Waar blijkt dat uit?quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:41 schreef schoelje het volgende:
[..]
De gevallen dat homo's in elkaar geslagen worden louter door hun geaardheid zijn zeer zeldzaam
Waar blijkt dat uit?quote:en het zal mij overigens niet verbazen dat dat in de meeste zaken gevallen zijn van allochtoon geweld.
Wat vind je daar opvallend aan?quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:43 schreef damian5700 het volgende:
Opvallend is dat uit de registratie het beeld naar voren komt, dat het veelal om jeugdige verdachten gaat en dat het aantal 'overtuigingsdaders' een duidelijke minderheid vormt en dat de verdachten van homofoob geweld in 46% een groep personen is (meestal van mannelijke samenstelling) en in 39% van de gevallen een man alleen.
Dat is inderdaad een grote vooruitgang en misschien verklaart het ook vooral wel de toename van het aantal aangiftes.quote:Daarnaast vind ik het een vooruitgang dat de diverse korpsen een uniforme registratie toepassen, want daarmee is het geheel adequater en het landelijke overzicht duidelijker, zodat de strafrechtelijke aanpak verbeterd wordt en het antidiscriminatiebeleid gericht kan worden toegepast.
Ik vind het opvallend, omdat deze gegevens de suggestie wekken dat in de meerderheid van de gevallen gaat om 'stoer' groepsgedrag en niet zozeer vanuit een bepaalde overtuiging.quote:
Dat is de verklaring inderdaad, volgens het rapport uiteraard.quote:Dat is inderdaad een grote vooruitgang en misschien verklaart het ook vooral wel de toename van het aantal aangiftes.
Dat komt doordat de vooroordelen opeens niet kloppen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:40 schreef Yildiz het volgende:
Waar komt toch ineens vandaan dat de definitie 'allochtoon' ineens heel vaag en meervoudig interpretabel zou zijn?
Dit is dezelfde conclusie die ik dus maak. Het blijkt uit de gegevens van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.quote:
Het blijkt eruit dat ik zelden in de krant lees dat er een homo in elkaar is geslagen. Net als bij slachtoffers van rechts geweld worden dit soort gevallen altijd volledig uitgemolken in de pers. Dus ik ga er vanuit dat het daarom niet vaak voorkomt, tenzij de politie het 'geheim' wil houden natuurlijk maar dat geloof ik niet. De keren dat ik over geweld heb gelezen dan zijn het wel allochtone jongeren, die bijvoorbeeld in de amsterdamse parken tekeer gaan.quote:
Omdat er in de loop der jaren wel de classificatie niet westerse derde generatie is ingevoerd; omdat derde generatie; de CBS-begrippenlijst allochtoon definieert als Persoon van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren. Maar daarbinnen ook een tweedegeneratieallochtoon is, naast nog de niet-westerse en westerse allochtoon kwalificatie.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:40 schreef Yildiz het volgende:
Waar komt toch ineens vandaan dat de definitie 'allochtoon' ineens heel vaag en meervoudig interpretabel zou zijn?
Zeer vreemd inderdaad, normaal is iedereen met een 'mediterraans uiterlijk' Marokkaan, nu maakt het oppeens uit of z'n ouders uit Nederland komen of hier geboren zijn of wat dan ookquote:Op dinsdag 18 november 2008 09:40 schreef Yildiz het volgende:
Het ligt dan ook helemaal niet aan hun geaardheid natuurlijk, maar aan het feit dat ze bijvoorbeeld het gore lef hebben om hand in hand over straat te lopen of, nog erger, elkaar in het openbaar durven te zoenen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:51 schreef schoelje het volgende:
[..]
Het blijkt eruit dat ik zelden in de krant lees dat er een homo in elkaar is geslagen. Net als bij slachtoffers van rechts geweld worden dit soort gevallen altijd volledig uitgemolken in de pers. Dus ik ga er vanuit dat het daarom niet vaak voorkomt, tenzij de politie het 'geheim' wil houden natuurlijk maar dat geloof ik niet. De keren dat ik over geweld heb gelezen dan zijn het wel allochtone jongeren, die bijvoorbeeld in de amsterdamse parken tekeer gaan.
Uit de post van mijn voorganger blijkt dat ik er niet ver naast zit.![]()
Kan jij je nog herinneren dat ik jou er op wees, dat het mij ging om de registratie van etniciteit bij politie en justitie?quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:54 schreef Zith het volgende:
[..]
Zeer vreemd inderdaad, normaal is iedereen met een 'mediterraans uiterlijk' Marokkaan, nu maakt het oppeens uit of z'n ouders uit Nederland komen of hier geboren zijn of wat dan ook
Fysiek geweld tegen homo's zelf bedroeg 28% van de aangiften. Dus dat zullen er 42 zijn. Dat vind ik nog steeds fors echter. De kwalificatie fysiek geweld is:quote:
Of dat ze aan het 'cruisen' zijn in de openbare stadsparken, onzedige handelingen uitvoeren in de bosages en de rotzooi laten slingeren.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:58 schreef Monolith het volgende:
Het ligt dan ook helemaal niet aan hun geaardheid natuurlijk, maar aan het feit dat ze bijvoorbeeld het gore lef hebben om hand in hand over straat te lopen of, nog erger, elkaar in het openbaar durven te zoenen.
Waarom stuur je hem geen e-mail als je zo nieuwsgierig bent?quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:28 schreef Houtworm het volgende:
Bij dit soort berichten ben ik altijd benieuwd hoe Wilders er op reageert. Maar aangezien het geen negatief nieuws is over allochtonen, zal een reactie hierop wel binnenkamers blijven.
Daar gaat de rapportage ook over, maar jij hebt ook kunnen lezen dat het in weinig gevallen discriminatoir gedrag vanuit een bepaalde overtuiging betreft.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:02 schreef Iblis het volgende:
Het zal wat dat betreft wel specifiek tegen homo's gericht zijn.
Dat ondergraaft dan in ieder geval veel van de opmerkingen die Wilders c.s. hier over maken.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:11 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Daar gaat de rapportage ook over, maar jij hebt ook kunnen lezen dat het in weinig gevallen discriminatoir gedrag vanuit een bepaalde overtuiging betreft.
In hoeverre is dat relevant in dit topic ? Het gaat hier om gedane aangiften, en die zijn gebaseerd op de waarneming van de slachtoffers ..quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kan jij je nog herinneren dat ik jou er op wees, dat het mij ging om de registratie van etniciteit bij politie en justitie?
Ja, dat is zo, maar het is niet normaal om ergens mensen in elkaar te slaan, ook niet op een homo-ontmoetingsplek, daar zit toch op zijn minst een bepaalde afkeer jegens homo's bij. Anders kan ik me niet goed voorstellen waarom iemand dat zou doen. Overigens is maar in 30 van de gevallen 150 gevallen een dader aangehouden.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:11 schreef damian5700 het volgende:
Daar gaat de rapportage ook over, maar jij hebt ook kunnen lezen dat het in weinig gevallen discriminatoir gedrag vanuit een bepaalde overtuiging betreft.
Dat klopt, maar het was uiteraard naar aanleiding van een andere opmerking.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:14 schreef moussie het volgende:
[..]
In hoeverre is dat relevant in dit topic ? Het gaat hier om gedane aangiften, en die zijn gebaseerd op de waarneming van de slachtoffers ..
Ja, dat zou ik graag in een bron willen zien!quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Kan jij je nog herinneren dat ik jou er op wees, dat het mij ging om de registratie van etniciteit bij politie en justitie?
Het rapport van nu laat wel duidelijk zien wat er aan de hand is.quote:Op dinsdag 18 november 2008 09:51 schreef schoelje het volgende:
[..]
Het blijkt eruit dat ik zelden in de krant lees dat er een homo in elkaar is geslagen. Net als bij slachtoffers van rechts geweld worden dit soort gevallen altijd volledig uitgemolken in de pers. Dus ik ga er vanuit dat het daarom niet vaak voorkomt, tenzij de politie het 'geheim' wil houden natuurlijk maar dat geloof ik niet. De keren dat ik over geweld heb gelezen dan zijn het wel allochtone jongeren, die bijvoorbeeld in de amsterdamse parken tekeer gaan.
Uit de post van mijn voorganger blijkt dat ik er niet ver naast zit.![]()
In veel gevallen betreft het jeugdige verdachten en in de meerderheid van de gevallen om een groep personen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dat is zo, maar het is niet normaal om ergens mensen in elkaar te slaan, ook niet op een homo-ontmoetingsplek, daar zit toch op zijn minst een bepaalde afkeer jegens homo's bij. Anders kan ik me niet goed voorstellen waarom iemand dat zou doen. Overigens is maar in 30 van de gevallen 150 gevallen een dader aangehouden.
Ik weet niet precies waar ze het ‘overtuigingsdaders’ op hebben gebaseerd, maar als dit pas na aanhouding is, dan verklaart dit mede waarom dit aantal tamelijk laag uitvalt.
Die had ik reeds gegeven.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:18 schreef Zith het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik graag in een bron willen zien!
Daar heb je gelijk in, maar het blijft op basis van dit rapport een beetje gissen hoe de verdeling is. En waar ze precies de indicaties op baseren, op daadwerkelijke verdachteaanhoudingen of op slachtofferverklaringen.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:37 schreef damian5700 het volgende:
In veel gevallen betreft het jeugdige verdachten en in de meerderheid van de gevallen om een groep personen.
Ik vind dit enigszins gelijkenis hebben met de rapportage destijds over de 'Londsdalers'. Dat waren ook overwegend jongeren, meestal in groepsverband, die werden aangemeten rechts-extremistische denkbeelden erop na te houden, te meer omdat in deze kringen zich een bij de politie bekende harde kern ophield die daadwerkelijk rechts-extremistische denkbeelden aanhangen en uiteraard de uniforme kleding die geassocieerd werd met extreemrechts.
De gepercipieerde dreiging was evenwel groter dan de realiteit, want het ging doorgaans over jongeren die in losse verbanden zich zonder politieke ideologie manifesteerden.
De jongeren handelden helemaal niet vanuit een beredeneerde overweging en er was ook geen massale doorstroming van gabbers naar rechts-extremistische groeperingen.
Ik mag aannemen op basis van de verhoren na aanhouding.quote:Op dinsdag 18 november 2008 10:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar het blijft op basis van dit rapport een beetje gissen hoe de verdeling is. En waar ze precies de indicaties op baseren, op daadwerkelijke verdachteaanhoudingen of op slachtofferverklaringen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |