abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63324747
De titel zegt al genoeg eigenlijk

We wonen nu een jaar in ons nieuwe huis en hebben eigenlijk altijd alleen beneden de radiatoren "aan". Boven slapen we alleen, dus dat is niet nodig. Maar wanneer de temperatuur in een slaapkamer daalt tot 10 graden lijkt me dat ook niet zo goed.

Ik vroeg me af hoe dat nou zit. Niemand in mijn omgeving kan er een duidelijk antwoord op geven.
Word er duidelijk meer gas verbruikt wanneer je de radiatoren boven ook opendraait?
Mijn logica zegt "ja", omdat je hete water van de ketel (die overigens op zolder staat) nu ook in de radiatoren boven moet stromen en dus minder snel het gehele huis warm maakt (en warm houdt), dan wanneer alleen de radiatoren beneden opengedraaid zijn.

Andere mensen zeggen dat het vrijwel niets uitmaakt.

Ik wil niet ten koste van alles 10 euro op jaarbasis besparen op mijn energierekening, maar wanneer het aanzienlijk scheelt, is het het nadenken waard (ook omdat we er geen hinder van ervaren).

Kan iemand misschien een duidelijk antwoord geven? Thnx!
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_63324870
ja, natuurlijk maakt dat uit. Binnen dezelfde ruimte niet echt, maar 2 afgesloten ruimtes verwarmen kost meer dan 1 ruimte.
pi_63324894
tvp
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
pi_63324919
  dinsdag 18 november 2008 @ 19:38:21 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63324965
Neehoor, kost niets extra's. Sterker nog: eigenlijk kan je prima je CV-ketel doorlussen naar de rest van de straat, zit iedereen warm zonder enige extra kosten!
censuur :O
pi_63325018
het zal meer kosten als je boven ook dezelfde temperatuur wil krijgen als beneden. Wat mogelijk is dat als je boven wat verwarmt, maar nog steeds op een llagere temp dan beneden dat er netto geen grotere meerkost is, het benedenverdiep verliest immers minder warmte naar boven toe. Veel hangt af van hoe alles geïsoleerd is. veel isolatie tussen verdiepen? hoe goed is de boven geïsoleerd?

Maar in de praktijk zal je wss wel meer gebruiken, doch het zou wat comfortabeler zijn
pi_63325020
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Neehoor, kost niets extra's. Sterker nog: eigenlijk kan je prima je CV-ketel doorlussen naar de rest van de straat, zit iedereen warm zonder enige extra kosten!
pi_63325130
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:39 schreef Archont het volgende:
het zal meer kosten als je boven ook dezelfde temperatuur wil krijgen als beneden. Wat mogelijk is dat als je boven wat verwarmt, maar nog steeds op een llagere temp dan beneden dat er netto geen grotere meerkost is, het benedenverdiep verliest immers minder warmte naar boven toe. Veel hangt af van hoe alles geïsoleerd is. veel isolatie tussen verdiepen? hoe goed is de boven geïsoleerd?
Ah, een normaal antwoord

De deuren naar boven toe zijn vrijwel altijd gesloten, dus het 'lekt' niet echt.
Boven overal enkel glas (jaren 30 woning).

Maar dat maakt niets uit, omdat hij af gaat op de termostaat die beneden is.

Ik heb ook gehoord dat het niet goed voor je ketel is om de helft van je radiatoren in je huis dicht te draaien (ivm de druk). Klopt hier ook iets van?

Maar aan de reacties te zien denkt iedereen dat het flink meer kost om de radiatoren boven open te zetten.
De ketel pompt toch, en het warme water komt op weg naar beneden langs de 1e verdieping (vanaf zolder). Dus flink veel meer (ik noem 30/40%) lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_63325452
Met stoken verwarm je niet alleen de ruimte, het kan ook helpen om de boel droog te houden.
Ik heb zelf een jaren 30 woning. Toen ik hier kwam wonen had ik alleen beneden verwarming. Ik zette juist de deur naar boven open om wat warmte naar boven te jagen. Inmiddels heb ik al een hele tijd verwarming beneden en boven, en ik stook boven met thermostaatknoppen op de radiatoren om te zorgen dat de temp. niet onder de 15 graden komt.

Vocht in je huis kan ook leiden tot extra kosten in het onderhoud.
  dinsdag 18 november 2008 @ 19:56:37 #10
221210 bierzuipert
doe mij maar een cola
pi_63325603
tvp
pi_63327867
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:42 schreef Moody het volgende:

[..]

Ah, een normaal antwoord

De deuren naar boven toe zijn vrijwel altijd gesloten, dus het 'lekt' niet echt.
Boven overal enkel glas (jaren 30 woning).

Maar dat maakt niets uit, omdat hij af gaat op de termostaat die beneden is.

Ik heb ook gehoord dat het niet goed voor je ketel is om de helft van je radiatoren in je huis dicht te draaien (ivm de druk). Klopt hier ook iets van?

Maar aan de reacties te zien denkt iedereen dat het flink meer kost om de radiatoren boven open te zetten.
De ketel pompt toch, en het warme water komt op weg naar beneden langs de 1e verdieping (vanaf zolder). Dus flink veel meer (ik noem 30/40%) lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
Je moet wel bedenken dat het water nu onderweg naar beneden nauwelijks aan temperatuur verliest. Dat is de essentie van het verwarmen, de warmte uit het water wordt afgegeven aan de omgeving. Als jij straks nog een verwarming openzet, zal de watertemperatuur die bij de verwarmingsketel aankomt veel lager zijn.
pi_63329272
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:42 schreef Moody het volgende:

[..]

Ah, een normaal antwoord

De deuren naar boven toe zijn vrijwel altijd gesloten, dus het 'lekt' niet echt.
Boven overal enkel glas (jaren 30 woning).

Maar dat maakt niets uit, omdat hij af gaat op de termostaat die beneden is.

Ik heb ook gehoord dat het niet goed voor je ketel is om de helft van je radiatoren in je huis dicht te draaien (ivm de druk). Klopt hier ook iets van?

Maar aan de reacties te zien denkt iedereen dat het flink meer kost om de radiatoren boven open te zetten.
De ketel pompt toch, en het warme water komt op weg naar beneden langs de 1e verdieping (vanaf zolder). Dus flink veel meer (ik noem 30/40%) lijkt mijzelf erg onwaarschijnlijk.
deuren zijn maar kleine isolatoren, ik bedoelde vooral op de vloer/plafondisolatie tussen de verdiepen.(radiatoren noemen radiatoren omdat ze vooral stralingswarmte uitstoten, dus convectie speelt niet zo'n grote rol)

En los van de kostprijs is het zowiezo gezonder voor je huis om overal toch iets te verwarmen, daarvoor hebben ze nu eenmaal thermostatische kranen uitgevonden.

voor de druk gaat het niet uitmaken dat je de helft van je radiatoren uit schakelt. Afhankelijk van hoe alles geïnstalleerd is zou het wel niet gezond kunnen zijn als je "alle" radiatoren uitschakelt.
pi_63333429
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 @ 21:44 schreef Archont het volgende:

[..]

voor de druk gaat het niet uitmaken dat je de helft van je radiatoren uit schakelt. Afhankelijk van hoe alles geïnstalleerd is zou het wel niet gezond kunnen zijn als je "alle" radiatoren uitschakelt.
Het is iig belangrijk dat je in de ruimte waar je thermostaatregelaar hangt minstens één radiator hebt die altijd open staat (dus ook geen losse thermostaatkraan daarop), zodat je verzekerd bent dat er altijd water rond kan stromen.
Als je dat niet doet kan er wel schade ontstaan aangezien je pomp het water dan niet kwijt kan, wat waarschijnlijk ter gevolg heeft dat de pomp doorbrand.
  woensdag 19 november 2008 @ 00:09:00 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63333869
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 23:51 schreef mcDavid het volgende:

[..]
Als je dat niet doet kan er wel schade ontstaan aangezien je pomp het water dan niet kwijt kan, wat waarschijnlijk ter gevolg heeft dat de pomp doorbrand.
Een fatsoenlijk aangelegde CV-installatie heeft natuurlijk gewoon een overdruk-beveiliging op enige afstand van de ketel, zodat er in dat circuit nog wel warmte gedumpt kan worden, zonder dat de pomp vastloopt.
censuur :O
pi_63334093
quote:
Op woensdag 19 november 2008 @ 00:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Een fatsoenlijk aangelegde CV-installatie heeft natuurlijk gewoon een overdruk-beveiliging op enige afstand van de ketel, zodat er in dat circuit nog wel warmte gedumpt kan worden, zonder dat de pomp vastloopt.
dan nog gaat het vroeg of laat fout, als de kamer waarin de thermostaat hangt niet vervarmd wordt... dan blijft de installatie eindeloos stoken.
pi_63334245
Kwestie van meten = weten.
Noteer je stand, gebruik 2 weken, noteer je stand.
Zet de verwarming boven aan.
Gebruik 2 weken, noteer weer je stand.

Dit geeft een redelijke indruk van het verschil in verbruik, mits de buitentemperaturen niet al te veel veranderd zijn.
  woensdag 19 november 2008 @ 03:36:40 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63335942
je verbruik kan zelfs lager worden door boven de kranen (wat) open te draaien.
Als je veel warmte naar boven verliest kan het zo uitpakken dat je ketel de hele tijd blijft aanslaan (en uitgaan)en het opstarten van de ketel kost extra gas, vergelijkbaar met het aan/uit doen van een tl buis: als je bv verlichting niet langer dan 1 minuut aan staat zoals bv in een wc is een tl buis relatief ongunstig gezien de hoeveelheid licht die je krijgt voor de stroomkosten.
Bij een cv ketel is dat net zo; iedere keer als de ketel moet opstarten gebruik je extra gas en dus wil je vanuit dat oogpunt het liefst een zo laag mogelijk aantal start/stops.
Als je de kranen boven opendraait kan het zo uitpakken dat je ketel minder start/stops maakt en uiteindelijk het verbruik naar beneden gaat.
Dat is overigens wat ik in mijn wijk van de meeste huiseigenaren te horen krijg die er al 30 jaar wonen en geen kinderen meer in huis hebben en dus na het verlaten van de kinderen stopte met boven stoken: een hoger gasverbruik dan daarvoor toen het hele huis werd gestookt.
Bouw periode mijn wijk: 1965-1975, van origine allen met gaskachels,niet geisoleerde spauwmuren en dak en enkel glas, nu natuurlijk allemaal met cv,dubbel glas, geisoleerd dak en incidenteel spauwisolatie
  woensdag 19 november 2008 @ 11:17:25 #18
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63340271
quote:
Op woensdag 19 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:

[..]

dan nog gaat het vroeg of laat fout, als de kamer waarin de thermostaat hangt niet vervarmd wordt... dan blijft de installatie eindeloos stoken.
Daar is zo'n installatie voor, kost wel wat gas, maar gaat-ie niet van kapot.
censuur :O
  woensdag 19 november 2008 @ 11:19:16 #19
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63340316
quote:
Op woensdag 19 november 2008 03:36 schreef robber57 het volgende:
je verbruik kan zelfs lager worden door boven de kranen (wat) open te draaien.
Boven warmer ==> meer warmteverlies door de muren naar buiten. En de enige reden om te stoken is het compenseren van warmteverlies. Zodoende kost elke kamer die warm is, simpelweg meer gas.
censuur :O
pi_63340850
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Boven warmer ==> meer warmteverlies door de muren naar buiten. En de enige reden om te stoken is het compenseren van warmteverlies. Zodoende kost elke kamer die warm is, simpelweg meer gas.
Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.
  woensdag 19 november 2008 @ 13:46:33 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63344276
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:38 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.
Fijn he, niet gehinderd zijn door enig technisch inzicht?
censuur :O
pi_63345831
quote:
Op woensdag 19 november 2008 11:38 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Maar een extra radiator in de woonkamer kan het verbruik verminderen aangezien de ketel minder moeite heeft om de woonkamer te verwarmen.
Natuurlijk niet! Het verbruik per minuut is bij 1 verwarming minder, maar het duurt meer minuten om dezelfde ruimte te verwarmen. uiteindelijk kost het dus evenveel gas bij een gelijke efficiency.
pi_63346940
quote:
Op woensdag 19 november 2008 14:42 schreef erikkll het volgende:

[..]

Natuurlijk niet! Het verbruik per minuut is bij 1 verwarming minder, maar het duurt meer minuten om dezelfde ruimte te verwarmen. uiteindelijk kost het dus evenveel gas bij een gelijke efficiency.
Wel als de oude radiatoren een ondercapaciteit zouden hebben.
pi_63348512
quote:
Op woensdag 19 november 2008 15:21 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Wel als de oude radiatoren een ondercapaciteit zouden hebben.
Nee hoor, dan zou alleen de gewenste temperatuur nooit bereikt worden. Stel het wordt met de verwarming met te weinig capaciteit slechts 18 graden binnen, dan kost dat net zoveel energie als een verwarming met voldoende capaciteit om tot die 18 graden te komen.
pi_63350103
quote:
Op woensdag 19 november 2008 16:14 schreef erikkll het volgende:
Nee hoor, dan zou alleen de gewenste temperatuur nooit bereikt worden. Stel het wordt met de verwarming met te weinig capaciteit slechts 18 graden binnen, dan kost dat net zoveel energie als een verwarming met voldoende capaciteit om tot die 18 graden te komen.
En wat denk je dat er dan gebeurt als je de theromstaat op 20 graden zet?
pi_63350303
quote:
Op woensdag 19 november 2008 17:08 schreef The_End het volgende:

[..]

En wat denk je dat er dan gebeurt als je de theromstaat op 20 graden zet?
Dan blijft de ketel continu aan, maar dat maakt niet uit, want verwarming is een gesloten systeem waarin warmte nauwelijks verloren gaat.
pi_63350322
En het kost minder energie om water van 50 graden op te warmen naar 70 graden dan water van 30 graden.
  woensdag 19 november 2008 @ 18:05:39 #28
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63351413
quote:
Op woensdag 19 november 2008 17:15 schreef erikkll het volgende:

[..]

Dan blijft de ketel continu aan
Zelfs dat is niet waar, want als je te-kleine-radiator heet water retour stuurt naar de ketel, stopt de ketel gewoon met stoken tot het retourwater kouder is.
censuur :O
pi_63351546
quote:
Op woensdag 19 november 2008 18:05 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zelfs dat is niet waar, want als je te-kleine-radiator heet water retour stuurt naar de ketel, stopt de ketel gewoon met stoken tot het retourwater kouder is.
Ik ging er van uit dat het water altijd een fractie te koud terug zou komen bij de ketel. Dat hoeft inderdaad niet zo te zijn.
  woensdag 19 november 2008 @ 20:03:48 #30
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63354713
Als eens van de kreet "condenserende ketel" gehoord?
Een HR ketel is een condenserende ketel, dwz dat het HR rendement voortkomt uit het principe dat door het afkoelen van de uitlaatgassen met het retourwater van je radiatoren er "extra" energie wordt gewonnen.
Voorwaarde voor deze extra terug winning is dat het retour water van je radiatoren niet warmer mag zijn dan 60 graden, het grootste effect wordt namelijk behaald door de uitlaatgassen te laten condenseren.
voor de natuurkundigen onder ons die opgelet hebben op school is het een bekend gegeven: als een stof verandert van agregatie toestand (bv van gas naar vloeibaar) dan is er voor die verandering een onevenredig grote hoeveelheid wamte nodig.
simpel gezegd; om een heoveelheid waterdamp van 110 naar 109 graden te brengen levert 10 watt energie op maar om dezelfde hoeveelheid waterdampo van 100 naar 99 graden te brengen(dus condenseren tot water) levert 100 watt op.
dat condenseren lukt alleen maar goed met retour water van 60 graden of kouder, als je retourwater warmer dan 60 graden is gooi je, min of meer, je hele HR rendement zo de schoorsteen in naar buiten en reduceer je de supermoderne HR ketel tot een gewone VR ketel.
  woensdag 19 november 2008 @ 21:02:34 #31
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63356623
Dan gebruikt de ketel toch fijn buitenlucht om die voor te verwarmen?
censuur :O
pi_63357310
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:03 schreef robber57 het volgende:
Als eens van de kreet "condenserende ketel" gehoord?
Een HR ketel is een condenserende ketel, dwz dat het HR rendement voortkomt uit het principe dat door het afkoelen van de uitlaatgassen met het retourwater van je radiatoren er "extra" energie wordt gewonnen.
Voorwaarde voor deze extra terug winning is dat het retour water van je radiatoren niet warmer mag zijn dan 60 graden, het grootste effect wordt namelijk behaald door de uitlaatgassen te laten condenseren.
voor de natuurkundigen onder ons die opgelet hebben op school is het een bekend gegeven: als een stof verandert van agregatie toestand (bv van gas naar vloeibaar) dan is er voor die verandering een onevenredig grote hoeveelheid wamte nodig.
simpel gezegd; om een heoveelheid waterdamp van 110 naar 109 graden te brengen levert 10 watt energie op maar om dezelfde hoeveelheid waterdampo van 100 naar 99 graden te brengen(dus condenseren tot water) levert 100 watt op.
dat condenseren lukt alleen maar goed met retour water van 60 graden of kouder, als je retourwater warmer dan 60 graden is gooi je, min of meer, je hele HR rendement zo de schoorsteen in naar buiten en reduceer je de supermoderne HR ketel tot een gewone VR ketel.
Ik ga er zomaar vanuit dat de TS geen HR ketel heeft
pi_63357672
* Ou-Tannu stookt CV / WW niet heter dan 55 graden.. is dat een goede efficientie?
  woensdag 19 november 2008 @ 21:37:49 #34
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63357798
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu stookt CV / WW niet heter dan 55 graden.. is dat een goede efficientie?
Dat ligt er aan!
Ik heb hem zelf graag heter, zodat het snel warm is als ik thuiskom. Op 55 graden zou de CV al veel eerder (langer!) aan moeten.
censuur :O
pi_63358028
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat ligt er aan!
Ik heb hem zelf graag heter, zodat het snel warm is als ik thuiskom. Op 55 graden zou de CV al veel eerder (langer!) aan moeten.
recentelijk door een ketel reset stond t kreng op 90.. warmt geen hol sneller op voor mn gevoel en je brand je poten als je tegen de radiatoren enzo aan komt
pi_63358429
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:23 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ik ga er zomaar vanuit dat de TS geen HR ketel heeft
Nefit HR Turbo uit '96.
Geen nieuwe, maar zou een zeer goede moeten zijn geweest in die tijd.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  woensdag 19 november 2008 @ 23:08:10 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63361030
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

recentelijk door een ketel reset stond t kreng op 90.. warmt geen hol sneller op voor mn gevoel
Dat ligt dan toch echt aan je gevoel... Tenzij de ketel alweer afslaat (door de thermostaat) voordat het water die temperatuur bereikt.
quote:
en je brand je poten als je tegen de radiatoren enzo aan komt
Jij zou je lol op kunnen met een gaskachel
censuur :O
  woensdag 19 november 2008 @ 23:38:39 #38
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63361917
quote:
Op woensdag 19 november 2008 21:02 schreef RemcoDelft het volgende:
Dan gebruikt de ketel toch fijn buitenlucht om die voor te verwarmen?
dat doet ie ook erbij maar dat is niet voldoende om die 108 a 109% te halen.
Om het laatste beetje energie uit de nog hete uitlaat gassen te halen heb je een medium nodig dat voldoende energie kan opslaan, zoals bv tata; water.
Hete lucht afkoelen met koude lucht is niet erg efficient, er gaat dan nog steeds een bonk energie de schoorsteen uit.
  woensdag 19 november 2008 @ 23:48:10 #39
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63362159
Voor de mensen die het intresseert: ook ik begreep nooit hoe ze aan die 109% kwamen?, hoe kan je nou meer dan 100% rendement hebben

Dat komt omdat men ooit in het verleden had afgesproken dat een bepaald gedeelte van de energie in de verbranding niet te gebruiken was omdat de uitlaat gassen heet genoeg moetsen blijven om condensatie juist te voorkomen; voor het HR tijdperk waren ketels van gietijzer/staal en die rotten in no-time weg als je condens in je uitlaat krijgt dus "moest" het uitlaatgas behoorlijk heet blijven.

Totdat er een slimmerik op het idee kwam om de ketel van een niet roestend materiaal te maken en voila; nu was die energie die voorheen niet meegerekend werd wel beschikbaar.
Met oude stalen ketels die dus toen een rendement hadden van bijna 100% rekende men bewust een bepaald gedeelte energieverlies in de uitlaat niet mee.
als je dan in ene wel die energie gaat meerekenen kun je boven de 100% uitkomen.

De trend van de laatste jaren is steeds lagere water temperaturen om de efficientie van de ketel zo hoog mogelijk op te voeren.
Dat betekent natuurlijk wel dat je ook steeds grotere radiatoren/convectoren nodig hebt om met dat lauwe water nog je huis warm te kunnen stoken.
Valkuil daarbij zijn de capaciteits gegevens die opgegeven worden voor radiatoren, bij een hoop fabrikanten gebeurt dat nog op basis van de "oude" situatie met een "waterregime" van ongeveer 75-65-20 ----> ketelwater van 75 graden uit-65 graden retour en 20 graden omgevingstemperatuur.
Als een radiator, op die manier berekent, wordt opgegeven voor bv 3000 watt en je hebt netjes uitgerekend dat je aan 3000 watt genoeg hebt en gaat vervolgens die radiator gebruiken met 65/40 water dan kom je capaciteit te kort.
VB; een radiator opgegeven voor 3000 watt bij 75/65 levert bij waterregime 65/55 nog maar 2220 watt, een verlies van ongeveer 1/4
Je zult dus dan eerst een correctiefactor moeten toepassen op het wattage van de radiator, bij de betere fabrikanten zijn dergelijke correctie factoren/lijstjes/tabbelen/rekenformules op te vragen.

Als je in een bestaande HR installatie naar een lagere water temperatuur wilt om te besparen is het goed om te gaan kijken naar een modulerende termostaat, als je die nog niet hebt.
Zomaar de water temperatuur verlagen zonder een modulerende termostaat/ketel combi betekent nl dat je ketel meer start/stops gaat maken en dat jaagt juist weer het verbruik omhoog.
Met een modulerende thermostaat gaat de ketel niet uit als de ingestelde watertemperatuur is bereikt maar regelt de ketel in de verbranding terug naar een lager niveau, hij blijft dan dus wel branden maar op een zacht pitje.

[ Bericht 24% gewijzigd door robber57 op 20-11-2008 00:27:52 ]
pi_63362344
quote:
Op woensdag 19 november 2008 23:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat ligt dan toch echt aan je gevoel... Tenzij de ketel alweer afslaat (door de thermostaat) voordat het water die temperatuur bereikt.
[..]

Jij zou je lol op kunnen met een gaskachel
gaskachels lopen niet door t hele huis!!

CV leidingen wel!

gaskachels zijn trouwens wel hip.. alleen ik hoef ze niet in huis
pi_63362452
het kost een paar euro per dag om een ruimte warm te houden, dus dicht is goedkoper
pi_63362895
quote:
Op woensdag 19 november 2008 @ 21:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
* Ou-Tannu stookt CV / WW niet heter dan 55 graden.. is dat een goede efficientie?
Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.
pi_63362945
quote:
Op woensdag 19 november 2008 20:03 schreef robber57 het volgende:
Als eens van de kreet "condenserende ketel" gehoord?
Een HR ketel is een condenserende ketel, dwz dat het HR rendement voortkomt uit het principe dat door het afkoelen van de uitlaatgassen met het retourwater van je radiatoren er "extra" energie wordt gewonnen.
Voorwaarde voor deze extra terug winning is dat het retour water van je radiatoren niet warmer mag zijn dan 60 graden, het grootste effect wordt namelijk behaald door de uitlaatgassen te laten condenseren.
voor de natuurkundigen onder ons die opgelet hebben op school is het een bekend gegeven: als een stof verandert van agregatie toestand (bv van gas naar vloeibaar) dan is er voor die verandering een onevenredig grote hoeveelheid wamte nodig.
simpel gezegd; om een heoveelheid waterdamp van 110 naar 109 graden te brengen levert 10 watt energie op maar om dezelfde hoeveelheid waterdampo van 100 naar 99 graden te brengen(dus condenseren tot water) levert 100 watt op.
dat condenseren lukt alleen maar goed met retour water van 60 graden of kouder, als je retourwater warmer dan 60 graden is gooi je, min of meer, je hele HR rendement zo de schoorsteen in naar buiten en reduceer je de supermoderne HR ketel tot een gewone VR ketel.


godver man, je lost in een keer het hele energievraagstuk op met je prietpraat
pi_63363036
quote:
Op donderdag 20 november 2008 @ 00:22 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

godver man, je lost in een keer het hele energievraagstuk op met je prietpraat
Pietpraat?

Beter opletten op school voortaan

Prima duidelijke uitleg van de werking van een HR ketel, Robber57! Niets aan toe te voegen.
  donderdag 20 november 2008 @ 00:48:08 #45
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63363300
Tja, ik begrijp dat het mischien een beetje frustrerend is als ik uitleg geef onder het kopje "simpel gezegd" en je begrijpt het nog steeds niet.
Maar dan ook; je hoeft het niet te lezen en wellicht zijn er voor jou websites die een betere uitleg geven over technische zaken, zeg maar meer geschikt voor jouw verstandelijk niveau?

Kijk hier eens naar: http://www.xs4all.nl/~nei(...)ksaanwijzingen14.htm
Mischien dat je daar meer voldoening uit haalt....
pi_63363428
agregatie is niet eens een woord
pi_63363622
quote:
Op donderdag 20 november 2008 @ 00:57 schreef JoPiDo het volgende:
agregatie is niet eens een woord
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aggregatietoestand
pi_63363660
ok ok

het is laat en ik ben aan het rellen in een goed topic

het spijt me
  donderdag 20 november 2008 @ 01:54:59 #49
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63364012
Ahh: met twee g's

zand erover...
pi_63364124
quote:
Op dinsdag 18 november 2008 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:
Neehoor, kost niets extra's. Sterker nog: eigenlijk kan je prima je CV-ketel doorlussen naar de rest van de straat, zit iedereen warm zonder enige extra kosten!


En dan gelijk de stroom voor de wietzolder van de buurman meegeven. Kost ook niks.
God created the world, but the Dutch created The Netherlands.
Sadly the Dutch didn't expand their motorways, maybe God will one day
  donderdag 20 november 2008 @ 02:16:49 #51
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_63364188
Het stukje op wiki even uitgediept: water laten condenseren levert 500X (!) zoveel energie op dan water 1 graad laten zakken in temperatuur zonder condensatie.
Dank je mcDavid voor de link, ik wist dat het veel was maar zo veel wist ik ook niet(meer).
pi_63364373
Zullen we dan gelijk maar het begrip onderste- en bovenste stookwaarde erin gooien?

Dat is namelijk de manier dat fabrikanten rendementen van 108% claimen. Dat is t.o.v. de onderste stookwaarde.

De onderste stookwaarde is de hoeveelheid energie die een product oplevert bij verbranding, mín de energie in het gecondenseerde water. Fabrikanten rekenen al jaren met die waarde omdat die wat hoger uitkomt (en dat staat sjiek op de doos).
De bovenste stookwaarde is de hoeveelheid energie inclusief de energie die in het verdampen is gegaan. Dus eigenlijk de totale hoeveelheid energie.

Aangezien HR-ketels ook de condensatie-energie benutten, komen ze dus boven de onderste stookwaarde uit, maar zitten ze t.o.v. de bovenste stookwaarde nog steeds op iets van 97% ofzo.
pi_63365783
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.
jij drinkt het water van je CV installatie???
pi_63367356
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:48 schreef robber57 het volgende:
Tja, ik begrijp dat het mischien een beetje frustrerend is als ik uitleg geef onder het kopje "simpel gezegd" en je begrijpt het nog steeds niet.
Maar dan ook; je hoeft het niet te lezen en wellicht zijn er voor jou websites die een betere uitleg geven over technische zaken, zeg maar meer geschikt voor jouw verstandelijk niveau?

Kijk hier eens naar: http://www.xs4all.nl/~nei(...)ksaanwijzingen14.htm
Mischien dat je daar meer voldoening uit haalt....
Ik heb een Nefit HR Topline (aquapower) uit 2007 hangen met modulerende thermostaat.

De uitvoer temperatuur van het water kan ik volgens mij instellen (50 - 60 -70... etc grdn) op de ketel zelf
en ik weet het niet zeker maar volgens mij kan ik op de thermostaat (nefit moduline 300) aflezen wat de AANVOER warmte is

Hoe kan ik nou berekenen/uitvogelen wat voor mij de juiste instelling is (qua uitvoer temp)
of moet je dat gewoon proefondervindeloijk doen (week stoken op 60 grdn , week op 70 en dan verbruik bij houden???
pi_63367915
quote:
Op donderdag 20 november 2008 00:20 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Hoe lager, hoe efficiënter. Er wordt echter wel aangeraden minimaal op 60 graden te stoken, ivm legionella e.d.
Drink jij uit je CV-leidingen?
censuur :O
pi_63370185
quote:
Op donderdag 20 november 2008 @ 10:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Drink jij uit je CV-leidingen?
dat niet, maar mocht de boel een keer lek gaan... of als je de boel een keer ontlucht... dan wil je toch liever dat het water geen biohazard oplevert.
En bovendien (correct me if I'm wrong) wordt het leidingwater volgens mij met dezelfde instellingen verwarmd...
pi_63373358
quote:
Op woensdag 19 november 2008 17:15 schreef erikkll het volgende:

[..]

Dan blijft de ketel continu aan, maar dat maakt niet uit, want verwarming is een gesloten systeem waarin warmte nauwelijks verloren gaat.
Bij mijn oude radiatoren met een ondercapaciteit bleef de ketel bezig met stoken. Nu met de nieuwe radiatoren verwarmt hij de kamer binnen een kwartier. En dat was aan de energierekening goed te zien. Hoe verklaar je dat dan?
pi_63379611
quote:
Op donderdag 20 november 2008 11:57 schreef mcDavid het volgende:

[..]

dat niet, maar mocht de boel een keer lek gaan... of als je de boel een keer ontlucht... dan wil je toch liever dat het water geen biohazard oplevert.
En bovendien (correct me if I'm wrong) wordt het leidingwater volgens mij met dezelfde instellingen verwarmd...
mijn ketel heeft aparte temperatuur regeling voor warm water en CV
pi_63380305
quote:
Op donderdag 20 november 2008 17:50 schreef Archont het volgende:

[..]

mijn ketel heeft aparte temperatuur regeling voor warm water en CV
idem hier
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')