quote:
De laatste expeditie van Ernst-Paul Hasselbach
door Vanessa Bontje
AMSTERDAM - Evi Hanssen bracht zonder het te weten de laatste Expeditie Robinson met Ernst-Paul Hasselbach door. Evi was zijn copresentatrice. Zij vertelt voor het eerst na Ernst-Pauls overlijden. "De afgelopen reeks heeft mij iets geschonken én ontnomen. Ik zat al voor het programma in Maleisië toen ik tot mijn grote blijdschap ontdekte in verwachting te zijn. Ik heb Ernst-Paul Hasselbach dat nog kunnen vertellen.”
"Ik kan nog maar amper bevatten dat Ernst-Paul er niet meer is”, vertelt Evi, die inmiddels ruim zeven maanden zwanger is. De brunette verloor in oktober van dit jaar haar collega aan de gevolgen van een noodlottig verkeersongeval. „Het voelt heel vreemd om zonder Ernst-Paul bezig te zijn met de finale van Expeditie Robinson. Hij was altijd zo betrokken bij het programma, had zo zijn eigen ideeën.”
Evi haast zich te zeggen: „Zijn ideeën die we overigens zo veel mogelijk naleven… Het is net alsof Ernst-Paul ieder moment binnen kan komen lopen.” Nooit eerder kwamen twee uitersten zó samen tijdens Expeditie Robinson; nieuw leven en de dood.
Evi vertelt: „Ik was erg gesteld op Ernst-Paul. Tijdens de opnames ’leefden’ we als het ware samen. Hij was een vakman pur sang; streng maar rechtvaardig. Ernst-Paul heeft mij zeer veel vertrouwen geschonken door mij bij het programma te betrekken. Daardoor waren wij evenwaardige collega’s geworden, die aan een half woord genoeg hadden.”
Evi schetst: „Hij was een grote, imposante verschijning, die op zijn strepen stond. Ja, hij was perfectionistisch. En om hem ergens van te overtuigen moest ik, vooral in het begin, mijn mannetje wel staan. Dat was niet altijd gemakkelijk, maar uiteindelijk kreeg ik er heel veel voor terug.”
„Op dit moment is het heel vreemd om druk bezig te zijn met het samenstellen van een te gekke, spannende Expeditie Robinson-finale. Het is immers tegelijkertijd het moment waarop wij als collega’s met de deelnemers en de kijkers afscheid nemen van Ernst-Paul. Tijdens deze voorbereidingen is het net alsof hij ieder moment binnen kan stappen om aanwijzingen te geven.”
Ernst-Paul was eindverantwoordelijk voor Expeditie Robinson en toonde daardoor grote betrokkenheid bij het programma. „De afgelopen reeks hebben we allemaal, ook Ernst-Paul, versteld gestaan van de slimme, sluwe, achterdochtige en geslepen manier waarop de kandidaten het spel hebben gespeeld. Complotten werden altijd al gesmeed, maar nooit eerder openlijk besproken. Dat dat nu wel is gebeurd, is bijzonder.” Geeft toe: „Het is gerechtvaardigd om zo te spelen. Want dat is ook een manier om de winst naar je toe te trekken.”
Als presentatrice prikte Evi tijdens de gevreesde eetproeven soms een vorkje met de kandidaten mee. „Alles is eetbaar, hoor. Maar vissenogen of gebakken vliegen zijn nu eenmaal in onze westerse maatschappij geen dagelijkse kost. Ik ben best een stoere, wat dat betreft. Al heb ik deze keer een rauwe worm afgeslagen. Met mijn, toen nog zeer prille, zwangerschap in het achterhoofd leek het me onverstandig om zoiets te doen.”
Ze wijst op haar buik: „Ik ben nu zeven maanden in verwachting. Het aftellen is inderdaad begonnen. Ik vind het heel spannend. Ik ontdekte het tijdens deze Expeditie in Maleisië. Voor tien eurocent per stuk kocht ik er wat zwangerschapstesten. Ik was erg blij toen die positief bleken.”
Evi gaat binnenkort met verlof: „De geboorte van mijn eerste kindje is in januari. Maar voordat ik ga bevallen, moet ik nog gauw even verhuizen. Tja, allemaal van die dingen die je je als zwangere vrouw op de hals haalt…”
Voordat het zover is, houdt Evi zich bezig met wat misschien wel de allerlaatste aflevering van Expeditie Robinson ooit wordt. „Morgen herdenken we op tv uiteraard Ernst-Paul, die we visueel aanwezig laten zijn. Er komt een terugblik op de afgelopen Expeditie en de laatste eilandraad die door Ernst-Paul en mij werd geleid. Er is ook een korte hommage aan hem, waarin een mooie impressie van hem als collega is te zien.”
Evi besluit: „Ik kan in alle oprechtheid niet zeggen of er een vervolg komt op Expeditie Robinson en of dat wel mogelijk is zonder Ernst-Paul. We werken nu eerst keihard om, zoals hij het wilde, een spetterende finale neer te zetten. Wat er daarna met Expeditie Robinson gebeurt… de tijd zal het leren.”
(telegraaf)