abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:18:51 #126
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_63515422
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:13 schreef pberends het volgende:

[..]

Volgens mij ondermijn je het vertrouwen alleen maar meer door zo'n ernstige schulden te blijven maken.
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:26:42 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63515724
Op de BBC zeiden ze net dat in de UK het netto hypotheek lenen dit jaar weleens negatief kan worden, oftewel dat er meer afgelost gaat worden dan er wordt geleend. En dat presenteren ze dan als iets dat verontrustend is
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:31:24 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63515891
quote:
Rechtbank legt effectenleasezaken tijdelijk stil

25 november 2008, 17:32 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - De rechtbank in Amsterdam legt de afhandeling van rechtszaken die te maken hebben met effectenlease tijdelijk stil. Dat maakte de rechtbank dinsdag bekend.

De rechtbank houdt de zaken aan in afwachting van een uitspraak van de Hoge Raad. Deze buigt zich over een aantal bezwaren tegen vonnissen die eerder in effectenleasezaken zijn uitgesproken. De Hoge Raad komt naar verwachting in februari of maart volgend jaar met een uitspraak.

Er lopen 2100 effectenleasezaken bij de rechtbank in Amsterdam. Deze werden aangespannen door klanten van de bank Dexia. Zij voelden zich misleid nadat zij door sterk dalende beurskoersen hun beleggingen met geleend geld hadden zien uitlopen op een financieel debacle.
Ze zijn nog steeds bezig met de rotzooi van de vorige bubble
Mijn reisverslagen
  dinsdag 25 november 2008 @ 19:39:39 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_63516193
quote:
Nieuw steunplan voor Amerikaanse kredietmarkten

25 november 2008, 17:30 | ANP
WASHINGTON (AFN) - De Federal Reserve, het stelsel van Amerikaanse centrale banken, heeft dinsdag een nieuwe programma aangekondigd om de kredietmarkten te ondersteunen. Door de maatregelen, waarmee in totaal zo'n 800 miljard dollar is gemoeid, moeten consumenten, huizenbezitters en kleine ondernemers makkelijker aan krediet kunnen komen.

De Fed gaat voor 600 miljard dollar aan schulden en waardepapieren opkopen van semi-overheidskredietinstellingen, zoals de hypotheekgiganten Fannie Mae en Freddie Mac. Op deze manier komen de hypotheekverzekeraars af van een deel van de 'slechte' beleggingsproducten op hun balansen. De maatregel ondersteunt de Amerikaanse huizenmarkt, zo liet de Fed dinsdag weten.

Daarnaast gebruikt de Fed nog eens 200 miljard dollar om leningen te verstrekken aan instellingen die consumentenkrediet, zoals studieleningen en autokredieten, verstrekken. Daarmee moet het voor consumenten makkelijker worden om krediet te krijgen en krijgt de markt voor consumentenkrediet meer ruimte.

Kredietgarantie

Het Amerikaanse ministerie van Financiën voorziet de Fed in 20 miljard dollar aan kredietgaranties, waarmee een deel van het risico dat de Fed neemt, wordt afgekocht. Dat bedrag is afkomstig van het reddingsfonds van 700 miljard dollar dat Washington opzij heeft gezet om de financiële sector te ondersteunen.

Het programma van de Fed heeft vooralsnog een looptijd van ruim een jaar, tot het einde van 2009, maar kan nog worden verlengd.
Houdt het dan nooit op?
Elke keer als ze weer met zoiets komen verlies ik nog weer meer vertrouwen in de overheden om de problemen op te lossen. Honderden miljarden die worden besteed aan de verkeerde dingen die het echte herstel alleen maar uitstellen.
Mijn reisverslagen
pi_63521297
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Houdt het dan nooit op?
Elke keer als ze weer met zoiets komen verlies ik nog weer meer vertrouwen in de overheden om de problemen op te lossen. Honderden miljarden die worden besteed aan de verkeerde dingen die het echte herstel alleen maar uitstellen.
Doet mij denken aan:

'Amerika is failliet'
quote:
Rogers vindt de Amerikaanse staatsobligaties, de papieren die de staatsschuld van de VS dekken, totaal overgewaardeerd. "Dit is de laatste zeepbel ter wereld. Amerika heeft 13.000 miljard dollar (13 biljoen) schuld en leent elk jaar 1.000 miljard dollar bij." Rogers vindt deze situatie onhoudbaar.
Na de techbubbel, de huizenbubbel krijgen we nu ook de obligatiebubbel .
pi_63521786
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 16:13 schreef pberends het volgende:

[..]
das gemiddeld een krediet van 40.000 $ zooww

en daar krijgen ze dan zo'n dikke 300 $ bij als ik het goed begrijp.

'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_63526362
Oh hier zit 't topic. Ik maar zoeken in WGR.
  woensdag 26 november 2008 @ 02:08:54 #133
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63526414
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:39 schreef SeLang het volgende:

[..]

Houdt het dan nooit op?
Schijnbaar zitten we op dezelfde wavelenght
Bailout II - 800 miljard.
  woensdag 26 november 2008 @ 02:11:42 #134
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_63526435
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ze zijn nog steeds bezig met de rotzooi van de vorige bubble
Die was toch geschikt met Duisenberg... en een rechtzaak/uitspraak van ik geloof 4 mnd geleden. Een stel die-hards zijn toen nog verder gegaan.... en die vangen harde klappen.
  woensdag 26 november 2008 @ 02:26:26 #135
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_63526517
quote:
Op maandag 24 november 2008 13:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Van 40% naar 45%.
Levert naar schatting ca £2B op, zeiden ze op de BBC.
Peanuts.

Edit: en als ik het snel even nareken klopt dat ook wel met jouw getallen.
Gaan ze never nooit niet halen. Er zullen veel minder mensen zijn die 150k gaan verdienen. Denk alleen al aan de financiele sector, zat mensen die met bonussen boven de 150k zouden komen, kunnen ze dit jaar shaken.

Ik denk dat die groep een stuk kleiner is over 2008/2009 gezien
pi_63527351
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 19:26 schreef SeLang het volgende:
Op de BBC zeiden ze net dat in de UK het netto hypotheek lenen dit jaar weleens negatief kan worden, oftewel dat er meer afgelost gaat worden dan er wordt geleend. En dat presenteren ze dan als iets dat verontrustend is
Heb je money as debt gezien? Aangezien ons huidige geldsysteem is gebaseerd op schuld, is het inderdaad slecht dat mensen gaan afbetalen. Als er geen schuld meer is, is er geen geld meer.

Lijkt me een ideaal moment om een nieuw systeem te introduceren
pi_63527394
Prijzenslag in winkels is in aantocht
Het begin van deflatie in NL?
pi_63528230
quote:
Op woensdag 26 november 2008 02:11 schreef Drugshond het volgende:

Die was toch geschikt met Duisenberg... en een rechtzaak/uitspraak van ik geloof 4 mnd geleden. Een stel die-hards zijn toen nog verder gegaan.... en die vangen harde klappen.
Ik zit nog in zo'n rechtzaak.

De duisen berg regeling was helemaal niet zo gunstig zoals de media deze voorspiegelden.

Even kort mijn situatie uitleggen. Je kon lease producten met maandelijkse inleg nemen of met een eenmalig groot bedrag. Ik had redelijk wat spaargeld en had dus die met een eenmalige inleg genomen. In het contract stond dat na 5 jaar de maandelijkse termijninleg 2000 gulden zou worden. Ik snapte verder niet veel ervan. Vroeg de adviseur hier verder over en die vertelde vrolijk dat na 5 jaar mijn contract opgezegd werd en ik altijd mijn inleg terug zou krijgen, op zijn slechtst zou ik 0% rendement op mijn vermogen gehad hebben.
Die 2000 gulden per maand kon ik natuurlijk nooit of te nimmer opbrengen na die 5 jaar en dus zijn die brassers van een spaarbeleg/ labouchere (tussenpersoon+ eertse bank) hun zorgplicht helemaal niet nagekomen.

Na die 5 jaar had ik een restschuld opgebouwd van 6000 euro, of ik die ook nog even wou betalen. Gedaan. En volgens de duisenberg regeling zou ik omdat ik een eenmalig inleg had gedaan maar 10% van de restschuld terug krijgen. of te wel 600 euro, dan ben ik nog wel bereid om er wat meer geld tegen aan te gooien en te kijken of een rechter er toch anders over oordeeld. En dat is ook het geval in veel van de tot nu toe door de rechter geschikte zaken.
pi_63529728
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 22:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Na de techbubbel, de huizenbubbel krijgen we nu ook de obligatiebubbel .
Als je van de geschiedenis kunt leren (en ik denk dat dat in dit geval mogelijk is) dan zou ik eens kijken hoe Argentinie failiiet ging eind 80ige jaren. Zodra de Amerikaanse bond/ obligatie markt instort hoef je in ieder geval niet meer te denken aan deflatie, maar dan wordt het een hyper-inflatie en mogelijk financiele meltdown.
Het heeft in ieder geval op dit moment een groot aantal gelijkende symptomen.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63531719
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:00 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Als je van de geschiedenis kunt leren (en ik denk dat dat in dit geval mogelijk is) dan zou ik eens kijken hoe Argentinie failiiet ging eind 80ige jaren. Zodra de Amerikaanse bond/ obligatie markt instort hoef je in ieder geval niet meer te denken aan deflatie, maar dan wordt het een hyper-inflatie en mogelijk financiele meltdown.
Maar zijn er momenteel indicaties dat dit gaande is in de VS?
pi_63533339
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:25 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

China zit bijvoorbeeld voor meer dan 600 miljard dollar in Amerikaanse staatsobligaties en ook zijn de obligaties populairder geworden voor mensen die hun geld niet meer in aandelen wilden hebben. Dit is in Nederland ook aan de gang, maar hier zijn die obligaties nog wel redelijk veilig, echter, Amerika is vrijwel failliet, dus daar is dat een wat groter probleem.

Ook Jim Rogers noemde de Amerikaanse staatsobligaties laatst de laatste bubble ter wereld.

http://www.rtl.nl/(/finan(...)koop_commodities.xml
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63533460
quote:
Op woensdag 26 november 2008 10:00 schreef shilizous_88 het volgende:

[..]

Argentinië was natuurljik ook niet uberbelangrijk voor de wereldeconomie.
pi_63533567
Niet zo belangrijk als Amerika nee.

Maar ehm... forgive me if I'm wrong, maar Argentinië is toch pas een paar jaar geleden? Eind 2001 dacht ik?
"One man looks at a dying bird and thinks there's nothing but unanswered pain. That death's got the final word, it's laughing at him. Another man sees that same bird, feels the glory, feels something smiling through it."
pi_63533621
quote:
Op woensdag 26 november 2008 11:25 schreef rvlaak_werk het volgende:

[..]

eigelijk diverse:

Je moet het meer zien als een proces:

symptomen:
- sterke afhankelijkheid van import: olie
- verminderde export: auto's
- diverse segmenten in de economie klappen stuk; autoindustrie, financiele industrie en woningprijzen

economische maatregelen:
- kapitaalinjectie van de staat in de economie in de vorm van bonds en bijdrukken nieuw geld
http://www.treas.gov/press/releases/hp1278.htm
In September 2008 alleen al zijn 100 Miljard dollars aan bonds verkocht

- overname bedrijven in de problemen

mogelijke gevolgen:
- bond uitgifte en het bijdrukken van geld verlaagd de waarde van de dollar ten opzicht van andere valuta's.
- als de achterliggende waarde van de bonds instort kan de regering niet anders reageren dan meer bij te drukken, wat lijdt tot een bijna niet te stoppen hyperinflatie.
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_63534356
quote:
Op woensdag 26 november 2008 12:41 schreef Llotyhy het volgende:
Niet zo belangrijk als Amerika nee.

Maar ehm... forgive me if I'm wrong, maar Argentinië is toch pas een paar jaar geleden? Eind 2001 dacht ik?
ook.......
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 26 november 2008 @ 14:04:42 #146
174150 slap
slappy happer
pi_63535876
240 doorbroken, we're going down. Kijken of WS nog iets kan en wil doen.

e/dit verkeerde topic :S

[ Bericht 20% gewijzigd door slap op 26-11-2008 14:50:27 ]
pi_63538235
Overdrijven is ook een vak.
pi_63542673
quote:
Hedgefonds desillusie

HENDRIK MEESMAN - 26 NOVEMBER 2008 | 172 keer gelezen

Hedgefonds desillusieHet bekendste Nederlandse hedgefonds wordt opgedoekt. Daarna gaat de beheerder met een schone lei weer van start. De lessen van de kredietcrisis zijn nog niet geleerd.

Het Global Opportunities Fund is een Nederlands hedgefonds dat in het jaar 2000 van start is gegaan. De eerste jaren behaalde het fonds mooie rendementen. De afgelopen jaren was het minder. Sinds de start van de kredietcrisis is de koers meer dan gehalveerd. Hierdoor willen veel beleggers uit het fonds stappen.

Om die beleggers hun geld te kunnen teruggeven moet het fonds steeds meer van de aandelen die het bezit verkopen. Omdat het veelal aandelen zijn van kleinere bedrijven waar weinig in gehandeld wordt, kan een verkoopgolf de koers van deze aandelen stevig onder druk zetten. Hierdoor lopen de verliezen voor het fonds nog verder op. Gevolg: nog meer beleggers die willen uitstappen, enzovoort. Zo ontstaat een vicieuze cirkel van alsmaar verder dalende prijzen en nog meer beleggers die willen uitstappen.

Saillant detail hierbij is dat zo’n neerwaartse spiraal verergerd wordt door andere hedgefondsen die speculeren op verdere koersdalingen van de aandelen waarin het fonds belegt en zo het hele proces een extra duw in de rug geven. Zo ontstaat de interessante situatie dat hedgefondsen in de problemen komen mede door toedoen van collega hedgefondsen. Ze helpen elkaar naar de afgrond.

Fonds op slot

In een poging de neerwaartse spiraal te doorbreken zit het Global Opportunities Fund al een tijd ‘op slot’. Beleggers kunnen niet meer uitstappen. Als het fonds weer ‘open’ zou gaan zullen waarschijnlijk veel beleggers willen uitstappen waardoor het fonds weer gedwongen wordt meer beleggingen te verkopen. Om dit te voorkomen is nu besloten het fonds dan maar helemaal op te doeken. Wat overigens betekent dat het fonds nu gedwongen is alle beleggingen te verkopen. En beleggers gedwongen worden hun verlies te nemen. Hoe groot dat verlies is en wanneer ze hun geld weer terugzien is nog onduidelijk. Een deel van de beleggingen wordt namelijk niet meteen maar later verkocht.

Als reden voor het opdoeken van het Global Opportunities Fund stelt de beheerder dat dit nodig is om alle participanten gelijk te behandelen. Zou het fonds doorgaan en uitstappen weer toestaan dan zouden de beleggers die uitstappen de neerwaartse spiraal weer in gang zetten en zodoende de beleggers die blijven zitten benadelen. Tegen dit argument is veel in te brengen. Maar het meest bizarre is toch wel dat hiermee in feite wordt gezegd dat het verkopen van beleggingen oneerlijk is. Elke belegger die verkoopt draagt immers zijn steentje bij aan de (papieren) verliezen van andere beleggers die blijven zitten. Als dat oneerlijk is dan zouden niet alleen alle hedgefondsen en beleggingsfondsen dicht moeten, maar is de logische conclusie dat het verkopen van effecten eigenlijk verboden moet worden. In ieder geval onder de huidige omstandigheden. Een onzinnige gedachte.

Of er andere motieven in het spel zijn weten we niet. We weten wel dat hedgefondsen in het algemeen een incentive hebben om een (tijdelijk) slecht presterend fonds te sluiten. De track record is immers van groot belang om geld aan te trekken en grote verliezen staan niet mooi. Vooral bij hedgefondsen die pretenderen in goede en slechte tijden te kunnen scoren doen (sterk) negatieve rendementen de wenkbrauwen fronsen. Wellicht nog belangrijker is dat grote verliezen betekenen dat het dan nog langer duurt voordat de beheerder weer een bonus mag verwachten. Voor de meeste hedgefondsen geldt immers dat verliezen eerst moeten worden terugverdiend alvorens de prestatievergoeding weer gaat lopen. Door een fonds op te doeken en opnieuw te beginnen zijn beide ‘problemen’ de wereld uit. De beheerder kan met een schone lei beginnen (geen historie meer die laat zien dat er in 2008 forse verliezen zijn gemaakt) en heeft geen verliezen meer die moeten worden goedgemaakt voordat er weer een bonus kan worden uitbetaald.

In de goede jaren heeft de beheerder van het Global Opportunities Fund naar schatting meer dan 100 miljoen euro aan het fonds verdiend. Een meer dan riante beloning. Nu het tegenzit kost het de beheerder echter niets. De klant draait voor de verliezen op. Deze zogeheten asymmetrische beloningsstructuur (kop ik win, munt jij verliest) is één van de oorzaken van de vele misstanden in de financiële sector en ook van de kredietcrisis. Het zou goed zijn als hier verandering in kwam. Laat de beheerder van het Global Opportunities Fund het goede voorbeeld geven en de eerder uitbetaalde bonussen pro rata aan het verlies dat nu geleden wordt terugstorten in het fonds. Het tenietdoen van eerder behaalde winsten leidt dan tot het evenredig terugbrengen van de daarover betaalde bonussen. De beheerder houdt dan nog altijd een zeer dik belegde boterham over. Maar kan laten zien dat niet alle hedgefondsen er zijn om de lusten te incasseren terwijl ze de lasten op hun klanten afschuiven. En hun klanten zouden er heel wat meer aan hebben dan ze te dwingen hun verlies te nemen.
http://www.beursduivel.be/Hedgefonds_desillusie-5630.column
pi_63547080
Helaas heeft Rienk weer gelijk gehad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')