bronquote:Opinie - Elektronisch kinddossier
21 september 2007
Iedereen zegt dat het Elektronisch kinddossier (EKD) alleen maar medische informatie zal gaan bevatten. Justine Pardoen twijfelt daaraan, en voorspelt dat dit de toch al slechte relatie tussen ouders en jeugdzorg alleen nog maar slechter zal maken.
[..]
Echt alleen medische gegevens
Ik heb het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) maar eens gebeld. De woordvoerder verzekerde me dat het EKD echt alleen medische gegevens zou bevatten, niet anders dan wat het consultatiebureau nu ook al in de dossiers noteert.
quote:Op woensdag 26 november 2008 12:37 schreef Coelho het volgende:
Jammer dat dingen zo uit hun verband gerukt worden...
Er is gekozen voor een Elektronisch Dossier. Dit dossier wil men gestandaardiseerd hebben. In de breedst mogelijke zin van het woord staan er onderwerpen in genoemd die betrekking KUNNEN hebben op de gezondheid van een persoon. Deze categorieën zullen dus ook pas ingevuld gaan worden, als er enige relevantie is.
knip
Ik neem aan dat dit gaat betekenen dat er verschillen in toegangsniveau aangebracht gaan worden.
Dan is dit systeem nutteloos, een extra security risico en moet de overheid aangeklaagt worden voor kapitaalvernietiging.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:51 schreef Monolith het volgende:
Overigens voor SpecialK nog even een stukje uit een column van een jaar geleden:
[..]
bron
Ja, evenals de zachtheid en de type kapsel van je schaamhaar etc...quote:Op woensdag 26 november 2008 13:49 schreef Profesor het volgende:
Wat als je als puber al je ballen scheert... (staat dat ook in dossier?)
Nogmaals, lekker populistisch geneuzel. Het betreft hier gewoon het bijhouden van de lichamelijke ontwikkeling van kinderen zoals dat nu ook gebeurd. De basisdataset bestaat uit een tabel van zo'n 35 pagina's waarin bijvoorbeeld ook staat hoeveel tijd een kind erover doet om van huis naar school te fietsen / lopen. Ik krijg ook meer het idee dat het een soort van ISO standaard is waar gepoogd wordt om alle mogelijk relevante factoren erin te krijgen, maar bij implementatie vaak maar een klein deel daadwerkelijk wordt ingevuld.quote:Op woensdag 26 november 2008 13:53 schreef merry77 het volgende:
Schaamhaarregisratie, wat een onzin.
Leer lezenquote:Op woensdag 26 november 2008 13:53 schreef merry77 het volgende:
Schaamhaarregisratie, wat een onzin.
[..]
Ik vind niet dat men je kan verplichten info te geven.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:13 schreef Jarno het volgende:
Het is natuurlijk wel lekker makkelijk om tegen mensen met kritiek te zeggen dat ze het 'gewoon niet snappen', maar wat nu als ik gewoon niet wíl dat er van mijn kind wordt bijgehouden hoeveel schaamhaar hij of zij heeft? Of hoelang hij of zij erover doet om naar huis te komen? Het is toch goddomme *mijn* medische info?
Dan geef je dat aan. Net als in de huidige patiëntendossiers, blijft de patiënt altijd de laatste die controle heeft over de inhoud. Als jij niet wilt dat er iets in het dossier staat dan wordt dat geschrapt. Dat is nu, en dat is straks ook.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:13 schreef Jarno het volgende:
Het is natuurlijk wel lekker makkelijk om tegen mensen met kritiek te zeggen dat ze het 'gewoon niet snappen', maar wat nu als ik gewoon niet wíl dat er van mijn kind wordt bijgehouden hoeveel schaamhaar hij of zij heeft? Of hoelang hij of zij erover doet om naar huis te komen? Het is toch goddomme *mijn* medische info?
Als je al geeneens je complete dossier te zien krijgt, hoe moet je dan weten wat erin staat? (Zie voorbeeld hierboven). Daarnaast kost het je ook nog eens onnoemelijk veel moeite je *eigen* dossier uberhaupt in te kunnen en mogen zien.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:15 schreef Swine het volgende:
[..]
Dan geef je dat aan. Net als in de huidige patiëntendossiers, blijft de patiënt altijd de laatste die controle heeft over de inhoud.
Hoezo denk je dat het zoveel moeite kost? Waar heb ik gemist dat je niet eens je eigen dossier te zien krijgt?quote:Op woensdag 26 november 2008 15:18 schreef Jarno het volgende:
[..]
Als je al geeneens je complete dossier te zien krijgt, hoe moet je dan weten wat erin staat? (Zie voorbeeld hierboven). Daarnaast kost het je ook nog eens onnoemelijk veel moeite je *eigen* dossier uberhaupt in te kunnen en mogen zien.
Ik ken nog wel een leuk verhaal over het lospeuteren van een observatiedossier van onze dochter op het KDV. Of het meekrijgen van je gegevens die zijn opgenomen tijdens een bevalling. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat elke medisch verslaglegger aan de poort breed lachend klaar staat met je dossier als je er maar om vraagt, maar erg realistisch is het iig niet.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:23 schreef Swine het volgende:
[..]
Hoezo denk je dat het zoveel moeite kost? Waar heb ik gemist dat je niet eens je eigen dossier te zien krijgt?
Dat is wel de dagelijkse praktijk helaas. Als ik me niet vergis zijn er zelfs rechtzaken over gevoerd omdat artsen vonden dat de patient hun notities niet in mocht zien vanwege auteursrechtquote:Op woensdag 26 november 2008 15:23 schreef Swine het volgende:
[..]
Hoezo denk je dat het zoveel moeite kost? Waar heb ik gemist dat je niet eens je eigen dossier te zien krijgt?
Het is ook niet dat er geen kritiek op het hele idee van een EKD, de inspraakmogelijkheden voor betreffend kind en / of ouders, etcetera valt te leveren. Integendeel, daar valt genoeg op aan te merken. Waar het hier om gaat is dat mensen beweren dat er geen medische gegevens in dat dossier zouden komen, dat dit specifieke gegeven eruit wordt gehaald alsof dat enorm vreemd zou zijn, wat het in het kader van de lichamelijke ontwikkeling van een kind niet is, enzovoort.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:13 schreef Jarno het volgende:
quote:Op woensdag 26 november 2008 15:25 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ik ken nog wel een leuk verhaal over het lospeuteren van een observatiedossier van onze dochter op het KDV. Of het meekrijgen van je gegevens die zijn opgenomen tijdens een bevalling. Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat elke medisch verslaglegger aan de poort breed lachend klaar staat met je dossier als je er maar om vraagt, maar erg realistisch is het iig niet.
Dat is een reden waarom we tegenwoordig geleerd krijgen geen subjectieve informatie op te schrijven in het dossier en ook geen dingen die als beledigend opgevat kunnen worden. Echte praktijk-voorbeelden ken ik niet.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:28 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Dat is wel de dagelijkse praktijk helaas. Als ik me niet vergis zijn er zelfs rechtzaken over gevoerd omdat artsen vonden dat de patient hun notities niet in mocht zien vanwege auteursrecht
WTF. Zoveel mogelijkheden en informatie over schaamhaar maar suïcide doen ze af met een ja/nee? Heel logisch, ik vind de kleur van het schaamhaar ook altijd veel belangrijker dan wat iemand verder bezighoudt en of hij nog wel wil leven.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:15 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik zit nu even te lezen, en volgens mij werkt het als volgt: er is een Minimale Dataset, waarin gegevens als gezinssamenstelling, lengte, gewicht en rookgedrag worden vastgelegd. Daarnaast zijn er nog additionele gegevens die, wanneer dat toepasselijk is, kunnen worden toegevoegd aan een individueel dossier. Dat zijn dus geen zaken die voor ieder kind worden vastgelegd.
Wat opmerkelijke additionele gegevens:
Ontwikkeling genitalia
G1 Testis, scrotum en penis pueriel
G2 Vergroting scrotum en testis, scrotum rimpelig
G3 Langere penis, groei testis, uitzakken scrotum
G4 Verdere vergroting penis, glans, donkerder scrotum
G5 Volwassen ruim scrotum, penis tot bijna onderrand scrotum
Pubesbeharing Jongen
P1 Geen beharing
P2 Lichte, lange ongekrulde haren rond basis penis
P3 Donkere, gekrulde beharing rond basis penis
P4 Beharing volwassen, oppervlak beperkt
P5 Spreiding tot op dijen
P6 Opstijging tot mediaanlijn
Meisje
P1 Geen beharing
P2 Ongepigmenteerd haar langs labia
P3 Donkere, gekrulde beharing labia
P4 Type volwassen, oppervlak beperkt
P5 Spreiding in breedte en hoogte
P6 Verdere spreiding
Borstontwikkeling
M1 Alleen tepels vlak boven thorax
M2 Budding, knoopvormige verheffing areola, lichte
M3 welving omgeving
M4 Welving mamma, vergroting areola, eerste vrouwelijke vorm
M5 Toenemende vetafzetting, areola vormt verheffing boven mamma
M6 Volwassen, areola in niveau mamma
Barrières voor condoomgebruik
Ik het zelf niet wilde
De ander het niet wilde
Ik niet durfde te zeggen dat ik met condooms wilde vrijen
We teveel gedronken hadden
We er niet aan dachten
We elkaar vertrouwden
We geen condooms bij ons hadden
De pil of een ander voorbehoedsmiddel werd gebruikt
Vrijen met condooms zo onhandig of moeilijk is
Wij vaste verkering hadden
Vrijen met condoom niet zo lekker is
Anders, namelijk………….
Fruit stuks ½ portie per dag
1 portie per dag
1 ½ portie per dag
2 porties per dag
2 ½ porties per dag
3 of meer porties per dag
Frisdrank glazen 1 glas p.d.
2 glazen p.d.
3 glazen p.d.
Meer dan 3 glazen p.d.
Suïcidepoging
Ja
Nee
Thuis gelukkig
Nooit
Zelden (bijna nooit)
Zo nu en dan (soms)
Redelijk
Houden van ouders
Helemaal niet
Bijna niet
Gemiddeld
Nogal
Helemaal
Er staat wel boven: "Wat opmerkelijke additionele gegevens"quote:Op woensdag 26 november 2008 15:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
WTF. Zoveel mogelijkheden en informatie over schaamhaar maar suïcide doen ze af met een ja/nee? Heel logisch, ik vind de kleur van het schaamhaar ook altijd veel belangrijker dan wat iemand verder bezighoudt en of hij nog wel wil leven.
En die over thuis gelukkig zijn is natuurlijk helemaal bespottelijk. Kennelijk mag een puber niet gelukkig zijn want die optie kent het lijstje niet.
Zo te zien staat er ook nog 'suicidale gedachten' op een schaal van heel vaak tot nooit in de tabel.quote:Op woensdag 26 november 2008 15:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
WTF. Zoveel mogelijkheden en informatie over schaamhaar maar suïcide doen ze af met een ja/nee? Heel logisch, ik vind de kleur van het schaamhaar ook altijd veel belangrijker dan wat iemand verder bezighoudt en of hij nog wel wil leven.
En die over thuis gelukkig zijn is natuurlijk helemaal bespottelijk. Kennelijk mag een puber niet gelukkig zijn want die optie kent het lijstje niet.
quote:APK-kaart uitslag
quote:Op woensdag 26 november 2008 16:19 schreef TheSilverSpoon het volgende:
Dit lijken mij toch geen gegevens die puur en alleen voor een kind gebruikt gaan worden. Hier valt natuurlijk prachtige statistiek mee te bouwen (zie alleen al de vraag over condoomgebruik). Het zou me verbazen als dat niet stiekem een van de einddoelen is. Deze mate van standaardisering om een kinderdossier op te maken is nergens voor nodig. Als een dossier opgebouwd zou worden uit dezelfde elementen (onderwerpen), maar niet in standaardvorm, dan is het risico op het koppelen van dit soort gegevens al veel kleiner.
* TheSilverSpoon zet aluhoedje snel weer af.
Gelukkig keuren ze de auto van paps en mams ook nog even tussen de bedrijven door
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |