Er zit toch wel een degelijk verschil in het hebben van een waarheid en hem anderen ook willen laten geloven. De meeste christenen zijn niet bepaald politiek-liberaal opgesteld en willen mensen niet met een vrije keus laten, maar juist voor hen beslissen hoe zij dienen te leven.quote:Op zaterdag 15 november 2008 00:39 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik snap het, maar ik ben het niet helemaal met je eens. De uitspraak dat 'christenen menen de waarheid in pacht te hebben' vind ik wat raar. Alsof het een slecht iets is omdat te menen? Ik denk dat bijna iedereen wel op een of andere manier meent 'de waarheid in pacht te hebben', of een 'monopolie op de waarheid te hebben'.
Ja, precies en topics zoals deze bewijzen dan ook dat dit helemaal nooit door atheïsten word gedaan.quote:Op maandag 17 november 2008 14:34 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Er zit toch wel een degelijk verschil in het hebben van een waarheid en hem anderen ook willen laten geloven. De meeste christenen zijn niet bepaald politiek-liberaal opgesteld en willen mensen niet met een vrije keus laten, maar juist voor hen beslissen hoe zij dienen te leven.
Nou, het punt is simpelweg dat christenen vaak een hele starre, absolutistische ethiek erop nahouden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Plato; hij hield zeker van dichterlijke kunst van Homerus, maar kon ook zijn teksten afwijzen waar hij ze walgelijk vond. Christenen kunnen dit niet met de bijbel, deze is namelijk zonder meer de waarheid.quote:Op maandag 17 november 2008 14:47 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Ja, precies en topics zoals deze bewijzen dan ook dat dit helemaal nooit door atheïsten word gedaan.![]()
Als dit topic nu door een christen was opgestart en de rollen waren omgedraaid dan had ik je direct gelijk gegeven. Maar dat soort topics zie je nu eenmaal niet.
Ik ben van mening dat de bijbel de waarheid spreekt, maar dat sommige stukken op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden, en dat sommige stukken symbolisch bedoeld zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 14:55 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Nou, het punt is simpelweg dat christenen vaak een hele starre, absolutistische ethiek erop nahouden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Plato; hij hield zeker van dichterlijke kunst van Homerus, maar kon ook zijn teksten afwijzen waar hij ze walgelijk vond. Christenen kunnen dit niet met de bijbel, deze is namelijk zonder meer de waarheid.
Je kan toch zeker niet ontkennen dat christenen over het algemeen niet politiek-liberaal ingesteld zijn. Neem nu de abortuskwestie; voor veel Nederlanders spreekt het voor zich dat iemand op grond van haar persoonlijke waarden mag besluiten of zij abortus kan plegen. Christenen willen het daarentegen op grond van principiële redenen voor iedereen onmogelijk maken. Daar zit juist de crux van de discussie.quote:Op maandag 17 november 2008 15:16 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Ik sta open voor discussie, zolang er geen vooroordelen bestaan waar vanuit gegaan word, voordat ik maar mijn mond open heb kunnen trekken (ze halen overal hitler erbij, ze willen beslissen hoe anderen leven).
Ik denk trouwens dat het destilleren van wetenschappelijke hypotheses uit een boek vol folklore, existentiële verhalen en poëzie niet bepaald verstandig is.quote:Op maandag 17 november 2008 15:16 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Ik accepteer dat er andere theorieën bestaan voor het ontstaan van het universum, met alles wat zich daar in bevind. Maar heb geconcludeerd dat de theorie beschreven in de bijbel de juiste is.
Juist, net als dat diefstal hier gewoon om principiële redenen verboden is. Als driekwart van Nederland vind dat iedereen mag stelen van mensen die meer dan een miljoen bezitten zonder consequenties, moeten ze dat dan toestaan? Abortus is gewoon keiharde moord, en een stuk ernstiger dan het ontnemen van wat goederen van iemand die het toch wel kan missen.quote:Op maandag 17 november 2008 15:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je kan toch zeker niet ontkennen dat christenen over het algemeen niet politiek-liberaal ingesteld zijn. Neem nu de abortuskwestie; voor veel Nederlanders spreekt het voor zich dat iemand op grond van haar persoonlijke waarden mag besluiten of zij abortus kan plegen. Christenen willen het daarentegen op grond van principiële redenen voor iedereen onmogelijk maken. Daar zit juist de crux van de discussie.
Exodus 21:quote:Op maandag 17 november 2008 15:41 schreef SiestaGuru het volgende:
Abortus is gewoon keiharde moord, en een stuk ernstiger dan het ontnemen van wat goederen van iemand die het toch wel kan missen.
De hier veroorzaakte miskraam wordt niet bepaaldelijk onder ‘moord‘ geschaard. Verder wordt er aan de lopende band geboord in de maatschappij als het om varkens en koeien gaat. Althans. Dat zou je zo kunnen vinden. En als je dat zou vinden, dan zou je dat onderbouwen. Wil jij dat ook doen? Er loopt trouwens net een abortustopic in R&P.quote:22 Wanneer twee mannen aan het vechten zijn en een van hen een zwangere vrouw raakt met als gevolg dat zij een miskraam krijgt, maar ze heeft verder geen letsel opgelopen, dan moet een boete worden geëist waarvan de hoogte door haar echtgenoot wordt vastgesteld; de rechters moeten op de betaling toezien. 23 Heeft ze wel ander letsel opgelopen, dan geldt: een leven voor een leven, 24 een oog voor een oog, een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet, 25 een brandwond voor een brandwond, een kneuzing voor een kneuzing, een striem voor een striem.
Veel dingen die jij 'wetenschap' zal noemen, gaan op precies de manier die jij beschrijft.quote:Op maandag 17 november 2008 15:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik denk trouwens dat het destilleren van wetenschappelijke hypotheses uit een boek vol folklore, existentiële verhalen en poëzie niet bepaald verstandig is.Allerminst filosofisch ook; er is een conclusie a priori aangenomen en nu is het alleen nog maar zoeken naar bewijs ervoor.
Probeer jij maar eens te onderbouwen dat het door mij afhakken van jouw hoofd moord is. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat jij leven bevat, onderbouw dat eerst maar eens. Volgens mij ben jij maar een zielig hoopje ellende dat volgens zijn instinct reageert: "o iemand post iets waar ik niet mee eens ben, ik post snel dat hij dit moet onderbouwen".quote:Op maandag 17 november 2008 15:43 schreef Emimich het volgende:
Het is gewoon moord, het is gewoon moord!!!111!1!1!
Ga je dat ooit nog eens onderbouwen?
Het is niet alleen de uitdijing van het heelal, maar ook zwaartekracht effecten op andere grote structuren die aangeven dat er massa is die erop werkt.quote:Op maandag 17 november 2008 15:57 schreef SiestaGuru het volgende:
Neem donkere materie. Ze beginnen met de oerknal, leuk. Dan ontdekken ze plots dat het heelal niet alleen uitdijt, maar dat dit ook steeds sneller gaat. Je zou zeggen, theorie ontkracht, ga maar een nieuwe zoeken. Maar nee, er moet vast iets rondzweven in de ruimte wat voor die versnelde uitdijing zorgt, het probleem alleen is dat we dat niet kennen. Dus donkere materie word verzonnen, oh en we kunnen het ook niet zien? Niet horen? We kunnen het hooguit afleiden uit de uitdijing van het heelal? Het maakt allemaal niet uit, we roepen gewoon keihard dat het bestaat, wat het dan ook moge zijn en we gaan gewoon zoeken..
Heb je enig benul waar je over spreekt? Je hebt een volledige karikatuur neergezet, en dan brand je die af. Knap hoor.quote:Neem zo ook het higgs-boson, ze hebben 6 miljard uitgegeven om een deeltjesversneller te bouwen (lhc) in de hoop daarmee dit volledig theoretische deeltje te vinden.![]()
Zo kan ik ook theorieën maken, ik zie op dag 1 een fiets staan, en op dag 2 zie ik op dezelfde plaats die fiets niet meer staan. Ik voer allemaal heel abstracte berekeningen uit, die eigenlijk niemand begrijpt, maar waar iedereen maar ja bij knikt om intelligent te lijken, en kom tot de conclusie dat dit wel moet komen door het siesta-deeltje. Niemand heeft er ooit van gehoord, er er was nog geen aanwijzing voor zijn bestaan, maar ik maak er mijn levenswerk van om het te bewijzen. De simpele conclusie dat iemand die fiets verplaatst heeft komt in mijn hoofd niet op. Is dat nu echte wetenschap?
Je zou hem kunnen vragen: "Vind je het goed dat ik je hoofd eraf hak?" Indien daarop een ontkenning volgt, lijkt het me niet vergezocht aan te nemen dat hij dit niet goed vindt. In het geval van bomen, die niet ontkennend reageren, hebben we niet zoveel moeite met omhakken. Zelfs in het geval van koeien en varkens worden er dagelijks vele hoofden gescheiden. Een onderscheid in dezen is ook dat de koe of het varken niet ontkent.quote:Op maandag 17 november 2008 16:02 schreef SiestaGuru het volgende:
Probeer jij maar eens te onderbouwen dat het door mij afhakken van jouw hoofd moord is. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat jij leven bevat, onderbouw dat eerst maar eens. Volgens mij ben jij maar een zielig hoopje ellende dat volgens zijn instinct reageert: "o iemand post iets waar ik niet mee eens ben, ik post snel dat hij dit moet onderbouwen".
En een koe of varken ook niet. En die worden dus ook gedood. Ik vind het tamelijk consequent gedrag van menselijke zijde. Consequenter dan op eens een embryo wél rechten toekennen die een boom of een varken niet heeft.quote:jij hebt tenminste nog de mogelijkheid om er tegen te protesteren, of volgens jouw instinct er een reactie op te geven. Een embryo heeft die kans niet.
quote:Op maandag 17 november 2008 16:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is niet alleen de uitdijing van het heelal, maar ook zwaartekracht effecten op andere grote structuren die aangeven dat er massa is die erop werkt.
[..]
Heb je enig benul waar je over spreekt? Je hebt een volledige karikatuur neergezet, en dan brand je die af. Knap hoor.
Nu weet ik zeker dat jij Peter Singer's Rethinking Life and Death of Practical Ethics in je kast hebt staan.quote:Op maandag 17 november 2008 16:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je zou hem kunnen vragen: "Vind je het goed dat ik je hoofd eraf hak?" Indien daarop een ontkenning volgt, lijkt het me niet vergezocht aan te nemen dat hij dit niet goed vindt. In het geval van bomen, die niet ontkennend reageren, hebben we niet zoveel moeite met omhakken. Zelfs in het geval van koeien en varkens worden er dagelijks vele hoofden gescheiden. Een onderscheid in dezen is ook dat de koe of het varken niet ontkent.
Er is een verschil tussen mensen en dieren in de wet, de ethiek van zo ongeveer iedereen en de bijbel. Een varken zal nooit uitgroeien tot een mens. Een menselijk embryo zal dat wel. En alleen het feit al dat er een bewustzijn aan het ontwikkelen is zal al genoeg reden moeten zijn om abortus te verbieden, of dat bewustzijn nu al aanwezig is of niet.quote:Op maandag 17 november 2008 16:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je zou hem kunnen vragen: "Vind je het goed dat ik je hoofd eraf hak?" Indien daarop een ontkenning volgt, lijkt het me niet vergezocht aan te nemen dat hij dit niet goed vindt. In het geval van bomen, die niet ontkennend reageren, hebben we niet zoveel moeite met omhakken. Zelfs in het geval van koeien en varkens worden er dagelijks vele hoofden gescheiden. Een onderscheid in dezen is ook dat de koe of het varken niet ontkent.
[..]
En een koe of varken ook niet. En die worden dus ook gedood. Ik vind het tamelijk consequent gedrag van menselijke zijde. Consequenter dan op eens een embryo wél rechten toekennen die een boom of een varken niet heeft.
Zucht.. wat is er in godsnaam mis met het onderbouwen van je mening? Wat wil je dan, dat iedereen net zoals jij hier zijn/haar onzin komt spuien en het dan nog niet eens onderbouwt?quote:Op maandag 17 november 2008 16:02 schreef SiestaGuru het volgende:
Probeer jij maar eens te onderbouwen dat het door mij afhakken van jouw hoofd moord is. Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat jij leven bevat, onderbouw dat eerst maar eens. Volgens mij ben jij maar een zielig hoopje ellende dat volgens zijn instinct reageert: "o iemand post iets waar ik niet mee eens ben, ik post snel dat hij dit moet onderbouwen".
jij hebt tenminste nog de mogelijkheid om er tegen te protesteren, of volgens jouw instinct er een reactie op te geven. Een embryo heeft die kans niet.
Wat valt daar nu aan te onderbouwen? Moord is een ander van het leven beroven. Dat is abortus toch ook? Sommige dingen zijn gewoon niet te onderbouwen zonder precies hetzelfde te zeggen met andere woorden, dus dan moet je daar ook niet om gaan zeuren. Wat wil je nou? Hoe moet ik nu onderbouwen dat een embryo een persoon is? Het is een menselijk wezen, en dat zou genoeg voor je moeten zijn.quote:Op maandag 17 november 2008 16:29 schreef Emimich het volgende:
[..]
Zucht.. wat is er in godsnaam mis met het onderbouwen van je mening? Wat wil je dan, dat iedereen net zoals jij hier zijn/haar onzin komt spuien en het dan nog niet eens onderbouwt?
Zoals ik al postte in R&P: "Waarom is het leven in alle gevallen per definitie heilig? Maakt zoiets je juist niet heel absolutistisch en star? Abortus kun je zien als een vorm ven moord, maar ik vind niet elke vorm van moord per definitie immoreel."quote:Op maandag 17 november 2008 15:41 schreef SiestaGuru het volgende:
[..]
Abortus is gewoon keiharde moord, en een stuk ernstiger dan het ontnemen van wat goederen van iemand die het toch wel kan missen.
Ik neem aan dat dit tussen mensen en dieren moet zijn. Daar heb je gelijk in, maar dat maakt het nog niet per se juist. Er is heel lang ook een verschil geweest tussen mannen en vrouwen, als het bijvoorbeeld tot de mogelijkheid van studeren of een kerkdienst leiden aankwam. Vrij universeel ook nog eens. Bij nadere beschouwing bleek het onderscheid op irrelevante aspecten gebaseerd, namelijk geslacht, terwijl het relevante criterium, namelijk leervermogen, genegeerd werd.quote:Op maandag 17 november 2008 16:26 schreef SiestaGuru het volgende:
Er is een verschil tussen mensen in de wet, de ethiek van zo ongeveer iedereen en de bijbel. Een varken zal nooit uitgroeien tot een mens. Een menselijk embryo zal dat wel. En alleen het feit al dat er een bewustzijn aan het ontwikkelen is zal al genoeg reden moeten zijn om abortus te verbieden, of dat bewustzijn nu al aanwezig is of niet.
Ze beweren het niet alleen, ze hebben ook experimenten bedacht. 1,5 jaar is het overigens voordat kinderen zichzelf in de spiegel kunnen herkennen. Er is inderdaad wat voor te zeggen dat kinderen ook nog na de geboorte gedood mogen worden indien de ouders het niet willen en er bijvoorbeeld geen adoptieouders gevonden kunnen worden.quote:Er zijn ook wetenschappers die beweren dat kinderen onder een bepaalde leeftijd (iets van 2,5 i kweet het neit meer preecies) ook nog geen bewustzijn hebben en daarom nog gedood moeten kunnen worden zonder consequenties. Vind je dat wel acceptabel? Waar wil je die grens leggen? Bij het moment van geboorte? 1 jaar? 2 jaar? 5 jaar? bij het wetenschappelijk vaststellen dat het kind een bewustzijn heeft? Ik stel de grens omwille van het kind zo veilig mogelijk, op het moment van bevruchting (condoom vind ik dus prima, de pil niet).
Een kapvergunning is ingesteld omdat een eventueel omvallende eik schade zou kunnen aanrichten, of omdat een boom grote historsche of emotionele waarde kan hebben, ontsproten beukennootjes schijnen dit probleem niet te hebben.quote:Op maandag 17 november 2008 16:40 schreef Iblis het volgende:
Ik neem bijvoorbeeld aan dat jij niet voor elk ontsproten beukennootje een kapvergunning aanvraagt, omdat dit een statige beuk van 100 jaar – in ontwikkeling – is. Of dat je voor een fles wijn van twee jaar oud dezelfde prijs vraagt als eentje in van 30 jaar oud (of zou willen betalen), omdat het een exclusieve wijn – in ontwikkeling is.
Sinds wanneer worden apen (en dolfijnen die ook een vorm van bewustzijn schijnen te hebben) in grote getale afgeslacht in Nederland? Wat mij betreft mogen ze dat ook verbieden.quote:Verder ontwikkelt zich bij veel apen ook een heel sterk bewustzijn. Misschien dat het nog 40 miljoen jaar duurt voordat er een soort uit voortkomt met het menselijk bewustzijn, maar toch. Het begin is er.
Die innesteling dus. Als er een middel zou zijn wat alleen de ovulatie zou stoppen zou ik er absoluut geen problemen mee hebben.quote:De pil vind je niet prima? Waarom niet? In principe blokkeert de pil namelijk de ovulatie waardoor er geen bevruchting plaatsheeft. (Alhoewel het, als dit wel zo is, de innesteling ook tegengaat.)
Ik ben dan ook geen CU stemmer, ik snap daar zelf ook geen hout van. Ik keur dat absoluut niet goed en ben een rasechte pacifist.quote:Wat mij betreft is het heel vreemd dat iemand een bevruchte eicel wel zo'n beschermde status toekent, maar een varken of een koe niet. Ik vind het ‘in ontwikkelingargument’ dan ook niet sterk. Ook vind ik dat uit deze houding een noodzakelijk volledig pacifisme zou moeten vloeien, en ik kan er dan ook niet bij dat de CU wel voor clusterbommen was. Elke oorlog die je begint kost namelijk onschuldige slachtoffers, die niet gekozen hebben om in dit conflict terecht te komen of ervoor te sterven. En dat lijkt me bij uitstek menselijk leven. Als je zo mordicus tegen bent op het afbreken van welke vorm van leven ook, snap ik niet dat je zoiets wel goedkeurt.
Embryo's voor veel mensen ook niet. Het beukennootje kun je trouwens uitgraven en herplanten op een plaats waar het wel tot wasdom komt. Heel veel mensen hechten namelijk historische of emotionele waarde aan bomen.quote:Op maandag 17 november 2008 16:58 schreef SiestaGuru het volgende:
Een kapvergunning is ingesteld omdat een eventueel omvallende eik schade zou kunnen aanrichten, of omdat een boom grote historsche of emotionele waarde kan hebben, ontsproten beukennootjes schijnen dit probleem niet te hebben.
Doden ja. Jij wilt het kind niet langer dragen. Je moet allicht nog een half jaar rondlopen met dat kind.quote:De potentiele negatieve impact van het doden van een kind zijn enorm, wat mij betreft dump je het kindje in een of ander opvangtehuis als je er neit voor wilt zorgen, maar doden?
Varkens en koeien wel. Apen worden voor medische experimenten gebruikt, dolfijnen zijn nog vaak slachtoffer van vissers.quote:Sinds wanneer worden apen (en dolfijnen die ook een vorm van bewustzijn schijnen te hebben) in grote getale afgeslacht in Nederland? Wat mij betreft mogen ze dat ook verbieden.
Na de geboorte is wat mij betreft iets anders dan voor de geboorte. Maar ik ben het met je eens dat het heel schrijnend is voor sommigen die graag een kind willen maar het niet kunnen krijgen om te horen dat iemand anders een kind aborteert. Maar ik vind het ook nogal wat om alleen daarom af te dwingen dat iemand de vrucht moet voldragen. Wat dat betreft verschillen ethische opvattingen.quote:Er zijn genoeg oplossingen te bedenken om het nadeel voor de moeder van het kind na de geboorte op te lossen, dus waarom dan iets toestaan wat bijna de helft van nederland als moord ziet? Waarom willen jullie abortus zo graag dat je dat er door wilt drukken, terwijl het zoveel betekend voor een zo groot percentage van de bevolking.
Een tamelijk schofferende opmerking. Ik denk niet dat je zo kunt stellen dat iemand geen normen en waarden heeft als ze niet met de jouwe samenvallen. Verder geloof ik niet dat in Nederland het aantal verkrachtingen, moorden en abortussen schrikbarend is gestegen na de ontkerkelijking, of dat de influx van moslimimmigranten de criminaliteit merkbaar heeft doen dalen, terwijl de atheïstische boeddhisten uit Vietnam voor een merkbare stijging hebben gezorgd.quote:Op maandag 17 november 2008 17:00 schreef antestor het volgende:
Nu zeg ik natuurlijk niet dat ongelovige mensen die niet hebben, maar ik denk wel dat onderhand de meederheid van de mensen niks geeft om normen en waarden, en liever gewoon hun zak leegt in elk gat wat ze kunnen vinden terwijl ze 15 biertjes achterover slaan en een pauperbaantje hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |