abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:24:32 #1
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_63503202
Het grote kleine babietjes topic deel 164

Babietjes
12 december 2007: Caspar, zoon van Droeke en Droekestijger
13 december 2007: Floortje, dochter van DeLiedje
14 december 2007: Zoe Isa, dochter van klein_spookje en S-A-I-N-T
17 december 2007: Nathan Tristan, zoon van Faja Lobi
24 december 2007: Maarten, zoon van Ardenlyn
27 december 2007: Hannah Chiara Maria, dochter van nanalune
*** 31 december 2007: Sasha Alexander, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
14 januari 2008: Ayden, zoon van vamperotica
15 januari 2008: Ruben Matthias Jesse, zoon van Troel en Bert
17 januari 2008: Vera, dochter van wenneke1
17 januari 2008: Yara, dochter van Tearsong
18 januari 2008: Gwen, dochter van Randa_V en Magneet
20 januari 2008: Finn, zoon van SaiG
***30 januari 2008: Noah Arthur Dent, zoon van Mirage en Oversight***
01 februari 2008: Oliver, zoon van Renda
06 februari 2008: Dennis, zoon van Hestria
07 februari 2008: Matthijs, zoon van Suerte
09 februari 2008: Colin, zoon van Icicle
09 februari 2008: Jennifer Esmee, dochter van Ticootje
25 februari 2008: 'Saartje', dochter van Maneki.neko
25 februari 2008: Thomas, zoon van Webkim
5 maart 2008: Mika, zoon van vrouwtje-theelepel
14 maart 2008: Ruby, dochter van Donnahvh
20 maart 2008: Lilah Marie, dochter van k_i_m
*** 26 maart 2008: Nienke Maria Simone, dochter van ET en Swets ***
27 maart 2008: Maja, dochter van Macka66
30 maart 2008: Annika, dochter van Popples en Prowl
6 april 2008: Stella, dochter van Guuzewuus
***16 april 2008: Piet Stijn, zoon van Sjak en Schanulleke***
19 april 2008: Rosa Mae Allison, dochter van FoN
01 mei 2008: Gabi, dochter van tinny
03 mei 2008: Rebecca, dochter van flowerbox
14 mei 2008: Bink, zoon van Mammietje
*** 18 mei 2008: Yade April, dochter van Silmarwen en Knut***
27 mei 2008: Marlien, dochter van Grijs
23 juni 2008: Junah, dochter van Libel
24 juni 2008: Dana Jamie, dochter van Bla_Bla_Bla
28 juni 2008: Nika, dochter van KD-fotografie
28 juni 2008: Lotte Jolein, dochter van Mrien
***01 juli 2008: Koen Jurriaan, zoon van LovelyLady***
06 juli 2008: Amber Mae, dochter van Llewella
14 juli 2008: Jade, dochter van Lunastar
18 juli 2008: Tim, zoon van Bright
25 juli 2008: Joyce Lynn, dochter van crumpet
26 juli 2008: Sewdou, zoon van Janena
02 augustus 2008: Caitlin, dochter van Lionheaad
04 augustus 2008: Cynthia, dochter van Speedy
06 augustus 2008: Selene, dochter van simmu en sangdrax
06 augustus 2008: Evalynn Feline Kaidy, dochter van Mibos
07 augustus 2008: Jasja Katarina Madelieve, dochter van Madelieve
17 augustus 2008: Leander, zoon van freecell en TARAraboemdijee
22 augustus 2008: Sten, zoon van Kaarr
7 september 2008: Luca Roan Kris, zoon van DevilsChase
11 september 2008: Ben Maarten Lode, zoon van OooLizaooO
15 september 2008: Isis, dochter van Jojogirl
05 oktober 2008: Thijmen Jordin, zoon van Miffy1984
15 oktober 2008: Sanne, dochter van Marit1978
20 oktober 2008: Kevin, zoon van CrazyMoon
21 oktober 2008: Mavie Cecilia Louise, dochter van geppie en poepoog
2 november 2008: Manouk, dochter van Jepali
18 november 2008: Maarten Alexander, zoon van Marie79
20 november 2009: Avalon, dochter van Owlet
24 november 2009: Daryl May, dochter van Igraine

***vermeldingen zijn (as) officiele fokbaby's
(Een fokbaby is een baby geboren uit een relatie waar de ouders elkaar hebben leren kennen op/door Fok.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lois op 02-12-2008 20:22:26 ]
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:25:14 #2
14746 k_i_m
pi_63503226
Nog even mijn laatste posts;
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 10:17 schreef hestria het volgende:

en ach germ
Ik heb het nu zovaak bij verschillende mensen gezien dat ik het gewoon ga vragen;

Wát de f*** is "germ"? Is dat een bewuste misspelling van "ocharm" of betekent het heel iets anders?
In my life
Why do I smile
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:25:16 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_63503227
Germ was de fotograaf die ons met de giraffetjes op de foto zette
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:25:59 #4
14746 k_i_m
pi_63503242
Bij "germ" denk ik aan hetvolgende namelijk;

Oftewel; een bacterie .
In my life
Why do I smile
pi_63503271
Whehe, ik denk aan 'gers' een oude variant van 'tof''gaaf'en 'vet'.
pi_63503273
ach erm, was bij ons iets van 'arme jij' en dan een beetje spottend.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 25 november 2008 @ 12:28:41 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_63503319
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 12:27 schreef YPPY het volgende:
ach erm, was bij ons iets van 'arme jij' en dan een beetje spottend.
dat dus ja In mijn optiek dan
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_63504754
kan goed een misspelling zijn, geen idee eigenlijk betekend inderdaad van ach zielig/arm/ en dan idd met een beetje sarcasme
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_63505196
Hier in Vlaanderen ook onbekend .
Zeggen wij wel: ocharme, 't dutske
en ocherme misschien in 't plat Antwerps
  dinsdag 25 november 2008 @ 13:41:39 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63505320
Ik had het topic gesloten. En niks door!
Excuus!
Die 'germs' van k_i_m zijn trouwens wel heel on-topic met alle zieke kindjes enzo.

Weet je wat zo gek is, ik lijk Sasha alleen maar meer te gaan missen op dagen dat ik werk.
Ik denk dat het komt doordat hij nu echt zo gezellig om me heen brabbelt en doet. Hij komt ook echt naar mij toe nu enzo. En dat mis ik dan wel hoor, als ik aan het werk ben.
pi_63505336
Nog maar 4 kinderen boven Nathan zijn naam en dan is het al weer tijd om dit topic te verlaten want dan is de kleine man echt officieel baby af. Poeh wat gaat het toch snel
pi_63506401
Hoi

Slapende Leander hier vandaag
Hij is in totaal misschien een uurtje wakker geweest tot nu toe En normaal is hij de halve ochtend wakker.
pi_63506659
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:42 schreef Faja-Lobi het volgende:
Nog maar 4 kinderen boven Nathan zijn naam en dan is het al weer tijd om dit topic te verlaten want dan is de kleine man echt officieel baby af. Poeh wat gaat het toch snel
Inderdaad echt gaat echt snel. na Nathan is Maarten aan de beurt
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:45:11 #14
14746 k_i_m
pi_63507171
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:41 schreef Brighteyes het volgende:
Ik had het topic gesloten. En niks door!
Excuus!
Die 'germs' van k_i_m zijn trouwens wel heel on-topic met alle zieke kindjes enzo.

Weet je wat zo gek is, ik lijk Sasha alleen maar meer te gaan missen op dagen dat ik werk.
Ik denk dat het komt doordat hij nu echt zo gezellig om me heen brabbelt en doet. Hij komt ook echt naar mij toe nu enzo. En dat mis ik dan wel hoor, als ik aan het werk ben.
Lekkere druif . Dit post je geloof ik ook eens in de maand .
In my life
Why do I smile
  dinsdag 25 november 2008 @ 14:48:33 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63507288
Echt?

Ja, nou, hoor...
Maar hij is ook echt gewoon zo heel erg leuk!

* Brighteyes gaat even verder sentimenteel doen in het moeders-topic...
pi_63507971
Be is gewoon verliefd!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  Hoofdredactie Fotografie dinsdag 25 november 2008 @ 15:24:14 #17
95752 crew  Chell
Kluns
pi_63508252
En terecht! Sasha is
pi_63509353
Ik heb gister trouwens een pietenmuts gekocht. Aankomende zaterdag is sinterklaas op mijn werk. Maar nu de grote vraag, Jen wel of niet bij Sinterklaas (ivm de baard)? Aan mijn haar trekt ze soms keihard. Misschien is zwarte piet veiliger...
pi_63511950
zo, naar het nieuwe CB geweest. selene was ietsje minder dan anders aangekomen, wel in de lengte nu wat meer gegroeid volgens mij. ze is nu (met 3 en 1/2 maand) 5.2nogwat kilo en 59.5 cm. de wvk vroeg hoe het flesje drinken gaat, en dat was een snifje sneu voor sangrax, want bij mij overdag drinkt ze probleemloos zonder gepiep en gewurm tussen de 180 en 200, en 's avonds bij hem niet. ze gaat met haar hoofdje schudden, huilt soms en doet eigenlijk best moeilijk en drinkt dan een stuk slechter. ik meldde dat voor mijn idee ze best toe is aan bijvoeding en we moesten maar overdag eerst eens proberen met een flesje met 2 eetlepels rijstebloem (ik smeer het uit over 2 flesjes. geen idee waarom, maar dat vond ik een fijner idee, en tot nu toe komen dergelijke plannetjes van mij altijd goed uit) en als dat goed gaat 's ochtends maar eens gaan proberen met eerst groente en dan fruit. uiteraard rustig proberen, niet steeds andere smaakjes en goed afwachten of het wel goed gaat ivm allergieen. en als het niet goed gaat laten we het lekker ffies zitten

wel een vraagje: weet iemand hoe je een babyhandje kattenhaarvrij maakt? *zucht* mickie de poes en selene vinden elkaar erg leuk, dus ik laat ze maar. mickie komt erbij zitten bij het flesje geven, kruipt op schoot bij het boertje geven, en laat selene met alle plezier in haar vacht graaien, wat dus een erg harig handje oplevert (maar ook een tevreden katje en een tevreden baby, dus ach...)
en voor iemand het vraagt: natuurlijk kijk ik goed uit, en ik laat ze nooit met elkaar alleen. we hebben vanaf het begin een beleid gehad dat poes mee mag als we naar de baby gaan, maar weer mee met mij mee moet als ik wegga. dat werkt heel goed
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_63512977
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 13:41 schreef Brighteyes het volgende:
Jaaa lekker ben jij, je hebt me juist beloofd dat dat missen minder zou worden

Eigenlijk gaat het heel goed op het kdv (en dan heb ik het even over mezelf he , met Jasja gaat het vandaag dag 1 al super daar), ik had alleen zondag even een 'terugslag', werd helemaal verdrietig bij het idee dat ik haar de volgende dag weer weg moest brengen en het weekend gewoon alweer over was. Ik was lekker vroeg naar bed gegaan, uur of 8 en had haar nog even bij me in bed genomen tot aan de laatste fles en dat was zo knus . Maandagochtend viel het uiteindelijk wel weer mee, zeker toen de leidster nog een benadrukte dat ze echt zo makkelijk en tevreden is. Mijn stoere meiske
  dinsdag 25 november 2008 @ 18:30:54 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63513843
Ik heb dat dus ook nog wel eens Madelieve, dat ik het gewoon jammer vind dat het weekend over is. Maar dat het zo goed met ze gaat op het kdv scheelt wel enorm hoor! Dan laat je ze iig met een gerust hart achter.
pi_63518951
Hier ook meer missen; maar niet met verdriet; maar eruit naar zien om weer lekker thuis te zijn met m'n gezinnetje. En drukke weekenden probeer ik nu te mijden, omdat ik dan zo weinig heb kunnen genieten van Amber, en dan wordt het wel zwaar om weer te moeten werken (gelukkig heb ik het naar m'n zin op m'n werk dus dan ben ik dat vrij snel vergeten, Amber vergeten doe ik natuurlijk niet, al heb ik het niet over d'r dan doen m'n collega's het wel ).

Ambertje is vanochtend goedgekeurd in het ziekenhuis omtrent de heupjes!
Ze heef lekker in het ziekenhuis geslapen in de doek, tot ze eruit moest voor de heupecho Ze heeft geprobeerd het kussen op te eten en heeft laten zien dat ze een sterke dame is (loswurmen ) Maar al met al heeft ze zich goed gehouden, en gelukkig dus goed nieuws!

simmu; Amber 'aait' inmiddels ook de katten (nu 2maal gedaan). Alleen haar handjes komen daarmee niet onder het haar te zitten; dus geen idee.
Hier komen de katten trouwens ook veel op schoot als ik Amber bij me heb; maar Amber lijkt soms wel lucht voor ze; ze geven wel kopjes enzow aan Amber; maar hun aandacht is op mij gefoccussed en niet op Amber (ze lopen gewoon over Amber heen als het even kan, hetzij wel met enige voorzichtigheid dat ze er toch opletten).
Amber doet nog niet mee in de rang van de katten, maar Amber vind de katten zelf wel heel interessant; ze 'duikt' naar de grond als ze bijv bij de drinkbak staan; en lijkt ze ook al uit elkaar te herkennen en een voorkeur te hebben (de lievelingskat van vriendlief).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_63520430
Wat fijn dat de heupen goed waren!

En wat leuk met die katten Hier tot nu toe alleen nog maar gekijk en vriendelijk geknipper met de ogen over en weer tussen Leander en Jaina. Mijn oppas-uk van 10 maanden zit wel achter Jaina aan en Jaina gaat dan aldoor nèt buiten bereik zitten
  dinsdag 25 november 2008 @ 21:49:22 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63520551
Fijn dat het goed was met haar heupjes Llewella!
pi_63520690
Fijn dat de heupjes van Amber goed waren! Was dit de eerste en enige check - Amber is al ruim 5 maanden en die echo is toch met drie? En tot hoe lang had ze nou in een stuit gelegen?

Jasja heeft de echo uiteraard ook gehad aangezien ze in een is stuit geboren. Dit was zo'n 2 weken geleden, dus inderdaad toen ze 3 maanden was. Ze vond het allemaal razend interessant en erg grappig en gelukkig was alles goed, foto was dus ook niet meer nodig.

Collega van mij was onlangs bij haar vriendin in Italië en ze was mee gegaan naar de heupecho. Die schijnt daar dus standaard te zijn en die arts vond het maar debiel dat dat hier niet zo is. Mijn vriendin moest na haar bevalling (ze is dus nu zwanger) maar langskomen, dan zou hij de echo wel maken .
pi_63522169
Ik geloof dat ze tot een week of 34/35 in stuit heeft gelegen. Ze was iig voor 36 weken netjes gedraaid.
Amber is volgende week 5 maanden. We hadden de verwijzing al iets eerder moeten krijgen, maar dit was het cb vergeten, en ik had er ook niet meer aangedacht tijdens het gesprek; dus meteen naderhand maar opgebeld en toen toegestuurd gekregen uiteindelijk.

Dit was de eerste en enige check ja, Amber heeft permissie om vrijuit te kunnen lopen van de arts
(Eerst nog maar eens normaal leren kruipen )
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_63522920
Fijn dat haar heupjes goed waren
Saartje
pi_63523141
voor de heupjes van Amber en Jasja

Kattenharen weghalen? Met een washandje? Ik weet dat dat goed werkt voor katten- of hondenhaar van kledij te krijgen,weet niet hoe het zit met handjes ).

Be wat kan jij toch zo ongelofelijk lief vertellen over je mannetje! Ik kan me voorstellen dat je graag aan een tweede wil beginnen nu. Ik hoop dat ik dat gevoel binnenkort ook krijg, want ik vind Ben nu wel heel erg lief, maar ik vind het (voorlopig) nog te zwaar om al aan een eventueel volgend kindje te denken.
Al denk ik wel dat mijn hartje ook wel even gaat breken de eerste dagen dat Ben bij de onthaalmoeder gaat.
Dat m'n man 'm meestal zal brengen en ophalen zal het voor mij wel makkelijker maken, maar ik mis 'm nu al
als ik er aan denk dat ik een hele dag moet gaan werken. 8 uur zonder mijn kleintje brrrrr...

Freecell, hier ook een slaapdagje. Raar hé als ze anders zo wakker zijn?

Ticootje, ik zou op veilig spelen en voor zwarte piet gaan !
pi_63527735
ticootje, ik zou ook voor zwarte piet gaan, maar hou je er rekening mee dat zwarte piet wel eens Heel eng kan zijn voor jen? ineens bij zo'n grote zwarte kerel op schoot? Verder natuurlijk veel plezier!

en heupjes goed, fijn bericht!!

Be, jij kan idd zo heerlijk over sasha vertellen!

Hier om 11:50 een afspraak bij de HA. Dennis en mies hoesten de longen uit het lijf, en beiden halen nogal piepend adem. Dennis heeft zelfs al een paar keer gespuugt na een hoestbui. Vind het maar eng, dus even controle is wel beter.

En Dennis heeft zijn eerste losse stapjes gedaan (ok hij leunt erg voorover en zijn benen volgen dan) maar ben zo trots op mijn manneke
  woensdag 26 november 2008 @ 08:26:11 #30
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63527815
Wauw Dennis, je gaat echt snel kerel!
pi_63528858
nou, selene aan de pap lijkt prima te gaan ik snap er niks van dat ze niet zoveel aangekomen was, want ze drinkt bij mij alle flesjes *leeg*. nu dus met een lepeltje rijstebloem erin. als dat zo blijft gaan we komend weekend aan het groentenhapje hoor.
pi_63529004
jen is ziek. Hoesten en snot. Ik voel me ook niet lekker. Virusje denk ik. Meer kindjes ziek?
pi_63529173
quote:
Op woensdag 26 november 2008 09:26 schreef Ticootje het volgende:
jen is ziek. Hoesten en snot. Ik voel me ook niet lekker. Virusje denk ik. Meer kindjes ziek?
hier geen kindje maar een mama. en vorige week de papa. dus ik denk wel dat er iets heerst ja.
pi_63529725
Voor mijn gevoel kan Amber binnenkort ook met het eerste hapje beginnen; fruit; maar hoe zit dat met pap?
Ben wel van plan gewoon borstvoeding te blijven geven, maar gevoelsmatig heeft ze nu wat meer nodig.

(Ik moet er trouwens goed in de gaten houden, want het blijkt dat ze al dingen toegestopt krijgt buiten mijn zicht; rietje van de cola sabbelen, klein stukje taart, en nu weer van het weekend limonade. Tot nu toe heb ik het redelijk door de vingers gezien, maar het is natuurlijk niet de bedoeling want op borstvoeding doet ze het prima, en eerst maar eens rustig aan andere hapjes proberen).

Ohw, en eergisteren is ze de eerste persoon tegengekomen die ze wat minder leuk vind; althans, een dame (kennis van oma) met een hele lage stem, iedere keer als die vrouw praatte begon amber te huilen, zelfs als die dame ging fluisteren
Amber Mae
  woensdag 26 november 2008 @ 10:03:52 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63529807
Llewella, dat van die pap kan je het beste even in het bv topic vragen.
Ik zou nl. zeggen, gekolfde melk met bambix mengen, maar mss zeg ik wel iets heel geks.
  woensdag 26 november 2008 @ 10:04:56 #36
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_63529828
Jeetje Dennis, wat ben je snel

Ticootje, hier ook 4 snotterende mensen in huis, Isis is ook één en al snottebel en hoest/niesbuien.

Simmu, ze is toch niet eens 4 maanden? Waarom zou je nu al gaan bijvoeden als alle instanties vanaf 6 maanden als richtlijn geven?

Llewella, bv bindt niet met bambix en dergelijke, maar er is wel iets dat geloof ik biobim heet en dat wel bindt. Te krijgen in reformwinkels voilgens mij. Maar dat zal iemand in het bv-topic wel beter weten, ik heb het zelf nooit gebruikt nl.

Met Isis gaat het behalve het verkouden zijn wel goed. D'r tongetje wordt steeds rozer, dus langzaam trekt de spruw weg (al ben ik er nog steeds niet helemaal vanaf, dus dat wordt weer een tripje huisarts). En ze drinkt nu ook goed, ondanks de verkoudheid nog steeds gemiddeld 2/3e van d'r 500 mL en regelmatig ook flessen helemaal leeg. Bovendien knoeit ze met de nieuwe spenen helemaal strak vast gedraaid ook veel minder. We gaan dus de goede kant op
pi_63529949
uhm, die rijstebloem moet juist van het CB. en ze lijkt het erg lekker te vinden, en spuugt niks.
de groentehap moest ik maar zelf weten, gewoon rustig proberen.

tsja: ze is ook al met tandjes bezig, en wil steeds kauwen dus ik ben ook al in de weer met een bijtring.
pi_63530008
Dennis wat snel
Mijn meisje heeft geslapen van 1 tot 7..en dat had ik even niet verwacht De nacht evoor is ze van 23.00 tot 4.30 aan het spoken geweest
Vannacht begon ze weer maar ik ben er elke 10 minuten naartoe geweest om haar te troosten en uiteindeljk is ze voor de 3e keer troosten in slaap gevallen. Volgende keer dat ze `s nachts gaat liggen meuten ga ik het weer zo doen want die nachtelijke feestpartijen gaan me opbreken..
Saartje
pi_63530068
Ik moet volgende week met Jasja naar het cb en dan is ze bijna 4 maanden dus dan zal het ook wel over bijvoeding gaan. Ik vind het best spannend, ze is geen goede drinker, ben heel benieuwd of ze met eten even moeilijk is of dat ze dat misschien juist helemaal geweldig vind. Hoop dat ze wat dat betreft op haar vader lijk want ik was -en ben - een moeilijke eter.

Nadat Jasja sinds maandagavond ziek is ben ik nu ook geveld .
Jasja had het vannacht zwaar, was zo benauwd en moest af en toe heel zielig huilen. Gelukkig heeft ze ook wel goed geslapen. Vanmorgen had ze 38,7 dus een zetpil gegeven. Daarna de dokter maar gebeld omdat ik niet precies wist wanneer je nou met zo'n kleintje langs moet gaan. Toen duidelijk was dat ze al 3 dagen koorts heeft gaf de assistent aan dat dat sowieso al genoeg reden. Zo om 11 uur dus een afspraak.
pi_63530498
Och jasja Succes straks bij de dokter!

Leander is ok verkouden, maar niet heel dramatisch. Wat hoesten, spuugt wat sneller dan normaal en snotterig.
pi_63530539
Leander slaapt tegenwoordig 'savonds bijna niet meer en dan 's nachts wel redelijk en 's morgens bijna de hele ochtend.
Misschien moet ik hem 's ochtends gewoon wat wakker houden? Hij kan het namelijk op de arm nog wel langer volhouden. Of helpt dat niet?
Ik moet ook gewoon niet zeuren, 's nachts slaapt hij dikke prima
pi_63530828
Jen heeft nooit pap gehad. Ze lust het echt niet. Vanaf 6 maanden krijgt ze gewoon een boterham.

Ze is zo uit haar hum. Ik kan haar nog geen tel even neerzetten. Ik heb haar nu in een bananendoos gezet en dat is blijkbaar wel leuk.

Wat betreft zwarte piet, volgende week is mijn mam zwarte piet. Ik vraag me af wat Jen daarvan vindt.
  woensdag 26 november 2008 @ 10:58:53 #43
14746 k_i_m
pi_63531061
Ik blijf trouwens last houden met het geven van dingen met "stukjes". Lilah heeft al een paar keer de hele boel ondergekotst omdat ze ging kokhalzen van iets grover gepureerd avondeten, om over boterhammen maar helemaal te zwijgen .

Gaat dat vanzelf een keer over, of moet ze dat echt leren?
In my life
Why do I smile
pi_63531117
JoJo doe je nog eens een fotootje van Isis
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_63531174
gewoon lekker glad pureren en boterhammen en grote stukken eten uit het vuistje aanbieden. Ze leert dan vanzelf te kauwen waardoor je voedsel later geprakt kan geven. Glad eten met stukjes erin is gewoon lastig eten.
Saartje
pi_63531243
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:58 schreef k_i_m het volgende:
Ik blijf trouwens last houden met het geven van dingen met "stukjes". Lilah heeft al een paar keer de hele boel ondergekotst omdat ze ging kokhalzen van iets grover gepureerd avondeten, om over boterhammen maar helemaal te zwijgen .

Gaat dat vanzelf een keer over, of moet ze dat echt leren?
De kokhalsreflex zit bij kleintjes nog heel erg voor in de mond (om stikken te voorkomen) die verplaatst zich vanzelf verder naar achteren
Gewoon af en toe eens proberen, het zal ook per kindje wel verschillen!
  woensdag 26 november 2008 @ 11:06:50 #47
14746 k_i_m
pi_63531255
Maar die potjes voor 8 maanden zijn allemaal met grote stukken erin en niet meer glad. Vanaf wanneer wordt er dan verwacht dat zo'n kind gaat kauwen? Of beter gezegd, waneer is het raar als je het eten echt nog goed klein maakt?
In my life
Why do I smile
pi_63531311
En als je echt grove stukken om af te happen geeft k_i_m?
Stukjes als je het niet verwacht is een veel groter risico op verslikken dan heel grove dingen.
Als je lilah een complete banaan, boterham, cracker, rijstwafel geeft? Kokhalst ze dan ook?
  woensdag 26 november 2008 @ 11:16:27 #49
14746 k_i_m
pi_63531512
Op een broodkorst gaat ze een beetje zitten kwijlen. En als ze er dan een stukje afgesopt heeft gaat ze zitten kokhalzen . En laatst had ik haar een groot stuk peer gegeven waar ze van over haar nek ging toen ze er een stukje afgebeten had.
In my life
Why do I smile
  woensdag 26 november 2008 @ 11:28:19 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63531791
k_i_m, Sasha eet al een maand of 3 de 8-maanden potjes en nog gaat hij af en toe zitten kokhalzen omdat er iets achterin blijft liggen en hij niet snel genoeg slikt.
Niet heel vaak hoor, maar het komt wel voor.
Ik zou als ik jou was gewoon glad blijven geven en dan af en toe even oefenen met idd dingen als zachte peer enzo en broodkorstjes. Gewoon om te oefenen.
Ze gaat het echt wel doorkrijgen hoor, als het goed is. Heeft ze al tandjes? Ik merk dat Sasha, door de pijn in zijn mondje daarvan meer ging knauwen op dingen en ook tandenknarsen, volgens mij komt dan dat besef ofzo.
pi_63531816
Ik zou gewoon regelmatig blijven proberen en het wellicht aankaarten bij je volgende CB bezoek.
Kokhalsreflex is meestal rond 6-7 maanden zover naar achteren verplaatst dat ze stukjes aankunnen. Maar ook daarbij heb je natuurlijk vroege en late kinderen.
  woensdag 26 november 2008 @ 11:35:28 #52
14746 k_i_m
pi_63531960
Nou is ze al niet de makkelijkste met eten (nu gaan alle flesjes ook eindelijk weer naar binnen zonder problemen) en zijn we pas met 6 maanden begonnen met fruit en een maand later met daarbij ook nog groente, dus misschien heeft ze gewoon nog niet genoeg "geoefend".

Aan het CB heb ik weinig. Daar moest ik nu ineens weer pap (lust ze niet) en boterhammen van geven, terwijl ze echt moet wennen aan extra eten en ik dus niet zomaar twee dingen tegelijk kan gaan geven.
In my life
Why do I smile
pi_63532002
kim ik kreeg als tip van het cb mee dat ik het lepeltje op haar tong moest duwen. en ik moest een stukje brood in de wangzak doen zodat ze dan ging kauwen. annika doet het precies het zelfde als lilah.
ik ben al blij dat ze nu potjes eet.
weet iemand hier toevallig hoelang je verse groenten in de vriezer kunt bewaren?

geef het anders aan bij het cb kim.
mama van 3 kids!
pi_63533601
quote:
Lotte is ook echt niet lekker, snot, hoesten en spugen
Ik zelf ben ook niet lekker, lijkt me inderdaad te heersen

Fijn dat de echo goed was Madelieve & Llewella!
pi_63534216
Kim, als je Lilah een broodkorst geeft kokt ze dan ook? Ik laat Jen vanaf het begin ook zelf happen. Brood snij ik in kleine stukken en schuif ik zo naar binnen, de korst mag ze zelf doen.
pi_63534247

Jen in de doos
  woensdag 26 november 2008 @ 13:13:15 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_63534285
quote:
Hier een mama. En een oma.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 november 2008 @ 13:15:27 #58
14746 k_i_m
pi_63534347
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:10 schreef Ticootje het volgende:
Kim, als je Lilah een broodkorst geeft kokt ze dan ook? Ik laat Jen vanaf het begin ook zelf happen. Brood snij ik in kleine stukken en schuif ik zo naar binnen, de korst mag ze zelf doen.
Ja dus.
In my life
Why do I smile
pi_63534461
pffffff. zoveel gedoe omdat selene te snel dronk, dan nu met zo'n lepel pap erbij drinkt ze traag. heel traag. 2 uur per flesje traag. welke speen je ook gebruikt. hopelijk is het enkel even wennen. ze vindt het wel erg lekker en het blijft er goed in.
pi_63534486
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:15 schreef k_i_m het volgende:

[..]

Ja dus.
Vervelend, ik heb verder geen tips, Jen heeft gewoon nooit moeite gehad met vast eten. (Behalve dan de potjes olvarit vanaf 8 maanden, daar zitten stukjes in en dat blieft madam niet. )
pi_63534709
Jen!
Alternatieve box! Ze ziet er wel gelukkig uit in de doos
pi_63534727
Ik heb het bij m`n middelste gepureerd tot hij 2 was ofzo, maar die was écht lastig en had van allerlei andere dingen aan de hand. Die kon gewoon geen stukjes verdragen. Die eet nu ook als een bootwerker dus uiteindelijk komt het allemaal goed.
Vanmorgen op het cb geweest en het enige wat ik er over kan zeggen is " "
Ze mag 3 en hooguit 4 keer bv op een dag. Meer is niet normaal. Ze moet 's avonds doorslapen en als we zover zijn dat we dat willen, moeten we bellen want dan komt ze ons helpen. Op de vraag of ze dan 4 keer per nacht de borst komt geven zodat wij door kunnen slapen kwam een vragend gezicht
Madam weegt nu 8445 bij 70,5 cm
Saartje
  woensdag 26 november 2008 @ 13:29:33 #63
14746 k_i_m
pi_63534754
.

Wat zei je, hier heb je d'r, breng maar terug als je het geregeld hebt?
In my life
Why do I smile
  woensdag 26 november 2008 @ 13:32:48 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_63534856
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:28 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb het bij m`n middelste gepureerd tot hij 2 was ofzo, maar die was écht lastig en had van allerlei andere dingen aan de hand. Die kon gewoon geen stukjes verdragen. Die eet nu ook als een bootwerker dus uiteindelijk komt het allemaal goed.
Vanmorgen op het cb geweest en het enige wat ik er over kan zeggen is " "
Ze mag 3 en hooguit 4 keer bv op een dag. Meer is niet normaal. Ze moet 's avonds doorslapen en als we zover zijn dat we dat willen, moeten we bellen want dan komt ze ons helpen. Op de vraag of ze dan 4 keer per nacht de borst komt geven zodat wij door kunnen slapen kwam een vragend gezicht
Madam weegt nu 8445 bij 70,5 cm
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_63534940

Whehehe,

Maar aan de andere kant: zou je ze niet?
pi_63535172
Maneki!! Fantastisch! Dat is precies waarom ik niet eens aankaart dat ze niet doorslaapt en nog zo'n 3x komt om te drinken 's nachts.
pi_63535230
Oh ik zeg dat expres juist wel, en ook dat ik niet weet hoe vaak ze voeding krijgt in een etmaal omdat ze op verzoek krijgt. Gewoon, om ff te stangen en om te laten zien dat als het anders gaat dan volgens het boekje, het óók normaal is
Saartje
pi_63535249
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:42 schreef Ticootje het volgende:
Maneki!! Fantastisch! Dat is precies waarom ik niet eens aankaart dat ze niet doorslaapt en nog zo'n 3x komt om te drinken 's nachts.
Ik dacht net... ik vertel ook niet alles bij het CB, omdat ze dan gaan miepen (dat Leander nog steeds wel eens bij ons in bed slaapt enzo ) maar als iedereen dingen gaat verzwijgen voor het CB (wat de meeste ouders wrs doen) krijgen ze daar wel een steeds meer rigide beeld van wat normaal is.
Juist omdat de ouders alleen maar die dingen willen vertellen die normaal zijn omdat ze anders gezeur krijgen.
pi_63535370
quote:
Op woensdag 26 november 2008 13:44 schreef Maneki.Neko het volgende:
Oh ik zeg dat expres juist wel, en ook dat ik niet weet hoe vaak ze voeding krijgt in een etmaal omdat ze op verzoek krijgt. Gewoon, om ff te stangen en om te laten zien dat als het anders gaat dan volgens het boekje, het óók normaal is
Whehe en dat had ik dus nog niet gelezen
Ik heb in het begin wel verteld dat Leander alleen maar in de draagdoek sliep, maar dat vonden ze juist goed en ik moest ook vooral niet proberen om hem dat af te leren. rare lui

En deze keer zei ik dat Leander 5 à 6 voedingen krijgt (ligt er aan wanneer hij vraagt) en toen vroeg de arts of hij niet méér wilde drinken dan 5, want dan mocht ik dat heus wel geven hoor!
Maar de arts die ik deze keer had was ook wel erg tof!
pi_63538807
Jen zit erbij als een prinsesje !

Van die verhalen over kokkende kindjes word ik al helemaal zenuwachtig bij het idee dat Jasja zich straks gaat verslikken (en dat gaat ongetwijfeld gebeuren). Ik kan er erg slecht tegen als iemand zich verslikt, word ik een beetje panisch van. Zelf als het iemand aan de andere kant van een restaurant is en niemand zich er druk om maakt kan ik al niet meer rustig eten .

Het bezoek aan de huisarts stelde weinig voor, alleen even constateren dat de koorts inderdaad van de verkoudheid komt. Mocht het vrijdag niet zijn verbeterd dan wel weer even bellen.
Nu ligt ze zoals het een ziek kindje betaamd in haar pyamaatje naast me op de bank
En ze kan daarbij een heul zielig gezicht trekken

maar gelukkig kan ze ook nog een beetje lachen
pi_63539037
Jasja! vet lief!
  woensdag 26 november 2008 @ 16:00:40 #72
35189 Troel
scherp en bot
pi_63539039
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_63539053
Die pyjama!!

Ik vraag me af hoe het thuis gaat. M. is thuis met Jen, ik vraag me af of ze bij hem net zo aan het hangen is als vanmorgen aan mij.
pi_63540580
Jasja
Ook al ziekjes dus..

Lotte heeft ook de huisarts met een bezoekje vereerd vanmiddag. Ze heeft na elke voeding vandaag het grootste gedeelte er weer uitgespuugt..ze is vandaag al aan d'r 4e shirtje toe..
Ook is ze heel erg aan het hoesten en verkouden..
Longen, keel en oren zagen er op zich goed uit, als het morgen nog niet veel beter gaat qua spugen moeten we naar de eigen huisarts (dit was waarnemer)...
Voor nu vaak aanleggen, kleine beetjes drinken geven, eventueel wat water geven (wil ze niet) en eventueel ORS geven...en hopen dat er wat meer binnen blijft

Ow en de huisarts werd natuurlijk met een grote lach begroet, hij zei al, je hoort helemaal niet te lachen als je bij de dokter bent
pi_63541669
Jasja

Hier ook al een flink verkouden meisje die daardoor ook erg hangerig en huilerig is. Zo zielig!
pi_63542109
Hey Mrien, hier ook de combinatie verkouden en veel spugen. Nuja veel.... bij Leander blijft 90% er wel in, maar normaal spuugt hij vrijwel nooit en nu na elke voeding een beetje.
pi_63543671
Ocharme (germ ), wat zielig al die zieke kindjes! Beterschap!

Ik ben deze ochtend toch met Ben naar de dokter gegaan.
Bleek dat hij eigenlijk maar een klein beetje melkkorstjes had en verder heel veel allergie/eczeem. Zijn huidje is zoooo droog, arm ventje . Nu mag ik alle producten die ik nu gebruik weggooien (was nochtans al dure mustela ) en nu gaat hij aan een extra vet, ultra hypo-allergeen kuurtje. Heb hier 5 verschillende zalfjes enzo staan. Nou het wordt vast een moderne man met al die schoonheidsproductjes .
pi_63543862
Ben de metroman
Wel sneu dat hij zo onder zit! Hopen dat het kuurtje werkt
Saartje
pi_63543929
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:32 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ben de metroman
pi_63545069
Aah arme Ben
Hoop dat de zalfjes werken
  Jubileum moderator woensdag 26 november 2008 @ 20:33:20 #81
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_63545589
quote:
Op woensdag 26 november 2008 19:32 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ben de metroman

Sneu als die huidjes zo stuk gaan he, ik hoop dat de smeerseltjes snel helpen Liza.

Maneki ik vind je cb verslag zo lekker droog, ik moest lachen Gelukkig kun je het nuchter naast je neer leggen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_63550420
Mijn droge, kloverige handen zijn alleszins al poezelig zacht van Ben daarnet helemaal in te vetten.
Handig, zo'n glibberige baby !
Was best gezellig eigenlijk om dat hele lijfje zo lekker in te wrijven en te masseren en... hij lag er echt van te genieten. Metroman indeed . Die kunnen we later wel naar zo'n wellnesscenter sturen met z'n liefje (liefje? ik mag er nog niet aan denken die komt er niet in voor hij 25 is )
  woensdag 26 november 2008 @ 22:54:33 #83
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_63550770
IK heb echt mazzel met het CB hier
De wvk is een beetje geitewollensok (gelukkig niet te erg) en die vind het helemaal geweldig hoe ik het doe

Ik heb er de afgelopen vijf jaar nog nooit iets gehoord over te lang bv, of te vaak bv, of te klein, te zwaar, wel of niet genoeg aangekomen..
Een keer wel... toen was er een invaller
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 26 november 2008 @ 23:13:09 #84
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63551391
Jasja! Lief!

En een voor Ben de Metroman.
pi_63557555
Liza, gaat Ben ook plassen als je hem masseert?
pi_63557627
quote:
Op woensdag 26 november 2008 22:54 schreef E.T. het volgende:
IK heb echt mazzel met het CB hier
De wvk is een beetje geitewollensok (gelukkig niet te erg) en die vind het helemaal geweldig hoe ik het doe

Ik heb er de afgelopen vijf jaar nog nooit iets gehoord over te lang bv, of te vaak bv, of te klein, te zwaar, wel of niet genoeg aangekomen..
Een keer wel... toen was er een invaller
Wat relaxed
Wij hebben 2 WVK's één is geweldig, de andere wat minder. Alleen bij ons is de arts een naar mens die niet fatsoenlijk Nederlands spreekt en verstaat
De vorige keer was een invaller en die was veel toffer. Die vond baby's tenminste leuk en dat helpt al
pi_63557657
Ik heb vandaag een hoestende Jen naar het kdv gebracht. Ze voelt zich duidelijk niet lekker, maar volgens papa voelt ze zich goed genoeg voor het kdv omdat hij niet thuis kan blijven.
pi_63557725
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:28 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb vandaag een hoestende Jen naar het kdv gebracht. Ze voelt zich duidelijk niet lekker, maar volgens papa voelt ze zich goed genoeg voor het kdv omdat hij niet thuis kan blijven.
Ow, dat voelt vast niet fijn
pi_63557855
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Ow, dat voelt vast niet fijn
Nee dat doet het ook niet. Maar het is ook niet zo dat als Jen ziek is dat ik er steeds voor moet opdraaien. Ik vind namelijk dat M. ook gewoon zn baas kan bellen dat zn kind ziek is en dat hij thuis blijft, maar blijkbaar vindt hij van niet.

Ik was gister al thuis gebleven, dus ik vroeg vanmorgen of hij thuis bleef. Hij begon eerst dat hij niet meer genoeg dagen had. Ik heb heb even uitgelegd dat als je kind ziek is dat je dan geen vakantiedagen hoeft op te nemen. Maar mijn argument was duidelijk niet het antwoord wat hij wilde horen, want hij had het druk op zn werk.

Tja wij vrouwen doen blijkbaar niet zo veel op ons werk. Want Jen was wel ziek genoeg om thuis te blijven als ik thuis zou blijven.
pi_63557964
Maar als jij Jen wel ziek genoeg vindt, kan je dan niet beter zelf wél thuisblijven? Anders wordt zij er de dupe van dat jij principieel vindt dat hij ook op moet passen.
pi_63558007
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:42 schreef freecell het volgende:
Maar als jij Jen wel ziek genoeg vindt, kan je dan niet beter zelf wél thuisblijven? Anders wordt zij er de dupe van dat jij principieel vindt dat hij ook op moet passen.
Ik wilde dat het kon, maar ik ben deze week nog niet aan mijn werkzaamheden toegekomen. Maandag was ik vrij, dinsdag vergaderen, gister vrij omdat Jen ziek was en vrijdag is mijn vrije dag. Dus alleen vandaag kan ik dus wat doen. Er ligt genoeg.
  donderdag 27 november 2008 @ 09:46:18 #92
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63558081
Maar wat is ziek dan?

Mss ben ik een kenau hoor, maar als ik zelf niet helemaal fit ben, maar geen koorts heb, ga ik ook gewoon naar mijn werk en zo werkt het bij mij, voor Sasha, ook eigenlijk wel.
Geen koorts is gewoon naar het kdv. Daar kan je ook hangen en zitten en spelen, net als thuis zeg maar.

Dus ik weet niet of ze koorts had of niet, maar als het niet zo is kan ik M. wel begrijpen.
En dat hij het prima vindt dat jij haar thuis houdt als jij thuis zou willen blijven snap ik ook wel. Een soort van 'van mij hoeft het niet, maar als jij het wil moet je het zelf weten'.
pi_63558241
Nee Jen heeft inderdaad geen koorts, maar is wel vreselijk aan het hoesten en ze is helemaal schor. Verder merk je gewoon dat ze zich niet lekker voelt.

Maar je hebt wel een beetje gelijk hoor BE. Maar ik heb wel zoiets van als je je niet lekker voelt dan ben je gewoon liever thuis. Zeker als zo'n kleine wurm lekker de hele dag tegen mama of papa hangen.

Verder heb ik gister de dokter gebeld en er heerst wel een virus. Ze zei dat het belangrijk was dat Jen rust kreeg.
pi_63558397
Bep heeft weer rustig geslapen vannacht..van 22.00 tot 7. Ik ben helemaal high van de slaap ^_^
Jullie hebben er niks aan, maar ik ben oh zo blij dat ik niet werk als ik zo jullie verhalen lees over zieken zijn en wegbrengen en thuisblijven enzo..
Saartje
pi_63558506
quote:
Op donderdag 27 november 2008 09:58 schreef Maneki.Neko het volgende:
Bep heeft weer rustig geslapen vannacht..van 22.00 tot 7. Ik ben helemaal high van de slaap ^_^
Jullie hebben er niks aan, maar ik ben oh zo blij dat ik niet werk als ik zo jullie verhalen lees over zieken zijn en wegbrengen en thuisblijven enzo..
Ik ook hoor
Het enige wat ik heb is af en toe een kind extra in huis Best relaxed, ook met voeden enzo!
pi_63558598
Ja en ik baal dus af en toe flink dat ik gewoon moet werken... Ik had zo graag lekker thuis gezeten met Jen. Ik merk gewoon dat ik het steeds moeilijker vind.
  donderdag 27 november 2008 @ 10:08:32 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_63558699
Ik snap wel wat je zegt Ticootje, maar ik snap M. ook. Liever zo min mogelijk thuis blijven op dagen dat het niet strikt noodzakelijk is en het thuisblijven gebruiken voor de dagen dat het wel echt nodig is.
En echt, ze zijn daar op die creche niet gek hoor. Ze zullen haar vast wel extra vertroetelen, mss wat meer vasthouden ipv op de grond laten spelen etc. etc.
pi_63558869
quote:
Op donderdag 27 november 2008 10:08 schreef Brighteyes het volgende:
Ik snap wel wat je zegt Ticootje, maar ik snap M. ook. Liever zo min mogelijk thuis blijven op dagen dat het niet strikt noodzakelijk is en het thuisblijven gebruiken voor de dagen dat het wel echt nodig is.
En echt, ze zijn daar op die creche niet gek hoor. Ze zullen haar vast wel extra vertroetelen, mss wat meer vasthouden ipv op de grond laten spelen etc. etc.
Ik ben gewoon een vreselijke muts wat Jen betreft
pi_63558940
ik heb dat ook hoor. Persoonlijk vind ik het allemaal lekker dat ik me niet in bochten hoef te wringen om oppas enz te regelen, of als ze ziek zijn.

overigens ben ik net zo als BE ik hou ze pas thuis als ze koorts hebben, of zich overduidlijk niet lekker voelen. Maar als ze gewoon vrolijk en lekker spelen zie ik geen reden om ze thuis te houden. Vaak voel je je beter als je lekker bezig bent.
  donderdag 27 november 2008 @ 11:05:53 #100
223453 Guuzewuus
Noem me maar Goizewois :-p
pi_63560278
Ik heb genoten van 5,5 maand thuis (verlof plus zomervakantie), maar ik denk toch dat het voor mij het lekkerst is om wel iets te werken, 2,5 dag ofzo, misschien 3. Gewoon omdat ik het leuk vind met collegae enzo.

Maar dan wel een baan, waar ik gewoon weg kan, mocht het nodig zijn en dus minder dan de 3,5 dag die ik nu werk . Eens kijken of ik dat volgend jaar voor elkaar krijg, een halve dag minder
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')