Volgens mij ondermijn je het vertrouwen alleen maar meer door zo'n ernstige schulden te blijven maken.quote:
Ze zijn nog steeds bezig met de rotzooi van de vorige bubblequote:Rechtbank legt effectenleasezaken tijdelijk stil
25 november 2008, 17:32 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - De rechtbank in Amsterdam legt de afhandeling van rechtszaken die te maken hebben met effectenlease tijdelijk stil. Dat maakte de rechtbank dinsdag bekend.
De rechtbank houdt de zaken aan in afwachting van een uitspraak van de Hoge Raad. Deze buigt zich over een aantal bezwaren tegen vonnissen die eerder in effectenleasezaken zijn uitgesproken. De Hoge Raad komt naar verwachting in februari of maart volgend jaar met een uitspraak.
Er lopen 2100 effectenleasezaken bij de rechtbank in Amsterdam. Deze werden aangespannen door klanten van de bank Dexia. Zij voelden zich misleid nadat zij door sterk dalende beurskoersen hun beleggingen met geleend geld hadden zien uitlopen op een financieel debacle.
Houdt het dan nooit op?quote:Nieuw steunplan voor Amerikaanse kredietmarkten
25 november 2008, 17:30 | ANP
WASHINGTON (AFN) - De Federal Reserve, het stelsel van Amerikaanse centrale banken, heeft dinsdag een nieuwe programma aangekondigd om de kredietmarkten te ondersteunen. Door de maatregelen, waarmee in totaal zo'n 800 miljard dollar is gemoeid, moeten consumenten, huizenbezitters en kleine ondernemers makkelijker aan krediet kunnen komen.
De Fed gaat voor 600 miljard dollar aan schulden en waardepapieren opkopen van semi-overheidskredietinstellingen, zoals de hypotheekgiganten Fannie Mae en Freddie Mac. Op deze manier komen de hypotheekverzekeraars af van een deel van de 'slechte' beleggingsproducten op hun balansen. De maatregel ondersteunt de Amerikaanse huizenmarkt, zo liet de Fed dinsdag weten.
Daarnaast gebruikt de Fed nog eens 200 miljard dollar om leningen te verstrekken aan instellingen die consumentenkrediet, zoals studieleningen en autokredieten, verstrekken. Daarmee moet het voor consumenten makkelijker worden om krediet te krijgen en krijgt de markt voor consumentenkrediet meer ruimte.
Kredietgarantie
Het Amerikaanse ministerie van Financiën voorziet de Fed in 20 miljard dollar aan kredietgaranties, waarmee een deel van het risico dat de Fed neemt, wordt afgekocht. Dat bedrag is afkomstig van het reddingsfonds van 700 miljard dollar dat Washington opzij heeft gezet om de financiële sector te ondersteunen.
Het programma van de Fed heeft vooralsnog een looptijd van ruim een jaar, tot het einde van 2009, maar kan nog worden verlengd.
Doet mij denken aan:quote:Op dinsdag 25 november 2008 19:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Houdt het dan nooit op?
Elke keer als ze weer met zoiets komen verlies ik nog weer meer vertrouwen in de overheden om de problemen op te lossen. Honderden miljarden die worden besteed aan de verkeerde dingen die het echte herstel alleen maar uitstellen.
Na de techbubbel, de huizenbubbel krijgen we nu ook de obligatiebubbelquote:Rogers vindt de Amerikaanse staatsobligaties, de papieren die de staatsschuld van de VS dekken, totaal overgewaardeerd. "Dit is de laatste zeepbel ter wereld. Amerika heeft 13.000 miljard dollar (13 biljoen) schuld en leent elk jaar 1.000 miljard dollar bij." Rogers vindt deze situatie onhoudbaar.
das gemiddeld een krediet van 40.000 $ zoowwquote:
Schijnbaar zitten we op dezelfde wavelenghtquote:Op dinsdag 25 november 2008 19:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Houdt het dan nooit op?
Elke keer als ze weer met zoiets komen verlies ik nog weer meer vertrouwen in de overheden om de problemen op te lossen. Honderden miljarden die worden besteed aan de verkeerde dingen die het echte herstel alleen maar uitstellen.
Die was toch geschikt met Duisenberg... en een rechtzaak/uitspraak van ik geloof 4 mnd geleden. Een stel die-hards zijn toen nog verder gegaan.... en die vangen harde klappen.quote:Op dinsdag 25 november 2008 19:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze zijn nog steeds bezig met de rotzooi van de vorige bubble
Gaan ze never nooit niet halen. Er zullen veel minder mensen zijn die 150k gaan verdienen. Denk alleen al aan de financiele sector, zat mensen die met bonussen boven de 150k zouden komen, kunnen ze dit jaar shaken.quote:Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Van 40% naar 45%.
