bron :http://www.kovandijkvertelt.nl/?p=760
hieronder een verhaal voor film , zou joran dit ergens hebben gelezen 10 maanden geleden
ik denk dat de filmmaker nu iets anders moet verzinnen, niemand gaat naar een film als alles al bekend is
deel 2 wordt maar deel 1 denk ik dan
Update: 26 nov. 2008: dit stuk schreef ik ruim 10 maanden geleden. Inmiddels is de documentaire van Renée Gielen vertoond en buitelen Gielen en de Peter R. de Vries over elkaar. Maar daarnaast komt Joran met een verhaal aanzetten op FoxNews dat aardig overeenkomt met dit scenario voor mijn film. Zou ik dan toch een betere paragnost zijn dan ik altijd heb gedacht? We zullen het zien….
De afgelopen weken heb ik me zijdelings verdiept in nonfiction en de filmindustrie. De meest succesvolle boeken en films zijn autobiografisch of gebaseerd op archiefmateriaal. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook zoals Harry Potter. Uitgaande van authentieke gegevens passen scriptschrijvers de tijdslijn, het decor en sommige omstandigheden aan zodat het plot de kijker of lezer altijd verrast. De beste filmmakers benaderen een herkenbare situatie altijd vanuit een onvoorspelbare invalshoek. Het gaat om het oproepen van spanning en emoties en dan neemt niemand het je kwalijk dat je de werkelijkheid chargeert. Ik moest hieraan denken omdat iemand me vroeg hoe ik een film over Natalee Holloway zou maken.
Joran van der Sloot heeft onder discutabele omstandigheden een bekentenis afgelegd. De rol en de achtergrond van klokkenluider Patrick van der Eem is in het geding. Gisterenavond zat ik naar deze man te kijken. Wat me opviel is dat Patrick zijn optreden niet onder deed voor dat van onze betere acteurs. Het verbaasde me dan ook niet dat er geruchten over zijn werkelijke identiteit de ronde doen. Een strafblad wegens wat jeugdzonden, zo hield hij de kijker voor. Zijn openheid over het verleden is prijzenswaardig. Maar vertelde hij de waarheid?
Waarschijnlijk is deze Patrick nog altijd een crimineel en zijn filiaal van Pirtek een dekmantel. Geweld, afpersing, drugsdeals alsmede informant van Justitie en politie, dat wordt over hem beweerd. Informanten worden niet ingezet om een tasjesdief te ontmaskeren. De geschiedenis van zijn litteken bewijst dat deze Patrick in Colombiaanse kringen geen onbekende is. Een man die je maar beter niet tegen je kunt krijgen. Dat ondervonden de ouders van Joran ook. Patrick bedreigde hen. Een bedreiging die door Justitie serieus genomen werd. Paul en Anita van der Sloot kregen het dringend advies om onder te duiken.
Waarom was deze Patrick zo geïnteresseerd in Joran van der Sloot? Hij vertelde aan tafel bij Pauw en Witteman dat Joran beschikte over erg veel geld. Daarnaast was Joran een betere pokerspeler dan Patrick. We moesten niet denken dat Joran bevriend met hem was geraakt omdat hij tegen hem op zag. Joran had gewoon erg weinig echte vrienden en herkende in Patrick iemand die hem waardeerde en vertrouwen in hem had. Met die opmerking ontkrachtte Patrick de hardnekkige gedachte dat Joran een stoer verhaal wilde ophangen om zo toegang tot criminele kringen te krijgen. Bovendien is het dumpen van een weerloos meisje geen aanbeveling voor een carrière in het milieu. Opmerkelijk ook dat Joran zijn Judas niets kwalijk neemt. Hij stuurde hem zelfs nog een vriendelijk smsje. Gestoorde geest van Joran of pure berekening?
Nu een half gare professor beweert dat vrouwen acuut kunnen sterven aan prostaatvocht, mag ik wel even plaatsnemen op de stoel van een filmmaker. We gebruiken voor het script het eerste gedeelte van Joran’s bekentenissen. Die kloppen tot aan het punt waarop Joran en Natalee door de broertjes Kalpoe werden afgezet op het strand. Natalee en Joran kleden zich uit en duiken in zee. Daarna bedrijven ze de liefde. Natalee wordt onwel omdat Joran haar nog een pilletje gegeven heeft. Ze valt in slaap. Joran kleedt zich aan. Hij loopt naar de telefooncel en belt zijn vrienden. Dit zijn Zuid-Amerikaanse vrouwenhandelaars met een Amerikaanse GSM. Joran weet dit. Hij spreekt een prijs met ze af. Er komt inderdaad een bootje en het lichaam van Natalee wordt ingeladen. Joran incasseert zijn beloning en loopt naar huis. De vrouwenhandelaren varen met Natalee naar Venezuela. Vanaf Aruba gerekend duurt dat vaartochtje met een snelle motorboot maar 45 minuten. Het is de bedoeling om bij de ouders van Natalee losgeld te eisen maar er gaat iets mis. Natalee ontsnapt en begint een nieuw leven in Zuid Amerika. Hoe dat leven uiteindelijk toch verkeerd afloopt zien we in deel twee.
Patrick loopt Joran tegen ’t lijf. Patrick ziet Joran met grote bedragen spelen. Dat intrigeert hem. Hij wil weten waar al dat geld vandaan komt. Het kan bijna niet anders dan van criminele activiteiten. Patrick bouwt met Joran een vertrouwensband op. Joran vertelt hem dat Natalee hem al dat geld heeft opgeleverd. Maar hij vertelt Patrick niet hoe. Patrick begint een vermoeden te krijgen als hij achter de theorie van Renee Gielen komt. Hij dwingt Joran opening van zaken te geven. Joran slaat gedeeltelijk door. Patrick bedenkt dat hij nu twee mogelijkheden heeft. Joran aangeven bij Justitie in de hoop dat hij met deze tip de vorstelijke beloning kan opstrijken. De kans dat Justitie hem geloofd is niet al te groot. De tweede mogelijkheid is Peter R. de Vries. Patrick neemt contact met de politie op. Maar hij benadert gelijktijdig Peter R. de Vries. De politie zegt niets met zijn tips te doen. Desondanks wordt Joran gearresteerd maar staat binnen enkele weken weer als vrij man op Schiphol.
Hier had Patrick rekening mee gehouden dus nu komt scenario nummer twee. Als Joran geen verdachte meer is en formeel de zaak gesloten, doet Patrick hem het voorstel om Peter R. de Vries een loer te draaien. Hij legt de 25.000,- van Peter op tafel. “Hier, voor jou Joran. Doe wat ik je zeg en we gaan het grote geld verdienen!” Ondertussen heeft Patrick met Peter en EndeMol een andere deal gemaakt. Hij ontvangt een kwart van de reclame-inkomsten. Peter weet natuurlijk niets van de heimelijke afspraken tussen Patrick en Joran. Peter weet evenmin dat Patrick allang het verhaal kent wat Joran in de auto zogenaamd zal opbiechten. Joran speelt het door Patrick bedachte spel voortreffelijk mee want Patrick heeft hem de helft van het geld beloofd. Op het laten verdwijnen van een lijk staat een lichtere straf dan op vrouwenhandel. Voor Joran een risicoloze onderneming. Waar Joran geen rekening mee heeft gehouden is de woede van het publiek. Die woede had Patrick wél goed ingeschat. Het zou slechts een kwestie van tijd zijn dat Joran door een andere gek wordt geliquideerd. Patrick draagt geen cent aan Joran af. Hij is nu miljonair. Joran? Neemt hij het geheim van de ware toedracht mee in zijn graf?
Blijft nog over hoe het verder met Natalee is gegaan. Zoals hierboven reeds gemeld, zien we dat pas in deel twee. Want elke filmmaker zorgt dat hij voor zijn kaskraker een opvolger heeft.