quote:
Op zondag 4 januari 2009 20:16 schreef methodmich het volgende:Ik weet niet of het aan de stadions zelf ligt... Ik denk toch meer het Bosman-arrest en alle gevolgen van dien, met name het feit dat clubs geen beperking meer hebben qua aantal buitenlanders. Nou valt het dankzij dat minimumsalaris voor niet-EU'ers nog mee, maar toch, veel clubs hebben wel een paar buitenlanders lopen en het is vaak maar de vraag of ze nou echt zoveel toevoegen.
Bovendien is daardoor alles verschoven. De traditionele topclubs uit de eredivisie verliezen hun spelers steeds sneller. Vroeger gingen alleen de mannen die zich echt bewezen hadden als één van de drie buitenlanders naar bijvoorbeeld Real Madrid. Nu hebben ze alleen al zes Nederlanders. Normaal gesproken had de helft dus nog in ons land kunnen spelen, met oude regels. Gevolg is dat alles opschuift. Spelers die vroeger bij pakweg Groningen speelden gaan nu naar Ajax, Groningen haalt weer jongens van pakweg Heracles, Heracles haalt ze weer weg uit de eerste divisie. Ik vind wel dat dit in tien jaar heel snel gegaan is.
Al zie je nu ook de keerzijde. Clubs hebben amper geld, spelers van 28 of 29 zijn al te duur en veel ploegen kiezen voor een selectie vol jonkies die op amateurbasis willen beginnen.
En wat dat betreft zijn de afstanden blijkbaar toch minder relevant geworden. Vroeger - rotwoord, maar ja - kwamen de meeste spelers behoorlijk uit de buurt, zie dat team van Dordt deze week in de VI. Nu trekt iedereen het land door. Dat gaat ook ten koste van de herkenbaarheid van een club, want die wordt vaak toch bepaald door de gewoontes en manieren van de plaats van herkomst. Hoe kan pakweg FC Zwolle nog een "Zwolse mentaliteit" hebben, voor zover die bestaat, met al die inmiddels weggestuurde Zuid-Amerikanen?
Zit veel in, in wat je zegt, maar ik vraag me dan af: hoe kan het dan zijn dat bij sommige clubs het nog wel gewoon voetbal ademt? Extreem voorbeeld, en ik wil RBC niet met Liverpool vergelijken, maar ik was dit jaar op Anfield en Goodison Park en als je daar binnenkomt dan ruik je gewoon voetbal. Dit terwijl de Engelse clubs eigenlijk bovenaan de voedselketen staan, dus juist grossieren in buitenlanders halen etc etc. Zelfde heb ik als ik door Barcelona loop. Of een vergelijking dichter bij huis: NAC. Al die helden lopen bij RBC wel 'ik schijt op NAC' te zingen als we 1-0 voorstaan tegen Eindhoven, maar de manier waarop daar de voetbalsfeer gehandhaafd wordt is toch om van te watertanden?
Al die oud-spelers lopen rond in de Carnac, stadion is vol (ook toen in de Eerste Divisie!), in de jeugdopleiding kom je vele oud-spelers tegen, en ga zo maar door. Breda is NAC, NAC is Breda.
Waarom daar wel en bijvoorbeeld bij RBC niet?