Levert naar schatting ca £2B op, zeiden ze op de BBC.
Peanuts.
Edit: en als ik het snel even nareken klopt dat ook wel met jouw getallen.
Heb je money as debt gezien? Aangezien ons huidige geldsysteem is gebaseerd op schuld, is het inderdaad slecht dat mensen gaan afbetalen. Als er geen schuld meer is, is er geen geld meer.quote:Op dinsdag 25 november 2008 19:26 schreef SeLang het volgende:
Op de BBC zeiden ze net dat in de UK het netto hypotheek lenen dit jaar weleens negatief kan worden, oftewel dat er meer afgelost gaat worden dan er wordt geleend. En dat presenteren ze dan als iets dat verontrustend is![]()
Ik zit nog in zo'n rechtzaak.quote:Op woensdag 26 november 2008 02:11 schreef Drugshond het volgende:
Die was toch geschikt met Duisenberg... en een rechtzaak/uitspraak van ik geloof 4 mnd geleden. Een stel die-hards zijn toen nog verder gegaan.... en die vangen harde klappen.
Als je van de geschiedenis kunt leren (en ik denk dat dat in dit geval mogelijk is) dan zou ik eens kijken hoe Argentinie failiiet ging eind 80ige jaren. Zodra de Amerikaanse bond/ obligatie markt instort hoef je in ieder geval niet meer te denken aan deflatie, maar dan wordt het een hyper-inflatie en mogelijk financiele meltdown.quote:Op dinsdag 25 november 2008 22:08 schreef pberends het volgende:
[..]
Na de techbubbel, de huizenbubbel krijgen we nu ook de obligatiebubbel.
Maar zijn er momenteel indicaties dat dit gaande is in de VS?quote:Op woensdag 26 november 2008 10:00 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Als je van de geschiedenis kunt leren (en ik denk dat dat in dit geval mogelijk is) dan zou ik eens kijken hoe Argentinie failiiet ging eind 80ige jaren. Zodra de Amerikaanse bond/ obligatie markt instort hoef je in ieder geval niet meer te denken aan deflatie, maar dan wordt het een hyper-inflatie en mogelijk financiele meltdown.
Het heeft in ieder geval op dit moment een groot aantal gelijkende symptomen.
China zit bijvoorbeeld voor meer dan 600 miljard dollar in Amerikaanse staatsobligaties en ook zijn de obligaties populairder geworden voor mensen die hun geld niet meer in aandelen wilden hebben. Dit is in Nederland ook aan de gang, maar hier zijn die obligaties nog wel redelijk veilig, echter, Amerika is vrijwel failliet, dus daar is dat een wat groter probleem.quote:Op woensdag 26 november 2008 11:25 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Maar zijn er momenteel indicaties dat dit gaande is in de VS?
Argentinië was natuurljik ook niet uberbelangrijk voor de wereldeconomie.quote:Op woensdag 26 november 2008 10:00 schreef shilizous_88 het volgende:
[..]
Als je van de geschiedenis kunt leren (en ik denk dat dat in dit geval mogelijk is) dan zou ik eens kijken hoe Argentinie failiiet ging eind 80ige jaren. Zodra de Amerikaanse bond/ obligatie markt instort hoef je in ieder geval niet meer te denken aan deflatie, maar dan wordt het een hyper-inflatie en mogelijk financiele meltdown.
Het heeft in ieder geval op dit moment een groot aantal gelijkende symptomen.
eigelijk diverse:quote:Op woensdag 26 november 2008 11:25 schreef rvlaak_werk het volgende:
[..]
Maar zijn er momenteel indicaties dat dit gaande is in de VS?
ook.......quote:Op woensdag 26 november 2008 12:41 schreef Llotyhy het volgende:
Niet zo belangrijk als Amerika nee.
Maar ehm... forgive me if I'm wrong, maar Argentinië is toch pas een paar jaar geleden? Eind 2001 dacht ik?
http://www.beursduivel.be/Hedgefonds_desillusie-5630.columnquote:Hedgefonds desillusie
HENDRIK MEESMAN - 26 NOVEMBER 2008 | 172 keer gelezen
Hedgefonds desillusieHet bekendste Nederlandse hedgefonds wordt opgedoekt. Daarna gaat de beheerder met een schone lei weer van start. De lessen van de kredietcrisis zijn nog niet geleerd.
Het Global Opportunities Fund is een Nederlands hedgefonds dat in het jaar 2000 van start is gegaan. De eerste jaren behaalde het fonds mooie rendementen. De afgelopen jaren was het minder. Sinds de start van de kredietcrisis is de koers meer dan gehalveerd. Hierdoor willen veel beleggers uit het fonds stappen.
Om die beleggers hun geld te kunnen teruggeven moet het fonds steeds meer van de aandelen die het bezit verkopen. Omdat het veelal aandelen zijn van kleinere bedrijven waar weinig in gehandeld wordt, kan een verkoopgolf de koers van deze aandelen stevig onder druk zetten. Hierdoor lopen de verliezen voor het fonds nog verder op. Gevolg: nog meer beleggers die willen uitstappen, enzovoort. Zo ontstaat een vicieuze cirkel van alsmaar verder dalende prijzen en nog meer beleggers die willen uitstappen.
Saillant detail hierbij is dat zo’n neerwaartse spiraal verergerd wordt door andere hedgefondsen die speculeren op verdere koersdalingen van de aandelen waarin het fonds belegt en zo het hele proces een extra duw in de rug geven. Zo ontstaat de interessante situatie dat hedgefondsen in de problemen komen mede door toedoen van collega hedgefondsen. Ze helpen elkaar naar de afgrond.
Fonds op slot
In een poging de neerwaartse spiraal te doorbreken zit het Global Opportunities Fund al een tijd ‘op slot’. Beleggers kunnen niet meer uitstappen. Als het fonds weer ‘open’ zou gaan zullen waarschijnlijk veel beleggers willen uitstappen waardoor het fonds weer gedwongen wordt meer beleggingen te verkopen. Om dit te voorkomen is nu besloten het fonds dan maar helemaal op te doeken. Wat overigens betekent dat het fonds nu gedwongen is alle beleggingen te verkopen. En beleggers gedwongen worden hun verlies te nemen. Hoe groot dat verlies is en wanneer ze hun geld weer terugzien is nog onduidelijk. Een deel van de beleggingen wordt namelijk niet meteen maar later verkocht.
Als reden voor het opdoeken van het Global Opportunities Fund stelt de beheerder dat dit nodig is om alle participanten gelijk te behandelen. Zou het fonds doorgaan en uitstappen weer toestaan dan zouden de beleggers die uitstappen de neerwaartse spiraal weer in gang zetten en zodoende de beleggers die blijven zitten benadelen. Tegen dit argument is veel in te brengen. Maar het meest bizarre is toch wel dat hiermee in feite wordt gezegd dat het verkopen van beleggingen oneerlijk is. Elke belegger die verkoopt draagt immers zijn steentje bij aan de (papieren) verliezen van andere beleggers die blijven zitten. Als dat oneerlijk is dan zouden niet alleen alle hedgefondsen en beleggingsfondsen dicht moeten, maar is de logische conclusie dat het verkopen van effecten eigenlijk verboden moet worden. In ieder geval onder de huidige omstandigheden. Een onzinnige gedachte.
Of er andere motieven in het spel zijn weten we niet. We weten wel dat hedgefondsen in het algemeen een incentive hebben om een (tijdelijk) slecht presterend fonds te sluiten. De track record is immers van groot belang om geld aan te trekken en grote verliezen staan niet mooi. Vooral bij hedgefondsen die pretenderen in goede en slechte tijden te kunnen scoren doen (sterk) negatieve rendementen de wenkbrauwen fronsen. Wellicht nog belangrijker is dat grote verliezen betekenen dat het dan nog langer duurt voordat de beheerder weer een bonus mag verwachten. Voor de meeste hedgefondsen geldt immers dat verliezen eerst moeten worden terugverdiend alvorens de prestatievergoeding weer gaat lopen. Door een fonds op te doeken en opnieuw te beginnen zijn beide ‘problemen’ de wereld uit. De beheerder kan met een schone lei beginnen (geen historie meer die laat zien dat er in 2008 forse verliezen zijn gemaakt) en heeft geen verliezen meer die moeten worden goedgemaakt voordat er weer een bonus kan worden uitbetaald.
In de goede jaren heeft de beheerder van het Global Opportunities Fund naar schatting meer dan 100 miljoen euro aan het fonds verdiend. Een meer dan riante beloning. Nu het tegenzit kost het de beheerder echter niets. De klant draait voor de verliezen op. Deze zogeheten asymmetrische beloningsstructuur (kop ik win, munt jij verliest) is één van de oorzaken van de vele misstanden in de financiële sector en ook van de kredietcrisis. Het zou goed zijn als hier verandering in kwam. Laat de beheerder van het Global Opportunities Fund het goede voorbeeld geven en de eerder uitbetaalde bonussen pro rata aan het verlies dat nu geleden wordt terugstorten in het fonds. Het tenietdoen van eerder behaalde winsten leidt dan tot het evenredig terugbrengen van de daarover betaalde bonussen. De beheerder houdt dan nog altijd een zeer dik belegde boterham over. Maar kan laten zien dat niet alle hedgefondsen er zijn om de lusten te incasseren terwijl ze de lasten op hun klanten afschuiven. En hun klanten zouden er heel wat meer aan hebben dan ze te dwingen hun verlies te nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |