geslaagd ondanks veel stomme foutjes (richting vergeten aan te geven op een redelijk belangrijk punt, van 4 naar 3 ipv 5 op de snelweg, te ver doorrijden bij licht dat op rood sprong en wat kleinere dingetjes)quote:Op dinsdag 30 december 2008 10:11 schreef snorfiets het volgende:
Ik moet morgenochtend afrijden
mijn instructeur vertelde mij gister dat ik eens propranolol tegen de zenuwen moet proberen. Dan heb ik vanmiddag nog een les waarbij ik het middel uit kan proberen waarbij mijn instructeur naar de werking bij mij kijkt. Dan krijg ik dus te horen of ik het morgen beter wel of niet kan gebruiken.
Iemand ervaring met propranolol? Is het echt de moeite waard? heeft het geen negatieve invloed op je reactievermogen? Zorgt het er niet voor dat ik morgenavond om 22:00 in slaap neerval zodat ik niet kan feesten??
x
Gefeliciteerd!quote:Op woensdag 31 december 2008 10:01 schreef snorfiets het volgende:
[..]
geslaagd ondanks veel stomme foutjes (richting vergeten aan te geven op een redelijk belangrijk punt, van 4 naar 3 ipv 5 op de snelweg, te ver doorrijden bij licht dat op rood sprong en wat kleinere dingetjes)
maar ik heb het dus wel gehaald!
ondanks de propranolol zweette ik me het apezuur (door mn vest heen?!)
en ik kan pas 5 januari mn rijbewijs aanvragen.
x
Waar werk jij?quote:Op donderdag 8 januari 2009 23:40 schreef Nouwk het volgende:
Bij ons is alles een spoedcursus, ook al doe je er 10 weken over of 3
Jaja, pas in een auto kom je er achter hoe irritant fietsers wel niet kunnen zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:27 schreef YPrue het volgende:
Zo, ik ben terug van mijn dubbele les. Op veel plekken geweest waar helemaal niet gestrooid was en waar de sneeuw goed vastgevroren was. Het gaat op zich wel, maar is niet echt prettig om over te rijden, vooral als er nog van die dikke stukken vastgevroren sneeuw liggen. Ik ben nu in Kunrade, Schaesberg, Landgraaf, Heerlen (ook rond de woonboulevard), Simpelveld, Voerendaal en Hoensbroek geweest. Een fietser was vrij onhandig aan het doen: op een vrij drukke weg waar het fietspad prima vrijgemaakt was ging ze niet op dat pad rijden maar op die weg. Ook nog raar aan het kijken dat er zoveel auto's langskwamen.En de stoplichten bij het Grand Hotel in Heerlen moeten ze echt nog eens naar kijken, want het stroomt niet echt lekker door daar.
Ik kwam er toen pas achter hoe slecht je fietsers die zonder verlichting rijden kan zien 's avonds! (ik heb toen direct het licht op mijn fiets laten makenquote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:44 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Jaja, pas in een auto kom je er achter hoe irritant fietsers wel niet kunnen zijn.
Dat heb ik zoveel mensen horen zeggen, maar ben zelf in de 14 maanden dat ik mijn rijbewijs nu heb nog nooit een irritante fietser tegen gekomen.quote:Op zaterdag 10 januari 2009 18:44 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Jaja, pas in een auto kom je er achter hoe irritant fietsers wel niet kunnen zijn.
Nog nooit een fietser door rood zien jagen? Met zijn drie-en naast elkaar zien fietsen? Zomaar over de weg zien schieten omdat ze bedenken opeens naar links te gaan?quote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:37 schreef Sanderrrr het volgende:
[..]
Dat heb ik zoveel mensen horen zeggen, maar ben zelf in de 14 maanden dat ik mijn rijbewijs nu heb nog nooit een irritante fietser tegen gekomen.
Nopequote:Op zaterdag 10 januari 2009 20:41 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Nog nooit een fietser door rood zien jagen? Met zijn drie-en naast elkaar zien fietsen? Zomaar over de weg zien schieten omdat ze bedenken opeens naar links te gaan?
Waarom een derde mening nodig? Sowieso telt alleen de mening van de examinator en die zal er toch wel verstand van hebben lijkt mequote:Op maandag 12 januari 2009 15:21 schreef laurencius het volgende:
Vandaag mocht ik afrijden. 24 lessen gehad, ging allemaal prima en had er wel vertrouwen in. Mijn eigen instructeur mocht niet mee (regeltjes) omdat een leerling-rijexaminator mee ging. Vind ik niet erg, maar ik vind wat betreft de regeltjes het wel vreemd dat dan mijn eigen instructeur NIET mee mag? Plek zat. De rit zelf ging naar mijn optiek best goed. Elke keer als je moet afslaan, kijken, kijken, kijken, kijken, etc. Netjes aan snelheid gehouden, Snelweg ging vlekkeloos, af en toe een slordigheidje in de categorie 'daar zak je niet op'. Na de rit gingen beide heren in de auto nog even overleggen zonder de aanwezigheid van mij (30 seconden?!). Daarna na binnen en daar kreeg ik het slechte nieuws te horen dat mijn kijktechniek onvoldoende was terwijl ik gvd bijna constant in me spiegels aan het kijken was en over de schouders wanneer het moest etc. Ik voel me gewoon een beetje genakt want ik was het totaal niet eens met hun en de 3rd-opinion was er dus niet
Wat ik me dus afvraag is, waarom mag je eigen instructeur niet in auto plaatsnemen als de examinator en de leerling-examinator al aanwezig is?
Nodig is een groot woord, maar het is wel fijn dat je instructeur ook heeft gezien hoe de rit ging zodat het makkelijker napraten is. Zo kreeg ik een bepaald verwijt na mijn 1e examen (gezakt) waar ik het absoluut niet mee eens was. Het was haar woord tegen de mijne en zij is de examinator. Klaar. Mijn instructeur zei toen ook "ja ik was er niet bij..."quote:Op maandag 12 januari 2009 17:34 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Waarom een derde mening nodig? Sowieso telt alleen de mening van de examinator en die zal er toch wel verstand van hebben lijkt me
En met 3 man in de auto rondrijden tijdens je examen lijkt me niet echt relax, ik ben ook alleen met de examinator gegaan en vond dat juist wel fijn.
Als iets helemaal niet heeft plaatsgevonden is het raar natuurlijk maar meestal zal de examinator die al jaren ervaring heeft toch wel er meer van af weten dan iemand die een paar lessen heeft gehad.quote:Op maandag 12 januari 2009 19:18 schreef Ireth het volgende:
[..]
Nodig is een groot woord, maar het is wel fijn dat je instructeur ook heeft gezien hoe de rit ging zodat het makkelijker napraten is. Zo kreeg ik een bepaald verwijt na mijn 1e examen (gezakt) waar ik het absoluut niet mee eens was. Het was haar woord tegen de mijne en zij is de examinator. Klaar. Mijn instructeur zei toen ook "ja ik was er niet bij..."
(overigens was dat verwijt niet de reden van zakken, dat was een forse terechte ingreep geweest, maar het zat me gewoon dwars dat ze zomaar iets kon zeggen waarvan ik zeker was dat het niet had plaatsgevonden, maar ik was 'maar' de leerling in deze en zij had gelijk)
Dat dus, helemaal mee eens!quote:Op maandag 12 januari 2009 19:21 schreef Miss_S het volgende:
[..]
Als iets helemaal niet heeft plaatsgevonden is het raar natuurlijk maar meestal zal de examinator die al jaren ervaring heeft toch wel er meer van af weten dan iemand die een paar lessen heeft gehad.
Als je gezakt bent is het handig dat de instructeur mee is geweest dan weet je waar je aan moet werken dat is waar. Maar je zakt niet omdat de instructeur er wel of niet bij was.
Dat probeerde ik te suggeren in mijn nog een beetje boze buiquote:Op maandag 12 januari 2009 19:18 schreef Ireth het volgende:
[..]
Nodig is een groot woord, maar het is wel fijn dat je instructeur ook heeft gezien hoe de rit ging zodat het makkelijker napraten is. Zo kreeg ik een bepaald verwijt na mijn 1e examen (gezakt) waar ik het absoluut niet mee eens was. Het was haar woord tegen de mijne en zij is de examinator. Klaar. Mijn instructeur zei toen ook "ja ik was er niet bij..."
(overigens was dat verwijt niet de reden van zakken, dat was een forse terechte ingreep geweest, maar het zat me gewoon dwars dat ze zomaar iets kon zeggen waarvan ik zeker was dat het niet had plaatsgevonden, maar ik was 'maar' de leerling in deze en zij had gelijk)
(Bron CBR)quote:12-01-09 - Vernieuwd rijexamen per 1 maart licht aangepast
Per 1 maart wordt het praktijkexamen voor de personenauto, dat op 1 januari 2008 is vernieuwd, aangepast. De zogeheten coördinatiepunten –vaste punten waar de kandidaten zelfstandig heen moeten rijden– worden afgeschaft. Leerlingen leren de routes uit het hoofd. De punten leiden daardoor niet tot het proactieve rijgedrag waarvoor zij vorig jaar zijn ingevoerd. Daarnaast kosten de coördinatiepunten leerlingen die verder van het examengebied afwonen volgens opleiders zes lesuren extra. Variabele oriëntatiepunten zullen daarom per 1 maart het rijden naar de coördinatiepunten vervangen.
Als ze het juist gaan veranderen om te voorkomen dat mensen al bekend zijn met de route lijkt het me dat ze wel met een navigatiesysteem werken of een clusteropdracht geven.quote:Op maandag 12 januari 2009 20:30 schreef Nouwk het volgende:
Ja idd, ik ben ook benieuwd wat ik er nu van moet verwachten, aangezien ik ga afrijden in een stad waar ik absoluut niets ken. Als die mensen dan zeggen goh, rijd naar ... dan zit ik ongetwijfeld van :/
Bron: Nu.nlquote:CBR past vernieuwd rijexamen aan
Uitgegeven: 12 januari 2009 13:30
Laatst gewijzigd: 12 januari 2009 14:04
RIJSWIJK - Het op 1 januari vernieuwde rijexamen wordt alweer aangepast. In het nieuwe examen moeten kandidaten zelfstandig een route afleggen tussen zogenoemde vaste coördinatiepunten.
Volgens het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) leren de examenkandidaten de routes uit hun hoofd waardoor geen betrouwbaar beeld ontstaat van het verkeersinzicht.
Het CBR gaat de vaste coördinatiepunten daarom vervangen door variabele. Op de websites van rijscholen staan de coördinatiepunten vaak al vermeld.
Het gaat bijvoorbeeld om kerkgebouwen, een winkelcentrum of een gemeentehuis. Het gebruik van navigatie-apparatuur is daarbij toegestaan.
Variatie
''Per 1 maart kunnen de punten waar een examenkandidaat zelfstandig heen moet rijden, variëren. Zulke variabele oriëntatiepunten kunnen locaties zijn die de leerling kent, zoals een gemeentehuis of een club'', aldus het CBR.
Het gebruik van navigatie-apparatuur bij het rijexamen is sinds 1 januari mogelijk. Volgens het CBR zijn rij-instructeurs en examinatoren positief over de navigatiemogelijkheden, maar zal het gebruik ervan niet worden verplicht. ''Dat zou rijscholen op kosten jagen'', aldus het CBR.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |