Ik vraag me af of "de horeca" een chromosoom teveel heeft... Eerst negeren ze een wetgeving, hangen dat aan de grote klok en gaan ze vervolgens raar opkijken als het beleid strenger wordt gemaaktquote:Strenger anti-rookbeleid verbaast horeca
AMSTERDAM - De horeca is verrast over de hardere aanpak van kroegbazen die het rookverbod overtreden. Dat heeft een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dinsdag gezegd.
ANP
Toch hoopt de branchevereniging dat het gewijzigde beleid van minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) de ontstane chaos terugdringt.
Klik hier voor meer informatie!
De KHN spreekt dinsdagmiddag met Klink en wil het dan onder meer hebben over een mogelijke compensatieregeling voor kleine horecaondernemers die ten onder dreigen te gaan.
Brief
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Klink dinsdag dat het overtreden van het rookverbod een economisch delict is. Buiten het uitdelen van de 'gewone' boetes door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) wil de minister een beroep doen op de Wet op de Economische Delicten. Wie vaker dan twee keer wordt betrapt, moet zijn zaak sluiten of krijgt een torenhoge boete.
De KHN stelt al weken bij de minister aan dat chaos heerst. "We zijn wel blij nu iets van de minister te horen. We hopen dat de maatregelen de chaos terugdringen." Tijdens het gesprek dinsdagmiddag met Klink hoopt KHN ook te kunnen praten over andere knelpunten, zoals het eveneens strafbaar stellen van rokers.
Illegale zuipketen
Ook moet beter worden gekeken naar illegale zuipketen, vindt de vereniging. KHN wil verder dat er een compensatieregeling komt voor kleine horecaondernemers die door het rookverbod over de kop dreigen te gaan.
"In het verleden zijn vaker regelingen getroffen voor ondernemers die het door bepaalde maatregelen niet meer redden", stelt de woordvoerder.
Bezwijken
Stichting Red de Kleine Horecaondernemer vindt dat Klink met deze aanpassing niet werkt aan een echte oplossing. Secretaris van de stichting Wiel Maessen zegt dat het probleem is dat de kleine horecaondernemers bezwijken onder het rookverbod.
"Wat Klink doet, is een economisch delict van een andere orde." Wat de kleine horecaondernemers nu gaan doen, weet hij niet. "We hebben nog niet met onze achterban gesproken, maar ik kan mij voorstellen dat ze eerst de eerste twee boetes afwachten en daarna verder kijken."
Oorlog
De aanpak van Klink werkt alleen maar averechts. Dat zegt Koen Vollaers, eigenaar van de Amsterdamse horecagelegenheid Pacific Parc dinsdag. "Hij probeert met dit soort oorlogsverklaringen het roken de kop in te drukken, maar ik denk dat heel veel café-eigenaren denken 'als het zo moet dan gaan we door tot het einde'."
Vollaers heeft sinds het rookverbod in zijn zaak speciale rookpauzes ingevoerd.
Op de vrijdag- en zaterdagavond, als de restauranttafeltjes aan de kant zijn en de voetjes van de vloer gaan, licht er zo'n beetje elk uur een bord op met de tekst 'rookpauze'. Dat gaat gepaard met rookmachines en een speciaal muziekje en blijft ongeveer zes minuten branden.
Het chromosoom teveel moet je denk ik bij de overheid zoeken, het is natuurlijk nogal absurd dat een ingevoerde wet zo snel al een aanpassing nodig heeft.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:14 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Ik vraag me af of "de horeca" een chromosoom teveel heeft... Eerst negeren ze een wetgeving, hangen dat aan de grote klok en gaan ze vervolgens raar opkijken als het beleid strenger wordt gemaakt
De horeca is verrast? Al maandenlang proberen kroegbazen het rookverbod te saboteren en dan zijn ze verrast over een hardere aanpak?quote:De horeca is verrast over de hardere aanpak van kroegbazen die het rookverbod overtreden.
Ja inderdaad, de horeca moet niet zo zeuren dat ze die wet aangepast willen zien!quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:50 schreef Chewie het volgende:
[..]
het is natuurlijk nogal absurd dat een ingevoerde wet zo snel al een aanpassing nodig heeft.
Dan ben je zo dom om te geloven dat de fundamentalistisch-christelijke dictatuur verstandig doet en de wet terug gaat draaien.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:43 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De horeca is verrast? Al maandenlang proberen kroegbazen het rookverbod te saboteren en dan zijn ze verrast over een hardere aanpak?![]()
Jezus, hoe dom ben je dan?
Ik snap de zorgen van uitbaters van kleine horecaondernemingen wel, maar hun illegale protestacties hebben nu een averechts effect. In plaats daar lering uit te trekken en andere oplossing te zoeken gaan ze nu waarschijnlijk een nog diepere kuil voor zichzelf graven. Slimquote:De aanpak van Klink werkt alleen maar averechts. Dat zegt Koen Vollaers, eigenaar van de Amsterdamse horecagelegenheid Pacific Parc dinsdag. "Hij probeert met dit soort oorlogsverklaringen het roken de kop in te drukken, maar ik denk dat heel veel café-eigenaren denken 'als het zo moet dan gaan we door tot het einde'."
aggossiequote:Op dinsdag 18 november 2008 15:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan ben je zo dom om te geloven dat de fundamentalistisch-christelijke dictatuur verstandig doet en de wet terug gaat draaien.
Klink moet niet zeuren dat iedereen zijn stupide wet negeert.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja inderdaad, de horeca moet niet zo zeuren dat ze die wet aangepast willen zien!
Oh nee, want het is normaal dat we hier wetten negeren, daar moeten we niet om zeuren.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Klink moet niet zeuren dat iedereen zijn stupide wet negeert.
Verhuis jij lekker naar Iran als je onzin-wetten zo leuk vind.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:53 schreef Nielsch het volgende:
[..]
aggossie
Verkas je toch lekker naar Iran, daar mag je vast nog wel roken in de horeca![]()
Appel- peerquote:Op dinsdag 18 november 2008 15:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh nee, want het is normaal dat we hier wetten negeren, daar moeten we niet om zeuren.
Ik kom straks even jouw auto jatten. En dan niet zeuren dat ik een wet negeer he!
Nee hoor, ik ben prima tevreden met het rookverbodquote:Op dinsdag 18 november 2008 15:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Verhuis jij lekker naar Iran als je onzin-wetten zo leuk vind.
Als je als essentie neemt dat men de wet niet dient te overtreden, is het zeker geen appel-peer.quote:
Als de wet het uitgangspunt is mag er gewoon gerookt worden in de horeca. Voor 1 juli was het niet verboden, als de wet lijdend is kan dat dus niet veranderen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:00 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je als essentie neemt dat men de wet niet dient te overtreden, is het zeker geen appel-peer.
quote:Tijdens het gesprek dinsdagmiddag met Klink hoopt KHN ook te kunnen praten over andere knelpunten, zoals het eveneens strafbaar stellen van rokers.
Heksenjacht. Ome Klink bepaald wel wat goed en wat slecht voor je is. Nederland is helaas al lang niet meer het land van tolerantie en vrijheid waar mensen het zo vaak over hebben. Het is een leugen, een fantasie.quote:De aanpak van Klink werkt alleen maar averechts. Dat zegt Koen Vollaers, eigenaar van de Amsterdamse horecagelegenheid Pacific Parc dinsdag. "Hij probeert met dit soort oorlogsverklaringen het roken de kop in te drukken, maar ik denk dat heel veel café-eigenaren denken 'als het zo moet dan gaan we door tot het einde'."
ome klink rookt zelf ookquote:Op dinsdag 18 november 2008 16:22 schreef PDOA het volgende:
[..]
[..]
Heksenjacht. Ome Klink bepaald wel wat goed en wat slecht voor je is. Nederland is helaas al lang niet meer het land van tolerantie en vrijheid waar mensen het zo vaak over hebben. Het is een leugen, een fantasie.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:24 schreef MikeyMo het volgende:
Nog steeds wordt het rookverbod een warm hart toegedragen door heel veel mensen, bij mijn weten nog steeds de meerderheid van Nederland
Onzin-antwoord en dat weet je, maar blijkbaar is dat het enige wat anti-rookverbod-huilies nog als antwoord hebben.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als de wet het uitgangspunt is mag er gewoon gerookt worden in de horeca. Voor 1 juli was het niet verboden, als de wet lijdend is kan dat dus niet veranderen.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij let echt niet op.
De meerderheid van Nederland zit niet in de kroeg, kroegen verbieden
De meerderheid van Nederland houd niet van metal, metal verbieden.
De meerderheid van Nederland stemt geen ChristenUnie, CU verbieden.
Typisch een dominee. Hoog van de kansel blazen over hoe anderen moeten leven, en voor jezelf soepeler normen stellen. Zo wisten onze Haagse autisten ook te vertellen dat opa van 92 in het verpleeghuis maar moest stoppen met roken omdat hij niet in zijn pyama naar buiten mocht, en was er nog een potje belastinggeld om een high tech rookgedeelte in het restaurant van de tweede kamer aan te leggen.quote:
De wet kan nooit een geldig argument zijn in een discussie, dat is gewoon een feit. Een wet is namelijk niets anders dan een geformaliseerde afspraak.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin-antwoord en dat weet je, maar blijkbaar is dat het enige wat anti-rookverbod-huilies nog als antwoord hebben.
Ook een vrij nutteloze wet, idd.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:35 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
De meerderheid van Nederland vermoord ook geen andere mensen, maar toch is het verboden
Bewijs dat maar eens.quote:
De meerderheid van Nederland steelt niet, maar toch is stelen verboden
Owja, sinds wanneer heeft minister Klink het roken in zijn totaliteit verboden gemaakt danquote:Op dinsdag 18 november 2008 16:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Typisch een dominee. Hoog van de kansel blazen over hoe anderen moeten leven
Dat komt tussen het verbod op paddo's en het verbod op alcohol in.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:40 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Owja, sinds wanneer heeft minister Klink het roken in zijn totaliteit verboden gemaakt dan
In elk Nederlands bedrijf is een rookverbod en kan er slechts gerookt worden op de daarvoor aangewezen plaatsen (zowel voor werknemers als bezoekers)quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:05 schreef beelz het volgende:
Rookverbod in de horeaca is onzin. Dit hele rookverbod is voor de werknemers in de horeca, niet voor de gasten.
Jij trekt het vergelijk met diefstal, maar je zou net zo goed het overtreden van de maximumsnelheid kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin-antwoord en dat weet je, maar blijkbaar is dat het enige wat anti-rookverbod-huilies nog als antwoord hebben.
Onzin. Op mijn werkplek is roken verboden en dit geldt ook voor klanten die bij ons over de vloer komen. Zij mogen tijdens een vergadering ook niet zomaar even een sigaret opsteken.quote:Op dinsdag 18 november 2008 15:05 schreef beelz het volgende:
Rookverbod in de horeaca is onzin. Dit hele rookverbod is voor de werknemers in de horeca, niet voor de gasten.
Ja en hoe verandert dat de zaak dan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Jij trekt het vergelijk met diefstal, maar je zou net zo goed het overtreden van de maximumsnelheid kunnen gebruiken.
Dat mensen het de normaalste zaak van de wereld vinden om die met een korreltje zout te nemen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja en hoe verandert dat de zaak dan?
Om welke met een korreltje zout te nemen?quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat mensen het de normaalste zaak van de wereld vinden om die met een korreltje zout te nemen.
Het verbod om maximaal met een bepaalde snelheid te rijden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Om welke met een korreltje zout te nemen?
Op Zandvoort gaan ze regelmatig harder dan mag, voor hun plezier. En ik ga voor mijn plezier roken in de kroegquote:Op dinsdag 18 november 2008 16:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja en hoe verandert dat de zaak dan?
Goed zo, dan hoop ik dat jouw stamkroeg binnenkort torenhoge boetes krijgt en failliet gaatquote:Op dinsdag 18 november 2008 17:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op Zandvoort gaan ze regelmatig harder dan mag, voor hun plezier. En ik ga voor mijn plezier roken in de kroeg
http://www.bnr.nl/artikel(...)mpensatie-rookverbodquote:De minister schreef vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij roken in cafe's en disco's tot een economisch misdrijf bestempelen, waardoor hij kroegbazen sneller en harder kan straffen. Wanneer een café roken toestaat, is er dus sprake van concurrentievervalsing.
Bij mij mag het wel. Ik ben zelfstandig ondernemer (belastingadviseur met eigen praktijk) zonder personeel. Klanten mogen bij mij roken op kantoor, ook al doe ik het zelf niet.quote:Op dinsdag 18 november 2008 16:51 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Onzin. Op mijn werkplek is roken verboden en dit geldt ook voor klanten die bij ons over de vloer komen. Zij mogen tijdens een vergadering ook niet zomaar even een sigaret opsteken.
Dat kan. Ik vind ook dat die mogelijkheid zeker onderzocht moet worden. Maar dat soort geluiden worden door anti-rookverbod-huilies genegeerd, want die zijn per definitie tegen alles en iedereen die ook maar iets goeds ziet in het verbod.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:11 schreef bloodymary het volgende:
[..]
Bij mij mag het wel. Ik ben zelfstandig ondernemer (belastingadviseur met eigen praktijk) zonder personeel. Klanten mogen bij mij roken op kantoor, ook al doe ik het zelf niet.
Dat zouden ze bij horeca-ondernemers zonder personeel ook kunnen doen.
Ja, jij kan er met je vermogen natuurlijk niet bij dat er weldegelijk mensen zijn die echt een pesthekel aan roken hebben, omdat ze het er benauwd van krijgen, omdat hun ogen gaan irriteren, omdat ze astma hebben, omdat hun kleding door rokers wordt gemold, omdat ze misselijk worden van de stank, omdat het hun gezondheid aantast.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:02 schreef Autodidact het volgende:
afgunsthonger van types als Nielsch
Gewoon de wet veranderen, dan kan het gewoon. Dat jij dat niet kan zien betekend dat je nog dommer bent dan ik.quote:Op dinsdag 18 november 2008 17:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Goed zo, dan hoop ik dat jouw stamkroeg binnenkort torenhoge boetes krijgt en failliet gaat![]()
(Racen op Zandvoort doen ze omdat het daar mag, net zoals er plekken zijn waar je mag roken: op straat, je eigen huis, in het park, in je auto, op de fiets, in de rookruimtes van een kroeg/cafe. Dat jij dit verschil niet kan inzien is tekenend voor de domheid van anti-rookverbod-huilies)
Dan mogen ze van mij naar plekken waar niet gerookt word, maar het is geen argument voor een algemeen rookverbod in de horeca.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, jij kan er met je vermogen natuurlijk niet bij dat er weldegelijk mensen zijn die echt een pesthekel aan roken hebben, omdat ze het er benauwd van krijgen, omdat hun ogen gaan irriteren, omdat ze astma hebben, omdat hun kleding door rokers wordt gemold, omdat ze misselijk worden van de stank, omdat het hun gezondheid aantast.
Nee, het is gewoon allemaal gebaseerd op jaloezie
quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon de wet veranderen, dan kan het gewoon. Dat jij dat niet kan zien betekend dat je nog dommer bent dan ik.
Ik snap best dat er horeca-ondernemers zijn die tegen het rookverbod zijn, maar het is (op de eerste plaats voor henzelf) maar goed dat jij hun woordvoerder niet bentquote:Op dinsdag 18 november 2008 18:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan mogen ze van mij naar plekken waar niet gerookt word, maar het is geen argument voor een algemeen rookverbod in de horeca.
Mensen kunnen zelf kiezen. Dat is de essentie van een vrije maatschappij. Nu leven we in een dictatuur en het volk mort.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:33 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik snap best dat er horeca-ondernemers zijn die tegen het rookverbod zijn, maar het is (op de eerste plaats voor henzelf) maar goed dat jij hun woordvoerder niet bent
En als dat onderzoek positief uit pakt .... dan is het geen verbod meer.quote:Op dinsdag 18 november 2008 18:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat kan. Ik vind ook dat die mogelijkheid zeker onderzocht moet worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |