Zoals ik al zei weet ik niet veel over torsodragen, dus ik heb nog wat vragen voor je daarover, als dat mag.
Als ik een lange doek of (voorgevormde) drager gebruik doen heupen/bekken, rug en schouders mee om het gewicht van het kind te dragen. Eigenlijk ben je bezig het zwaartepunt van het kind zoveel mogelijk op te heffen.
Gebruik je bij torsodragen voor het dragen op zich alleen je heupen en evt. onderrug? En hoe werkt het met het zwaartepunt van het kind, maak je daar bij torsodragen nu juist gebruik van?
Ik zou eigenlijk eens een cursus Afrikaans dragen moeten volgen.
Zijn er hier meer mensen die zin hebben in een workshop Afrikaans dragen? Dan stel ik mijn huis beschikbaar en huren we Bereka in (Andere locatie mag natuurlijk ook als dat handiger is)
kleine disclaimer: ik ken Bereka helemaal niet en heb er geen zakelijk belang oid, het lijkt me gewoon zo gaaf om te leren torsodragen van iemand die het vanuit haar eigen cultuur kent!
Antwoord.:
Bereka Draagdoek verdeelt je baby's gewicht over je hele rug heen. Denk aan bergklimmers, die hebben dan een soort Meitai en ze dragen de rugzaken hoog tot boven de billen.
Symmetrich houding is erg belangrijk voor een babydrager. Op sportschool of zwangerschap'sgym wordt je al vertelt dat je constant in een goede houding moet staan of lopen.
Deze houding heb je al als je een baby op je rug draagt en het liefst zonder steun van je schouders, dan kun je de wereld aan. Ik ga bijvoorbeeld workshops geven met Alice op mijn rug en vervolgens voeden elke moment wanneer het nodig is. Ik reis uren met haar in de draagdoe met de trein. Ik kan dus deze doek af en aandoen wanneer ik het wil.
Jou rug is sterker dan andere delen van je lichaam. Bereka Draagdoek is geen rekbare doek of voorgevormde doek, wat juist hem eevoudiger maakt. Je hebt dan alle vrijheid om alle knoptechnieken die jij zal willen.
Je doek moet niet te lang zijn, want dan heb je weer te veel stof om de Afrikaanse knoptechnieken te voldoen.
Je kindjes hoofd en nek worden goed ondersteund terwijl hij een onbeperkt zicht heeft en veilig geborgen wordt gedragen. Je houdt je handen vrij voor ontelbare huishoudelijke taken en/of je andere kindjes. Zelfs het meest onrustige kindje wordt in een wip gesust en geniet van zijn welverdiendedutje!
De drager moet geen last van haar rug of SCHOUDERS krijgen. Het is leuk om een hele mooie doek te gebruiken, maar je levenstijl lijkt zo beperkt zeker als jij je baby aan de voorkant draagt.
Ik spreek heel veel ouders die babybjorn hebben gebruikt en na 3 maanden hadden ze al gestopt.
de reden is last van schouders en vervolgens rugpijn. Dat is niet duurzaam.
Bij Bereka is het wel het geval dat je met een doek meerdere kinderen kunt dragen met dezelfde doek. Een mooie doek kun je ook van maken met je babynaam erop, pop, of wat je ook kunt voorstellen, anders een Afrikaanse klassieke doek.
In Afrika geloven wij in het veiligheid van zowel de moeder en het kind. Als je valt tijdens het lopen, val je meestal naar voren en met een baby aan de voorkant kun je dan een beetje voorstellen wat met jou babygebeurd.
We kunnen straks over bevorderen van borstvoeding praten. Als je last van je rug hebt en schouders hou je ook de melkproductie niet op peil, maar als je comfortabel je kind draagt dan weet jij zeker dat je dit vol kunt houden totdat je baby een kleuter is.
Ik ben zelf ermee opgegroeit en vind het alleen maar leuk dat mensen hier in het westen zo fanatiek zijn over het dragen van baby's. Het enige wat mij opviel is dat Bereka Draagdoek minder gebruikt wordt, mss omdat men juist voor het uitelijk gaat dan innerlijk. Ik Frankrijf, Duitsland, Belgie en Engeland wordt deze draagdoek veel gebruikt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Bereka op 25-11-2008 12:58:40 ]