abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 26 augustus 2009 @ 23:59:12 #251
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72188476
Vandaag de remklauw rechts-voor van het kreng vervangen. Dat ging niet zomaar want de voorkant stond nog in de laagste stand en de accu was leeg. Vannacht heeft de accu aan de stroom gehangen dus die heb ik er weer in geschroefd. Toen ik de contactsleutel omdraaide gingen er een paar lampjes heel flauw branden. Er zat dan ook minder dan 6 volt in de accu. Waarschijnlijk heeft dit te maken met een brakke acculader want die schiet steeds in de beveiliging. Gelukkig stond het berling-ding van pa op de oprit en heb ik 2 nieuwe startkabels (oude koperen kabels met een dikke kern waaraan nieuwe accuklemmen gesoldeerd zijn) dus de diesel kon op kracht van de accu van het benzine berling-ding van mijn ouders mooi gestart worden. De voorkant kwam al snel omhoog maar zodra die op hoogte was sloeg de motor van Criezel af. Schijnbaar is de accu zo ongeloofelijk leeg dat zelfs de electrisch bediende afsluiter niet meer open gehouden kan worden. Pa heeft daarom de accu er weer uit geschroefd, de beveiliging uit de acculader gesloopt (die acculader was in de middeleeuwen al ouderwets) en nu staat de accu weer te laden.

Het laatste stukje wat Criezel aan de voorkant nog omhoog moest is met de krik gegaan. 2 assteuntjes er onder en ik kon lekker aanmodderen.

Bij de montage deden zich wel wat (kleine) problemen voor. De kleine boutjes waarmee de remschijf op de naaf gemonteerd wordt zaten nieuw bij de Xantia-schijven. Echter, die boutjes waren een fractie te lang dus ik heb de oude boutjes waarmee de BX schijven vast zaten maar weer gebruikt.

Ook de bouten waarmee de remklauwen ooit op de Xantia vast zaten waren iets te lang. Dat probleem is opgelost met een ringetje per bout. Een andere oplossing was de gaten in de wielnaaf wat verder op te tappen, maar ik wil geen onomkeerbaare veranderingen aanbrengen. Overigens heb ik goed gecontroleerd of de ringen dik genoeg zijn en dat zijn ze. De bouten heb ik netjes met locktite en een momentsleutel vast gezet.

Helaas paste het metalen beuteltje waar de plastic remkoelkapjes aan vast zitten niet meer op/aan de wielnaaf dus die heb ik achterwege gelaten. Zowieso ga ik er van uit dat die remkoelkapjes niet meer nodig zijn omdat deze remschijven overbemeten en geventileerd zijn. Daarbij waren de plastic remkoelkapjes ook afgebroken en volgens mij heb ik die niet meer liggen.

Ik heb ook nog wat geklooid met de handremkabels. Die zien er wat versleten uit en wellicht niet meer APK waardig. Maar omdat ze niet zo beschadigd zijn dat ik er geen vertrouwen meer in heb en omdat ik geen tijd heb om die dingen ook nog te vervangen (ik heb nog goede handremkabels van Oude Criezel liggen) heb ik met wat slangenzooi een paar mooie slijtlagen aangebracht dus dat zal voorlopig niet kapot gaan.

Verder was de montage een eitje. Ik heb het sterke vermoeden dat wanneer de huidige remblokken aan de voorkant op zijn, ze makkelijker te vervangen zijn dan wanneer er aan de voorkant gewoon BX-remklauwen hadden gezeten.

Emiel komt a.s. vrijdag de lichtmetalen velgen brengen. Compleet met verse banden. Dat is ook wel nodig, want stalen wielen passen wel maar lopen duidelijk aan op de remklauwen. Daar ga ik dan maar niet mee rijden.

Morgen ga ik nog even mijn achterremklauwen opnieuw in elkaar zetten, maar dit keer netjes met kopervet in plaats van lagervet. Tevens ga ik dan de motor starten en eens fijn op de rem trappen zodat ik de handrem kan stellen. Nu kan ik de remschijf nog met de hand ronddraaien als de handrem volledig aangetrokken is, dat komt omdat de remzuiger nog niet naar buiten gedrukt is.

Natuurlijk moet ik tussendoor ook even ontluchten en spoelen ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 00:43:17 #252
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72189546
Ohja, mijn slijtageindicatoren voor de remblokken doen het niet meer. Aan de rechter kant ontbreken ze in het geheel, links is de indicator volledig afgeschuurd. Maar hoe werken die dingen eigenlijk ? En passen die slijtageindicatoren nog op een BX met Xantia-remklauwen ?

Verder vraag ik me af of er nog een manier is om toch nog die remkoelkapjes te monteren. Ik heb niet het idee dat ze nog echt nodig zijn, maar ik vind het gewoon leuk als ik ze er nog op gefrommeld kan krijgen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 00:58:11 #253
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72189858
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 00:43 schreef 2cv het volgende:
Ohja, mijn slijtageindicatoren voor de remblokken doen het niet meer. Aan de rechter kant ontbreken ze in het geheel, links is de indicator volledig afgeschuurd. Maar hoe werken die dingen eigenlijk ? En passen die slijtageindicatoren nog op een BX met Xantia-remklauwen ?

Verder vraag ik me af of er nog een manier is om toch nog die remkoelkapjes te monteren. Ik heb niet het idee dat ze nog echt nodig zijn, maar ik vind het gewoon leuk als ik ze er nog op gefrommeld kan krijgen.
Die slijtagesensordingen zijn heel simpel. Als het topje ervan af schuurt maken ze contact met de schijf, en via de schijf staan ze dan in verbinding met elkaar. Dus: maken ze contact: remmen versleten.
En AFAIK werken die dingen van een Xant en een BX precies hetzelfde. Dus misschien moet je met wat stekkers knoeien of nieuwe stekkers erop maken, maar werken doet het.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:05:53 #254
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72189983
Okee. Dus als je remblokken versleten zijn moet je ook nieuwe indicatoren hebben ? Overigens zie ik nergens waar ik die indicatoren zou moeten monteren. Wel zaten er bij mijn nieuwe Xantia-remblokken nieuwe stroomdraadjes (4 stuks, 2 soorten) waarvan ik geen idee heb waar en hoe ik ze moet aansluiten. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen aan de rechterkant (waar de volledige slijtageindicator ontbreekt) heb gekeken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:09:45 #255
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190066
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:05 schreef 2cv het volgende:
Okee. Dus als je remblokken versleten zijn moet je ook nieuwe indicatoren hebben ? Overigens zie ik nergens waar ik die indicatoren zou moeten monteren. Wel zaten er bij mijn nieuwe Xantia-remblokken nieuwe stroomdraadjes (4 stuks, 2 soorten) waarvan ik geen idee heb waar en hoe ik ze moet aansluiten. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen aan de rechterkant (waar de volledige slijtageindicator ontbreekt) heb gekeken.
Yep, en die krijg je ook gewoon bij een set nieuwe remblokken. Dat zijn die stroomdraadjes die je bedoelt Daar zitten een soort knopjes op die je door de gaten in het remblok moet proppen. Een op elk remblok. Vervolgens dus aansluiten op de auto.
Je hebt inderdaad 4 draadjes, 2 voor elke kant, en elke kant heeft een lange en een korte. De korte voor het blok aan de binnenkant, de lange voor het blok aan de buitenkant.

Psst, kijk tussendoor ook even hier [Project] Revisie van een Wolseley WD8
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:14:53 #256
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190146
Ik heb nergens gezien waar ik die draadjes in die remblokjes kan duwen, maar ik zal er nog eens extra naar kijken. Bedankt !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:18:40 #257
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190203
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:14 schreef 2cv het volgende:
Ik heb nergens gezien waar ik die draadjes in die remblokjes kan duwen, maar ik zal er nog eens extra naar kijken. Bedankt !
Je moet even kijken naast de remvoering. Het metaal er omheen steekt iets uit, en daar zitten per blok twee gaten geloof ik. 1 aan elke kant van het blok.

"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:21:43 #258
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190260
Ooh, DIE gaatjes Dat verklaart weer alles. Dan ga ik de slijtageindicatoren monteren. Moet dan wel even een vers draadje aanleggen aan 1 kant
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:28:09 #259
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190336
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:21 schreef 2cv het volgende:
Ooh, DIE gaatjes Dat verklaart weer alles. Dan ga ik de slijtageindicatoren monteren. Moet dan wel even een vers draadje aanleggen aan 1 kant
Dat doet me denken aan de oude BX die mijn ouders destijds hadden. Daarbij was die hele zooi gewoon hardhandig weggeknipt
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:29:52 #260
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190361
Bij mij ook, aan de rechter kant maar het schijnt ook dat die slijtageindicatoren bij een BX heel erg ... eh ... BX-erig zijn (oftewel waardeloze troep die kapot gaat voor ze echt nut hebben).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:30:58 #261
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190377
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:29 schreef 2cv het volgende:
Bij mij ook, aan de rechter kant maar het schijnt ook dat die slijtageindicatoren bij een BX heel erg ... eh ... BX-erig zijn (oftewel waardeloze troep die kapot gaat voor ze echt nut hebben).
Zoiets heb ik ook gehoord ja M'n pa was ook niet van plan de boel ooit te repareren.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 01:36:05 #262
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72190450
Ik ga het bij mijn Xantiaremmen wellicht wel doen. Het lijkt zo stom simpel te zijn dat het volgens mij niet eens kapot kan zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 augustus 2009 @ 01:48:23 #263
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72190580
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 01:36 schreef 2cv het volgende:
Ik ga het bij mijn Xantiaremmen wellicht wel doen. Het lijkt zo stom simpel te zijn dat het volgens mij niet eens kapot kan zijn.
Yep idd Het stelt geen drol voor, maar ik kan me eerlijk gezegd ook niet herinneren wat er nou voor zorgde dat het bij die BX zo bagger werkte...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_72213700
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 01:10 schreef 2cv het volgende:
Er is geen auto die 100% probleemloos rijdt na 15 jaar. Maar als je het wilt proberen: ga er voor. Ik wil je wel helpen met tips enzo, al heb ik zelf een BX met dieselblok en geen ervaring met benzine-BXen.
Bedankt Maar ik heb nog even besloten niet te kijken, de verkoper meldde dat de brandstofleiding lek was geraakt en een proefrit wat lastig werd. Laat staan hem na de eventuele aanschaf naar mijn huis te rijden.
Er kwam ook wat commentaar van de mensen uit mijn omgeving: niet alleen omdat het een BX is, maar ook omdat-ie handmatig is blauw geverfd en er stickervellen met vissen op zijn geplakt. Vandaar ook de lage prijs Ik vond het wel aardig grappig, de rest niet.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 23:01:42 #265
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72216873
Is het een dieselmotor of een benzinemotor ? En dat blauwe + die vissen is wel erg leuk. Heb je een foto ?

Vandaag heb ik het remblokslijtageverklikkerspul rechts-voor maar geinstalleerd. Dat heb ik met veel creativiteit moeten doen omdat er enige decimeters draad weggeknipt zijn en de enige stekkertjes die ik had die op de remblokslijtageverklikkers passen vast zaten aan een kluwen draad die ooit gebruikt werd om een autoradio aan te sluiten. De weggeknipte draad heb ik vervangen door een andere (duh!) en ik heb nu een aantal korte verloopsnoertjes gemaakt: 1 om de vervangende draad aan te sluiten op de rest van de oorspronkelijke kabelboom en 2 om die vervangende draad aan te sluiten op de slijtage-indicatoren. Het is dus een beetje een beun-oplossing, maar ik denk wel dat het even gaat werken.

Tevens heb ik de BDP-sensor vervangen. Die is overleden toen een collega van mij mijn koppeling verving. In 1e instantie kon ik het ding niet goed vinden maar uiteindelijk bleek hij ergens achter de HD-pomp te zitten. Die moest dus weg (mopper). Na de pomp + leiding verwijderd te hebben kon ik een heel klein beetje bij de sensor. Omdat ik die nog nooit eerder los gehaald had, dacht ik dat die gewoon klem in een gat zat en ik hem er zo uit kon trekken. Maar dat ging niet zo soepel, dus heb ik er een schroevendraaier onder gezet. Resultaat: krak, stukje van de BDP sensor af. Grom. Volgende stap was een griptang er op. Resultaat: weer krak, weer een stukje van de BDP sensor af. Ik heb nog wat gevoeld en wat beter gekeken en toen vond ik een klein boutje in de buurt van de BDP-sensor waarvan ik niet wist waar het voor was. Oplossing: boutje losschroeven en een beetje prutsen aan de BDP-sensor. Toen kwam die er wel uit ! Er zat nog een klemmetje omheen waaraan de oude BDP-sensor vast zat, maar ik wist in elk geval hoe het spul gemonteerd was ! Toen zat de nieuwe BDP-sensor snel op zijn plek. Ik heb de leiding vanaf de pomp naar de drukregelaar nog enigszins op zijn plek gehangen en toen vond ik het wel weer genoeg voor vandaag. Morgen eerst de kabel vanaf de BDP-sensor naar de rest van de kabelboom voorzien van wat tiewraps om er een mooie lus in te maken (de kabel is veel te lang) en dan de pomp + de leiding maar weer monteren.

Het 3e remlicht scharniert soms ook ongewenst naar beneden, dus die heb ik gedemonteerd (het ding hangt aan zijn stroomdraadje, zeer onverantwoord, ik weet het) en de 2 ringetjes die op het metalen beugeltje op de achterklep zitten met Loctite 401 (secondenlijm) vast gelijmd. Morgen zet ik het 3e remlicht weer vast met het boutje en dan smeer ik ook nog wat lijm op de ringetjes zodat het spul niet meer kan scharnieren.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_72217651
http://link.marktplaats.nl/260535848
Maar om als onervaren BX-rijder naar een auto te gaan kijken met in ieder geval een lekke brandstofleiding leek mij niet heel erg verstandig. Wat jammer is, want ik vind het persoonlijk wel leuk gedaan.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 23:33:37 #267
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72217840
Lekke brandstofleiding is niet zo moeilijk te verhelpen hoor, zeker bij een benzinemotor ! En ik was ook ooit onervaren

Overigens heb ik die BX eerder gezien (op marktplaats, niet in het echt).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:16:41 #268
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72240827
Vandaag de pomp weer terug geschroefd en alles weer aangesloten, dus ook de accu. Die doet het weer, dus de accu is in elk geval nog niet helemaal dood. Tevens rechts-voor de remklauw ontlucht en doorgespoeld en de handrem rechts afgesteld. Emiel is langs geweest om de sport-velgen met nieuwe Michelins er om langs te brengen dus die kan ik morgen, nadat ik de remklauw rechts-achter ontlucht en doorgespoeld heb aan de rechterkant monteren en dan kan ik het spul weer op de wieltjes zetten. Vervolgens kan ik Criezel ook verplaatsen en weer omhoog zetten zodat ik links de remklauwen kan vervangen. Ik denk dat dat sneller zal gaan dan de remklauwen aan de rechter kant vervangen omdat de remklauwen nu gereviseerd zijn en in elkaar zitten en ik weet hoe het spul in elkaar zit.

Vandaag heb ik met de post ook een nieuwe hoogteregelaar gekregen. Echter, die is bedoeld voor de vooras. Hoe kan ik die hoogteregelaar aanpassen zodat hij op de achteras past ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 30 augustus 2009 @ 21:20:18 #269
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72292762
Vandaag de garage wat opgeruimd, rechts-achter ontlucht, aan de rechterkant de Sport-velgjes compleet met nieuwe banden gemonteerd (Emiel nog bedankt voor het brengen!) en het hele spul weer op de wieltjes gezet.

De oude banden + velgen heb ik beloofd aan een buurjongen. Die heeft een Peugeot waar het spul volgens mij wel op past.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 31 augustus 2009 @ 00:04:09 #270
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72298309
Die Sport-velgjes zijn leuk Nog best waardevol overigens ook!
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 00:15:30 #271
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72298596
¤75,- voor 4 van die dingen. En dan zaten er nog banden omheen ook. Alleen die banden waren wel 9 jaar oud waardoor er meer profiel in zat dan de bedoeling was Maar dat werd netjes verteld voor ik de overeenkomst sloot.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 31 augustus 2009 @ 00:24:07 #272
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72298816
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 00:15 schreef 2cv het volgende:
¤75,- voor 4 van die dingen. En dan zaten er nog banden omheen ook. Alleen die banden waren wel 9 jaar oud waardoor er meer profiel in zat dan de bedoeling was Maar dat werd netjes verteld voor ik de overeenkomst sloot.
Jaaaaren terug een setje verkocht voor bijna 5 keer zoveel geld
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 00:27:42 #273
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72298927
Nu zijn BXen dan ook waardeloze dingen geworden En de bijbehorende onderdelen ook. De velgen zijn niet slecht, maar her en der komt er een bladdertje lak los. En banden moet je tegenwoordig voor betalen om ze kwijt te raken. Maar de nieuwe banden waren duur. ¤350,- voor 4
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 31 augustus 2009 @ 00:31:10 #274
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_72299006
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 00:27 schreef 2cv het volgende:
Nu zijn BXen dan ook waardeloze dingen geworden En de bijbehorende onderdelen ook. De velgen zijn niet slecht, maar her en der komt er een bladdertje lak los. En banden moet je tegenwoordig voor betalen om ze kwijt te raken. Maar de nieuwe banden waren duur. ¤350,- voor 4
Ah, zou kunnen dat onze banden nog wel ok waren. We hebben onderdelen verkocht toen de leidingen naar achter er onder vandaan knalden. We hadden ook nog een Sport-blok met dubbele Solex-carbs... maar dat wilde niemand hebben
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 31 augustus 2009 @ 00:38:52 #275
25682 2cv
Niet subtiel
pi_72299191
Hadden of hebben ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')