot probleem. De gemiddelde burger is nou eenmaal niet zo heel erg slimquote:Het probleem is echter dat veel mensen denken dat ze rijker worden van al die subsidies en fiscale fratsen. Je neemt van iedereen twee euro af en je geeft iedereen er gemiddeld één terug. En dan denken ze dat ze er iets mee opschieten.
dit was niet goed berekend, verkeerde veronderstellingen. MAar je moet niet alleen naar het bedrag kijken maar ook naar de kosten die je met de toeslag moet vergoeden.quote:Op woensdag 10 december 2008 00:11 schreef YuckFou het volgende:
[..]
WTF!!![]()
![]()
Krijg je meer dan het minimumloon per maand aan kinderopvangtoeslag?? Wat is dat voor waanzin?
Is dat omdat je alleenstaand bent met een full-timebaan? Of Werkt je partner ook part- of fulltime??
Nieuwsgierigheidsvraagje, krijg je ieder kwartaal dan ook kinderbjslag? Krijg je daarnaast nog meer toeslagen en voordelen vanwege je spruiten??
Ik zal het nog een keer heel simpel proberen uit te leggen.quote:Op dinsdag 9 december 2008 17:42 schreef ukkies het volgende:
[..]
toch denk ik dat jouw manier van beredeneren niet de juiste is. En dat baseer ik puur op het feit dat ik nu 2000 netto heb, en daar dus 568 euro aan kosten van kinderopvang tegenover staan. Je kunt het dan wel per uur gaan redeneren, maar uiteindelijk kan dat niet anders dan gunstig uitkomen, aangezien het op totaal ook gunstig uitkomt. Waarmee ik terugga naar mijn stelling dat ik zolang ik meer verdien dan 568 euro ik dus beter aan het werk kan zijn als ik graag wil werken. Want als ik gewoon niet zou willen werken maar thuis bij de kids zitten, dan maakte de voorgaande rekensom ook niet echt wat uit.
Over je meeropbrengst parttime fulltime moet ik je gelijk geven. parttime werken kost altijd geld. In mijn geval ongeveer 500 euro netto. 1 dag minder werken kost mij meer geld dan het oplevert aan 'besparing' kinderopvang. Of bedoel je dat ook niet zo?
Zonder berekeningen te gaan maken lijkt mij dat dit zich uiteindelijk wel weer "recht" trekt. Je hebt immers maar 30 jaar HRA.quote:[b]Op donderdag 11 december 2008 15:39
Een andere kromme: doordat wij duurder gaan wonen krijgen we meer geld (duurder wonen, hogere HRA, lager belastbaar inkomen, meer kinderopvangtoeslag). Krom of krom?
euhm...ook maar 12 jaar kinderopvangtoeslag hoorquote:Op donderdag 11 december 2008 17:03 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Zonder berekeningen te gaan maken lijkt mij dat dit zich uiteindelijk wel weer "recht" trekt. Je hebt immers maar 30 jaar HRA.
nieuwbouw, dus in feite aanbodvergrotend?quote:Op donderdag 11 december 2008 18:33 schreef Vincenski het volgende:
Je kan een hogere hypotheek nemen omdat je HRA hebt==> meer vraag naar grotere woningen ==> meer vraag/zelfde aanbod ==> stijgende prijzen...
Ok vraag stijgt sneller dan het aantal woningen dat gebouwd wordtquote:Op donderdag 11 december 2008 19:30 schreef ukkies het volgende:
[..]
nieuwbouw, dus in feite aanbodvergrotend?
Maar je kunt ouderschapsverlof maar één keer opnemen! Dus je moet het wel open hebben staan voor een kind. Het totale ouderschapsverlof wordt trouwens verdubbeld van 1,5 jaar per kind naar 3 jaar! Dat betekent dat je met 4 kinderen in totaal 12 jaar!! ouderschapsverlof kunt nemen!! Met 2 partners natuurlijk, dus in feite komt dat neer op 24 jaar. Als je om-en-om afwisseld is het dus heel goed mogelijk om de kinderen totdat ze volwassen zijn voortdurend op kosten van de staat groot te brengen.quote:Op donderdag 11 december 2008 16:19 schreef ukkies het volgende:
Logisch dan. Overigens krijgt niet iedereen betaald ouderschapsverlof (ik dus niet, mijn man ook niet). Wel las ik dat ik in 2009 in aanmerking kom voor 690 euro per maand ouderschapsverlofkorting of zo. Is toch weer meegenomen!
Dan nog kindertoeslag = 4 x 82 pm = 336 pmquote:Uw kinderopvangtoeslag is ¤ 2.289,00 per maand, namelijk:
Kind 1: ¤ 552,80
Kind 2: ¤ 578,60
Kind 3: ¤ 578,60
Kind 4: ¤ 578,60
Totaal: ¤ 2.289,00
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |