quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Neehoor, kost niets extra's. Sterker nog: eigenlijk kan je prima je CV-ketel doorlussen naar de rest van de straat, zit iedereen warm zonder enige extra kosten!
Ah, een normaal antwoordquote:Op dinsdag 18 november 2008 19:39 schreef Archont het volgende:
het zal meer kosten als je boven ook dezelfde temperatuur wil krijgen als beneden. Wat mogelijk is dat als je boven wat verwarmt, maar nog steeds op een llagere temp dan beneden dat er netto geen grotere meerkost is, het benedenverdiep verliest immers minder warmte naar boven toe. Veel hangt af van hoe alles geïsoleerd is. veel isolatie tussen verdiepen? hoe goed is de boven geïsoleerd?
Je moet wel bedenken dat het water nu onderweg naar beneden nauwelijks aan temperatuur verliest. Dat is de essentie van het verwarmen, de warmte uit het water wordt afgegeven aan de omgeving. Als jij straks nog een verwarming openzet, zal de watertemperatuur die bij de verwarmingsketel aankomt veel lager zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:42 schreef Moody het volgende:
[..]
Ah, een normaal antwoord![]()
De deuren naar boven toe zijn vrijwel altijd gesloten, dus het 'lekt' niet echt.
Boven overal enkel glas (jaren 30 woning).
Maar dat maakt niets uit, omdat hij af gaat op de termostaat die beneden is.
Ik heb ook gehoord dat het niet goed voor je ketel is om de helft van je radiatoren in je huis dicht te draaien (ivm de druk). Klopt hier ook iets van?
Maar aan de reacties te zien denkt iedereen dat het flink meer kost om de radiatoren boven open te zetten.
De ketel pompt toch, en het warme water komt op weg naar beneden langs de 1e verdieping (vanaf zolder). Dus flink veel meer (ik noem 30/40%) lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
deuren zijn maar kleine isolatoren, ik bedoelde vooral op de vloer/plafondisolatie tussen de verdiepen.(radiatoren noemen radiatoren omdat ze vooral stralingswarmte uitstoten, dus convectie speelt niet zo'n grote rol)quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:42 schreef Moody het volgende:
[..]
Ah, een normaal antwoord![]()
De deuren naar boven toe zijn vrijwel altijd gesloten, dus het 'lekt' niet echt.
Boven overal enkel glas (jaren 30 woning).
Maar dat maakt niets uit, omdat hij af gaat op de termostaat die beneden is.
Ik heb ook gehoord dat het niet goed voor je ketel is om de helft van je radiatoren in je huis dicht te draaien (ivm de druk). Klopt hier ook iets van?
Maar aan de reacties te zien denkt iedereen dat het flink meer kost om de radiatoren boven open te zetten.
De ketel pompt toch, en het warme water komt op weg naar beneden langs de 1e verdieping (vanaf zolder). Dus flink veel meer (ik noem 30/40%) lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
Het is iig belangrijk dat je in de ruimte waar je thermostaatregelaar hangt minstens één radiator hebt die altijd open staat (dus ook geen losse thermostaatkraan daarop), zodat je verzekerd bent dat er altijd water rond kan stromen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44 schreef Archont het volgende:
[..]
voor de druk gaat het niet uitmaken dat je de helft van je radiatoren uit schakelt. Afhankelijk van hoe alles geïnstalleerd is zou het wel niet gezond kunnen zijn als je "alle" radiatoren uitschakelt.
Een fatsoenlijk aangelegde CV-installatie heeft natuurlijk gewoon een overdruk-beveiliging op enige afstand van de ketel, zodat er in dat circuit nog wel warmte gedumpt kan worden, zonder dat de pomp vastloopt.quote:Op dinsdag 18 november 2008 23:51 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Als je dat niet doet kan er wel schade ontstaan aangezien je pomp het water dan niet kwijt kan, wat waarschijnlijk ter gevolg heeft dat de pomp doorbrand.
dan nog gaat het vroeg of laat fout, als de kamer waarin de thermostaat hangt niet vervarmd wordt... dan blijft de installatie eindeloos stoken.quote:Op woensdag 19 november 2008 @ 00:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een fatsoenlijk aangelegde CV-installatie heeft natuurlijk gewoon een overdruk-beveiliging op enige afstand van de ketel, zodat er in dat circuit nog wel warmte gedumpt kan worden, zonder dat de pomp vastloopt.
Daar is zo'n installatie voor, kost wel wat gas, maar gaat-ie niet van kapot.quote:Op woensdag 19 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
dan nog gaat het vroeg of laat fout, als de kamer waarin de thermostaat hangt niet vervarmd wordt... dan blijft de installatie eindeloos stoken.
Boven warmer ==> meer warmteverlies door de muren naar buiten. En de enige reden om te stoken is het compenseren van warmteverlies. Zodoende kost elke kamer die warm is, simpelweg meer gas.quote:Op woensdag 19 november 2008 03:36 schreef robber57 het volgende:
je verbruik kan zelfs lager worden door boven de kranen (wat) open te draaien.
Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Boven warmer ==> meer warmteverlies door de muren naar buiten. En de enige reden om te stoken is het compenseren van warmteverlies. Zodoende kost elke kamer die warm is, simpelweg meer gas.
Fijn he, niet gehinderd zijn door enig technisch inzicht?quote:Op woensdag 19 november 2008 11:38 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.
Natuurlijk niet! Het verbruik per minuut is bij 1 verwarming minder, maar het duurt meer minuten om dezelfde ruimte te verwarmen. uiteindelijk kost het dus evenveel gas bij een gelijke efficiency.quote:Op woensdag 19 november 2008 11:38 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.
Wel als de oude radiatoren een ondercapaciteit zouden hebben.quote:Op woensdag 19 november 2008 14:42 schreef erikkll het volgende:
[..]
Natuurlijk niet! Het verbruik per minuut is bij 1 verwarming minder, maar het duurt meer minuten om dezelfde ruimte te verwarmen. uiteindelijk kost het dus evenveel gas bij een gelijke efficiency.
Nee hoor, dan zou alleen de gewenste temperatuur nooit bereikt worden. Stel het wordt met de verwarming met te weinig capaciteit slechts 18 graden binnen, dan kost dat net zoveel energie als een verwarming met voldoende capaciteit om tot die 18 graden te komen.quote:Op woensdag 19 november 2008 15:21 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Wel als de oude radiatoren een ondercapaciteit zouden hebben.
En wat denk je dat er dan gebeurt als je de theromstaat op 20 graden zet?quote:Op woensdag 19 november 2008 16:14 schreef erikkll het volgende:
Nee hoor, dan zou alleen de gewenste temperatuur nooit bereikt worden. Stel het wordt met de verwarming met te weinig capaciteit slechts 18 graden binnen, dan kost dat net zoveel energie als een verwarming met voldoende capaciteit om tot die 18 graden te komen.
Dan blijft de ketel continu aan, maar dat maakt niet uit, want verwarming is een gesloten systeem waarin warmte nauwelijks verloren gaat.quote:Op woensdag 19 november 2008 17:08 schreef The_End het volgende:
[..]
En wat denk je dat er dan gebeurt als je de theromstaat op 20 graden zet?
Zelfs dat is niet waar, want als je te-kleine-radiator heet water retour stuurt naar de ketel, stopt de ketel gewoon met stoken tot het retourwater kouder is.quote:
Ik ging er van uit dat het water altijd een fractie te koud terug zou komen bij de ketel. Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.quote:Op woensdag 19 november 2008 18:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet waar, want als je te-kleine-radiator heet water retour stuurt naar de ketel, stopt de ketel gewoon met stoken tot het retourwater kouder is.
Ik ga er zomaar vanuit dat de TS geen HR ketel heeftquote:Op woensdag 19 november 2008 20:03 schreef robber57 het volgende:
Als eens van de kreet "condenserende ketel" gehoord?
Een HR ketel is een condenserende ketel, dwz dat het HR rendement voortkomt uit het principe dat door het afkoelen van de uitlaatgassen met het retourwater van je radiatoren er "extra" energie wordt gewonnen.
Voorwaarde voor deze extra terug winning is dat het retour water van je radiatoren niet warmer mag zijn dan 60 graden, het grootste effect wordt namelijk behaald door de uitlaatgassen te laten condenseren.
voor de natuurkundigen onder ons die opgelet hebben op school is het een bekend gegeven: als een stof verandert van agregatie toestand (bv van gas naar vloeibaar) dan is er voor die verandering een onevenredig grote hoeveelheid wamte nodig.
simpel gezegd; om een heoveelheid waterdamp van 110 naar 109 graden te brengen levert 10 watt energie op maar om dezelfde hoeveelheid waterdampo van 100 naar 99 graden te brengen(dus condenseren tot water) levert 100 watt op.
dat condenseren lukt alleen maar goed met retour water van 60 graden of kouder, als je retourwater warmer dan 60 graden is gooi je, min of meer, je hele HR rendement zo de schoorsteen in naar buiten en reduceer je de supermoderne HR ketel tot een gewone VR ketel.
Dat ligt er aan!quote:Op woensdag 19 november 2008 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu stookt CV / WW niet heter dan 55 graden.. is dat een goede efficientie?
recentelijk door een ketel reset stond t kreng op 90.. warmt geen hol sneller op voor mn gevoelquote:Op woensdag 19 november 2008 21:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat ligt er aan!
Ik heb hem zelf graag heter, zodat het snel warm is als ik thuiskom. Op 55 graden zou de CV al veel eerder (langer!) aan moeten.
Dat ligt dan toch echt aan je gevoel... Tenzij de ketel alweer afslaat (door de thermostaat) voordat het water die temperatuur bereikt.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
recentelijk door een ketel reset stond t kreng op 90.. warmt geen hol sneller op voor mn gevoel![]()
Jij zou je lol op kunnen met een gaskachelquote:en je brand je poten als je tegen de radiatoren enzo aan komt
dat doet ie ook erbij maar dat is niet voldoende om die 108 a 109% te halen.quote:Op woensdag 19 november 2008 21:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Dan gebruikt de ketel toch fijn buitenlucht om die voor te verwarmen?
gaskachels lopen niet door t hele huis!!quote:Op woensdag 19 november 2008 23:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat ligt dan toch echt aan je gevoel... Tenzij de ketel alweer afslaat (door de thermostaat) voordat het water die temperatuur bereikt.
[..]
Jij zou je lol op kunnen met een gaskachel![]()
Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.quote:Op woensdag 19 november 2008 @ 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu stookt CV / WW niet heter dan 55 graden.. is dat een goede efficientie?
quote:Op woensdag 19 november 2008 20:03 schreef robber57 het volgende:
Als eens van de kreet "condenserende ketel" gehoord?
Een HR ketel is een condenserende ketel, dwz dat het HR rendement voortkomt uit het principe dat door het afkoelen van de uitlaatgassen met het retourwater van je radiatoren er "extra" energie wordt gewonnen.
Voorwaarde voor deze extra terug winning is dat het retour water van je radiatoren niet warmer mag zijn dan 60 graden, het grootste effect wordt namelijk behaald door de uitlaatgassen te laten condenseren.
voor de natuurkundigen onder ons die opgelet hebben op school is het een bekend gegeven: als een stof verandert van agregatie toestand (bv van gas naar vloeibaar) dan is er voor die verandering een onevenredig grote hoeveelheid wamte nodig.
simpel gezegd; om een heoveelheid waterdamp van 110 naar 109 graden te brengen levert 10 watt energie op maar om dezelfde hoeveelheid waterdampo van 100 naar 99 graden te brengen(dus condenseren tot water) levert 100 watt op.
dat condenseren lukt alleen maar goed met retour water van 60 graden of kouder, als je retourwater warmer dan 60 graden is gooi je, min of meer, je hele HR rendement zo de schoorsteen in naar buiten en reduceer je de supermoderne HR ketel tot een gewone VR ketel.
Pietpraat?quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 00:22 schreef JoPiDo het volgende:
[..]
godver man, je lost in een keer het hele energievraagstuk op met je prietpraat
quote:Op dinsdag 18 november 2008 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Neehoor, kost niets extra's. Sterker nog: eigenlijk kan je prima je CV-ketel doorlussen naar de rest van de straat, zit iedereen warm zonder enige extra kosten!
jij drinkt het water van je CV installatie???quote:Op donderdag 20 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.
Ik heb een Nefit HR Topline (aquapower) uit 2007 hangen met modulerende thermostaat.quote:Op donderdag 20 november 2008 00:48 schreef robber57 het volgende:
Tja, ik begrijp dat het mischien een beetje frustrerend is als ik uitleg geef onder het kopje "simpel gezegd" en je begrijpt het nog steeds niet.
Maar dan ook; je hoeft het niet te lezen en wellicht zijn er voor jou websites die een betere uitleg geven over technische zaken, zeg maar meer geschikt voor jouw verstandelijk niveau?
Kijk hier eens naar: http://www.xs4all.nl/~nei(...)ksaanwijzingen14.htm
Mischien dat je daar meer voldoening uit haalt....
Drink jij uit je CV-leidingen?quote:Op donderdag 20 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.
dat niet, maar mocht de boel een keer lek gaan... of als je de boel een keer ontlucht... dan wil je toch liever dat het water geen biohazard oplevert.quote:Op donderdag 20 november 2008 @ 10:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Drink jij uit je CV-leidingen?
Bij mijn oude radiatoren met een ondercapaciteit bleef de ketel bezig met stoken. Nu met de nieuwe radiatoren verwarmt hij de kamer binnen een kwartier. En dat was aan de energierekening goed te zien. Hoe verklaar je dat dan?quote:Op woensdag 19 november 2008 17:15 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dan blijft de ketel continu aan, maar dat maakt niet uit, want verwarming is een gesloten systeem waarin warmte nauwelijks verloren gaat.
mijn ketel heeft aparte temperatuur regeling voor warm water en CVquote:Op donderdag 20 november 2008 11:57 schreef mcDavid het volgende:
[..]
dat niet, maar mocht de boel een keer lek gaan... of als je de boel een keer ontlucht... dan wil je toch liever dat het water geen biohazard oplevert.
En bovendien (correct me if I'm wrong) wordt het leidingwater volgens mij met dezelfde instellingen verwarmd...
idem hierquote:Op donderdag 20 november 2008 17:50 schreef Archont het volgende:
[..]
mijn ketel heeft aparte temperatuur regeling voor warm water en CV
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |