Al die verbouwingen ga je ook niet uit het huis betalen en het moet toch ergens vandaan komen.quote:Op woensdag 17 december 2008 11:40 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Dat zijn lopende kosten die je niet uit de intrinsieke waarde van je kapitaal betaald.

Kanaleneiland, Overvecht, Lunetten. Dat zijn de wijken waar je (in die volgorde) een stuk sneller dan na vijf jaar aan de beurt bent. Ook wijken met in die volgorde toenemend woongenot.quote:Op woensdag 17 december 2008 12:28 schreef zatoichi het volgende:
Ja laag huren, lekker makkelijk gezegd; laag huren begint (hier in Utrecht) bij 800 euro voor een twee kamer woning. Een huis dat bij mij om de hoek te huur staat is twee keer zo klein als mijn koopwoning, maar de huurkosten bedragen evenveel als mijn hyoptheekkosten.
Laag huren lukt (hier) alleen maar als je een wachttijd hebt van minstens vijf jaar. Ik heb dat voor het kopen van mijn huidige huis gedaan. Heb zes jaar gewacht op een woning waar ik uiteindelijk drie jaar heb gewoond. Na drie jaar had ik het echt gehad met de types mensen die overal werden neergezet in die woningen....

Nee, want je betaald dat soort kosten niet uit je hypotheekpotje.quote:Op woensdag 17 december 2008 12:00 schreef MartyMcfly het volgende:
Precies, als je een oud pand koopt, waarvan zoveel zijn in nederland, ben je op termijn toch aardig wat kwijt aan onderhoudskosten. Dit gaat meteen ten kosten van je zogenaamde 'kapitaalopbouw'.
Wat is precies het risico dan? Zelfs als huizenprijzen dalen is dat door inflatie allang opgevangen over pak hem beet 20 jaar. Dan heb je dus een huis dat in waarde licht gestegen is door de inflatie, en heb je een hypotheek die dat niet is.quote:Verder loop je het risico dat huizenprijzen dalen zoals nu. EN je loopt risico dat aan de HRA wordt gemorreld
Als je direct je levensgenot wil beinvloeden om per se niet te kopen is dat natuurlijk je eigen overweging. Ik doe het liever anders.quote:Daarom zeg ik, laag huren is het devies. Bij lage huur kun je ook redelijk wat opzij zetten en dat storten op een spaarrekening. Je loopt geen risico.
Nou, daar kan je natuurlijk ook je vraagtekens bij zetten. Voorbeeld zijn mijn ouders; die wachten nu al 30 jaar op een lage stand van de hypotheekrente en de huizenprijzen, en alsnog huren ze nu al 30 jaar hetzelfde huis....quote:Pas als huizenprijzen echt flink gedaald zijn en de hypotheekrente is laag is het verstandig om een nieuwbouwhuis te kopen. Verzekerd van kwaliteit en na een huizenprijscrash hoef je heel lang niet geen nieuwe crash te verwachten.

Onzin natuurlijk. Bij huren kleven net zoveel risico`s: wat dacht je van woningcorporaties die je huis platgooien teneinde betere en duurdere woningen neer te zetten? Huren die verhoogd mogen worden met meer dan 10% ?quote:Op woensdag 17 december 2008 12:57 schreef capricia het volgende:
Je kunt er lang en breed over blijven discusseren, maar...
Met het kopen van een huis neem je hoe dan ook een risico. Het huis kan in de loop van de jaren meer waard worden, maar ook minder. Het veiligst is altijd huren.

Ik ben in de veronderstelling dat als een woningcorporatie zomaar je huis gaat platgooien, dan ze je dan iets anders aanbieden? En ik dacht dat de huren officieel met de inflatie mee geindexeerd worden.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. Bij huren kleven net zoveel risico`s: wat dacht je van woningcorporaties die je huis platgooien teneinde betere en duurdere woningen neer te zetten? Huren die verhoogd mogen worden met meer dan 10% ?
Het is absoluut, pertinent, onzinnig om te zeggen dat of de 1 of de ander veiliger is. Beiden hebben hun voor en nadelen en elke persoon moet naar zijn eigen situatie kijken als het gaat om beslissingen te nemen over koop/huur.

Nee hoor, dat is niet per definitie gekoppeld aan de inflatiecijfers, zie:quote:Op woensdag 17 december 2008 13:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben in de veronderstelling dat als een woningcorporatie zomaar je huis gaat platgooien, dan ze je dan iets anders aanbieden? En ik dacht dat de huren officieel met de inflatie mee geindexeerd worden.
Maar misschien ben ik niet goed voorgelicht?
Welk risico loop je nog meer naast je koopwoning behalve je hypotheek dan? Als je die gewoon op tijd betaald is er geen haan die er naar kraait, terwijl je bij huurhuizen nog wel eens in een bestemmingsplan vast zit (sociale huurwoningen e.d) waardoor je de kans loopt dat het platgegooid wordt. En ja, ze zouden alternatieve huurwoningen moeten aanbieden, maar in de praktijk blijkt dat niet hetzelfde te zijn als het oorspronkelijke huurhuis (heb ik gezien bij mijn ouders namelijk).quote:Hoe dan ook, denk ik niet dat je kunt spreken van evenveel risico's. De kans dat ze je huis zomaar platgooien en geen vervangen aanbieden, of de kans dat je huur opeens met 10% verhoogd wordt, lijkt mij kleiner dan het risico wat je met een koopwoning loopt.
Bovendien zijn de financiele risico's met een koopwoning groter dan die met een huurwoning.
Nogal subjectief.quote:Huren is veiliger, maar of het altijd verstandig is, daar doe ik geen uitspraak over.
Dat geld "verdienen" of "winnen" is natuurlijk subjectief; dat gebeurt alleen als je of moedwillig de keuze maakt te verkopen of gedwongen verkoop door een of ander. Waarbij bij het laatste natuurlijk jezelf kan afvragen of je dan uberhaupt wel had moeten kopen.quote:Heb heel veel geld verdient met het verkopen van mijn vorige woningen. Daar kun je niet tegenop sparen.
Het zou echter ook de andere kant op kunnen gaan...dat je zoveel geld op een koopwoning kunt verliezen dat je daar ook niet tegenop kunt.

Die 1,6% is zeker geen 10% uit jouw voorbeeld. Huurwoningen gaan over het algemeen geen 10% omhoog in 1 jaar.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is niet per definitie gekoppeld aan de inflatiecijfers, zie:
http://www.huurders.info/?id=259
1,6% is natuurlijk niet veel, maar ook dat is een potentieel risico.
[..]
Welk risico loop je nog meer naast je koopwoning behalve je hypotheek dan? Als je die gewoon op tijd betaald is er geen haan die er naar kraait, terwijl je bij huurhuizen nog wel eens in een bestemmingsplan vast zit (sociale huurwoningen e.d) waardoor je de kans loopt dat het platgegooid wordt. En ja, ze zouden alternatieve huurwoningen moeten aanbieden, maar in de praktijk blijkt dat niet hetzelfde te zijn als het oorspronkelijke huurhuis (heb ik gezien bij mijn ouders namelijk).
[..]
Nogal subjectief.
[..]
Dat geld "verdienen" of "winnen" is natuurlijk subjectief; dat gebeurt alleen als je of moedwillig de keuze maakt te verkopen of gedwongen verkoop door een of ander. Waarbij bij het laatste natuurlijk jezelf kan afvragen of je dan uberhaupt wel had moeten kopen.

Hehe wijken waar ik niet meer dood gevonden wil worden (alhoewel ik nu werk in Overvechtquote:Op woensdag 17 december 2008 12:32 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Kanaleneiland, Overvecht, Lunetten. Dat zijn de wijken waar je (in die volgorde) een stuk sneller dan na vijf jaar aan de beurt bent. Ook wijken met in die volgorde toenemend woongenot.

In Utrecht moet je je voor nieuwbouwkoopwoningen tot 180 K of zo ook als woningzoekende inschrijven.quote:Op woensdag 17 december 2008 17:36 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Hehe wijken waar ik niet meer dood gevonden wil worden (alhoewel ik nu werk in Overvecht) maar goed wonen dus nooit meer (heb ooit in OVervecht gewoond).
MAar goed dat is dus ook een argument voor het kopen van een woning; je kan wonen waar je wilt!
Vrije sectorgrens huur is 630 euro.quote:Nieuwbouw koopwoningen waarvoor een huisvestingsvergunning verplicht is:
Volgordebepaling:
1. Starters (woningzoekenden die geen zelfstandige woonruimte bewonen)
2. Doorstromers
3. Woningzoekenden met een gratis koopinschrijving

Huren kan natuurlijk ook.quote:Op woensdag 17 december 2008 13:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben in de veronderstelling dat als een woningcorporatie zomaar je huis gaat platgooien, dan ze je dan iets anders aanbieden? En ik dacht dat de huren officieel met de inflatie mee geindexeerd worden.
Maar misschien ben ik niet goed voorgelicht?
Hoe dan ook, denk ik niet dat je kunt spreken van evenveel risico's. De kans dat ze je huis zomaar platgooien en geen vervangen aanbieden, of de kans dat je huur opeens met 10% verhoogd wordt, lijkt mij kleiner dan het risico wat je met een koopwoning loopt.
Bovendien zijn de financiele risico's met een koopwoning groter dan die met een huurwoning.
Huren is veiliger, maar of het altijd verstandig is, daar doe ik geen uitspraak over.
Heb heel veel geld verdient met het verkopen van mijn vorige woningen. Daar kun je niet tegenop sparen.
Het zou echter ook de andere kant op kunnen gaan...dat je zoveel geld op een koopwoning kunt verliezen dat je daar ook niet tegenop kunt.

Ik neam aan dat dit voor mij bedoeld was. Ja ik heb een huurwoning, maar wel vrije sector zonder subsidie. Als je zoals veel mensen, die ik ken, een sociale huurwoning hebt (250-350 euro p/m) en nu gaat kopen, omdat je bang bent de boot te missen dan ben je echt insane in the brain.quote:Op woensdag 17 december 2008 17:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik neem aan dat je al een huurwoning hebt?

Ja kloptquote:Op woensdag 17 december 2008 20:07 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Ik neam aan dat dit voor mij bedoeld was. Ja ik heb een huurwoning, maar wel vrije sector zonder subsidie. Als je zoals veel mensen, die ik ken, een sociale huurwoning hebt (250-350 euro p/m) en nu gaat kopen, omdat je bang bent de boot te missen dan ben je echt insane in the brain.

Dat is nogal kortzichtig. Je moet de reeele waardedaling natuurlijk ook als een kost rekenen.quote:Op woensdag 17 december 2008 10:42 schreef capricia het volgende:
Zolang het bedrag wat je iedere maand aan hypotheek betaalt lager is dan wat je voor een gelijkwaardige woning aan huur betaalt...dan weet ik het wel!

Is dat zo?quote:Op woensdag 17 december 2008 11:27 schreef Scorpie het volgende:
Huren heeft als nadeel dat je geen kapitaal opbouwt,

Of door je werkgever laten betalenquote:Op woensdag 17 december 2008 20:54 schreef Lemmeb het volgende:
Wel ben ik persoonlijk van mening dat als je huurt, je lekker goedkoop moet huren. Tenminste, als je snel kapitaal op wilt bouwen that is.

Je snapt het niet volgens mij. Als je een woning hebt van 100.000 en die stijgt 20 jaar lang 2% terwijl de inflatie 3% is dan is de waarde van de woning (ongeveer voor het gemakt) ruim 40% gestegen dat is ruim 40.000. Je hebt bv een hypotheek met KK alles erbij twv 110.000. De inflatie is dan dus 3% dus na 20 jaar is dankzij de inflatie je hypotheek hypothetisch gezien 40% van 110.000 aangezien de inflatie de 110.000 ruim 60% in waarde heeft laten dalen.quote:Op woensdag 17 december 2008 20:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is nogal kortzichtig. Je moet de reeele waardedaling natuurlijk ook als een kost rekenen.
Stel, je gaat uit van een overwaardering van slechts 20% (wat m.i. super optimistisch is) en die overwaardering wordt de komende jaren weggewerkt doordat huizenprijzen de komende 20 jaar met 1% minder dan de inflatie stijgen, dan heb je voor een modaal huis jaarlijks al een extra kost van ca 2500 euro bovenop de hypotheek.

Dat ben ik met je eens.quote:Op woensdag 17 december 2008 20:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is nogal kortzichtig. Je moet de reeele waardedaling natuurlijk ook als een kost rekenen.
Stel, je gaat uit van een overwaardering van slechts 20% (wat m.i. super optimistisch is) en die overwaardering wordt de komende jaren weggewerkt doordat huizenprijzen de komende 20 jaar met 1% minder dan de inflatie stijgen, dan heb je voor een modaal huis jaarlijks al een extra kost van ca 2500 euro bovenop de hypotheek.

Je betaalt voor je hypotheek een rente die ruim boven de inflatie ligt. Het verschil tussen beiden is je reeele kost.quote:Op woensdag 17 december 2008 21:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Je snapt het niet volgens mij. Als je een woning hebt van 100.000 en die stijgt 20 jaar lang 2% terwijl de inflatie 3% is dan is de waarde van de woning (ongeveer voor het gemakt) ruim 40% gestegen dat is ruim 40.000. Je hebt bv een hypotheek met KK alles erbij twv 110.000. De inflatie is dan dus 3% dus na 20 jaar is dankzij de inflatie je hypotheek hypothetisch gezien 40% van 110.000 aangezien de inflatie de 110.000 ruim 60% in waarde heeft laten dalen.
Ben ik nu zo slim?

Dat 'risico' is bijna een zekerheid, gezien de overwaardering. Momenteel zijn daardoor over de hele wereld de huizenprijzen aan het dalen, maar Nederland gaat zich daar op magische manier aan onttrekken?quote:Op woensdag 17 december 2008 21:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens.
Als je koopt dan krijg je er het risico bij dat de woning in prijs kan dalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |