Er is zoveel cultureel erfgoed die aandacht verdient.. de sint ook...quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Stelling:
1 Sinterklaas verdient de status van beschermd immaterieel cultureel erfgoed
flauwekul... dat moeten de feestvierders zelf bepalenquote:2 Er moet een verbod komen voor zwarte Sinten en witte Pieten.
Dat was inderdaad al helemaal een aanfluiting.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:14 schreef marcodej het volgende:
Eens.
Ik vond die ´regenboogpieten´ van een paar jaar terug al een mislukking van de eerste orde.
Als optie 1 al volop de aandacht zou krijgen dan zou optie 2 ook niet nodig zijn.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is zoveel cultureel erfgoed die aandacht verdient.. de sint ook...
wbt kinderfeest kan er wel extra aandacht van de overheid komen
[..]
Sintpolitiequote:Op dinsdag 18 november 2008 11:26 schreef Hexagon het volgende:
Een dwaas idee met een dwaas nieuw verbod bestrijden. Waarom moet dit plezier aan rigide regels worden onderworpen. Het gaat toch om het feit dat mensen er lol aan hebben.
Verder ben ik benieuwd hoe je dit wil controleren. Weer een stel politieagenten die op pakjesavonden door ruiten gaat gluren?
Maar jij vindt optie 2 wel nodig... hoe vul je dat concreet in?quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:33 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als optie 1 al volop de aandacht zou krijgen dan zou optie 2 ook niet nodig zijn.
quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:22 schreef Bluesdude het volgende:
..maar mag een zwart iemand zich wit schminken om sint te spelen binnen dit verbod?
.. mogen mensen zich meer bruin/grijs schminken, zowel voor de sintrol als het piet-gebeuren? .. en waarom zouden witte pieten geen knecht kunnen zijn van de sint?
Nou weet je, het gaat mij om het resultaat. We hebben al erg veel ruimte gegeven aan nieuwkomers. Laten we gewoon eerlijk zijn. Ik heb zoiets van, kunnen volkstradities als het sinterklaasfeest nou niet gewoon in er houden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar jij vindt optie 2 wel nodig... hoe vul je dat concreet in?
Probeer dat eens te omschrijven ?
[..]
een groene sint??? Brrrrrrrrr.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:46 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
echtgaaf... een sint in groene kleren? moet dat verboden worden ?
quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:39 schreef Hexagon het volgende:
Overigens vind ik die zaaddodende discussie over zwarte Pieten ook rete-irritant daar niet van.
Maar zolang dat soort moraalridderij weg blijft bij mensen die het traditioneel willen vieren vind ik het best. Dan mogen mensen die paars-geel geblokte Pieten willen zien ook wel hun eigen pleziertje hebben.
Ja, en wat is daar mis aan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:57 schreef Clara het volgende:
Onze cultuur? Het gaat bij Sinterklaas om een verkatholiekte traditie.
Er is een witte pieten verbodquote:Op dinsdag 18 november 2008 11:59 schreef zoalshetis het volgende:
sluit ab klink straks ook huishoudens die, ondanks het zwarte pietenverbod, toch aan deze traditie willen vasthouden?
als het aan ab ligt niet.quote:
als nieuwkomers geen sint willen vieren of op hun manier met groene kleding of met zwarte sinten... bijv oranje geschminkt of niet..... dan is dat hun vrijheid..quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:52 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind gewoon dat we onze cultuur niet te grabbel moeten gooien aan de nieuwkomers. Linksom of rechtsom.
onzin.. gigantisch en absurdquote:Op dinsdag 18 november 2008 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
We gooien onze cultuur volledig te grabbel aan de nieuwkomers.
Alleen is "onze cultuur" geen statisch fenomeen dat nooit aan verandering onderhevig is.quote:Op dinsdag 18 november 2008 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je kan van Rita Verdonk vinden wat je wilt, maar ze had wel degelijk een punt. We gooien onze cultuur volledig te grabbel aan de nieuwkomers.
En als ze nou op een commercieel kanaal een eigen roze sinterklaas met gouden pieten gaan uitzenden?quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:17 schreef Petera het volgende:
Zolang als de televisiesint en -pieten maar blijven zoals het hoort.
quote:Sint Nicolaas
Al jaren hebben we een bepaald beeld van hoe Sint Nicolaas eruit zou hebben gezien. Door de plaatjes in boeken en via televisie weten we al van kleins af aan dat het een man is met een lange witte baard, bleek gezicht en een rode mantel.
Afgelopen avond zit ik op m'n gemak naar een documentaire op nederland 1 te kijken. Hierin wordt onderzoek gedaan naar de botten van sint Nicolaas. Via een computerscan van de schedel wordt een reconstructie gemaakt van het gezicht.
En dan breekt het grote moment aan, we krijgen te zien hoe deze kindervriend er werkelijk uitgezien heeft. Hij blijkt wel een witte baard te hebben, maar dat is dan ook de enige overeenkomst die ik kan vinden met het beeld in mijn fantasie.
De bisschop van Myra blijkt een getinte huid te hebben en bruine ogen, niets geen spitse neus en bleke huid.
Weer een illusie minder!
En zo is het maar net. Ik walg als mensen onze Sint gaan verkrachten.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:28 schreef Scaurus het volgende:
Belachelijk, zeg. 'Onze' Sint heeft niets te maken met de bisschop van Myra. Ja, hij komt eruit voort, maar heeft tegenwoordig een geheel andere betekenis.
Politiepiet!quote:
quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:33 schreef Montov het volgende:
En zet die slecht opgemaakte Zwarte Pieten dan ook gelijk tegen de muur. Stelletje whiggers.
"onze sint" heeft natuurlijk alles te maken met de echte bisschop.... en we leren onze kinderen ook dat verhaal .... tegelijk moeten we --volgens echtgaaf zonodig wettelijk verplicht -- de kinderen indoctrineren dat die man blank was ..quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:28 schreef Scaurus het volgende:
Belachelijk, zeg. 'Onze' Sint heeft niets te maken met de bisschop van Myra. Ja, hij komt eruit voort, maar heeft tegenwoordig een geheel andere betekenis.
Met de beste wil in de wereld hoor, maar deze man mag nooit moderator worden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
is het niet tijd voor een echtgaafpolitie op pol ?
Uiteindelijk moet die commerciële zender dat zelf weten.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:24 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En als ze nou op een commercieel kanaal een eigen roze sinterklaas met gouden pieten gaan uitzenden?
Samen met kerst een aardige verpersoonlijking van de commercie inderdaad.quote:Op dinsdag 18 november 2008 12:28 schreef Scaurus het volgende:
Het indoctrineert kinderen tot vergeten van de oudere tradities.De verhalen rondom de goedhuwelijksman 'Noël Baba' en de later toegevoegde Ethiopische wees Piter dekken oudere tradities toe. Dat zijn de verhalen over Wodan (of Odin), een oppergod van de Germanen. Hij werd door hen voorgesteld als een forse man met baard, mantel en muts. Hij reed door de hemel op zijn achtbenige grijswitte paard Sleipnir en werd bijgestaan door zijn knechtje Eckhard, zijn assistent Oel en zijn wapens Donder en Bliksem. Zijn vaste uitrusting bestond ook uit een speer met een slang in de top en twee zwarte raven, die hem informeerden over het gedrag van de mensen op aarde. Aan Wodan werden knollenoffers gebracht voor een gunstig jaar.quote:
Niet verplicht stellen volgens de plannen van echtgaaf .. Dat was nooit geweest.. Mooie traditie.quote:Op dinsdag 18 november 2008 13:32 schreef MrX1982 het volgende:
Het zijn volwassenen die verkeerde associaties verbinden aan de Sinterklaas en zwarte piet traditie. Daar gaat het al verkeerd. Politiek geneuzel van doorgedraaide politiek correct denkende mensen.
Van Sinterklaas en zwarte piet blijf je af. Mooie traditie die gewoon moet blijven bestaan in zijn huidige vorm.
ja deze opmerking viel te verwachten.. de discussie kapen en bepaalde bevolkingsgroepen lasteren en tot zondebok maken....quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:19 schreef Clara het volgende:
Over vijftig jaar heet hij Mohammed de kindervriend.
http://www.ze.nl/gossip.php?id=195quote:Sinterklaas wint het van de Kerstman!
shownieuws geplaatst op: 06-12-2007
De goedheiligman blijft populair! Meer dan de helft van Nederland (53%) vierde dit jaar de verjaardag van Sinterklaas, tegenover 47% van de Nederlanders die kerst met cadeaus gaat vieren.
Dit is gebleken uit een onderzoek van TNS NIPO. Er wordt wel meer geld uitgegeven tijdens de kerstdagen. Gemiddeld besteedt de Nederlander 168 euro aan kerst en aan Sinterklaas 133 euro.
Voor wie ben jij? Voor Sinterklaas of voor de Kerstman? En waarom? Praat mee op het forum!
Kunstzinnig en ironisch mooi eufemisme voor politiek correct bezig zijn vanuit een volwassenenvisie maar die vrijheid moet je hebben. Het is alleen niet de traditionele Sinterklaas als kinderfeest zoals we die kennen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 14:06 schreef Bluesdude het volgende:
Niet verplicht stellen volgens de plannen van echtgaaf .. Dat was nooit geweest.. Mooie traditie.
Een andere mooie traditie in Nederland is.....is kunstzinnig of ironisch of om andere redenen voortborduren op bestaande cultuurvormen ...
Als ik een groene sint wil spelen ...met kleren en huidskleur groen dan eis ik die tradtionele vrijheid op.
Als een wat bruine sint zich niet wit schminkt dan is dat zijn culturele vrijheid...bovendien is het historisch verantwoord... dus fuck die kleurendwang.
De kerstman zegt mij persoonlijk niets. Slap aftreksel van Sinterklaas.quote:Maar... over " de bedreiging van de Nederlandse cultuur" wbt de sint.... het echte gevaar is die kerstman.... Veel zinniger is het deze buitenlander in de gaten te houden... Hij heeft immers een zeer groot en machtig propagandamachine : ... hollywoodstudio's..
[ afbeelding ]
Houd die kindervriend in de gaten ....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |