Strooien met die middeleeuwse wetenschappers die het wiel opnieuw uit moesten(meer ondanks de kerk dan dankzij!) vinden door de grootschalige vernietiging van kennis maakt nog niet dat de kerk niet zijn uiterste best heeft gedaan de oude kennis die er was weg te vagen.quote:Je moet doen wat je zelf wil, maar laat ik het zo zeggen dat je wereldbeeld blijkbaar niet helemaal strookt met de waarheid..
Zeggen dat het Christendom alle wetenschappelijke kennis heeft teniet gedaan, doet zere tekort aan de vele (vroeg) middeleeuwse onderzoekers met een kerkelijke achtergrond. Wil je het helemaal ruim nemen, kun je zelfs zeggen dat de wetenschap een flinke boost heeft gekregen doordat er vanuit religieus oogpunt flink wat werd veroverd op de moslims, waaronder wetenschappelijke kennis...
Die kennis is altijd gebleven hoor, die hebben ze niet opnieuw hoeven uitvinden.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:14 schreef erodome het volgende:
of het wiel opnieuw moesten uitvinden, zoals bv al eeuwen bekende dingen als dat de aarde rond is.
Veel medische kennis wel degelijk, ik zeg maar chirurgijnen!quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:19 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Die kennis is altijd gebleven hoor, die hebben ze niet opnieuw hoeven uitvinden.
Nog erger is dat mensen verbrand werden enkel omdat andere mensen in onzin als toverheksen en duivels geloofden.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:30 schreef erodome het volgende:
Je was mooi de lul in die tijd met wat ze doktoren noemde nadat het verboden was voor vrouwen om dat vak uit te oefenen en die oude kennis als verdorven werd gezien, de kruidenvrouw en de vroedvrouw als duivelse heksen werden weggezet.
Tja, dat geloof werd wel direct ingegeven door de kerk die gewoon een andere manier van doen wilde uitschakelen.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:39 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nog erger is dat mensen verbrand werden enkel omdat andere mensen in onzin als toverheksen en duivels geloofden.
Dat soort geloof in heksen en duivels heeft veel kapot gemaakt.
Des te idioter dat dat soort zaken tegenwoordig nog steeds gebeurt (in Afrika worden er per jaar nog steeds ongeveer 200 mensen vermoord omdat ze 'heks' zouden zijn), en dat er anno 2011 nog steeds mensen in die onzin geloven.
Als je dit soort dingen leest breekt je hart toch : http://www.msnbc.msn.com/id/33356826/ns/world_news-africa/
Hoeveel echte heksen ken je led?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:55 schreef _Led_ het volgende:
Ik zie geen verschil tussen die tienerwicca's en vrouwen-op-leeftijd die graag ritueeltjes uitvoeren eerlijk gezegd.
Nou, waarschijnlijk 2: Z'n ex en z'n schoonmoeder!quote:
Persoonlijk geen een, net zoals ik ook geen tovenaars en paragnosten persoonlijk ken.quote:
Och, als ik jou vraag hoeveel professionele gameprogrammeurs je persoonlijk kent zal dat ook niet zo veel zijn.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:00 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Iets zegt me dat het antwoord ergens rond de 0 moet zijn.
Misschien ken je wel heksen, alleen weet je het niet hequote:Op vrijdag 21 januari 2011 11:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Persoonlijk geen een, net zoals ik ook geen tovenaars en paragnosten persoonlijk ken.
Not my cup of tea, we verschillen te veel.
Ik ken wel een zooitje professionele programmeurs, maar het zijn geen gameprogrammeurs. Telt dat ook? Al snap ik je tegenvraag niet zo goed. Ik maak hier nergens generaliserende opmerkingen over professionele gameprogrammeurs zoals jij wel over heksen doet.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:00 schreef _Led_ het volgende:
Och, als ik jou vraag hoeveel professionele gameprogrammeurs je persoonlijk kent zal dat ook niet zo veel zijn.
Daar kunnen we allemaal wel beschuldigd van worden.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef _Led_ het volgende:
Hekserij is roleplaying door mensen die zelf in hun onzin zijn gaan geloven. Net zoiets als gangsterrap.
Ik snap de relevantie van de vraag hoeveel heksen ik ken ook niet.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:41 schreef Kroketvulling het volgende:
Ik ken wel een zooitje professionele programmeurs, maar het zijn geen gameprogrammeurs. Telt dat ook? Al snap ik je tegenvraag niet zo goed. Ik maak hier nergens generaliserende opmerkingen over professionele gameprogrammeurs zoals jij wel over heksen doet.
Je baseert je mening op een paar sites die je net snel even opzoekt en generaliseert een hele groep mensen, maar of je ze al dan niet persoonlijk zou kennen maakt niet uit, want na een vluchtige blik op een willekeurige website weet je toch al gelijk wat de essentie van dat alles inhoudt? Ja, daahaag! Laat maar zitten hoor.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:54 schreef _Led_ het volgende:
Ik snap de relevantie van de vraag hoeveel heksen ik ken ook niet.
Of ik ze persoonlijk ken maakt niet uit, ik zeg niet dat het persoonlijk onaardige mensen zijn ofzo.
Het gaat mij om de basis van hekserij, en het gelul dat er allemaal bij komt kijken.
En dat beschrijven de 'heksen' zelf allemaal duidelijk genoeg op hun websites en de websites van de "opleidingen" tot heks.
Wetenschap en hekserij gaan vrijwel naadloos hand in hand, alleen geloven heksen dat nog niet alles wetenschappelijk verklaard kan worden, maar dat dat wel zal gaan gebeuren als we netjes doorgaan.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 12:08 schreef _Led_ het volgende:
"gek op wetenschap " - en daarna gaan ze zeker weer tussen hun trilkristallen zitten om een elixer te drinken om hun telepathie te verbeteren.
Sorry hoor, maar wetenschap en hekserij staan lijnrecht tegenover elkaar, en zogenaamde heksen die beweren dat ze gek zijn van wetenschap doen dat enkel omdat ze hopen zo hun hekserij meer te rechtvaardigen, niet omdat ze ook maar iets van wetenschap begrijpen.
Als het ze ging om hun omgang met de natuur hadden ze ook prima zaken over geneeskrachtige planten en kruiden kunnen leren zonder zich het heksen-imago aan te meten.
Hekserij is roleplaying door mensen die zelf in hun onzin zijn gaan geloven. Net zoiets als gangsterrap.
Waarbij je moet weten dat veel kennis dan ook op dat niveau of hoger zit.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:05 schreef Flammie het volgende:
Volg nu een erkende HBO opleiding tot heks
Ik ben bang dat dat niet te vergelijken valt met een HBO opleidingquote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarbij je moet weten dat veel kennis dan ook op dat niveau of hoger zit.
Fytotherapie is geen simpel iets, de werkzame stoffen kennen e.d. behoort ook tot het takenpakket van de echte heks.
Dat is wel degelijk een opleiding op minimaal hbo niveau waard.
Kennis van de sterrenhemel, uitgebreidde kennis van biologie, natuurkunde, scheikunde, medische kennis, aardrijkskunde(kennis van de aarde), de verschillende mineralen, edelstenen en metalen kennen, hun oorsprong, echt vanalles met vrij diepe kennis als je er echt mee wil werken.
Daarom noem ik mezelf een hobby heks, ik mis heel veel van die kennis, die wel degelijk echt noodzakelijk is in deze.
Nogmaals, die kennis behoort van goede kwaliteit te zijn, hand in hand te gaan met wetenschappelijke inzichten, waarop hekseninzichten kunnen veranderen.
Dit is geen dogmatisch geloof dat vaststaat en beweert de ultime waarheid te kennen, dit is een levensvisie zonder dogma en veranderd als inzicht veranderd, het is een groeiend en bewegend iets.
Het is geen standaard abrahamistisch geloof en ik word er soms moe van dat al het geloof langs die lat wordt gemeten, als zijnde vaststaand en alleswetend.
* Disclaimer * Hiermee zeg ik niet dat iedereen die zich heks noemt zich ook echt heeft verdiept ik deze zaken.
Doe eens niet zo gek zeg.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:05 schreef Kroketvulling het volgende:
[..]
Je baseert je mening op een paar sites die je net snel even opzoekt en generaliseert een hele groep mensen, maar of je ze al dan niet persoonlijk zou kennen maakt niet uit, want na een vluchtige blik op een willekeurige website weet je toch al gelijk wat de essentie van dat alles inhoudt? Ja, daahaag! Laat maar zitten hoor.
Ik denk idd niet dat die betreffende opleiding dat allemaal echt goed behandeld(dat weet ik niet, maar heb zo'n vermoeden), maar ik weet wel dat de kennis die je behoort te hebben als echte heks verder gaat dan 1 enkele hbo opleiding.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:24 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dat niet te vergelijken valt met een HBO opleidingheb je al eens een HBO opleiding gedaan? Daar zit wel een dieper "taken pakket" bij namelijk
Nee, echt nietquote:Op vrijdag 21 januari 2011 13:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Wetenschap en hekserij gaan vrijwel naadloos hand in hand
Uhm, dat is tevens de implicatie van wetenschap.quote:alleen geloven heksen dat nog niet alles wetenschappelijk verklaard kan worden, maar dat dat wel zal gaan gebeuren als we netjes doorgaan.
...en we zijn inmiddels een flinke tijd verder, en de wetenschap ook.quote:Sterker nopg, hekserij is de voorloper van wetenschap, helowwwwwwwww de kennis van de grieken e.d., allemaal gestoeld op de zuid europeese vorm van hekserij.
De hermetische wetten???-->heksenwetten!
Nou, ik heb wat sites die het uitleggen en die met die belachelijke zaken en claims aankomen,quote:Je begrijpt in het geheel niet wat hekserij inhoud, wat het in de oude vorm inhoud.
Sommige heksen waren mensen met meer kennis van de natuur dan anderen, andere heksen genoten van het aanzien en verzonnen er de meest idiote dingen omheen (zoals magie) om dat aanzien maar veilig te stellen en zichzelf maar bijzonder en speciaal te maken.quote:Heksen waren de wijzen in een gemeenschap, mensen die waarnamen en documenteerde, de geleerden, de wetenschappers onder het volk.
En dat betekende in dat geval dan ook geen kritisch onderzoek doen want dan ben je niet openminded genoeg.quote:Ze namen en nemen enorm veel tijd om te onderzoeken, te observeren, een open mind is hierbij enorm belangerijk en dat betekend in deze wetenschap niet afdoen als beperkend of zelfs onzin.
Dat is toch precies wat ik zeg ?quote:Hekserij gaat vele malen verder dan wat spreuken zetten en wat rituelen uitvoeren, een echte heks heeft een enorme schat van kennis over natuur e.d., je begint met fytotherapie e.d., wat gewoon een keihard bewezen veld is, waaruit is gebleken dat die vroegere heksen gewoon ronduit gelijk hadden met hun medicatie.
Nee, ik oordeel op basis van de websites van heksen op internet.quote:Je oordeeld zonder enige kennis, op een vaag idee wat hekserij dan wel zou zijn, een idee die zwaar beinvloed is door de oude kerk, maar waarbij je niet eens doorhebt dat je geindoctrineerd bent met de heks uit doornroosje e.d., wat niet eens in de buurt komt van wat een echte heks is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |