Dus ook in het openbaar verbieden, zodat onschuldige voorbijgangers er geen last meer van hebben en ook in de kroeg zodat onschuldige kroeggangers er ook geen last meer van hebben.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zodat iedere onschuldige voorbijganger er last van heeft.
[..]
Een kroeg is geen openbare gelegenheid, dus kunnen de rokers daar naartoe.
[..]
Of in de kroeg.
[..]
Roken in de kroeg mag weer
Onschuldige kroeggangers bestaan niet. Niemand komt per ongeluk in een kroeg drugs gebruiken.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus ook in het openbaar verbieden, zodat onschuldige voorbijgangers er geen last meer van hebben en ook in de kroeg zodat onschuldige kroeggangers er ook geen last meer van hebben.
Dat maakt de uitbater van de kroeg zelf wel uit.quote:
Rookverbod in de horeca, rookverbod in openbare gelegenheden, rookverbod op straat. Roken doe je maar fijn thuis als je het echt niet laten kunt.![]()
![]()
Kijk, ondernemers die zich wél aan de wet kunnen houden en op veranderingen creatief inspelen. Dit soort ondernemers verdienen gewoon een voortbestaanquote:Ook in Nero wordt weer een sigaartje opgestoken
bergen - Grand-café Nero heeft vanaf vrijdag een afgesloten rookruimte voor haar klanten. De eerste etage van het bekende Bergense café aan de Breelaan is verbouwd tot een rookclub.,,De bezoekers kunnen er probleemloos genieten van een hapje, een drankje en een sigaartje'', zo geeft eigenaar Nico Leeuwenkamp aan.
Leeuwenkamp verduidelijkt zijn het concept. ,,De rookclub is een afgesloten ruimte met mooie fauteuils. Via de intercom kunnen bezoekers een hapje of een glaasje champagne bestellen. Met een lift worden de spullen naar de eerste etage gebracht. De klanten moeten het dienblad zelf uit de lift pakken.''
Het personeel van Nero hoeft de gesloten ruimte daardoor niet in, waardoor Leeuwenkamp het rookverbod in horecagelegenheden op listige wijze omzeilt. ,,In deze tijd, waarin types als minister Klink het voor zeggen hebben, moet je creatief zijn. Bij Nero zijn 35 mensen in dienst en die wil ook graag behouden. Dan moet ik de klanten wel aan me binden. Er zijn zat kroegen waar ze de asbakken op tafel zetten, maar daar doe ik niet aan mee.''
Je werd met helemaal niets geconfronteerd, je komt niet per ongeluk in een kroeg.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:29 schreef Halcon het volgende:
In een kroeg werd je tot voor kort wel geconfronteerd met schadelijke rook van sigaretten. Nu niet meer
Je loopt er ook niet per ongeluk voorbij en dat was volgens jou wel reden om roken te verbieden. Je praat dus poep.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je werd met helemaal niets geconfronteerd, je komt niet per ongeluk in een kroeg.
Wel fijn om ook eens andere geluiden te horen dan enkel verhalen over schreeuwende kroegbazen die de asbakken terugzetten. Uiteindelijk zullen zij er ook aan moeten geloven denk ik zo. Als er nu in ene besloten zou worden dat de rookruimtes weer opgedoekt kunnen worden omdat er weer gerookt mag worden is dat niet eerlijk naar d emensen toe die al die tijd aan de wettelijke eisen hebben voldaan en hebben geinvesteerd...quote:Rookverbod zorgt ook in Hillegom voor omzetdalingen
27 november 2008
HILLEGOM - Het rookverbod in de horeca zorgt voor heel wat discussie door het hele land. Ook bij de Hillegomse horecaondernemers is het een heet hangijzer. De ondernemers zijn het over een ding eens, deze beslissing van de overheid kost niet alleen veel omzet, maar haalt ook de gezelligheid uit de bedrijven weg.
Jeroen Muller van café Puntje Puntje legt uit waarom het minder gezellig is. "Er wordt steeds meer rondgelopen dan voorheen omdat de klanten telkens naar de rokersruimte gaan. Hierdoor gaan gesprekken verloren en het gebeurt nogal eens dat iemand zijn plek bezet is als hij terug komt. Kortom, het is er allemaal niet leuker op geworden".
Gezelligheidsrokers
In eerste instantie had Muller in zijn café geen rokersruimte en haalde hij alleen de asbakken weg, maar daar is verandering in gekomen. "Je moet toch meegaan. Er blijkt welzeker behoefte te bestaan aan een rokersruimte. En zeker nu het kouder wordt kun je mensen niet buiten laten staan. Gelukkig hebben wij een jonge klantenkring waar veel beginnende rokers en gezelligheidsrokers bij zitten, dus zal het wel loslopen, maar toch merken ook wij dat het omzet scheelt. Het is simpelweg minder druk in de horeca."
Omzetverlies
Volgens Nico Verhaar van café Gewoon Gezellig heeft hij een omzetverlies van 30 procent sinds het rookverbod is ingegaan. "In het begin viel het nog wel mee omdat we buiten een terras hadden waar de rokers even konden gaan zitten. Het terras is sinds 15 oktober echter weg. Ik heb bij de gemeente een vergunning aangevraagd, echter tevergeefs. Ik mag wel kachels plaatsen, maar geen stoelen. Wat heeft dat dan voor nut, het is zo krom allemaal."
Eerder weg
Suzanne Bos van BBQ restaurant Hillegom heeft geen overdreven last van het rookbeleid, maar merkt het wel. "Je hoort de mensen wel mopperen als ze tussen het eten door naar buiten moeten om te roken. Dat doen ze hier gewoon voor de deur, maar daarna gaan ze weer naar binnen om verder te eten. Je merkt wel dat als het regent de mensen eerder weg gaan, omdat ze dan gewoon trek hebben gekregen in een sigaretje. Tijdens het wachten op een spies werd normaliter ook een sigaret gerookt, dat hoort er gewoon bij."
Rokershok
Rob van Looij van cafe Murphy's Law is druk bezig met het verbouwen van de zaak. Tijdens deze verbouwing wordt duidelijk rekening gehouden met het rookverbod. "We hebben achter de zaak een stenen rokershok neergezet, waar de mensen een peuk kunnen roken. We hebben het expres klein gehouden, zodat de klanten er niet blijven hangen. Dat is zonde van het café-idee, dan zitten ze met zijn allen in een keet en is de gezelligheid in de zaak weg. Dat hok is er gewoon voor een smoking moment, zoals dat momenteel populair heet'. Ook Van Looij is zeker niet blij met het rookverbod. 'Het kost omzet. Ik vind dat er gewoon luchtmetingen moeten worden verricht in horecazaken. Dan kunnen de eigenaren een luchtafzuiging plaatsen en dan ben je voor een tienduizend euro klaar, maar dan is wel je cafe gered."
Dus juist wel binnen roken. Je moet beter lezen.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je loopt er ook niet per ongeluk voorbij en dat was volgens jou wel reden om roken buiten te verbieden.
Jij moet beter lezen. Je komt volgens jou niet onschuldig in een kroeg, maar loopt er wel onschuldig langs. Roken levert overlast op voor voorbijgangers en daarom moet het verboden worden volgens jou. Misschien moet je je eigen onzin wat beter lezen.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus juist wel binnen roken. Je moet beter lezen.
En de ondernemers die de ruimte en/of het geld daarvoor niet hebben kunnen zonder pardonquote:Op woensdag 26 november 2008 22:46 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Kijk, ondernemers die zich wél aan de wet kunnen houden en op veranderingen creatief inspelen. Dit soort ondernemers verdienen gewoon een voortbestaan
Ik stelde dat het onlogisch is om de rokers naar buiten te jagen, ja. Ik weet echt wel wat ik post, slimpie.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij moet beter lezen. Je komt volgens jou niet onschuldig in een kroeg, maar loopt er wel onschuldig langs. Roken levert overlast op voor voorbijgangers en daarom moet het verboden worden volgens jou. Misschien moet je je eigen onzin wat beter lezen.
Gewoon bij de voordeur tegenhouden... Goed idee!quote:Op woensdag 26 november 2008 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik stelde dat het onlogisch is om de rokers naar buiten te jagen
De anti-rokers tegenhouden, lijkt me een stuk logischer.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gewoon bij de voordeur tegenhouden... Goed idee!
Dat verbaast mij niets, maar sterkt mij in mijn opvatting. Ik zou me pas zorgen maken als jij het met mij eens bent.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De anti-rokers tegenhouden, lijkt me een stuk logischer.
quote:Op woensdag 26 november 2008 22:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik stelde dat het onlogisch is om de rokers naar buiten te jagen, ja. Ik weet echt wel wat ik post, slimpie.
Natuurlijk niet. Ze gaan vrijwillig naar binnen. Als ze ergens last van hebben zijn ze op de verkeerde plek.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
En daarom moest het buiten roken verboden worden. Goed plan natuurlijk, maar als mensen in de buitenlucht er last van hebben dan hebben ze dat binnen helemaal.
Ze lopen er ook vrijwillig langs.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Ze gaan vrijwillig naar binnen. Als ze ergens last van hebben zijn ze op de verkeerde plek.
Dan mag de kroegeigenaar ze ook dwingen een consumptie te nuttigen tegen de normale prijs + 15% terras belasting, ze lopen vrijwillig langs.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ze lopen er ook vrijwillig langs.
Onder het mom van kijken is kopen.quote:Op woensdag 26 november 2008 23:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan mag de kroegeigenaar ze ook dwingen een consumptie te nuttigen tegen de normale prijs + 15% terras belasting, ze lopen vrijwillig langs.
Ja, we gingen toch ook niet staan janken toen bedrijven die kinderarbeid inzetten failliet gingen toen dat verboden werd? Woeptifuckingdoe er gaan wat bedrijven failliet door nieuwe regelgeving. So fucking what. Als rokers hun sigaret belangrijker vinden dan al het andere wat een kroeg biedt is dat heel jammer voor die kroeg, maar dan houdt het op en hebben ze hun bestaansrecht verloren. Opgeruimd staat netjes. Er is geen grondrecht op het hebben van een bedrijf en deze ten alle tijden financieel gesteund zien worden door de overheid.quote:Op woensdag 26 november 2008 22:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
En de ondernemers die de ruimte en/of het geld daarvoor niet hebben kunnen zonder pardon
de tering krijgen, zoveel was al duidelijk ja.
p'cies. Er wordt een beeld gecreëerd dat elke kroeg op uitsterven staat, terwijl dat naar eigen zeggen van de anti-horeca-groepjes max 3000 zijn. Stel dat dat zo is... dan is dat aantal 1/3e van het aantal mensen wat bijvoorbeeld per jaar longkanker krijgt. En het grappige is dat dat getal van 10.000 door diezelfde tegenstanders weg wordt gebagetaliseerd onder het mom van... ach, dat zijn niet zoveel mensen (want dood ga je toch)...quote:Op donderdag 27 november 2008 07:53 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja, we gingen toch ook niet staan janken toen bedrijven die kinderarbeid inzetten failliet gingen toen dat verboden werd? Woeptifuckingdoe er gaan wat bedrijven failliet door nieuwe regelgeving. So fucking what. Als rokers hun sigaret belangrijker vinden dan al het andere wat een kroeg biedt is dat heel jammer voor die kroeg, maar dan houdt het op en hebben ze hun bestaansrecht verloren. Opgeruimd staat netjes. Er is geen grondrecht op het hebben van een bedrijf en deze ten alle tijden financieel gesteund zien worden door de overheid.
Rokers die én niet meer naar de kroeg gaan én hier komen janken dat het zo zielig is dat die "gezellige kleine kroegen" failliet gaan wegens gebrek aan klanten.
Ah, gezellig, onze deeltijdliberaal is er ook weer.quote:Op woensdag 26 november 2008 21:53 schreef DS4 het volgende:
Roken en alcohol vergelijken is lachwekkend en dom.
Nietes.quote:Dronkenschap is in het openbaar overigens gewoon verboden.
quote:Minder fijnstof in cafés na het rookverbod
EINDHOVEN - Zwaar wetenschappelijk bewijs mag het niet genoemd worden. Maar vier studenten van de Fysicawinkel, een onderdeel van de faculteit Natuurkunde van de Technische Universiteit Eindhoven, deden een fijnstofmeting in kroegen. Voor en na de invoering van het rookverbod meetten ze hoeveel fijnstof er hing in zeven cafés aan het Stratumseind in Eindhoven.
De metingen werden verricht met een fijnstofdeeltjesteller. Na ingang van het rookverbod werd twee keer gemeten, onder gelijke omstandigheden. "We wilden testen wat de effecten zijn van .het rookverbod, of het echt verschil maakt", zegt student Gerrit Sitters, die bij de Fysicawinkel werkt. En wat blijkt: de hoeveelheid fijnstof was in rookvrije zaken gemiddeld 75 procent lager.
De uitkomst is opmerkelijk: "We hadden wel een afname verwacht, maar niet zoveel", zegt Switters. Een van de conclusies is dat fijnstof lang blijft hangen. "Vlak na het rookverbod bleek dat de afname heel gering was. Toen we een maand later terugkwamen, was er wél sprake van een significant verschil." Dat rooklucht verdwijnt is dus geen indicatie dat de schadelijke stoffen zijn verdwenen. Sitters: "Het helpt niet dat er een halve week wel en halve week niet mag worden gerookt.
Wel maakt een goede ventilatie een groot verschil." Verder zijn de grootte van de zaak en het aantal gasten van invloed op de fijnstofresultaten. Eén van de cafés waar de metingen werden verricht is Altstadt. Daar werd een afname van tachtig procent waargenomen, een van de beste scores.
Eigenaar Twan van Zwam noemt het een opvallende uitslag. "Straks kunnen de gasten nog beter binnen dan buiten staan", grapt hij. De kroegbaas zegt dat hij een goede ventilator heeft; dat is een van de factoren waardoor het fijnstofniveau in het café zo laag is.
Van Zwam: "Het is natuurlijk wel een goede ontwikkeling voor de mensen die binnen staan. Ik moet de Technische Universiteit gewoon gelijk geven als het gaat om de gezondheid van mensen. Maar voor het sociale verkeer is het rookverbod geen verbetering."
quote:Dikke boetes rookcafe's volgen
Horecaondernemers die het rookverbod na twee boetes blijven overtreden, riskeren in het vervolg een maximale boete van 18.500 euro.
Daarbij kan hun zaak een tijd worden stilgelegd. Dat blijkt uit een publicatie donderdag van de Voedsel- en Warenautoriteit en het Openbaar Ministerie.
Strenger
Eerder deze maand is met de ministeries van VWS en Justitie afgesproken dat strenger zal worden toegezien op naleving van het verbod. In dat kader wordt een overtreding gezien als economisch delict, waar hogere straffen op staan dan de boetes die tot voor kort werden uitgedeeld.
Logisch, de lucht word beter met 30% minder bezoekers.quote:"Vlak na het rookverbod bleek dat de afname heel gering was. Toen we een maand later terugkwamen, was er wél sprake van een significant verschil."
[...]
Verder zijn de grootte van de zaak en het aantal gasten van invloed op de fijnstofresultaten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |