abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63424388
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Het ministerie van Sociale Zaken heeft onlangs berekend dat ouderen in 2010 voor het eerst rijker zullen zijn dan hun kinderen.

Hier is wel een leuk onderzoekje naar precies datgene wat jij hier stelt: hebben 30-ers het beter dan de babyboomers toen die 30-ers waren?
De belangrijkste conclusie is dat dertigers van nu slechter af zijn dan hun ouders toen die in dezelfde levensfase verkeerden. Die ouders gaven relatief meer uit aan leuke dingen, en spaarden meer voor hun oude dag, zodat ze er nu ook een stuk warmer bijzitten dan hun kinderen straks. De huizenbezitters onder hen profiteerden van een enorme waardestijging in jaren negentig, die hun kinderen nu juist belet om een eigen huis te kopen.
[..]

Wie het gemaakt hebben ja, die hebben het gemaakt. Natuurlijk is de saxofonist een uitzondering, maar de dertigers hebben zich volgens de normale statistieken verdeeld over de verschillende opleidingsniveau - hetgeen betekent dat beslist niet de meesten op hoog niveau opereren of in de marketing/sales/communicatiedingetjes zitten. Misschien is dat wel jouw niveau - maar ik vrees dat de meeste mensen in griebusbuurten wonen .
Die het niet gemaakt hebben, die ken ik natuurlijk niet. Afijn, je hebt wel een punt. Mogelijk ligt het 'probleem' bij mij(n vriendenkring).

Ik heb zelf overigens wel in griebusbuurten gewoond, maar kwam daar, afgezien van mezelf, maar erg weinig dertigers tegen.
  zaterdag 22 november 2008 @ 10:37:14 #27
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_63424488
Hier wonen mensen met kinderen in een tweekamer appartement, en er staan echt geen dure bolides voor de deur. Wel een leuke buurt trouwens met veel dertigers en incidenteel een starter.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  zaterdag 22 november 2008 @ 10:41:33 #28
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63424526
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:16 schreef sigme het volgende:

[..]
Hier is wel een leuk onderzoekje naar precies datgene wat jij hier stelt: hebben 30-ers het beter dan de babyboomers toen die 30-ers waren?
Een lang maar interessant artikel! Vooral de eindconclusie: grote gezinnen komen nu alleen nog voor bij de allerarmsten en de allerrijksten! Vooral het feit dat de allerarmsten wel veel kinderen kunnen betalen is belachelijk: blijkbaar zijn de subsidies en uitkeringen dusdanig dat ze stijgen per kind, m.a.w.: die mensen kunnen niet eens meer rondkomen van een baan!
censuur :O
pi_63424610
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:37 schreef Hukkie het volgende:
Hier wonen mensen met kinderen in een tweekamer appartement, en er staan echt geen dure bolides voor de deur. Wel een leuke buurt trouwens met veel dertigers en incidenteel een starter.
Waar is 'hier' in dit geval ongeveer?
  zaterdag 22 november 2008 @ 10:52:13 #30
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_63424638
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:49 schreef GuybrushThreepwood2 het volgende:

[..]

Waar is 'hier' in dit geval ongeveer?
Vlak naast Leiden, leuk klein buurtje met mensen die consumeren naar draagkracht (voor zover ik dat kan overzien iig).
DeviantArt
  zaterdag 22 november 2008 @ 10:52:24 #31
242 Pinball
Electric Monk
pi_63424639
quote:
Mijn generatie staat nu voor de opdracht een duurzame economie te creëren met als belangrijkste ingrediënt een schone energievoorziening. Een dergelijke omslag is in de geschiedenis nooit gemaakt. En zeker niet binnen één generatie.
Alleen een beetje jammer dat de denst nog steeds uitgemaakt wordt door volgevreten babyboomers, en dat hún belangen dus voorlopig gewoon voorop staan.
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 06:58 schreef sigme het volgende:

Ik ken werkelijk geen enkele generatiegenoot die maar in de verste verte lijkt op wat Samsom hier beschrijft. Wel zie ik -met velen- de verwoestingen die de babyboomers hebben aangericht - en hun vette huizen en jacuzzi's. Het verkwanselen van het aardgas - en de baten. Het opzadelen van de volgende generaties met de brokken.
Mee eens.
Daarmee zeg ik niet dat 'wij' (ik ben ook uit '72) het beter gedaan zouden hebben, of dat mijn generatie niet vrolijk meegeprofiteerd heeft, maar ik durf best de beschuldigende vinger naar mijn ouders te wijzen.
Of tenminste naar hun generatie, want mijn ouders zijn natuurlijk wel ok.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_63424711
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:52 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Vlak naast Leiden, leuk klein buurtje met mensen die consumeren naar draagkracht (voor zover ik dat kan overzien iig).
Oké. Blijkbaar ligt het dan toch aan mijn vriendenkring. Tweeverdieners met een dik huis, twee auto's en één koter, of volgesnoven singles met een (te duur) appartementje in Amsterdam Oud-Zuid.
pi_63424787
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:58 schreef GuybrushThreepwood2 het volgende:

[..]

Oké. Blijkbaar ligt het dan toch aan mijn vriendenkring. Tweeverdieners met een dik huis, twee auto's en één koter, of volgesnoven singles met een (te duur) appartementje in Amsterdam Oud-Zuid.
Maar jij hebt het niet gemaakt en dat pleit dan toch voor je .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 november 2008 @ 11:05:14 #34
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_63424793
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:58 schreef GuybrushThreepwood2 het volgende:
Ik weet niet of het 'blijkbaar' aan jouw vrienden kring ligt, ik heb ook vrienden die productmanager of directeur zijn en in een Audi TT of dikke BMW rondrijden, maar zelfs die voldoen niet aan het beeld wat meneer Samson schets.
DeviantArt
pi_63424822
Wat me irriteert aan de column is de riedel dat de mens, speciaal de huidige, geneigd is tot alle kwaad en niet in staat tot enig goed. De apocalyps komt binnenkort, en terecht.
Maarrrrrr nog niet alles is verloren! U kunt zich nu nog bekeren! Komt tot mij, belijd uw zonden en leef voortaan matig, dan gaan we de zon vangen en de wereld helen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 november 2008 @ 11:10:20 #36
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_63424862
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:07 schreef sigme het volgende:
Wat me irriteert aan de column is de riedel dat de mens, speciaal de huidige, geneigd is tot alle kwaad en niet in staat tot enig goed. De apocalyps komt binnenkort, en terecht.
Maarrrrrr nog niet alles is verloren! U kunt zich nu nog bekeren! Komt tot mij, belijd uw zonden en leef voortaan matig, dan gaan we de zon vangen en de wereld helen.
Ik denk dat je teveel op refdag neuzelt
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_63424894
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 10:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Feitelijk zegt Samsom gewoon hetzelfde als Scaurus: de mens zou moeten matigen, dan leren ze weer manieren en het collectief gaat voor het individu.

En nu maar bidden dat de ramp echt toeslaat, want dat is beter voor de mensen.
Het is juist in het belang van het individu om te matigen. In the long run we are all dead. Als het zo doorgaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_63424971
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar jij hebt het niet gemaakt en dat pleit dan toch voor je .
Hahaha
  zaterdag 22 november 2008 @ 11:18:27 #39
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_63424975
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is juist in het belang van het individu om te matigen. In the long run we are all dead. Als het zo doorgaat.
Als we niet zo doorgaan ook.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_63425027
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:18 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Als we niet zo doorgaan ook.
QFT
pi_63425092
Waarmee jullie dezelfde mentaliteit tentoonspreiden als die vermaledijde babyboomers

"na mij de zondvloed"
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_63425101
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 09:48 schreef GuybrushThreepwood2 het volgende:

[..]

ZwamZwam overdrijft het inderdaad. Maar hé, het is Diederik!
[..]

De meeste dertigers van nu hebben het veel beter dan de babyboomers op dezelfde leeftijd. Degenen die het een béétje gemaakt hebben (ik dus niet ) hebben alllang hun eigen 'jaren 30'-woning verbouwd. Ze hebben banen op hoog niveau en met een hoog salaris, in de media of de marketing/sales achtige dingetjes, of bij een grote multinational. De meesten halen hun neus op voor baantjes als leraar of verpleegkundige. Die saxofonist die jij kent is natuurlijk helemaal een uitzondering.

Wat een klinklare onzin. De babyboomers konden op 1 modaal inkomen een eensgezinswoning kopen, een gezin onderhouden , een auto van 3 jaar oud rijden en ieder jaar met de caravan naar italie. De vader in huis werkte terwijl moeders voor de kinderen zorgde.

Tegenwoordig heb je 2.5 keer modaal nodig om te leven naar bovenstaande standaard. Met als gevolg dat er geen tijd voor de kinderen is, allebei de ouders stress ervaren en uiteindelijk het huwelijk sneu
pi_63425184
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:26 schreef Klopkoek het volgende:
Waarmee jullie dezelfde mentaliteit tentoonspreiden als die vermaledijde babyboomers

"na mij de zondvloed"
Ach welnee man. Die schrokken zich de pleuris toen die club uit Rome ze moest uitleggen dat je niet eeuwig de aarde kan opsouperen. Echt waar! Dat hadden ze nog niet bedacht!

Dertigers weten niet beter dan dat de voorraden niet eindeloos zijn. Dat wij een veels te grote ecologische voetdruk neerplanten. Daarom modderen ze met waterbesparende douchekoppen, spaarlampen, Odin-abonnementen en niet te veel koters p.p.. En sparen alvast voor eigen pensioen, want geen dertiger durft de op overheid te vertrouwen voor de oude dag.

Het idee van Samsom dat de dertigers massaal nu pas wakker schrikken is gestoord.
pi_63425241
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Wat een klinklare onzin. De babyboomers konden op 1 modaal inkomen een eensgezinswoning kopen, een gezin onderhouden , een auto van 3 jaar oud rijden en ieder jaar met de caravan naar italie. De vader in huis werkte terwijl moeders voor de kinderen zorgde.

Tegenwoordig heb je 2.5 keer modaal nodig om te leven naar bovenstaande standaard. Met als gevolg dat er geen tijd voor de kinderen is, allebei de ouders stress ervaren en uiteindelijk het huwelijk sneu
Dat laatste sowieso.

Afijn, zoals ik hierboven al schreef, het zal wel aan mijn vrienden- en kennisenkring liggen dan. Die hebben het allemaal gruwelijk goed en leven er maar een beetje op los.
pi_63425463
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 08:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Wel hier daar en gunter . Nee! Diederik heeft het niet over Diederik, Diederik heeft het over "wij" (en dan bedoelt 'ie nog eigenlijk "jullie", want Diederik heeft het altijd al wel gezegd).
Ja hoor eens, die jongen hoort de hele dag PvdA om zich heen. Daar houd je natuurlijk iets aan over. Maar afgezien van de toonzetting valt het toch wel mee?

Het is maar Diederik Samsom. Niet bepaald de meest wereldwijze die zijn wereldbeeld in een column dumpt. Dat de partij die Ella Vogelaar tot minister maakte ook Diederik Samsom naar voren schuift wekt bij mij geen verwondering. Er komt zoveel zwamzwam uit die hoek dat een beetje meer of minder hooguit een opgetrokken wenkbrouw veroorzaakt.

[ Bericht 26% gewijzigd door Clara op 22-11-2008 11:57:26 ]
pi_63425596
Ik zou weleens willen weten hoe onze Diederuk er zelf bijzit. Waarschijnlijk ook in zo'n verbouwde "jaren 30"-woning, met één koter, twee auto's voor de deur en elk weekend met z'n neus in de sosa. Verder prima hoor, maar ga dan niet anderen verwijten dat ze het verkeerd doen.
  zaterdag 22 november 2008 @ 11:58:12 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63425669
Dit topique gaat snel op deze zaterdagmorgen.

Maar goed, om de dertigers de 'schuld" te geven van de toestand lijkt me ook erg overdreven. Maar deze generatie zal wel het voortouw moeten nemen om haar op te lossen. Gewoon omdat er niemand anders is.
The End Times are wild
pi_63425706
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 06:58 schreef sigme het volgende:

Wat een lul. De dertigers hebben het gedaan, zijn dom & zelfzuchtig. Schuld en boete! Lijden en afzien! De eeuwige zondeval.
Volgens mij is dit stukje een belangrijke kern van zijn boodschap
quote:
De wereld heeft een arsenaal aan schone energiebronnen dat het equivalent van meer dan honderd miljoen vaten olie per dag aan energie kan produceren. En juist voor Nederland zijn er daarbij ongekende mogelijkheden. Met haar ingenieurs, waterbouwers, offshore industrie en bereikbare havens is Nederland een potentiële wereldspeler op het gebied van windenergie op zee. En er dienen zich zo mogelijk nog mooiere ontwikkelingen aan. Uit de overgang tussen zoet en zout water is energie te halen. Een energiebron met enorme potentie, want overal ter wereld stroomt zoet rivierwater de zoute zee in. En Nederland bezit ’s werelds grootste zoet zout waterscheiding, de Afsluitdijk, waar deze energievorm het equivalent van twee grote kolencentrales kan opwekken. Mijn generatie is in staat om onze ouders te overtreffen in hun reis naar de maan. Wij kunnen de zon grijpen.
Is dat Schuld en boete? Lijden en afzien? Volgens mij is het juist ongekend optimistisch.
quote:
"Jouw" generatie. Vergeet 't maar Diederik. Ik ben van '72 - maar ik hoor duidelijk niet bij jou. Zoek je eigen clubje maar op.

Ik ken werkelijk geen enkele generatiegenoot die maar in de verste verte lijkt op wat Samsom hier beschrijft. Wel zie ik -met velen- de verwoestingen die de babyboomers hebben aangericht - en hun vette huizen en jacuzzi's. Het verkwanselen van het aardgas - en de baten. Het opzadelen van de volgende generaties met de brokken.

Als Samsom werkelijk zo dom en naief is, en notabene denkt dat zijn tekortkomingen massaal door z'n generatiegenoten gedeeld worden, wat doet zo'n flapdrol dan in het parlement? Waar was je, Diederik? Alle afgelopen jaren?
Met het verkeerde been uit bed gestapt ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_63425778
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 11:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Volgens mij is dit stukje een belangrijke kern van zijn boodschap
[..]

Is dat Schuld en boete? Lijden en afzien? Volgens mij is het juist ongekend optimistisch.
[..]

Met het verkeerde been uit bed gestapt ?
Dat positieve verhaal van Diederik is vooral een oefening in wensdenken. Wind- aard- licht-en getijdenenergie wekken domweg te weinig op om onze maatschappij draaiend te kunnen houden. Diederik moet gewoon aan de kernenergie als hij zichzelf binnen enkele jaren niet volledig buiten de discussie wenst te plaatsen.
pi_63425796
quote:
Op zaterdag 22 november 2008 09:20 schreef sigme het volgende:

Ik ken ze niet, de feestende dertigers. Ik ken de krabbelaars met kleine baantjes en/of kleine kinderen. Niks geen gefeest in verre oorden - daar zitten zij-die-nog-wel-met-de-VUT-konden en gepensioneerden.
Ik ken ze wel zowel 30'ers als babyboomers die 2-3 keer per jaar naar de tropen op vakantie gaan. Dat jij ze niet kent kan natuurlijk ook liggen aan het type vrienden dat je uitkiest.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')